Yrittämisestä rangaistaan opintotuki asioissa!

Hei

Sain opintotuen takaisinmaksu ehdotuksen vajaa kuukausi sitten. Summa on vajaa 2400 euroa. Valituskierroksen jälkeen summa on vajaa 1500 euroa. Palautettavaa ei olisi yhtään jos olisin valmistunut keväällä. Valmistuin syksyllä yhden roikkuneen pakollisen kurssin takia joten kesätyöt ja yms katsotaan opiskeluaikana suoritetuksi. Yhdestä analyysin kurssista muodostuu nyt sitten 1500 euron arvoinen näin jälkeen päin.

Kelan tädiltä kysyin, että miten on voinut olla mahdollista että valmistumisen jälkeiset opinnot vaikuttavat opintotukiin ja miten olen voinut elää kevään 2005 syksyllä tienaamillani rahoilla... Vastaus oli tyly: Mene poika äänestämään.

Oma tulkintani on se että työn teko oli kiellettyä koulu ja valmistumis vuonna. Jää aika paska fiilis, kun maksoin tuon palautettavan summan jo kertaalleen veroina samalta vuodelta ja nyt pakko palautuksina toiseen kertaan, vaikka en edes ole omalla alalla töissä.

Mitä tein väärin kun maksoin verot yritin elättää itseni ja tienata elantoni muulla kuin yhteiskunnan tuella?

Minunkin olisi pitänyt vain jäädä sossun ja kelan elätiksi valmistumis vuoteni loppuun.

Opiskellut henkilö on saanut tukia ensin vähemmän kuin saman ikäinen työtön ja kun yrittää pärjätä viedään vähätkin säästöt.

Ei auta itku pakko maksaa :)

Tsemppiä muille samaan tilanteeseen joutuneille.

3

578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • **DarkAngel**

      Kela jälleen kerran muisti 1100e iloisella maksukuitilla..olin taas kerran tienannut liikaa opiskelun ohella...vaan joka tukisentti tuli silloin tarpeeseen.Nostin opintotukea vain niiltä kuukausilta kun olin palkattomassa työharjoittelussa...jollainhan minunkin piti ruokaa ostaa itselleni ja kolmelle lapselle sekä vuokra ym laskut maksaa..tosin eipä siitä 230 e opintotuesta pitkään iloa ollut/ kk. Pakko oli kuitenkin tehdä jonkun verran ilta ja viikonloppukeikkaa lisäksi...Kelalle on kai tuntematon käsite aikuisopiskelija. Aikuisopiskelija harvemmin saa vanhmmilta apua opiskeluun.Aikuisopiskelijoilla voi olla jo perhe jota myös pitää elättää.Sossulta en saanut avustuksia..en ollut oikeutettu niihinkään..Jotenkin tuntuu että minua rangaistaan siitä, että opiskelin itselleni ammatin josta pidän ja joka hyödyttää yhteiskuntaa ja rahoitin pääosin opiskeluni omalla työlläni...

    • kelan tädiltä

      Aika rohkea veto kelan tädiltä. Nimittäin jos haluat asiaan muutosta niin sitä tuskin tulee samalta valtapuolueelta jota tämä Kelan täti äänestää :-)

    • Hard Rock Heinäluoma

      Onko kesä siis säädetty rajaksi? Jos olisit valmistunut toukokuussa kuten suurin osa SAK:n tulevista jäsenistä tekee, niin loppuvuoden palkkoja ei olisi huomioitu?

      Haiskahtaa vähän saman kaverin tekemiltä päätöksiltä kuin tämä http://www.youtube.com/watch?v=CrUWP3y5V9s

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1730
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1358
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      175
      1355
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      900
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      110
      845
    Aihe