onko kellään kokemuksia kollin napatyrästä ja sen leikkauksesta?
Meillä on kohta 8 kk ikäinen kolli ja sen voisi kai pian leikkauttaa. Ainakin eläinlääkärimme sanoi meille joskus rokotusten yhteydessä et sen vois siinä 8 kk ikäisenä leikata samalla kun tuo kastraatio tehdään. Olisin kiitollinen jos joku voisi vähän neuvoa näin etukäteen jotain.
Kissan napatyrä
6
8274
Vastaukset
- viltsu
Enpä tiedä, auttaako tämä mitään, mutta kerron kuitenkin. Meidän tyttökisulla oli myös napatyrä, joka poistettiin steriloinnin yhteydessä. Sovimme lääkärin kanssa, että jos sterilointi onnistuu hyvin pienestä haavasta, ei suurenneta sitä tyrän takia, mutta jos joutuu muutenkin tekemään isomman viillon, niin poistetaan tyrä siinä samalla - ja niin tehtiin.
Varaa ainakin leikkauspäivä vapaaksi, että saat olla kissan kanssa kotona, herätessään se on pökerryksissä, saattaa pissiä alleen, törmäillä ja palella. Vettä voi antaa aika pian, mutta ruoka tuskin maistuu leikkauspäivänä (nukutusaineesta voi tulla myös huonovointiseksi) - Heidi
Minkä kokoinen kissan tyrä on? Meiän tyttökisulla (3 kk) on myös napatyrä, mutta se on ihan pienenpieni, joten en ole varma tarvitseekohan sitä leikkauttaa. Kissa on kasvanut, mutta tyrä ei. Sitä ei edes huomaa, sen vain tuntee. Onko koolla väliä, pitääkö kaikki leikkauttaa?
- Jomppa
Moi,
Meidän 5 v. tyttökisulla huomattiin myös napatyrä. Vietiin se siksi tarkastukseen ja lekuri oli sitä mieltä että jos se pysyy noin pienenä ( n. peukanlonpään kokoinen ), ei kovetu eikä vaivaa kattia niin sille ei tarvi tehdä mitään.Edelleenkin kisumisu on tyytyväinen napatyränsä kanssa ja on nyt reilu 8 v. - Remuliini
meidän kollin napatyrä on ollut kokoajan aika kookas ja eläinlääkäri haluaa poistaa sen koska suolisto voi mennä solmuun. Ei meidänkään kisun tyrä ole kasvanut mutta kisu on sen ympärillä kyllä kasvanut. Meillä kyllä tyrän huomaa ja tuntee. se on kyllä pehmeä ja kun painaa kevyesti tuntuu sormenpään kokoinen reikä. Pieni tyrä voi ilmeisesti mennä myös ohi kissan kasvaessa, ainakin olen kuulut sellaisesta.
- Daisy
Tyttökissan napatyrän korjaus onnistuu hyvin helposti steriloinnin yhteydessä, joten totta kai se tyrä kannattaa korjauttaa kun kissan leikkauttaa.
Napatyräisellä kissalla ei tulisi teettää pentuja, koska ominaisuus on periytyvä ja saattaa tulla pennuille pahempana ja koska tyrä saattaa venyä vaarallisesti tiineysaikana. - Anonyymi
Daisy kirjoitti:
Tyttökissan napatyrän korjaus onnistuu hyvin helposti steriloinnin yhteydessä, joten totta kai se tyrä kannattaa korjauttaa kun kissan leikkauttaa.
Napatyräisellä kissalla ei tulisi teettää pentuja, koska ominaisuus on periytyvä ja saattaa tulla pennuille pahempana ja koska tyrä saattaa venyä vaarallisesti tiineysaikana.Ihan höpönlöpöä! Ei tod.oo periytyvää! Mistä näitä kommentteja oikeen keksitään? Ihan yhtälailla ihmiselle voi tulla tyrä, eikä ole periytyvää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k594003Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k222838Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet552043Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2131944- 721446
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761290- 901099
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911091Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?57925Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41906