Hei!
Tässä keskustelussa haluaisin teidän ottavan kantaa opintorahan riittämättömyydestä ja opintolainan tarpeellisuudesta. Ja millä perusteella vanhempaintulot otetaan huomioon kun opiskelija on hakemassa opintorahaa KELA:lta. Miksi vanhempaintuloista ei oteta huomioon sitä että on lainoja maksettavana, joka on lähes jokaisella joskus pakko ottaa.
PS:
Toivon että jokainen joka osallistuu tähän keskusteluun laittaa kunnon otsikon viestiinsä. Sillä en ota huomioon asiaan kuulumattomia otsikoita, joten otsikko vaihtoehtoja on mm. nämä "opintorahasta" tai "opintolainasta". Tietenkin muitakin ASIAAN KUULUVIA otsikoita saa olla.
JOS HALUAT VAIKUTTAA JOTENKIN NIIN ANNA MIELIPITEESI KUULUA!
LÄMMIN KIITOS KAIKILLE OSALLISTUJILLE!!
Asiaa opintorahasta!
3
586
Vastaukset
- Rahat ei riitä kaikkeen
Joopa joo. Samalla vanhempien tuloista vois vähentää
itsehankitut menot
- ulosotot
- lainat
- vaatteet
- ulkomaanmatkat
- sairaskulut
- jne jne yms
Voi vittu mikä byrokratia, jos tuloja ruvettais vielä erikseen tutkimaan.
Parempi nostaa tulorajoja, kun alkaa vähennyksiä
selvittämään.en halunnut mitään kritiikkiä asiasta VAAN mielipiteitä.. ilmeisesti et itse ole opiskelusi aikana tarvinnut hankkia itse mitään kun mamma petalar tai pappa petalar.. ei näin..
- **DarkAngel**
En ollut oikeutettu aikuisopintotukeen opiskeluaikanani, en myöskään olisi ollut oikeutettu tähän nuorisolle tarkoitettuun opintotukeen, koska käytännön syistä jouduin etupäässä rahoittamaan opintoni omalla työlläni. Kuitenkin palkattomien harjoittelujen ajalta jouduin pakottavista syistä nostamaan opintotukea harjoittelukuukausilta.Ja nyt siis maksan takaisin näitä nostamiani tukia 15% korolla.Opintotuki ei todellakaan riittänyt edes yhden ihmisesn kuluihin, puhumattakaan sitten 5 henkisen perheen elättämiseen.Asiaa ei odellakaan helpottanut edes että silloinen puoliso oli kokopäivätyössä.Perheeltä oli kuitenkin toisen puoliskon tulot pois pelistä.Opintolainaa oli aivan pakko ottaa avuksi.Nyt siis makselen takaisin sekä opintolainaa että niitä silloi tarpeeseen tulleita aivan liian riittämättömiä opintotukia.
Ihmisiä kehoitetaan opiskelemaan ja sivistämään itseään, hankkimaan hyvä koulutus ja tietotaito itselleen, jotta hyvinvointi ja kehitys yhteiskunnassamme kasvaisi. Silti niitä jotka opiskelevat ja haluavat opiskella ei tueta tarpeeksi.Turha on päättäjien ihmetellä miksi opinnot venyvät turhan pitkiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4881815Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3781547Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641358Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H171340- 100925
- 51899
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19886Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15751Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?65746Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka7732