Käyttöliittymäsuunnittelijaksi

mitä kannattaisi lukea?

Käyttöliittymät ovat alkaneet kiinnostaa paljon, mutta en oikein tiedä miten opintojani pitäisi suunnata.

Opiskelen HY:llä tietojenkäsittelytiedettä (en ole kyllä valinnut mitään suuntausta vielä enkä edes sivuaineita). Kannattaisiko sivuaineksi ottaa tyyliin graafista suunnittelua ja kognitiotiedettä/sosiaalipsykologiaa?

Minkälaiset työmarkkinat moisilla edes on?

19

6171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todella hyvän käyttöliittymäsuunnittelijan pitäisi mielestäni olla niin humu (humanisti) kuin mahdollista muuttumatta hipiksi ja/tai kuolematta yliannostukseen, joten ihan raa'an ammattitaidon vuoksi suosittelisin kognitiotiedettä, psykologiaa, yleistä käyttäytymistiedettä, erilaisten vehkeiden räpläämistä, sairaan hyvää äidin- ja englanninkielentaitoa nyansseineen ja ylivertaisia sosiaalisia kykyjä tajutakseen, mitä asiakkaat ihan oikeasti haluavat.

Toinen vaihtoehto on lukea se, mitä lehtorit suosittelevat ja päätyä pohtimaan valikkonappulan väriä Microsoft-yhteensopivaan sovellukseen paremmalla palkalla.

• -aivan-

..täydellinen vastaus, työmarkkinoilla sujuvien kahdeksan äidinkieltä parempien kielten hallinnan lisäksi tulee omata täydellisyyttä hipova upea ulkomuoto, sekä taipuisa ranka joka jatkaa kenokaulaa, ja lipeästi käyttää pyöreätä kieltä.

• Käyttöliittymiä

jaksa koodata (copy pasteta) kovin kauaa, palkka on kaks tonnia (millä kyllä pärjää) mutta pidemmän päälle tylsästä työstä täytys maksaa kymppitonni.

• Käytettävyysasiantuntija

Itse olen opiskellut pääaineeni käytettävyyskoulussa, joka on HY:n TKK:n ja TaiKin poikkitieteellinen kurssikokonaisuus käytettävyydestä, ja mielestäni antaa erinomaisen pohjan alalle suuntaavalle. Työmarkkinoista sen verran, että mulle sateli jo opiskeluaikoina työtarjouksia todella paljon, ja sain lähinnä valita paikan joka eniten tuntui sopivimmalta. Mutta itse omasin myös hyvin vankan koodaritaustan, josta oli duunia hakiessa erittäin suuri etu. Esim. noilla TaiKin tyypeillä on tietääkseni ollut vaikeuksia alalle työllistyä.

Niin ja itsehän en siis ole käyttöliittymäsuunnittelija, vaan käytettävyysasiantuntija. Itse suunnittelen käyttöliittymiä melko vähän, enimmäkseen vedän design workshoppeja projekteissa ja kehitän UI suunitteluprosesseja, design patterneja jne., eli autan muita suunnittelemaan parempia käyttöliittymiä.

• aloittaja
        Käytettävyysasiantuntija kirjoitti:

linkki vielä käytettävyyskoulun sivuille: http://www.soberit.hut.fi/kaytettavyyskoulu/

Ongelma on vain se, että minulla on pääaineena tietojenkäsittelytiede ja he eivät ota tietojenkäsittelytieteilijöitä. Pitäisi olla kognitiotieteen pääaineopiskelija tai siirtyä TKK:lle. Fysiikka ja minä ei olla kavereita joten TKK:lle siirtyminen ei välttämättä ole vaihtoehto.

Eli periaatteessa jos lukisin vaikka ohjelmointitekniikka suuntana ja sitten sosiaalipsykologiaa ja kognitiotiedettä niin minulla pitäisi olla jonkinlaisen mahdollisuudet alan töihin?

aloittaja kirjoitti:

Ongelma on vain se, että minulla on pääaineena tietojenkäsittelytiede ja he eivät ota tietojenkäsittelytieteilijöitä. Pitäisi olla kognitiotieteen pääaineopiskelija tai siirtyä TKK:lle. Fysiikka ja minä ei olla kavereita joten TKK:lle siirtyminen ei välttämättä ole vaihtoehto.

Eli periaatteessa jos lukisin vaikka ohjelmointitekniikka suuntana ja sitten sosiaalipsykologiaa ja kognitiotiedettä niin minulla pitäisi olla jonkinlaisen mahdollisuudet alan töihin?

...alalla työskentelevistä ei ole mitään varsinaista "käytettävyyskoulutusta", vaan he ovat psykologeja, diplomi-insinöörejä, humanisteja jne. joiden opinnot on ehkä hieman sivunnut käytettävyyttä. Joten ehdottomasti sulla on mahdollisuuksia alan töihin, se on vain susta itsestä kiinni. Noi sun ehdottamat opinnot kuulostaa sopivilta, lisäksi kannattaa selvittää pystyisitkö valitsemaan jotain kursseja TKK:lta. Ja tietenkin sä voit itsenäisestikin alan kirjallisuutta lueskella, jota on runsaasti tarjolla.

Hmm, tuohon mitä sanoit fysiikasta, niin itse selvitin TKK:n matemaattiset aineet vaikka en lukiossa lukenut pitkää matematiikka enkä fysiikkaa. Äärimmäisen hankalaahan se oli, mutta ei mahdotonta. Mutta kyllä sä saat hyvän pohjan alalle yliopistoltakin, ja niinhän se menee, että duunissa noi jutut vasta oikeasti oppii.

• DfA
        aloittaja kirjoitti:

Joka vuosi käytettävyyskouluun valitaan Helsingin yliopistolta viisi opiskelijaa. Etusijalla ovat kognitiotieteen opiskelijat, mutta jos heitä ei ole viittä, myös muut yliopiston opiskelijat voivat päästä.

• Niimpä niin

Jokainen rivikoodari, joka windows tai www softaa tekee joutuu tai pääsee tekemään käyttöliittymään vaikuttavia muutoksia tai uusia ikkunoita / sivuja miten parhaaksi katsoo.

Miksei opinnoista ole apua, mutta yhtälailla homma sujuu ilman kyseisiä opintojakin. Oleellisempaa on ne koodaustaidot.

Tämä kuvailemani arkinen erimerkki ei liene se mihin opinnoillasi ajattelit 'tähdätä'.

Kyllä joissakin vähän isommisa taloissa on oikein kokopäiväisiä käyttöliittymän suunnittelijoita, mutta hyvin vähän. Mitä itse tiedän firmoja niin suhde lienee 1 käyttöliittymäsuunnittelija : 100 koodaria kohden. Näin ainakin ns. windows / www sovelluksia tekevissä firmoissa, kännykkäpuolella asiat lienevät toisin.

IT alalla eniten työpaikkoja on kuitenkin rivikoodareille. Mitä tulevaisuus tuo tullessaan onkin jo toinen juttu.

"Jokainen rivikoodari, joka windows tai www softaa tekee joutuu tai pääsee tekemään käyttöliittymään vaikuttavia muutoksia tai uusia ikkunoita / sivuja miten parhaaksi katsoo."

Koodarit kyllä pääsee tekemään niitä, mutta suunnittelun hoitaa usein joku muu. Useimmissa firmoissa joissa olen itse ollut töissä, UIsta on ensin tehty mock-up, storyboard yms. ennen toteutusta, eikä koodarin enää juuri tarvitse vaivata päätään suunnitteluun liittyvissä asioissa. Toki on vieläkin paljon firmoja, jossa näin ei ole.

"Miksei opinnoista ole apua, mutta yhtälailla homma sujuu ilman kyseisiä opintojakin. Oleellisempaa on ne koodaustaidot."

En tiedä mistä olet hankkinut kokemuksesi, mutta oleellisimpia ei todellakaan ole koodaustaidot jos puhutaan käyttöliittymän suunnittelusta. Se on ainoa osa jonka asiakas ja käyttäjä näkee, ne ei välitä siitä miten hienosti se on koodattu. Huono käyttöliittymä = huono softa, ja tuloksena tyytymätön ja mahdollisesti entinen asiakas.

Homma ei yleensä suju ilman kyseisiä opintoja. Ne näkemäni käyttöliittymät, jotka ovat olleet insinöörien suunnittelemia, ovat olleet pääasiassa hirveää kuraa. Koodarit yleensä kyllä haluavat tehdä käytettävää softaa, mutta he eivät tiedä miten.

Firma jossa mä olen töissä työllistää alle 100 henkeä, ja meillä on n.10 "käyttöliittymän suunnittelijaa". Siis ihmisiä, jotka selvittää käyttäjien ja asikkaiden tarpeita, ja niiden pohjalta muodostavat vaatimukset softalle, myös draftin UIsta. Tämän lisäksi mä ohjaan suunnittelua ja käyn läpi noita drafteja. Firma on yksi suomen nopeiten kasvavia, joten ilmeisesti asiakkaatkin arvostavat hyviä käyttöliittymiä.

Käytettävyysalalle tulee koko ajan lisää työpaikkoja, koska hyvä käytettävyys on nykyään tärkeä kriteeri softalle. Käytettävyysduunia ei voi myöskään ulkoistaa Intiaan, sillä asiakkaat, joihin pitää olla koko ajan kontaktissa, ovat täällä.

• koodarit

tekevät ne huonoimmat softat. Sen mitä joku koodari kuvittelee olevan erittäin hyvä ja miellyttävä käyttää ei sitä olekaan "normaalin" käyttäjän mielestä. Kyllä jokainen vakavissaan jotain softatuotetta tekevä panostaa tai tulisi myös käyttöliittymän suunnitteluun ihan oikeesti ettei kaikenmaailman koodarit pääse pilaamaan hyvää softaa!

• koodaa vaan...
        koodarit kirjoitti:

tekevät ne huonoimmat softat. Sen mitä joku koodari kuvittelee olevan erittäin hyvä ja miellyttävä käyttää ei sitä olekaan "normaalin" käyttäjän mielestä. Kyllä jokainen vakavissaan jotain softatuotetta tekevä panostaa tai tulisi myös käyttöliittymän suunnitteluun ihan oikeesti ettei kaikenmaailman koodarit pääse pilaamaan hyvää softaa!

"Kyllä jokainen vakavissaan jotain softatuotetta tekevä panostaa tai tulisi myös käyttöliittymän suunnitteluun ihan oikeesti ettei kaikenmaailman koodarit pääse pilaamaan hyvää softaa"

Paskat. IT Firmat ei perusta moisesta. Käyttöliittymäsuunnittelijalle ei ole hommia. Menee koodarihommien sivussa, ja jälki on paskaa, mutta faktat on faktat. Rahat pois meininki.

Jos joku tosissaan haluaa jotain tuohon liittyvää niin tilaavat mainostoimistolta. Haluavat/saavat vain grafiikkaa.

Ehkä Hesassa pari ihmistä työllistyy käyttöliittymäsuunnittelijana osa-aikaisesti.

Ei muuten eikä muualla Suomessa.

koodaa vaan... kirjoitti:

"Kyllä jokainen vakavissaan jotain softatuotetta tekevä panostaa tai tulisi myös käyttöliittymän suunnitteluun ihan oikeesti ettei kaikenmaailman koodarit pääse pilaamaan hyvää softaa"

Paskat. IT Firmat ei perusta moisesta. Käyttöliittymäsuunnittelijalle ei ole hommia. Menee koodarihommien sivussa, ja jälki on paskaa, mutta faktat on faktat. Rahat pois meininki.

Jos joku tosissaan haluaa jotain tuohon liittyvää niin tilaavat mainostoimistolta. Haluavat/saavat vain grafiikkaa.

Ehkä Hesassa pari ihmistä työllistyy käyttöliittymäsuunnittelijana osa-aikaisesti.

...että pelkästään Helsingistä löytyy ainakin kolme keskikokoista vain käytettävyyteen suuntautunutta firmaa, Adage, Idean Research, ja Etnoteam, plus lukuisia muita pienempiä. Noi työllistää jo jotain 100 käytettävyystyöläistä. Nokialla on todella paljon käytettävyysammattilaisia ja UI suunnittelijoita, ja muillakin isoilla pörssifirmoilla on usein oma käytettävyysosasto, esimerkkeinä ABB, KONE, TietoEnator, WM-data, Nordea, Satama jne.

• koodaa vaan...

...että pelkästään Helsingistä löytyy ainakin kolme keskikokoista vain käytettävyyteen suuntautunutta firmaa, Adage, Idean Research, ja Etnoteam, plus lukuisia muita pienempiä. Noi työllistää jo jotain 100 käytettävyystyöläistä. Nokialla on todella paljon käytettävyysammattilaisia ja UI suunnittelijoita, ja muillakin isoilla pörssifirmoilla on usein oma käytettävyysosasto, esimerkkeinä ABB, KONE, TietoEnator, WM-data, Nordea, Satama jne.

No hyvä jos on.

• aloittaja
        koodaa vaan... kirjoitti:

Minä olen maakuntakierrokseni jo tehnyt joten muualla Suomeen en kyllä enää aio muuttaa.

Tiedän kyllä itse, että käyttöliittymäsuunnittelijoita on monissa yrityksissä (kuten sinulle jo vastattiin). Koodaamisesta sen verran, että ainakin omalta laitokselta työllistytään aika vähän ns. peruskoodareiksi valmistumisen jälkeen. Ennen sitä tottakai (koska kaikkien pitää kuitenkin koodiorjailla alussa). En kyllä itse näe itseäni myöskään peruskoodariorjana kovin pitkäksi aikaa. Ohjelmistojen suunnittelu sitä vastoin kyllä kiinnostaa. Tottakai työuran alussa pitää olla koodiorjana/webhuorana, mutta loppuelämän urana se tosiaan ei houkuttele.

• Käytettävyyttä totta kai
        aloittaja kirjoitti:

Minä olen maakuntakierrokseni jo tehnyt joten muualla Suomeen en kyllä enää aio muuttaa.

Tiedän kyllä itse, että käyttöliittymäsuunnittelijoita on monissa yrityksissä (kuten sinulle jo vastattiin). Koodaamisesta sen verran, että ainakin omalta laitokselta työllistytään aika vähän ns. peruskoodareiksi valmistumisen jälkeen. Ennen sitä tottakai (koska kaikkien pitää kuitenkin koodiorjailla alussa). En kyllä itse näe itseäni myöskään peruskoodariorjana kovin pitkäksi aikaa. Ohjelmistojen suunnittelu sitä vastoin kyllä kiinnostaa. Tottakai työuran alussa pitää olla koodiorjana/webhuorana, mutta loppuelämän urana se tosiaan ei houkuttele.

Moi!

Vedän itse noin 40 ihmisen käytettävyysosastoa yhdessä firmassa. Käyttöliittymäsuunnittelua varsinaisesti opetetaan yliopistoissa todella vähän, mutta sekin auttaa, että ymmärtää mitä käyttäjälähtöisyydellä yleensä tarkoitetaan ja käytettävyysevaluoinnin menetelmät osaa ja on käyttänytkin niitä.

UI tyylien merkitykset on hyvä tajuta. Käyttöliittymäsuunnittelija ei tarvitse ihan lopullista graafiikkaa monissakaan firmoissa tehdä, pelkkien "luurankokuvien" piirtäminen riittää.

Suurin osa ryhmääni tulleista ei ole koskaan koodanneet työkseen - ei meidän firmassa eikä muissakaan firmoissa. He ovat keskittyneet pelkästään käyttöliittymäsuunnitteluun ja käytettävyysasioihin.

Alana käyttöliittymäsuunnittelu on hyvin laaja. Työn kuva voi olla hyvinkin erilainen eri firmoissa. Toisissa laajempi ja toisessa suppeampi. Mutta kun olet saanut uran alulle niin sitähän voi laajentaa senkin jälkeen.

Eeva

• psykologi
        Käytettävyyttä totta kai kirjoitti:

Moi!

Vedän itse noin 40 ihmisen käytettävyysosastoa yhdessä firmassa. Käyttöliittymäsuunnittelua varsinaisesti opetetaan yliopistoissa todella vähän, mutta sekin auttaa, että ymmärtää mitä käyttäjälähtöisyydellä yleensä tarkoitetaan ja käytettävyysevaluoinnin menetelmät osaa ja on käyttänytkin niitä.

UI tyylien merkitykset on hyvä tajuta. Käyttöliittymäsuunnittelija ei tarvitse ihan lopullista graafiikkaa monissakaan firmoissa tehdä, pelkkien "luurankokuvien" piirtäminen riittää.

Suurin osa ryhmääni tulleista ei ole koskaan koodanneet työkseen - ei meidän firmassa eikä muissakaan firmoissa. He ovat keskittyneet pelkästään käyttöliittymäsuunnitteluun ja käytettävyysasioihin.

Alana käyttöliittymäsuunnittelu on hyvin laaja. Työn kuva voi olla hyvinkin erilainen eri firmoissa. Toisissa laajempi ja toisessa suppeampi. Mutta kun olet saanut uran alulle niin sitähän voi laajentaa senkin jälkeen.

Eeva

Olen vastavalmistunut psykologi ja atk-alan ammattilainen, osaan siis myös ohjelmoida. Käytettävyyskoulua en ole käynyt, joten pitäisi päästä yritykseen, jossa on paljon käytettävyysasiantuntijoita ja halua kouluttaa. Mistä voisin kysellä käytettävyysalan työtä? Tuossa aiemmin tulikin jo muutama firma, kahdesta niistä olen jo kysellyt.

• ex-nokialainen

Nokian verkkopuolella ei kai enää ole juurikaan käytettävyysasiantuntijoita, lähes kaikki saivat kenkää yt-neuvotteluissa tai siirrettiin muihin tehtäviin. En tiedä miten asiat ovat kännypuolella.

• Käytettävyyttä
        psykologi kirjoitti:

Olen vastavalmistunut psykologi ja atk-alan ammattilainen, osaan siis myös ohjelmoida. Käytettävyyskoulua en ole käynyt, joten pitäisi päästä yritykseen, jossa on paljon käytettävyysasiantuntijoita ja halua kouluttaa. Mistä voisin kysellä käytettävyysalan työtä? Tuossa aiemmin tulikin jo muutama firma, kahdesta niistä olen jo kysellyt.

mm. Digialla on myös kohtuullisen paljon käytettävyyspuolen töitä. Tällä hetkellä avoimissa hauissa on ainoastaan senior -tason tekijöitä, mutta kannattaa varmaan kysellä joka tapauksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3754
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe