Montäko tuntia päivässä pitäisi olla kanini kanssa?

hermeliini, Herkules

Minulla on yksi poika kani ottaisin ilomielin toisen tytön kanini seuraksi, mutta äitini ei anna.
Miten päljon minun pitäisi olla kanini kanssa, jotta se ei tuntisi itseään yksinäiseksi? Riittääkö illalla noin tunti?

9

636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanitus

      Meillä ollaan aina pyritty siihen kahteen tuntiin, yksi tunti on mielestäni aika vähän, ainakin yksinäiselle kanille.
      Ja vaikka kanillesi saisitkin hankittua kaverin, täytyy niitä kuitenkin juoksuttaa samalla lailla.
      Kani juoksee mieluiten illasta, ja meillä ainakin myös ihan aamusta.
      Parempi olisi jos juoksuttaisit kania pienemmissä pätkissä, joista koostuisi sitten suunnilleen se tunti tai pari.
      Kanilla säilyy mielenkiinto paremmin,ja sitähän virkistyy enemmän jos pääse häkistä jaloittelemaan monta kertaa päivässä.
      Meillä kanit kyllästyvät, jos niitä juoksuttaa tunnin yhteen pötköön. Loppuaika menee sitten makoiluksi jossakin nurkassa.
      Ota kani häkistä, anna sen juosta sen verran kuin sillä on kiinnostusta, ja vie takaisin häkkiin ennen kuin se alkaa kyllästyä.
      Meillä tuo juoksutus tehdää 15 minuutin- puolen tunnin pituisissa pätkissä.

    • hermeliini, Herkules

      Kiitos vihjeestä! Tulee tarpeen :)

    • -- milla --

      Mulla on kaksi kania ja surettaa kun joutuvat olemaan häkissä silloin, kun olen töissä eli normaalissa päivä työssä.

      Kani ei ole häkkieläin kuten hamsterit ym. Kani on hyvin seurallinen eläin, joka varmasti kärsii jos sen kanssa ei olla ja jos se ei saa olla useita tunteja vapaana päivittäin.

      Herätkää vanhemmat edes vähän ottamaan vastuuta jälkikasvunne lemmikeistä, ettei mene eläinrääkkäyksen puolelle. Ennen kuin perheeseen hankitaan lemmikki, pitäisi ottaa siitä ja sen hoidosta mahdollisimman paljon tietoa irti. Ei ne eläimet ole mitään leluja. Varsinkin kanien kohdalla halutaan vaan joku söpö eläin, jota sitten pidetään häkissä eikä uhrata aikaa sille.

      SINÄ AIKUINEN, jos otat lapsellesi lemmikin pidä huoli, että se saa oikean kohtelun. Jos lapsi ei voi tai jaksa olla sen kanssa tai hoitaa sitä, on SINUN tehtävä se.

      Tämän saarnan lopuksi vielä, että
      kani on laumaeläin, eikä ihmisen tai muun eläimen jatkuva seura korvaa oman lajitoverin seuraa.
      Tosin yksin eläviä kaneja ym. on paljon, mutta silloin sen kanssa on oltava PALJON ja annettava hellää käsittelyä ja hoitoa.

      Lukekaa netistä asiantuntevien kaninkasvattajien sivustoja. Siellä on hyviä neuvoja ja ohjeita.

      • kanitus

        Tottahan seurustella pitää enemmänkin, meillä kahta tuntia päivässä on pidetty vain miniminä. Yleensä touhutaan enemmänkin.
        Ja osa ajasta kuluu meillä esteiden rakenteluun ja hyppäyksen opetteluun. Välillä käydään ulkona valjaissa kaivelemassa lumitunneleita.
        Kani väsyy tuossa hommassa nopeammin, ja sitten lekotellaan lattialla niin kauan kun joku huoneessa oleskelee.

        Se tunti tosiaan on liian vähän.


    • saa olla vapaana

      Keskimäärin 6 tuntia päivässä (siis jos olen itse töissä). Jos mulla on vapaata, kani saa olla koko päivän vapaana elikkäs semmoset 13 tuntia. Joku kirjoitti ettei kannata pitää yhtä soittoa kauaa vapaana kun muuten menee "löhöilyksi". Entäs sitten. Oma kanini löhöilee toisinaan vapaana ollessaan hyvinkin tyytyväisen näköisenä, ei kokoajan tarvitse spurttailla, jotta olisi kivaa. Parempi se kai on löhöillä "muun lauman" kanssa kun yksin häkkiin eristettynä. Ainakin kanin näkökulmasta ajatellen.

    • Kanistus

      Siis kauanko aiheen aloittajan kani on yksin, jos sillä on seuraa n. tunti päivässä? Eikös se tee 23 tuntia yksinoloa. Kuulostaa aika pahalta! Kani on mielestäni kissaan ja koiraan verrattava lemmikki, jonka pitäisi saada olla mukana perheen puuhissa silloin kun kotona ollaan. Ja ainoan kanin perhe ei sitten voi olla mikään menevä harrastusperhe! Eli kanille kanikaveri tai sitten sen kanssa pitää seurustella koko perheen voimin monta tuntia, ja silloinkin kani on mielestäni liikaa yksin.

    • Itse en ottaisi vain yhtä kania jos tietäisin, että se joutuu olemaan yksikseen 23 tuntia päivässä. Itse olen hankkinut kaneja kolme, joten niistä on seuraa toisilleen kun minä tai mieheni emme ole kotona. Yleensä kuitenkin jompikumpi meistä on kotosalla, joten kanitkin ssavat olla vapaana ja valita itse seuransa. Ja kyllähän se niin on, ettei toisen kanin seuraa voita mikään. Kanin paras kaveri on kani!

      Saahan kanisi jaloitella enemmän kuin tuon tunnin päivässä? Yritä nyt puhua äitisi kanssa toisesta kanista tai yritä seurustella kanin kanssa vähän enemmän. Ja jätä kanille paljon virikkeitä poissaoloajaksesi. Onnellinen kani on omistajalleenkin suuri ilo ja päivän piristys :)

      • hermeliini, Herkules

        No siis kanini on aina huoneessani vapaana, mutta minusta jotenkin tuntuu, että olen liian vähän huoneessani kanini kanssa ihan sitä kysyin, että montako tuntia pitäisi väh. seurustella kanin kanssa, en sitä, että paljonko kanin pitäisi olla vapaana. En voi pitää kaniani koko kodissa, koska äidilleni on ilmennyt allergia oireita. Enkä saa siksi toista kania. Ja äitini pelkää, että kun kasvan isommaksi niin minua ei enään kiinnosta kanit, mutta en usko että kiinnostus kaneista koskaan häipyy :)


    • YKSINÄINEN..........

      Kun sillä ei ole seuraa.Eli kaveri olis ehdoton,jos ei voi olla muualla kuin yhd. huoneessa.Tietysti vaikeaa on(allergia). Mutta yritä olla sen kanssa mahd. paljon. Ei siitä varmaan luopua voi.
      Hei meilläkin just nyt,pupu joutuu oleen aikap. yksin,tuolla pesutiloissa."JOUDUIN" töihin,jossa on n. 10 t matkoineen.Tietty illat sitten juoksee vapaana.kyllä tilanne taas parane kunhan kesä tulee.Pääsee pupu ulos TARHAAN muiden pupujen (4 kpl) kanssa.EI ehkä samaan häkkiin mutta naapuriin kumminkin,jos ei sopu anna sijaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe