Golf vai Passat?

Kumpi vai kampi

Suunnittelen autonvaihtoa dieselfarmariautoon. Vaihtoehtona Golf Variant TDI tai Passat Variant TDI. (Vahinko muuten ettei Borasta ole farmaria Suomessa). Hintaero on melkoinen ja kokoeroakin on. Onko Passat hintaeron väärtti?

15

4291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Golf Variant TDI

Itse olen ajanut 93 tuhatta kolmessa vuodessa Golf Variant TDI:lla. Auto on ollut luotettava ja huoleton ja muutenkin olen tyytyväinen.
      Mitähän tuohon kysymykseesi sanoisi.
      Jos epäilet vähänkään etteivät Golfin tilat riitä
      (lähinnä vain takapolvitiloissa merkittävää eroa Passatin hyväksi) ota silloin Passat.
      Passattiin kuuluu vakiona ESP ja manuaali-ilmastointi jotka joutuu Golfiin ottamaan lisävarusteena n 1800 eur hintaan.

• 1.8T too

Bora ja Golf ovat täysin samoja autoja (maskia lukuunottamatta) keulasta hattuhyllyyn, Boran idea on porrasperäisyys.. en tiedä mitä harmillista siinä on ettei Borasta ole farkkua, vai oletko tykästynyt Boran keulaan?
      Mitat autoissa ovat tietääksen aivan samat paitsi pituus.

• Kumpi vai kampi

Enpä ole niin tarkkaan vielä perehtynyt noiden mallieroihin. Kuvittelin tähän asti, että Bora on golfin ja Passatin välissä kooltaan. Jostain vaan kuulin, että Boran Variantia tehdään kyllä, mutta sitä ei tuoda Suomeen.

• 1.8T too
        Kumpi vai kampi kirjoitti:

Enpä ole niin tarkkaan vielä perehtynyt noiden mallieroihin. Kuvittelin tähän asti, että Bora on golfin ja Passatin välissä kooltaan. Jostain vaan kuulin, että Boran Variantia tehdään kyllä, mutta sitä ei tuoda Suomeen.

Hyvinkin pitää paikkansa, että farkkuakin tehdään..? Kooltaa ei Golfissa ja Borassa ole mitään eroa. Itse odottelen parhaillaan Passatia =)

• Jaska
        1.8T too kirjoitti:

Hyvinkin pitää paikkansa, että farkkuakin tehdään..? Kooltaa ei Golfissa ja Borassa ole mitään eroa. Itse odottelen parhaillaan Passatia =)

Saksassa on myynnissä myös Bora farkku. Erot ovat vähäisiä ja liittyvät lähinnä vielä parempaan viimeistelyyn (vrt. Golf vs. Audi A3).

Myös Bora Sedan on mielestäni laadukkaamman oloinen kuin Golf. Käypä vertaamassa niitä VW-myyjällä.

• Simppa
        Jaska kirjoitti:

Saksassa on myynnissä myös Bora farkku. Erot ovat vähäisiä ja liittyvät lähinnä vielä parempaan viimeistelyyn (vrt. Golf vs. Audi A3).

Myös Bora Sedan on mielestäni laadukkaamman oloinen kuin Golf. Käypä vertaamassa niitä VW-myyjällä.

Itse sain muutama päivä sitten uuden Boran. Vaikuttaa todella hyvältä peliltä. Golfia ei ole ollut omana, mutta vuokra-autona toistakymmentä kertaa. Bora on mielestäni hieman isompi ja viimeistely on parempaa. Lisäksi ajotuntuma Borassa on isomman auton tuntuinen. Ei Golfiakaan passaa haukkua - laatupeli.

Saksassa on tosiaan myynnissä Boran farkkua, mutta Suomeen mallia ei lähitulevaisuudessakaan tuotane.

Käyppä tuulilasi.fi :ssä, jossa tarkat mitat molemmista autoista. Bora on hiukan isompi.

• Toyotisti
        Simppa kirjoitti:

Itse sain muutama päivä sitten uuden Boran. Vaikuttaa todella hyvältä peliltä. Golfia ei ole ollut omana, mutta vuokra-autona toistakymmentä kertaa. Bora on mielestäni hieman isompi ja viimeistely on parempaa. Lisäksi ajotuntuma Borassa on isomman auton tuntuinen. Ei Golfiakaan passaa haukkua - laatupeli.

Saksassa on tosiaan myynnissä Boran farkkua, mutta Suomeen mallia ei lähitulevaisuudessakaan tuotane.

Käyppä tuulilasi.fi :ssä, jossa tarkat mitat molemmista autoista. Bora on hiukan isompi.

Bora on suuremmalla katteella myytävä porrasperäinen versio Golfista. Autot ovat saman kokoisia. Kallis auto pieneen kokoonsa nähden. Saksassa myynnissä oleva Bora Variant on varustellumpi versio Golf Variantista. Bora alkaa olla selkeästi vanha malli.

Olen istunut, matkustanut ja koeajanut auton ja en suosittelisi sitä kenellekään jolle auton erityisesti takatiloilla on merkitystä. Auto ei ole myöskään erityisen mukava ja on melko meluisa. Koeajoautossa myös kuului kolinaa ovista??

Polvet suussa ja kiinni penkin selkänojassa saa tällainen 174 cm lyhytkin istua takapenkillä jossa vielä muotoilu on epäonnistunut. Selkä kipeytyy hetkessä huonossa asennossa. Rengasmelu on takapenkilläkin korvanjuuressa rohisevaa.

• jorkka
        Toyotisti kirjoitti:

Bora on suuremmalla katteella myytävä porrasperäinen versio Golfista. Autot ovat saman kokoisia. Kallis auto pieneen kokoonsa nähden. Saksassa myynnissä oleva Bora Variant on varustellumpi versio Golf Variantista. Bora alkaa olla selkeästi vanha malli.

Olen istunut, matkustanut ja koeajanut auton ja en suosittelisi sitä kenellekään jolle auton erityisesti takatiloilla on merkitystä. Auto ei ole myöskään erityisen mukava ja on melko meluisa. Koeajoautossa myös kuului kolinaa ovista??

Polvet suussa ja kiinni penkin selkänojassa saa tällainen 174 cm lyhytkin istua takapenkillä jossa vielä muotoilu on epäonnistunut. Selkä kipeytyy hetkessä huonossa asennossa. Rengasmelu on takapenkilläkin korvanjuuressa rohisevaa.

Vai alkaa bora olla jo vanha? Tuli myyntiin 1999...4 vuodessako se auto on jo vanha malliltaan?
        Kyllä Bora on täsmälleen sisämitoiltaan sama kuin Golf.
        No, alkuperäinen aihe oli Variant Golf vs Variant Passat...Molemmat hyviä. Valitse tarpeen mukaan itse!
        Passat on alustaltaan vakiona jopa pehmeämpi kuin Golf. Tilaa enemmän, joka näkyy erityisesti takamatkustajilla, edessä mahtuu pienimmissäkin nykyautoissa olemaan hyvin.
        Tuo melukysymys riippuu moottorivaihtoehdosta, väittäisin jopa.
        1.6 bensa möykkää moottoritiellä huom. enemmän kuin esmes 1.9PWd 96kW 6-vaihteisena. Epäilyttää jopa, että äänieristettä on laitettu pyöränkoteloihinkin enempi tossa 1.9PWd:ssä!?
        Kaupunkinopeuksissa tosin PWd raksuttaa selvästi.

• MLA
        Toyotisti kirjoitti:

Toyotisti ei osaa säätää penkkejä nimittäin. Ei 174cm joudu polvet suussa istumaan takapenkillä Borassa, eikä Golfissa, jos osaa säätää etupenkkiä edes hieman. Jos siis edessä istuu vastaanvan pituinen henkilö.
        Mitä korkeammalle etupenkit nostaa sitä enemmän tulee taakse tilaa, kuten tietenkin myös pitkittäissäädöllä yleensäkin.

Oikeilla säädöillä mahtuu kaksi 182cm pitkää ihmistä 'peräkkäin' istumaan Golfiin ja Boraan ja takapenkillä on vielä keskellä selkämenosuuntaan HTS:n BeSafe Kid istuin tilaa viemässä - todettu ihan oikeassa elämässä :)

• varustelu

Siinäpä suurimmat erot.
      Passatissa on isomman ja kalliimman auton tuntua.
      Mukavampi, hiljaisempi, laadukkaamman oloinen ja paremmat vakiovarusteet.
      Mutta jos et tarvi takatiloja niin golffi on ihan hyvä vaihtoehto.
      Ajettavudeltaan mainio, parempi tehopainosuhde ja onhan se
      halvempi. Ota siihen ESP ja man. ilmastointi.

• pissat

Passat. Itse päädyin vähän käytettyyn passattiin uuden golfin sijaan. Ajettavuudessa on selkeä ero passatin eduksi.

• Pauli

Tietenkin jos verrataan esim 1.6 Golffia ja 1.6 Passatia, niin onhan se selvää, että passat vie ajettavuudessa pitemmän korren.
        Mutta jos verrataan tuota 1.6 passat vs 96kW 1.9PWd Golf, niin jämäkämmin menee golf maantienopeuksissa päällä! -Käykää kokeilemassa-
        Sitten taas tietenkin vastaava 96kW PWd passat on luku erikseen...

• Akseli

Jos ajat paljon pitkiä reissuja niin ota Passat jos kukkaro kestää. Golf on näppärämpi ja siinä on mielestäni tarkempi tuntuma tiehen kuin Passatissa. Tavaratila on samankokoinen molemmissa. Golf kulkee noin 0,3-0,4 l vähemmällä. Passat on aavistuksen hiljaisempi ja rauhallisempi liikkeiltään kuin golf, mutta ero ei todellakaan ole kovin iso. Pitkässä ajossa ero tuntuu, mutta

• mieltä

Eilen testasin molemmat ja samoilla linjoilla olen, paitsi että en löytänyt passatin ajettavuudesta etuja edes moottoritienopeuksilla. Ohjaus vaikutti golffissa tarkemmalta. Aavistuksen hiljaisempihan passatti on ja takapenkki on leveämpi, mutta siihen ne edut sitten jäävätkin. Valinta oli loppujen lopuksi helppo.

• Pauli
        mieltä kirjoitti:

Eilen testasin molemmat ja samoilla linjoilla olen, paitsi että en löytänyt passatin ajettavuudesta etuja edes moottoritienopeuksilla. Ohjaus vaikutti golffissa tarkemmalta. Aavistuksen hiljaisempihan passatti on ja takapenkki on leveämpi, mutta siihen ne edut sitten jäävätkin. Valinta oli loppujen lopuksi helppo.

Juuri samaa olen huomannut ohjauksen osalta. Golf, varsinkin painavammalla dieselkoneella on tarkempi ohjaukseltaan. Ehkäpä tuossa päällekkäisin L-tukivarsin valitussa 4-pistetuennassa on vielä kehiteltävää passatissa...Suomen teille?!
        Renkailla toki suuri merkitys. Itse valitsisin kesärenkaiksi Pirellit, niillä saa "ajamisen nautintoa" arkiajoonkin!
        Alusta ei ole niin mukavuussäädetty kuin passatissa, mutta napakampi taas golfissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe