Valmistuin Merkonomiksi tammikuussa 2001.
Ajattelin hakea AMK:hon Tradenomiksi, mutta kuulin etten saa yhtään opintoviikkoa merkonomin tutkinnosta "anteeksi". Onko tämä siis fakta, että aiemmin valmistuneet saavat 20-40 ov ja minä en yhtään? Onko koulukohtaisia eroja?
Merkonomista Tradenomiksi, saako hyväksiluettua..
19
5871
Vastaukset
- joku
niin, tervetuloa todellisuuteen.
harvoin mistään toisen asteen kursseista/tutkinnosta saa mitään opintoviikkoja. kun haet kyseiseen kouluun niin saatat ehkä saada pari lisäpistettä. - Opiskelija
Moro!
Itse olen merkonomi joka opiskelee tradenomiksi. Mitään ei saa anteeksi. Kaikki saatanan kirjanpidon alkeet, liikekirjeet yms. joutuu käymään uusiksi. Ainoa lohtu on että jos asia on vielä hyvin muistissa niin yleensä voi mennä suoraan kokeisiin. Joskus tämäkin on estetty sillä että kurssilla tehdään ryhmätöitä joissa täytyy olla mukana.
Mitään koulukohtaisia eroja ei tietääkseni ole. - Ayla
Ainaki y-hakuoppaassa lukee että yo-merkonomin papruilla sai 17 ov (?) hyväksilukuja. En muista onko tavallisilla ja yo-merkonomin papereilla eroa. Puhun nyt turun amk:sta.
- Opiskelija
Moro!
Kyseinen homma koskee vaan käsittääkseni Yo merkonomi tutkintoja jotka on suoritettu ennen tätä opintouudistusta jossa mm. poistettiin merkantin tutkinto.
En ole ihan varma ja alkuperäisen kysyjän kannattaakin ottaa suoraan yhteyttä haluamaansa kouluun ja varmistaa asia.
- tuleva tradenomi
Itse olen opiskellut yo-merkonomiksi ammattiopistossa. Valmistumisen jälkeen jatkoin opiskelua amk:ssa. Sain vain yhden kurssin 'anteeksi'. Tiedän, että samoilla papereilla kuin mulla on, on saatu huomattavasti enemmän kursseja korvattua.
Kyllä se taitaa olla amk:sta kiinni (ja tuurista), miten kursseja hyväksytään. Se on ainakin mun kokemus. - Saara
Mä sain kyllä aikoinani 37 opintoviikkoa hyväksiluetuksi merkonomista tradenomiksi, kuulin kyllä, että enää ei moinen onnistuisi...
- opiskelija
Nykyään ei enää saa mitään toisen asteen opintoja hyväksiluettua korkeakouluissa. Ja asiahan on hyvä näin, muuten korkeakouluopetuksen taso laskisi huomattavasti.
- Zvona
Mitään sääntöä ei hyväksilukemisesta niin koulutusasteiden välillä kuin sisälläkään ole, vaan hyväksiluku on paljolti riippuvainen omasta kyvystään todistaa osaamistasonsa.
Valtaosa opettajista ovat valmiita joustamaan (vaihtoehtoiset opiskelumuodot) opintokokonaisuuksien suorittamisessa. Esim. merkonomi voi sopia opettajan kanssa osallistuvansa ainoastaan kirjanpidon tenttiin tai palauttaa esim. jonkinlaisen opinnäytteen/lopputyön kyseisestä opintokokonaisuudesta.
Ei ole kenenkään intressien mukaista pitää opiskelijoita kurssilla opettelemassa asioita uusiksi - se laskee sekä yksittäisen opiskelijan että koko opiskelevan ryhmän motivaatiota.
Esim. MBS (Mercuria Business School) on tunnettu sen myöntämistä hyväksiluvuista merkonomeille, jotka tulevat suorittamaan liiketalouden korkeakoulututkintoa. Kannattaa rohkeasti tiedustella hyväksiluvun periaatteista, ja ennen kaikkea sopia niistä oman vastuuopettajansa kanssa.- Hei
onkos amk:ssa sitten läsnäolopakko, kun ei kerta ilman erillistä sopimusta (ja syytä sopimiseen) voi osallistua pelkästään tenttiin?!
- Mirella
Ei saa yleensä. Miksi saisi, koska merkonomi (2.asteen tutkinto) on pohjavaatimuksena tradenomikouluun?!
Jotkut koulut toki antaa jotain korvaavuuksia.- Eräs
Moro!
Koska merkonomin ja tradenomin koulutuksessa on ähes puolet samoja aineita, samoilla sisällöillä.
Useilla paikkakunnilla samat opettajat opettaa sekä AMK:ssa että kauppiksessa. - Mika
Eräs kirjoitti:
Moro!
Koska merkonomin ja tradenomin koulutuksessa on ähes puolet samoja aineita, samoilla sisällöillä.
Useilla paikkakunnilla samat opettajat opettaa sekä AMK:ssa että kauppiksessa.ei ei... se vähän ensikis riippuu minkä alan tradenomiksi suuntaudut. Ainakin isoilla paikkakunnilla, Tampere, Hesa, Turku AMK:n opintojaksot ovat paljon laajempia. Asiat käydään nopeasti läpi ja mennään syvemmälle.
Toisen asteen tutkinnosta saa hyvin vähän hyväksilukuja. Tampereella ei mitään. Kirjatenteillä voit tehdä suorituksia, jos osaat asian. Menet vain tenttiin, jos tuttua.
Itse olen Yo-merkonomi ja pian tietojenkäsittelyn tradenomi. Merkonomihommissa suuntauduin ulkomaankauppaan, joten hyvin vähän jouduin samoja opiskelemaan ammatillisisa perusopinnoisskaan ammattikorkeakoulussa.
Kyllä suosittelen opiskelua. Itse sain vakituisen työpaikan Nokialta. Tänne pääsin työharjoitteluun aluksi koulun työharjoittelujaksolla. - Mirella
Eräs kirjoitti:
Moro!
Useilla paikkakunnilla samat opettajat opettaa sekä AMK:ssa että kauppiksessa.Joo, onhan se vähän turhauttavaa! Mutta toisaaltahan merkonomipohjalta on sitten helppo vaikka tenttiä ne tutut kurssit. Muutaman tenttipäivän kun käyttää niin saa jo aika kivasti kursseja kasaan ja valmistuahan voi nopeammin kuin kurssikaverit.
Ei tradepuolella kuiteskaan taida mitään läsnäolopakkoja olla niinkuin hoitopuolella?
- nofear
Aloitin tammikuussa Heliassa tradenomi opiskelut ja oli melkoinen yllätys kun lupasivat (ja pitivät lupauksensa) hyvittää 30 ov:a pelkillä merkonomin papereilla. Näin lyhensin jo toisena koulupäivänä opintoja yli puolella vuodella...Siitä voi tietysti olla montaa mieltä että onko noista hyvityksistä oikeasti hyötyä.
- Hanna
ei pidä paikkaansa. Toisen asteen tutkinnon opintoja ei hyvitä Heliassa. Itse opiskelen kyseisessä paikassa.
- nofear
Hanna kirjoitti:
ei pidä paikkaansa. Toisen asteen tutkinnon opintoja ei hyvitä Heliassa. Itse opiskelen kyseisessä paikassa.
Olen aidosti pahoillani jos et ole tätä tiennyt mutta olen merkonomi, en edes yo, opiskelen heliassa tradenomiksi (kuten kerroin) ja sain hyvityksinä 30 ovaria yhden vaivaisen kaavakkeen täyttämällä.
Se nyt vaan on tyhmää opiskella liikaa... - qwe
nofear kirjoitti:
Olen aidosti pahoillani jos et ole tätä tiennyt mutta olen merkonomi, en edes yo, opiskelen heliassa tradenomiksi (kuten kerroin) ja sain hyvityksinä 30 ovaria yhden vaivaisen kaavakkeen täyttämällä.
Se nyt vaan on tyhmää opiskella liikaa...täytyykin kysyä yliopistolta että saanko hyvitystä kun olen kirjoittanut ylioppilaaksi(toisen asteen tutkinto)
tämä on ehkä yksi syy miksi tradenomen koulutusta niin hirveasti arvosteta(tosin ei että arvostetaanko sitten merkonomin) jos kerran pystytaan korvaamaan noikin paljon toisen asteen tutkinnolla.
- M N
luettua kun käyttää hoksottimia :-) Eli kun merkonomin pitää lukea 10 ov vapaavalintaisia opintoja, niin kannattaa suorittaa ne avoimessa AMK:ssa. Tällöin ei liene epäselvää, että saako hyväksiluettua ja avoimen AMK:n opintoviikot kelpaavat hyvin merkonomitutkintoon. Älynystyrät käyttöön!!!
- ljk
Kaverini, joka on datanomi, aloitti liiketalouden opinnot Heliassa. Hän sai kuulemma datanomiopinnoista 17 ov hyväksiluettua, joten luulisi merkonomitutkinnosta saavan vähintään saman verran. Tämä siis Heliassa, muualla voi olla ihan eri systeemi. Riippunee myös siitä, kuinka tuore tutkinto on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791