Miksi yksi scart liitännöistä on sininen. Onko siihen liitettävä scart erilainen kuin perusscart????
Auttaisiko joku ihmettelevää...
Sininen scart
23
2453
Vastaukset
- ..värikoodit
Olikohan värit erilaiset riippuen siitä mikä scart tukee RGB:tä ja mikä S-Videota?
Koska useimmissa televisioissa jotka olen nähnyt SCART-liitin on musta ja näissä televisioissa tuo scart tukee RGB-signaalia (punainen, vihreä ja sininen siirretään omissa johdoissaan), niin olettaisin että tuo sininen liitin joita näkyy olevan niissä televisioissa joissa on useampia scartteja merkitsee sitä että RGB:n sijasta tuohon voi liittää laitteen vain S-Video liitännällä.
Tavallinen heikompilaatuinen komposiittivideo taitaa toimia kaikissa Scarteissa, mutta RGB tai S-Video on kai niin että Scart-liitin tukee jompaa kumpaa mutta ei molempia.
Olettaisin että sininen SCART-liitin on se joka tukee S-Videota. Omassa telkkarissa on vain yksi scart-liitin joka on musta ja siihen ei pysty liittämään S-Videosignaalia, mutta RGB toimii siinä hyvin.- Täh!!!
Eli sen scartliitännän pohja on sininen sekä videoissa että tv.ssä ...
mulla on tv video digi ja ilmeisesti tarvitsen kolmannen scartin, koska videoita on vaikea käyttää... - ..värikoodit
Digiboksissa olen nähnyt vaihtoehtoina joko RGB-kuvan tai komposiittivideon (käsittääkseni YUV vaihtoehto = komposiitti, korjatkaa jos olen väärässä)
Boksin asetuksista valitaan kumpaa haluaa käyttää, RGB-vaihtoehdon valitseminen näyttäisi parantavan kuvanlaatua selvästi.
Eli digiboksi kannattaa laittaa siihen scartiin joka tukee RGB:tä, ja digiboksin asetuksista laitetaan kuvalähtö RGB-tilaan. Tällöin pitäisi saada paras mahdollinen kuvanlaatu.
S-Video liitäntää olen nähnyt lähinnä käytettävän DVD-soittimissa sekä tietokoneiden videoulostuloissa. Aikaisemmin sitä kai käytettiin Super-VHS nauhureissa ja videokameroissa. Veikkaisin siis että jos halutaan kytkeä toiseen scartiin digiboksi ja toiseen DVD-soitin niin DVD-soittimen voi kytkeä S-Videoliitännällä. Tällöin kai tarvitaan S-Videojohto DVD-soittimen ja television välille sekä SCART-sovitin johon voi kytkeä S-Video johdon toisen pään. Ja voi olla että S-Videolähtö tulee valita DVD-soittimesta (en tiedä kun en ole koskaan tuota liitäntätapaa käyttänyt.) DVD-soittimen saattaa voida liittää myös tavallisella SCART-johdolla, en ole ihan varma asiasta, ainakin normaalin komposiittivideokuvan saa näkymään scart-johdolla aina.
Viisaammat korjatkoon tietoni laitteiden kytkennästä S-Videoliitäntää käytettäessä (esim. käytetäänkö aina erillistä s-video kaapelia vai kulkeeko S-Video tavallisessa SCARTissa) - noinkaan
itsellä kakkostelkkarina vanha matkatöllö jossa myös sininen scart joka tukee RGB:tä, muttei S-videota.
- ..värikoodit
noinkaan kirjoitti:
itsellä kakkostelkkarina vanha matkatöllö jossa myös sininen scart joka tukee RGB:tä, muttei S-videota.
Taisin siis tehdä väärän oletuksen kuvitellessani että väri kertoo siitä tukeeko SCART S-videota.
Jos tuo väri ei kerro siitä niin olisi mielenkiintoista tietää mitä sillä sinisellä scartilla halutaan viestittää.
Ja mistä sitten voi tietää mikä SCART tukee mitäkin liitäntätapaa jos sitä ei näe suoraan päältä päin. Onko ainoa vaihtoehto selvittää asia kokeilemalla tai ohjekirjasta lukemalla?
Olisin pitänyt loogisempana että S-videoscart olisi erotettu eri värillä, mutta ilmeisesti tuolla värillä on joku muu merkitys joka on minulta jäänyt epäselväksi. - Täh11
..värikoodit kirjoitti:
Digiboksissa olen nähnyt vaihtoehtoina joko RGB-kuvan tai komposiittivideon (käsittääkseni YUV vaihtoehto = komposiitti, korjatkaa jos olen väärässä)
Boksin asetuksista valitaan kumpaa haluaa käyttää, RGB-vaihtoehdon valitseminen näyttäisi parantavan kuvanlaatua selvästi.
Eli digiboksi kannattaa laittaa siihen scartiin joka tukee RGB:tä, ja digiboksin asetuksista laitetaan kuvalähtö RGB-tilaan. Tällöin pitäisi saada paras mahdollinen kuvanlaatu.
S-Video liitäntää olen nähnyt lähinnä käytettävän DVD-soittimissa sekä tietokoneiden videoulostuloissa. Aikaisemmin sitä kai käytettiin Super-VHS nauhureissa ja videokameroissa. Veikkaisin siis että jos halutaan kytkeä toiseen scartiin digiboksi ja toiseen DVD-soitin niin DVD-soittimen voi kytkeä S-Videoliitännällä. Tällöin kai tarvitaan S-Videojohto DVD-soittimen ja television välille sekä SCART-sovitin johon voi kytkeä S-Video johdon toisen pään. Ja voi olla että S-Videolähtö tulee valita DVD-soittimesta (en tiedä kun en ole koskaan tuota liitäntätapaa käyttänyt.) DVD-soittimen saattaa voida liittää myös tavallisella SCART-johdolla, en ole ihan varma asiasta, ainakin normaalin komposiittivideokuvan saa näkymään scart-johdolla aina.
Viisaammat korjatkoon tietoni laitteiden kytkennästä S-Videoliitäntää käytettäessä (esim. käytetäänkö aina erillistä s-video kaapelia vai kulkeeko S-Video tavallisessa SCARTissa)Kiitos vastauksista. En juurikaan ymmärrä mitään noista komposiitti ym. jutuista. Anteeksi :D.
yritän vain saada videot toimimaan ja mietin, että pitäisikö kolmas scartti hommata tuohon siniseen scart-johdon paikkaan...ja millainen scartti siihen kävisi. mulla on myös s-liitäntä, mutta korvaisikohan se siiten kaikki nuo muut kolme liitäntää.... - täh!!!
..värikoodit kirjoitti:
Taisin siis tehdä väärän oletuksen kuvitellessani että väri kertoo siitä tukeeko SCART S-videota.
Jos tuo väri ei kerro siitä niin olisi mielenkiintoista tietää mitä sillä sinisellä scartilla halutaan viestittää.
Ja mistä sitten voi tietää mikä SCART tukee mitäkin liitäntätapaa jos sitä ei näe suoraan päältä päin. Onko ainoa vaihtoehto selvittää asia kokeilemalla tai ohjekirjasta lukemalla?
Olisin pitänyt loogisempana että S-videoscart olisi erotettu eri värillä, mutta ilmeisesti tuolla värillä on joku muu merkitys joka on minulta jäänyt epäselväksi.juu, olen laittanut scartin tuohon siniseen osaa ja näyttää toimivan ihan normaalisti, mutta ilmeisesti kaksi liitäntää ei auta vielä ns. normaaliin toimintaa...
kiitos sinulle ja mukavaa kevättä! - yleensä menee
..värikoodit kirjoitti:
Viisaammat korjatkoon tietoni laitteiden kytkennästä S-Videoliitäntää käytettäessä (esim. käytetäänkö aina erillistä s-video kaapelia vai kulkeeko S-Video tavallisessa SCARTissa)Myös YUV on komponettiliitäntä, komposiittivideon lyhenne voi olla esim. CVBS.
Jos tv:ssä on kaksi scartia niin yleensä 1-scart tukee komposiittivideon lisäksi automaattisesti myös RGB:tä. Yleensä laitteet lähettävät RGB:n ohella myös komposiittivideota, joten kuva näkyy, vaikka tv ei RGB:tä tukisikaan.
Tv:n 2-scart taas tukee komposiittivideon lisäksi s-videota. Koska komposiittivideo ja s-video jakavat scartissa saman nastan, on tv asetettava vastaanottamaan tuosta scartista nimenomaan s-videota. Jos asetusta ei tehdä, näkyy toisen laitteen lähettämä s-videokuva mustavalkoisena.
Kytkentämielessä S-videon käyttö ei ole ollenkaan noin monimutkaista. Yleensä riittää ihan tavallinen scart-kaapeli. Scartissahan kulkee samalla myös ääni. Varsinaisesta pyöreästä s-videoliittimestä saa ulos vain pelkän kuvan, jolloin ääni on siirrettävä omista liitännöistään. Nämä liitännät saattavat tulla kyseeseen, jos boksi kytketään kotiteatterilaitteistoon, niissä kun ei taida aina scarteja olla. - liitännät
..värikoodit kirjoitti:
Viisaammat korjatkoon tietoni laitteiden kytkennästä S-Videoliitäntää käytettäessä (esim. käytetäänkö aina erillistä s-video kaapelia vai kulkeeko S-Video tavallisessa SCARTissa)Komposiittivideo on "perus-videosignaali" joka on MUST scart liittimessä kuten audioliitäntäkin.
Vastaavasti YUV on komponenttiliitäntä jota ei ole scartissa.
Scartissa voi sen sijaan olla RGB- ja S-video signaalit.
Koska S-video on "jälkikäteen" lisätty Scarttiin eikä siellä enää ollut vapaita pinnoja, s-video lähetetään käyttäen "jo varattuja pinnoja" 15 (RGB-Red) ja 19 (composite video).
Koska nämä on jo varattu myös toiseen käyttöön, tämän vuoksi laitteissa täytyy olla valintamahdollisuus kumpaa signaalia lähetetään/ vastaanotetaan ko. pinnoista.
Esim digibokseissa on yleensä valikko jossa RGB / S-video vaihtoehdot sekä vastaavasti televisiossa vaihtoehdot EXT-1/ EXT-2 joista toinen RGB ja toinen S-video samassa liittimessä. - kiitoksia
liitännät kirjoitti:
Komposiittivideo on "perus-videosignaali" joka on MUST scart liittimessä kuten audioliitäntäkin.
Vastaavasti YUV on komponenttiliitäntä jota ei ole scartissa.
Scartissa voi sen sijaan olla RGB- ja S-video signaalit.
Koska S-video on "jälkikäteen" lisätty Scarttiin eikä siellä enää ollut vapaita pinnoja, s-video lähetetään käyttäen "jo varattuja pinnoja" 15 (RGB-Red) ja 19 (composite video).
Koska nämä on jo varattu myös toiseen käyttöön, tämän vuoksi laitteissa täytyy olla valintamahdollisuus kumpaa signaalia lähetetään/ vastaanotetaan ko. pinnoista.
Esim digibokseissa on yleensä valikko jossa RGB / S-video vaihtoehdot sekä vastaavasti televisiossa vaihtoehdot EXT-1/ EXT-2 joista toinen RGB ja toinen S-video samassa liittimessä.taisin saada itselleni pohdittavaa pitkäksi aikaa... :D. tuon lyhennekaaoksen kun selvitän niin että osaisinkin jotain... hihii
- ratkaisu tähän
..värikoodit kirjoitti:
Viisaammat korjatkoon tietoni laitteiden kytkennästä S-Videoliitäntää käytettäessä (esim. käytetäänkö aina erillistä s-video kaapelia vai kulkeeko S-Video tavallisessa SCARTissa)DVD-kuva televisiolle RGB:nä on kun digiboksissa on kaksi scartia ja RGB:n läpivienti.
Tärtä tärkeää asiaa ei valitettavasti mainostekstit yleensä kerro. Kun dvd liitetään tälläisen boksin toiseen scartiin(VCR) niin sekä boksin että dvd:n kuva on hyvä.
Digiboksi-video-TV kytkentä tehdään näin.
http://www.digitelkkari.fi/site/docs/AsennusFI_tv_video_boxi.pdf- täh!!!!
Kiitos!
ilmeisesti scartteja tulee kolme ja yksi siniseen osaan :). - ..värikoodit
Kytkentävaihtoehtoja taitaa olla niin monta että kannattaa vai kokeilla kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja valita niistä paras. Esim. digiboksin ja DVD-soittimen yhdistäminen televisioon käy monellakin tapaa riippuen esim. siitä onko digiboksissa usempi SCART-liitin, jolloin laitteet voi kätevästi ketjuttaa niin että signaali kulkee digiboksin tai videonauhurin läpi (jos niissä on kaksi scartia) eikä jokaista tarvitse kytkeä erikseen television scart-liittimeen.
Hauska vekotin tuo scart, siitä huomaa löytyvän mitä moninaisempia vaihtoehtoja joita ei aikaisemmin tullut edes huomanneeksi. Esimerkiksi tuo ketjuttaminen oli mulle yllätys, kun kuvittelin että joka laitteelle tulee löytyä oma liitin televisiosta. - kytkin ja
hyvin toimii, ensin laitoin vaan kaksi antennipiuhaa mutta vaatii kolme.
- ohje linkki
täh!!!! kirjoitti:
Kiitos!
ilmeisesti scartteja tulee kolme ja yksi siniseen osaan :).http://www.asuntotieto.com/30000i_Taloyhtiotieto/32000i_digi-TV.html
Yleensä ei tarvitse vetää scartia suoraan TV:n ja videon välille, vaan videoiden katselu voidaan tehdä boksin läpi.
- olla sama
okaro kirjoitti:
Yleensä ei tarvitse vetää scartia suoraan TV:n ja videon välille, vaan videoiden katselu voidaan tehdä boksin läpi.
joka neuvoit joskus muakin mutta ei onnistunut niin.
olla sama kirjoitti:
joka neuvoit joskus muakin mutta ei onnistunut niin.
Joissain bokseissa ei ole läpivientiä, mutta yleisimmissä on.
- VHS-videon liittämisetä.
täh!!!! kirjoitti:
Kiitos!
ilmeisesti scartteja tulee kolme ja yksi siniseen osaan :).Jos on niin VHS ei tarvitse scartia vaan sitä perus scartin komposiittiliitäntää, jota kaikki scartit välittävät. Kytke silloin dikiboksi TV:ssä ensimmäiseen (Scart 1, AV1...jne) joka yleisesti välittää RGB:tä. Ja se video kytketään sitten toiseen tai kolmanteen scartiin. Ohjekirjoja kannattaa myös lukea.
- siinä, että
..värikoodit kirjoitti:
Kytkentävaihtoehtoja taitaa olla niin monta että kannattaa vai kokeilla kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja valita niistä paras. Esim. digiboksin ja DVD-soittimen yhdistäminen televisioon käy monellakin tapaa riippuen esim. siitä onko digiboksissa usempi SCART-liitin, jolloin laitteet voi kätevästi ketjuttaa niin että signaali kulkee digiboksin tai videonauhurin läpi (jos niissä on kaksi scartia) eikä jokaista tarvitse kytkeä erikseen television scart-liittimeen.
Hauska vekotin tuo scart, siitä huomaa löytyvän mitä moninaisempia vaihtoehtoja joita ei aikaisemmin tullut edes huomanneeksi. Esimerkiksi tuo ketjuttaminen oli mulle yllätys, kun kuvittelin että joka laitteelle tulee löytyä oma liitin televisiosta.kaikissa bokseissa, joissa on scart ei ole RGB:n läpivientiä. Tv:n lähtö on aina RGB, mutta toinen scart(VHS, VCR..)voi olla huonompi komposiitti.
Tätä ei välttämättä myyjätkään tiedä, mutta kannattaisi pitää yhtenä kriteerinä sitä, että läpivienti on.
- off_koursr
Liitä siihen blue ray playkka PS3!!!
- scartti on
sitä varten, että jos telkkariin halutaan ruotsinkielisiin ohjelmiin suomenkieliset tekstit, niin sitten pitää käyttää sitä sinistä scarttia. Muussa tapauksessa oletuksena on, että pakkoruotsiopetus on ollut erittäin tehokasta ja kaikki suomalaiset ovat kaksikielisiä, ja siksi heille ei tarvitse suomentaa ruotsalaista tekstiä, jolloin voidaan käyttää fasistinmustaa scarttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869