Ajattelin ottaa joltain hirsitoimittajalta yksinkertaisen puolitoistakerroksisen talon lamellihirrellä. Talon bruttoala olisi 100m2. Toimittaja huolehtisi pystytyksen ja talon muutenkin ulkoa päin valmiiksi. Tämän jälkeen teettäisin sisätöistä osan ja osan tekisin itse. Siivoan ja hoidan työmaata itse. Perustukset tehdään tasaiselle kalliontontille ja kunnallistekniikka on tontin rajalla. Ajattelin, että perustuksineen rakentaisin talon 140000 tuhannella eurolla. Olenko aivan metsässä tuon kustannuspolitiikan kanssa?
Hirsitalon rakennuskustannukset
13
7473
Vastaukset
- niukalti
rahaa mutta voihan sitä yrittää ja pankista saa lisää.
- Kustaa
Laitan vielä lisätietoja. Taloon tulisi suora sähkölämmitys ja lämmönjako pattereilla. Varaava takka olisi toinen lämmönlähde.
- USKOmatonta!
Maatyöt ja muut määrää millä hinnalla rakennat loppupeleissä.
- Rakentaja Reiska
USKOmatonta! kirjoitti:
Maatyöt ja muut määrää millä hinnalla rakennat loppupeleissä.
Totuus vaan on tänä päivänä, että kustannukset ovat n. 2000 €/m2.
Yrittää voit mutta lopputuloksena tuollainen talo valmiina on maksanut 200 000 €.
Hirsitaloja useasti myydään, jotenkin halvemmin toteutettavissa olevina, vedoten seinien pinnoittamisen pienuuteen. Mutta seiniähän on vain 1/3 osa pinnoitettavasta alasta.
Talon hinta määräytyy pääsääntöisesti sisustuksesta ja käytettävästä tekniikasta, laatu taas toteuttavasta henkilöstä.
Maatöiden osuuden voi arvioida olevan n. 10 % talon hinnasta, eli tässä tapauksessa 20-25 000 €.
Tämän päälle tulee sitten erinäisiä työssä käytettäviä tarvikkeita, kuten hirsitaloissa useasti pienpuhdistamo.
Olen kauhukseni nähnyt paljonkin halvalla tehtyjä taloja, joissa hyvät aineet on pilattu. On parempi jo alussa ottaa huomioon muitakin kriteereitä, kuin hinta ! - Kustaa
Rakentaja Reiska kirjoitti:
Totuus vaan on tänä päivänä, että kustannukset ovat n. 2000 €/m2.
Yrittää voit mutta lopputuloksena tuollainen talo valmiina on maksanut 200 000 €.
Hirsitaloja useasti myydään, jotenkin halvemmin toteutettavissa olevina, vedoten seinien pinnoittamisen pienuuteen. Mutta seiniähän on vain 1/3 osa pinnoitettavasta alasta.
Talon hinta määräytyy pääsääntöisesti sisustuksesta ja käytettävästä tekniikasta, laatu taas toteuttavasta henkilöstä.
Maatöiden osuuden voi arvioida olevan n. 10 % talon hinnasta, eli tässä tapauksessa 20-25 000 €.
Tämän päälle tulee sitten erinäisiä työssä käytettäviä tarvikkeita, kuten hirsitaloissa useasti pienpuhdistamo.
Olen kauhukseni nähnyt paljonkin halvalla tehtyjä taloja, joissa hyvät aineet on pilattu. On parempi jo alussa ottaa huomioon muitakin kriteereitä, kuin hinta !Meidän talo tulee kaava-alueelle ja siellä on kunnallistekniikka. Taloon tulee suora sähkölämmitys. Tuulettuva alapohja. Väliseinät ja sisäkatto kipsilevyä. Varaava takka. Sisustusmateriaalit kaikki pyrimme ostamaan edullisesti. Pyrin olemaan realistinen kustannuksissa, mutta tuohon 2000€/m2 en usko tapauksessa, jossa on tietoinen pyrkimys tehdä edullisesti. Uskoakseni talon pystyy rakentamaan noin 1600€/m2. Omaa työtä pyrin käyttämään mahdollisimman paljon.
- RakentajaReiska
Kustaa kirjoitti:
Meidän talo tulee kaava-alueelle ja siellä on kunnallistekniikka. Taloon tulee suora sähkölämmitys. Tuulettuva alapohja. Väliseinät ja sisäkatto kipsilevyä. Varaava takka. Sisustusmateriaalit kaikki pyrimme ostamaan edullisesti. Pyrin olemaan realistinen kustannuksissa, mutta tuohon 2000€/m2 en usko tapauksessa, jossa on tietoinen pyrkimys tehdä edullisesti. Uskoakseni talon pystyy rakentamaan noin 1600€/m2. Omaa työtä pyrin käyttämään mahdollisimman paljon.
Todellisuudessa oman työn osuus vaan tahtoo kuitenkin olla kovin pieni tavallisella rivikansalaisella, jokaei ole ammattirakentaja itse.
Tahtoo jäädä pelkkään siivoamiseen ja pieneen lapioimiseen.
Toinen vaihtoehto on materiaalien pilaaminen, jota joudun paljon näkemään ammatissani. Samalla laskee myös talon arvo.
Myöskään köyhän ei kannata käyttää halvimpia materiaaleja, koska niiden kestävyys yleensä on huono ja näkö hirveä.
Epärealistinen kustannusarvio on yli puolella rakentajista ja sitten rakentaminen on yhtä helvettiä. Lopuksi syyllisiä aletaan hakemaan työn tekijöistä, vaikka vika oli omissa kuvitelmissa.
Tällaisella pienellä paikkakunnalla, jossa työskentelen, kaikki rakennusmiehet tuntevat toisensa ja tapaamme paikallisessa rautakaupassa päivittäin, niin yleisin puheenaihe on paikkakunnalle muuttamassa oleva uusi sikatinkari.
Voit vain kuvitella, kuinka hymyilyttää.
Parhailla miehillä on nykyisin töitä pariksi vuodeksi eteenpäin, ei siinä silloin paljon voi tinkailla, tai ei saa ketään.
Sikatinkarilla tulee olemaan muutenkin vaikeaa ja apua ei hevillä saa. Suomalainen luonne vaan on sellainen, että loukkaantuu sydänjuuriaan myöten, kun palkkaa yritetään alentaa. Sama varmaan koskee rakennuttajaa itseään.
Kunnon kapitalistimaissakin maksetaan hyvästä työstä tippiä ja tämä jos jokin nostaa työ- ja palveluhalua, ei Suomalainen jatkuva natina.
Meni vähän asian viereen, kyllä se pari tuhatta euroa neliölle yksinkertaiselle talolle on kuitenkin aika lähelle totuutta.
Tulee erinäköisiä kuluja, jotka yllättävät maallikon, näitä saattaisi olla: Liittymämaksut, rakennusvalvontamaksut, vakuutusmaksut, työn aikainen lämmittäminen, talvesta tai säistä aiheutuvat ylimääräiset kulut, jätemaksut ja verot, rahtikustannukset, lomapalkat ja arkipyhäkorvaukset, rakennesuunnittelukustannukset, jne... - neuvo
RakentajaReiska kirjoitti:
Todellisuudessa oman työn osuus vaan tahtoo kuitenkin olla kovin pieni tavallisella rivikansalaisella, jokaei ole ammattirakentaja itse.
Tahtoo jäädä pelkkään siivoamiseen ja pieneen lapioimiseen.
Toinen vaihtoehto on materiaalien pilaaminen, jota joudun paljon näkemään ammatissani. Samalla laskee myös talon arvo.
Myöskään köyhän ei kannata käyttää halvimpia materiaaleja, koska niiden kestävyys yleensä on huono ja näkö hirveä.
Epärealistinen kustannusarvio on yli puolella rakentajista ja sitten rakentaminen on yhtä helvettiä. Lopuksi syyllisiä aletaan hakemaan työn tekijöistä, vaikka vika oli omissa kuvitelmissa.
Tällaisella pienellä paikkakunnalla, jossa työskentelen, kaikki rakennusmiehet tuntevat toisensa ja tapaamme paikallisessa rautakaupassa päivittäin, niin yleisin puheenaihe on paikkakunnalle muuttamassa oleva uusi sikatinkari.
Voit vain kuvitella, kuinka hymyilyttää.
Parhailla miehillä on nykyisin töitä pariksi vuodeksi eteenpäin, ei siinä silloin paljon voi tinkailla, tai ei saa ketään.
Sikatinkarilla tulee olemaan muutenkin vaikeaa ja apua ei hevillä saa. Suomalainen luonne vaan on sellainen, että loukkaantuu sydänjuuriaan myöten, kun palkkaa yritetään alentaa. Sama varmaan koskee rakennuttajaa itseään.
Kunnon kapitalistimaissakin maksetaan hyvästä työstä tippiä ja tämä jos jokin nostaa työ- ja palveluhalua, ei Suomalainen jatkuva natina.
Meni vähän asian viereen, kyllä se pari tuhatta euroa neliölle yksinkertaiselle talolle on kuitenkin aika lähelle totuutta.
Tulee erinäköisiä kuluja, jotka yllättävät maallikon, näitä saattaisi olla: Liittymämaksut, rakennusvalvontamaksut, vakuutusmaksut, työn aikainen lämmittäminen, talvesta tai säistä aiheutuvat ylimääräiset kulut, jätemaksut ja verot, rahtikustannukset, lomapalkat ja arkipyhäkorvaukset, rakennesuunnittelukustannukset, jne...ammattimiehelle kuuluu ammattimiehen palkka!mutta ahneella on paskanen loppu,tämä tulee paperimiehille eteen tai on tullut jo.(ja näidenhän piti olla koko suomen kivijalka)rakennusbuumi kovimmillaan se joka hinnoittelee nyt itsensä pilviin, laskee itse palkkaansa samassa suhteessa taantuman aikana.itse olen maksanut tekijöille sen mitä ovat pyytäneet,jopa vähän extraa,saivat tehdä rauhassa,ruuat ja juomat tuli hyvän miehen lisänä.nimet keltaisella yliviivaus tussilla pistetty muistiin.palkaan heidät edes muita kysymättä.ulosantini ei ehkä ole parasta mahdollista,mutta tahdon sanoa 15-20e/h ammattimiehelle( kaikki lakisääteiset)on kohtuullista mutta jos pyydetään 600e työstä esim.2000e niin ahneudella on rajansa.nyt rakennusbuumin kuumimmassa vaiheessa pitää myös kiskuri rappari,muurari...muistaa että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.90 luvun alun työttömyysjonot ovat lähempänä,kuin kukaan uskookaan!
- Rakentaja Reiska
neuvo kirjoitti:
ammattimiehelle kuuluu ammattimiehen palkka!mutta ahneella on paskanen loppu,tämä tulee paperimiehille eteen tai on tullut jo.(ja näidenhän piti olla koko suomen kivijalka)rakennusbuumi kovimmillaan se joka hinnoittelee nyt itsensä pilviin, laskee itse palkkaansa samassa suhteessa taantuman aikana.itse olen maksanut tekijöille sen mitä ovat pyytäneet,jopa vähän extraa,saivat tehdä rauhassa,ruuat ja juomat tuli hyvän miehen lisänä.nimet keltaisella yliviivaus tussilla pistetty muistiin.palkaan heidät edes muita kysymättä.ulosantini ei ehkä ole parasta mahdollista,mutta tahdon sanoa 15-20e/h ammattimiehelle( kaikki lakisääteiset)on kohtuullista mutta jos pyydetään 600e työstä esim.2000e niin ahneudella on rajansa.nyt rakennusbuumin kuumimmassa vaiheessa pitää myös kiskuri rappari,muurari...muistaa että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.90 luvun alun työttömyysjonot ovat lähempänä,kuin kukaan uskookaan!
Varmaan olet huomannut, että rakentajilla on pienimmät veloitukset, kaikista palveluista. Vertaa vaikka auton korjaukseen, tietokoneiden korjaukseen,sairaalapalveluihin, asianajopalveluihin, yhteiskunnan palvelumaksuihin, tai mihin tahansa!
Ainoa ammattikunta, joka joutuu tekemään halvemmalla on kuorma-autoilijat ja nehän ovat tunnetusti laskutaidottomia.
Ota myös huomioon, että rakennustyö on usein kausiluontoista ja työpäiviä ei välttämättä kerry tasaisesti. Muista myös, että sinä maksat myös yrityksen luottotappiot.
Lisäksi voin todeta, että ylivoimaiseti suurimmat kulut tulevat verotuksesta, ei palkasta ja siihen olemme syyttömiä.
Veroista ei voi tinkiä, siis tinkimisesi kohdistuu suoraan palkkaamme.
Paperiliiton ja lääkäriliiton palkkataso on jotain aivan muuta, kadetu mielummin vaikka Liliuksen optioita. Meillä palkka otetaan selkänahasta ja harva kestää eläkeikään asti terveenä. - sanottu
Rakentaja Reiska kirjoitti:
Varmaan olet huomannut, että rakentajilla on pienimmät veloitukset, kaikista palveluista. Vertaa vaikka auton korjaukseen, tietokoneiden korjaukseen,sairaalapalveluihin, asianajopalveluihin, yhteiskunnan palvelumaksuihin, tai mihin tahansa!
Ainoa ammattikunta, joka joutuu tekemään halvemmalla on kuorma-autoilijat ja nehän ovat tunnetusti laskutaidottomia.
Ota myös huomioon, että rakennustyö on usein kausiluontoista ja työpäiviä ei välttämättä kerry tasaisesti. Muista myös, että sinä maksat myös yrityksen luottotappiot.
Lisäksi voin todeta, että ylivoimaiseti suurimmat kulut tulevat verotuksesta, ei palkasta ja siihen olemme syyttömiä.
Veroista ei voi tinkiä, siis tinkimisesi kohdistuu suoraan palkkaamme.
Paperiliiton ja lääkäriliiton palkkataso on jotain aivan muuta, kadetu mielummin vaikka Liliuksen optioita. Meillä palkka otetaan selkänahasta ja harva kestää eläkeikään asti terveenä.ammattimiehelle ammattimiehen palkka.rakannusmies 15-20e/h.tuskin yit,palmberg jne maksavat edes noita summia muualla kuin hesassa.itse en tinkinyt palkoista,koska se ei ollut aiheellista.mikäli esim.muurari(kuviteltu)pyytää palkkaa 50e/h muut maksut nähdessään rakennuttajan olevan tukalassa tilanteessa kutsun sitä omaan pesään kusemiseksi.minun projektini meni aivan kässärin mukaan.aikataulu,budjetti,kaikki just niinkuin piti joten ei ole katkeruudesta kyse.olin läsnä kun hädän alainen naapuri pyysi tarjouksen työsuorituksesta jonka norm.hinta on n.50e/h koneineen.ukko pyys 400e/h(urakka hinnasta laskettu arvio).no naaapuri kieltäytyi ja seuraavana päivänä saapui uusi tekijä yli 200km:n takaa ja kuljetuksineenkin reilusti halvemmalla.no tämän paikallisen yrittäjän kone on saanut olla aikas rauhassa tuon episodin jälkeen(sana kiertää).tätä tarkoitin,kaikella on rajansa!
- Rakentaja Reiska
sanottu kirjoitti:
ammattimiehelle ammattimiehen palkka.rakannusmies 15-20e/h.tuskin yit,palmberg jne maksavat edes noita summia muualla kuin hesassa.itse en tinkinyt palkoista,koska se ei ollut aiheellista.mikäli esim.muurari(kuviteltu)pyytää palkkaa 50e/h muut maksut nähdessään rakennuttajan olevan tukalassa tilanteessa kutsun sitä omaan pesään kusemiseksi.minun projektini meni aivan kässärin mukaan.aikataulu,budjetti,kaikki just niinkuin piti joten ei ole katkeruudesta kyse.olin läsnä kun hädän alainen naapuri pyysi tarjouksen työsuorituksesta jonka norm.hinta on n.50e/h koneineen.ukko pyys 400e/h(urakka hinnasta laskettu arvio).no naaapuri kieltäytyi ja seuraavana päivänä saapui uusi tekijä yli 200km:n takaa ja kuljetuksineenkin reilusti halvemmalla.no tämän paikallisen yrittäjän kone on saanut olla aikas rauhassa tuon episodin jälkeen(sana kiertää).tätä tarkoitin,kaikella on rajansa!
Ymmärsin kyllä viestisi, mutta meilläpäin ei 400 €:n hommista pyydetä tarjouksia.
Liian pienessä työssä on urakalla liian suuri vaara mennä aikaa tuplasti, eikä sitä korjaa millään.
Tuollaiset työt tehdään tuntitöinä ja laskutetaan kertyneiden kuittattujen tuntien mukaan.
Turha yleistää rakennusalan yrittäjiä huijareiksi, niitä on kaikissa ammateissa 5 %, samoin tilaajissa.
Lailliset huijarit, kuten lakimiehet ( keskiveloitus tutkimuksen mukaan 150 €/h ) on taas eri asia ja harvoin kukaan kitisee.
Kaivinkoneilla tehdään töitä yleisimmin, siinä 50 km:n säteellä, 200 km:n päästä tulevat urakoitsijat ovat erikoistapauksia ja usein hinnanpolkijoita, joita ei huonostu palkatulla alalla tietenkään katsota hyvällä.
Rakennusmiesten palkat on siinä 10-15 €, 20 €:n miehet ovat yksittäikappaleita.
Todellisuudessa rakennusalan palkkataso on siivoojasta seuraava, mitähän töitä itse teet ?
Kokonaispalkkasi on varmasti jotain aivan muuta, muuten et voisi rakentaa omakotitaloa.
Kilpailu pitää rakennusalalla hinnat hyvinkin kurissa, enemmänkin on ongelmaa saada ammattitaitoista työvoimaa ja sitä saadaan ainoastaan arvostusta nostamalla, mikä samalla tarkoittaa kunnon palkkaa raskaasta työstä. - Juke
Kustaa kirjoitti:
Meidän talo tulee kaava-alueelle ja siellä on kunnallistekniikka. Taloon tulee suora sähkölämmitys. Tuulettuva alapohja. Väliseinät ja sisäkatto kipsilevyä. Varaava takka. Sisustusmateriaalit kaikki pyrimme ostamaan edullisesti. Pyrin olemaan realistinen kustannuksissa, mutta tuohon 2000€/m2 en usko tapauksessa, jossa on tietoinen pyrkimys tehdä edullisesti. Uskoakseni talon pystyy rakentamaan noin 1600€/m2. Omaa työtä pyrin käyttämään mahdollisimman paljon.
Jos et palkkaa sikahintasia ammattimiehiä, sillä varauksella, että osaat tehdä kanssa itse. Jos et osaa varmasti tehdä, niin parempi teettää. Etelässä ainakin on työn hinta pilvissä, mutta täällä Oulun korkeudella pitäisi riittää
- Juke!
Pitäisi riittää.. On täälläpäin rakennettu kokonaan itse tuonkokoisia puutaloja 100 000e, joten ei mitenkään mahdotonta. designtalokin rakentaa perustuksia myöten talon valmiiksi n.1000e/kerrosm2, ja siihen liittymät ja pohjatyöt ynnämuut kulut, niin pitäisi kyllä riittää, jos sinulla on jo tontti. Jos ei ole, niin sitten ei voi luvata mitään, kun tontin arvo on 1-200 000 e yleensä.
Kohtuullisella sisustamisella ja pelkkä pystytys, niin onnistuu ilman tonttia. - oma koti haveena
Hei!
Aikaa kulunut keskustelusta, mutta itsekin hirsitalon rakentamisesta/rakennuttamsesta kiinnostuneena utelen, joko olet rakentanut ja onko budjetti pitänyt? Entä mistä hankitte hirret? Oliko joku valmis talopaketti? Mitä toimittajaa suosittelet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803