Susiviha.

Erätyttö-90

Olen 16-vuotias metsästäjä ja koiranomistaja Pohjois-Savosta. Olen koko pienen ikäni ollut mukana riistajahdissa isäni mukana ja viime vuodet olen ollut mukana aseen kanssa. Menneenä syksynä, metsästysharrastus tuli mahdottomaksi koko itä-suomen alueella. Sudet valtasivat alueita ja se koitui kymmenien koirien kuolemaksi. Henkilökohtaisesti sain myös kokea susien verenhimon menettäessämme 3,5 vuotiaan kaksoisvalio jämtlanninpystykorva Mossen. Enää ei puhuta siitä, että "sudet tappavat elääkseen" ja että "susien vaistot ohjaavat niitä". Pikkulapsetkin joudutaan kuljettamaan kouluun kotirappusilta susipelon takia!! Onko se oikein, että me "saloilla asuvat" joudumme kärsimään siitä, että susien annetaan levitä kotikulmillemme ja ne jopa ajetaan kaupungeista meidän kiusaksemme?
Ainoastaan Kaavin alueella todettiin talvella 2006 liikkuvan jo 16-20 sutta. Entäs sitten, kun nämä tekevät pennut? Ei muutaman suden kaatolupa auta asiaa, jos laumoja ei saada hajotettua. Ajetaanko meidät, viimeisetkin syrjäkylien asukkaat, pois kodeistamme suuriin kasvukeskuksiin susipelon takia? Kaupunkeihin menneet sudet ovat tottuneet ihmisiin ja elämään ja jopa pelkäävät ja juoksevat karkuun ihmisiä nähdessään, nälkäisiä yksilöitä lukuunottamatta. Kuinkas käy, kun nälkäinen saloilla elellyt susi sattuu törmäämään pieneen koulumatkallaan olevaan tyttöön? Se näkee tytön helppona saaliina.
Suomen päättäjät eivät ymmärrä tilannettamme. Olen myös nuoren jämtlanninpystykorvan omistaja ja koulutus on käynyt mahdottomaksi susipelon takia. Koiriani en uskalla laskea irti edes omalla pihamaalla, koska susien ulvonta kuuluu yöllä sisällekin ikkunan ollessa auki. Miten kauan meidän pitää tätä kestää? Laitetaan suomen kansanedustajat pariksi viikoksi meidän asuinpaikoillemme elämään esimerkiksi koirien ja lapsien kanssa! Eivät he muuten tunnu ymmärtävän tilannettamme.

Kommentoikaa vapaasti. Otan myös mielelläni vastaan ehdotuksia pennun koulutuksesta ilman irtipitoa. Koiraa en uskalla enää laskea irti, jos susia ei vähennetä. Koiran tulevaisuus on vaakalaudalla, niin kuin koko salojen asutuksenkin.

202

8585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkien kannalta

      olisi jos tälle palstalle kirjoittele kiellettäisiin alle 18-vuotiailta.olipa surullinen elämän tarina:voi voi,jos sudet sinua noin paljon ahdistelevat niin muuta pois.metsästäessäsi otat aina vastuun koirastasi kun sen irti pääsätät.ilmeisesti et tätä vastuuta ystävästäsi ole valmis kanstamaan.onkin ehkä parempi että pysyttelet vastedes kotona playstationia pelaten sillä me muut metsästäjät emme kaipaa metsään liipasin herkkiä räkänokkia jotka on jo kohdussa opetettu täysin turhaan pelkäämään susia.terveisin:metsästäjä jolla metsävuosia 2Xsinun ikävuotesi.

      • turhaan alat

        vaahtoamaan?Helppoa aina sanoa tuo muuta pois.Taidat itse asustella/metsästellä alueella missä ei vielä susia ole.Ja nuoria metsään siinä kuin meitä muitakin ,olethan itsekkin ollut räkänokka aloittaessasi metsästyksen.


      • Pappadi3

        Minun mielestä ikä ei ratkaise mielipiteistään kirjoittamista.
        Käsityksesi siitä että olet fiksumpi metsästäjä kun 16 vuotias tyttö joka on lapsesta saakka metsästänyt isänsä opastuksella ei pidä paikkaansa.
        Metsääsä on ikäisiäsi törkimyksiä joilla ei ole mitään käsitystä metsästykseen kuluvista tavoista,otetaan toisten koiria kiinni ja sidotaan puuhun ja johdetaan oma opettamaton koira jäljille, eikä peusteta tun taivaallista muista metsässä liikkujista vaan katsotaan että minulla on oikeus liikkua metsäässä.
        Itselläni ei ole susipelkoa vaikka metsästänkin ydellä suomen susirikkaimmista alueista.
        Susia on ollut näillä alueilla aina ja tulee varmaankin ollemaan elle joku sairaus tapa niitä sukupuuttoon.


      • räkänokat
        Pappadi3 kirjoitti:

        Minun mielestä ikä ei ratkaise mielipiteistään kirjoittamista.
        Käsityksesi siitä että olet fiksumpi metsästäjä kun 16 vuotias tyttö joka on lapsesta saakka metsästänyt isänsä opastuksella ei pidä paikkaansa.
        Metsääsä on ikäisiäsi törkimyksiä joilla ei ole mitään käsitystä metsästykseen kuluvista tavoista,otetaan toisten koiria kiinni ja sidotaan puuhun ja johdetaan oma opettamaton koira jäljille, eikä peusteta tun taivaallista muista metsässä liikkujista vaan katsotaan että minulla on oikeus liikkua metsäässä.
        Itselläni ei ole susipelkoa vaikka metsästänkin ydellä suomen susirikkaimmista alueista.
        Susia on ollut näillä alueilla aina ja tulee varmaankin ollemaan elle joku sairaus tapa niitä sukupuuttoon.

        vittuun metästä


      • osuko arkaan paikkaan??

        hahahahahahahahha


      • sinulle saatanan
        turhaan alat kirjoitti:

        vaahtoamaan?Helppoa aina sanoa tuo muuta pois.Taidat itse asustella/metsästellä alueella missä ei vielä susia ole.Ja nuoria metsään siinä kuin meitä muitakin ,olethan itsekkin ollut räkänokka aloittaessasi metsästyksen.

        mokomakin analfabeetikko että satun asumaan suomen susitihemmällä alueella.ja räkänokat ja yli 50 vuotiaat äijän käppyrät tulisi poistaa metsästys seuroista.onnettomuudet vähenisi puolella


      • täällä kirjoittavat
        sinulle saatanan kirjoitti:

        mokomakin analfabeetikko että satun asumaan suomen susitihemmällä alueella.ja räkänokat ja yli 50 vuotiaat äijän käppyrät tulisi poistaa metsästys seuroista.onnettomuudet vähenisi puolella

        susihyysärit. Ihme, kun en ole törmännyt heihin, ovatkohan niin ujoja?

        Täällä ei monella ole nettiä, tuossa kirkonkylällä on melkein kaikilla.

        Eilenkin tein pitkän lenkin suksilla tuolla metsässä ja enpähän nähnyt ketään, eikä ollut muitten jälkiäkään. Ei edes susien, kun nekin liikkuu paljolti noita teitä pitkin.


      • kun sitä
        sinulle saatanan kirjoitti:

        mokomakin analfabeetikko että satun asumaan suomen susitihemmällä alueella.ja räkänokat ja yli 50 vuotiaat äijän käppyrät tulisi poistaa metsästys seuroista.onnettomuudet vähenisi puolella

        ollaan niin kovaa jätkää että mutta etkös tuota ala olemaan itekkin kohta yli 50 joten pois vaan koko metsästys hommasta.


      • Erätyttö-90

        Minun mielestäni täällä saa jokainen julkistaa oman mielipiteensä, harmi jos se ei kaikkia tyydytä. Kukaan ei ole pakottanut sinua lukemaan mielipidettäni. Luulen, että kokemus ei tuo aina varmuutta. Haukkuminen ei auta ketään.


      • erikoistapaus
        kun sitä kirjoitti:

        ollaan niin kovaa jätkää että mutta etkös tuota ala olemaan itekkin kohta yli 50 joten pois vaan koko metsästys hommasta.

        jolla on kokeneemman metsämiehen oikeudet


      • samatpa
        erikoistapaus kirjoitti:

        jolla on kokeneemman metsämiehen oikeudet

        nuo oikeudet, on sitten aloittelija tai veteraani tai jokin erikoistapaus.


      • Pikinokka

        Etköhän sinä vaari oo jättäny ilta lääkkees ottamatta!!!Menehä ite nukkummaan!Kaikilla täällä on sama oikeis keskustella.


      • Erätyttö-90
        samatpa kirjoitti:

        nuo oikeudet, on sitten aloittelija tai veteraani tai jokin erikoistapaus.

        Se on täysin tieteellisesti todistettu, että monet nuoret ovat varmempia ampujia, kuin kokeneemmat metsästäjät. Etenkin naisia on pidetty arvossa harkitun ampumisen johdosta. Ei ikä tai kokemus aina tuo varmuutta metsästykseen ja asenne on tärkein. Jos metsällä olla lihan kiilto silmissä ja ajatellaan vain saatua saalista, niin tulos on sen mukainen. Itselläni on ainakin asenne se, että haavakkoja ei saa tulla ja jokainen laukaus on harkittu. Metsällä olen mielenkiinnosta ja pidän yhdessä olosta luonnossa.


      • Erätyttö-90

        Minä mielestäni aloitin tämän keskustelun ja sinulla ei ole mitään oikeutta rueta minua siitä moittimaan.


      • Erätyttö-90

        Se nyt on ilmeisesti selvää, että meillä on eri mielipiteet metsästyksestä. Mutta tuo sinun käyttäytyminen vaikuttaa aika lapselliselta. Meidän seurassamme vanhemmat ovat ottaneet minut erittäis avosylin vastaan, nuorena metsästäjänaisena. Se on sinun päänvaivasi, jos et hyväksy nuoria metsästäjiä, mutta minullakin on oikeus mielipiteisiin, yhtälailla kun sinullakin. Etsi joku toinen keskustelu, missä sorretaan nuoria naisia metsästäjinä. Korjaa asenteesi ja tule sitten puhumaan oikeuksista. Epäilen suuresti taitojasi metsästää, jos asenteesi on se, mitä olet antanut minun olettaa. Seurat ukkoontuvat vuosi vuodelta ja nuoria kaivataan tämän harrastuksen pariin. Sinunlaisesi eivät innosta nuoria metsästämään. Siksi sinun kannattaisi olla hiljaa, jos mielipiteesi on tuollainen.


      • Pikinokka

        Kyllä sun agressiivinen käytökses osottaa että kyllä sina oot paljon vaarallisempi mehtässä kuin tämä nuori tyttö.Tytöt ei ole sellaisia herkkäsormisia kuin sinun kaltaisesi,jotka ovat tojella vaarallisia.


      • Erätyttö-90

        Sinun mielipiteesi on tullut jo varsin selväksi, että voit mennä muualle moraalisoimaan. Jospa me "suvaitsevaiset" henkilöt jatketaan keskustelua tästä eteenpäin. Harmi, että kaikki eivät hyväksy ihmisten erilaisuutta. Se on oma ongelmasi.


      • Pikinokka

        Jos on nuin agressiivinen luonne niin se ei tosiaankkaan passaa mehtämiehelle,sinä oot hengevaarallinen mehtässä.Mistä sinä muuten oot karannu,eläintarhastako?


      • Erätyttö-90

        Eipähän siinä :)


      • asenne
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Se on täysin tieteellisesti todistettu, että monet nuoret ovat varmempia ampujia, kuin kokeneemmat metsästäjät. Etenkin naisia on pidetty arvossa harkitun ampumisen johdosta. Ei ikä tai kokemus aina tuo varmuutta metsästykseen ja asenne on tärkein. Jos metsällä olla lihan kiilto silmissä ja ajatellaan vain saatua saalista, niin tulos on sen mukainen. Itselläni on ainakin asenne se, että haavakkoja ei saa tulla ja jokainen laukaus on harkittu. Metsällä olen mielenkiinnosta ja pidän yhdessä olosta luonnossa.

        kun olisi jokaisella metsästäjällä niin homma olis hyvin hallussa.Joskus se haavakkokin saattaa tulla mutta harvemmin sellaiselle joka malttaa ottaa varmanpäälle ja osaa huonossa tilanteessa jättää laukaisematta.Kokemuksesta paljon apua metsästyksessäkin mutta jos taitoa ei ole niin ei pelkät vuodet riitä tekemään hyvää metsästäjää.Metsästys kuuluu jokaiselle niin ikään kuin sukupuoleenkin katsomatta vaikka täällä jotkut "ERIKOISTAPAUKSET" ovatkin toista mieltä.Toivottavasti saat koiran koulutettua ja pääset nauttimaan hirvihaukuista =)


      • Erätyttö-90
        asenne kirjoitti:

        kun olisi jokaisella metsästäjällä niin homma olis hyvin hallussa.Joskus se haavakkokin saattaa tulla mutta harvemmin sellaiselle joka malttaa ottaa varmanpäälle ja osaa huonossa tilanteessa jättää laukaisematta.Kokemuksesta paljon apua metsästyksessäkin mutta jos taitoa ei ole niin ei pelkät vuodet riitä tekemään hyvää metsästäjää.Metsästys kuuluu jokaiselle niin ikään kuin sukupuoleenkin katsomatta vaikka täällä jotkut "ERIKOISTAPAUKSET" ovatkin toista mieltä.Toivottavasti saat koiran koulutettua ja pääset nauttimaan hirvihaukuista =)

        Kiitoksia kommenteista :) Toivotaan, että tilanne rauhoittuu pian ja pääsen kouluttamaan koiraani :)


      • Erätyttö-90

        Vaikka olenkin varmaan nuorin tästä keskustelusta, niin silti tuntuu, että aikuisia ette ole tekään :) Lapsellista touhua:D Viesteillenne saa ainakin nauraa, onhan se sekin jo jotain :D


      • Tosi_Ikämies

        2X edellisen ikä eli poikanen olet siis sinäkin.

        Kuivaa korvantaukset ja kasva mieheksi...


      • pikkupoikaset

        uhoavat


      • heh heh
        täällä kirjoittavat kirjoitti:

        susihyysärit. Ihme, kun en ole törmännyt heihin, ovatkohan niin ujoja?

        Täällä ei monella ole nettiä, tuossa kirkonkylällä on melkein kaikilla.

        Eilenkin tein pitkän lenkin suksilla tuolla metsässä ja enpähän nähnyt ketään, eikä ollut muitten jälkiäkään. Ei edes susien, kun nekin liikkuu paljolti noita teitä pitkin.

        Eiköhän nämä susitiheillä alueilla asujat ole Korkeasaaressa apinahäkissä. Ainakin älynsä puolesta kuuluisivat sinne. heh heh


      • Erätyttö-90 kirjoitti:

        Kiitoksia kommenteista :) Toivotaan, että tilanne rauhoittuu pian ja pääsen kouluttamaan koiraani :)

        Eipä ole tainnut rauhoittua vaan pahemmaksi on vain mennyt! Olit aikaasi edellä.


      • Anonyymi

        Voisitko oikeasti lopettaa tuon seksuaalis sävytteisen kirjoittelusi!


      • Anonyymi
        sinulle saatanan kirjoitti:

        mokomakin analfabeetikko että satun asumaan suomen susitihemmällä alueella.ja räkänokat ja yli 50 vuotiaat äijän käppyrät tulisi poistaa metsästys seuroista.onnettomuudet vähenisi puolella

        Miten noitten henkilöitten poisto metsästyksestä vaikuttaisi susikantaan?


      • Anonyymi
        sinulle saatanan kirjoitti:

        mokomakin analfabeetikko että satun asumaan suomen susitihemmällä alueella.ja räkänokat ja yli 50 vuotiaat äijän käppyrät tulisi poistaa metsästys seuroista.onnettomuudet vähenisi puolella

        Miten noitten ihmisten poistaminen metsästyksestä vaikuttaisi susikantaan?


    • Jämtlanninpystyk. ja ihmine...

      Ihmettelen suuresti tuota susivastaista

      kiihkoilua, etenkin kun uhrin ominaisuudessa on

      - tämä surullisenkuuluisa Jämtlanninpystykorva.

      Tämä koirarotu täytyisi hävittää, täysin.

      Löytyy monta tapausta täällä, jossa toisena

      osapuolena on tämä Jämy. Jämy hyökkää ja tappaa

      sivullisen koiria , pieni tai iso rotu ei sen

      väliä. Tämän rodun sietokyky muita koiria kohtaan

      on rajallinen.

      Susista ei täällä ole haittaa. Pelkkää rehentelyä

      ja pullistelua.

      Susi on villieläin ja kuuluu luontoon, tasapainon

      ylläpitäjänä.

      Syrjäkylien asukkaat saavat tietääkseni

      taksikyydit kouluun ja takaisin. Melkeinpä

      öh`kotiportailta haetaan.

      Jollei oman kyläkoulun

      erikoisasema, erikoisoppilaana (2-8

      oppilasta/koulu) Suomessa maita, voi lähteä

      emäpitäjän suureen kouluun (oppilaita ehkä noin

      15-20/luokka).

      Sitäpaitsi asiaan mennäkseni, hirvenmetsästys

      aika on syksyllä 3kk.

      Pidäpäs Jämysi silloin vapaana.

      Uutisia odotellen; Jämtlanninpystykorva tappoi ja

      raateli susia Pohjois-Savossa.

      • Vai onko

        Vai onko jo metsästäjistä tullu susihyysääjiä.

        Taitaa olla propakandaa!

        Minä oon kuullu juttuja, joissa muutamista susihyysääjistä on tullu susivihaajia, kun heidän koiransa on löytyny revittynä. Ghähähähä.


      • Pappadi3

        Kiihkoilu pois , olen kanssasi samaa mieltä.
        Tuollaista soopaa jämtlanninpystykorvasta en ole ennen kuullut,minusta tuntuu että olet sekoittanut korarodun johonkin muuhun korarotuun tai sellainen koira on häirikkö ja se pitää poistaa elävien kirjoista siinä kuin susikin.
        Kokemukseni jämystä on aivan vastakkaiset.Jämy ei välitä kintaan kokoisist eikä vähän suurmmistakaan koirista, ei vaivaudu edses näykkämään.
        Oma korani joutui sksan metsästys terrierin hyökkäyksen uhriksi, korarotu jolla ei ole minkäänlaista itsesuollu vaistoa joutui jämyn suuhun jmenetti kauhusta tajuntansa, jämy pudotti terierin maahan, terrieri palasi tajuihinsa tarkastettiin terrieri ei naarmun naarmua, mutta itsesujeluvaisto palasi, toista hyökkäystä ei tullut.


      • Pikinokka

        kokemuskeni Jämptistä on kyllä ihan toinen,sietää kyllä hyvin toisia koiria ja on ystävällinen ja luotettava.


      • Erätyttö-90

        En ole kuullutkaan moisesta. Jämtlanninpystykorva on mielestäni rauhallinen ja kiltti rotu. Minun omistamani ja tuntemani jämptit on olleet kaikkea muuta kuin agressiivisia. Mistä olet saanut moisen käsityksen rodusta?


      • Kysytäänkö tapetuilta koiri...
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        En ole kuullutkaan moisesta. Jämtlanninpystykorva on mielestäni rauhallinen ja kiltti rotu. Minun omistamani ja tuntemani jämptit on olleet kaikkea muuta kuin agressiivisia. Mistä olet saanut moisen käsityksen rodusta?

        Vähän vaikeaa, "henkimaailman juttuja".

        Toinen edellämainitun kanssa samankaltainen luonne

        on Siperianlaikalla.

        Ei ole mukavaa, jos koiraansa joutuu

        sydän kinttaanpeukalossa lenkkeilyttämään. Näiden

        s..nan "tappomielisten" koirien pelossa. Yhden

        koiran olen käyttänyt jo 100 km päässä

        eläinlääkärin paikattavana. (Hyökkäsi jostakin,

        hihnassa olevan koirani mahanahkoihin kiinni,

        ilman

        varoitusta. Että sellainen tarina).

        Tämä on karhunpyyntiin jalostettujen koirien

        tyranniaa. Ovatko ne koirasusia?

        Yleensä

        näitten koirien omistajia ei näy mailla eikä

        halmeilla, jostakin ne vaan ovat hyökänneet

        yleisille teille (taajama-alueilla).


        Muista syksyllä se 3 kk. Laita koirasi metsään,

        tuskinpa tälle kuningasrodun edustajalle, kovin

        hullusti käy. Et taida vielä tietää, mihin nämä

        sinun koirasi pystyvät.


      • Pikinokka
        Kysytäänkö tapetuilta koiri... kirjoitti:

        Vähän vaikeaa, "henkimaailman juttuja".

        Toinen edellämainitun kanssa samankaltainen luonne

        on Siperianlaikalla.

        Ei ole mukavaa, jos koiraansa joutuu

        sydän kinttaanpeukalossa lenkkeilyttämään. Näiden

        s..nan "tappomielisten" koirien pelossa. Yhden

        koiran olen käyttänyt jo 100 km päässä

        eläinlääkärin paikattavana. (Hyökkäsi jostakin,

        hihnassa olevan koirani mahanahkoihin kiinni,

        ilman

        varoitusta. Että sellainen tarina).

        Tämä on karhunpyyntiin jalostettujen koirien

        tyranniaa. Ovatko ne koirasusia?

        Yleensä

        näitten koirien omistajia ei näy mailla eikä

        halmeilla, jostakin ne vaan ovat hyökänneet

        yleisille teille (taajama-alueilla).


        Muista syksyllä se 3 kk. Laita koirasi metsään,

        tuskinpa tälle kuningasrodun edustajalle, kovin

        hullusti käy. Et taida vielä tietää, mihin nämä

        sinun koirasi pystyvät.

        Olen vahvasti sitä mieltä että sinä et tunnista rotuja!!!


      • Erätyttö-90
        Kysytäänkö tapetuilta koiri... kirjoitti:

        Vähän vaikeaa, "henkimaailman juttuja".

        Toinen edellämainitun kanssa samankaltainen luonne

        on Siperianlaikalla.

        Ei ole mukavaa, jos koiraansa joutuu

        sydän kinttaanpeukalossa lenkkeilyttämään. Näiden

        s..nan "tappomielisten" koirien pelossa. Yhden

        koiran olen käyttänyt jo 100 km päässä

        eläinlääkärin paikattavana. (Hyökkäsi jostakin,

        hihnassa olevan koirani mahanahkoihin kiinni,

        ilman

        varoitusta. Että sellainen tarina).

        Tämä on karhunpyyntiin jalostettujen koirien

        tyranniaa. Ovatko ne koirasusia?

        Yleensä

        näitten koirien omistajia ei näy mailla eikä

        halmeilla, jostakin ne vaan ovat hyökänneet

        yleisille teille (taajama-alueilla).


        Muista syksyllä se 3 kk. Laita koirasi metsään,

        tuskinpa tälle kuningasrodun edustajalle, kovin

        hullusti käy. Et taida vielä tietää, mihin nämä

        sinun koirasi pystyvät.

        Edelleenkään et vastannut kysymykseen, että mistä nämä juttusi on saanut alkunsa? Jos oman koirasi kimppuun on hyökätty, niin sen on ollut pakko olla luonnevikainen yksilö, mitä löytyy joka roduista.


      • kalahtaa. Utajärveläinenkö?
        Pikinokka kirjoitti:

        Olen vahvasti sitä mieltä että sinä et tunnista rotuja!!!

        Länsisuomestako olet

        kotoisin? Ainakin tuo sönkötyksesi välillä

        paljastaa, että näin olisi.

        Mikä susiongelma siellä on?

        "Toivua" (-ko se oli) soppii", että sinä menet

        toiselle palstalle (Sinä p..un perässä juoksija)

        mouruamaan!

        Tai missä pippuri kasvaa!!


      • Erätyttö-90
        kalahtaa. Utajärveläinenkö? kirjoitti:

        Länsisuomestako olet

        kotoisin? Ainakin tuo sönkötyksesi välillä

        paljastaa, että näin olisi.

        Mikä susiongelma siellä on?

        "Toivua" (-ko se oli) soppii", että sinä menet

        toiselle palstalle (Sinä p..un perässä juoksija)

        mouruamaan!

        Tai missä pippuri kasvaa!!

        Tuo on jo hälmöä... Tämä on minun aloittama keskustelu, että tähän ovat kyllä kaikki tervetulleita(paitsi nuoria metsästäjiä sortavat)


      • ja aina Jämtlanninpystykorva
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Edelleenkään et vastannut kysymykseen, että mistä nämä juttusi on saanut alkunsa? Jos oman koirasi kimppuun on hyökätty, niin sen on ollut pakko olla luonnevikainen yksilö, mitä löytyy joka roduista.

        asialla!!!

        Se on mukava varmaan nyt teetättää

        rahastusmielessä tätä koirasusi-lookkia lisää,

        kun kukaan ei osta kun asia sai suurempaa

        julkisuutta.


      • Erätyttö-90
        ja aina Jämtlanninpystykorva kirjoitti:

        asialla!!!

        Se on mukava varmaan nyt teetättää

        rahastusmielessä tätä koirasusi-lookkia lisää,

        kun kukaan ei osta kun asia sai suurempaa

        julkisuutta.

        Ihme, kun en ole itse kuullut jämtlanninpystykorvan agressiivisesta käyttäytymisestä mitään, vaikka liikun paljon kennelin piireissä ja olen yhteyksissä koiramiehiin. Itse kuitenkin uskon siihen mitä näen ja mitä kokemuksia minulla rodusta on. Ja ne kokemukset ovat vaan ja ainoastaan positiivisia.


      • petoeläimistä...
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Tuo on jo hälmöä... Tämä on minun aloittama keskustelu, että tähän ovat kyllä kaikki tervetulleita(paitsi nuoria metsästäjiä sortavat)

        jollainen se sinunkin koirasi on.

        Vaikeaa myöntää, vai mitä?

        Muuten,

        te nuoret metsästäjät menkää nuorten

        senssi-palstalle mouruamaan ja kiitelemään

        toisianne. Taikka metsään pelkäämään ja

        rasauttelemaan risuja.


      • Ja kun ikää karttuu
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Ihme, kun en ole itse kuullut jämtlanninpystykorvan agressiivisesta käyttäytymisestä mitään, vaikka liikun paljon kennelin piireissä ja olen yhteyksissä koiramiehiin. Itse kuitenkin uskon siihen mitä näen ja mitä kokemuksia minulla rodusta on. Ja ne kokemukset ovat vaan ja ainoastaan positiivisia.

        kuulet lisää...*******************************


      • Erätyttö-90
        petoeläimistä... kirjoitti:

        jollainen se sinunkin koirasi on.

        Vaikeaa myöntää, vai mitä?

        Muuten,

        te nuoret metsästäjät menkää nuorten

        senssi-palstalle mouruamaan ja kiitelemään

        toisianne. Taikka metsään pelkäämään ja

        rasauttelemaan risuja.

        Minulla on oikeus ilmaista täällä mielipiteeni, siinä missä muillakin. Aloitin tämän keskusteluni, kuullakseni muiden mielipiteitä ja kokemuksia. Tuo syyttely on ihan turhaa...


      • Erätyttö-90
        Ja kun ikää karttuu kirjoitti:

        kuulet lisää...*******************************

        Epäilen kyllä.


      • Niin. Sama oikeus se on min...
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Minulla on oikeus ilmaista täällä mielipiteeni, siinä missä muillakin. Aloitin tämän keskusteluni, kuullakseni muiden mielipiteitä ja kokemuksia. Tuo syyttely on ihan turhaa...

        ja meillä kaikilla, jotka ovat joutuneet,

        Jämtlanninpystykorvan, terrorismin kohteeksi.


      • Pikinokka
        kalahtaa. Utajärveläinenkö? kirjoitti:

        Länsisuomestako olet

        kotoisin? Ainakin tuo sönkötyksesi välillä

        paljastaa, että näin olisi.

        Mikä susiongelma siellä on?

        "Toivua" (-ko se oli) soppii", että sinä menet

        toiselle palstalle (Sinä p..un perässä juoksija)

        mouruamaan!

        Tai missä pippuri kasvaa!!

        En ole länsi suomesta.Etköhän sinä ite kuulu jonnekki hourulaan!!!!!


      • ???
        Pikinokka kirjoitti:

        En ole länsi suomesta.Etköhän sinä ite kuulu jonnekki hourulaan!!!!!

        ikävä Pikinokka

        "Ikävä homma että menetittä hyvän koiran susien suuhun,jos sujen päässee näkemmään niin hiliasuuvessa rauhottaa kyseiset yksilöt.Toivottavasti pystyt kouluttamaan pennusta hyvän jahti kaverin ja ei voi toivua kuin parasta ettei koira susiin törmäis.Hieno homma että nuoria tyttöjäkin on saatu..."

        > tämä "tapaus" Pikinokka, puhuu eri murteilla.

        Taitaa olla kielimiehiä.

        Identiteetti ongelmia?

        ja TOIVE-AJATTELUA!


      • Pikinokka
        ??? kirjoitti:

        ikävä Pikinokka

        "Ikävä homma että menetittä hyvän koiran susien suuhun,jos sujen päässee näkemmään niin hiliasuuvessa rauhottaa kyseiset yksilöt.Toivottavasti pystyt kouluttamaan pennusta hyvän jahti kaverin ja ei voi toivua kuin parasta ettei koira susiin törmäis.Hieno homma että nuoria tyttöjäkin on saatu..."

        > tämä "tapaus" Pikinokka, puhuu eri murteilla.

        Taitaa olla kielimiehiä.

        Identiteetti ongelmia?

        ja TOIVE-AJATTELUA!

        Kyllä mulla on kokoajan sama murre,eihän mulla oo sama murre kuin teillä siellä kehäkolomosen sisäpuolella.


      • että tätä mieltä myös...
        Pikinokka kirjoitti:

        Kyllä mulla on kokoajan sama murre,eihän mulla oo sama murre kuin teillä siellä kehäkolomosen sisäpuolella.

        LAINAUS Pikinokan mielipiteestä..

        "Keskustelu: Susi ennen koiraa.

        Koira nimim. Pikinokka

        Sulla ei itellä taatusti ole ikkään koirraa ollut,ennemmin menettäs emännän sujen suuhun kuin hyvän koiran.Koira on perheen jäsen ja hyvä sukuiset koirat maksavat aika paljon(onkohan sulla mitään tajua kuinka paljon?)"

        > Tässä lisää hulluja mielipiteitä "Pikinokalta".

        Siis saamme nauttia Pikinokalta murteiden

        maistiaisia, silloin tällöin, a`la Muhos-Utajärvi-

        Puolanka.

        Minkä,

        nuorena oppii sen vanhana taitaa.


        Puhuisit reilusti Kainuun murretta.


      • Pikinokka
        että tätä mieltä myös... kirjoitti:

        LAINAUS Pikinokan mielipiteestä..

        "Keskustelu: Susi ennen koiraa.

        Koira nimim. Pikinokka

        Sulla ei itellä taatusti ole ikkään koirraa ollut,ennemmin menettäs emännän sujen suuhun kuin hyvän koiran.Koira on perheen jäsen ja hyvä sukuiset koirat maksavat aika paljon(onkohan sulla mitään tajua kuinka paljon?)"

        > Tässä lisää hulluja mielipiteitä "Pikinokalta".

        Siis saamme nauttia Pikinokalta murteiden

        maistiaisia, silloin tällöin, a`la Muhos-Utajärvi-

        Puolanka.

        Minkä,

        nuorena oppii sen vanhana taitaa.


        Puhuisit reilusti Kainuun murretta.

        Kun puhhuu pohojospohojanmaan murretta niin ei tarvi yrittää mittään muuta!!!!!!!!


      • ole jo korkein
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Edelleenkään et vastannut kysymykseen, että mistä nämä juttusi on saanut alkunsa? Jos oman koirasi kimppuun on hyökätty, niin sen on ollut pakko olla luonnevikainen yksilö, mitä löytyy joka roduista.

        aika pikkutyttöjen mennä satukirja kainalossa nukkumaan


      • ottaa iltalääkkees
        ole jo korkein kirjoitti:

        aika pikkutyttöjen mennä satukirja kainalossa nukkumaan

        siitä lauantain kohdalta ...muistathan.


      • hieman tuota
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Ihme, kun en ole itse kuullut jämtlanninpystykorvan agressiivisesta käyttäytymisestä mitään, vaikka liikun paljon kennelin piireissä ja olen yhteyksissä koiramiehiin. Itse kuitenkin uskon siihen mitä näen ja mitä kokemuksia minulla rodusta on. Ja ne kokemukset ovat vaan ja ainoastaan positiivisia.

        syntymä vuottasi ennenkuin intoudut täällä kommentoimaan.tuskimpa sinulla kovinkaan vankaa kokemusta on kyseisestä rodusta.itsellä ollut kyseisiä koiria jo enemmän vuosia kuin mitä sinulla on ikää.ainahan sitä voi puhua mutta ei sentään ihan mitä sylki suuhun tuo


      • kätkläinen-1
        Kysytäänkö tapetuilta koiri... kirjoitti:

        Vähän vaikeaa, "henkimaailman juttuja".

        Toinen edellämainitun kanssa samankaltainen luonne

        on Siperianlaikalla.

        Ei ole mukavaa, jos koiraansa joutuu

        sydän kinttaanpeukalossa lenkkeilyttämään. Näiden

        s..nan "tappomielisten" koirien pelossa. Yhden

        koiran olen käyttänyt jo 100 km päässä

        eläinlääkärin paikattavana. (Hyökkäsi jostakin,

        hihnassa olevan koirani mahanahkoihin kiinni,

        ilman

        varoitusta. Että sellainen tarina).

        Tämä on karhunpyyntiin jalostettujen koirien

        tyranniaa. Ovatko ne koirasusia?

        Yleensä

        näitten koirien omistajia ei näy mailla eikä

        halmeilla, jostakin ne vaan ovat hyökänneet

        yleisille teille (taajama-alueilla).


        Muista syksyllä se 3 kk. Laita koirasi metsään,

        tuskinpa tälle kuningasrodun edustajalle, kovin

        hullusti käy. Et taida vielä tietää, mihin nämä

        sinun koirasi pystyvät.

        minun jämptini eivät ole koskaan alkaneet tappelemaan eikä raadelleet ketään,,,, joten eiköhän se ole niin että joku vaikutus on myös koiran kouluttamisellakin ? taitamattomissa käsissä tulee peto puuudelistakin,, on totta että joskus jotkut jämptit on agresiivisia, mutta niin on moni muukin koira, silloin kun se metsästys tilanteessa käy "kuumana" mutta sitä löytyy muistakin roduista, eikä taaskaan kaikista jämpteistä, joten ei aleta yleistämään,,,,,,erätyttö,,,, kouluttele sinä vaan entiseen malliin koiria,,,, nuoria osaajia tarvitaan,,,,,,,,, :)


      • OikeaÄijä
        Niin. Sama oikeus se on min... kirjoitti:

        ja meillä kaikilla, jotka ovat joutuneet,

        Jämtlanninpystykorvan, terrorismin kohteeksi.

        Ei pidä sinun ulkona ilman autoa liikkua jos koiria pelkäät.

        Jos kuset allesi aina kun koiran näet, niin taidat olla vähän vellihousu.

        Kummallisia hermoheikkoja täällä palstoilla sekoilee...


      • Vaarallinen piski!
        kätkläinen-1 kirjoitti:

        minun jämptini eivät ole koskaan alkaneet tappelemaan eikä raadelleet ketään,,,, joten eiköhän se ole niin että joku vaikutus on myös koiran kouluttamisellakin ? taitamattomissa käsissä tulee peto puuudelistakin,, on totta että joskus jotkut jämptit on agresiivisia, mutta niin on moni muukin koira, silloin kun se metsästys tilanteessa käy "kuumana" mutta sitä löytyy muistakin roduista, eikä taaskaan kaikista jämpteistä, joten ei aleta yleistämään,,,,,,erätyttö,,,, kouluttele sinä vaan entiseen malliin koiria,,,, nuoria osaajia tarvitaan,,,,,,,,, :)

        Taajama-alueellako saa metsästää? En oo

        tiennytkään!

        Pihalta hyökätään yleisille teille, ohikulkevien

        koirien kimppuun.

        Tämä rotu on íhmisiä kohtaan ystävällinen.

        Tätä aion

        hyödyntää jatkossa. Se kun ei älyä pelätä

        vierasta ihmistä lainkaan (pöljä koira).

        Onko muuten lampaita ja lehmiä ollut laitumilla

        raadeltuina viime vuosina? Jämtlanninpystykorva

        asialla!

        NORJANHARMAAT ON IHANIA. Tässä on erinomainen

        rotu.

        Samoin on SUOMEN PYSTYKORVA.

        Mutta Jämtlanninpystykorvahan onkin, Ruotsissa,

        alunperin jalostettu karhunmetsästykseen.

        Miten koulutuksella tästä pedosta saadaan koira.

        Turha verrata muihin koiriin tässä tapauksessa.

        Koirien keskinäiset tappelut on aivan eri asia,

        kuin tämän tappokoneen hyökkäykset.


      • kätkäläinen-1
        Vaarallinen piski! kirjoitti:

        Taajama-alueellako saa metsästää? En oo

        tiennytkään!

        Pihalta hyökätään yleisille teille, ohikulkevien

        koirien kimppuun.

        Tämä rotu on íhmisiä kohtaan ystävällinen.

        Tätä aion

        hyödyntää jatkossa. Se kun ei älyä pelätä

        vierasta ihmistä lainkaan (pöljä koira).

        Onko muuten lampaita ja lehmiä ollut laitumilla

        raadeltuina viime vuosina? Jämtlanninpystykorva

        asialla!

        NORJANHARMAAT ON IHANIA. Tässä on erinomainen

        rotu.

        Samoin on SUOMEN PYSTYKORVA.

        Mutta Jämtlanninpystykorvahan onkin, Ruotsissa,

        alunperin jalostettu karhunmetsästykseen.

        Miten koulutuksella tästä pedosta saadaan koira.

        Turha verrata muihin koiriin tässä tapauksessa.

        Koirien keskinäiset tappelut on aivan eri asia,

        kuin tämän tappokoneen hyökkäykset.

        ainakin minun jämptini, kaikki kolme, on oppineet olemaan siivosti muiden koirien kanssa kun niitä on pennusta asti kuljetellut hirvimetsällä, ja tiukasti kieltänyt ärhentelyt heti pennusta. en tietääkseni ole mitään taikatemppuja tehnyt mutta näillä eväillä se on jämptikin oppinut tavoille. muuten seurassamme on kaksikin norjan harmaata jotka ovat todella vihaisia muille koirille, siltin en väitä näitä mitenkään agressiivisiksi, ja pakko myöntää että paras kaverini on just norjanharmaahirvikoira jos omia koiriani ei lasketa.


      • olet varmaan
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        ainakin minun jämptini, kaikki kolme, on oppineet olemaan siivosti muiden koirien kanssa kun niitä on pennusta asti kuljetellut hirvimetsällä, ja tiukasti kieltänyt ärhentelyt heti pennusta. en tietääkseni ole mitään taikatemppuja tehnyt mutta näillä eväillä se on jämptikin oppinut tavoille. muuten seurassamme on kaksikin norjan harmaata jotka ovat todella vihaisia muille koirille, siltin en väitä näitä mitenkään agressiivisiksi, ja pakko myöntää että paras kaverini on just norjanharmaahirvikoira jos omia koiriani ei lasketa.

        yksi heistä harvoista, jotka osaavat näitä

        metsästyskoiria kouluttaa.

        Kaikista ihmisistä ei todellakaan siihen ole.


      • kätkäläinen-1
        olet varmaan kirjoitti:

        yksi heistä harvoista, jotka osaavat näitä

        metsästyskoiria kouluttaa.

        Kaikista ihmisistä ei todellakaan siihen ole.

        uskon että jokainen osaa jolla vaan riittää kärsivällisyys ja on pohja tietoa koiran koulutuksesta. joskus kuulee hölmöjä juttuja,,,, niinkuin että metsästyskoiralle ei saa opettaa mitään muuta kuin luokse tulon,,,, ettei metsästys kärsisi. noilla ohjeilla voi tulla mistä tahansa koirasta arvaamaton,,,,,,, kokemuksesta tiedän että metsästys koira ei huonone koulutuksen myötä,,, vaan tulee jopa fiksummaksi metsässä.


      • Kuules nyt perkele
        OikeaÄijä kirjoitti:

        Ei pidä sinun ulkona ilman autoa liikkua jos koiria pelkäät.

        Jos kuset allesi aina kun koiran näet, niin taidat olla vähän vellihousu.

        Kummallisia hermoheikkoja täällä palstoilla sekoilee...

        Nyt saa palstoilla haukkuminen tähän loppua. Alkaa menn' hermo, kun täällä kaikki kyrpäperseet naamaa avaa ja avautuu pikkuseikoista ! Voidaanko nyt Jumalan nimeen olla ihmisiksi ja pysyä aiheessa !!


    • 50v erämies

      Pysy ihmeessä sisällä koirasi kanssa jos noin pelottaa. Olen koko ikäni asunut itäsuomessa eikä sudet ole haitanneet metsästystä. Eikä paljon muitakaan metsästäjiä kun näkee sitä metsästäjien määrää joka aamuisin ajelee metsäautoteitä metsäreissuilleen.

      • Erätyttö-90

        Koirieni puolesta minua pelottaa, ei itseni. Sudet ovat tulleet viime vuosina etenkin koiramiesten ja -naisten päänvaivaksi. Koira on kuitenkin perheen jäsen ja en halua ottaa riskiä sen menettämiseen. Kaikki eivät sitä vaan ymmärrä. Ei itä-suomessakaan kaikilla alueilla susia vakituisesti asusta, mutta meidän lähellämme on monia pysyviä laumoja. Onhan niidenkin reviirit laajat, mutta nekin lisääntyvät ja asuttavat koko ajan tiheämmin saloja.


      • sudetkuoppaanheti
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Koirieni puolesta minua pelottaa, ei itseni. Sudet ovat tulleet viime vuosina etenkin koiramiesten ja -naisten päänvaivaksi. Koira on kuitenkin perheen jäsen ja en halua ottaa riskiä sen menettämiseen. Kaikki eivät sitä vaan ymmärrä. Ei itä-suomessakaan kaikilla alueilla susia vakituisesti asusta, mutta meidän lähellämme on monia pysyviä laumoja. Onhan niidenkin reviirit laajat, mutta nekin lisääntyvät ja asuttavat koko ajan tiheämmin saloja.

        En tiedä miten tähän osaisin vastata, yritän ensin ruotsiksi, toivottavasti joku kääntää suomeks suomeksi.

        Sexårig flicka uppäten av varg, Kuikkala, Finland - Vargfakta

        www.vargfakta.se/.../sexarig-flicka-uppaten-av-varg-kuikkala-finland/

        Nyhet i Österbottniska posten, mars 1932, handlar om ett länge okänt fall där en människa, ett 6-årigt flickebarn blivit dödad och uppäten av en varg.

        http://www.vargfakta.se/tag/manniskor-dodade-av-varg/

        PDF]Harmaasudesta koirasuteen - Nanomatic

        www.nanomatic.fi/koirasusi.pdf - Översätt den här sidan

        4 juni 2013 - Harmaasudesta koirasuteen. Minne hävisi aito suomalainen villisusi? Tulevatko lapsemme muistamaan meidät sukupolvena,.

        MIKSI KOIRASUSIA EI SUOJELLA KUNNOLLA!! Virkavallan ja suojelioden pitää kulkea koirasusilaumojen mukana, vahtianiitä ja syötää niille matolaakkeitä
        No joo eihänniitä sieltä kaupungeista voi suojella mutta kumminkin suojelioden pitäisi
        vahtia etteivät pääsetekemään vahinkoa kenellekään ja harjoitella ...
        Nelinkontin laukkaamista ja ulvoa kurkuntäydeltä.
        https://www.youtube.com/watch?v=2OXns3rCoRc

        Ja kettutytöille
        How To Wolf Run | Beginners


    • pappadi3

      Jos rauhoitettu petoeläin raatelee kotieläimiä,olet oikeutettu hakemaan korvauksia valtiolta.Vikka se ei korvaa ystävä menetystä.
      Hirvikoiran koulutus ei onnistu muuten, kuin luonnossa hirvien kanssa.
      Koiraasi voit kouluttaa muuallakin kuin kotipaikkakunnallasi,ota yhteys johonkin henkilöön jolla on metsästysoikeus jollekkin alueelle ja jossa ei susita ole haittaa.
      Jos sinä et harjoituta koiraasi maastossa tulee siitä todennäköiseti seurakoira,jämti on oikei rauhallinen ja mukava koira seurakoiranakin.

      • soopaa

        sen rauhallisempaa ja ihmisystävällistä rotua saa hakea kuin jämpti on. itselläni on sellainen ja takaan ettei tarvi vieraankaan arkailla mennä esim. hirven kaadolle. harvoin tapaa noin tietämätöntä kirjoitusta! et varmaan ole koskaan ollut tekemisissä koko rodun kanssa?


      • Pappadi3
        soopaa kirjoitti:

        sen rauhallisempaa ja ihmisystävällistä rotua saa hakea kuin jämpti on. itselläni on sellainen ja takaan ettei tarvi vieraankaan arkailla mennä esim. hirven kaadolle. harvoin tapaa noin tietämätöntä kirjoitusta! et varmaan ole koskaan ollut tekemisissä koko rodun kanssa?

        Olen kanssasi pikinokan kanssa samaa mieltä.
        Mutta kunigasrodusta kirjoittaja ei eroita koiraa moposta muuten kuin toinen on maalattu ja toista peittää karva.
        Kinttaan kokoiset koirat ovat kaikkein hyökkäävämpiä koska omistajat eivät viitsi neuvvoa sille paikkaa laumassa.
        Isoille koirille se on aina tehtävä ja siksipä ne osaavat käyttäytyä.


    • kyssää...

      "Ei muutaman suden kaatolupa auta asiaa, jos laumoja ei saada hajotettua."

      Sinun ratkaisusi asiaan siis olisi se, että laumat olisi hajotettava? Miksi ihmeessä?

      Laumana sudet voivat kaataa mm. hirven. Yksinäinen susi ei siihen pysty, joten se joutuu turvautumaan pienriistaan ja kiusaus niihin narunjatkeisiinkin kasvaa...

      "Kaupunkeihin menneet sudet ovat tottuneet ihmisiin ja elämään ja jopa pelkäävät ja juoksevat karkuun ihmisiä nähdessään, nälkäisiä yksilöitä lukuunottamatta. Kuinkas käy, kun nälkäinen saloilla elellyt susi sattuu törmäämään pieneen koulumatkallaan olevaan tyttöön? Se näkee tytön helppona saaliina."

      Mitä ovat nämä kaupunkisudet ja missä niiden etologiaa on tutkittu? Taitaa olla enemmänkin silkkaa mutua, kuin faktaa?

      • Erätyttö-90

        Jos susista todella haluttaisiin päästä eroon, niin laumat, jotka tekevät keskenään pentuja, olisi hajotettava, eihän muuten lisääntymistä saada rajoitettua.
        Kaupunkisusista olen lukenut aiheita käsittelevistä lehdistä ja tälläisen käsityksen olen saanut.


      • todellako?
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Jos susista todella haluttaisiin päästä eroon, niin laumat, jotka tekevät keskenään pentuja, olisi hajotettava, eihän muuten lisääntymistä saada rajoitettua.
        Kaupunkisusista olen lukenut aiheita käsittelevistä lehdistä ja tälläisen käsityksen olen saanut.

        Montako laumaa olet ollut hajottamassa/nähnyt hajotettavan JA sen seurauksena kaikki laumojen jäsenet olisivat lakanneet lisääntymästä?

        Niin kauan, kun metsässä on kahta eri sukupuolta olevia susia, ne varmasti lisääntyvät riippumatta siitä, ovatko ne laumautuneet.

        Laumojen olemassaolo puolestaan vaikuttaa suoraan saalislajien valintaan ja siten laumojen alue valintoihin...

        Kaupunkisusia ei ole sellaisia määriä (laumoja laisikaan), joten niiden etologia on myös täysin tuntematonta. Kaupungit eivä voi tarjota riittävää reviiriä susille...

        Miksi toit esin, että susi kohtaa pienen tytön?Onko tarkoituksesi luoda mielikuva isosta pahasta sudesta ja punahilkasta? Tuoda esiin ikiaikainen petopelko ja -viha?


      • Erätyttö-90
        todellako? kirjoitti:

        Montako laumaa olet ollut hajottamassa/nähnyt hajotettavan JA sen seurauksena kaikki laumojen jäsenet olisivat lakanneet lisääntymästä?

        Niin kauan, kun metsässä on kahta eri sukupuolta olevia susia, ne varmasti lisääntyvät riippumatta siitä, ovatko ne laumautuneet.

        Laumojen olemassaolo puolestaan vaikuttaa suoraan saalislajien valintaan ja siten laumojen alue valintoihin...

        Kaupunkisusia ei ole sellaisia määriä (laumoja laisikaan), joten niiden etologia on myös täysin tuntematonta. Kaupungit eivä voi tarjota riittävää reviiriä susille...

        Miksi toit esin, että susi kohtaa pienen tytön?Onko tarkoituksesi luoda mielikuva isosta pahasta sudesta ja punahilkasta? Tuoda esiin ikiaikainen petopelko ja -viha?

        se on karu totuus saloilla.


      • vai pelkkää vääristelyä?
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        se on karu totuus saloilla.

        Sudet siis vainoavat saloilla pieniä tyttöjä? Ovatko ihan spesifoituneet vain pieniin tyttöihin?


    • huomaat varmaan.

      Susihyysääjät kirjoittelee ihan täyttä sitä itseään, inttävät ihan päättömiä.
      Hekäläisillä kiihkoilijoilla on vain tarkoitus saada keskustelua aikaan asiasta mihin sokeasi uskovat tai ovat uskovinaan. Muutama susi voisi olla itä-rajan erämaissa, rajan takana niitä piisaa.

      • ekoa

        ne on susi uskovaisia!


      • Erätyttö-90

        Kiitos. Kiva kuulla, että edes joku on samaa mieltä. Harmi vaan, että muut jotka ovat kanssani samaa mieltä, todella asuvat saloilla, nettiyhteyksien saavuttamattomissa. Kuitenkin olen itse sanojeni takana. Ja tarkoitan mitä sanon. Joka sanalla.


    • Pikinokka

      Ikävä homma että menetittä hyvän koiran susien suuhun,jos sujen päässee näkemmään niin hiliasuuvessa rauhottaa kyseiset yksilöt.Toivottavasti pystyt kouluttamaan pennusta hyvän jahti kaverin ja ei voi toivua kuin parasta ettei koira susiin törmäis.Hieno homma että nuoria tyttöjäkin on saatu metsästys harrastuksen parriin,nämä kirjottelijat jotka meinaavat ettei nuoria tarvita ovat tojen näkösesti just niitä jotka ampuvat heti kun vähän risu katkiaa.

      • Erätyttö-90

        Vaikka olenkin nuori, niin ei se mielestäni tarkoita sitä, että olisin huono metsästäjä. Kiitos hyvistä kommenteista, suurin osa keskusteluun osallistuneista ovat antaneet aika lannistavia kommentteja. Lähden ensi syksynä Heinolaan veljeni luo, koiraani kouluttamaan. Toivottavasti meillä on vielä paljon hyviä metsästysreissuja tulossa :)


      • Pikinokka
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Vaikka olenkin nuori, niin ei se mielestäni tarkoita sitä, että olisin huono metsästäjä. Kiitos hyvistä kommenteista, suurin osa keskusteluun osallistuneista ovat antaneet aika lannistavia kommentteja. Lähden ensi syksynä Heinolaan veljeni luo, koiraani kouluttamaan. Toivottavasti meillä on vielä paljon hyviä metsästysreissuja tulossa :)

        Itekkin oon vielä nuori ja sen oon huomannu että ihtellä on moraali metsästykseen paljon korkeampi kuin lähes kellään muulla,joten ei se tarkota tosiaankkaan että silloin ois huono metsästäjä.


    • Hieno idea

      Sellaista se on metsästys. Olet nyt päässyt "nauttimaan" metsästyksestä. Eikö olekin hienoa nähdä että välillä maastossa voi käydä toisinkin päin. Se on se hinta siitä. Ja se on hyväksyttävä.
      Ja jos puhutaan vaihteeksi asiaa eikä pelkkää paskaa.
      Itse asun Kaakkois-suomessa, ja niinkuin olet lehdissä lukenut niin täällä niitä susia pitäisi olla pilvin pimein. Minulla on kaksi mäyräkoiraa jotka päivittäin liikkuvat maastossa ja ei ole ongelmia tullut. Ja jos peto sattuisi tulemaan ja viemään koiran niin tottakai olen silloin täysin valmis hyväksymään tilanteen, tottakai.
      Ja sitten siitä susipelosta. Miten tuollainen aikuinen mies voi pelätä petoja metsässä. Viime syksynä jahdissa nämä vanhat herrat porukassa kertoivat että eräällä alueella oli tehty mahdollisia havaintoja karhuista. Olivat minun mielestä ihan oikeasti pelästyneet.
      Vaimoa alkoi naurattamaan ja tokaisi näille vanhoille herroille että ennen vanhaan ei ollut mies eikä mikään jos ei uskalla metsään petojen takia mennä.
      Ja siksi toisekseen, ei sillä ole mitään paskankaan väliä vaikka koiria menisi pilvin pimein. Niitä kyllä riittää.
      Tuohon petopelkoosi olisi hyvä lääke kunnon nainti tai diapami.
      Ja jos petojen takia pitää pois muuttaa ne se olisikin luonnosta ymmärtämättömälle roskasakille ihan suositeltava ratkaisu.

      • Näköjään

        Eikä millään meinaa loppua tulla. Et edes erota huvikseen lausuttua teatraalisuutta, etkä edes sitä, että suurimmat susiriesat ovat pohjoiskarjalassa ja kainuussa, eikä siellä kaakkoiskulmilla.

        Ja muutenni oot hyvin surkea esitys perheesi jäsenistä huolehtimisen saralla, vaikka muka väität välittäväsi koiristasi ja seuraavassa lauseessa antaisit suden repiä ne koirien kiljuessa sinua apuun ja sinä vain arvelet, että pitäähän sitä susille olla noita perheenjäseniä.

        Helevetin budhalainen, mee palvomaan rottia jumalana!


      • Erätyttö-90
        Näköjään kirjoitti:

        Eikä millään meinaa loppua tulla. Et edes erota huvikseen lausuttua teatraalisuutta, etkä edes sitä, että suurimmat susiriesat ovat pohjoiskarjalassa ja kainuussa, eikä siellä kaakkoiskulmilla.

        Ja muutenni oot hyvin surkea esitys perheesi jäsenistä huolehtimisen saralla, vaikka muka väität välittäväsi koiristasi ja seuraavassa lauseessa antaisit suden repiä ne koirien kiljuessa sinua apuun ja sinä vain arvelet, että pitäähän sitä susille olla noita perheenjäseniä.

        Helevetin budhalainen, mee palvomaan rottia jumalana!

        Löytyyhän sitä oikeata asennettakin täältä:)

        "Helevetin budhalainen, mee palvomaan rottia jumalana!" Olen TÄYSIN samaa mieltä:)


      • Ja tervehdys
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Löytyyhän sitä oikeata asennettakin täältä:)

        "Helevetin budhalainen, mee palvomaan rottia jumalana!" Olen TÄYSIN samaa mieltä:)

        Toivotan sinulle oikein mukavia metsästysreissuja ja turvallisuutta koiranpennullesi. Jos mahdollista, niin ota aina selvää susihavainnoista.

        Lumen aikana se on mahdollista siten, että ajaa aamupimeällä rengasmatkan metsästysalueen ympäri ja jos epäilyttäviä jälkiä ei mee renkaan sisään, niin on joku mahdollisuus, ettei sillä alueella ole susia.

        Oikeastaan se rengasmatka pitäisi tehdä säännöllisesti ja vieläpä sopia paikallisten metsästäjien kanssa, että jälkihavainnoista tieto liikkuu kaikille, joilla on koira. Ja varmaan sinun tuttavapiirissäsi jo onkin tämä hyvin toimiva järjestelmä voimissaan.

        Aina metsäreissua edeltävänä iltana muutama puhelu, ja aamulla oma varmistus.
        Minullekin on metsästyskoira niin tärkeä kaveri, että jos se jää metsään, en itsekkään halua palata kotiin ilman sitä.

        Ilmankos venäjälläkin hävittivät susia helikopterista ampumalla, koska ne tulivat liian röyhkeiksi ja vaarallisiksi. Ja nämä "Budhalaiset" ovat jotain homoja ja lesboja, ja susien kautta saatava "kansalaishyväksyntä" on heidän keinonsa tehdä piruutta meille, jotka rakastamme koiraamme enemmän kuin heitä:)

        Minä oon kainuusta, ja eräelämä on tärkeämpi, kuin mikään muu, enkä asenteitani muuta. Nuotiolla on mukava nukkua:)


      • Erätyttö-90
        Ja tervehdys kirjoitti:

        Toivotan sinulle oikein mukavia metsästysreissuja ja turvallisuutta koiranpennullesi. Jos mahdollista, niin ota aina selvää susihavainnoista.

        Lumen aikana se on mahdollista siten, että ajaa aamupimeällä rengasmatkan metsästysalueen ympäri ja jos epäilyttäviä jälkiä ei mee renkaan sisään, niin on joku mahdollisuus, ettei sillä alueella ole susia.

        Oikeastaan se rengasmatka pitäisi tehdä säännöllisesti ja vieläpä sopia paikallisten metsästäjien kanssa, että jälkihavainnoista tieto liikkuu kaikille, joilla on koira. Ja varmaan sinun tuttavapiirissäsi jo onkin tämä hyvin toimiva järjestelmä voimissaan.

        Aina metsäreissua edeltävänä iltana muutama puhelu, ja aamulla oma varmistus.
        Minullekin on metsästyskoira niin tärkeä kaveri, että jos se jää metsään, en itsekkään halua palata kotiin ilman sitä.

        Ilmankos venäjälläkin hävittivät susia helikopterista ampumalla, koska ne tulivat liian röyhkeiksi ja vaarallisiksi. Ja nämä "Budhalaiset" ovat jotain homoja ja lesboja, ja susien kautta saatava "kansalaishyväksyntä" on heidän keinonsa tehdä piruutta meille, jotka rakastamme koiraamme enemmän kuin heitä:)

        Minä oon kainuusta, ja eräelämä on tärkeämpi, kuin mikään muu, enkä asenteitani muuta. Nuotiolla on mukava nukkua:)

        Kiva saada kannustaviakin viestejä välillä, alkaa nuo törkeydet jo naurattaa itseänikin :D Koirallani on aika kuuluva haukku ja sudethan tunnetusti hyökkää alueelle, jos kuulevat koiran haukkuvan. Alueemme on aika pieni, mutta onneksi yhteistoiminta sujuu lähiseurojen koiranomistajien kanssa. Pelko hiipii kuitenkin aina mieleen, kun irrotan koiran säpistä...Siitä ei pääse varmaan koskaan eroon. Hirvistäkään kun ei aina tiedä, miten ne antavat haukuttaa ja sudet ovat pelotelleet niitä viimeisiä hirviä mitä meidän alueillamme on. Jos ne sitten painavat suoraa päätä susialueille, enkä pääsekään ottamaan koiraa siitä heti pois :/... Lähden ensi syksynä Heinolaan veljeni luo kouluttamaan Kajo-koiraa. Parhaillaan hoidetaan sikäläisen metsästysseuran kanssa asiaa :)
        Kiitos kuitenkin sinulle! :)


      • ihan vilpittömästi sanoa
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Kiva saada kannustaviakin viestejä välillä, alkaa nuo törkeydet jo naurattaa itseänikin :D Koirallani on aika kuuluva haukku ja sudethan tunnetusti hyökkää alueelle, jos kuulevat koiran haukkuvan. Alueemme on aika pieni, mutta onneksi yhteistoiminta sujuu lähiseurojen koiranomistajien kanssa. Pelko hiipii kuitenkin aina mieleen, kun irrotan koiran säpistä...Siitä ei pääse varmaan koskaan eroon. Hirvistäkään kun ei aina tiedä, miten ne antavat haukuttaa ja sudet ovat pelotelleet niitä viimeisiä hirviä mitä meidän alueillamme on. Jos ne sitten painavat suoraa päätä susialueille, enkä pääsekään ottamaan koiraa siitä heti pois :/... Lähden ensi syksynä Heinolaan veljeni luo kouluttamaan Kajo-koiraa. Parhaillaan hoidetaan sikäläisen metsästysseuran kanssa asiaa :)
        Kiitos kuitenkin sinulle! :)

        että kyllä sinulla on päässä vikaa.varmaan kaikki ongelmasi johtuvat susista.närt niitä kauppamatkalla,kotipihallasi ja jopa saunan takana.alkaa jo pikkuhiljaa kypsyttämään tämä suishomma.ETTEKÖ TE SAATANAN URPOT TAJUA ETTÄ EI NIITÄ SUSIA NIIN PALJON OLE ETTÄ NIITÄ JOKA LADON TAAKSE RIITTÄÄ.


    • hyvin on sinutkin

      pikku tytön-hupakko saatu aivopestyä!sudesta ei ole kenellekkään vaaraa ja sinä räkänokka et sutta todellakaan ole koskaan nähnytkään.ja palatakseni vielä keskustelun aiheesee:olet iältäsi nuori(mitä ilmeisimmin myös harvinaisen tyhmä),joten et siis sovi minkäänlaisen koiran omistajaksi.varsinkaan metsästyskoiran!!!!tyhmyytesi osoitat jo kyselemällä tällä täysin turhanpäiväisellä sivustolla metsästyskoiran koulutus vinkkejä.taidat kuulua johonkin hylkiöiden metsästysseuraan.ja mitä tuohon mosseen tulee,niin kun kerran leikit täällä kovinkin aikuista niin toivottavasti olet tarpeeksi aikuinen ymmärtämään että koirasi kuolema oli tvain ja ainoastaan sinun syytäsi.sinä syötit,suorastaan tungit koirasi suden suuhun kun jätit parhaan ja sinuun luottavan koirasi yksin suden armoille.olet MURHAAJA!!!!!

      • Erätyttö-90

        Sinä taidat olla se yksi ja sama henkilö noiden puheiden takana. Et sinä minua pelota :D


      • Erätyttö-90

        Ota mies järki käteen :) Olen kyllä päässyt näkemäänkin susia luonnossa, että tiedän kyllä minkälaisesta pedosta on kyse... Se sinun mainitsema murhaaja taitaa olla liikojen kauhuleffojen katselemisen seurausta :) Huh huh, et sitä sinä ainakaan henkisesti yhtään sen aikuisempi ole kun minäkään. Päinvastoin!! :)


      • Hieno idea
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Ota mies järki käteen :) Olen kyllä päässyt näkemäänkin susia luonnossa, että tiedän kyllä minkälaisesta pedosta on kyse... Se sinun mainitsema murhaaja taitaa olla liikojen kauhuleffojen katselemisen seurausta :) Huh huh, et sitä sinä ainakaan henkisesti yhtään sen aikuisempi ole kun minäkään. Päinvastoin!! :)

        Kerrohan muuten minkälaisessa tilanteessa olet päässyt susia näkemään?


      • niitä susia
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Ota mies järki käteen :) Olen kyllä päässyt näkemäänkin susia luonnossa, että tiedän kyllä minkälaisesta pedosta on kyse... Se sinun mainitsema murhaaja taitaa olla liikojen kauhuleffojen katselemisen seurausta :) Huh huh, et sitä sinä ainakaan henkisesti yhtään sen aikuisempi ole kun minäkään. Päinvastoin!! :)

        koko ajan niin laettakaapa kuvia susista!tai helpotetaan hieman,koittakaa raukat löytää jostai edes suden jäljet.kyllä erätytön puheille pitäisi pikku hiljaa löytyä todisteita.kovat on puheet mutta mitättömät todisteet.laitahan niitä todisteita tämän päivän aikana tai tuki turpasi!!!!!


      • se kuuluisan mossen
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Ota mies järki käteen :) Olen kyllä päässyt näkemäänkin susia luonnossa, että tiedän kyllä minkälaisesta pedosta on kyse... Se sinun mainitsema murhaaja taitaa olla liikojen kauhuleffojen katselemisen seurausta :) Huh huh, et sitä sinä ainakaan henkisesti yhtään sen aikuisempi ole kun minäkään. Päinvastoin!! :)

        paljon puhuttu omistaja??kovasti on tästä valio yksilöstä metästyspiireissä puhuttu jopa meillä täällä kainuussa asti.mutta kyllähän se asia on näin,että tietyn riskin hyväksymmä kun koeramme mettään laskemma.susia on aina ollut ja tulee aina olemaaan,siihen meidän täytyy vain mukautua.oman koiran on 2 kertaa pelastanut "susiliivi" ja kerran olen itse saapunut paikalle kun oma laika oli silmätysten naaras suden kanssa.mutta kyllä näistä suden kohtaamisista oppii paljon suden käytöksestä ja tavoista ja se omalta osaltaan autaa suden välttelyssä.eikä se susikaan joka paikkaan kerkeä!kyllä oman kokemukseni mukaan metsästys on tämän päivän suomessa turvallista oli susia tai ei.ottakaa kantaa!


      • Erätyttö-90
        se kuuluisan mossen kirjoitti:

        paljon puhuttu omistaja??kovasti on tästä valio yksilöstä metästyspiireissä puhuttu jopa meillä täällä kainuussa asti.mutta kyllähän se asia on näin,että tietyn riskin hyväksymmä kun koeramme mettään laskemma.susia on aina ollut ja tulee aina olemaaan,siihen meidän täytyy vain mukautua.oman koiran on 2 kertaa pelastanut "susiliivi" ja kerran olen itse saapunut paikalle kun oma laika oli silmätysten naaras suden kanssa.mutta kyllä näistä suden kohtaamisista oppii paljon suden käytöksestä ja tavoista ja se omalta osaltaan autaa suden välttelyssä.eikä se susikaan joka paikkaan kerkeä!kyllä oman kokemukseni mukaan metsästys on tämän päivän suomessa turvallista oli susia tai ei.ottakaa kantaa!

        Kokeilin koiralleni susiliiviä ja tuntui, että Kajo ei pystynyt juoksemaan ne päällä... Minkälaiset liivit sinulla on? Kajo on Mossen poika ja minä siis omistan Kajon. Mosse oli Timo Tukiaisen koira ja Timo kuuluu meidän seuraan. Koko syksy kuljettiin Mossen ja Timon kanssa metsissä... Siksi Mossen kuolema otti niin koville.


      • Erätyttö-90
        Hieno idea kirjoitti:

        Kerrohan muuten minkälaisessa tilanteessa olet päässyt susia näkemään?

        Jälkiä näkyy todella usein,mutta susia itseään näkee harvemmin. Saloteillä ajellessa isän kanssa olen törmännyt susiin. Pitää ottaa jäljistä kuvia, kun seuraavan kerran näkyy :)


      • Hieno idea
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Jälkiä näkyy todella usein,mutta susia itseään näkee harvemmin. Saloteillä ajellessa isän kanssa olen törmännyt susiin. Pitää ottaa jäljistä kuvia, kun seuraavan kerran näkyy :)

        Siis millaisessa tilanteessa olet nähnyt?
        Auton ikkunasta?
        Mihin vuorokaudenaikaan ja miten ne reagoivat?
        Hakkuuaukeilla?
        Miten ne käyttäytyivät auton havaitessa?


      • oikein isän kanssa
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Jälkiä näkyy todella usein,mutta susia itseään näkee harvemmin. Saloteillä ajellessa isän kanssa olen törmännyt susiin. Pitää ottaa jäljistä kuvia, kun seuraavan kerran näkyy :)

        lukeeko isä sinulle vielä oltasadunkin


      • susiliivit
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Kokeilin koiralleni susiliiviä ja tuntui, että Kajo ei pystynyt juoksemaan ne päällä... Minkälaiset liivit sinulla on? Kajo on Mossen poika ja minä siis omistan Kajon. Mosse oli Timo Tukiaisen koira ja Timo kuuluu meidän seuraan. Koko syksy kuljettiin Mossen ja Timon kanssa metsissä... Siksi Mossen kuolema otti niin koville.

        venäjän rajavartioilta.käyttävät niitä omilla koirillaan.ja takaan että näistä kamppeista ei hukka pure läpi!!!!!


      • iltasadusta
        oikein isän kanssa kirjoitti:

        lukeeko isä sinulle vielä oltasadunkin

        sinä olet jäänyt paitsi siksi täällä vittuilet.


      • tilasin
        susiliivit kirjoitti:

        venäjän rajavartioilta.käyttävät niitä omilla koirillaan.ja takaan että näistä kamppeista ei hukka pure läpi!!!!!

        Minäkin tilasin muijalle rintaliivit hääpäivälahjaksi...pakko oli postin kautta tilata kun ei arvannut jalan kauppaan lähteä. Tiedä vaikka olisi susilauma matkalla syönyt...


    • kätkäläinen-1

      oletpas fiksu tyttö noin nuoreksi,,,,,, muuten kaavilla liikkuvan susi yhteisön määräksi on varmistunut juuri tuo 20, ihan rktl:n mukaan,,,,, eli faktaa ovat väittämäsi,,,,, itse asun samoilla suunnilla mutta sen verran kaukana ettei meillä täällä ole susia kuin ohikulku matkalla,,,,,,enkä niitä tänne kaipaakkaan,,,,, toivotan onne ja menestystä erä poluilla ja koiran kasvatuksessa,,,, ei kannata lannistua vaikka susi uhka onkin,,,, hyviä hirvi koiria tullaan aina tarvitsemaan.

      • Erätyttö-90

        Kiitoksia paljon :) Toivottavasti susiasiaan löytyy joku ratkaisu meidän alueillamme :)


      • Hieno idea
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Kiitoksia paljon :) Toivottavasti susiasiaan löytyy joku ratkaisu meidän alueillamme :)

        Millainen kanta siellä on, kuinka isolla alueella.
        Ja mihin kannan arvio perustuu.


      • Erätyttö-90
        Hieno idea kirjoitti:

        Millainen kanta siellä on, kuinka isolla alueella.
        Ja mihin kannan arvio perustuu.

        Kanta on nyt varmistunut 20 yksilöksi Kaavin alueella. Kaavi on pieni paikkakunta pohjois-savossa. Tarkempaa tietoa minulla ei ole hehtaarimäärästä tai sellaisesta...


      • Hieno idea
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Kanta on nyt varmistunut 20 yksilöksi Kaavin alueella. Kaavi on pieni paikkakunta pohjois-savossa. Tarkempaa tietoa minulla ei ole hehtaarimäärästä tai sellaisesta...

        Kuka tämän kannan on arvioinut.


      • kätkäläinen-1
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Kiitoksia paljon :) Toivottavasti susiasiaan löytyy joku ratkaisu meidän alueillamme :)

        löytyyhän se mutta hitaasti,,,,, eli eu:n pykäliinhän ei saada muutoksia kovinkaan nopeesti, ainut vaihtoehto olisio että paikalliset viran omaiset sais päättää milloin annetaan kaato lupia ja milloin ei,,,,, täällä olisi tietoa ja brysselissä vaan luuloja,,,,, mä ainakin äänestän sellaista ehdokasta joka ajaa tät asiaa,,,,,,,,


      • kätkäläinen-1
        Hieno idea kirjoitti:

        Kuka tämän kannan on arvioinut.

        sen arvioi suurpeto yhdysmiehet ja rktl:n tutkijat, itse kuulin ton susi yhteisön määrän rktl:n tutkijalta, joka ei varmaankaan valehtele ,,,, ainakaan liioittelu mielessä, susien määrä saadaan selville mittaamalla jälkien pituus ja leveys,,,,, näin ollen saadaan ainakin minimi määrä,,,, voihan tietty olla että samalla tassu koolla on parikin sutta. tämän rktl:n äijän mukaan juuri kaavilla on tällä hetkellä suomen tiheinb susikanta,,,, sitä en tiedä onko näin mutta se on heidän arvionsa.


      • on tietoa
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        löytyyhän se mutta hitaasti,,,,, eli eu:n pykäliinhän ei saada muutoksia kovinkaan nopeesti, ainut vaihtoehto olisio että paikalliset viran omaiset sais päättää milloin annetaan kaato lupia ja milloin ei,,,,, täällä olisi tietoa ja brysselissä vaan luuloja,,,,, mä ainakin äänestän sellaista ehdokasta joka ajaa tät asiaa,,,,,,,,

        Niin mistä ihmeestä siellä sitten on tietoa. Ainakin susista tietoa tuntuu olevan siellä melkein yhtä paljon kuin Brysselissä.
        Toki on hyvä jos on tietoa vaikka auton katsastuskuukauden määrittelemistä, mutta sillä tiedolla ei susien kohdalla ole juurikaan merkitystä.


      • Selvä asia
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        sen arvioi suurpeto yhdysmiehet ja rktl:n tutkijat, itse kuulin ton susi yhteisön määrän rktl:n tutkijalta, joka ei varmaankaan valehtele ,,,, ainakaan liioittelu mielessä, susien määrä saadaan selville mittaamalla jälkien pituus ja leveys,,,,, näin ollen saadaan ainakin minimi määrä,,,, voihan tietty olla että samalla tassu koolla on parikin sutta. tämän rktl:n äijän mukaan juuri kaavilla on tällä hetkellä suomen tiheinb susikanta,,,, sitä en tiedä onko näin mutta se on heidän arvionsa.

        Mutta sehän on hienoa jos teillä on niin hieno kanta.


      • Erätyttö-90
        Selvä asia kirjoitti:

        Mutta sehän on hienoa jos teillä on niin hieno kanta.

        Tuo ei kyllä ole yhtään "hienoa"... Nyt toivottavasti ymmärrätte miksi tämän keskustelun aloitin. Ette voi ymmärtää tilannettani, jos ette itse asu täällä. Helppo se on teidän puhua, jotka ette ole susia koskaan nähnytkään.


      • Erätyttö-90
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        löytyyhän se mutta hitaasti,,,,, eli eu:n pykäliinhän ei saada muutoksia kovinkaan nopeesti, ainut vaihtoehto olisio että paikalliset viran omaiset sais päättää milloin annetaan kaato lupia ja milloin ei,,,,, täällä olisi tietoa ja brysselissä vaan luuloja,,,,, mä ainakin äänestän sellaista ehdokasta joka ajaa tät asiaa,,,,,,,,

        Kiitos kannustuksesta. Asiaan olisi todellakin saatava jonkinlainen järki.


      • kätkäläinen-1
        on tietoa kirjoitti:

        Niin mistä ihmeestä siellä sitten on tietoa. Ainakin susista tietoa tuntuu olevan siellä melkein yhtä paljon kuin Brysselissä.
        Toki on hyvä jos on tietoa vaikka auton katsastuskuukauden määrittelemistä, mutta sillä tiedolla ei susien kohdalla ole juurikaan merkitystä.

        tietoa löytyy luonnosta ja metsästä,,,, ja kun susia on tarpeeksi sitä tietoa löytyy myös talojen pihoista,,,,,,, tietoa löytyy rktl:n sivuilta ja siellä suurpetokannan seuranta,,,,,, jälkien perusteella oppii tietämään paljon jos niitä osaa "lukea" olen ns: suurpeto yhdysmies ja siksi minulla henkilökohtaisesti on myös tietoa jota olen saanut rktl:n koulutuksista ja muista palavereista, lisäksi tunnen rktl:n tutkaajia joilla on kaikkein ajankohtaisin tieto,,,, ja tätä lähelle pitäisi saada mm:kaatolupien päätöksen teko koska silloin tää touhu pelaisi reaali ajassa. silloin kun susia on liikaa niin silloin niitä on kaadettava. koska niitä on liikaa,,,,,,? no nytkin kaavilla,,,,, jos siellä meni hirven haukku kokeessa ,,,,siis samassa kaksi hirvikoiraa suden suuhun ja susia juoksentelee talojen pihoissa ja lapsille on jouduttu järjestämään ns, susi kuljetus kouluun ,,,niin silloin niitä on aivan liikaa,,,,,,


      • kätkäläinen-1

        nyt ei ole pelkästään fobioista kyse vaan elämisen mahdollisuudesta,,,,,, ja tasaarvoisuudesta,,,, saksassa oli ensimmäinen karhu 170,vuoteen ja se ammutiin heti,,,,,, lieksassa oli taas,, 6, karhua valokuvan perusteella samassa kaura pellossa,,, joten pohjoiskarjalaan jäi todella runsas karhukanta ja jos helsingin kieppeille ilmaantuu joku hiukankin peto eläintä muistuttava niin se hoidetaan pois päiviltä heti, eli täytyisi saada samat säännöt kaikille, ja mahdollisuus elää turvallisesti asuipa hesan keskustassa tai keskellä korpea,,,,,,


      • kaavilaisten
        Hieno idea kirjoitti:

        Millainen kanta siellä on, kuinka isolla alueella.
        Ja mihin kannan arvio perustuu.

        metsästäjien juttuja kannata uskoa.vain riistntutkijat pystyvät jotenkuten laskemaan susien todellisen määrän.jälkien perusteella ilman näköhavaintoja kantaa ei pysty laskemaan sillä sudet astuvat kulkiessaan samoihin jälkiin.


      • on puhua
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Tuo ei kyllä ole yhtään "hienoa"... Nyt toivottavasti ymmärrätte miksi tämän keskustelun aloitin. Ette voi ymmärtää tilannettani, jos ette itse asu täällä. Helppo se on teidän puhua, jotka ette ole susia koskaan nähnytkään.

        jotka ette susia ole nähnytkään????????et kyllä utopistisista jutuistasi huolimatta ole sinäkään.tehkää kaikki kaavilaiset palvelus ja lopettakaa tänne kirjoittelu.EI TUOTA SUSI SITÄ SUSI TÄTÄ MARINAA JAKSA PÄIVÄSTÄ TOISENN KUUNNELLA.HANKKIKAA ELÄMÄ!JOHTUVATKO KAIKKI KAAVILAISTEN ONGELMAT SUSISTA??


      • itseni lisäksi

        joku fiksu tälläkin palstalla


      • ihan noinkaan
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        nyt ei ole pelkästään fobioista kyse vaan elämisen mahdollisuudesta,,,,,, ja tasaarvoisuudesta,,,, saksassa oli ensimmäinen karhu 170,vuoteen ja se ammutiin heti,,,,,, lieksassa oli taas,, 6, karhua valokuvan perusteella samassa kaura pellossa,,, joten pohjoiskarjalaan jäi todella runsas karhukanta ja jos helsingin kieppeille ilmaantuu joku hiukankin peto eläintä muistuttava niin se hoidetaan pois päiviltä heti, eli täytyisi saada samat säännöt kaikille, ja mahdollisuus elää turvallisesti asuipa hesan keskustassa tai keskellä korpea,,,,,,

        ole.kyllä meidän rikkaiden elämä pitää ensin turvata jotka asumme keskustassa eri kaupungeissa.kyllä tille sinne urpolaan niitä petoja mahtuu.ja jos ne haittaavat niin mee se tuulen raiskaama rimamajasi pois ja muuta lähimpään kaupunkiin


      • näin se menee
        on puhua kirjoitti:

        jotka ette susia ole nähnytkään????????et kyllä utopistisista jutuistasi huolimatta ole sinäkään.tehkää kaikki kaavilaiset palvelus ja lopettakaa tänne kirjoittelu.EI TUOTA SUSI SITÄ SUSI TÄTÄ MARINAA JAKSA PÄIVÄSTÄ TOISENN KUUNNELLA.HANKKIKAA ELÄMÄ!JOHTUVATKO KAIKKI KAAVILAISTEN ONGELMAT SUSISTA??

        Just näin! Tämä pohjois-savolainen paskahousujen kunta saa kyllä liikaa mainosta. Seuraavaksi sudet varmaan on siellä sellainen uhka ettei enään uskalla hiihtämään mennä.
        Sen jälkeen saa olla tarkkana uimahallin saunassa ettei susi istu lauteille vierelle...(sellainen tapaus siellä on kyllä käynyt, mutta ei ole vielä Kaavin petoyhdysmies varmistanut että oliko susi heittänyt julkeudessaan löylyäkin kiukaalle)
        Ruokakaupassakin on susilauma vilahdellut. Karkuun on saatana saanut pakastealtaan päälle kiivetä...tälläkin on silminnäkijä!
        Ja on saatana aamulla herätty ja nähty että olohuoneen lattialle on susi käynyt paskomassa, perheen koirakin sen todistaa.
        Kapakkaakaan ei siellä uskalla mennä jonottamaan kun saattaa susilauma pyyhkäistä koko porukan suuhunsa.


      • ja aamulla
        näin se menee kirjoitti:

        Just näin! Tämä pohjois-savolainen paskahousujen kunta saa kyllä liikaa mainosta. Seuraavaksi sudet varmaan on siellä sellainen uhka ettei enään uskalla hiihtämään mennä.
        Sen jälkeen saa olla tarkkana uimahallin saunassa ettei susi istu lauteille vierelle...(sellainen tapaus siellä on kyllä käynyt, mutta ei ole vielä Kaavin petoyhdysmies varmistanut että oliko susi heittänyt julkeudessaan löylyäkin kiukaalle)
        Ruokakaupassakin on susilauma vilahdellut. Karkuun on saatana saanut pakastealtaan päälle kiivetä...tälläkin on silminnäkijä!
        Ja on saatana aamulla herätty ja nähty että olohuoneen lattialle on susi käynyt paskomassa, perheen koirakin sen todistaa.
        Kapakkaakaan ei siellä uskalla mennä jonottamaan kun saattaa susilauma pyyhkäistä koko porukan suuhunsa.

        kun katot peiliin niin taas on susi vastassa.


      • hullujen
        ihan noinkaan kirjoitti:

        ole.kyllä meidän rikkaiden elämä pitää ensin turvata jotka asumme keskustassa eri kaupungeissa.kyllä tille sinne urpolaan niitä petoja mahtuu.ja jos ne haittaavat niin mee se tuulen raiskaama rimamajasi pois ja muuta lähimpään kaupunkiin

        sekaan kukaan enää muuta.


      • jälleen

        yks melekein rikas surkuttelee olemattomien verorahojensa tuhlausta.


      • sitkeää
        ja aamulla kirjoitti:

        kun katot peiliin niin taas on susi vastassa.

        On se pirun hyvä kun nämä Kaavilaiset metsämiehet on päättänyt ottaa lain omaan käteen ja näyttää saatanan EU:lle miten laitetaan sudet kuriin.
        Ne kun ovat laittomuuden teille lähteneet niin eivät varmasti virkavallalle kertoisi jos Murmanskista tulisi pari linja-autollista venakoita viikoittain Kaaville.
        Jo vain olisi rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto.
        Saattaisi ne susihavainnotkin pienentyä kun takakireyteen Kaavilaisittain olisi lääke keksitty.


      • rikostilastoja
        hullujen kirjoitti:

        sekaan kukaan enää muuta.

        maakuntien osalta.vakavimmat rikokset teette juuri te juntit kun päässä napsahtaa!joka saatana työttömällä pummilla on jonkunlainen ase syrjäkylillä ja niillä sitten ammutaan kaikkea mikä liikkuu


      • ihan oikeassa
        jälleen kirjoitti:

        yks melekein rikas surkuttelee olemattomien verorahojensa tuhlausta.

        ei kai me kaupungissa asuvat olla susia teidän nurkkiin tuotu niin miksi siis kyytejä verorahoistamme maksaisimme.niilläkin rahoilla voisi kustantaa vaikka pohjois-suomen työttömien juoppojen tietokoneet että saavat tällä kirjotella


      • noin pehmoselta pojalta
        sitkeää kirjoitti:

        On se pirun hyvä kun nämä Kaavilaiset metsämiehet on päättänyt ottaa lain omaan käteen ja näyttää saatanan EU:lle miten laitetaan sudet kuriin.
        Ne kun ovat laittomuuden teille lähteneet niin eivät varmasti virkavallalle kertoisi jos Murmanskista tulisi pari linja-autollista venakoita viikoittain Kaaville.
        Jo vain olisi rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto.
        Saattaisi ne susihavainnotkin pienentyä kun takakireyteen Kaavilaisittain olisi lääke keksitty.

        pitääkin ihan viranpuolesta laitaa miehet tutkimaan kaavin kunnan menettelyjä susien suhteen


      • kätkäläinen-1
        ihan oikeassa kirjoitti:

        ei kai me kaupungissa asuvat olla susia teidän nurkkiin tuotu niin miksi siis kyytejä verorahoistamme maksaisimme.niilläkin rahoilla voisi kustantaa vaikka pohjois-suomen työttömien juoppojen tietokoneet että saavat tällä kirjotella

        kaupungeistahan tulee kaikki susien suojelu järjestöt jotka yrittävät estää petojen harventamisen,,, ja sitä paitsi tämä " pappa" ei ole ihan sen ikäinen mitä nicci antaa ymmärtää,,,, ja asuu kaupungissa mutta käy malla metsällä ja on siksi perillä siitä mitä tapahtuu,,,,, lisäksi mökkini on yksi paikka missä näkee ja oppii tuntemaan luontoa, ja siksi ei munun tarvitsekkaan alkaa ketään loukkaamaan kun voin puhua asiaakin :)


      • kätkläinen-1
        rikostilastoja kirjoitti:

        maakuntien osalta.vakavimmat rikokset teette juuri te juntit kun päässä napsahtaa!joka saatana työttömällä pummilla on jonkunlainen ase syrjäkylillä ja niillä sitten ammutaan kaikkea mikä liikkuu

        se kunta jonka alueella kesämökkini on,,, ei todellakaan ole rikos tilstojen kärjessä... taitaa olla parikytä vuotta kun siellä viimeksi joku väkivalloin sai surmansa,,,,sen siaan kaupunki jossa asun komeilee kyllä tilastojen kärjessä joten maalla on turvallisempaa ihmisten puolesta,,,, sudet ovat vaan nousemassa uhaksi,,,,


      • kätkäläinen-1
        kaavilaisten kirjoitti:

        metsästäjien juttuja kannata uskoa.vain riistntutkijat pystyvät jotenkuten laskemaan susien todellisen määrän.jälkien perusteella ilman näköhavaintoja kantaa ei pysty laskemaan sillä sudet astuvat kulkiessaan samoihin jälkiin.

        ottakaa selvää niin ei tartte arvailla,,,,, tietoa löytyy rktl:n sivuilta suurpetokantojen arvioinnin kohdalta,,, siellä on laskennan tuloksia ja havaintoja,,,,


      • kysäisen
        kätkläinen-1 kirjoitti:

        se kunta jonka alueella kesämökkini on,,, ei todellakaan ole rikos tilstojen kärjessä... taitaa olla parikytä vuotta kun siellä viimeksi joku väkivalloin sai surmansa,,,,sen siaan kaupunki jossa asun komeilee kyllä tilastojen kärjessä joten maalla on turvallisempaa ihmisten puolesta,,,, sudet ovat vaan nousemassa uhaksi,,,,

        että millä tavalla sudet sinua uhkaavat????käsittämättömiä puheita


      • kätkäläinen-1
        kysäisen kirjoitti:

        että millä tavalla sudet sinua uhkaavat????käsittämättömiä puheita

        minulla on 3,v, poika, ja 1,5,v, tytär. ja en voi väittää että eikö olisi mahdollista että susi voisi käydä kiinni noin pieniin, ja jos niin kävisi, niin ainakin minun maailmani romahtaisi, joten sitä kautta ne on uhka myös minulle, ja tokihan on muistettava myös koirat, kun on saanut koirat jotka toimimaan erittäin hyvin metsällä ja muutenkin koulutettua, niin olisihan se enemmän kuin pelkän koiran menetys, nämä on minulle kuin perheen jäseniä. eli eivät suoraan fyysisesti minua mutta epä suoraan paljonkin.


    • ala uskoa

      Kyllä jämpti on näin että Kaavilainen mies syö rautaa ja paskantaa kettinkiä. Meillä päin ei susia pelätä.

      • jolkuttaja

        kireetä näyttää olevan.hyvä susi kuollut,susi.näin se vaa menee....


      • turhanpäiväinen
        jolkuttaja kirjoitti:

        kireetä näyttää olevan.hyvä susi kuollut,susi.näin se vaa menee....

        jolkuttelija on eksynyt tällekkin palstalle.joko sait vuolijoen sudet ammuttua?ai niin.....kettujahan sinä siellä siimottelet!ja täällä uhoat kuollut susi paras susi,jäitpä nolosti kiinni tekosistasi.onneksi on pari viikkoa lomaa niin voi taas ajella mettäteitä edestakasin ja katsoa ettei mittään laittomuuksie tapahdu


      • jolkuttaja
        turhanpäiväinen kirjoitti:

        jolkuttelija on eksynyt tällekkin palstalle.joko sait vuolijoen sudet ammuttua?ai niin.....kettujahan sinä siellä siimottelet!ja täällä uhoat kuollut susi paras susi,jäitpä nolosti kiinni tekosistasi.onneksi on pari viikkoa lomaa niin voi taas ajella mettäteitä edestakasin ja katsoa ettei mittään laittomuuksie tapahdu

        ajele pois ei hetkauta yhtää.


      • ihan tervettä on
        jolkuttaja kirjoitti:

        ajele pois ei hetkauta yhtää.

        meikäläistä pelätä.aion tehdä lopun teitin salakaajoista.kauaa et metässä jolkuttele yksin.......sinua tarkkaillaan.


    • Milloin

      Joku tenava on suden suussa!!Jospa silloin päättäjätkin heräis.

      • kätkäläinen-1

        niin,,,, pari vuotta sitten rktl:n palaverissa susi kannan arvioitu kasvu oli 12% ja kun kasvu vaan kiihtyy niin silloin minun veikkaus oli että kontakti ihmisen ja suden välillä on 10,v, sisällä totta,,,,, ja muutama läheltä piti tilanne on jo ollutkin suomessa, jospa päättäjät heräisi ennenkuin on myöhäistä......


      • Kaavin syytä
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        niin,,,, pari vuotta sitten rktl:n palaverissa susi kannan arvioitu kasvu oli 12% ja kun kasvu vaan kiihtyy niin silloin minun veikkaus oli että kontakti ihmisen ja suden välillä on 10,v, sisällä totta,,,,, ja muutama läheltä piti tilanne on jo ollutkin suomessa, jospa päättäjät heräisi ennenkuin on myöhäistä......

        Mistä se johtuu kun susia on suomi joka paikassa täynnä niin ei ole kuin Kaavin paskahousut joilla puntti tutisee?


      • asiallista kommenttia
        Kaavin syytä kirjoitti:

        Mistä se johtuu kun susia on suomi joka paikassa täynnä niin ei ole kuin Kaavin paskahousut joilla puntti tutisee?

        susista ei todellakaan ole mitään vaaraa!kyllä saatana pittää olla vässykkä jos sutta pelekää!


      • TÄTÄ HAUVAA!

        tarkennusta
        Kirjoittanut: Selvä asia 28.2.2007 klo 17.17


        nämä "tyhmät" sudet ovat aika usein susia jotka ovat etsimässä omaa reviiriä ja ensimmäisen vuoden aikana tietenkin tutkivat kaiken toiminnan reviirillään. Ja silloin ovat myös silloin tällöin näkyviä.
        Meillä oli kerran lasten vaunut pihalla ja lähinaapurin hirvikoira oli pyörimässä sen ympärillä ja nousemassa jo takajaloilleen ja kaatamassa sen.
        Siihen oli minulla hyvä lääke jota tietenkin käytin saman tien .222 perseen kautta ammuttuna riitti.


      • arvoisat kanssa
        TÄTÄ HAUVAA! kirjoitti:

        tarkennusta
        Kirjoittanut: Selvä asia 28.2.2007 klo 17.17


        nämä "tyhmät" sudet ovat aika usein susia jotka ovat etsimässä omaa reviiriä ja ensimmäisen vuoden aikana tietenkin tutkivat kaiken toiminnan reviirillään. Ja silloin ovat myös silloin tällöin näkyviä.
        Meillä oli kerran lasten vaunut pihalla ja lähinaapurin hirvikoira oli pyörimässä sen ympärillä ja nousemassa jo takajaloilleen ja kaatamassa sen.
        Siihen oli minulla hyvä lääke jota tietenkin käytin saman tien .222 perseen kautta ammuttuna riitti.

        keskustelijat helevetin hyvä esimerkki siitä että suomessa aseenkantoluvan saa kuka tahansa hamppi.ja jälki on sitten tällästä.on taas vaan ajan kysymys milloin jollakin kainuun-aslakilla napsahtaa ja koko perhe kuolee.ajatelkaa sitä,paljon isompi ongelma suomessa kun sudet!!!!


    • kätkäläinen-1
      • sivun tiedot

        ovat vähintään 2 vuotta vanhoja.esitä jotain raakaa faktaa juttusi todisteiksi.paljon puhutaan raadelluista koirista ja muusta riistasta mutta mistään ei löydy kuva-todisteita???


      • Pikinokka
        sivun tiedot kirjoitti:

        ovat vähintään 2 vuotta vanhoja.esitä jotain raakaa faktaa juttusi todisteiksi.paljon puhutaan raadelluista koirista ja muusta riistasta mutta mistään ei löydy kuva-todisteita???

        http://www.jakt-fritid.nu/bilder.htm

        Tuommosessa osotteessa ois jotain kuvia,en ole nörtti niin en saa laitettua linkkiä.


      • belsebuubi
        Pikinokka kirjoitti:

        http://www.jakt-fritid.nu/bilder.htm

        Tuommosessa osotteessa ois jotain kuvia,en ole nörtti niin en saa laitettua linkkiä.

        Juuri tätä haluavat eläinaktivistit ja viherpiiperöt susien suojelijat.


      • sivun kuvat
        Pikinokka kirjoitti:

        http://www.jakt-fritid.nu/bilder.htm

        Tuommosessa osotteessa ois jotain kuvia,en ole nörtti niin en saa laitettua linkkiä.

        kuvaavat suomen susikannan laajuutta???kaikki kyseisen sivun kuvat ovat norjasta ja ruottista,ei siis mitään tekemistä suomen kanssa.laittakaa linkkejä suomessa tapahtuneista hommista.itse olen törmännyt vasta kahteen:uksi ajokoiran ja yksi jämptin kuva.nämä samat kuvat ovat kiertäneet netissä jo pitkään ja olisi kiva saada uutta tietoa missä päin sudet ovat tuhoja tehneet.


      • kätkäläinen-1
        sivun kuvat kirjoitti:

        kuvaavat suomen susikannan laajuutta???kaikki kyseisen sivun kuvat ovat norjasta ja ruottista,ei siis mitään tekemistä suomen kanssa.laittakaa linkkejä suomessa tapahtuneista hommista.itse olen törmännyt vasta kahteen:uksi ajokoiran ja yksi jämptin kuva.nämä samat kuvat ovat kiertäneet netissä jo pitkään ja olisi kiva saada uutta tietoa missä päin sudet ovat tuhoja tehneet.

        millasees kuvaan ne koirat saa jotka vaan katoaa näillä susi alueilla, aina ei jää kuvattvaa, ja itse ainakaan en haluaisi mitään raatelukuvaa lehtiin jos kyse olisi omasta koirastani, mutta lehti juttuja susien tappamista löytyy. kainuun sanomissa ja savon sanomissa niitä lukee.


      • Halua ottaa
        sivun kuvat kirjoitti:

        kuvaavat suomen susikannan laajuutta???kaikki kyseisen sivun kuvat ovat norjasta ja ruottista,ei siis mitään tekemistä suomen kanssa.laittakaa linkkejä suomessa tapahtuneista hommista.itse olen törmännyt vasta kahteen:uksi ajokoiran ja yksi jämptin kuva.nämä samat kuvat ovat kiertäneet netissä jo pitkään ja olisi kiva saada uutta tietoa missä päin sudet ovat tuhoja tehneet.

        oman koiran jäännöksistä kuvvaa ottaa.Saman näköisiä raatoja ne on suomenkin tapetut koirat.


      • mutta näin saataisiin
        Halua ottaa kirjoitti:

        oman koiran jäännöksistä kuvvaa ottaa.Saman näköisiä raatoja ne on suomenkin tapetut koirat.

        lupien myöntäjät tajuamaan tilanteen vakavuus paremmin.eihän se mukavaa ole mutta mielestäni lähes välttämätöntä.olen itsekkin joutunut kuvvaamaan


    • erämies 61

      "Menneenä syksynä koko Itä-Suomen alueella tuli metsästys mahdottomaksi".
      Hyvin tuo hirvi- ja jänisjahti on sujunut Kaavin alueella ilman koiran menetyksiäkin männä syksynä.

      Sitä mukaa kun sudet on vallanneet alueita on niitä myös kadettukkin. Arviostasi 16-20 sutta voit suoraan vähentää laillisesti kaadetut viisi sutta.

      "Kuinkas käy,kun nälkäinen saloilla elävä susi sattuu törmäämään koulumatkallaan olevaan tyttöön?"
      No ei kuule käy mitenkään.Kaikki koululaiset kuljetetaan taksilla Kaavilla kouluun susihysterian takia.
      Tilanne on nyt se, että metsissä on susia. Älä vie koiraasi sinne syötiksi. Ei se ole sen kummempi juttu.
      PS. Itse en ole vieläkään kuulut Kaavilla suden ulvontaa, vaikka yöllä ulkona pihalla varta vasten seison.Enkä ole nähnyt jälkiäkään oman reviirini lähistöllä. Eikä se maaseutu tyhjene susien takia, usko pois.

      • erälläkävijä

        kiva kuulla että vielä on olemassa kaltaisiani metästäjiä jotka eivät anna suen häiritä elämäänsä/harrastuksiaan.eiköhän tämä susihomma ala kohtapuoliin karata käestä.itsekkin olen tuota ulvontaa ihmetellynnä.toiset sitä tunttuu kuulevan harvasen ilta.asun mehtätien päässä ja lähimmillään susi kulekenu 100 metrin päässä mutta ulvontaa en o koskaan kuullunna vaikka toissa iltana näköhavainto kolmesta suesta pellolla.


      • kanssa ja
        erälläkävijä kirjoitti:

        kiva kuulla että vielä on olemassa kaltaisiani metästäjiä jotka eivät anna suen häiritä elämäänsä/harrastuksiaan.eiköhän tämä susihomma ala kohtapuoliin karata käestä.itsekkin olen tuota ulvontaa ihmetellynnä.toiset sitä tunttuu kuulevan harvasen ilta.asun mehtätien päässä ja lähimmillään susi kulekenu 100 metrin päässä mutta ulvontaa en o koskaan kuullunna vaikka toissa iltana näköhavainto kolmesta suesta pellolla.

        voipi olla, että tulee riitakin joskus mutta eihän se häirihe, jos antaa kättäpäälle sopimuksen illalla vatsan yli.

        Ettehän te tiedä mitään susista ja niiden elintavoista, kun uskotte niiden ulvovan aina öisin.

        Siellä kaupungissa mielikuvitus tekee tepposet urheille susia pelkäämättömille mummin potkijoille.


      • puhuu kaikki tietävä
        kanssa ja kirjoitti:

        voipi olla, että tulee riitakin joskus mutta eihän se häirihe, jos antaa kättäpäälle sopimuksen illalla vatsan yli.

        Ettehän te tiedä mitään susista ja niiden elintavoista, kun uskotte niiden ulvovan aina öisin.

        Siellä kaupungissa mielikuvitus tekee tepposet urheille susia pelkäämättömille mummin potkijoille.

        suurtakin suurempi savolainen metsien kuningas!onhan se kyllä totta että sudet ulvovat vain kaavilla,eihän niitä susia edes missään muualla ole.kaavilla jokaisella savolais-juntturalla on oma pihassa käyvä susilauma.kaavilaiset ovat myös ykkösiä suurpetojen havainnoinnissa:asuvathan suomen kaikki sudet ja karhut juuri kaavin alueella.siksi tuo kaavin kunta tulisikin aidata niin me kainuulaiset voisimme pitää sitä eläintarhana.olisi kiva nähdä petojen seassa kaavilaisia apinoita!


      • tällattii

        kurkkaappa rajakontion kennelin sivuja,,,,, siellä löytyy syykin miksi se on lopettanut toistaiseksi toimintansa.


      • Erätyttö-90
        puhuu kaikki tietävä kirjoitti:

        suurtakin suurempi savolainen metsien kuningas!onhan se kyllä totta että sudet ulvovat vain kaavilla,eihän niitä susia edes missään muualla ole.kaavilla jokaisella savolais-juntturalla on oma pihassa käyvä susilauma.kaavilaiset ovat myös ykkösiä suurpetojen havainnoinnissa:asuvathan suomen kaikki sudet ja karhut juuri kaavin alueella.siksi tuo kaavin kunta tulisikin aidata niin me kainuulaiset voisimme pitää sitä eläintarhana.olisi kiva nähdä petojen seassa kaavilaisia apinoita!

        Älkää kaikkia kaavilaisia syyttäkö minun mielipiteistäni.


      • Erätyttö-90 kirjoitti:

        Älkää kaikkia kaavilaisia syyttäkö minun mielipiteistäni.

        Löytyy se on hyvä, pystyy myös olemaan sanojensa takana. En ota kantaa oletko asioinesi oikeassa vai väärässä, pääasia, että itse tiedät olevasi oikeassa. Monenlaisia heittoja ketjuun kertynyt, mutta pidä pääsi.


      • Erätyttö-90
        kerbiili62 kirjoitti:

        Löytyy se on hyvä, pystyy myös olemaan sanojensa takana. En ota kantaa oletko asioinesi oikeassa vai väärässä, pääasia, että itse tiedät olevasi oikeassa. Monenlaisia heittoja ketjuun kertynyt, mutta pidä pääsi.

        Kyllä minä pysyn sanojeni takana. Aivan varmasti. Mielipiteitä on monia, mutta olen esittänyt omani. Hyväksykää tai älkää, mutta mielipiteeni ei helpolla muutu.


      • Erätyttö-90 kirjoitti:

        Kyllä minä pysyn sanojeni takana. Aivan varmasti. Mielipiteitä on monia, mutta olen esittänyt omani. Hyväksykää tai älkää, mutta mielipiteeni ei helpolla muutu.

        Satun kuulumaan niihin kirjoittajiin, joka ei helpolla lähde nimittely linjalle. Annan myös arvoa toisinajattelijoille, mottoni on "asiathan ne riitelee ei ihmiset". En sanoisi niinkään, etten hyväksy, mitä olet kirjoittanut, mutta 30 vuotta itse metsästäneenä arvoni ovat hiukan pehmenneet, oisko aivotkin. Pidä vain linjasi, harrastus missä olet mukana on yksi parhaista.


      • erämies 61
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Älkää kaikkia kaavilaisia syyttäkö minun mielipiteistäni.

        Kaikkia kaavilaisia ei pidä syyllistää mielipiteistäsi koska kaikki eivät ole samaa mieltä kanssasi.

        Viiko sitten Maarianvaaralla kaadettiin liian lähellä asutusta pyörinyt susi. Kaavilla on saatu nopeasti luvat häirikkösusien kaatoon. En ymmärrä, miksi hysteria ei sitten millään laannu. Tarkoituksena on aivan selvästi kaikkien susien hävittäminen, sen aistii kirjoituksestasikin.
        Vihan ja pelon lietsonta jatkuu näillä palstoilla taukoamatta. Tavallinen kaavilainen lukee huuli pyöreenä näitä mielikuvitusjuttuja.
        Nyt on alkanut kaiken lisäksi kuulumaan todella ikäviä huhuja "keinoista" kaatolupien saamiseksi. Toivottavasti niissä ei ole mitään perää ja huhuilta katkaistaan siivet ja pian.
        Elämä ei ole mahdotonta Kaavillakaan ja kyllä täällä uskaltaa liikkua metsissä ja järvillä aivan normaalista kuten aikaisempinakin vuosina, että eiköhän nyt jo vähitellen oteta rauhallisesti.


      • Erätyttö-90
        kerbiili62 kirjoitti:

        Satun kuulumaan niihin kirjoittajiin, joka ei helpolla lähde nimittely linjalle. Annan myös arvoa toisinajattelijoille, mottoni on "asiathan ne riitelee ei ihmiset". En sanoisi niinkään, etten hyväksy, mitä olet kirjoittanut, mutta 30 vuotta itse metsästäneenä arvoni ovat hiukan pehmenneet, oisko aivotkin. Pidä vain linjasi, harrastus missä olet mukana on yksi parhaista.

        Niinhän se on. Minulla on omat mielipiteeni, sitä se vaan on.


      • Erätyttö-90
        erämies 61 kirjoitti:

        Kaikkia kaavilaisia ei pidä syyllistää mielipiteistäsi koska kaikki eivät ole samaa mieltä kanssasi.

        Viiko sitten Maarianvaaralla kaadettiin liian lähellä asutusta pyörinyt susi. Kaavilla on saatu nopeasti luvat häirikkösusien kaatoon. En ymmärrä, miksi hysteria ei sitten millään laannu. Tarkoituksena on aivan selvästi kaikkien susien hävittäminen, sen aistii kirjoituksestasikin.
        Vihan ja pelon lietsonta jatkuu näillä palstoilla taukoamatta. Tavallinen kaavilainen lukee huuli pyöreenä näitä mielikuvitusjuttuja.
        Nyt on alkanut kaiken lisäksi kuulumaan todella ikäviä huhuja "keinoista" kaatolupien saamiseksi. Toivottavasti niissä ei ole mitään perää ja huhuilta katkaistaan siivet ja pian.
        Elämä ei ole mahdotonta Kaavillakaan ja kyllä täällä uskaltaa liikkua metsissä ja järvillä aivan normaalista kuten aikaisempinakin vuosina, että eiköhän nyt jo vähitellen oteta rauhallisesti.

        Ilmeisesti ilmaisin itseni liian suoraan. Kuitenkin tilanne alkaa rauhoittua kaatolupien ansiosta. Pahimmat häirikkösudet on saatu kaadettua.


      • kantasi
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Ilmeisesti ilmaisin itseni liian suoraan. Kuitenkin tilanne alkaa rauhoittua kaatolupien ansiosta. Pahimmat häirikkösudet on saatu kaadettua.

        just niinkuin pitääkin .ns:häirikkösudet heti poistoon niin kyllä se rauhoittuu ja kaikilla melkein hyvä olla =).


      • Erätyttö-90
        kantasi kirjoitti:

        just niinkuin pitääkin .ns:häirikkösudet heti poistoon niin kyllä se rauhoittuu ja kaikilla melkein hyvä olla =).

        Kiitos, kiitos :) Kiva, että joku on tuota mieltä...


      • kätkäläinen-1
        Erätyttö-90 kirjoitti:

        Kiitos, kiitos :) Kiva, että joku on tuota mieltä...

        jatka vaan samaan malliin erätyttö,,,,,, ja eihän tuo nyt pelkästään sinun mielipide ole, monella on samanlaisia ajatuksia, mutta sinä asetit ne vaan tosi hienosti esille ja asiallisestikkin,,,, menestystä tulevalle erävuodelle ja toivotaan että järkeä käytettäisiin enemmän näissä susi asioissa.


      • Erätyttö-90
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        jatka vaan samaan malliin erätyttö,,,,,, ja eihän tuo nyt pelkästään sinun mielipide ole, monella on samanlaisia ajatuksia, mutta sinä asetit ne vaan tosi hienosti esille ja asiallisestikkin,,,, menestystä tulevalle erävuodelle ja toivotaan että järkeä käytettäisiin enemmän näissä susi asioissa.

        Näinhän se on... Menestystä sinullekin :)


    • S. Hukkanen

      Susitiheyksissä ja häirikkösusissahan on erittäin suuria paikallisia eroja, joten ymmärrän huolesi ja olen ihan samaa mieltä, että susia pitäisi vähentää sieltä, missä niitä on liikaa. Samoin kaikki häirikkösudet pitäisi poistaa. Sudet eivät saa tulla keskelle asutusta ja erämaissakin pitää säilyttää tietyt rajat susitiheyksille. En halua kuitenkaan, että kaikkia susia tapetaan, mutta tervettä paikallista harkintaa pitäisi pystyä käyttämään asiassa.

      • Erätyttö-90

        Juuri tätä mieltä minäkin olen. Kiitos...


    • Suden metsä.

      Oikeasti ihmiset me olemme susien reviireille tulleet.Te "metsästäjät" viette sudelta luonnollisen ravinnon kuten peurat,hirvet ja jänikset joita ammutte.Joten sudella on sitten täysi oikeus tulla teidän "reviirillenne" ja hakea sieltä muuta ruokaa paremman puutteessa.

      • erä 34234

        Kun Susi viimeksi kuului luontoomme hirvikanta oli n.5000kpl nyt ainakin 120 000kpl plus paljon suurempi jäniskanta kiitos metsänhoidon. Lisäksi on tullut vierasperäistä ravintoa supikoirista, että ei ihminen Suden ravinnosta kilpaile vaan elinpiiristä. Väkiluku on kasvanut yli miljoonalla ja luonnossa liikutaan kuten kuuluukin, mutta susi ei kuulu enää eikä karhu meidän luontoon näin vahvoilla kannoilla. On helppo suojella petoja Espoosta ja Helsingistä kun ei tiedä syödäänkö lehmää ja kumpi on varis ja kumpi harakka. Liiat sudet voi suojella laittamalla ne maan alle ja karhusta tehdä jauhelihaa.


      • Suden metsä.
        erä 34234 kirjoitti:

        Kun Susi viimeksi kuului luontoomme hirvikanta oli n.5000kpl nyt ainakin 120 000kpl plus paljon suurempi jäniskanta kiitos metsänhoidon. Lisäksi on tullut vierasperäistä ravintoa supikoirista, että ei ihminen Suden ravinnosta kilpaile vaan elinpiiristä. Väkiluku on kasvanut yli miljoonalla ja luonnossa liikutaan kuten kuuluukin, mutta susi ei kuulu enää eikä karhu meidän luontoon näin vahvoilla kannoilla. On helppo suojella petoja Espoosta ja Helsingistä kun ei tiedä syödäänkö lehmää ja kumpi on varis ja kumpi harakka. Liiat sudet voi suojella laittamalla ne maan alle ja karhusta tehdä jauhelihaa.

        Minun mielestäni voisi sinutkin sinne samaan hautaan heittää....


      • Naapuriin mahtuu
        erä 34234 kirjoitti:

        Kun Susi viimeksi kuului luontoomme hirvikanta oli n.5000kpl nyt ainakin 120 000kpl plus paljon suurempi jäniskanta kiitos metsänhoidon. Lisäksi on tullut vierasperäistä ravintoa supikoirista, että ei ihminen Suden ravinnosta kilpaile vaan elinpiiristä. Väkiluku on kasvanut yli miljoonalla ja luonnossa liikutaan kuten kuuluukin, mutta susi ei kuulu enää eikä karhu meidän luontoon näin vahvoilla kannoilla. On helppo suojella petoja Espoosta ja Helsingistä kun ei tiedä syödäänkö lehmää ja kumpi on varis ja kumpi harakka. Liiat sudet voi suojella laittamalla ne maan alle ja karhusta tehdä jauhelihaa.

        Mielestäni itäpuolellamme sijaitsevalla rajanaapurillamme on aivan riittävästi elintilaa susillekkin. Ei niitä täälä tartteta.


    • Eipä noita susia onneksi ole paljoa keski-suomessa. Sen sijaa karhuja ja ilveksiä kyllä piisaa. Itse kun lähden ajokoirani kanssa metsälle, pidän karkeampaa haulia aina mukana. Mutta sekään ei välttämättä auttaisi jos vastassa olisi susilauma.

    • ilvesliivi

      Ilves nyt lellistyy 3mm hauleilla, sen takia ei karkeampaa tarvita. Viimevuonna kellistin 34kg urosilveksen kolmeenkymppiin 3mm hauleilla ( jahti oli luvallinen)
      Sudelle paksuturkkisena elukkana toki isompaa tarvitaan.

    • Itseoppinut susi

      Mielestäni suomessa pitäsi aloittaa ihmisen metsästys koska ihmisiä on liikaa..tulisi eläimille lisää tilaa elää ja kohtaamiset ihmisen kanssa vähenisi..silloin jäljelle jääneet ihmiset tuntisivat olevansa myös paremmin turvassa näiltä verenhimoisilta villielämiltä joita itse säälimättä jahtaavat..

      • lkhj,nb,n

        Maailman muuttaminen kannattaa aloittaa omalla esimerkillä.


    • Toivonettä

      Onnistuit koirasi kasvatuksessa, ja eräreissuilasi.

      Taajamasusi ry

      Selailkaapa noita kuvia.

      Kuva 3 Pöytyällä 2012 ammuttu Auli koirasusi, vatsa ja häntä?

      Kuva 16 Junseletiken= Junselen koirasusinaaras.

      Kuva 26 Koirasusilauma Suomenluonnossa kuvaaja Esa Hirvonen.

      Kuva 27 pannoitettu koirasusi.

      Turhaahätäilyä susien kasvatuksen kanssa, susien olisi pitänyt antaa levitä luonnollista tietä, eikä siirtoistuttaa, eikä hulluta koirasusien pannoituksen kassa.

    • jägare49

      Aloittajalla oli hyvä kirjoitus. Huoli on aiheellinen. Ei yksi Itä Suomessa vaan jo Hämeessä ja Varsinais-Suomessakin. Esim Rengossa on 15.12 avoin susikeskustelu Rengon koululla.

      Suurpedot puhuttavat paljon varsinkin heitä, jotka ei asu niillä alueilla missä suurpetoja esiintyy. Helppoa on yrittää nuorenkin metsämiehen tai -naisen mielipiteitä opponoida kun ei ymmärrä todellista asian laitaa. Vaan kun siellä luurit päässä lenkkipolulla joutuukin yllättäen rakkilauman piirittämäksi tai kirkonkylän leikkipuiston hiekkalaatikolle ilmaantuu takkukarvainen keltasilmä leikkivän lapsen lähettyville, alkaa kummasti ajatella toisin.
      Suomi on liian pieni maa isoille susipopulaatioille. Väistämätön seuraus tulee olemaan se, että silloin kun kantaa ei hallita, ne iskevät sinne missä on helppoa saalista tiedossa.

      Pieni susilauma elää noin viikon yhdellä hirvellä. Jokainen joka osaa laskea, voi laskea vuotuisen saalismäärän, mitä sudet tarvitsevat. Jos fanaattisella suojelulla estetään kunnolinen kannanleikkaus, seuraus on se, että Suomelle valtiollisesti tärkeä riistakarja menetetään ja tämän jälkeen kohteiksi muodostuvat talouseläimet ja lemmikit. Ja lopulta hyökkäyksiä ihmisiä kohti tulee myös tapahtumaan paljon enemmän. Kyse on puhtaasti petoeläimestä jota ohjaa vain ja yksinomaan sen eloonjäämisvietti. Ja susi elää lihasta.
      Kun puhun riistakarjasta, tarkoitan sillä Urho Kaleva Kekkosen aikanaan käyttämää ajatusta elävästä lihareservistä, jolla pidetään kriisitilanteessa kansa ravittuna. Suomen maatalouspolitiikka on poljettu siihen kuntoon, että vaikeita aikoja tulisi ilman riistakarjaa. Siksi meidän kaikkien pitää myös siitä pitää huolta. Riistamiehet koittavat sitä tehdä. Mutta hekin ikääntyvät ja huoli huomisesta varmasti on monen karvahatun alla. Suurpedot on ok, kun kanta hallitaan eikä tule sellaisia määriä vahinkoa jota on jo tullut mm. riistakoirien menetyksenä.Tuo suunta osoittaa, että jos se hyväksytään, on hukka kohta porstuassa.

      • Susirauhaa

        Ihan hölmöä ja typerää lietsoa tuollaista susi- ja petoeläinvihaa. Yksikään tilasto tai fakta ei osoita minkäänlaista vaaraa ihmiselle niistä! Päinvastoin, esim. lasten omat vanhemmat surmaavat Suomessa noin 10 vuodessa lähes sata lasta. Siis, pientäkin suhteellisuudentajua, pliis. Nyt suunnatkaa aseidenne piiput pahvitauluihin, ja onhan niitä muitakin harrastuksia.


      • erämaidenkulkija

        https://www.youtube.com/watch?v=XME2JXwd__8

        Aika ärjy.Eikö vaan.Suussakin oikeita hampaita eikä pelkkiä ikeniä. Oikea "One eye Jack".Menisitkö tuon kanssa samalle bussipysäkille talvipimeällä korpitiellä? Suomessa jokainen arkiaamu odottaa lapsia koulubussia tai-taksia jossain päin maata, missä kouluun on kilometrien matka. Mitäpä tuollaisen kanssa esim. kakkos tai kolmosluokkalainen vaikka pieni tyttö reppuineen tekee kun tuollanen tulee siihen nenän eteen ja avaa äänensä?
        Minä sain vitosluokalla urosschäferin kimppuuni. Eihän sitä voi välttämättä ihan suteen verrata, kun se on mittakaavassa mitättömämmän kokoinen. Puri perkele kuitenkin käsivarsiin joilla suojasin kaulaani. Ja jos ei olisi kotona ollut isoa koiraa jonka kanssa olin tottunut painiskelemaan, en luultavasti kirjoittas tässä mitään.Ja olin tosiaan 11 vuotias. Vuonna 2000 kohtasin Aikuisena Suden taajamassa. Ko. eläin tuli 7m:n päähän lapsestani. Karkkoi vasta kun kävelin suoraan väliin. Onhan se hienoa että etsitään biologista balanssia. Mutta Suomessa, missä taloja nousee joka niemeen ja notkelmaan ja ihmisiä teppaa kaduilla ja kyläteillä 24/7 ei oikein enää voi puhua biologisesta balanssista mitään. Siihen kuvioon oikeasti suurpetolaumat ei istu. Tilastot ja numerot voi heittää roskiin kohtaamisen jälkeen. Villeys tottakai saa romantiikan nälkäisten ihmisten pumpun aina läpättämään. Se on kuin talttumaton Lapin kuume. Mutta kyllä se järki kannattaa aina pitää päässä ja ajatella riskit aikuisten oikeasti riskeinä.


      • Anonyymi
        erämaidenkulkija kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=XME2JXwd__8

        Aika ärjy.Eikö vaan.Suussakin oikeita hampaita eikä pelkkiä ikeniä. Oikea "One eye Jack".Menisitkö tuon kanssa samalle bussipysäkille talvipimeällä korpitiellä? Suomessa jokainen arkiaamu odottaa lapsia koulubussia tai-taksia jossain päin maata, missä kouluun on kilometrien matka. Mitäpä tuollaisen kanssa esim. kakkos tai kolmosluokkalainen vaikka pieni tyttö reppuineen tekee kun tuollanen tulee siihen nenän eteen ja avaa äänensä?
        Minä sain vitosluokalla urosschäferin kimppuuni. Eihän sitä voi välttämättä ihan suteen verrata, kun se on mittakaavassa mitättömämmän kokoinen. Puri perkele kuitenkin käsivarsiin joilla suojasin kaulaani. Ja jos ei olisi kotona ollut isoa koiraa jonka kanssa olin tottunut painiskelemaan, en luultavasti kirjoittas tässä mitään.Ja olin tosiaan 11 vuotias. Vuonna 2000 kohtasin Aikuisena Suden taajamassa. Ko. eläin tuli 7m:n päähän lapsestani. Karkkoi vasta kun kävelin suoraan väliin. Onhan se hienoa että etsitään biologista balanssia. Mutta Suomessa, missä taloja nousee joka niemeen ja notkelmaan ja ihmisiä teppaa kaduilla ja kyläteillä 24/7 ei oikein enää voi puhua biologisesta balanssista mitään. Siihen kuvioon oikeasti suurpetolaumat ei istu. Tilastot ja numerot voi heittää roskiin kohtaamisen jälkeen. Villeys tottakai saa romantiikan nälkäisten ihmisten pumpun aina läpättämään. Se on kuin talttumaton Lapin kuume. Mutta kyllä se järki kannattaa aina pitää päässä ja ajatella riskit aikuisten oikeasti riskeinä.

        Suomessa taloja nousee yhä vähemmän "niemiin ja notkelmiin", siellä niemissä ja notkelmissa kyllä taloja on sattuneista syistä edullisesti myynnissä pilvin pimein, oletko sellaista huomannut? Oletko huomannut että kadut ja kylänraitit alkavat olla aika hiljaisia, Viimeiset rollaattorimummot siellä kuolevilla kylillä kuleksivat, olethan huomannut.

        No mutta, jotta kakkos- tai kolmosluokkalaisesi ei joutuisi suden suuhun siellä korvessa bussia odotellessa, sitä pelätessämme tappakaamme kaikki liikkuva mitä koskaan vastaan tulee tai ohitsemme menee.
        Joku omituinen uutinen oli juuri eilen, oli joku jäänyt auton alle ja kuollut, ei ollut susia tai sisiliskoja tai sikoja kai siinä paikalla nähty, mutta....


    • Vaarallisiaovat

      http://www.vargfakta.se/tag/manniskor-dodade-av-varg/

      Sexårig flicka uppäten av varg, Kuikkala, Finland - Vargfakta
      www.vargfakta.se/.../sexarig-flicka-uppaten-av-varg-kuikkala-finland/
      Nyhet i Österbottniska posten, mars 1932, handlar om ett länge okänt fall där en människa, ett 6-årigt flickebarn blivit dödad och uppäten av en varg.


      Vargfakta ( hakusana )

      Människor angripna av varg
      En man angreps av en ... störst risk att bli angripna av varg är ...



      Valerius Geist, eläinten käyttäytymistieteen professori, Kanada, 29.9.2007:

      Nämä seitsemän vaihetta johtavat susien hyökkäykseen ihmisen kimppuun:

      1. Lauman elinalueella saalis ehtyy TAI sudet ovat lisääntyvässä määrin käyneet öisin kaatopaikoilla.
      2. Sudet alkavat ravintoa hakiessaan lähestyä ihmisasuntoja öiseen aikaan.
      3. Sudet tulevat näkyville päiväsaikaankin.
      4. Pienikokoisten kotieläinten kimppuun käydään lähellä asumuksia päiväsaikaan.
      5. Sudet alkavat tutkia suurten kotieläinten ominaisuuksia.
      6. Sudet kääntävät huomionsa ihmisiin ja tulevat aivan lähelle heitä.
      7. Sudet hyökkäävät ihmisen kimppuun.


      http://www.vargfakta.se/tag/manniskor-dodade-av-varg/

      Sexårig flicka uppäten av varg, Kuikkala, Finland - Vargfakta
      www.vargfakta.se/.../sexarig-flicka-uppaten-av-varg-kuikkala-finland/
      Nyhet i Österbottniska posten, mars 1932, handlar om ett länge okänt fall där en människa, ett 6-årigt flickebarn blivit dödad och uppäten av en varg.


      Vargfakta ( hakusana )

      Människor angripna av varg
      En man angreps av en ... störst risk att bli angripna av varg är ...



      Valerius Geist, eläinten käyttäytymistieteen professori, Kanada, 29.9.2007:

      Nämä seitsemän vaihetta johtavat susien hyökkäykseen ihmisen kimppuun:

      1. Lauman elinalueella saalis ehtyy TAI sudet ovat lisääntyvässä määrin käyneet öisin kaatopaikoilla.
      2. Sudet alkavat ravintoa hakiessaan lähestyä ihmisasuntoja öiseen aikaan.
      3. Sudet tulevat näkyville päiväsaikaankin.
      4. Pienikokoisten kotieläinten kimppuun käydään lähellä asumuksia päiväsaikaan.
      5. Sudet alkavat tutkia suurten kotieläinten ominaisuuksia.
      6. Sudet kääntävät huomionsa ihmisiin ja tulevat aivan lähelle heitä.
      7. Sudet hyökkäävät ihmisen kimppuun.

      • Anonyymi

        Kohtaa 7 odotellessa, kaikki muut vaiheet ovatkin jo arkipäivää. Susihyysärit varmaan onnensa kukkuloilla?


    • Anonyymi

      En tiedä nyt, ovatko asenteet muuttuneet suopeammiksi Sinun ikäisiäsi metsästäjiä kohtaan, vai ovatko ne edelleenkin samankaltaiset kuin 2007. Ja kun aika törkeitä kommentteja keskustelussa tuli esille vanhempien suhtautumisessa nuoriin metsästäjiin ja varsinkin tyttöihin, niin ajattelin nyt nostaa aloituksesi ajankohtaiseksi ja kuulostella minkälaiset kommentit vanhemmilla metsästäjillä on.

      Kun ns. ikämiehet eivät enää jaksa juosta esim. hirviporukoissa, vaan odottelevat lahtivajoillaan saaliita, niin mielestäni olisi näin ollen hyvinkin suotavaa, että vanha kaarti alkaisi kunnioittamaan juuri tuota nuorempaa, (16-20v) metsästäjäsukupolvea, ettei esim. hirvenmetsästys estyisi vanhan kaartin heikon ja raihnaisen kunnon seurauksena.

    • Anonyymi

      Nyt kun olet vajaat 3-kymppinen 'tytötyllerö', niin kuinka on metsästysharrastus jatkunut?
      Ja kun vuosia on ikää tullut mittariin, niin onko vanhempien äijänkönsikkäitten suhtautuminen muuttunut suopeampaan suuntaan, mikäli edelleenkin metsästät?

    • Anonyymi

      Minäkin haluan, että Minun harrastukseni takia raivataan alueita vapaaksi. En voi ymmärtää miksi lentokentän lähellä ei saa lennättää dronea vaikka minulla sellainen on. MINÄ MINÄ MINÄ

    • Anonyymi

      Metsästäjät tappavat paljon enemmän toisia ihmisiä kuin sudet. Ihan alkuun on metsästettävä pois kaikki metsästäjät, turvallisuus alkaa siitä.

      • Anonyymi

        Silloinhan metsästäjien metsästäjät tappavat paljon enemmän toisia ihmisiä, kuin sudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloinhan metsästäjien metsästäjät tappavat paljon enemmän toisia ihmisiä, kuin sudet.

        Aivan totta, mutta vain hetken aikaa, sitten tilanne siitä asettuu ja ihmistenkin olo muuttuu turvallisemmaksi.


    • Anonyymi

      Mielestäni 16v ihmisen ei vielä pidä tituleerata itseään metsästäjäksi?
      Olen 35vuotta heittänyt ja sitonut perhoja ja vieläkin on tuossa takaheitossa korjaamisen varaa?

      Sudet tappavat elääkseen ihmiset tappavat tappaakseen.
      En ymmärrä näitä Afrikkaan matkaviaa "riistanhoitajia" jotka maksavat
      10 000 siitä että saavat tappaa norsun tai leijonan?

      Kun itse menen joelle ja kalastan otan vaan sen ylämittasen kalan jonka voin nuotiolla paistaa kun olen saanut sen\ne mitä syödäkseni tarvitsen lopetan kalastuksen.
      istun nuotiolla keitän kahvit poltan piipullisen tupakkaa ja kuuntelen jokea.
      Kaikki uudenseelannin suomalaiset CR kalastajat ovat vain leijonan ampujia.

    • Anonyymi

      Kuules, maalaisjuntti: nillä susilla on miljoona kertaa suurempi oikeus elää siellä "saloilla" tai ylipäätään maailmassa kuin sinulla!

      Metsästys tulisi kriminalisoida.

      • Anonyymi

        samoin kiihko suojelu


      • Anonyymi

        samoin kiihko suojelu


      • Ja millä perusteella susilla on miljoona, tai jopa tziljoona kertaa suurempi oikeus elää saloilla ja yleensäkin ihmisten asuttamalla maaseudulla?

        Harkitsetko sinä laisinkaan sitä, mitä suustasi päästelet?

        Onko mieleesi tuossa susikiimassasi tullut laisinkaan se tosiasia, mistä ja minkä seurauksena Sinä saat joka päivä mukillisen maitoa, leipäsiivun ja leivän päälle voita ja makkaraa tai juustoa..
        Kun lypsykarjatilalliset jaksavat aamuin illoin lypsää lehmänsä ja viljan viljelijät syksyisin puida elonsa, niin Sinulle siitä siunaantuu tuo maitomukillinen ja leivänsiivu juustolla ja makkaralla tai ilman..


    • Anonyymi

      Kannattaa kohdattaessa ampua sutta vatsaan. Ei kuole siihen, mutta muu lauma hoitaa pois päiviltä--->et jää koskaan kiinni.

      • Samahan se tapahtuu, jos sutta lasauttaa ohimoon. Kun luoti menee läpi ja veret roiskahtavat hangelle, niin lauma syö ammutun tuoreeltaan. Eikä koirat perrään hauku.


      • Anonyymi

        Hyi, olette sadisteja. Sitä se metsästys tekee. Samat.


      • Anonyymi
        Steyr kirjoitti:

        Samahan se tapahtuu, jos sutta lasauttaa ohimoon. Kun luoti menee läpi ja veret roiskahtavat hangelle, niin lauma syö ammutun tuoreeltaan. Eikä koirat perrään hauku.

        Niin nälissään ovat. Tuskinpa suotta asettautuvat vaaraan vaan nälkä ajaa.


    • Anonyymi

      LOL Pakko olla trolli. Ei kukaan 16-vuotias räkänokka kirjoittele mitään tuollaista. Ei siinä iässä mistään muusta piitata eikä puhuta kuin jääkiekosta ja mopoista. Joku neuroottinen setämies vain kehtaa tekeytyä joksikuksi ja alkaa satuilemaan omiaan pikkiriikkisestä kuplastaan. Tosi säälittävää.

      • Anonyymi

        16v klopit puhuvat mopoista ja jääkiekosta, mutta flikat vastaavasti meikkauksista, pojista ja harrastuksistaan. Ja jos jotain 16v flikkaa sattuu kiinnostamaan metsästys ja metsästyskoiraharrastus, niin on se vaan kumma jutska, että flikkaa huomattavasti vanhemmat ja omasta mielestään tosimetsästäjät aloittavat flikkaa halveksivan suunsoiton; sensijaan, että antaisivat reilusti vinkkejä metsästysharrastukseen sekä metsästysaseisiin yms. liittyen.


    • Anonyymi

      Jos sudet ovat jotenkin muuttuneet entisestään, on se ihmisen itsensä vika. Ihmisiä on joka puolella, syötävää suden saalista vähän , koska ihmisetkin niitä samoja huvikseen vievät, ja sudetkin muistaa kaikki sadistiset lauman jäsenille tehdyt teot. Ennen nykyaikaa oli pitkiä metsätaipaleita, paimenia, marjastajia, eli metsissäkin liikuttiin. Vaan montako susi vei. Ei yhtään, paisi romanttisissa saduissa ja kertomuksissa. Jokainen sananikkari kehitteli pakollisen kertomuksen sudesta, ja samaa linjaa vetää nyt metsästäjät. Jos suden lihaa voisi ihminen syödä, sitä kohdeltaisiin riistanhoidollisesti kuten peuroja jne. Pelkäsi joku tai ei. Hirvikin saattaa olla vaarallinen sorkkineen jos jostain syystä vimmastuu ja käy päälle. Jätä susi rauhaan niin se jättää sinut rauhaan.

      • Anonyymi

        Jokku käyttää kuulemma lihanpaloja, johon painetaan kaksi kolmihaarakoukkua, jokka sidottu lenkeistään yhteen. Paskassa kuulemma parin päivän päästä ,punainen vivahde.


    • Anonyymi

      Olen 5 kymppinen nainen ja näin susia itäsuomessa jo lapsena,ihan läheltä metsäreissulla keskellä korpea. En pelännyt,eikä yhtään metsästyskoiraa vieneet,siitä piti huolen isän hyvä koulutus koirilleen.Koirat nukkuivat aina yöt sisällä meidän kanssa.Jos koira haukkui hirviä yötä myöten.isä odotti koiraa niin kauan,ei koskaan jättänyt yksin susien armoille niinkuin toiset metsämiehet tekevät,lähtevät yöksi kotiin jättäen koiran metsään. Näistä tapauksista syntyy metsästyskoirien menetyksiä,jätetään koira ns.susien armoille. Toinen syy on haaskat,niitä asetellaan luvattoman lähelle asutusta ja ihmetellään,miksi suden jälkiä näkyy pihoissa. Kolmas on laiton susien lahtaaminen moottorikelkoilla ja muin laittomin keinoin. Sydämetöntä ja sadistista toimintaa. Siinä laumat hajoavat ja sudet siirtyvät etsimään uusia alueita,ei mitään järkeä. Pääasia että päästään kehumaan,muka hyvä jätkä/muija jos on saanut suden tapettua,eikä meidän koiraa syönyt. Taustalla on todellisuudessa henkilön itsensä pelko. Ei osata eikä uskalleta nähdä asiaa toisessa valossa.Myös sosiaalinen susiviha painostus on taustalla. Sekä liian vähäiset tiedot ,miten metsästyskoiraa koulutetaan tulemaan luokse,sekä laiskuus,itsekeskeisyys siihen,että koira kyllä pärjää yksin,ei oteta koiran omistajana sitä todellista vastuuta. Ainiin,saahan siitä koirasta vakuutusyhtiöltä korvauksen. Miettikääpä. Edelleen en unohda lapsena kohtaamiani susia,mieletön kokemus ja koirat elivät vielä kohtaamisen jälkeenkin.

    • Anonyymi

      Sudet eivät ole ilkeitä. Ne tappavat vain henkensä pitimiksi ja pelkäävät ihmistä paljon enemmän kuin ihminen niitä. Elämä isolla susireviirillä mökissä tai teltassa on rauhaisaa. Eivät sudet yritä työntyä sisään ovista ja ikkunoista. Jos asuu susialuella niin kannattaa ottaa koira sisään yöksi. Ainakin jos se on pieni.

      • Anonyymi

        Jos elää susialueella ja on susien hyysääjä, kannattaakin olla pilvessä aamusta iltaan ja illasta aamuun..


    • Anonyymi

      Susi kuuluu luontoon, jos pikkuneitiä pelottaa, niin muuttakoon muualle.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe