ÄIDINKIELEN TEKSTITAITO

Mites kaikilla on mennyt? Millaiset alustavat pisteet saitte?

23

19185

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkpp

Alustavia pisteitä sain 9; kaikista tehtävistä 3p. Eli 27 pistettä. Paljonkohan tarvii läpi menoon?

• -sari-

Sain kuulla et jos aineesta sais noille pistemäärille vielä kaveriksi jotain 35 pisteestä ylöspäin niin voisit hyvin tavoitella vielä C:täkin..

• abi-07

itellä meni aika hyvin,ottaen huomioon ettei oikein tienny mitä odottaa:alustavat pisteet 5,5 ja 4..toivottavasti ei kauheesti tosta laske..

• .....

Sain 5, 4 ja 4. Oon ihan tyytyväinen :) vaikka toi onkin ehkä pikkasen alle oman tasoni. Kokeen pisteyttäneen opettajan mukaan noi voi kyl muuttua mihin suuntaan tahansa koska opettajat eivät voi olla välttämättä kovin varmoja, kuinka pisteyttää oikein.. Uudesta kokeesta johtuen..

• taso laski..
        ..... kirjoitti:

Sain 5, 4 ja 4. Oon ihan tyytyväinen :) vaikka toi onkin ehkä pikkasen alle oman tasoni. Kokeen pisteyttäneen opettajan mukaan noi voi kyl muuttua mihin suuntaan tahansa koska opettajat eivät voi olla välttämättä kovin varmoja, kuinka pisteyttää oikein.. Uudesta kokeesta johtuen..

Mä kirjottelin kans kurssilla 5-6 pistettä mut yo:sta napsahti alustavasti 4, 3 ja 4. Plaah.

• -sari-

Alustavat pisteet oli 3/3/3 eli yhdeksän eli 27 .. .. en ollu kovin tyytyväinen .. ..eikä ne YTL:ssä ainakaan NOUSE .. :´(

• pettynyt

pisteet oli tosi huonot. pettysin ihan hirveesti! oli kokeen jälkeen sellanen olo et se meni tosi hyvin ja oli tosi hyvä fiilis! mut tänään sain tietää et alustavat pisteet on 2/2/2.
        siis mä pettysin niin paljon!!! mun ylppäritodistuksen arvosanat on paljon huonommat kuin lukion päästötodistuksen. ajattelin voisin saada äikästä jonkun C:n tai M:n mut ei, nyt varmaan tulee joku fuckin A, jos edes sitäkään :(
        milläköhän pisteillä pääsee läpi?

• 888
        pettynyt kirjoitti:

pisteet oli tosi huonot. pettysin ihan hirveesti! oli kokeen jälkeen sellanen olo et se meni tosi hyvin ja oli tosi hyvä fiilis! mut tänään sain tietää et alustavat pisteet on 2/2/2.
        siis mä pettysin niin paljon!!! mun ylppäritodistuksen arvosanat on paljon huonommat kuin lukion päästötodistuksen. ajattelin voisin saada äikästä jonkun C:n tai M:n mut ei, nyt varmaan tulee joku fuckin A, jos edes sitäkään :(

...läpi pääse ku saa yhteensä 3 pistet eli vaikk 1/1/1 tai 0/0/3

• pettynyt
        888 kirjoitti:

...läpi pääse ku saa yhteensä 3 pistet eli vaikk 1/1/1 tai 0/0/3

voiko ihan oikeesti päästä läpi jos saa kolme pistett?

• ;;;;;;;;;;;;;;
        pettynyt kirjoitti:

myös siitä toisesta osiosta...

• köyttä kiitos
        pettynyt kirjoitti:

mul kans pien pettymys.. kirjotusten jälkee hieno fiilis et nämähän osasin oikein mallikkaasti.. ja tulos 2,2 ja 4.. :/ Prelistäki sentäs 5,5 ja 4 tuli.. Kait se oli sit se tehtävän rajojen ylitys..?

• atolota
        pettynyt kirjoitti:

se 5% mikä otta i:t äikäst saa melko puhdast nollaa... se 9/54 viittais melko selvään a:han. ite sain melkein yht paskat ja opettaja oli ihan luottavainen... sitäpaitsi essee-kokees ne kaavoihin kangistuneet kielioppi-nerot ei saa sellast etulyönti-asemaa ku saa kirjottaa vähän luovempaaki.

• Jeppisjee

Alustavat pisteet on 3/3/5 ja todellakin olen aivan 7. taivaassa :D ja vaikka laskisivatkin vielä, niin silti :) Alunperin olin pohtinut, että jos vaikka 2/3/3, niin olisin :) Kun ei ole itsellä tuo tekstitaito ollut ihan hanskassa, aina mennyt paremmin esseejutut ^^

• Tuleva lääkäri

Sain tekstitaidosta alustavasti 5 5 6.
      Olen tosi tyytyväinen, koska viime kurssilla sain kaksi pistettä jostain tekstistä. Kyllä on nyt hyvä olo lähteä kirjoittamaan esseekoetta.
      Jotenkin toivon nyt, että olisi enemmänkin painoarvoa tekstitaidon kokeella.
      Ei vielä kuitenkaan aihetta tosi riemuun, koska saa nähdä sitten toukokuun lopussa miten pisteet muuttuivat.

• haha

hahaha

• pelottaa

en oo uskaltanu meneen kysymään tuloksia kun voi olla että ne meni ihan vituiks..

jos tekstitaidosta tulee joku 7-8 pojoo ja esseestä 60, niin onko edes ämmään mitään mahollisuuksia?? edelliset kolme esseetä on ollu just 60 mutta sit esim tekstitaidon preli oli b. pikkasen vaan harmittaa etten kirjottanu syksyllä...

• juupjuu

Tuo olisi voinut oikeastaan olla mun kirjoittama. Sama kuunteluiden kanssa, en "uskalla" mennä katsomaan koska odotettavissa on että petyn vain pahan kerran. :/ M on itselläkin tavoitteena. Äikästä ollut aina 8 ja 9 mutta preli meni täysin vituilleen 2 2 2. Enpä oikein usko että itse TT paremmin meni sillä tekstiä tuli nipin napin sivu jokaiseen tehtävään. Eikä edes kovin hyvää tekstiä.

• Räpätäti

Näillä foorumeilla näkee jatkuvasti kokelaita, jotka plokkasivat tekstitaidosta alustavasti alle kymmenen pistettä, mutta suunnittelevat kirjoittavansa esseestä kiitettävää. Anteeksi nyt, mutta rohkenen epäillä moisen mahdollisuutta.

Opettajatkin usein pisteytyksestä puhuttaessa painottavat kokonaisuuden merkitystä. Kiitettäviin arvosanoihin niin tekstitaidossa kuin esseekokeessakin vaaditaan sekä moitteetonta kieltä että sopivasti asiaa. Lisäksi olen ymmärtänyt, että opettajat harvemmin saavat eteensä tekstejä, jotka täyttäisivät vain toisen noista vaatimuksista erinomaisesti. Uskoisin siis, että pieleen menneissä tekstitaidon vastauksissa on myös kielessä huomautettavaa. Millä konstilla nuo kaikki epäonnistuneet tekstitaidon kirjoittajat aikovat siis petrata suoritustaan niin paljon, että pisteitä irtoaakin sitten sieltä aivan toisesta ääripäästä? Eivät ne mielestäni tehtävätyyppeinä kuitenkaan niin erilaisia ole, molemmissa on kuitenkin ideana kirjoittaa itsenäinen ja ehyt teksti hyvällä asiatyylillä.

• miepä

No jos esseestä olet täydet pisteet vetänyt, niin tuskin on mitään huolta siitä etteikö M:ää saisi 7-8(*3) pisteellä.
        Esseen pisteitys on muuttunut ja maksimi on se 60 nykyään. Pisteitys kulkee 5 pisteen sykleissä eli 0,5,10,15,...,60. Joillakin tällainen laskutapa parantaa ja joillain laskee arvosanaa.

• näillä mennään
        Räpätäti kirjoitti:

Näillä foorumeilla näkee jatkuvasti kokelaita, jotka plokkasivat tekstitaidosta alustavasti alle kymmenen pistettä, mutta suunnittelevat kirjoittavansa esseestä kiitettävää. Anteeksi nyt, mutta rohkenen epäillä moisen mahdollisuutta.

Opettajatkin usein pisteytyksestä puhuttaessa painottavat kokonaisuuden merkitystä. Kiitettäviin arvosanoihin niin tekstitaidossa kuin esseekokeessakin vaaditaan sekä moitteetonta kieltä että sopivasti asiaa. Lisäksi olen ymmärtänyt, että opettajat harvemmin saavat eteensä tekstejä, jotka täyttäisivät vain toisen noista vaatimuksista erinomaisesti. Uskoisin siis, että pieleen menneissä tekstitaidon vastauksissa on myös kielessä huomautettavaa. Millä konstilla nuo kaikki epäonnistuneet tekstitaidon kirjoittajat aikovat siis petrata suoritustaan niin paljon, että pisteitä irtoaakin sitten sieltä aivan toisesta ääripäästä? Eivät ne mielestäni tehtävätyyppeinä kuitenkaan niin erilaisia ole, molemmissa on kuitenkin ideana kirjoittaa itsenäinen ja ehyt teksti hyvällä asiatyylillä.

etteikö saisi kiitettävää esseestä, vaikka tekstitaidosta olisi tullut alle 10 pistettä. Ite oon kirjottanut äikän kursseilla tekstitaitovastauksista jotain 5-6 pistettä ja esseistä oon saanu 45-55 pistettä. Tällä kertaa sitten kirjotuksissa tekstitaito meni aika pyllylleen ko pisteitä olin saanu vaan 2,3 ja 4. Eli aika suuri ero siihen, mitä oon yleensä saanut. 2 pistettä tuli tehtävästä 4, jonka tehtävänannon olin ilmeisesti ymmärtänyt ihan väärin. Opettaja sanoi, että meidän koulun oppilaiden pistemäärät kyseisestä tehtävästä olivat luokkaa 0-2 pistettä. Kaikki (itseni mukaanlukien) olivat ilmeisesti ymmärtäneet tehtävänannon siten, että tehtävässä olisi pitänyt eritellä vain argumentaatiokeinoja ja kertoa kuinka vakuuttavia ne ovat. Tehtävässä olisi kuulemma pitänyt eritellä erikseen retorisia keinoja, mutta itse en ainakaan ollut huomannut tätä piilomerkitystä tehtävänannossa.

Eli siis pointtini on, että pärjääminen tekstitaidossa ei välttämättä ole aivan niin suorassa yhteydessä esseekokeeseen, sillä tekstitaito saattaa kusta niin pahasti muutenkin kuin vain siitä syystä, ettei osaisi. Tehtävänannot saattavat olla niin hämääviä ja hämäriä, ettei voi olla varma mitä niissä oikeastaan edes kysytään. Kun tekstitaidon kokeen jälkeen oli kysytty sensoreiden mielipidettä, niin hekään eivät olleet osanneet sanoa varmasti, mitä tehtävissä oikein haettiin. Lisäksi itse tilanne saattaa olla niin stressaava ja erilainen, että siksikin tulokset voivat olla aivan eri luokkaa, mitä ne ovat olleet äidinkielen kursseilla. Vaikka sainkin alle 10 pistettä tekstitaidosta, nii ei silti ole poissuljettu mahdollisuus, ettenkö saisi esimerkiksi 50 pistettä esseestä.

Ärsyttää vaan ko omat taidot mitataan sit vaan yhen päivän perusteella, eikä aiemmilla kurssiarvosanoilla tunnu olevan mitään merkitystä.

• -89

Sain 3,3 ja 4. Lukiossa aina tullut joko 5 tai 6.

• ;o!

Eli siis tuli 3,4 ja 4 ja prelistä tuli 4,5 ja 6. Tosin koskaan en ole viitosia tai kuutosia kirjoittanut aiemmin kuin prelissä. Yleensä aina tulee nelosia, elikkä meni vähän alakanttiin. Toivotaan, että nousee. Meidän koulusta kukaan ei saanut ällää tekstitaidosta, joka oli aika omituista.

• ehkä ylioppilas

3,3 ja 2.. *3 = 24 ..a:han vissiin tarvitaan yhteensä vähän päälle 20 p nii että eiköhän ainaki läpi mennä :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6937
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      49
      3885
    4. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3538
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      190
      3479
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2979
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2684
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      48
      2532
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13