Nuha ja imetys

äippä....

mä olen luullu et imeväisille ei tartu sairaudet, mutta niin vaan tyttö on karmeessa flunssassa, ikää 2kk ja täysimetetty ollaan, korviketta ei ole edes nähnyt..tosi kurjaa kun niin pieni ja limainen rassukka on..pelottaakin et miksi tämä oikein äityy! Onko mun maidossa jotan vikaa kun ei tunnu suojaa tulevan? vai onko tää ihan normaalia.. ja kaikki vaan hokee et ei vauvaan tartu jne..ärsyttää..

10

904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..niin...

      Aina voi miettiä, kuinka pahan flunssan lapsi olisi saanut, jollet olisi imettänyt.

      Teillä on siis nuhaa, mutta ei kuumetta ja yskää?
      Ihan normaalia tähän vuodenaikaan, imetä vaan kovasti, kyllä se vauvasi siitä paranee :-)
      Helpottaako höyryhengitys (kuuman vesihanan tai suihkun äärellä) yhtään pienen oloa?

      • äippä....

        nuhaa on, tukossa kaikki röörit ja yskii kanssa.. sitten lisäksi vielä kun koliikki niin aivan väsynyt ja itkee vielä itsensä kahta kauheammin tukkoiseksi..ei ole helppoa. Imusolmukkeet kaulalla ja niskassa kanssa ihan kivikovat pallerot, onneksi ei kuumetta vielä ole ollut.. höyryä hengitelty ja hieman apua ehkä, otappa selvää kun niin itkuinen.. kaiken lisäksi lääkäri aikoja ei saa, ehkä huomenissa päivystyksellisen ajan saa ja senki yleislääkäriin ei lasten tai neuvolalääkärille... täytynee yksityisellä lähteä jos ei ala helpottaa..


    • miettii miettii

      Mistä sä ton käsityksen olet saanut ettei imeväiselle tartu taudit? Siis sen takiahan esim ei pitäs sairaana vierailla perheissä joissa on vauvoja, kun niille ei vielä ole ehtinyt kehittyä sitä vastustuskykyä. Toki äidin maito suojaa, mutta vain niiltä pöpöiltä joille äidilläkin on vastustuskykyä.

      Pelkkä imetys yksinään ei siis suojaa ihan pientä vauvaa, lisäksi oikein hyvä keino on hyvä käsihygienia. Varsinkin vieraiden pitäisi pestä kädet taloon tullessaan, ja ennen kuin vauvaan koskevat.

      Tohon tukkoisuuteen ootko kokeillu niistäjää? Apteekista saa ainakin hyvän ja toimivan, meillä on aina auttanut, kun vauvahan ei itse osaa vielä niistää....

      • nuhaan

        auttoi sellainen ilmankosktuttaja makkariin ja täysille yönajaksi. ( ikkunat huurussa nukuttiin) Ja päiväs aikaan vauva sylissa "tanssittiin" letkajenkkaa käytävällä, jolloin lima irtosi vauvan pompittua ja naurettua. Suosittelen. Myös kylppäriin menin istumaan kun ensin olin valuttanut kuumaa suihkua niin kauan, että kylppäri oli aivan sumussa.


      • vanhan ajan
        nuhaan kirjoitti:

        auttoi sellainen ilmankosktuttaja makkariin ja täysille yönajaksi. ( ikkunat huurussa nukuttiin) Ja päiväs aikaan vauva sylissa "tanssittiin" letkajenkkaa käytävällä, jolloin lima irtosi vauvan pompittua ja naurettua. Suosittelen. Myös kylppäriin menin istumaan kun ensin olin valuttanut kuumaa suihkua niin kauan, että kylppäri oli aivan sumussa.

        vick vaporub - voidetta hieman rintaan ja selkään yöksi.ISO APU!


      • EI ALLE 2V!
        vanhan ajan kirjoitti:

        vick vaporub - voidetta hieman rintaan ja selkään yöksi.ISO APU!

        mUTTA OLEN ITSEKIN KERRAN HIEMAN LAITTANUT VAUVALLE 6KK, KUN EI MUUTA KEINOA ENÄÄ OLLUT.


      • pusanna
        EI ALLE 2V! kirjoitti:

        mUTTA OLEN ITSEKIN KERRAN HIEMAN LAITTANUT VAUVALLE 6KK, KUN EI MUUTA KEINOA ENÄÄ OLLUT.

        Äitini neuvoi laittamaan pikkuisen vicksiä vauvan lakanoihin ja peiton reunan. Auttoi pitämään nenää auki.


      • vicsiä
        pusanna kirjoitti:

        Äitini neuvoi laittamaan pikkuisen vicksiä vauvan lakanoihin ja peiton reunan. Auttoi pitämään nenää auki.

        vauvan jalkapohjiin ja sukat päälle, auttaa jopa siltä pitämään nenää auki. Sivelin myös rinnan kohdalle kahden paidan väliin ihan pikkuisen määrän voidetta, ei tuke ihokosketusta eikä vauva saa käsiäänkään sinne.


    • Käytössä meillä

      Vauvalle voi laittaa apteekista saatavia suolaliuostippoja avaamaan nenä.

    • suojaa parhaiten

      vatsataudeilta, ne tulevat harvoin täysimetettyyn vauvaan vaikka äiti sairastaisikin, tai ainakin oireet ovat hyvin lievät, jopa rota voi (huom. VOI) mennä lähes huomaamatta ohi. Nämä nuhat ovat sitten toinen juttu, esim RS virushan on vauvoille tosi rankka ja kannattaakin viedä pikkuinen tosiaan nopsasti lääkäriin, jos räkätauti alkaa olla kovin paha.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe