Perheellisen opiskelu AMK:ssa

???

Hei ! Voisitteko kertoa kokemuksia ja käytännön esimerkkejä kuinka olette rahallisesti pärjänneet opiskelujen ajan ? Meidän perheeseen kuuluu, mieheni( tienaa n. 2000e kk), kaksi alle kouluikäistä lasta, asunto/opinto/autolainat...
Kiinnostaisi kovasti lähteä vielä opiskelemaan, mutta en tiedä onko monimuoto-opiskelu liian raskasta. Jotenkin toi päiväopiskelu kiinnostaisi jaksamisen vuoksi.
Kertokaa omia kokemuksianne, kiitos!

5

1161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shopiskelija

On 3perheellistä päiväopiskelijaa. Heidän lapset on hoidossa ja homma sillai ok.Heille ei anneta koulussa erityisvapauksia vain lasten takia,se olisi epäreilua. Muutama heittää keikkaa,mutta kun aloitimme koulun ensimmäisellä tunnilla opettaja aloitta "keikkaa on sitten turha heittää,se ei ole tekosyy ettei koulu onnistu koulu ennen työtä" Itse en ainakaan ole jaksanut käydä duunissa koulun lisäksi.Ei tämä ihan läpihuuto-juttu ole.

• esimerkki...

Meillä tilanne on tällanen: esikoinen syntyi n. kk ennen opiskelujen aloittamista (2005), vaimo hoitaa vielä tälläkin hetkellä lasta kotona, mä käyn kouluu ja samalla osa-aikaisesti (n. 15h/viikko) alan töitä tekemässä. Asutaan osaomistusasunnossa ja meillä on auto. Rahaa tulee (käteen) seuraavasti/kk:

-Kotihoidon tuki 550€/kk
      -Asumistuki 350€/kk
      -Opintotuki ~240€/kk
      -Lapsilisä 100€/kk
      -Oma palkka n. 950€/kk keskimäärin

Kuukaudessa näppiin tulee siis keskimäärin n. 2200€. Kyllä tolla just ja just pärjää, mut ei sillä mitään ihmeellisyyksiä ostella.. ihan omasta jaksamisesta on kiinni että miten sitä rahaa tulee / mihin se riittää...

• tuleva tradenomi

Minulla on 3 lasta josta vain yksi on kouluikäinen. Mietin tuota koulumahdollisuutta aikanaan ja työvoimatoimistossa selvisi että työttömille järjestetään koulutusta vähän alalta kuin alalta.

Olen nyt AMK:ssa opiskelemassa tradenomiksi. Saan ammattiliitosta koulutustukea joka on ansiosidonnaista, lapsista saa korotusta. Tuskin olisin muuten raskinut lähteä opiskelemaan.

Taloudellisesti tämä on hyvä vaihtoehto (n. 1000€/kk puhtaana), eri asia on miten pystyy opiskeluun kun lasten ja kodin hoito vie oman aikansa. Käytännössä omaa aikaa ei juuri ole.

Onneksi meillä on osa koulupäivistä etäpäiviä, jolloin työtä voi tehdä vaikka kotona. Työtä totisesti riittää. Koulupäivät loppuvat ennen kolmea joten lapsetkin voi hakea hyvissä ajoin päiväkodista.

Vähän kauhulla odotan opinnäytetyön aloittamista kun siihen menee kuulemma mielettömästi aikaa ja kotona ei oikein saa keskityttyä ennen kun lapset on nukkumassa.

Mutta hyvin tässä käy kun eletään päivä kerrallaan.

Toivottavasti löydät itsellesi sopivan alan.

• näin?

siis millä perusteella liitosta saa koulutustukea amk? esim.itse olen suunnitellut hakevani amk just ehkä tradenomiksi,hotelliravintola ala käyty,samoin myynnin ammattitutkinto, töissä olen ollut eli liiton päiväraha oikeutettu olen.saisinko siis minäkin tämän tuen jos kouluun lähtisin?

• Elli Maija

meillä on kaksi lasta. kun esikoinen syntyi sain pienintä äitiyspäivärahaa ja mieheni opiskeli vielä 1.5-vuotta TAMK:issa tradenomiksi. mieheni oli lomilla töissä. paljon enemmän hän ehti olla kotona sillon kun nyt pelkästään töissä ollessaan. myös opiskelu oli helpompi yhteen sovittaa perhe-elämän kanssa kuin työssä käynti. rahaa oli tietenkin vähän, mutta kyllä toimeen tultiin kun ei velkaakaan ollut. olin kotiäitinä yhteensä 3.5-vuotta. 2000e palkka kuulostaa ihan hyvältä, mutta kannattaa laskea paljon lainan maksuun yms. muuhun pitää käyttää kuukaudessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe