Kuljetuskonteista taloja?

<Tiedoton>

Hollannissa, Britanniassa ja USA:ssa rakennetaan taloja käytöstä poistetuista kuljetuskonteista. Suurin osa kohteista näyttää olevan modernia arkkitehtuuria.

Kysymys kuuluu: onko konttien käytölle Suomessa mitään esteitä? Oletuksena että ei rakenneta taajama-alueelle (ulkonäkösyyt) ja lämmöneristys hoidetaan kuntoon. Oman talon rakentaminen häämöttää tulevaisuudessa ja itseäni viehättää ajatus esim. kaksikerroksisesta, modernin tyylin konttitalosta.

Konttien etuna on nähdäkseni halpa hinta ja suht'nopea pystytys. Miinuspuolena lienee turhan hyvä lämmönjohtavuus, jonka korjaamiseen palaa rahaa.

Ajatuksia, kommentteja?

Linkkejä:
http://www.fabprefab.com/ -> Container Bay
http://www.zigloo.ca
http://www.demariadesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22

16

4516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rak.Ins

      haaveilla. Nuo saattavat sopia alueille, jossa ongelmana on vain ylimääräinen lämpö. Ovatko ne kontit kuitenkaan niin halpoja? Yhden kontin hinnalla taitaa saada kuitenkin aika paljon runkovärkkiä ja villaa. toisekseen kontit tekevät huoneista liian pieniä ja epäkäytännöllisen muotoisia. Eihän talossa seinät ja katto paljon maksa, vaan ovet, ikkunat, talotekniikka yms. Vaikka saisit kontit ilmaiseksi, et tee taloa valmiiksi 5-10 tuhatta euroa halvemmalla (voi jopa mennä enempikin rahaa)

      Jos todella osaat rakentaa, niin voihan talon rakentaa vaikka vanhasta purkutavarasta, jota saattaa saada todella halvalla.
      Tuosta naapurista myytiin huutokaupassa hirsitalo (hirret kunnossa) tonnilla. Saat varmasti paremman ja tyylikkäämmän talon kuin vanhoista konteista.

      Ethän aikonut rakentaa "slummia"

      • <Tiedoton>

        >Ovatko ne kontit kuitenkaan niin halpoja?
        Käytetty 40' merikontti (n. 30m2) maksaa n. 2000€. Eli riippuen minkä kokoisen haluaa rakentaa ja millaisista konteista, alle 10K:lla saisi jo vahvan rungon lähes 100m2 taloon. Väliseinät voi poistaa kokonaan tai osittain - ei heikennä kantavuutta juuri lainkaan.

        Voit tietty olla oikeassa että kontit sopivat paremmin toisiin ilmasto-olosuhteisiin (kuivaa, ei suuria lämpötilanvaihteluita).

        >Vaikka saisit kontit ilmaiseksi, et tee taloa valmiiksi 5-10 tuhatta euroa halvemmalla
        Tuo tietty antaa ajattelemisen aihetta

        >Ethän aikonut rakentaa "slummia"
        Konteista saa hyvännäköisiä taloja, tai ainakin ne linkeissä olevat talot ovat mielestäni kivoja. Ero työmaaparakkeihin ja betonilähiöihin on valtava.


    • Pyhätehti

      Lämmöneristys se taitaa olla se suurin ongelma. Kontit ovat kapeita, joten sisäpuolelle eristäminen ei kannata. Myöskin eristekerroksen tuulettumisen järjestäminen voi näin käydä mahdottomaksi. Ulkopuolisen eristämisen Myötä koko ajatus kontin käyttämisestä menettää merkityksensä, ulkopuolelle joutuu rakentamaan kokonaan uuden rungon. Nämä esitetyt konttitalot ovat ihan hienoja, vaikkakaan eivät enää ajankohtaisinta arkkitehtuuritrendiä.

      • <Tiedoton>

        >Kontit ovat kapeita, joten sisäpuolelle eristäminen ei kannata. Myöskin eristekerroksen tuulettumisen järjestäminen voi näin käydä mahdottomaksi.

        Tuo antaa tietty ajattelemisen aihetta. Toisaalta väliseiniä voi konteista poistaa ilman että se juurikaan heikentäisi rakennetta ja tätä kautta saa lisää tilaa. Esim. LOT-EK:in suunnittelemissa konttitaloissa http://www.lot-ek.com avaruutta näyttää olevan enemmän kuin tarpeeksi. Talojen ulkonäöstä en tässä tapauksessa sano mitään. Samoin sen yhden linkin Zigloo-talossa on eristetty sisäpuolelle.


    • arxitehti

      Kyllä konteista voi rakentaa, muttei välttämättä ihan perinteisillä rakenteilla tai perinteisillä konsepteilla. Itselleni olen suunnitellut lomanviettopaikan konttiin. Toteutusta odotellaan.

      Yksi suunnittelija sanoi esitellessään omia suunnitelmiaan kutakuinkin seuraavasti: "Kyllä halpojakin taloja voi rakentaa, silloin asiakkaan on vain hyväksyttävä poikkeuksellisia ratkaisuja". Kyseisessä tapauksessa perheelle suunnitellun talon julkisivut olivat kangasta.

      • <Tiedoton>

        >Itselleni olen suunnitellut lomanviettopaikan konttiin. Toteutusta odotellaan.

        Saanko kysyä mikä oli motiivi? Ympäristöystävällisyys (kierrätys), kokeilunhalu vai mikä. Arveletko että säästyy rahaa vai tuleeko yhtä kalliiksi kuin tavallinen?

        Minua poikkeukselliset ratkaisut eivät pelota, kunhan talosta/mökistä tulee asuttava ja kohtuu hyvän näköinen. Google SketchUp:illa olen hahmotellut erilaisia konttitaloja ja uskon että niistä saisi ihan asuttavia ja hyvän näköisiä, mutta käytännössä haluaisin myös rahallista säästöä jos kontteja käyttäisin.

        >Kyseisessä tapauksessa perheelle suunnitellun talon julkisivut olivat kangasta.

        Heh... Jos pehmytseinäisessä talossa pitäisi asua, valitsisin jurtan http://www.yurts.com


      • että muutat
        <Tiedoton> kirjoitti:

        >Itselleni olen suunnitellut lomanviettopaikan konttiin. Toteutusta odotellaan.

        Saanko kysyä mikä oli motiivi? Ympäristöystävällisyys (kierrätys), kokeilunhalu vai mikä. Arveletko että säästyy rahaa vai tuleeko yhtä kalliiksi kuin tavallinen?

        Minua poikkeukselliset ratkaisut eivät pelota, kunhan talosta/mökistä tulee asuttava ja kohtuu hyvän näköinen. Google SketchUp:illa olen hahmotellut erilaisia konttitaloja ja uskon että niistä saisi ihan asuttavia ja hyvän näköisiä, mutta käytännössä haluaisin myös rahallista säästöä jos kontteja käyttäisin.

        >Kyseisessä tapauksessa perheelle suunnitellun talon julkisivut olivat kangasta.

        Heh... Jos pehmytseinäisessä talossa pitäisi asua, valitsisin jurtan http://www.yurts.com

        200 litran tynnyriin tai jos haluat enemmän tilaa niin 1000litran muoviseen aivliuos säiliöön. Niitä saa vielä halvemmalla ja niistä saa mielestäni todella upeita mukana liikuteltavia edustuskoteja.


      • <Tiedoton>
        että muutat kirjoitti:

        200 litran tynnyriin tai jos haluat enemmän tilaa niin 1000litran muoviseen aivliuos säiliöön. Niitä saa vielä halvemmalla ja niistä saa mielestäni todella upeita mukana liikuteltavia edustuskoteja.

        ...että muistat ottaa lääkkeesi.


      • arxitehti
        <Tiedoton> kirjoitti:

        >Itselleni olen suunnitellut lomanviettopaikan konttiin. Toteutusta odotellaan.

        Saanko kysyä mikä oli motiivi? Ympäristöystävällisyys (kierrätys), kokeilunhalu vai mikä. Arveletko että säästyy rahaa vai tuleeko yhtä kalliiksi kuin tavallinen?

        Minua poikkeukselliset ratkaisut eivät pelota, kunhan talosta/mökistä tulee asuttava ja kohtuu hyvän näköinen. Google SketchUp:illa olen hahmotellut erilaisia konttitaloja ja uskon että niistä saisi ihan asuttavia ja hyvän näköisiä, mutta käytännössä haluaisin myös rahallista säästöä jos kontteja käyttäisin.

        >Kyseisessä tapauksessa perheelle suunnitellun talon julkisivut olivat kangasta.

        Heh... Jos pehmytseinäisessä talossa pitäisi asua, valitsisin jurtan http://www.yurts.com

        oli muutama asia.
        Ensiksi halusin lomanviettopaikan jonka voin siirtää muualle jos maisema alkaa kyllästyttää.
        Toiseksi teknis-esteettis-filosofiselta kannalta ajateltuna "ready-made" esine on kiinnostava ja ohuiden rakenteiden toimivuus ja lämmöneristävyys on kiinnostava tekninen probleema. Kolmanneksi kapean tilan tominnallinen suunnittelu on haastavaa ja siksi kiinnostavaa. SItten ovat nämä hekilökohtaiset syyt. Itse pidän karusta ympäristöstä ja kontti sopii omaan sielunmaisemaan ehkä parhaiten.


      • tuli mieleen
        arxitehti kirjoitti:

        oli muutama asia.
        Ensiksi halusin lomanviettopaikan jonka voin siirtää muualle jos maisema alkaa kyllästyttää.
        Toiseksi teknis-esteettis-filosofiselta kannalta ajateltuna "ready-made" esine on kiinnostava ja ohuiden rakenteiden toimivuus ja lämmöneristävyys on kiinnostava tekninen probleema. Kolmanneksi kapean tilan tominnallinen suunnittelu on haastavaa ja siksi kiinnostavaa. SItten ovat nämä hekilökohtaiset syyt. Itse pidän karusta ympäristöstä ja kontti sopii omaan sielunmaisemaan ehkä parhaiten.

        eilen nähty "Mies vailla menneisyyttä". :)


      • dexiner
        arxitehti kirjoitti:

        oli muutama asia.
        Ensiksi halusin lomanviettopaikan jonka voin siirtää muualle jos maisema alkaa kyllästyttää.
        Toiseksi teknis-esteettis-filosofiselta kannalta ajateltuna "ready-made" esine on kiinnostava ja ohuiden rakenteiden toimivuus ja lämmöneristävyys on kiinnostava tekninen probleema. Kolmanneksi kapean tilan tominnallinen suunnittelu on haastavaa ja siksi kiinnostavaa. SItten ovat nämä hekilökohtaiset syyt. Itse pidän karusta ympäristöstä ja kontti sopii omaan sielunmaisemaan ehkä parhaiten.

        Olen myös ajatellut samoille motiiveilla siirrettävää asuinsijaa, esim. Espanjassa ja voisi joka vuosi muuttaa eri paikkaan.
        Konteista tehdyissä taloissa on tosi mielenkiintoista arkkitehtuuria, juuri sen mahdollisuudet kiinnostavat myös minua. Ei tosiaan mitään "kukkahattu" estetiikkaa.
        Lisäksi näyttäisi siltä, ainakin googlaamalla (container house) eri arkkitehtitoimistojen kuvissa, että useista konteista pystyy rakentamaan myös valtavan isoja yhtenäisiä tiloja, ilmeisesti metallirakenne mahdollistaa sen. Ainakin yksi US arkkitehti oli rakentanut sellaisen ison kompleksin alle 100 000 USD:lla.


    • parakki

      Kyllähän suomessakin rakennetaan paljon taloja käyttämällä vanhoja parakkeja. Eihän ne ihan sama asia ole kuin kuljetus kontti, mutta kuljetettavia "laatikoita" kuitenkin. Ainakin Rovaniemeltä löytyy useita parakeista koottuja rivitaloja. Hirveän näköisä enkä itse kyllä niihin lähtisi, mutta mahdollista siis on.

      • lähdet

        sinne parakkiin,sinulta mitään kysytä! Pulinat pois!


    • Jaskarin akan poika

      Halvemmalla saat kun rakennat tuohikonteista. Ei pala montakaan euroa.

    • ake3

      Konttitalo ei taida tarvita rakennuslupaa? Varsinkaan jos sen pykää jollekin metsä tontille taajaman ulkopuolelle! Onks kellä tietoo? Vähän tuo idea on alkanu kiinnostaa!

    • Smoukka

      Aika vaikee saada hyvää sisäilmaa tollaseen varmaan. Tarvii tehdä itte tarpeeks vähätehonen ilmanvaihtokone, ja sisälle olis hyvä laittaa paljon jotain puuta, tilltä tms luonnonmateriaalia tasamaan kosteusvaihteluita. Ei siellä montaa vuotta varmaan terveenä pysyis, ei pysy näissä nykyisissä nollaenbergiakämpissäkään, eipä sitä ole kukaan niitä suunnitellessa ajatellut. Eiköhän toi sisäilma ja terveys o aika tärkee? Toisilla se on tärkee vasta kun se on menetetty?!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe