väliseinien kiinnitys

tupajumi

Ostin saunamökin kehikon jossa ulkoseinät on 5 tuuman hirrestä. Nyt olen rakentamassa väliseiniä. Väliseinät tehdään rankarakenteisena ja levytetään. Miten väliseinät pitäisi laittaa runkoon kiinni ettei estä rungon painumista? Entäs yläpään kiinnitys? Löytyyköhän netistä mallikuvia?

20

10181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuan2

      Liukurauta on n. 15 cm pitkä L-profiili, jonka toisessa sivussa on n. 100 mm pituinen ura. Naula tai ruuvi lyödään liukurautaan siten, että hirsirakenne pääsee painumaan. Eli, jos ura on hirsiseinää vasten, naula yläpäähän.

    • kiinni

      seinään pultilla. Rankaan ajat vaikka moottorisahalla uran pultille jossa pultti sitten voi liikkua. Yläpää kiinni vaikka 6" naulalla 10cm painumavara. Tai sitten kierrejalalla, jota voit halutessasi ruuvailla.

      • Muuan2

        Mihin sitä tarvitaan väliseinärakenteessa.


    • Rakennusmies

      samanlailla kuin jo tuossa edellä mainittiin, että ajat moottorisahalla tolpan pituussuuntaisen uran (n.80 mm pitkä)K600 jaolla ja laitat paksun ruuvin jossa aluslevy, uran yläreunasta ulkoseinään kiinni.

      Yläpään liitos yläpohjaan, poraat yläjuoksuun sopivan reiän naulalle tai ruuville mutta jos käytät ruuvia tulisi siinä olla reippaasti kieteetöntä osaa, että painuessa pääsee estettä alaspäin.
      Tuo 100 mm painumavara höylähirsille on melko reilu esim. Mammutin ohjeissa on, että höylähirsiseinä painuu 0,5 - 1,5 mm/hirsikerta.

      • edelliseen

        Itte ajaisin runkotolpan levyisen uran seinään (syykin ehkä selviää jossain vaiheessa) ja sitten runko tolppaan ura niinkuin yllä jo mainittiin.

        Jotkin toimittajat tekevät linjalla valmiin väliseinä lähökkään josta on helppo lähteä rakentamaan kappaletavarasta.


    • Mökkiläinen....

      Jos on kyseessä uusi kehikko ja ns. tehdastekoinen, niin mikset katso rakenndetaljeista? Ja jos niitä ei ole, niin pyydä tehtaalta/myyjältä?

      Em. ohjeet ei pidä paikkansa. Ei niitä kevyitä väliseiniä hirsiseinään kiinnitetä. väliseinärungot kiinnitetään ainoastaan painumavarayläjuoksuihin pitkillä nauloilla.

      • puhiset?

        "Ei niitä kevyitä väliseiniä hirsiseinään kiinnitetä. väliseinärungot kiinnitetään ainoastaan painumavarayläjuoksuihin pitkillä nauloilla."

        Rakensin viime kesänä. Ja kyllä meillä ainakin kiinnitettiin väliseinän rungot kehikkoon kiinni juuri tuolla edellä mainitulla tavalla. Ihan oli rakennekuvatkin olemassa. Ei se hirsiseinä mikään pyhä ole. Siihen voi kiinnittään lähes mitä hyvänsä, kunhan painuminen otetaan huomioon. Ja meillä vedettiin yläjuoksut suoraan kattovasoihin kiinni. Ei meillä käytetty enää painumavarayläjuoksua erikseen.


      • minä vaan
        puhiset? kirjoitti:

        "Ei niitä kevyitä väliseiniä hirsiseinään kiinnitetä. väliseinärungot kiinnitetään ainoastaan painumavarayläjuoksuihin pitkillä nauloilla."

        Rakensin viime kesänä. Ja kyllä meillä ainakin kiinnitettiin väliseinän rungot kehikkoon kiinni juuri tuolla edellä mainitulla tavalla. Ihan oli rakennekuvatkin olemassa. Ei se hirsiseinä mikään pyhä ole. Siihen voi kiinnittään lähes mitä hyvänsä, kunhan painuminen otetaan huomioon. Ja meillä vedettiin yläjuoksut suoraan kattovasoihin kiinni. Ei meillä käytetty enää painumavarayläjuoksua erikseen.

        Itse Mitä järkeä sitä painumavaraa oli jättää siihen väliseinälähtöön, jos se sitten tuhotaan sillä itse väliseinällä. Vai eikö teillä kattovasat sitten olekaan sen hirsiseinän varassa?


      • menee
        minä vaan kirjoitti:

        Itse Mitä järkeä sitä painumavaraa oli jättää siihen väliseinälähtöön, jos se sitten tuhotaan sillä itse väliseinällä. Vai eikö teillä kattovasat sitten olekaan sen hirsiseinän varassa?

        väliseinän runkoon porattiin reikä ja naulalla kattovasaan kiinni. Naula laskee sen minkä seinäkin. Vai väitätkö että naula pysyy reiässä paikallaan?


      • on typerää
        minä vaan kirjoitti:

        Itse Mitä järkeä sitä painumavaraa oli jättää siihen väliseinälähtöön, jos se sitten tuhotaan sillä itse väliseinällä. Vai eikö teillä kattovasat sitten olekaan sen hirsiseinän varassa?

        jauhattamista taas. Täältähän ne tietäjät löytyy...osalla ei ole hajuakaan mistä puhuu.
        Tuossa ylempänä on muutama järki vastaus mutta nää alemmat, täyttä fuullaa.
        Totta helvetissä se painumavara jätetään myös sinne yläpäähän ja jos väliseinä liittyy hirsiseinään niin se myös laitettava siihen hirteen kiinni tavalla tai toisella ja myös siinä on se painumavara jätettävä (jos et tajua niin unoha ja tee miten lystäät)
        Se ura tai muu lähökäs on myös hyvä olla koska ei ainakaan minusta ole mukavaa, että valo loistaa (saatikka ääni kuuluu)jostain wc:stä makuuhuoneeseen.
        En tiiä onko sinusta?


      • minä vaan
        menee kirjoitti:

        väliseinän runkoon porattiin reikä ja naulalla kattovasaan kiinni. Naula laskee sen minkä seinäkin. Vai väitätkö että naula pysyy reiässä paikallaan?

        onko sulla sitten välisinärunkotolppa kattovasan kyjessä kiinni? Entäs sitten ilmasulkupaperi ja villat sillä kohti?


      • näin on
        minä vaan kirjoitti:

        onko sulla sitten välisinärunkotolppa kattovasan kyjessä kiinni? Entäs sitten ilmasulkupaperi ja villat sillä kohti?

        Kattovasojen välissä on villa.
        Sitten tulee höyrysulku.
        Sitten tulee kattopaneeli.
        Sitten tulee väliseinärunko.
        Sitten tulee reikä väliseinärunkoon.
        Sitten tulee julmettu naula, jolla väliseinärunko on lyöty kattovasaan kiinni.

        Miten yksityiskohtaisen selvityksen haluat näin sanallisessa muodossa?


      • että painumavaraa
        näin on kirjoitti:

        Kattovasojen välissä on villa.
        Sitten tulee höyrysulku.
        Sitten tulee kattopaneeli.
        Sitten tulee väliseinärunko.
        Sitten tulee reikä väliseinärunkoon.
        Sitten tulee julmettu naula, jolla väliseinärunko on lyöty kattovasaan kiinni.

        Miten yksityiskohtaisen selvityksen haluat näin sanallisessa muodossa?

        on noin 100mm.


      • minä vaan
        näin on kirjoitti:

        Kattovasojen välissä on villa.
        Sitten tulee höyrysulku.
        Sitten tulee kattopaneeli.
        Sitten tulee väliseinärunko.
        Sitten tulee reikä väliseinärunkoon.
        Sitten tulee julmettu naula, jolla väliseinärunko on lyöty kattovasaan kiinni.

        Miten yksityiskohtaisen selvityksen haluat näin sanallisessa muodossa?

        tuossa sitten käy niille villoille ja höyrysululle kun kattovasat painuu? Minusta harvinaisen typerästi toteutettu, mutta niinhän ne yleensä on jos harrastelijatimpurit lasketaan asialle.


        nimim; 26 vuotta hirsirakentamisesta LEVEÄN leipänsä ottanut


      • painuu???
        minä vaan kirjoitti:

        tuossa sitten käy niille villoille ja höyrysululle kun kattovasat painuu? Minusta harvinaisen typerästi toteutettu, mutta niinhän ne yleensä on jos harrastelijatimpurit lasketaan asialle.


        nimim; 26 vuotta hirsirakentamisesta LEVEÄN leipänsä ottanut

        kiinteänä suoraan hirteen kiinni. Ja ei ole parvea. Ja kattokin on loiva. eli päätykolmion painuminen olematon. Oisiko kuitenkin niin että sinä olet se amatööri.


      • minä vaan
        painuu??? kirjoitti:

        kiinteänä suoraan hirteen kiinni. Ja ei ole parvea. Ja kattokin on loiva. eli päätykolmion painuminen olematon. Oisiko kuitenkin niin että sinä olet se amatööri.

        hyvänen aika. Jos ne sinun kattovasat on sen hirsikerroksen päällä ja hirsikerta painuu niin eikö ne kattovasat sitten tule siinä mukana alaspäin.

        Tosin kun sinä olet sen väliseinän nyt tehnyt kantavaksi niin sinne tulee nyt joihinkin hirsivarveihin rakoja. Tästä se sitten varmaan johtuukin kun toiset valittavat hirsitaloja harakanpesiksi.

        Eli taas päästään näihin harrastelijatimpureihin joihin sinä kyllä auttamattomasti kuulut nuitten älyttömyyksiesi puolesta


      • voi kantaa???
        minä vaan kirjoitti:

        hyvänen aika. Jos ne sinun kattovasat on sen hirsikerroksen päällä ja hirsikerta painuu niin eikö ne kattovasat sitten tule siinä mukana alaspäin.

        Tosin kun sinä olet sen väliseinän nyt tehnyt kantavaksi niin sinne tulee nyt joihinkin hirsivarveihin rakoja. Tästä se sitten varmaan johtuukin kun toiset valittavat hirsitaloja harakanpesiksi.

        Eli taas päästään näihin harrastelijatimpureihin joihin sinä kyllä auttamattomasti kuulut nuitten älyttömyyksiesi puolesta

        Pystyrunkoon ajettu painumaura.
        Yläpuolisessa vaakarungossa porattu reikä mistä naulattu vasaan kiinni. Väliseinä ei kanna mistään. Kyllä tässä kävi nyt niin että sinun amatöörimäisyys tuli tasan tarkkaan selville. Vai väitätkö edelleen että naula pysyy reiässä kiinni. Naula on vasassa kiinni, mutta laskeutuu hirsien mukana väliseinärungossa olevassa reiässä? Taitaa fysiikka olla sinulle täysin tuntematon käsite. Painumavaraa meillä on 100mm siinä naulassa. Kaikenlaiset suharit tässä maassa väittääkin itseään ammattilaisiksi. No eipä ole ihme että suomessa rakentaminen on yleisesti ottaen ihan retuperällä. Vai että ihan ammattilainen, salli minun nauraa. BUBUBUAHAHAH


      • minä vaan
        voi kantaa??? kirjoitti:

        Pystyrunkoon ajettu painumaura.
        Yläpuolisessa vaakarungossa porattu reikä mistä naulattu vasaan kiinni. Väliseinä ei kanna mistään. Kyllä tässä kävi nyt niin että sinun amatöörimäisyys tuli tasan tarkkaan selville. Vai väitätkö edelleen että naula pysyy reiässä kiinni. Naula on vasassa kiinni, mutta laskeutuu hirsien mukana väliseinärungossa olevassa reiässä? Taitaa fysiikka olla sinulle täysin tuntematon käsite. Painumavaraa meillä on 100mm siinä naulassa. Kaikenlaiset suharit tässä maassa väittääkin itseään ammattilaisiksi. No eipä ole ihme että suomessa rakentaminen on yleisesti ottaen ihan retuperällä. Vai että ihan ammattilainen, salli minun nauraa. BUBUBUAHAHAH

        suomennappa sitten minulle "tyhmälle" miten sille höyrysululle ja villoitukselle käy kun se sinun runkotolppasi nousee sinne kattovasojen väliin. Ja itsehän sinä äsken kirjoitit, että miten se kattovasa muka painuu, että se siitä viisaudesta


      • hirsien mukana
        minä vaan kirjoitti:

        suomennappa sitten minulle "tyhmälle" miten sille höyrysululle ja villoitukselle käy kun se sinun runkotolppasi nousee sinne kattovasojen väliin. Ja itsehän sinä äsken kirjoitit, että miten se kattovasa muka painuu, että se siitä viisaudesta

        ja väliseinän ylärungossa on 100mm painumavaraa. Ylärunko on kattovasoihin nähden poikki suunnassa, että ei varmasti mene sinne väliin. Siitä menen takuuseen. Vai väitätkö että se sinne väliin voi mennä? Jos tämä nykyaikainen höylähirsi tavara painuu yli tuon 100mm minun elinaikanani, mitä hyvin vahvasti epäilen, niin lyhennän tolppaa.


      • Anonyymi
        hirsien mukana kirjoitti:

        ja väliseinän ylärungossa on 100mm painumavaraa. Ylärunko on kattovasoihin nähden poikki suunnassa, että ei varmasti mene sinne väliin. Siitä menen takuuseen. Vai väitätkö että se sinne väliin voi mennä? Jos tämä nykyaikainen höylähirsi tavara painuu yli tuon 100mm minun elinaikanani, mitä hyvin vahvasti epäilen, niin lyhennän tolppaa.

        Olisit voinut hieman tarkemmin aluksi sanoa, että painumavara on jätetty väliseinän runkotolppien ja yläjuoksun välille. Ilmeisesti väliseinän levyt tai paneelit jätetään myös kiinnittämättä väliseinän yläjuoksuun, jolloin kattoon naulattu yläjuoksu pääsee painumaan väliseinän sisälle kun hirsikehikko painuu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe