Hirsitaloon halvalla

Hirsi

Mitkä ovat tekijöitä ja hyviä halpoja materiaalivalintoja jos talo pitäisi tehdä halvalla. Se meitä kaikkia kiinnostaa aikana, jolloin rakentaminen tai ainakin rakennuttaminen on mielettömissä hinnoissaan. Materiaaleja ja ratkaisuja voi tehdä/saada ihan edullisestikin kun löytää oikeat kanavat niiden hankkimiselle. Ja materiaalivalinnat vaikuttavat valtavasti, mutta mikä on halpaa ja mikä on hyvää. Näitä asioita miettivät monet aloittelevat rakentajat. Onko kokeneita konkareita meitä neuvomaan? Kaipaisisn ihan konkreettisia neuvoja missä voisi säästää ja mitä ratkaisuja/materiaaleja kannattaa valita aina perustuksista sisäpuoliseen sisustukseen saakka.

19

7913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

...miten tuo halpuus ja hirsitalo sopii yksiin, kun hirsitalorakentamista on totuttu pitämään "ei ihan niin halpana".

• rakentamista olekkaa

ostat tontin eurolla jostain pikku kunnasta, tai sitten perintömaalla, sen oltava tietenkin hiekka kangasta, johon ei tarvitse enää kuskata routimatonta hiekkaa. Toinen hyvä vikki on hyvää ei saa halvalla, minkä materiaalin hinnassa säästää niin sen ajassa menettää. esim. lattialaudat, kannattaa ottaa ympäripontattuna kuin vapaa mittaisena. Säästää rutosti aikaa kun ei tarvii katkoa niin paljon ja hävikki on pienempää. Tekee itse ja talkoilla mahdollisimman paljon. Muista kuitenkin ettei talkooväki ole ilmaista orjatyövoimaa, lihapata pitää olla kypsymässä piirakoiden kanssa ja sauna lämmin! Suunnittele ja mieti tarkaan etukäteen mitä haluat ja osta ne talopaketin tarjoajalta samalla kertaa, säästät aikaa. Suunnittele taloasi ainakin 2 vuotta, minkä ajassa menetät se euroissa säästät ja päinvastoin.
      JOS mietit kumman otat niin ota se se hieman kalliimpi vaihtoehto.
      Lauta tarvikkeet valmiiksi maalattuina tai lakkattuna ei tarvii ostaa maalia ja hiomiseltakin välttyy. Tässä muutamia vinkkejä

• olen pohtinut

jo useamman vuoden ja samalla rakentanut hirrestä, mutta varsinainen loppupäätelmäni on, ettei sellaista halpaa ole olemassakaan! Hyvin erilaisilla summilla voi rakennuksen saada aikaan riippuen loputtoman monista yksittäisistä tekijöistä. Kaikki mihin rahaa menee on kirjattava menopuolelle, ei siihen ole mitään vastalääkettä. Jos oikein halvalla tekee rakennusta, niin laadusta on pakko tinkiä ja se taas vaikuttaa rakennuksen arvoon - ei siis oikeasti mitään säästöä täälläkään. Hyvä kauppamies ostaa halvalla ja taitava tekee itse, siinä ne parhaat todelliset säästöt syntyy. Toisaalta ammattimies tekee nopeasti ja hyvin (jos on hyvä ammattilainen) ja yleensä vaatii materiaaleiltakin tiettyä laatua. Tällä tavalla rakennuksesta tulee hyvä ja arvokas. Laadussa voi tietysty yhtä lailla ampua yli, ei siis tietenkään pidä mennä laadussa (esim. lujuus, viimeistelyaste, ulkonäkö jne.) yhtään korkeammalle kuin on mielekästä. Siis hyvä suunnittelu ja valvonta ovat myös hyviä sijoituksia!

• N/A

Maallikkona sanoisin näin:
      Jos kaiken tekee itse niin hinnan ratkaisee: materiaalit, valmiusaste ja erikoisratkaisut.

Materiaalit: II-laatu voi olla yhtä hyvää jos ei jopa parempaa (kaunis oksainen paneeli verrattuna täysin oksattomaa). Materiaalin vaikutus seuraaviin valintoihin ja materiaalin elinkaari tulisi huomioida valinnoissa.

Valmiusaste: Valmiusaste kohottaa aina hintaa, mutta kalliimpi hankita hinta voi olla loppukädessä edullisempi ratkaisu. Omaa metsää ei välttämättä kannata hakkata, sahata, höylätä, ... vaikka on "ilmaista". Halvempaa voi olla myydä metsä pystyyn ja ostaa valmiiksi sahattu puutavara. Korkeampi valmiusaste nopeuttaa rakentamista eli voi vaikuttaa kokonaiskuluihin.

Erikoisratkaisut: Erikoisratkaisut tuovat aina lisäkuluja. Esim: Soklex- vs. harkkoperustus = soklexstyroksit saat samaan metrihintaan kuin valmiin harkkoperustuksen. Kaikki turhat ulokkeet, kuistit, lisärakenteet, jiirit sun muut tuottavat aina lisää työtä ja materiaalikuluja.
      Eli pelkistetty yksinkertainen rakenne on aina edullisempi.

Mutta näitä on ihan turha kerrata kuitenkin emäntä jossain vaiheessa sanoo: "No nyt kun kerran rakennetaan niin ..." :)

• Hirsi

Kuten Rauno Kangas edellä mainitsi, on varmasti totta, ettei hirsitaloa ole pudetty niin halpana ratkaisuna. Ajatuksena on nyt se, että talon haluan hirrestä, mutta sen mahdollisimman edullisesti tehtynä. Hirttä en vaihda mutta rakennusmateriaaleissa ja tekotavoissa pyrin säästämään. Uskon itse kyllä vankasti siihen, että halvallakin voi saada hyvää. Ainahan sitä on sanottu, että hullu ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa. Käsite "halpa" ei minulle tarkoita ilmaista. Tavara ja työ maksaa, mutta kulut voi myös laadun huomioon ottaen minimoida.

• uusvanha
        Hirsi kirjoitti:

Kuten Rauno Kangas edellä mainitsi, on varmasti totta, ettei hirsitaloa ole pudetty niin halpana ratkaisuna. Ajatuksena on nyt se, että talon haluan hirrestä, mutta sen mahdollisimman edullisesti tehtynä. Hirttä en vaihda mutta rakennusmateriaaleissa ja tekotavoissa pyrin säästämään. Uskon itse kyllä vankasti siihen, että halvallakin voi saada hyvää. Ainahan sitä on sanottu, että hullu ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa. Käsite "halpa" ei minulle tarkoita ilmaista. Tavara ja työ maksaa, mutta kulut voi myös laadun huomioon ottaen minimoida.

1.Hirsirakennus on valmiiksi valmis seinäpinnoilta, korkeintaan maalia tai lakkaa.
        Tässä jää monta työvaihetta pois verrattuna ei-hirsitaloon. Eristäminen, verhoilu, levyttäminen, tapiseeraaminen...

2.Jos tekee "vanhaan malliin" rungon kattoon asti hiirestä. Kattorakenteen sitten puusta. Välttää myös painumisen ongelmat katossa. Mummolani on tehty näin 1947 rakennettu.

Kuullostaako järkevältä? Omassa päässäni olen noita lähinnä pyöritellyt.

• vaikka näitä:

Minkälainen hirsi ja mistä se tulee?
        Minkälainen perustus ja minkälaiseen paikkaan?
        Minkälainen katto? Entäs eristeet ylä- ja alapohjissa? Tuleeko muurauksia? Miten sähköt ja vedet? Millaiset ikkunat?
        Esim. näissä on jo niin monta yksittäistä tekijää, ettei voi mitenkään sanoa, mikä on halpaa. Sehän riippuu siitä, mitä olet rakentamassa. Hyvin suunniteltu rakennus tulee todennäköisesti halvemmalla yhtenä pakettina, kun kilpailutat toimittajia ja valitset itsellesi parhaiten sopivan. Kokemukseni kuitenkin on, että esim. täydellisen puuosatoimituksen hinta nousee, kun määrittelet itse kaikki yksittäiset tekijät. Hirsitalotehtaat eivät mielellään kerro yksittäisten tuotteidensa hintoja, mutta paketissa ei varmasti ole parasta laatua, jos annat niiden päättää.

• kannattaa ostaa
        Hirsi kirjoitti:

sieltä mistä halvimmalla saat. Laavuvaara Humppilassa ja Ultimate-Rosendahl Porin suunnalla tietääkseni tällä hetkellä halvimmat. Ale muiden hinnasta 50-70%.
        Nämä ostospaikat ovat taatusti halvimmat.

• Hirsi
        kannattaa ostaa kirjoitti:

sieltä mistä halvimmalla saat. Laavuvaara Humppilassa ja Ultimate-Rosendahl Porin suunnalla tietääkseni tällä hetkellä halvimmat. Ale muiden hinnasta 50-70%.

Miksi ne ovat halvimmat?

• hyvä halvalla.

Jos tätä palstaa on uskominen, niin nuo suosittelemasi hirsiveistämöt ei täytä hyvän kriteeriä.

Liekö edes mahdollista, jos ei itse tee. Ja silloinkin vain jos ei laske omalle työlle mitään palkkaa.

Hirsi tontille kuljetettuna maksaa 75€/m3. Siihen sahaus ehkä 5 -10€ kuutio, jos pelkasta veistää ja eiku hommiin. Pyöreässä puussa säästyy sahaus. Kuorintaan menee jokunen päivä, kun ei niitä tällänen toimistotyöläinen juuri kymmentä hirttä enempää päivässä parkkaa.

Näin mä aion tehdä. Sitä en etukäteen kehu, että hyvä tulis, sen näkee aikanaan, parin vuoden päästä ehkä, mutta halpa kyllä pitäis tulla. Veistotyöstä tuntuvat homman osaavat tyypit velottavan 14 - 18€/juoksumetri alvi. Valmista kuivattua pelkkaakin olisi myynnissä, mutta hinta on sitten jo sitten 200€ kuutio.

• Rauno Kangas
        Hirsi kirjoitti:

Miksi ne ovat halvimmat?

...hinta korreloi laatua, toimitussisältöä yms. mutta tuohonkin pätee vanha viisaus: rikkautensa voi salata, mutta köyhyyttään ei => halpa ei koskaan ole hyvää, muttei se tarkoita sitä, että kallis automaattisesti olis.

• kpp
        vaikka näitä: kirjoitti:

Minkälainen hirsi ja mistä se tulee?
        Minkälainen perustus ja minkälaiseen paikkaan?
        Minkälainen katto? Entäs eristeet ylä- ja alapohjissa? Tuleeko muurauksia? Miten sähköt ja vedet? Millaiset ikkunat?
        Esim. näissä on jo niin monta yksittäistä tekijää, ettei voi mitenkään sanoa, mikä on halpaa. Sehän riippuu siitä, mitä olet rakentamassa. Hyvin suunniteltu rakennus tulee todennäköisesti halvemmalla yhtenä pakettina, kun kilpailutat toimittajia ja valitset itsellesi parhaiten sopivan. Kokemukseni kuitenkin on, että esim. täydellisen puuosatoimituksen hinta nousee, kun määrittelet itse kaikki yksittäiset tekijät. Hirsitalotehtaat eivät mielellään kerro yksittäisten tuotteidensa hintoja, mutta paketissa ei varmasti ole parasta laatua, jos annat niiden päättää.

Nyky-suomessa EI VOI saada laatuahalvalla. ja jatkuvasti puhutaan, että puun hintaa pitää, ja on jo nostettu, eli halvalla ei psty tekemään kuin rakennustaitoinen kirvesmies, jolla paljon mettää.

• vaan

Rosendaaliin koske...Taitaa olla moni samaa mieltä....

• Nimetön
        vaan kirjoitti:

Myy halvemmalla kuin millä ostaa.
        Tappiot kuntien ja valtion maksettaviksi jotka on takaamas.
        Että sais muutaman työpaikan säilymään paikkakunnalla.

• Minulla on
        vaan kirjoitti:

Nimittäin Rosendahl-Ultimatemarket-Tupala-yms.
        Itse olen nämä kolme kertaa ollut äärimmäisen tiukka neuvotteluissa, enkä todellakaan jakele etukäteen takaamattomia euroja.
        Toimitukset ajallaan
        Tavara juuri sitä, mitä olen tilannutkin
        Ei tavaraa- ei rahaa- tyyliin kun menee ja pitää silmällä, mistä, milloin ja miten tavara kulkee "koottavaksi" niin homma toimii ihan ok.
        Käsirahoista yms. seuraavaa: vaadi AINA pankin takaus / pankin kuittaamattomuustodistus / ei rahaa ennen toimitusta JA toimituksen tarkastamista ym. Näillä pärjää pitkälle.
        Maailmanluokan luksusta ei varmaan em. tuote ole, mutta esim. ensimmäinen rakentamani 113mm lamelli ( 150mm eriste & hirsipaneeli) on edelleen kuin uusi niin sisältä kuin ulkoa näin kolmen vuoden sektorilla.
        Kilpailuta mahd. monta talotoimittajaa ja huomaat, että yhtä paljon kuin pyydät / saat vastauksia, yhtä paljon on toimituseroja.
        Hintaero on huikea ja aina ei tod. puhuta laatueroista!
        Lattiaa lukuunottamatta tuli jokaikistä listaa myöten kaikki tarvittava / sovittu puutavara priimana ajallaan.
        Samalla 113mm hirsivahvuudella "nimituottajalta", hinta 300% enemmän ja minä en nimestä maksa vaan siitä, minkä sisällä aion asua ja olla.
        Ja jos on yhtään mielikuvitusta ja taitoa tehdä muutoksia, saat hyvinkin pienillä kustannuksilla persoonallisuutta taloon- esim. nykyaikaiset valokatteet, pienet rakenteelliset muutokset, jotka ovt tilatessa erittäin halpoja, monet ratkaisut mahdollisia jälkikäteenkin, mutta nostavat yleisilmettä ja arvostusta kummasti.
        Ja mieti tarkkaan, minkälaisen TOIMIVAN huonekokonaisuuden haluat-= täydellinen vastakohta nykyajan arkkitehtuurille.
        Ei turhia neliöitä- esim. 15-20m2 eteis- / käytävätila,jota ainoastaan lämmität, mihinkään muuhun siitä ei välttämättä ole.
        Kevyet väliseinät on helppo muokata juuri omiin tarkoituksiin vastaaviksi, eikä nosta kustannuksia yhtään.
        Ja jos tontti / asemakaava sallii, niin esim. kahden verannan yhdistäminen,erilaiset katetut / lisätyt veranta- / terassitilat / terassien kattaminen / eristäminen ym. antavat paljon tyyliä ja mahdollisuuksia ja tehokkuutta kokonaisuuteen...
        Seinien muuraus on monien mielestä historiaa ja siinä säästää todella paljon- RST- putki asianmukaisine eristyksineen, koskien myös saunaa, nykyajan trendikyyttä, joka jokainen naistenlehti kirkuu- on sitten halpaa verrattuna muurattuun piippuun ja ennenkaikkea seiniin.
        Makuasioita kaikki, useimpien mielestä vain yli 200mm massiivihirsi on hirttä, olkoon niin, mutta esim. em. rakenteella varmistat,ettei olohuoneen nurkasta tuule suoraan sisään missään vaiheessa, puukuitueriste itse puhallettuna on edullisempi kuin mineraalivilla (jota ei missään tapauksessa saisi käyttää hirsi-ok-talossa) tai muut levyeristetuotteet.
        Liukukoolatut, lisäeristetyt seinät ja hirsipaneeli- vain ammatti-ihminen huomaa eron massiivihirteen verrattuna- ainut, että kaikki sähköt saat vedettyä upotettuna(tee itse ainakin kaapeloinnit!) erittäin helposti seinärakenteiden välissä, kuten myös keskuspölynimuri, Data & audiokaapelitkin.
        Tässä aluksi jotakin pohdittavaa...

En ole siis muuten markkinoija, en myyjä, en agitanattori, en mikään muu kuin tuotteen käyttäjä R:n tuotteille, joten siitä on turha suurta haloota nostaa. Kerroin vaan edes kerran hiukan positiivistakin ko. brandista, johon kuitenkin aika moni on tyytyväinen ja jota lukemattomat imiset parjaavat.
        Ja suhteessa myytyihin määriin, uskon, että yhtälailla 3-4 suurimmalla toimittajalla käy fiboja, aivan kuten kuin pienemmillä ja parjatuillakin toimittajilla (lue esim. juttuja M-hirrestä).
        Ja kohtuullisen hyvällä varustetasolla, erittäin hyvillä suhteilla ja käsittämättömän monilla valvotuilla öillä (= tee itse, mitä ikinä pystyt / osaat/ uskallat), neliöhinta on 700,- perustuksineen! Ei sis. tontin hintaa- kylläkin aivan kaiken muun ensimmäisestä lupapaperista viimeiseksi asennettuun kuivausrumpuun.

• pellit kiinni
        Minulla on kirjoitti:

Nimittäin Rosendahl-Ultimatemarket-Tupala-yms.
        Itse olen nämä kolme kertaa ollut äärimmäisen tiukka neuvotteluissa, enkä todellakaan jakele etukäteen takaamattomia euroja.
        Toimitukset ajallaan
        Tavara juuri sitä, mitä olen tilannutkin
        Ei tavaraa- ei rahaa- tyyliin kun menee ja pitää silmällä, mistä, milloin ja miten tavara kulkee "koottavaksi" niin homma toimii ihan ok.
        Käsirahoista yms. seuraavaa: vaadi AINA pankin takaus / pankin kuittaamattomuustodistus / ei rahaa ennen toimitusta JA toimituksen tarkastamista ym. Näillä pärjää pitkälle.
        Maailmanluokan luksusta ei varmaan em. tuote ole, mutta esim. ensimmäinen rakentamani 113mm lamelli ( 150mm eriste & hirsipaneeli) on edelleen kuin uusi niin sisältä kuin ulkoa näin kolmen vuoden sektorilla.
        Kilpailuta mahd. monta talotoimittajaa ja huomaat, että yhtä paljon kuin pyydät / saat vastauksia, yhtä paljon on toimituseroja.
        Hintaero on huikea ja aina ei tod. puhuta laatueroista!
        Lattiaa lukuunottamatta tuli jokaikistä listaa myöten kaikki tarvittava / sovittu puutavara priimana ajallaan.
        Samalla 113mm hirsivahvuudella "nimituottajalta", hinta 300% enemmän ja minä en nimestä maksa vaan siitä, minkä sisällä aion asua ja olla.
        Ja jos on yhtään mielikuvitusta ja taitoa tehdä muutoksia, saat hyvinkin pienillä kustannuksilla persoonallisuutta taloon- esim. nykyaikaiset valokatteet, pienet rakenteelliset muutokset, jotka ovt tilatessa erittäin halpoja, monet ratkaisut mahdollisia jälkikäteenkin, mutta nostavat yleisilmettä ja arvostusta kummasti.
        Ja mieti tarkkaan, minkälaisen TOIMIVAN huonekokonaisuuden haluat-= täydellinen vastakohta nykyajan arkkitehtuurille.
        Ei turhia neliöitä- esim. 15-20m2 eteis- / käytävätila,jota ainoastaan lämmität, mihinkään muuhun siitä ei välttämättä ole.
        Kevyet väliseinät on helppo muokata juuri omiin tarkoituksiin vastaaviksi, eikä nosta kustannuksia yhtään.
        Ja jos tontti / asemakaava sallii, niin esim. kahden verannan yhdistäminen,erilaiset katetut / lisätyt veranta- / terassitilat / terassien kattaminen / eristäminen ym. antavat paljon tyyliä ja mahdollisuuksia ja tehokkuutta kokonaisuuteen...
        Seinien muuraus on monien mielestä historiaa ja siinä säästää todella paljon- RST- putki asianmukaisine eristyksineen, koskien myös saunaa, nykyajan trendikyyttä, joka jokainen naistenlehti kirkuu- on sitten halpaa verrattuna muurattuun piippuun ja ennenkaikkea seiniin.
        Makuasioita kaikki, useimpien mielestä vain yli 200mm massiivihirsi on hirttä, olkoon niin, mutta esim. em. rakenteella varmistat,ettei olohuoneen nurkasta tuule suoraan sisään missään vaiheessa, puukuitueriste itse puhallettuna on edullisempi kuin mineraalivilla (jota ei missään tapauksessa saisi käyttää hirsi-ok-talossa) tai muut levyeristetuotteet.
        Liukukoolatut, lisäeristetyt seinät ja hirsipaneeli- vain ammatti-ihminen huomaa eron massiivihirteen verrattuna- ainut, että kaikki sähköt saat vedettyä upotettuna(tee itse ainakin kaapeloinnit!) erittäin helposti seinärakenteiden välissä, kuten myös keskuspölynimuri, Data & audiokaapelitkin.
        Tässä aluksi jotakin pohdittavaa...

En ole siis muuten markkinoija, en myyjä, en agitanattori, en mikään muu kuin tuotteen käyttäjä R:n tuotteille, joten siitä on turha suurta haloota nostaa. Kerroin vaan edes kerran hiukan positiivistakin ko. brandista, johon kuitenkin aika moni on tyytyväinen ja jota lukemattomat imiset parjaavat.
        Ja suhteessa myytyihin määriin, uskon, että yhtälailla 3-4 suurimmalla toimittajalla käy fiboja, aivan kuten kuin pienemmillä ja parjatuillakin toimittajilla (lue esim. juttuja M-hirrestä).
        Ja kohtuullisen hyvällä varustetasolla, erittäin hyvillä suhteilla ja käsittämättömän monilla valvotuilla öillä (= tee itse, mitä ikinä pystyt / osaat/ uskallat), neliöhinta on 700,- perustuksineen! Ei sis. tontin hintaa- kylläkin aivan kaiken muun ensimmäisestä lupapaperista viimeiseksi asennettuun kuivausrumpuun.

ja lähteä eläkepäiville. Mistä johtuu,kun yx pystyy antamaan asiakkaalle 70% alennuksen?
        Jättääkö se palkkojen sivukulut ja verot maksamatta vai?
        Ja osan tavarantoimittajista nuolemaan näppejään,- ne joiden pärstä ei satu miellyttämään vai`?

Kun toiset ei normaalilla markkinahinnallakaan tahdo saada minkäänlaista katetta?
        Ainakaan Suomessa, jossa lakisääteisesti on turvattu työntekijöille ammattiliittojen kautta riittävät eläke-ym. edut.

Valmistuttaako se rakennukset Kiinassa, tai jossain nälkää näkevässä maassa mahdollisesti jopa lapsityövoimalla?

• Muttei kallista
        pellit kiinni kirjoitti:

ja lähteä eläkepäiville. Mistä johtuu,kun yx pystyy antamaan asiakkaalle 70% alennuksen?
        Jättääkö se palkkojen sivukulut ja verot maksamatta vai?
        Ja osan tavarantoimittajista nuolemaan näppejään,- ne joiden pärstä ei satu miellyttämään vai`?

Kun toiset ei normaalilla markkinahinnallakaan tahdo saada minkäänlaista katetta?
        Ainakaan Suomessa, jossa lakisääteisesti on turvattu työntekijöille ammattiliittojen kautta riittävät eläke-ym. edut.

Valmistuttaako se rakennukset Kiinassa, tai jossain nälkää näkevässä maassa mahdollisesti jopa lapsityövoimalla?

Olen pahoillani, mutta em. firman sisäisiin kysymyksiin en tiedä vastauksia- enkä suoraan sanoen haluakaan tietää.
        Minulle riittää se, että hoidan itse aina kaikki lakisääteiset kulut / maksut / verot yms. ja nukun yöni hyvin.
        Esitin vain rehellisen mielipiteeni ja nimenomaan oman kokemuukseeni perustuen.
        Selvää on, että syy löytyy tavalla tai toisella jostain, mikä ei ole minun tehtäväni miettiä. Saatat hyvinkin olla arvailuissasi oikeassa?
        Sen verran tiedän varmasti, ettei heidän tuotteitaan valmisteta kiinassa vaan kohtuullisen lähellä- kävin paikanpäällä katsomassa, mistä ja mitä tulen saamaan, eli kohtuullisen tarkkaa faktaa oli jo ennen rekan saapumista tarjota vastaavalle mestarille ja kirvesmiehelle, joka käytännössä koko homman organisoi.
        Niin tai näin, niin jokatapauksessa pääsääntöisesti talopaketin toimitussisältö on karkeasti 25 - 40% kokonaishinnasta, riippuen siitä, kuinka kohtuuton kate toimittajalla on ja kuinka vähän hän kehtaa tarjota ns. täydelliseen toimitukseensa.
        Talopaketin jälkeen jäävää vasta menot aloittavaa kaaosta kyllä pystyy laskemaan aivan olennaisesti, kun on riittävän paljon suhteita riittävän moneen suuntaan, on kylmän laskelmoiva ja tarkka kaikessa, mitä, mistä, ja millä tekee / teettää ja ennenkaikkea suunnitelee koko prosessin pitkällä tähtäimellä mahdollisimman tarkasti. Tuossa ei tiukka aikataulu ole sama asia kuin työmaalla tehdyt "edulliset" urakat- päinvastoin.
        Varmasti julmaa tekstiä, mutta maksan minä välillisesti tai en toisten kalliimpia taloja, niin vain ja ainoastaan oman talopakettini kauppakirjassa on minun nimeni. Raakaa peliä välillä, mutta duunarin on pakko ajatella ensin omaa perhettään ja vasta sitten ottaa kantaa moraalisiin, kokonaisvaltaisiin kysymyksiin. uskoisin, että ainakin osan minun hinnastani pudonneet eurot maksatetaan jollakin muulla- ehkäpä useallakin? Tämähän on aivan yleinen käytäntö markkinataloudessa- jos jollekin myönnetään joku standardista poikkeava etuus, niin joku muu sen maksaa.
        Viestin aloittajalle: Pidä lippu korkealla ja näe paljon vaivaa taistella itsellesi soviva kokonaisuus, jotta voit harjakaisissa tarjota muutakin kuin kahvia :)

• Talomestari
        Muttei kallista kirjoitti:

Olen pahoillani, mutta em. firman sisäisiin kysymyksiin en tiedä vastauksia- enkä suoraan sanoen haluakaan tietää.
        Minulle riittää se, että hoidan itse aina kaikki lakisääteiset kulut / maksut / verot yms. ja nukun yöni hyvin.
        Esitin vain rehellisen mielipiteeni ja nimenomaan oman kokemuukseeni perustuen.
        Selvää on, että syy löytyy tavalla tai toisella jostain, mikä ei ole minun tehtäväni miettiä. Saatat hyvinkin olla arvailuissasi oikeassa?
        Sen verran tiedän varmasti, ettei heidän tuotteitaan valmisteta kiinassa vaan kohtuullisen lähellä- kävin paikanpäällä katsomassa, mistä ja mitä tulen saamaan, eli kohtuullisen tarkkaa faktaa oli jo ennen rekan saapumista tarjota vastaavalle mestarille ja kirvesmiehelle, joka käytännössä koko homman organisoi.
        Niin tai näin, niin jokatapauksessa pääsääntöisesti talopaketin toimitussisältö on karkeasti 25 - 40% kokonaishinnasta, riippuen siitä, kuinka kohtuuton kate toimittajalla on ja kuinka vähän hän kehtaa tarjota ns. täydelliseen toimitukseensa.
        Talopaketin jälkeen jäävää vasta menot aloittavaa kaaosta kyllä pystyy laskemaan aivan olennaisesti, kun on riittävän paljon suhteita riittävän moneen suuntaan, on kylmän laskelmoiva ja tarkka kaikessa, mitä, mistä, ja millä tekee / teettää ja ennenkaikkea suunnitelee koko prosessin pitkällä tähtäimellä mahdollisimman tarkasti. Tuossa ei tiukka aikataulu ole sama asia kuin työmaalla tehdyt "edulliset" urakat- päinvastoin.
        Varmasti julmaa tekstiä, mutta maksan minä välillisesti tai en toisten kalliimpia taloja, niin vain ja ainoastaan oman talopakettini kauppakirjassa on minun nimeni. Raakaa peliä välillä, mutta duunarin on pakko ajatella ensin omaa perhettään ja vasta sitten ottaa kantaa moraalisiin, kokonaisvaltaisiin kysymyksiin. uskoisin, että ainakin osan minun hinnastani pudonneet eurot maksatetaan jollakin muulla- ehkäpä useallakin? Tämähän on aivan yleinen käytäntö markkinataloudessa- jos jollekin myönnetään joku standardista poikkeava etuus, niin joku muu sen maksaa.
        Viestin aloittajalle: Pidä lippu korkealla ja näe paljon vaivaa taistella itsellesi soviva kokonaisuus, jotta voit harjakaisissa tarjota muutakin kuin kahvia :)

ostajia, jotka pyrkivät kaapimaan tuhkatkin pesästä rehelliseltä tekijältä joka maksaa puutavarat ja maksaa palkat miehilleen. Ei tällaisen ostajan kanssa saa itselleen muuta kuin vaivat ja vastuut.Parempi on pitää vaikkapa lomaa sen ajan mitä tällaisen tappiollisen urakan teossa aikaa menisi.
        Ostakoon tämäntyylinen ostaja vain kaikki Rosendahlilta tai vastaavalta.
        Tuumii kaikille asiakkailleen hyvää laatua pitkällä aikajänteellä varmoin toimituksin tuottava luotettava talontekijä. Samalla nimellä kohtapikaa puoli vuosisataa.

• itte'

Suoraan kivijalan päälle tontille. Kaada tontilta puut hirsiksi ja naapuri-maanviljelijältä lisää, jos ei piisaa.
      Ei tartte pystyttääkään,kun se tulee siinä samalla, kun paat heti samantien tilkkeet väliin.
      Ei tuu kustannuksia muita kun maanviljelijä ystävälle niistä lisähirsistä.
      Itsellesihän et maksa palkkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe