kuvat vihreinä kehityksestä..??

alet.

Missä vika?

Kuvat näyttivät koneella hyviltä, ehkä jopa hieman punertavilta, samoin kotona tulostettaessa. Laatu ei kuitenkaan riittänyt, joten veimme ne kehitettäviksi valokuvaamoon ja tulos oli hieman vihertävä. Päättelisin itse että virhe on tapahtunut valokuvaliikkeessä, mutta mitä mieltä te olette?

14

1101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha harrastelija

Juu.. koneet vaihtelee...

Testailin tässä taannoin Harmaasävykuvilla (muutettu kuvankäsittelyssä "mustavalkoisiksi") paikallisia kuvaamoja.
      Yksi oli sävyiltään neutraali ja ok. Toinen selvästi vihertäväsävyinen. Ja kolmannella oli niin vanha ja huonoissa säädöissä oleva kone. Jolla tuli toinen reuna punertavaa, keskeltä neutraali, ja toinen reuna vihertävä. Ja kaikki samassa kuvassa.

Naapurikaupungista löytyy sitten se neljäs paikka missä tulee parhaat kuvat. Niillä on nettipalvelu ja profiilikin omalle koneelle. Ja jälki ihan hyvää.

• alet.

Olin siis oikeassa. Haluaisitko vielä tarkentaa mikä tämä paikka on josta saa hyviä kuvia?

• tarkoita
        alet. kirjoitti:

Olin siis oikeassa. Haluaisitko vielä tarkentaa mikä tämä paikka on josta saa hyviä kuvia?

sitä että sinä olisit oikeassa jos kuvat liikkeessä olisivat "väärän värisiä", miten omat laitteesi on kalibroitu, en tosin sano etteikö vika voisi olla sielläkin, mutta mutta.? Markinoilla on myös labbiksia joissa on kennot uudelleen maskaamatta jotka vanhuuttaan tekee jo ties minkälaista kuvaa..

• Vanha harrastelija
        tarkoita kirjoitti:

sitä että sinä olisit oikeassa jos kuvat liikkeessä olisivat "väärän värisiä", miten omat laitteesi on kalibroitu, en tosin sano etteikö vika voisi olla sielläkin, mutta mutta.? Markinoilla on myös labbiksia joissa on kennot uudelleen maskaamatta jotka vanhuuttaan tekee jo ties minkälaista kuvaa..

Tiedostoista oli poistettu väritiedot tekemällä niistä harmaasävytiedostoja.
        Silloin ei tule koneesta kuin mahdollisimman neutraalin harmaasävyisiä mustavalkokuvia, jos kone on oikein säädetty ja kunnossa.

Ja tämä juttu on tosi!

• Vanha harrastelija
        tarkoita kirjoitti:

Jäi sanomatta että se tarkoittaa että olen ehdottomasti oikeassa.

• väriprosessissa
        Vanha harrastelija kirjoitti:

Jäi sanomatta että se tarkoittaa että olen ehdottomasti oikeassa.

tehdään mv-kuvia niin silloin sen muunnon suositellaan tehtäväksi labbiksessa, sama juttu kuin C-41 kehityksestä menevät mv-filmit, kumpaakaan ei ole varsinaisesti tarkoitettu tuohon hommaan ja silloin niitä eroja syntyy monesta eri asiasta johtuen.

Mutta ole oikeassa, niin mäkin olen ja olen sentään muutaman miljoonaa kuvaa tehnyt!

• Vanha harrastelija
        väriprosessissa kirjoitti:

tehdään mv-kuvia niin silloin sen muunnon suositellaan tehtäväksi labbiksessa, sama juttu kuin C-41 kehityksestä menevät mv-filmit, kumpaakaan ei ole varsinaisesti tarkoitettu tuohon hommaan ja silloin niitä eroja syntyy monesta eri asiasta johtuen.

Mutta ole oikeassa, niin mäkin olen ja olen sentään muutaman miljoonaa kuvaa tehnyt!

Onko minulta jäänyt jotain huomaamatta vai mikä on.

Jos tavallinen näppäilijä menee mihin tahansa paikalliseen kuvaamoon saadakseen mustavalkoisia kymppikuvan kokoisia mustavalkokuvia.
        Esimerkiksi samalla kertaa kainalossaaan a)värinegaliuska b) mustavalkonegaliuska c) CD-levy jolla värikuva ja harmaasävytiedosto samasta kuvasta.

Hän lyö pöytään materiaalin ja pyytää kaikista mustavalkokuvat. Mitä vaihtoehtoja hänellä siis on.
        Pitääkö hänen mielestäsi pyytää jotain erityistä prosessia jotta saisi kymppikuvan kokoiset mustavalkoisensa. Kuitenkin ne pyöräytetään käytännössä samalla koneella ja usein siinä paikanpäällä.

Olenko siis väärässä jos sanoin että lopputuloksena pitäisi tulla mahdollisimman neutraalin harmaasävyisiä mustavalkokuvia.
        Eikä mitään sateenkaaren värisiä tai selkeästi punertavia/vihreitä?

• Vanha harrastelija
        väriprosessissa kirjoitti:

Sitäpaitsi aina on painotettu sitä että muunnos harmaasävykuvaksi kannattaisi tehdä kuvankäsittelyssä, ennen vedostusta (tulostusta).

Mistälähin tämäkin on muuttunut, en minä ainakaan ole huomannut?

Selitäpäs tämä.

• ottaa

Onko minulta jäänyt jotain huomaamatta vai mikä on.

Jos tavallinen näppäilijä menee mihin tahansa paikalliseen kuvaamoon saadakseen mustavalkoisia kymppikuvan kokoisia mustavalkokuvia.
        Esimerkiksi samalla kertaa kainalossaaan a)värinegaliuska b) mustavalkonegaliuska c) CD-levy jolla värikuva ja harmaasävytiedosto samasta kuvasta.

Hän lyö pöytään materiaalin ja pyytää kaikista mustavalkokuvat. Mitä vaihtoehtoja hänellä siis on.
        Pitääkö hänen mielestäsi pyytää jotain erityistä prosessia jotta saisi kymppikuvan kokoiset mustavalkoisensa. Kuitenkin ne pyöräytetään käytännössä samalla koneella ja usein siinä paikanpäällä.

Olenko siis väärässä jos sanoin että lopputuloksena pitäisi tulla mahdollisimman neutraalin harmaasävyisiä mustavalkokuvia.
        Eikä mitään sateenkaaren värisiä tai selkeästi punertavia/vihreitä?

huomioon myös se että eri labbikset toistaa eri värejä vähän erilailla, tietyt punaisen ja vihreän sävyt ovat ne pahimmat, nyt kun mustavalkokuva tehdään kuitenkin värikuvana niin tuollaisia pieniä sävyeroja syntyy. Suurimmalle osalle ne menee kaikki ihan täydestä, mutta vertaappa sitä kuvaa oikeaa mustavalkoiseen niin ei se calibroitu harmaasävykuva olekkaan niin mustavalkoinen.

Kokeileppa jotain kuvaa jossa on sopivasti liukuvärityylisiä eri värisävyjä, tee siitä mv-kuva photarissa ja toisesta kuvasta pyydä labbista tekemään se muunnos labbiksella, tulet huomaan tietyissä kohdin eroja, harmaalta tosin kaiken pitäisi näkyä, juuri testasin tuon.

Mutta kuten mainitsin, monessa vanhassa labbiksessa kenno huutaa korjaajaa, samalla tavalla kuin järkkärin kennoon pääsee pölyä ja skeidaa, niin käy myös labbiksellekin, uudelleen maskaus auttaa tuohon.

• häntä,

Sitäpaitsi aina on painotettu sitä että muunnos harmaasävykuvaksi kannattaisi tehdä kuvankäsittelyssä, ennen vedostusta (tulostusta).

Mistälähin tämäkin on muuttunut, en minä ainakaan ole huomannut?

Selitäpäs tämä.

on näitä itsekin tullut ihmeteltyä, joskus Colorissa suosittelivat kääntämään mustavalkoiseksi siellä vedostusvaiheessa, eli värinä sinne. Saturationin poisto oli silloin kuulemma parempi tapa kuin muutos grayscaleksi, eikös nyt suositella channel mixeriä?.

On tapa sitten mikä tahansa niin kyllähän niistä sen kuvan saa tehtyä,, mutta ei se kuitenkaan ole "mustavalkoinen".

• Vanha harrastelija
        häntä, kirjoitti:

on näitä itsekin tullut ihmeteltyä, joskus Colorissa suosittelivat kääntämään mustavalkoiseksi siellä vedostusvaiheessa, eli värinä sinne. Saturationin poisto oli silloin kuulemma parempi tapa kuin muutos grayscaleksi, eikös nyt suositella channel mixeriä?.

On tapa sitten mikä tahansa niin kyllähän niistä sen kuvan saa tehtyä,, mutta ei se kuitenkaan ole "mustavalkoinen".

Kyllä se nyt kuitenkin olen minä joka käännän kuvani mustavalkoisiksi, eikä mikään laboratorio.
        Miten minä muuten voin vaikuttaa lopputulokseen. Höh!

• ja höh..

Kyllä se nyt kuitenkin olen minä joka käännän kuvani mustavalkoisiksi, eikä mikään laboratorio.
        Miten minä muuten voin vaikuttaa lopputulokseen. Höh!

niin.. kaiken edellä käydyn keskustelun perusteella et voikkaan vaikuttaa lopputulokseen kun et itse siellä loppupäässä sitä ole tekemässä, kuten olet huomannut asiaan vaikuttaa monikin eri asia, toisessa paikkaa ne asiat on vaan olleet paremmalla mallilla.!

Halusin vaan tuoda keskusteluun mukaan eri näkemyksiä, lähinnä johtuen tuosta "hifistelystä" liittyen noihin calibroituihin profiili labbiksiin, eli jos oikein tarkkoja ollaan niin kaikki nuo mainitut jutut vaikuttaa siihen lopputulokseen, ymmärrät varmaan ekan viestini tarkoituksen joka oli se että vaikka joku tulostaa kuvan muka oikean väriseksi ei tarkoita sitä että se olisi sitä!

• Vanha harrastelija
        ja höh.. kirjoitti:

niin.. kaiken edellä käydyn keskustelun perusteella et voikkaan vaikuttaa lopputulokseen kun et itse siellä loppupäässä sitä ole tekemässä, kuten olet huomannut asiaan vaikuttaa monikin eri asia, toisessa paikkaa ne asiat on vaan olleet paremmalla mallilla.!

Halusin vaan tuoda keskusteluun mukaan eri näkemyksiä, lähinnä johtuen tuosta "hifistelystä" liittyen noihin calibroituihin profiili labbiksiin, eli jos oikein tarkkoja ollaan niin kaikki nuo mainitut jutut vaikuttaa siihen lopputulokseen, ymmärrät varmaan ekan viestini tarkoituksen joka oli se että vaikka joku tulostaa kuvan muka oikean väriseksi ei tarkoita sitä että se olisi sitä!

Se kokeiluni mustavalkoisilla tiedostoilla sisälsi myös muutaman värikuvankin jotka piti tulostaa myös värikuvina.
        Paras laboratorio teki niitä päivänvalossakin katsellessa aivan hyväksyttävän neutraaleja mv- ja värikuvia.
        Toisen kuvat mv/väri olivat kauttaaltaan ihan vihreitä yleissävyltään.

Kolmannen kuvat olisi saattanut joku hyväksyä pitkin hampain, olivat senverran punertavia kuitenkin että erottuivat ilman vertailuja tuohon ensimmäiseen.

Kolmas oli täysin kelvoton toinen reunaihan punainen, toinen ihan vihreä keskeltä neutraali. Niin väri kuin mv kuvatkin.

Tulostin saman kuvasarjan samalta tikulta.

Varsinkin se sateenkaarenvärinen näytti tosi härskiltä. Heillä olikin kaikkein vanhimman mallinen kone.

• Lanthanid

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      35
      4289
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      114
      1586
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1546
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1400
    5. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      35
      1266
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      88
      1078
    7. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      132
      1072
    8. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      47
      1054
    9. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      267
      1031
    10. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      994
    Aihe