kuvat vihreinä kehityksestä..??

alet.

Missä vika?

Kuvat näyttivät koneella hyviltä, ehkä jopa hieman punertavilta, samoin kotona tulostettaessa. Laatu ei kuitenkaan riittänyt, joten veimme ne kehitettäviksi valokuvaamoon ja tulos oli hieman vihertävä. Päättelisin itse että virhe on tapahtunut valokuvaliikkeessä, mutta mitä mieltä te olette?

14

1068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha harrastelija

      Juu.. koneet vaihtelee...

      Testailin tässä taannoin Harmaasävykuvilla (muutettu kuvankäsittelyssä "mustavalkoisiksi") paikallisia kuvaamoja.
      Yksi oli sävyiltään neutraali ja ok. Toinen selvästi vihertäväsävyinen. Ja kolmannella oli niin vanha ja huonoissa säädöissä oleva kone. Jolla tuli toinen reuna punertavaa, keskeltä neutraali, ja toinen reuna vihertävä. Ja kaikki samassa kuvassa.

      Naapurikaupungista löytyy sitten se neljäs paikka missä tulee parhaat kuvat. Niillä on nettipalvelu ja profiilikin omalle koneelle. Ja jälki ihan hyvää.

      • alet.

        Olin siis oikeassa. Haluaisitko vielä tarkentaa mikä tämä paikka on josta saa hyviä kuvia?


      • tarkoita
        alet. kirjoitti:

        Olin siis oikeassa. Haluaisitko vielä tarkentaa mikä tämä paikka on josta saa hyviä kuvia?

        sitä että sinä olisit oikeassa jos kuvat liikkeessä olisivat "väärän värisiä", miten omat laitteesi on kalibroitu, en tosin sano etteikö vika voisi olla sielläkin, mutta mutta.? Markinoilla on myös labbiksia joissa on kennot uudelleen maskaamatta jotka vanhuuttaan tekee jo ties minkälaista kuvaa..


      • Vanha harrastelija
        tarkoita kirjoitti:

        sitä että sinä olisit oikeassa jos kuvat liikkeessä olisivat "väärän värisiä", miten omat laitteesi on kalibroitu, en tosin sano etteikö vika voisi olla sielläkin, mutta mutta.? Markinoilla on myös labbiksia joissa on kennot uudelleen maskaamatta jotka vanhuuttaan tekee jo ties minkälaista kuvaa..

        Tiedostoista oli poistettu väritiedot tekemällä niistä harmaasävytiedostoja.
        Silloin ei tule koneesta kuin mahdollisimman neutraalin harmaasävyisiä mustavalkokuvia, jos kone on oikein säädetty ja kunnossa.

        Ja tämä juttu on tosi!


      • Vanha harrastelija
        tarkoita kirjoitti:

        sitä että sinä olisit oikeassa jos kuvat liikkeessä olisivat "väärän värisiä", miten omat laitteesi on kalibroitu, en tosin sano etteikö vika voisi olla sielläkin, mutta mutta.? Markinoilla on myös labbiksia joissa on kennot uudelleen maskaamatta jotka vanhuuttaan tekee jo ties minkälaista kuvaa..

        Jäi sanomatta että se tarkoittaa että olen ehdottomasti oikeassa.


      • väriprosessissa
        Vanha harrastelija kirjoitti:

        Jäi sanomatta että se tarkoittaa että olen ehdottomasti oikeassa.

        tehdään mv-kuvia niin silloin sen muunnon suositellaan tehtäväksi labbiksessa, sama juttu kuin C-41 kehityksestä menevät mv-filmit, kumpaakaan ei ole varsinaisesti tarkoitettu tuohon hommaan ja silloin niitä eroja syntyy monesta eri asiasta johtuen.

        Mutta ole oikeassa, niin mäkin olen ja olen sentään muutaman miljoonaa kuvaa tehnyt!


      • Vanha harrastelija
        väriprosessissa kirjoitti:

        tehdään mv-kuvia niin silloin sen muunnon suositellaan tehtäväksi labbiksessa, sama juttu kuin C-41 kehityksestä menevät mv-filmit, kumpaakaan ei ole varsinaisesti tarkoitettu tuohon hommaan ja silloin niitä eroja syntyy monesta eri asiasta johtuen.

        Mutta ole oikeassa, niin mäkin olen ja olen sentään muutaman miljoonaa kuvaa tehnyt!

        Onko minulta jäänyt jotain huomaamatta vai mikä on.

        Jos tavallinen näppäilijä menee mihin tahansa paikalliseen kuvaamoon saadakseen mustavalkoisia kymppikuvan kokoisia mustavalkokuvia.
        Esimerkiksi samalla kertaa kainalossaaan a)värinegaliuska b) mustavalkonegaliuska c) CD-levy jolla värikuva ja harmaasävytiedosto samasta kuvasta.

        Hän lyö pöytään materiaalin ja pyytää kaikista mustavalkokuvat. Mitä vaihtoehtoja hänellä siis on.
        Pitääkö hänen mielestäsi pyytää jotain erityistä prosessia jotta saisi kymppikuvan kokoiset mustavalkoisensa. Kuitenkin ne pyöräytetään käytännössä samalla koneella ja usein siinä paikanpäällä.

        Olenko siis väärässä jos sanoin että lopputuloksena pitäisi tulla mahdollisimman neutraalin harmaasävyisiä mustavalkokuvia.
        Eikä mitään sateenkaaren värisiä tai selkeästi punertavia/vihreitä?


      • Vanha harrastelija
        väriprosessissa kirjoitti:

        tehdään mv-kuvia niin silloin sen muunnon suositellaan tehtäväksi labbiksessa, sama juttu kuin C-41 kehityksestä menevät mv-filmit, kumpaakaan ei ole varsinaisesti tarkoitettu tuohon hommaan ja silloin niitä eroja syntyy monesta eri asiasta johtuen.

        Mutta ole oikeassa, niin mäkin olen ja olen sentään muutaman miljoonaa kuvaa tehnyt!

        Sitäpaitsi aina on painotettu sitä että muunnos harmaasävykuvaksi kannattaisi tehdä kuvankäsittelyssä, ennen vedostusta (tulostusta).

        Mistälähin tämäkin on muuttunut, en minä ainakaan ole huomannut?

        Selitäpäs tämä.


      • ottaa
        Vanha harrastelija kirjoitti:

        Onko minulta jäänyt jotain huomaamatta vai mikä on.

        Jos tavallinen näppäilijä menee mihin tahansa paikalliseen kuvaamoon saadakseen mustavalkoisia kymppikuvan kokoisia mustavalkokuvia.
        Esimerkiksi samalla kertaa kainalossaaan a)värinegaliuska b) mustavalkonegaliuska c) CD-levy jolla värikuva ja harmaasävytiedosto samasta kuvasta.

        Hän lyö pöytään materiaalin ja pyytää kaikista mustavalkokuvat. Mitä vaihtoehtoja hänellä siis on.
        Pitääkö hänen mielestäsi pyytää jotain erityistä prosessia jotta saisi kymppikuvan kokoiset mustavalkoisensa. Kuitenkin ne pyöräytetään käytännössä samalla koneella ja usein siinä paikanpäällä.

        Olenko siis väärässä jos sanoin että lopputuloksena pitäisi tulla mahdollisimman neutraalin harmaasävyisiä mustavalkokuvia.
        Eikä mitään sateenkaaren värisiä tai selkeästi punertavia/vihreitä?

        huomioon myös se että eri labbikset toistaa eri värejä vähän erilailla, tietyt punaisen ja vihreän sävyt ovat ne pahimmat, nyt kun mustavalkokuva tehdään kuitenkin värikuvana niin tuollaisia pieniä sävyeroja syntyy. Suurimmalle osalle ne menee kaikki ihan täydestä, mutta vertaappa sitä kuvaa oikeaa mustavalkoiseen niin ei se calibroitu harmaasävykuva olekkaan niin mustavalkoinen.

        Kokeileppa jotain kuvaa jossa on sopivasti liukuvärityylisiä eri värisävyjä, tee siitä mv-kuva photarissa ja toisesta kuvasta pyydä labbista tekemään se muunnos labbiksella, tulet huomaan tietyissä kohdin eroja, harmaalta tosin kaiken pitäisi näkyä, juuri testasin tuon.

        Mutta kuten mainitsin, monessa vanhassa labbiksessa kenno huutaa korjaajaa, samalla tavalla kuin järkkärin kennoon pääsee pölyä ja skeidaa, niin käy myös labbiksellekin, uudelleen maskaus auttaa tuohon.


      • häntä,
        Vanha harrastelija kirjoitti:

        Sitäpaitsi aina on painotettu sitä että muunnos harmaasävykuvaksi kannattaisi tehdä kuvankäsittelyssä, ennen vedostusta (tulostusta).

        Mistälähin tämäkin on muuttunut, en minä ainakaan ole huomannut?

        Selitäpäs tämä.

        on näitä itsekin tullut ihmeteltyä, joskus Colorissa suosittelivat kääntämään mustavalkoiseksi siellä vedostusvaiheessa, eli värinä sinne. Saturationin poisto oli silloin kuulemma parempi tapa kuin muutos grayscaleksi, eikös nyt suositella channel mixeriä?.

        On tapa sitten mikä tahansa niin kyllähän niistä sen kuvan saa tehtyä,, mutta ei se kuitenkaan ole "mustavalkoinen".


      • Vanha harrastelija
        häntä, kirjoitti:

        on näitä itsekin tullut ihmeteltyä, joskus Colorissa suosittelivat kääntämään mustavalkoiseksi siellä vedostusvaiheessa, eli värinä sinne. Saturationin poisto oli silloin kuulemma parempi tapa kuin muutos grayscaleksi, eikös nyt suositella channel mixeriä?.

        On tapa sitten mikä tahansa niin kyllähän niistä sen kuvan saa tehtyä,, mutta ei se kuitenkaan ole "mustavalkoinen".

        Kyllä se nyt kuitenkin olen minä joka käännän kuvani mustavalkoisiksi, eikä mikään laboratorio.
        Miten minä muuten voin vaikuttaa lopputulokseen. Höh!


      • ja höh..
        Vanha harrastelija kirjoitti:

        Kyllä se nyt kuitenkin olen minä joka käännän kuvani mustavalkoisiksi, eikä mikään laboratorio.
        Miten minä muuten voin vaikuttaa lopputulokseen. Höh!

        niin.. kaiken edellä käydyn keskustelun perusteella et voikkaan vaikuttaa lopputulokseen kun et itse siellä loppupäässä sitä ole tekemässä, kuten olet huomannut asiaan vaikuttaa monikin eri asia, toisessa paikkaa ne asiat on vaan olleet paremmalla mallilla.!

        Halusin vaan tuoda keskusteluun mukaan eri näkemyksiä, lähinnä johtuen tuosta "hifistelystä" liittyen noihin calibroituihin profiili labbiksiin, eli jos oikein tarkkoja ollaan niin kaikki nuo mainitut jutut vaikuttaa siihen lopputulokseen, ymmärrät varmaan ekan viestini tarkoituksen joka oli se että vaikka joku tulostaa kuvan muka oikean väriseksi ei tarkoita sitä että se olisi sitä!


      • Vanha harrastelija
        ja höh.. kirjoitti:

        niin.. kaiken edellä käydyn keskustelun perusteella et voikkaan vaikuttaa lopputulokseen kun et itse siellä loppupäässä sitä ole tekemässä, kuten olet huomannut asiaan vaikuttaa monikin eri asia, toisessa paikkaa ne asiat on vaan olleet paremmalla mallilla.!

        Halusin vaan tuoda keskusteluun mukaan eri näkemyksiä, lähinnä johtuen tuosta "hifistelystä" liittyen noihin calibroituihin profiili labbiksiin, eli jos oikein tarkkoja ollaan niin kaikki nuo mainitut jutut vaikuttaa siihen lopputulokseen, ymmärrät varmaan ekan viestini tarkoituksen joka oli se että vaikka joku tulostaa kuvan muka oikean väriseksi ei tarkoita sitä että se olisi sitä!

        Se kokeiluni mustavalkoisilla tiedostoilla sisälsi myös muutaman värikuvankin jotka piti tulostaa myös värikuvina.
        Paras laboratorio teki niitä päivänvalossakin katsellessa aivan hyväksyttävän neutraaleja mv- ja värikuvia.
        Toisen kuvat mv/väri olivat kauttaaltaan ihan vihreitä yleissävyltään.

        Kolmannen kuvat olisi saattanut joku hyväksyä pitkin hampain, olivat senverran punertavia kuitenkin että erottuivat ilman vertailuja tuohon ensimmäiseen.

        Kolmas oli täysin kelvoton toinen reunaihan punainen, toinen ihan vihreä keskeltä neutraali. Niin väri kuin mv kuvatkin.

        Tulostin saman kuvasarjan samalta tikulta.

        Varsinkin se sateenkaarenvärinen näytti tosi härskiltä. Heillä olikin kaikkein vanhimman mallinen kone.


    • Lanthanid

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      207
      8351
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4718
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      30
      2275
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2168
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1468
    Aihe