Susi ennen koiraa

Selvä asia

Minua on jo pitkään ihmetyttänyt tämä pedoista käyty pelkokeskustelu. Nyt karhuista syntynyt pelko näkyy jo tasaantuneen ja lauhtuneen keskusteluissa ja mediassa.
Viimeisimpänä ja mediaseksikkäimpänä on puheenaiheeksi noussut susi.
Jotenkin minulla alkaa mennä yli hilseen ymmärrys niiltä henkilöiltä jotka alituiseen lietsovat jotain hysteriaa aiheesta.
Poikkeuksetta suurimman pelkokertoimen tuntuvat omaavan metsästäjät, varsinkin koiraa maastossa käyttävät metsästäjät.
Täällä kaakkois-suomessa missä itse asustelen ja susikanta pitäisi olla korkea niin metsästäjien pelko on noussut aivan käsittämättömiin mittoihin.
Osa porukasta kuuluu jo olevan sellaisia ettei uskalla maastossa ilman asetta liikkua. Vielä vähemmän uskaltaa koiraa vapaana pitää.
Useamman vuoden kokemuksella ja koirat jatkuvasti minulla mukana maastossa en todellakaan ole yhtään vastoinkäymistä kokenut.
Olisiko siinä metsästäjien keskellä sisäisesti pohtimista että onko heidän suhteensa metsään ja siellä liikkuviin lajeihin kateissa. Eli lyhyesti sanoen onko tietämyksen taso laskenut.
Toki se on ymmärrettävää että varsinkin vanhemmilla metsästäjillä tuskin on ainakaan etelä-suomessa koskaan mitään kokemusta suurpedoista ollutkaan. Ovathan ne vasta aika lähiaikoina ilmaantuneet maastoon.
Ilmeisesti kuitenkin ainoa syy susivihaan löytyy koiraa metsästyksessä käyttävistä. Koska riski voi olla että roolit kääntyvät ja koira voi hävitä.
Mutta eikö tappion mahdollisuus kuulu oleellisena osana urheiluun. Toisaalta, mitä väliä sillä on jos koira menee silloin tällöin. Se on hinta lajissa jonka tarkoituksena on tappaa. Välillä voi omat koirat joutua tapetuksi. Mutta koiria on tämä maailma pullollaan ja niiden kantaa ei mikään tule heilauttamaan. Toisin on suden kanssa.

26

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laikaman

      Ei tuosta pelosta ja vihasta muut jauha kuin hysteeriset suojelijat. Kaikki pedoista kerrottu asia yritetään niillä väistyää.

    • Kerrakseen

      Mitä hittoa sinäkin muka tiedät koirien kanssa metsässä liikkumisesta, jos ja kun vaikuttaa että sulla on semmoiset puudelit mukana, jotka kulkevat parin metrin päässä, eivätkä kauemmas lähde, vaikka käskisitkin.

      Toista se on metsästäjillä, joiden koirat tekevät työtä puolenkilometrin päässä ja useita tuntejakin yhteen menoon, sitkeimmät jopa päiviä.

      Ja tuo loppulotrinkisi, että "mitä väliä, vaikka koiria meneekin", kertoo kyllä sinun olemattomista kokemuksistasi ja muutenkin omituisesta asenteesta toisten koiria kohtaan.

      Minä ampuisin suden siinä tilanteessa, jos se on vaikka vieraankin omistajan koiran kimpussa.

      Esitä sinä vain muka susien puolesta huolestunutta, se se vasta on naurettavaa ja omituista asennoitumista, koska sudet ei oo sinnepäinkään menossa, että ne olisivat sukupuuttoon kuolemassa. BÖÖÖH!

      • Selvä asia

        Nämä minun puudelit on karkeakarvaisia mäyräkoiria. Varustettuna gps-pannalla kun aika usein sattuu olemaan etäisyyttä (ainakin gepsin) mukaan puolesta kilometristä kilometriin. Joten enhän minä mistään näillä eväillä voi tietääkään.


      • Selvä asia

        meillä vaimo liikkuu innokkaasti maastossa koirien kanssa. Tosin hänellä ei olekaan pupu pöksyssä. Hänellä on tosin jatkuva pelko milloin sattuu kohtaaminen pahimman pedon kanssa mitä metsässä liikkuu. Nimittäin pervo aikamiespoika metsästäjä. Niitä kun liikkuu silmät kiiluen aika paljonkin. Osa niistäkin on "tyhmiä" eikä tajua jättää saalista rauhaan. Niitä vaimoni pelkää.


      • Kerrakseen
        Selvä asia kirjoitti:

        meillä vaimo liikkuu innokkaasti maastossa koirien kanssa. Tosin hänellä ei olekaan pupu pöksyssä. Hänellä on tosin jatkuva pelko milloin sattuu kohtaaminen pahimman pedon kanssa mitä metsässä liikkuu. Nimittäin pervo aikamiespoika metsästäjä. Niitä kun liikkuu silmät kiiluen aika paljonkin. Osa niistäkin on "tyhmiä" eikä tajua jättää saalista rauhaan. Niitä vaimoni pelkää.

        Nyt paljastit koko pohjanoteerauksesi, joka jo näkyi aloituksessasikin aivan selvästi.

        Mutta kun aloititkin noin lapsellisen typerästi, se oli odotettavissakin, ettet osaa olla paljastamatta omaa VALETTASI kaikkien näkyville.

        Oot pelkkä provo, joka ei aikansa kuluksi muuta keksi, kun koittaa omat houreensa laittaa toisten päälle!


    • huoh

      Eikö tässä suurin ongelma ole ollut ns. "tyhmät" sudet, jotka eivät pelkää ihmistä kuten "normaalit" sudet tekevät.
      "Tyhmät" sudet tulevat asutuskeskuksiin tai niiden liepeille, lisääntyvät ja ennen pitkään -kuten täällä- asutuskeskuksen liepeillä on entisen viiden "tyhmän" lisäksi 10-15 ihmiseen tottunutta "tyhmää" sutta.
      Koska susi on petoeläin ja nämä tyhmät käyttäytyvät poikkeavasti, on, jos ei ihmisten pelko, niin ainakin varuillaan olo ihan tervettä.
      Minulla on koira ja pieniä lapsia. Jos koira on sudelle syy tulla pihalleni -kuten kerran on käynyt- niin väkisin tulee mieleeni, että mitä tapahtuisi jos pienet olisivat koiran kanssa pihalla leikkimässä.
      Koska en halua ajatella pidemmälle olen tehnyt päätöksen, että seuraavan kerran kun susi vierailulle tulee, se "tipahtaa" jos asia vain on minusta kiinni. Jos tämä on jonkun mielestä hysteeristä, tai epäurheilijamaista -kun en kestä "tappioita" edes ajatuksissa- niin mitä sitten?

      • Selvä asia

        nämä "tyhmät" sudet ovat aika usein susia jotka ovat etsimässä omaa reviiriä ja ensimmäisen vuoden aikana tietenkin tutkivat kaiken toiminnan reviirillään. Ja silloin ovat myös silloin tällöin näkyviä.
        Meillä oli kerran lasten vaunut pihalla ja lähinaapurin hirvikoira oli pyörimässä sen ympärillä ja nousemassa jo takajaloilleen ja kaatamassa sen.
        Siihen oli minulla hyvä lääke jota tietenkin käytin saman tien .222 perseen kautta ammuttuna riitti.


      • huoh
        Selvä asia kirjoitti:

        nämä "tyhmät" sudet ovat aika usein susia jotka ovat etsimässä omaa reviiriä ja ensimmäisen vuoden aikana tietenkin tutkivat kaiken toiminnan reviirillään. Ja silloin ovat myös silloin tällöin näkyviä.
        Meillä oli kerran lasten vaunut pihalla ja lähinaapurin hirvikoira oli pyörimässä sen ympärillä ja nousemassa jo takajaloilleen ja kaatamassa sen.
        Siihen oli minulla hyvä lääke jota tietenkin käytin saman tien .222 perseen kautta ammuttuna riitti.

        Meillä ne ovat etsiskelleet reviiriään jo muutaman vuoden. Pääteltiin täällä, että ovat jo asettuneet taloksi. Tyhmiä olivat kun eivät reviiriä löytäneet muualta kuin asutuskeskuksen läheltä.
        Tuo .222 on oiva lääke kaikenlaiseen. Suteen, jos tarvii (toivottavasti ei), ajattelin käyttää vähän jykevämpää.


    • ekoa

      oot varmaa se metsästäjä joka luikkii sulan aikana "luvatta"saariloissa riistaa etsien?jäiden tultua kehuskelet saalistas lähi räkälöissä,kaljaa kitaten.olenko ken ties oikeassa?

    • Pikinokka

      Sulla ei itellä taatusti ole ikkään koirraa ollut,ennemmin menettäs emännän sujen suuhun kuin hyvän koiran.Koira on perheen jäsen ja hyvä sukuiset koirat maksavat aika paljon(onkohan sulla mitään tajua kuinka paljon?)

      • Selvä asia

        Niinkuin jo aikaisemmin sanoin. Kaksi kappaletta. Ovat meille enemmänkin kuin perheenjäseniä. Saavat näin maalla temuta vapaana niin paljon kuin ikinä jaksavat. Pitkät ovat lenkit mitä niiden kanssa maastossa viedään. Tottakai ymmärrän miltä koiran menetys tuntuu. Mutta niinkuin aikaisemmin sanoin niin jos peto vie koirani niin edelleen täysin hyväksyn sen. Ja ihan kuin ohimennen, minua suuresti harmittaa katsella ajokoiria jotka pienessä kopissa ovat päivästä toiseen päästäkseen silloin tällöin jänis jahtiin.


      • Selvä asia

        No meidän koirat maksoi muutama vuosi sitten 1200 euroa/kpl. En tiedä paljonko koirat sitten muuten maksavat.Kyllä minä voisin maksaa omistani vaikka auton hinnan maksaa jos niikseen menee.


      • HYVÄT
        Selvä asia kirjoitti:

        No meidän koirat maksoi muutama vuosi sitten 1200 euroa/kpl. En tiedä paljonko koirat sitten muuten maksavat.Kyllä minä voisin maksaa omistani vaikka auton hinnan maksaa jos niikseen menee.

        Vakuutukset mäyräkoirille, puheistasi päätellen, vaikkei edes mäyriä ole vielä kovin paljon näkyny.


      • vai emäntä susille..

        Ilmankos sinulla ei ole emäntää.


      • ruuben-100
        Selvä asia kirjoitti:

        Niinkuin jo aikaisemmin sanoin. Kaksi kappaletta. Ovat meille enemmänkin kuin perheenjäseniä. Saavat näin maalla temuta vapaana niin paljon kuin ikinä jaksavat. Pitkät ovat lenkit mitä niiden kanssa maastossa viedään. Tottakai ymmärrän miltä koiran menetys tuntuu. Mutta niinkuin aikaisemmin sanoin niin jos peto vie koirani niin edelleen täysin hyväksyn sen. Ja ihan kuin ohimennen, minua suuresti harmittaa katsella ajokoiria jotka pienessä kopissa ovat päivästä toiseen päästäkseen silloin tällöin jänis jahtiin.

        taitaapi olla nämä mäyräkoirat sellasia etteivät kelpaa sudellekkaan,,,, ainakin kaavilla hirvi koiria meni kaksikin samasta hirven haukku kokeesta, joten milläs nyt puolustelet ????


    • ...metsässä käynytkään

      Etkä liiemmin koiraa omistaa.

      • Selvä asia

        Vastauksen saat kun luet aikaisemmat kirjoitukseni. Jos siis ymmärrät mitä niissä lukee.
        Taidat olla vaan provo.


      • ... metsässä käynytkään
        Selvä asia kirjoitti:

        Vastauksen saat kun luet aikaisemmat kirjoitukseni. Jos siis ymmärrät mitä niissä lukee.
        Taidat olla vaan provo.

        Riitti toi eka kirjotus, josta muuten pomppas silmään: "Toki se on ymmärrettävää että varsinkin vanhemmilla metsästäjillä tuskin on ainakaan etelä-suomessa koskaan mitään kokemusta suurpedoista ollutkaan. Ovathan ne vasta aika lähiaikoina ilmaantuneet maastoon." Käsittääkseni suurpetoja on ollu aika kauan ja etenkin vanhemmat metsästäjät ovat niitä silloin tällöin kohdanneet.


      • selvä asia
        ... metsässä käynytkään kirjoitti:

        Riitti toi eka kirjotus, josta muuten pomppas silmään: "Toki se on ymmärrettävää että varsinkin vanhemmilla metsästäjillä tuskin on ainakaan etelä-suomessa koskaan mitään kokemusta suurpedoista ollutkaan. Ovathan ne vasta aika lähiaikoina ilmaantuneet maastoon." Käsittääkseni suurpetoja on ollu aika kauan ja etenkin vanhemmat metsästäjät ovat niitä silloin tällöin kohdanneet.

        No milloinkahan ne vanhemmat metsästäjät niitä on etelä-suomessa kohdanneet. Karhuja ehkä joskus kuulleet olevan.
        Susia ehkä joskus 80-luvulla kaakkois-suomessa asuvat metsästäjät.
        Muistathan että metsästäjät tappoivat suden Suomessa sukupuuttoon 70-luvun alussa...


      • =37
        selvä asia kirjoitti:

        No milloinkahan ne vanhemmat metsästäjät niitä on etelä-suomessa kohdanneet. Karhuja ehkä joskus kuulleet olevan.
        Susia ehkä joskus 80-luvulla kaakkois-suomessa asuvat metsästäjät.
        Muistathan että metsästäjät tappoivat suden Suomessa sukupuuttoon 70-luvun alussa...

        Helppo laskutoimitus.


      • Selvä asia
        =37 kirjoitti:

        Helppo laskutoimitus.

        Niin itse asiassa 70-luvun alussa tapettiin VIIMEINEN suomalainen susi sukupuuttoon. Ja sekin itse asiassa pohjoisessa. Etelä-suomesta jo paljon aikaisemmin. Mutta niinkuit huomaat että kirjoituksessani taisi olla aika paljon asiaa vanhempien metsästäjien tieto-taidosta.
        Eihän tässä ole montaakaan vuotta kun karhunpyyntiä pohjois-karjalassa taas alettiin herättelemään henkiin, niin jo silloin totesivat ettei ole riittävää ammattitaitoa ja homma menee vaikeaksi alussa.


      • kätkäläinen-1
        selvä asia kirjoitti:

        No milloinkahan ne vanhemmat metsästäjät niitä on etelä-suomessa kohdanneet. Karhuja ehkä joskus kuulleet olevan.
        Susia ehkä joskus 80-luvulla kaakkois-suomessa asuvat metsästäjät.
        Muistathan että metsästäjät tappoivat suden Suomessa sukupuuttoon 70-luvun alussa...

        susi ei ole koskaan kuollut sukupuuttoon !! susia on aina ollut koillissuomessa niinkuin kahujakin. jokainen voi riskeerata koiransa miten huvittaa mutta en kyllä itse lähettäisi susi alueille juoksentelemaan,,, varsinkin hyviä koiria.


      • saatanan urpo
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        susi ei ole koskaan kuollut sukupuuttoon !! susia on aina ollut koillissuomessa niinkuin kahujakin. jokainen voi riskeerata koiransa miten huvittaa mutta en kyllä itse lähettäisi susi alueille juoksentelemaan,,, varsinkin hyviä koiria.

        kirjoittamaan.vituttaa lukea tollasen vammasen kirjotusta jossa on jatkuvasti jotain pilkkuja joka vitun välissä!suksi vittuun jos et osaa käyttää näppistäsi


      • kätkäläinen-1
        saatanan urpo kirjoitti:

        kirjoittamaan.vituttaa lukea tollasen vammasen kirjotusta jossa on jatkuvasti jotain pilkkuja joka vitun välissä!suksi vittuun jos et osaa käyttää näppistäsi

        no mutta ne pilkut on tarkoitettu juuri sinua varten,,,,,, eli näin sinun on helpompi lukea tekstiäni,,,,, ;) en ole asunut koneella siinä määrin kuin sinä, minulla kun on muutakin elämää joka taas on antanut tieto pohjaa niihin lausuntoihin mitä täälläkin olen antanut,, eli tuleehan niitä virheitä mutta opin koko ajan lisää ja kehityn,,,,,,,;)


      • Selvä asia
        kätkäläinen-1 kirjoitti:

        susi ei ole koskaan kuollut sukupuuttoon !! susia on aina ollut koillissuomessa niinkuin kahujakin. jokainen voi riskeerata koiransa miten huvittaa mutta en kyllä itse lähettäisi susi alueille juoksentelemaan,,, varsinkin hyviä koiria.

        Kyllä nyt sinun tietämyksesi ikävä kyllä loppuu kesken.
        Suomalainen susi on kuollut sukupuuttoon 70-luvun alussa. En nyt ihan tarkka ole vuodesta, mutta taisi olla -73.
        Kyllä sinun nyt täytyy hieman opiskella aiheesta.


      • kätkäläinen-1
        Selvä asia kirjoitti:

        Kyllä nyt sinun tietämyksesi ikävä kyllä loppuu kesken.
        Suomalainen susi on kuollut sukupuuttoon 70-luvun alussa. En nyt ihan tarkka ole vuodesta, mutta taisi olla -73.
        Kyllä sinun nyt täytyy hieman opiskella aiheesta.

        asiasta on kahta tietoa mutta realistisempi on se että suomessa kun ei ole omaa susi kantaa koskaan ollut ja meillä on pitkä maaraja ja rajan takana on aina ollut susia runsaasti, ja kun ne sudet ei tottele rajoja vaan juoksevat yli silloin kun huvittaa niin en ymmärrä väitettä että suomesta olisi sudet kuolleet sukupuuttoon täällä ei ehkä ole ollut pentueita ja selviä reviirejä, mutta jos kysyy esimerkiksi lapin miehiltä ja naisilta niin ne kyllä vannovat että lapissa on aina ollut susia ja aina tulee olemaan. samoin kertovat raja seudun asukkaat, eli minun mielestäni jos valtion rajojen sisällä juoksentelee susi tai susia, niin ei se silloin ole sukupuiuttoon kuollut.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe