Kalevi ja Tuula

ainoat jotka

ihastelevat Marokkoa. Hirveä maa!

15

2270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On helppo taas huitaista, että "hirveä maa". Olettekohan edes käynyt siellä?Olisi ollut hyvä kuulla myöskin perusteluja väitteestänne.Mitenkähän Teidän elämäänne vaikuttaa se, jos jotkut pitävät jostakin maasta.Toivottavasti löydätte myöskin maan josta pidätte vai oliko tuo väittämänne vain katkerruutta jostakin. Hyvää kevättä.

    • Tuula

      Kiitos Kalevi taas kerran kommentista. Olen siinä samaa mieltä, että arvostella toki saa... Missä faktat!!! Jokainen osaa kirjoittaa ja haukkua kohteita,se on helppoa se. Kirjoittajan kokemus taitaa olla jostain kuultua tai pikku päässä keksittyä. Ainahan näitä haavematkailijoita löytyy. Olen aikaisemminkin kysellyt perustelujen perään, vastausta en ole saannut. Asiallinen kirjoittelu tekee tästä palstasta mielenkiintoisen meille asiasta kiinnostuneille.Kaikki me olemme erinlaisia ihmisiä joilla on erinlaiset tarpeet lomalla.Itse en pidä massaturismi kohteista esim. espanja. Enkä välitä istua joka ilta juopuneiden seurassa,se on minun ja Kalevin sekä monien muiden valinta. Kaleville lämmintä loma Agadirissa, missä hotellissa asut tällä matkalla?

      • sinulle oikein

        pitäisi esittää mielipiteestä?Mielipide on henk.koht.eikä sitä tarvitse selitellä.Et vain kestä kuulla arvosteluja onnelastasi.


      • Tuula
        sinulle oikein kirjoitti:

        pitäisi esittää mielipiteestä?Mielipide on henk.koht.eikä sitä tarvitse selitellä.Et vain kestä kuulla arvosteluja onnelastasi.

        Heippa! Kyllä minä kestän arvostelun,ei siinä mitään onkelmaa ole! Mutta missä on arvostelu???
        Tottakai sitä odottaa jotakin esimerkkiä mikä on kamalaa tai aivan hirveää... esim. ihmiset,kulttuuri ym. Tulee jotenkin mieleen smurffit,heistähän yksi aina inhosi kaikkea.Vaikka ei tennyt asiasta mitään.Jokaisella saa olla oma mielipiteensä toki, eihän siitä ollut edes kysymys. Itse kyllä pystyn perustelemaan mistä pidän ja mistä en. Tällä palstallahan on siitä kysymys!! Näin ainakin olen ymmärtänyt!! Moni muukin on asian tajunnut samalla tavalla. Moni kirjoittaja on halunnut tietää asioista esim. Kalevilat.Hän on kirjoittanut vain oman näkemyksensä, perustellen usein kantaansa. Pitää huomioda että se meidän näkemyksemme maasta jota olemme nähneet monelta eri kantilta.Ei vaan turistikeskusesta nähtynä. Jos mailmassa oli unelma valtio toki me kaikki haluaisimme asua siellä.Tosi asia on että Marokossa ja Suomessa on paljon erinlaisuuksia kultuurissa,elinolosuhteissa...ym. Tosen mielipiteen kunniottaminen pitäisi olla itsestään selvä asia,vai mitä.Minulla ei koskaan ollut tapana halventaa toisen mielipidettä.Tosi asia on kuitenkin se ETTÄ MAASSA MAAN TAVALLA!!!!Toivottavasti se sinun ONNELASI löytyy jostakin,tai ainakin etsit sitä elämän ajan.


      • kalevi.s

        Terveiset Agadirista.Aurin ko paistaa.Keskustelin eilen illalla tasta palstasta AM/oppaiden kanssa.Kuten totesit niin kesku_stelu talla palstatta verrattuna edelliseen kauteen on ollut todella laaja!alaista.Kritiikki on aina kohdallaan,mutta sen pitaisi olla asiallista.Kuka tahansa voi sanoa perustelemattomia asioita.No me laitamme ne omaan arvoonsa.Asun talla kertaa hotellissa nimeltaan Sud Bahia.Oletko Sina tulossa tana kevaana? Anteeksi mutta tama teksti on vaikeasti luettavaa.Kirjaimet nappaimistolla ovat aivan eri paikoissa.En myoskaan loyda meidan kahden konsonantin ylamerkkeja.Kai ne jossain erikoismerkeissa ovat,mutta tietokoneen kaytossa on viela paljon paljon aukkoja. Nyt sitten menen kahville La Fontaineen tai La Verandaan.Mukavaa maalisluuta.Kalevi


      • sinulle oikein kirjoitti:

        pitäisi esittää mielipiteestä?Mielipide on henk.koht.eikä sitä tarvitse selitellä.Et vain kestä kuulla arvosteluja onnelastasi.

        Milloinkahan olen maininnut, etta Marokko olisi onnela.


      • Tuula kirjoitti:

        Heippa! Kyllä minä kestän arvostelun,ei siinä mitään onkelmaa ole! Mutta missä on arvostelu???
        Tottakai sitä odottaa jotakin esimerkkiä mikä on kamalaa tai aivan hirveää... esim. ihmiset,kulttuuri ym. Tulee jotenkin mieleen smurffit,heistähän yksi aina inhosi kaikkea.Vaikka ei tennyt asiasta mitään.Jokaisella saa olla oma mielipiteensä toki, eihän siitä ollut edes kysymys. Itse kyllä pystyn perustelemaan mistä pidän ja mistä en. Tällä palstallahan on siitä kysymys!! Näin ainakin olen ymmärtänyt!! Moni muukin on asian tajunnut samalla tavalla. Moni kirjoittaja on halunnut tietää asioista esim. Kalevilat.Hän on kirjoittanut vain oman näkemyksensä, perustellen usein kantaansa. Pitää huomioda että se meidän näkemyksemme maasta jota olemme nähneet monelta eri kantilta.Ei vaan turistikeskusesta nähtynä. Jos mailmassa oli unelma valtio toki me kaikki haluaisimme asua siellä.Tosi asia on että Marokossa ja Suomessa on paljon erinlaisuuksia kultuurissa,elinolosuhteissa...ym. Tosen mielipiteen kunniottaminen pitäisi olla itsestään selvä asia,vai mitä.Minulla ei koskaan ollut tapana halventaa toisen mielipidettä.Tosi asia on kuitenkin se ETTÄ MAASSA MAAN TAVALLA!!!!Toivottavasti se sinun ONNELASI löytyy jostakin,tai ainakin etsit sitä elämän ajan.

        Joku saa taas varmasti herneita nenuunsa kun kirjoitan, etta tassa maassa on joitakin asioita ja tapoja joita haluaisin vieda sinne meidan kotosuomeemme. Vastapainoksi toisin myos useita asioita meilta tanne.Uskon itse siihen, etta erilaisilla kulttuureilla ja ihmisillla olisi paljon annettavaa toisilleen.Ottakaamme erilaisuus rikkautena.Eino Leino sanoo Hymyilevassa Apollossa:"Oi ihmiset toistanne ymmartakaa niin ette niin kovat oisi".No joka tapauksessa Allahin aurinko paistaa taalla mukavasti, ja taman jalkeen ansaitse "kahua halibin" eli maitokahvin seka maistuvan leivoksen La Fontaine katukahvilassa. Yritin kysya taman internet paikan pitajilta miten loytaisin meidan parin vokaalimme ylamerkit. Pojat eivat tienneet kovan hakemisen jalkeenkaan. Naqppaimistossa taalla kirjaimet ovat eri paikoissa ja lisaksi arabian konsonantit.Erilaisuutta tamakin.


      • esimerkki 7

        Olenpa minäkin joskus kauan sitten nuorena neitinä Marokossa käynyt ja päätin, etten enää koskaan mene. Koska tuosta reissusta on jo toistakymmentä vuotta aikaa, niin Agadir lienee nykyään huomattavasti miellyttämpi paikka. Silloin ei voinut edes kadulla kävellä tai kaupasta ostaa postikortteja, niin ettei joku olisi tarjonnut hassista ostettavaksi, siis joka ikinen päivä. Tyrkyttäminen oli aivan sietämätöntä, kieltäytymistä seurasi sylkeminen päälle ja vitun haistattelu suomeksi! Ja huom! kieltäydyimme kohteliaasti! Silmättömien, jalattomien tai kädettömien kerjäläisten määrä aiheutti fyysistä pahaa oloa = oksettavaa. Myös turistien liikenneonnettomuudet olivat todellakin jokapäiväistä katsottavaa. Varkaisiin emme törmänneet, valehtelijoihin ja huijareihin kyllä.

        Onneksi hotellimme oli lähinnä saksalaisten ja amerikkalaisten asuttama luksushotelli, jonka suojissa vietimme loppuloma. Koskaan en ole odottanut loman loppumista ja kotiin paluuta, mutta näin kävi Marokossa. Mutta kuten sanottu, tästä on toistakymmentä vuotta aikaa. Marokkoon tai ylipäätään Afrikan mantereelle en ole silti vieläkään lähdössä.


      • anoppi
        esimerkki 7 kirjoitti:

        Olenpa minäkin joskus kauan sitten nuorena neitinä Marokossa käynyt ja päätin, etten enää koskaan mene. Koska tuosta reissusta on jo toistakymmentä vuotta aikaa, niin Agadir lienee nykyään huomattavasti miellyttämpi paikka. Silloin ei voinut edes kadulla kävellä tai kaupasta ostaa postikortteja, niin ettei joku olisi tarjonnut hassista ostettavaksi, siis joka ikinen päivä. Tyrkyttäminen oli aivan sietämätöntä, kieltäytymistä seurasi sylkeminen päälle ja vitun haistattelu suomeksi! Ja huom! kieltäydyimme kohteliaasti! Silmättömien, jalattomien tai kädettömien kerjäläisten määrä aiheutti fyysistä pahaa oloa = oksettavaa. Myös turistien liikenneonnettomuudet olivat todellakin jokapäiväistä katsottavaa. Varkaisiin emme törmänneet, valehtelijoihin ja huijareihin kyllä.

        Onneksi hotellimme oli lähinnä saksalaisten ja amerikkalaisten asuttama luksushotelli, jonka suojissa vietimme loppuloma. Koskaan en ole odottanut loman loppumista ja kotiin paluuta, mutta näin kävi Marokossa. Mutta kuten sanottu, tästä on toistakymmentä vuotta aikaa. Marokkoon tai ylipäätään Afrikan mantereelle en ole silti vieläkään lähdössä.

        Halusit kirjoittaa faktaa. Aika suppeaa faktaa, silla kun kavelee Suomessa minka tahansa kaupungin keskustassa ilta kello 10 jalkeen, voi yhta hyvin sanoa faktana, etta kaikki suomalaiset ovat rahinoivia,kadulle pissaavia juoppoja.


    • Ei juntti

      Mietin pitkään, että miten suhtautua tämän henkilön kommenttiin. Tulin siihen tulokseen, että joko a) hän haluaa ärsyttää b) on kateellinen jostain c) hänellä on "paha päivä" tai d) on yksinkertaisesti niin tyhmä, että ei edes tiedä, mitä asian perusteleminen tarkoittaa. Kanssakäymisessä ja keskustelemisessa (etenkin väittelyissä) mielipidekin pitää perustella, sillä muutenhan keskustelu ja kanssakäyminen tyrehtyy siihen. Eli luultavasti jokin vaihtoehdoista a-c.

      Olen käynyt Marokossa ja pidin siitä enemmän kuin Tunisiasta. Haaveilen, että joskus pääsisi ajan/rahan salliessa kiertämään enemmänkin Marokkoa. Hyvää pohjatyötä ja suunnittelua se tosin vaatii. Helpompi on valita pakettimatka, mutta siinä ei välttämättä näe kuin pinnan. Olen tosin sellainen ihminen, että matkakin pitää olla etukäteen suunniteltu; ex tempore-tyyli ei toimi.

      Lisäksi haluaisin nostaa esille sen, että marokkolainen ruoka sekä sisustus ovat kovassa noussussa, oletteko huomanneet? Enkä ihmettele. Kyllähän marokkolainen ruoka (ja yleensä välimeren ruokakulttuuri) on hyvää. Kevyempää, terveellisempää, enemmän kasviksia, kalaa... Itse olen niin tympääntynyt raskaaseen suomalaiseen ruokaan, mutta se onkin keskustelunaihe sinänsä ;)

      • Marokossa viihtyvä

        Viitaten edelliseen viestiin, myös marokkolaiset korut, muoti ovat nousussa.
        Rakennus alalla tapahtuu.
        Tangier mediin on valmistumassa tämän vuoden aikana, Afrikan suurin satama,se tulee olemaan yksi välimeren suurimista satamoista. Pohjoisessa on muitakin mittavia rakennus hankkeita, Marokko pyrkii saavuttamaan euroopan elintason.
        Muistakaan että Marokko itsenäistyi vasta vuonna 1956. Itse olen seurannut Marokon kehitymistä 10 vuosia, 2000 jälkeen edistys on ollut huimaa. Monet moittivat Marokkoa ja ovat käynneet ehkä kerran Agadirissa, tai vain kuuleet puhuttavan siitä, jos turisti oleilee viikon kaksi tuskin pääsee tutustumaan Marokkoon perin pohjin, esim ruokakulttuuri on uskomaton, joka puolella Marokkoa on erilaisia ruokia, ja tapoja valmistaa maukkaita aterioita, jos vertaa Suomen ruokakultuuriin niin suomesta ei löydy paljoakaan vaihtelua, ja luonnonlääkeet, löytyy mausteita, kasveja joita ei löydy muualta maailmasta. Marokkoon kannattaa tutustua syvällisemmin.


      • Satunnaiskävijä
        Marokossa viihtyvä kirjoitti:

        Viitaten edelliseen viestiin, myös marokkolaiset korut, muoti ovat nousussa.
        Rakennus alalla tapahtuu.
        Tangier mediin on valmistumassa tämän vuoden aikana, Afrikan suurin satama,se tulee olemaan yksi välimeren suurimista satamoista. Pohjoisessa on muitakin mittavia rakennus hankkeita, Marokko pyrkii saavuttamaan euroopan elintason.
        Muistakaan että Marokko itsenäistyi vasta vuonna 1956. Itse olen seurannut Marokon kehitymistä 10 vuosia, 2000 jälkeen edistys on ollut huimaa. Monet moittivat Marokkoa ja ovat käynneet ehkä kerran Agadirissa, tai vain kuuleet puhuttavan siitä, jos turisti oleilee viikon kaksi tuskin pääsee tutustumaan Marokkoon perin pohjin, esim ruokakulttuuri on uskomaton, joka puolella Marokkoa on erilaisia ruokia, ja tapoja valmistaa maukkaita aterioita, jos vertaa Suomen ruokakultuuriin niin suomesta ei löydy paljoakaan vaihtelua, ja luonnonlääkeet, löytyy mausteita, kasveja joita ei löydy muualta maailmasta. Marokkoon kannattaa tutustua syvällisemmin.

        Olin perheineni vuoden vaihteessa Marokossa. Agadir on ainakin minun mielestäni kohtalaisen helppo kohde esimerkiksi perheelliselle. Ennen lapsia matkustimme mieheni kanssa reppumatkoja ympäri maapalloa ja noihin matkoihin verrattuna Marokko on silmissäni aika länsimainen ja siisti maa. Toisaalta Marokossa on kuitenkin jotain eksoottistakin nähtävää, jos viitsii vaivautua Agadirin ulkopuolelle ja on ylipäätään kiinnostunut uuden kokemisesta. Marokkoon on helppo matkustaa lyhyemmällekin lomalle, koska aikaero on niin mitätön.

        Joten Tuula ja Kalevi eivät ole ainoita Marokosta pitäviä. Itse en lukeudu noihin Marokon asiantuntijoihin tai suoranaisiin faneihin, mutta voisin kyllä suositella Marokkoa, jos joku haluaa matkustaa keskellä talvea aurinkoon eikä odota, että matkoilla kaikki on tismalleen samalla tavoin kuin suomalaisessa pikkukaupungissa.


    • anoppi

      Marokossa kay miljoonia turisteja joka vuosi. Viime vuosina Marokossa on filmattu monia, monia kuuluisia elokuvia, naissa kuvissa naytelleet elokuvatahdet ovat hankkineet jopa asunnon Marokosta.Marokko on Afrikassa, jos tanne tullaan etsimaan koto Suomen oloja, niin varmasti maa ei ole mieleen.

    • jee

      ..Marokkoa. Tuli käytyä siellä viikon verran tässä kuussa. Hyvin todennäköisesti menen uudelleen. Hintataso on sopiva ja ihmiset mukavia. Maa kehittyy hyvää vauhtia ja Agadir on arkkitehtuuria lukuunottamatta jopa hyvin eurooppalaisen tuntuinen kaupunki, silti vielä eksoottinen ja ranta on hieno.

      • suz

        Tuntuu, että useilla se kosketus Marokkoon on juuri Agadir, jossa ei näe vielä sitä kunnon Marokkoa. Oon itse ollut omatoimimatkalla, jonka reitti oli Casablanca-Rabat-Marrakesh-Agadir-Casablanca. Marokko on ihan kokemisen arvoinen paikka monenkin asian suhteen. Itse en niinkään Agadirista pitänyt, vaan eniten jäi mieleen Casablanca ja Marrakesh! Ehkä joskus vielä voisi lähteäkin sinne uudestaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2263
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      163
      1471
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      54
      1315
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1049
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe