ehdotelkaas koiraa opiskelijalle

krw

Olen muuttamassa omaan asuntoon (yksiö) nyt ensi syksynä. Haaveena olisi ostaa sinne oma hauva, koiria meillä on tälläkin hetkellä, mutta äitini ei anna minun viedä niitä mukanani ;) Meillä on nyt (ollut jo kymmenen vuoden ajan) villakoiria, äiti kasvatti niitä pienimuotoisesti. Eli kokemusta on kertynyt jo melkoisesti niin aikuisista itsepäisyyksistä kuin ihan vastasyntyneistä vauvoista aina luovutusikäisiin teineihin :)
Haaveenani on ollut aina suuri koira. Itse olen miettinyt rottweileria, dopperia, bokseria tai berninpaimenkoiraa tms. Aikaa ja jaksamista minulla riittää, osaan olla pomo koirilleni ja pitää järjestystä! (Minun oli tarkoitus ostaa oma hevonen, mutta tallipaikka ei järjestynyt, joten jaksan varmasti hoitaa ja lenkkeilyttää koiraa. Rahakaan ei ole esteenä.) Eli siinä mielessä koiran luonne ei tarvitse olla mikään lepsu, luulen ainakin pärjääväni myös vaativamman rodun edustajan kanssa. Tarvittaessa saan apua myös kokeneilta koiraihmisiltä. (Melkein kaikki äidin kaverit ja tutut ovat jotain näyttelyihmisiä, kennel-ihmisiä tai muuten vaan koiraihmisiä! :))
Kaipailisin kuitenkin kipeästi myös teidän mielipiteitänne minulle sopivista roduista. Kertauksena vielä:
-suuri rotu
-näyttävän näköinen
-ei lenkkeilyvaatimuksia (jaksan kyllä lenkkeillyttää!)
-yksiöön sopiva
Tuossa varmaan ne oleellisimmat.

42

1656

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ISO koira

Miksi iso koira YKSIÖÖN ?

• Ei sen koiran ole tarkoitus

sisällä juoksennella edestakaisin. Koiran liikunta hoidetaan ulkona.
        Sisällä ollessaan koira lepäilee, nukkuu, järsii luuta eli on hyvin rauhallinen.
        Ulkona leikitään, lenkkeillään, koulutetaan yms.

• hmmmmm.......
        Ei sen koiran ole tarkoitus kirjoitti:

Sisällä ollessaan koira lepäilee, nukkuu, järsii luuta eli on hyvin rauhallinen.

Dobberista en nyt sanoisi että sisällä vain
        nukkuu ?!! kyllä niin energisiä on ettei mikään
        lenkkeily riitä !Toki jos päivät pitkät ulkoillaan ,leikitään , koulutetaan ym.

• ei kai itse tarkoitus
        Ei sen koiran ole tarkoitus kirjoitti:

Ei koiran ole tarkoitus sisällä olla liikkumatta,
        touhuamatta ?? Kannatan kyllä isomman asunnon hankkimista tai pienen koiran , järki käteen !

• koirat nukkuvat
        hmmmmm....... kirjoitti:

Dobberista en nyt sanoisi että sisällä vain
        nukkuu ?!! kyllä niin energisiä on ettei mikään
        lenkkeily riitä !Toki jos päivät pitkät ulkoillaan ,leikitään , koulutetaan ym.

lähes koko työpäivän ajan tai lepäilevät tai
        järsivät luuta tms. Ei ne rieku ja touhua sisällä eikä näin ole tarkoituskaan. Illalla ulkona hoidetaan aktiviteetit.
        Ja ihan energiset ja aktiiviset koirat meilläkin on.
        Mutta jos dopperin tarvitsee juoksennella ja hyppiä tms sisällä niin siitä vaan. Itse en edes viitsisi katsella sellaista suhaamista ja sähellystä sisällä.

Nyt on siis kyse aikuisesta koirasta, ei pennusta.

• liikkumatta.
        ei kai itse tarkoitus kirjoitti:

Ei koiran ole tarkoitus sisällä olla liikkumatta,
        touhuamatta ?? Kannatan kyllä isomman asunnon hankkimista tai pienen koiran , järki käteen !

Mutta sisällä säheltämistä, juoksentelmista, hyppimistä yms. veivaamista en viitsi katsella.
        Sisällä ollaan rauhallisesti. Ulkona hoidetaan kaikki aktiviteetit.

• meidän kokemus

Moi,
        kirjoitan nyt ihan omasta kokemuksesta.Minulla on suurikokoinen seropipoika, ikää nyt kymmenen ja risat. Se tuli minulle opiskeluaikanani ja asuin pienessä yksikössä kerrostalossa. Näiden kymmennen yhteisen vuoden aikana olemme koirapojan kanssa muuttaneet useaan otteeseen. Nyt asumme rivitalokolmiossa.

En voi väittää että koira suoranaisesti olisi pienessä yksikössä asumisesta kärsinyt, mutta tuskin liiemmin nauttinutkaan. Koira on perusluonteeltaan vakaa ja rauhallinen, ei mikään riekkuja. Sillä kuitenkin on tarve silloin tällöin päästä vetäytymään omaan rauhaansa. Yksiössä koira otti omaksi pesäkseen sängyn alustan. Kai se sieltä haki omaa rauhaansa,sillä sängyn alla nukkuminen jäi heti pois kuvioista kun pääsimme muuttamaan tilavampaan asuntoon. Nykyäänkin koira mielellään vetäytyy eri huoneeseen pötköttelemään. Samoin tekee nuorempi koirammekin. Eli kyllä minä väittäisin,että koirakin kaipaa OMAA TILAA JA RAUHAA jota pikkuruisessa yksiössä ei ole koiralle tarjota.

Toinen kysymys myös on se kuinka yhdistät koiran ja opiskelija-elämän. Tiedätkin kyllä mitä koira vaatii, mutta oletko valmis luopumaan kaikista opiskeluelämän huvituksista?? Opiskeluaikahan on ihmiselämässä omanlaisensa ajanjakso.

• paappana

Kun sulla kerran ei raha ole minkäänlaisena estenä niin unohda se yksiö ja hommaa tilava kaksio ja hanki sinne sitten se suuri ja näyttävän näköinen koira.Mukavampaa teillä niin on asustaa.

• kaljdfoier

Se on nimittäin simmottiis että mitä suuremman koiran hankit, sitä kauemmin sitä pitää rapuissa kantaa. Mutta senhän sinä tiesitkin kun niin olet tietäväinen koira-asioista. Rotikkaa/dobberia/belgiä en yksiöön laittais enkä suosittele. En oikeastaan mitään isoa koiraa. Vähintään rivitalo pitää olla.

Pysyttele villakoirissa.

• asunnosta ruikuta

Luonnossahan koirat(esi-isät) asuivat luolissa. Ei ne ihmisten kämpistä ruikuta. Tykkäävät vain kun isäntäväki on lähellä.

• dobberi/rotikka/belgi

tarvitsevat rivitalon? Eivät ne siellä pihalla liikuntaa saa eikä dobberi talvellaedes missään pihalla tarkene.
        Nykyään lähes kaikissa kerrostaloissa on hissit.

• hissikin
        dobberi/rotikka/belgi kirjoitti:

tarvitsevat rivitalon? Eivät ne siellä pihalla liikuntaa saa eikä dobberi talvellaedes missään pihalla tarkene.

voi mennä rikki ja meneekin joskus. Isoa koiraa ei saisi myöskään kovin liukkaissa rappusissa pentuna rasittaa. Voipi tulla lonkkavikaa. Rappuset on myös usein liukkaita varsinkin siivouksen jälkeen. Hyvä olisi jos asuisit ykkösessä mielummin, kuin esim. neloskerroksessa.

Rivitalon pihalla ei aina voi pitää koiraa.
        Kuka sanoo et jos koira on rivitalos tai omakotitalos, niin se olis huonommalla liikunnal? Se on aina tapauskohtainen oli asunto mikä tahansa.

Kuitenkaan, älä ota rotikkaa ainakaan yksiöön, jos olet pitkät päivät poissa kotoa.
        Ja muista, kai olet vahva? Rotikka painaa keskimäärin 40-60kg. Tosin tiedän pari 75kg yksilöä ja olen nähnyt vielä suuremmankin, mutta sen painoa en tiedä. Eli varaudu siihen, että rotikka painaa vähintään sen 40kg, siis pienempi, narttu.

Itselläni on rotikka, enkä suosittelis ainakaan rotikkaa yksiöön, enkä ainakaan ekaksi koiraksi, enkä myöskään tokaksi, jos rotu on ollut vaikka collie tai muu herkkä rotu.

Pienessä tilassa niitä karvoja sitten paremmin huomaa. Onneksi rotikasta ei normaalisti pahemmin karvoja irtoile.

Minun rotikallani on käytössä omakotitalo, neljä huonetta ja tupa, iso aidattu terassi, ylä- ja alaosineen sekä iso piha, koirakaveri ja pari kissaa. Se on ominut yhden ylimääräisen sängyn yläkerrasta päiväunilleen luvan saatuaan. Nytkin se nukkuu siinä ja kuorsaa.

Nyt on yö. Lähden nukkumaan, mutta juuri ennen sitä käytän koirani ja vaihdan niille veden. Ja rotikkakin lähtee alakertaan sänkyni viereen nukkumaan.

Öitä!

• ihmeen ajattelutapa
        dobberi/rotikka/belgi kirjoitti:

tuo on että nykyään kaikissa kerrostaloissa on hissit. Ei meidän talossa ainakaan ole eikä tulekaan. Ja sitäpaitsi, kaikki koirat eivät opi hississä kulkemaan.

• että lähes
        ihmeen ajattelutapa kirjoitti:

tuo on että nykyään kaikissa kerrostaloissa on hissit. Ei meidän talossa ainakaan ole eikä tulekaan. Ja sitäpaitsi, kaikki koirat eivät opi hississä kulkemaan.

kaikissa on,en väittänyt että jokaikisessä on. Kaikki koirat oppivat kyllä hississä kulkemaan kun vaan jaksaa sen siihen opettaa.

• se koira
        että lähes kirjoitti:

kaikissa on,en väittänyt että jokaikisessä on. Kaikki koirat oppivat kyllä hississä kulkemaan kun vaan jaksaa sen siihen opettaa.

oppii siihen hissiin kuin portaisiin. Ja jos se pienestä pitäen oppii, että hissillä kulkeminen on turvallista ja sillä pääsee ulos...niin eiköhän se sen yleensä kyllä opi. Sanoisin että on kyllä omistajassa vika, jos hissillä ei opita kulkemaan.

• rotikkaa....
        hissikin kirjoitti:

voi mennä rikki ja meneekin joskus. Isoa koiraa ei saisi myöskään kovin liukkaissa rappusissa pentuna rasittaa. Voipi tulla lonkkavikaa. Rappuset on myös usein liukkaita varsinkin siivouksen jälkeen. Hyvä olisi jos asuisit ykkösessä mielummin, kuin esim. neloskerroksessa.

Kuka sanoo et jos koira on rivitalos tai omakotitalos, niin se olis huonommalla liikunnal? Se on aina tapauskohtainen oli asunto mikä tahansa.

Kuitenkaan, älä ota rotikkaa ainakaan yksiöön, jos olet pitkät päivät poissa kotoa.
        Ja muista, kai olet vahva? Rotikka painaa keskimäärin 40-60kg. Tosin tiedän pari 75kg yksilöä ja olen nähnyt vielä suuremmankin, mutta sen painoa en tiedä. Eli varaudu siihen, että rotikka painaa vähintään sen 40kg, siis pienempi, narttu.

Itselläni on rotikka, enkä suosittelis ainakaan rotikkaa yksiöön, enkä ainakaan ekaksi koiraksi, enkä myöskään tokaksi, jos rotu on ollut vaikka collie tai muu herkkä rotu.

Pienessä tilassa niitä karvoja sitten paremmin huomaa. Onneksi rotikasta ei normaalisti pahemmin karvoja irtoile.

Minun rotikallani on käytössä omakotitalo, neljä huonetta ja tupa, iso aidattu terassi, ylä- ja alaosineen sekä iso piha, koirakaveri ja pari kissaa. Se on ominut yhden ylimääräisen sängyn yläkerrasta päiväunilleen luvan saatuaan. Nytkin se nukkuu siinä ja kuorsaa.

Nyt on yö. Lähden nukkumaan, mutta juuri ennen sitä käytän koirani ja vaihdan niille veden. Ja rotikkakin lähtee alakertaan sänkyni viereen nukkumaan.

Öitä!

ei voisi ottaa yksiöön? Montako neliötä/huonetta pitää olla jotta voi ottaa rotikan?
        Eikai rotikkaakaan sisiällä lenkitetä/kouluteta?

• tarkoitat tällä
        hissikin kirjoitti:

Öitä!

"Ja muista, kai olet vahva? Rotikka painaa keskimäärin 40-60kg."

Mihin sitä vahvuutta tarvitaan? Koulutus hyvä ihminen, koulutus, hyvin koulutettun koiran omistajalla ei tarvitse olla voimaa! Koiran painolla ei ole merkitystä silloin kun hihnan päästä löytyy tarpeeksi järkeä kouluttaa koira!

• kaikki koirat
        tarkoitat tällä kirjoitti:

"Ja muista, kai olet vahva? Rotikka painaa keskimäärin 40-60kg."

Mihin sitä vahvuutta tarvitaan? Koulutus hyvä ihminen, koulutus, hyvin koulutettun koiran omistajalla ei tarvitse olla voimaa! Koiran painolla ei ole merkitystä silloin kun hihnan päästä löytyy tarpeeksi järkeä kouluttaa koira!

eivät opi kulkemaan liukkaissa portaissa vaikka kuinka opettaisiin. Tiedän yhden ison sekaroituisen (säkä 65cm) joka pelkää kuollakseen portaita. Ongelmakoirakouluttajakaan ei ole saanut pelkoa lievenemään. että näin!

• m-li

minun mielestä yksiöön voi ottaa vaikka lehmän kokoisen koiran, jos jaksaa sitä karvakasaa jatkuvasti silmissään katsella. Koira ei osaa neliöitä laskea eikä sen aktiteetteja sisällä kuitenkaan toteuteta, siksipä mielestäni yksiöön sopii mikä tahansa rotu. Mutta jos siis haet koiraa, joka ei ole niin kovin vaativa aktiviteettien ja liikunnan suhteen, eli pärjäisi vähemmälläkin tarvittaessa, niin unohda bokseri, dobberi ja rotikka. Kaikki kolme aktiivisia palveluskoirarotuja, jotka kaipaavat liikuntaa ja muuta tekemistä tunteja päivässä. Sen sijaan esim. tuo Berni voisi olla sinulle ihan sopiva koira, tyytyy liikunnallisesti vähempään eikä ole myöskään läheskään niin vaativa koulutettava kuin em. rodut.

• no jos

välttämättä haluat koiran niin ota snautseri ei kääpiöversio eikä suursnakua vaan ihan perus snautseri. Saat varmasti kuuliaan uskollisen, mutta itsepäisen kaverin. Snautseri on ihan näyttävän näköinen vaikkei suurimmasta päästä olekaan. Vaikken minä kyllä ymmärrä miksi koiran pitää olla näyttävän näköinen ??

Ota huomioon myös se ettet pysty ennalta tietämään sopeutuuko koirasi kerrostaloyksiöösi. Vaikka koiraa kuinka ulkoiluttaisi, voi sillä silti olla menohaluja myös sisällä. Koiran luonnetta kun ei voi etukäteen tietää. Koska olet opiskelija niin koirasi joutuu olemaan väkisinkin pitkiä aikoja yksin. Varaudu siis siihen että koirasi turhautuu yksiössäsi ja saattaa alkaa tuhoamaan paikkoja.

Sun tapauksessa odottaisin hetken ennenkuin ottaisin koiran. Näkisin millaisia koulupäiviä tulee olemaan ja näkisin muutenkin millainen asuinpaikka on kyseessä. Jos on nimittäin hyvinkin meluinen talo, niin tiedätpähän ainakin ettei vahtikoiraa kannatta ottaa.

• Shiny

En nyt ota kantaa mihinkään rotuun, mutta asunnon kokoon ja tyyppiin otan. Jos otat koiran yksiöön, se ihan varmasti tottuu siihen. Se on koira, ei se tajua haluta isompaa lukaalia. Jos se on sisällä turhautuakseen, se turhautuu kyllä, oli sillä sitten 25 tai 250 neliötä käytössään. Ei asunnon koolla ole mitään väliä koiraa hankittaessa, mikäli itseä ei häiritse mahdollinen ahtaus. Muut seikat painavat huomattavasti enemmän.

• miksi koiran

pitää olla näyttävän näköinen? Eikös se ole ulkonäkökysymys? Eli ymmärsinkö oikein että sulle kelpaa mikä rotu vaan, ulkonäöstä huolimatta. Elä viitti huijata. Ethän sä puolisokseeskaan ketä tahansa rumilusta ota? Ja jos totta puhutaan niin on koiria jotka eivät kaikkien silmää miellytä. Itse pidän rumina kaikkia vinttikoiria ja karvattomia koiria, chihuahuat ym ym. En siis sellaista rotua ottais missään tapauksessa vaikka luonne olisi kuinka ihana. Itsekin pidän näyttävän näköisistä koirista, mutta myös esim.welsh corgit ja mopsit on aivan ihania. Kai sitä saa tykätä ihan minkänäkösistä koirista vaan? Ite en hankkis koiraa jonka ulkonäkö ei miellytä...

• Lagotto125
        miksi koiran kirjoitti:

pitää olla näyttävän näköinen? Eikös se ole ulkonäkökysymys? Eli ymmärsinkö oikein että sulle kelpaa mikä rotu vaan, ulkonäöstä huolimatta. Elä viitti huijata. Ethän sä puolisokseeskaan ketä tahansa rumilusta ota? Ja jos totta puhutaan niin on koiria jotka eivät kaikkien silmää miellytä. Itse pidän rumina kaikkia vinttikoiria ja karvattomia koiria, chihuahuat ym ym. En siis sellaista rotua ottais missään tapauksessa vaikka luonne olisi kuinka ihana. Itsekin pidän näyttävän näköisistä koirista, mutta myös esim.welsh corgit ja mopsit on aivan ihania. Kai sitä saa tykätä ihan minkänäkösistä koirista vaan? Ite en hankkis koiraa jonka ulkonäkö ei miellytä...

Olen jostain myös lukenut että isoa koiraa ei saisi pentuna rasittaa rappusissa, tai muuten saattaa tulla jotain lonkkajuttuja (?).
        Eli jos asut kerrostalossa jossa ei ole hissiä, ja asut ylimmissä kerroksissa, niin kannattaisi ehkä ottaa vähän pienempi koira... itselläni ei ole isoista koirista kokemusta, mutta että tällaista olen kuullut.
        Toivottavasti sopiva rotu löytyy!

:D

• tässä tapauksessa
        miksi koiran kirjoitti:

olemme kaiketi ymmärtäneet sanan näyttävä eri tavalla. Minulle tuo koiran pitäisi olla näyttävän näköinen tuo mieleen vain, että omistaja haluaa koiran joka herättää kunnioitusta ja pelkoa toisissa. Egon jatke meinaan.

Niin hullua kuin se onkaan niin minulle ei koiran ulkonäöllä ole merkitystä vaan sen luonteella. Eläinsuojelutyötä tehneenä on kyllä oppinut, että ne ns. "rumat koirat", on yleensä niitä kultakimpaleita.

Ja mitä tuohon puoliso asiaan tulee, niin voit ottaa itsellesi mistersuomen voittajan. Mutta hylkäätkö hänet heti jos hän vammautuu onnettomuudessa ja polttaa puolet kasvoistaan. Oletko tosiaan niin pinnallinen, että valitset elämänkumppanin ulkonäön perusteella!

• osittain
        tässä tapauksessa kirjoitti:

olemme kaiketi ymmärtäneet sanan näyttävä eri tavalla. Minulle tuo koiran pitäisi olla näyttävän näköinen tuo mieleen vain, että omistaja haluaa koiran joka herättää kunnioitusta ja pelkoa toisissa. Egon jatke meinaan.

Niin hullua kuin se onkaan niin minulle ei koiran ulkonäöllä ole merkitystä vaan sen luonteella. Eläinsuojelutyötä tehneenä on kyllä oppinut, että ne ns. "rumat koirat", on yleensä niitä kultakimpaleita.

Ja mitä tuohon puoliso asiaan tulee, niin voit ottaa itsellesi mistersuomen voittajan. Mutta hylkäätkö hänet heti jos hän vammautuu onnettomuudessa ja polttaa puolet kasvoistaan. Oletko tosiaan niin pinnallinen, että valitset elämänkumppanin ulkonäön perusteella!

valitsen. Ensivaikutelman puolisostani tein ulkonäön perusteella. Sitten vasta tutustuin henkilöön ihmisenä. En varmaan olisi mennyt juttelemaan hänen kanssaan jos hän olisi ollut joku rumilus. Ja toisaalta vaikka hän olisi ollut miten hyvännäköinen mutta ihmisenä täys paska, en olisi sen kanssa kauempaa viihtynyt. Elikkäs puolisoni valkkasin ulkonäön ja luonteen perusteella. Jos olen pinnallinen ni ei sit voi minkää. Olen silti sitä mieltä että suurin osa valkkaa puolisonsa ja koiransa ulkonäön perusteella vaikka väittäsitte mitä. Niin ja vastaus tuohon vammautumis-kysymykseen, jos hän polttaa puolet kasvoistaan ei se haittaa koska tällöin jo tunnen hänet ja rakastan häntä, ei se enää rakkautta muuta. Kyse olikin valitsemisesta, kun et tunne henkilöä, katsot ekana ulkonäköä. Osasinkohan nyt selittää asian ymmärrettävästi. Ku senat rupee menee sakasin:)

• krw

En ymmärrä miksi sain tuollaista palautetta eräiltä ihmisiltä aloitusviestistäni, hieman hämmästyin kun luin vastauksia... :) Mutta niinpä, ei se koira minunkaan mielestäni siellä asunnossa lenkkeile, eli en ymmärrä mitä väliä on, asuuko koira kanssani yksiössä vai kaksiossa. (Tietty se, että koira on enemmän edessä pienemmässä asunnossa, muttei sekään mikään ongelma ole.)
      Pentukoiraa en ollut alunperinkään ostamassa (unohtui mainita), eli hakusessa on nuori yksilö. Ja narttukoiran ostan ihan äiskänkin koirien takia.
      Kykeessä on luultavasti rauhallinen rivitaloyksiö, tai sitten toisena vaihtoehtona on kerrostalon alin kerros. (Molempien talojen vieressä on metsää, missä on tosi hyviä lenkkeilypolkuja ja vaihtelevia maisemia :))
      Sitten vielä se, että asun nyt maalla omakotitalossa. (Tosin maaseudulla opiskelupaikkanikin on...) Eli kun tulen lomille ja joskus myös viikonlopuiksi kotiin käymään, niin koiralla on mahdollisuus juoksennella pihalla irti. Kesällä voidaan käydä myös uimassa läheisissä järvissä ja juosta niityllä ja pellolla, talvisin järven jäällä. Opiskelupaikassakin kyllä tilaa riittää olla myös irti.
      Koiran näyttävyydellä tarkoitin lähinnä sitä, että koiran tulisi olla suurta rotua. Ja minäkään en liiemmin pidä vinttikoirista, enkä aivan karvattomista roduista, eli näyttävän pitää olla omaa silmääni miellyttävä.
      Toivottavasti saan vielä asiallisia kommentteja viestiini!

• niin silloin voit tiputtaa

listaltasi pois dopperin, rottiksen ja bokserin.
        Berni sopisi sinulle varmaan hyvin. Entä kultsu?

• bordeauxindoggia?

Siinä on näyttävä rotu ja luonteensakin puolesta mitä ihanin.. :)
        Itse olen aikonut sellaisen hankkia amerikanpitbullterrierini seuraksi kunhan koirani hieman kasvaa.. :)
        Kaikki ei toki pidä niiden päänmuodosta, mutta sekin on makukysymys.. kannattaa tutustua.. :)

• koirahullu

heippa
      Minä en sinuna ostaisi mitään isoa rotua yksiöön.Sehän kärsisi niin pienessä asunnossa olemista.Kannattaisi harkista jotain pientä rotua yksiöön......

• ei ole

tuollaisia rodun edustajia, mutta minulla on paljon ystäviä joilla on noita koiria. Itselläni on 4 koiraa, löytyy mm. vinttikoira.

Yhdellä on dopperi, joka turhautuu yksin ollessaan kotona. He asuvat n.90neliön rivitaloasunnossa. He ovat tehneet niin, että sulkevat koiran noin 20neliön tilaan ja siellä koira viihtyy tekemättä pahoja.

Yhdellä kaverillani on dopperi 30 neliön kerrostalo asunnossa ja hyvin viihtyy sen aikaa siellä, kun kaverini on töissä. Töiden jälkeen he kyläilevät ja harrastavat kaikkea.

Rotikka löytyy eräältä pariskunnalta 50 neliön kaksiosta. He ovat kuvanneet mitä koira tekee päivät. Koira on maannut päivät yhdessä paikassa, käyden välillä juomassa muutaman metrin päässä ja ovella. Joten ei siinä kauheasti tilaa tuokaan koira ole vaatinut.

Oma mielipiteeni on, että iso tai pieni koira ei tarvitse kotona sen kummemmin tilaa kuin ihminenkään. Jos ihminen voi asua yksiössä, niin koirakin voi. Kunhan huolehtii koiran liikunnasta sitten ulkona oikein urakalla. Meillä on kotona tilaa riehua, mutta minä en ainakaan alkaisi suoristelemaan mattoja joka minuutti sen takia, kun koirat riehuisivat. Riehumiset hoidetaan ulkona ja sisällä maataan jaloissa.

Aloittajahan ei maininnut asunnon koosta muuta kuin, että se on yksiö. No löytyyhän yksiöitäkin erikokoisia, että voi niissäkin olla tilaa vaikka kuperkeikkoja tehdä, jos haluaa.

• tuota noin

mua vaivaa tässä asiassa nyt enemmän tuo sun opiskelun aloittaminen eikä niinkään asunnon koko. Eli omasta kokemuksesta voin sanoa, että opiskelu vie tosi paljon aikaa ainakin aluksi. Päivät voi venyä jopa 10 tuntisiksi ja sitten vielä kotitehtävät päälle. Niin, niitä kotitehtäviähän tulee myös ammattikoulussa, amk:ssa ja yliopistoissakin. Opiskeluissa on myös erilaisia opintokäyntejä ja ryhmätyöt tenttiin lukemiset vie paljo vapaa-aikaa. Niin ja sitten työharjottelut vielä päälle, ja ainahan harjoittelut ei oo pelkkää päivävuoroa( riippuu tietysti alasta).

Niinku tossa jo joku mainitsikin, kannattais varmaan odottaa et opiskelut lähtee käyntiin ja arki tasaantuu ennenku otat koiran. Ja se rotuhan on sitte sun päätös. Eli ei kannata ottaa koiraa sen perusteella mitä muut ehdottaa, koska joku toinen tykkää ja toinen taas ei.

• eli ei

se opiskelu ja koiran omistaminen mikään ongelma ole tai pieni yksiö. Mutta kannattaa miettiä tarkaan se ajankohta millon on hyvä ottaa koira. Muista että nuori koira tarvitsee yhtälailla seuraa alkuun kuin pentukin.

• Kalle

me elämmekään. Mutta koirasi sopeutuu asuntoosi. Jos jonain päivinä opiskelusi kestää pitkään tai sinulla on muuta menoa, niin palkkaa koirallesi ulkoiluttaja. Niinhän muuallakin maailmassa tehdään. Voi hyvänen aika.

• opiskelustaan

vielä etukäteen, niin sitten kyllä kannattaa katsoa ensin miten opiskelu sujuu. Asiahan riippuu aivan alasta.
        Yksi kavereni opiskelee ja hännellä on koira mukana suurimman osan päivästä.
        Itselläni työharjoittelu on ihan normaali päiväistä työskentelyä ja päivät noin 6 tunnin mittaisia ollut alusta asti, koska teemme paljon itseopiskeluna. Jos oppii nopeasti ja on nopea tekemään hommat, ei aikaa noihin kotihommiinkaan mene kuin vajaa tunti päivässä. Joten aikaa jää kaikelle muulle kyllä yllinkyllin ja itse käytän sen ajan koirien kanssa olemiseen.
        Mitä opiskelija elämän viihteesen tulee, niin itse en ainakaan ole ollut kiinnostunut siitä ikinä. Olen käynyt kaksi kertaa järjestetyissä bileissä ja ne riittivät. Käytän nekin rahat mielummin vähän järkevämmin.

Mutta aloittajan kannattaa miettiä ja kysellä, jos ei jo tiedä, millaisia päiviä tulee. Koska on tosiaan aloja jossa ensimmäisenä vuonna ollaan 5 päivää viikossa 8-18 koulussa. Ja se että koiraa ei ole kiva jättää kotiin yksin joka perjantai ilta/yö, kun haluaisi mennä koulukavereiden kanssa bileissä. Koiran ehtii hankkia vaikka sitten vuoden opisekun jälkeen (kun yleensä silloin alkaa se helpottaa viimeistään) ja tietää miten haluaa mennä ja tulla. Varsinkin jos tätä on ensimmäinen kerta, kun on muuttamassa yksin.

• kanssasi!!!
        opiskelustaan kirjoitti:

vielä etukäteen, niin sitten kyllä kannattaa katsoa ensin miten opiskelu sujuu. Asiahan riippuu aivan alasta.
        Yksi kavereni opiskelee ja hännellä on koira mukana suurimman osan päivästä.
        Itselläni työharjoittelu on ihan normaali päiväistä työskentelyä ja päivät noin 6 tunnin mittaisia ollut alusta asti, koska teemme paljon itseopiskeluna. Jos oppii nopeasti ja on nopea tekemään hommat, ei aikaa noihin kotihommiinkaan mene kuin vajaa tunti päivässä. Joten aikaa jää kaikelle muulle kyllä yllinkyllin ja itse käytän sen ajan koirien kanssa olemiseen.
        Mitä opiskelija elämän viihteesen tulee, niin itse en ainakaan ole ollut kiinnostunut siitä ikinä. Olen käynyt kaksi kertaa järjestetyissä bileissä ja ne riittivät. Käytän nekin rahat mielummin vähän järkevämmin.

Mutta aloittajan kannattaa miettiä ja kysellä, jos ei jo tiedä, millaisia päiviä tulee. Koska on tosiaan aloja jossa ensimmäisenä vuonna ollaan 5 päivää viikossa 8-18 koulussa. Ja se että koiraa ei ole kiva jättää kotiin yksin joka perjantai ilta/yö, kun haluaisi mennä koulukavereiden kanssa bileissä. Koiran ehtii hankkia vaikka sitten vuoden opisekun jälkeen (kun yleensä silloin alkaa se helpottaa viimeistään) ja tietää miten haluaa mennä ja tulla. Varsinkin jos tätä on ensimmäinen kerta, kun on muuttamassa yksin.

Itse en myisi omilleen lähtevälle opiskelijalle minkäänlaista koiraa! Aika yksinäistä tulee koiralla olemaan jos tyyppi on ensin koulussa esim. 8-16 matkat opiskelu kotona omat menot! Ei se asunnon koko niinkään ratkaise vaan koiran kanssa vietetty aika. Koira on laumaeläin, muistakaa se!

• hanki koira
        Kalle kirjoitti:

me elämmekään. Mutta koirasi sopeutuu asuntoosi. Jos jonain päivinä opiskelusi kestää pitkään tai sinulla on muuta menoa, niin palkkaa koirallesi ulkoiluttaja. Niinhän muuallakin maailmassa tehdään. Voi hyvänen aika.

ja hanki sille sitten hoitaja. hmm, tosi koirarakkautta! Miksi hankkia koira, jos ei sitä pysty tyytyväisenä pitämään.

• kanssasi!!! kirjoitti:

Itse en myisi omilleen lähtevälle opiskelijalle minkäänlaista koiraa! Aika yksinäistä tulee koiralla olemaan jos tyyppi on ensin koulussa esim. 8-16 matkat opiskelu kotona omat menot! Ei se asunnon koko niinkään ratkaise vaan koiran kanssa vietetty aika. Koira on laumaeläin, muistakaa se!

"Aika yksinäistä tulee koiralla olemaan jos tyyppi on ensin koulussa esim. 8-16 matkat opiskelu kotona omat menot!" Mitenläs työssäkäyvät ihmiset niin suuresti ajankäytöltään eroaa? Työt esim. 8-16 matkat kotityöt omat menot

• kotitöillä
        MarzaH kirjoitti:

"Aika yksinäistä tulee koiralla olemaan jos tyyppi on ensin koulussa esim. 8-16 matkat opiskelu kotona omat menot!" Mitenläs työssäkäyvät ihmiset niin suuresti ajankäytöltään eroaa? Työt esim. 8-16 matkat kotityöt omat menot

tarkotettiin varmaan koulutehtäviä, ei niinkään kotiaskareita, jotka on muuten sitte vielä opiskelija hoidettava koulutehtävien päälle. Eli opiskelijalla enemmän lisätöitä koulupäivän päätteeksi kuin työläisellä.

• kotitöillä kirjoitti:

tarkotettiin varmaan koulutehtäviä, ei niinkään kotiaskareita, jotka on muuten sitte vielä opiskelija hoidettava koulutehtävien päälle. Eli opiskelijalla enemmän lisätöitä koulupäivän päätteeksi kuin työläisellä.

...menisi noinkaan vannomaan. Onhan mahdollista että myös työssäkäyvät joutuvat tekemään "kotitehtäviä", eli työhommiaan myös kotona. Ja itse amk-opiskelijana voin kyllä todeta, että harvoinpa on ollut jaksoa jolloin olisi 8-16 tunnit joka päivä. Mielestäni naurettava periaate kieltää koira ihmiseltä ainoastaan sen takia että on opiskelija. Se on niin tapauskohtaista!!!

• m-li
        MarzaH kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä. Itsekin aikoinani koiran omistaneena ja samaan aikaan korkeakoulututkinnon opiskelleena voin sanoa, että opiskellessa sitä vapaa-aikaa oli kyllä huomattavan paljon enemmän kuin nyt työssäkäyvänä. Työmatkat, perhe ja koti vaativat oman aikansa. Ainakaan minulla ei ollut 8-16 koulupäiviä viitenä päivänä viikossa. Aina on riittänyt aikaa vielä muullekin harrastamiselle.

Joskus näitä nettikeskusteluja lukiessa tuntuu siltä, että kaikki muut koiranomistajat ovat kotosalla kaiket päivät. Omat koirani olen pystynyt tällä kauhistuttavalla elämänrytmillä (poissa kotoa 07-17) pitämään paitsi terveinä ja iloisina. Viitsimistä se tietenkin vaatii.

• amk opiskeluun
        MarzaH kirjoitti:

...menisi noinkaan vannomaan. Onhan mahdollista että myös työssäkäyvät joutuvat tekemään "kotitehtäviä", eli työhommiaan myös kotona. Ja itse amk-opiskelijana voin kyllä todeta, että harvoinpa on ollut jaksoa jolloin olisi 8-16 tunnit joka päivä. Mielestäni naurettava periaate kieltää koira ihmiseltä ainoastaan sen takia että on opiskelija. Se on niin tapauskohtaista!!!

tarttuen eli itselläni oli kyllä amk:ssa aikoinaan kaksi eka vuotta järkiään päivät 8-16. Lisäksi oli vielä vuoden ajan projekti kolmena päivänä viikossa koulupäivän päätteeksi eli kotiin pääsi tuolloin vasta seitsemän ja kahdeksan välillä. Toisen vuoden lopulla helpottu sitten huomattavasti. Jos vertaan silloista elämää ja tätä työelämää, niin enemmän minulla nyt on koiralle aikaa kuin olisi tuolloin ollut. Onneksi otin koiran vasta opiskeluiden loppuvaiheessa, eipä joutunut pitkiä aikoja yksin olemaan.

Mutta kaikkihan riippuu niin paljolti siitä mille alalle hakeutuu. Toisessa paikassa vaaditaan enemmän kuin toisessa.

• saranikke

Hei! Missä päin asut? Mulla olis myytävänä saksanpaimenkoira joka tarvis uuden omistajan joka kerkeis lenkittämään ja leikkimään paljon..Myydään sivuilla on lisää tietoa koirasta.(jos kiinnostaa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      374
      3214
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      315
      1526
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1312
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1311
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1305
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1255
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1155
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1062
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      25
      960
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      857
    Aihe