Osaisiko kukaan auttaa...
Ollaan juuri rempattu köökki. Seinälaatoiksi valittiin sellaiset laatat, jotka asennetaan kiinni toisiinsa, joten väliin ei jää kovin isoa rakoa. Laatat ovat kahdella seinällä, toinen on betoniseinä, ja toinen on hormia vastaan oleva seinä, johon olen laittanut 12mm filmivaneria. Betoniseinään laitettujen laattojen saumalaasti pysyy hyvin kiinni, mutta vaneriseinän laatat ilmeisesti liikkuvat sen verran (voi olla, että vaneri elävät ihan vähän), että saumauslaasti halkeilee.
Onko hyviä vinkkejä miten ongelmaa saisi korjattua?
Kaikki ideat ovat tervetulleita!
Seinälaattojen saumaus
11
2181
Vastaukset
- jusu
Väärä materiaali laattojen alla. Vaihda vanerin tilalle cyprok.
- väärin...
Koska ilmeisesti teitte kaiken itse, voitte myös syyttää itseänne >;p.
Jos vaneri seinällä ei ole vesipistettä niin vika on kuitenkin vain kosmeettinen. Vaneri kyllä elää jonkin verran etenkin aluksi mutta todennäköisesti asettuu aikanaan.
Jos on vesipiste, niin sitten pitää arvioida pääseekö vesi laattojen raosta kastelemaan rakenteita. Jos altaan kohdalla ei ole saumoja ja silikonit on laitettu oikein, niin turhaapa sitä on purkaa jos ulkonäkö ei muuten haittaa.
Kuten edellä jo kerrottiin niin ainoa tapa korjata asia kuitenkin on ottaa leka käteen panna hösseliksi! Kuka neropatti muuten käski laittaa vaneria kun kerran Kyproc on keksitty? Toivottavasti remontissa ei ole tullut muita munauksia ja esim. kosteussulut ja sähköt on oikein? Niin ja kylmäkalusteitten ja tiskikoneiden alla on altaat?
Työn iloa.....- Kyselee vaa
Olen tehnyt kaiken itse, enkä syytä mistään itseäni. Keittiö on tuhat kertaa siistimpi ja toimivampi ku ennen remppaa. Ja olen ylpeä työstäni, lupaan että se kelpaisi monelle muullekin.
Tein päätöksen laittaa vaneria, koska seinä on tosiaankin hormiseinä, ja vaneriin sai hyvin kiinnitettyä kaapinrungot. Jos olisi käyttänyt gyprocia, niin olisi tarvinnut asentaa jonkinlaiset koolaukset kaapinrunkoja varten. Ja silloin tila ei enää olisi riittänyt.
Putkihommat teki putkimies, sähköhommat sähkäri. Jääkaapin ja tiskarin alla on altaat. Laitoin altaan myös tiskikaapin alle. Eli jos hanassa, viemärissä, liitoksissa tai putkissa tulee vuoto, niin senkin huomaa ennen kuin se menee rakenteisiin. - työtä..
Kyselee vaa kirjoitti:
Olen tehnyt kaiken itse, enkä syytä mistään itseäni. Keittiö on tuhat kertaa siistimpi ja toimivampi ku ennen remppaa. Ja olen ylpeä työstäni, lupaan että se kelpaisi monelle muullekin.
Tein päätöksen laittaa vaneria, koska seinä on tosiaankin hormiseinä, ja vaneriin sai hyvin kiinnitettyä kaapinrungot. Jos olisi käyttänyt gyprocia, niin olisi tarvinnut asentaa jonkinlaiset koolaukset kaapinrunkoja varten. Ja silloin tila ei enää olisi riittänyt.
Putkihommat teki putkimies, sähköhommat sähkäri. Jääkaapin ja tiskarin alla on altaat. Laitoin altaan myös tiskikaapin alle. Eli jos hanassa, viemärissä, liitoksissa tai putkissa tulee vuoto, niin senkin huomaa ennen kuin se menee rakenteisiin.Olisit vetänyt silotteella seinän suoraksi ja propannut Kyprocin siihen. Silloin olisi ollut pakko propata myös kaapit seinään, ainakin olisivat varmasti pysyneet siellä. Millainen vedonlyönti suhde on naapuristossasi siitä kauanko kaappisi pysyvät ylhäällä 12mm vaneriin ruuvattuna >;p
Jokatapauksessa: mielestäsi vika on vain kosmeettinen. Odottele jonkin aikaa että seinä on löytänyt paikansa. Sitten vaan skrapaten vanhat sauma laastit pois ja uudet tilalle. Myyvät rautakaupoissa tarkoitukseen skrapoja joilla ei pääse liian syvälle ja vesieristyskin pysyy ehjänä.
Työn iloa ja rauhallisia yöunia >:p - Utelias?
työtä.. kirjoitti:
Olisit vetänyt silotteella seinän suoraksi ja propannut Kyprocin siihen. Silloin olisi ollut pakko propata myös kaapit seinään, ainakin olisivat varmasti pysyneet siellä. Millainen vedonlyönti suhde on naapuristossasi siitä kauanko kaappisi pysyvät ylhäällä 12mm vaneriin ruuvattuna >;p
Jokatapauksessa: mielestäsi vika on vain kosmeettinen. Odottele jonkin aikaa että seinä on löytänyt paikansa. Sitten vaan skrapaten vanhat sauma laastit pois ja uudet tilalle. Myyvät rautakaupoissa tarkoitukseen skrapoja joilla ei pääse liian syvälle ja vesieristyskin pysyy ehjänä.
Työn iloa ja rauhallisia yöunia >:pMiksi Kyprockki jos propataan seinään kuitenkin.. Ai juu saattaa olla mitoitus asia.
- duunari2
elämästä jos se kerran on hormin pintaan laitettu, lämpenee joka kerta kun hormiin liittyvää tulipesää lämmitetään, ellei sitten ole ilma hormi.
- sauma?
Rapsaa saumoja pois sen verran kuin viitsit ja laita tilalle joku elastinen sauma-aine.
- Jope 34
Silikoni !
- laatat pysymään
Irtoo varmaan ne laatat muutaman vuoden sisällä.
Yksi konsti vähän laajennettuna, eli tuo liimamassa (SIKA, tms.) sillä laatat kiinni ja silikoni saumoihin.- edes opetella kirjoittamaan se
ihannemateriaalinne nimi oikein. Se on Gyproc ja vain eräs kipsilevytuotemerkki, ei mikään kipsilevyn yleisnimi.
Ja asiaan. Voisiko ne laattojen saumat vetää laastilla uudellen jos niihin on ilmestynyt rakoja? Näin näkemättä on kyllä vähän hankalaa antaa ohjeita. - ihanne materiaali ?!
edes opetella kirjoittamaan se kirjoitti:
ihannemateriaalinne nimi oikein. Se on Gyproc ja vain eräs kipsilevytuotemerkki, ei mikään kipsilevyn yleisnimi.
Ja asiaan. Voisiko ne laattojen saumat vetää laastilla uudellen jos niihin on ilmestynyt rakoja? Näin näkemättä on kyllä vähän hankalaa antaa ohjeita.Laasti ei "elä" ja se vaneri siellä alla elää.
Eli saumat halkeilee taas jonkun ajan päästä.
Laatat irti ja kiinni liimamassalla ja saumoihin silikoni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773154
- 492390
- 322097
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812082- 1371849
- 311725
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291623Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne81514Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61214Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam441212