Hortonomiksi?

titmousee

Heippa kaikki hortonomi opiskelijat!
Itselläni on vielä n. vuosi aikaa miettiä, mitä oikeastaan haluaisin lähteä opiskelemaan, ja hortonomin ammatti on noussut listalla ehdottomasti kärkipäähän ja haluaisinkin tietää siitä lisää, sillä omat tietoni ovat aivan olemattomat.

Kuinka helposti pääsen yo pohjalta opiskelemaan alaa? Onko opiskelu rankkaa? Miten kielet? Onko paljon työharjottelua? Kuinka pitkiä koulupäiviä on? Opiskeluympäristö? Millaista alan opiskelu kaiken kaikkiaan käytännössä on?

Kiitos!

7

11155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Hortonomiksi voi opiskella joko HAMKissa tai OAMKissa. Käyppä amkien sivuilla. HAMKin sivuilta löysin koulutusohjemien kuvausten yhteydestä myös keskustefoorumin, jota ylläpitää opiskelijakunta.

• Velma

Hortonomeja valmistuu kahdelta linjalta: puutarhatalous ja maisemasuunnittelu. Lepaan (HAMK/Hattula) ja Oulun lisäksi löytyy miljöösuunnittelua insinööriversiona Lahdessa ja hortonom på svenska Sydvästissä Espoossa.

Puutarhatalouteen liittyyy lähinnä kasvihuone- ja avomaaviljelyä, maisemasuunnittelussa suunnittelua, viherrakennusta ja puistopuolta. Koulusta riippuen on eri suuntautumisvaihtoehtoa. Viljelypuolella talvi vaikuttaa työn saantiin eli Suomessa ei kaikilla alan ihmisillä siis ole automaattisesti töitä myös talveksi. Suunnittelupuolellakaan työllisyys ei ole paras mahdollinen.

Lepaalle on ilmeisesti eniten hakijoita ja siten siis vaikeampi päästä. Sillä ei ole merkitystä onko yo vai amis. Pääsykokeessa on matikkaa ja jotain yleisluonnontieteellistä ja piirustuskoe, riippuu tosin koulusta - tutustu koulujen sivuihin.

Kieliä ei ole pakollisena kun nämä kolme kotimaista eli suomi, ruotsi ja englanti. Harjoittelua on pakollisena joku 5 kk, lähinnä se taidetaan suorittaa kesällä.

Itse olen ruotsinkielisessä versiossa, kun sinne on helpompi päästä kun on reippaasti vähemmän hakijoita kun suomenkieliseen. Sen verran omasta ruotsin osaamisestani, että lukiossa olin B-ruotsin lukenut tasolla 8/M ja kyllä ne muut siellä koulussa suomea osaa, että ei se siitäkään ole kiinni.

Meillä se koulun ympäristö on tosi kiva ja päästään paljon tekemään käytännössä eikä tarvii koko ajan luennoilla olla. Päivät on max 8.30-16. Tutkielmat ja kokeisiin luvut on mahdutettu lukujärjestykseen "vapaapäivinä" eli niitä ei luentojen lisäksi tarvitse iltakausia vääntää. En sitten tiedä miten muissa kouluissa on asiat järkätty.

Kysele lisää vaan, yritän vastata jos osaan.

• Miu

Opiskelen maisemasuunnittelua Oulun seudun amk:ssa elikkäs tuolla korvessa 15 kilometrin päässä täältä keskustasta. Olen aloittanut viime vuoden syksyllä. Koulu on ihan mukava, vaikka ei mikään aktiivisin ja sijainti on vähän sieltä ja syvältä. Pääsykokeissa oli piirrustusosuus, jossa kysymys on hahmotuksesta ja suunnittelu taidoista ennemmin kuin taiteellisista lahjoista. Toinen osuus oli viestinnällinen osuus, jossa tehtävänä oli lähinnä kirjoitella omista motiiveistaan opiskelua kohtaan ja samalla kirjotella esseetä annetun tekstin perusteella. Olin itse aika yllättynyt, että pääsin heittämällä sisään, joten en osaa enää sanoa oliko kokeet vaativat vai ei. Ensimmäisenä vuonna koulutukseen liittyy aika paljon ikäviä pakollisia aineita, kuten kemiaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa, matikkaa... yms. Kaikki tietenkin on suhteutettu omaan suuntautumiseen. Myöhemmin pääsee sitten enemmän suunnittelemaan ja piirtelemään. Käytäntöä on ihan sopivassa suhteessa luentoihin. Keväällä ja syksyllä ollaan paljon pihalla. Ja itse asiassa oltiin 30 asteen pakkasissa tässä keskitalvellakin suunnittelemassa valaistuksia.
        Kokonaisuudessaan hortonomi opiskelut ei ole ollenkaan huonompi vaihtoehto, jos semmoisesta sattuu tykkäämään. :)

• Velma
        Miu kirjoitti:

Opiskelen maisemasuunnittelua Oulun seudun amk:ssa elikkäs tuolla korvessa 15 kilometrin päässä täältä keskustasta. Olen aloittanut viime vuoden syksyllä. Koulu on ihan mukava, vaikka ei mikään aktiivisin ja sijainti on vähän sieltä ja syvältä. Pääsykokeissa oli piirrustusosuus, jossa kysymys on hahmotuksesta ja suunnittelu taidoista ennemmin kuin taiteellisista lahjoista. Toinen osuus oli viestinnällinen osuus, jossa tehtävänä oli lähinnä kirjoitella omista motiiveistaan opiskelua kohtaan ja samalla kirjotella esseetä annetun tekstin perusteella. Olin itse aika yllättynyt, että pääsin heittämällä sisään, joten en osaa enää sanoa oliko kokeet vaativat vai ei. Ensimmäisenä vuonna koulutukseen liittyy aika paljon ikäviä pakollisia aineita, kuten kemiaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa, matikkaa... yms. Kaikki tietenkin on suhteutettu omaan suuntautumiseen. Myöhemmin pääsee sitten enemmän suunnittelemaan ja piirtelemään. Käytäntöä on ihan sopivassa suhteessa luentoihin. Keväällä ja syksyllä ollaan paljon pihalla. Ja itse asiassa oltiin 30 asteen pakkasissa tässä keskitalvellakin suunnittelemassa valaistuksia.
        Kokonaisuudessaan hortonomi opiskelut ei ole ollenkaan huonompi vaihtoehto, jos semmoisesta sattuu tykkäämään. :)

Miten ihmeessä jotain fysiikkaa ja kemiaa teillä siellä on? Meillä ei ainakaan ole ja matikastakin on vaan palikkaversio, tyyliin jotain lannoitteen vahvuuksia ja pellon pinta-alaa.

• Miu
        Velma kirjoitti:

Miten ihmeessä jotain fysiikkaa ja kemiaa teillä siellä on? Meillä ei ainakaan ole ja matikastakin on vaan palikkaversio, tyyliin jotain lannoitteen vahvuuksia ja pellon pinta-alaa.

Meillä kyllä on ollut mielettömän laaja kurssi, jossa käsiteltiin maaperän kemiaa ja fysiikkaa esim. veden liikkumista maahiukkasissa ja typen kiertoa. Tähän tietysti liittyi iki-ihania labratunteja. Ja matikan kurssi, jota käymme tällä hetkellä käsittelee talousmatikkaa, mutta jotenkin siihen samaan on saatu ängettyä myös sellaisia kirosanoja kuten derivaatta. Minä kun luulin, ettei siitä tarvitsisi lukion jälkeen enää kuulla halaistua sanaa. :(

• asfasfasf

Nostanpa tämän vanhan ketjun taas pintaan.

Sellaista ajattelin kysyä, että millanen on hortonomien työllistymisaste?

Pääseköö hortonomin (puutarhatalouteen suunnatulla) koulutuksella tekemään käytännön viljelytöitä, vai ovatko hortonomin työt aina sitä johtamista ja talousasioiden hoitamista?

Olen sellaistakin kuullut että hortonomin koulutuksella pärjäisi paremmin suomessa kuin puutarhurin (puutarha-alan perustutkinto), koska ulkomailta tulee (ainakin tulevina vuosina) vähemmän koulutettua työvoimaa pilvin pimein. Onko näkemyksiä tähän asiaan? Yritän juuri päättää kumpaa haluan opiskella..

• Anonyymi

Nih

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      35
      4269
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      114
      1576
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      1546
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      217
      1384
    5. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      33
      1215
    6. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      88
      1078
    7. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      132
      1062
    8. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      47
      1044
    9. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      267
      1031
    10. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      984
    Aihe