Hortonomiksi?

titmousee

Heippa kaikki hortonomi opiskelijat!
Itselläni on vielä n. vuosi aikaa miettiä, mitä oikeastaan haluaisin lähteä opiskelemaan, ja hortonomin ammatti on noussut listalla ehdottomasti kärkipäähän ja haluaisinkin tietää siitä lisää, sillä omat tietoni ovat aivan olemattomat.

Kuinka helposti pääsen yo pohjalta opiskelemaan alaa? Onko opiskelu rankkaa? Miten kielet? Onko paljon työharjottelua? Kuinka pitkiä koulupäiviä on? Opiskeluympäristö? Millaista alan opiskelu kaiken kaikkiaan käytännössä on?

Kiitos!

7

10562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Hortonomiksi voi opiskella joko HAMKissa tai OAMKissa. Käyppä amkien sivuilla. HAMKin sivuilta löysin koulutusohjemien kuvausten yhteydestä myös keskustefoorumin, jota ylläpitää opiskelijakunta.

    • Velma

      Hortonomeja valmistuu kahdelta linjalta: puutarhatalous ja maisemasuunnittelu. Lepaan (HAMK/Hattula) ja Oulun lisäksi löytyy miljöösuunnittelua insinööriversiona Lahdessa ja hortonom på svenska Sydvästissä Espoossa.

      Puutarhatalouteen liittyyy lähinnä kasvihuone- ja avomaaviljelyä, maisemasuunnittelussa suunnittelua, viherrakennusta ja puistopuolta. Koulusta riippuen on eri suuntautumisvaihtoehtoa. Viljelypuolella talvi vaikuttaa työn saantiin eli Suomessa ei kaikilla alan ihmisillä siis ole automaattisesti töitä myös talveksi. Suunnittelupuolellakaan työllisyys ei ole paras mahdollinen.

      Lepaalle on ilmeisesti eniten hakijoita ja siten siis vaikeampi päästä. Sillä ei ole merkitystä onko yo vai amis. Pääsykokeessa on matikkaa ja jotain yleisluonnontieteellistä ja piirustuskoe, riippuu tosin koulusta - tutustu koulujen sivuihin.

      Kieliä ei ole pakollisena kun nämä kolme kotimaista eli suomi, ruotsi ja englanti. Harjoittelua on pakollisena joku 5 kk, lähinnä se taidetaan suorittaa kesällä.

      Itse olen ruotsinkielisessä versiossa, kun sinne on helpompi päästä kun on reippaasti vähemmän hakijoita kun suomenkieliseen. Sen verran omasta ruotsin osaamisestani, että lukiossa olin B-ruotsin lukenut tasolla 8/M ja kyllä ne muut siellä koulussa suomea osaa, että ei se siitäkään ole kiinni.

      Meillä se koulun ympäristö on tosi kiva ja päästään paljon tekemään käytännössä eikä tarvii koko ajan luennoilla olla. Päivät on max 8.30-16. Tutkielmat ja kokeisiin luvut on mahdutettu lukujärjestykseen "vapaapäivinä" eli niitä ei luentojen lisäksi tarvitse iltakausia vääntää. En sitten tiedä miten muissa kouluissa on asiat järkätty.

      Kysele lisää vaan, yritän vastata jos osaan.

      • Miu

        Opiskelen maisemasuunnittelua Oulun seudun amk:ssa elikkäs tuolla korvessa 15 kilometrin päässä täältä keskustasta. Olen aloittanut viime vuoden syksyllä. Koulu on ihan mukava, vaikka ei mikään aktiivisin ja sijainti on vähän sieltä ja syvältä. Pääsykokeissa oli piirrustusosuus, jossa kysymys on hahmotuksesta ja suunnittelu taidoista ennemmin kuin taiteellisista lahjoista. Toinen osuus oli viestinnällinen osuus, jossa tehtävänä oli lähinnä kirjoitella omista motiiveistaan opiskelua kohtaan ja samalla kirjotella esseetä annetun tekstin perusteella. Olin itse aika yllättynyt, että pääsin heittämällä sisään, joten en osaa enää sanoa oliko kokeet vaativat vai ei. Ensimmäisenä vuonna koulutukseen liittyy aika paljon ikäviä pakollisia aineita, kuten kemiaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa, matikkaa... yms. Kaikki tietenkin on suhteutettu omaan suuntautumiseen. Myöhemmin pääsee sitten enemmän suunnittelemaan ja piirtelemään. Käytäntöä on ihan sopivassa suhteessa luentoihin. Keväällä ja syksyllä ollaan paljon pihalla. Ja itse asiassa oltiin 30 asteen pakkasissa tässä keskitalvellakin suunnittelemassa valaistuksia.
        Kokonaisuudessaan hortonomi opiskelut ei ole ollenkaan huonompi vaihtoehto, jos semmoisesta sattuu tykkäämään. :)


      • Velma
        Miu kirjoitti:

        Opiskelen maisemasuunnittelua Oulun seudun amk:ssa elikkäs tuolla korvessa 15 kilometrin päässä täältä keskustasta. Olen aloittanut viime vuoden syksyllä. Koulu on ihan mukava, vaikka ei mikään aktiivisin ja sijainti on vähän sieltä ja syvältä. Pääsykokeissa oli piirrustusosuus, jossa kysymys on hahmotuksesta ja suunnittelu taidoista ennemmin kuin taiteellisista lahjoista. Toinen osuus oli viestinnällinen osuus, jossa tehtävänä oli lähinnä kirjoitella omista motiiveistaan opiskelua kohtaan ja samalla kirjotella esseetä annetun tekstin perusteella. Olin itse aika yllättynyt, että pääsin heittämällä sisään, joten en osaa enää sanoa oliko kokeet vaativat vai ei. Ensimmäisenä vuonna koulutukseen liittyy aika paljon ikäviä pakollisia aineita, kuten kemiaa, fysiikkaa, tietotekniikkaa, matikkaa... yms. Kaikki tietenkin on suhteutettu omaan suuntautumiseen. Myöhemmin pääsee sitten enemmän suunnittelemaan ja piirtelemään. Käytäntöä on ihan sopivassa suhteessa luentoihin. Keväällä ja syksyllä ollaan paljon pihalla. Ja itse asiassa oltiin 30 asteen pakkasissa tässä keskitalvellakin suunnittelemassa valaistuksia.
        Kokonaisuudessaan hortonomi opiskelut ei ole ollenkaan huonompi vaihtoehto, jos semmoisesta sattuu tykkäämään. :)

        Miten ihmeessä jotain fysiikkaa ja kemiaa teillä siellä on? Meillä ei ainakaan ole ja matikastakin on vaan palikkaversio, tyyliin jotain lannoitteen vahvuuksia ja pellon pinta-alaa.


      • Miu
        Velma kirjoitti:

        Miten ihmeessä jotain fysiikkaa ja kemiaa teillä siellä on? Meillä ei ainakaan ole ja matikastakin on vaan palikkaversio, tyyliin jotain lannoitteen vahvuuksia ja pellon pinta-alaa.

        Meillä kyllä on ollut mielettömän laaja kurssi, jossa käsiteltiin maaperän kemiaa ja fysiikkaa esim. veden liikkumista maahiukkasissa ja typen kiertoa. Tähän tietysti liittyi iki-ihania labratunteja. Ja matikan kurssi, jota käymme tällä hetkellä käsittelee talousmatikkaa, mutta jotenkin siihen samaan on saatu ängettyä myös sellaisia kirosanoja kuten derivaatta. Minä kun luulin, ettei siitä tarvitsisi lukion jälkeen enää kuulla halaistua sanaa. :(


      • asfasfasf

        Nostanpa tämän vanhan ketjun taas pintaan.

        Sellaista ajattelin kysyä, että millanen on hortonomien työllistymisaste?

        Pääseköö hortonomin (puutarhatalouteen suunnatulla) koulutuksella tekemään käytännön viljelytöitä, vai ovatko hortonomin työt aina sitä johtamista ja talousasioiden hoitamista?

        Olen sellaistakin kuullut että hortonomin koulutuksella pärjäisi paremmin suomessa kuin puutarhurin (puutarha-alan perustutkinto), koska ulkomailta tulee (ainakin tulevina vuosina) vähemmän koulutettua työvoimaa pilvin pimein. Onko näkemyksiä tähän asiaan? Yritän juuri päättää kumpaa haluan opiskella..


    • Anonyymi

      Nih

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe