Miten kelkkis/mäkihyppääjä tehdään?

Naisope :-)

Muistelen teettäneeni/tehneeni joskus hamassa nuoruudessa vanhanajan lelun puusta. Muistattehan ne mäkihyppykisat ja kelkkaradat? Nyt haluaisin tarjota saman nautinnon käsitöissä 1-2 luokalle. Miten siis tehdä halpa, toimiva ja helppotekoinen kelkkis? Riittävän matala painopiste lienee olennaisin seikka toimivuudelle.

8

2161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran muka

      Mäkihyppääjän puusta ja sehän lensi pari metriä oikeassa kaaressa ja asennossa ja pysyi pystyssäkin koko matkan.

      Se puu-ukko täytyi tietenkin olla suksillaan jo valmiiksi lentoasennossa, eli etukenossa, nokka suksen kärjillä ja kädet pitkin kylkiä.

      Painopisteitä en sen paremmin suunnitellu, mutta aika oikean näköinen se oli. Hyppyrin nokka ratkaisee aika paljon.

    • tyroksiukko

      Leikkaa ja taivuta parin millin pellistä yksi leveä suksi.
      Suksen päälle veistät palsasta tai vaikka styroksista hyppyasennossa olevan ukon... liimalla kiinni.

      • pelti kiinni

        Ei taida pelti painaa tarpeeksi?
        Muistan itse leikkineeni vastaavilla , mutta se oli joku myyntituote ? Olisko ollu ukkeli kumia ? Sellainen et sisällä oli joku taivuteltava rauta , koska sitä pystyi "säätämään"....
        Ja itse suksi oli jotain valurautaa/tai vastaavaa , koska se oli aika painava. Se ei meinannu kaatua millään !
        Luulen että on pakko olla painavampaa kuin pelti.Tai sitten kuparilevystä ? Helppo työstää ja muotoilla. Ja siihen sitten vaikka kolvaten painoa lisää ?Lyijy puntteja tms?


      • Naisope :-)
        pelti kiinni kirjoitti:

        Ei taida pelti painaa tarpeeksi?
        Muistan itse leikkineeni vastaavilla , mutta se oli joku myyntituote ? Olisko ollu ukkeli kumia ? Sellainen et sisällä oli joku taivuteltava rauta , koska sitä pystyi "säätämään"....
        Ja itse suksi oli jotain valurautaa/tai vastaavaa , koska se oli aika painava. Se ei meinannu kaatua millään !
        Luulen että on pakko olla painavampaa kuin pelti.Tai sitten kuparilevystä ? Helppo työstää ja muotoilla. Ja siihen sitten vaikka kolvaten painoa lisää ?Lyijy puntteja tms?

        Näyttääkö tämä tutulta?

        http://kwesterlund.fi/product_info.php?products_id=957&osCsid=6d729524bdb579ac2de081ca6b5d818d


      • TÄMÄ OLIKIN
        Naisope :-) kirjoitti:

        Näyttääkö tämä tutulta?

        http://kwesterlund.fi/product_info.php?products_id=957&osCsid=6d729524bdb579ac2de081ca6b5d818d

        Erinomaisen tökerö keino saada muka ihmiset tilaamaan sulta noita hömötyksiä.


      • veistotunti
        Naisope :-) kirjoitti:

        Näyttääkö tämä tutulta?

        http://kwesterlund.fi/product_info.php?products_id=957&osCsid=6d729524bdb579ac2de081ca6b5d818d

        Joo , tuollainen se taisi olla. Kiva lelu se oli , mihinköhän senkin sitten hukkasin...

        No asiaan : voisi olla joku lattarauta (?) passelia ? Pari senttiä leveetä , littanaa kankea. Siitä rautasahalla n 15 cm pätkät joka jannulle. Kärki leikaten muoton , tai viilaten suksen kärjen näköiseksi. Ja taivuttaen.Koko roska täytynee maalatakin (?) , ettei ruostu ?

        En tiedä miten sen ukkelin siihen saisi , kevyestä matskusta , ettei painopiste kärsisi.Ja niin että sen kulmaa vois käännellä. Tai mistä sen ukkelin rakentaisi. Balsasta ?


      • Lastunen
        veistotunti kirjoitti:

        Joo , tuollainen se taisi olla. Kiva lelu se oli , mihinköhän senkin sitten hukkasin...

        No asiaan : voisi olla joku lattarauta (?) passelia ? Pari senttiä leveetä , littanaa kankea. Siitä rautasahalla n 15 cm pätkät joka jannulle. Kärki leikaten muoton , tai viilaten suksen kärjen näköiseksi. Ja taivuttaen.Koko roska täytynee maalatakin (?) , ettei ruostu ?

        En tiedä miten sen ukkelin siihen saisi , kevyestä matskusta , ettei painopiste kärsisi.Ja niin että sen kulmaa vois käännellä. Tai mistä sen ukkelin rakentaisi. Balsasta ?

        Sahasin pikkupoikana lehtisahalla koivusta pelkän suksen, jota hyppäytin hyppyreistä. Hyppyreissä oli tietenkin sukselle sopiva latu ja hyppytornikin tietenkin puusta ;)

        Suksen pohjan kun hioi hyväksi ja voiteli kynttilällä, niin hyvinhän se lensi. Eikä yhtään haitannut vaikka suksen päällä ei ketään ollutkaan. Lusikkakin ajaa saman asian.

        No, mitä minusta tuli "isona"? Puutekniikan ammattilainen, joka harrastaa mäkihyppyä :)


      • Seniori hiihtäjätär
        Lastunen kirjoitti:

        Sahasin pikkupoikana lehtisahalla koivusta pelkän suksen, jota hyppäytin hyppyreistä. Hyppyreissä oli tietenkin sukselle sopiva latu ja hyppytornikin tietenkin puusta ;)

        Suksen pohjan kun hioi hyväksi ja voiteli kynttilällä, niin hyvinhän se lensi. Eikä yhtään haitannut vaikka suksen päällä ei ketään ollutkaan. Lusikkakin ajaa saman asian.

        No, mitä minusta tuli "isona"? Puutekniikan ammattilainen, joka harrastaa mäkihyppyä :)

        Olin viime viikolla hiitämässä Pyhätunturilla. Minulla oli vielä vanhanmalliset sukset ja siteet, jotka eivät sovi latukoneella tehdylle ladulle. Voitelu ei onnistunut, koska jos laitat pitoa niin ei luista.
        Ajattelin ostaa uudet sukset. Puusukset Hankasalmelta. Muistan lapsuudestani näissä suksissa ei ollut juurikaan voiteluongelmia.
        Mitä mieltä olette kannattaako ostaa puusukset?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      130
      7671
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      72
      3683
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      56
      995
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      823
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      36
      688
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe