Miten kelkkis/mäkihyppääjä tehdään?

Naisope :-)

Muistelen teettäneeni/tehneeni joskus hamassa nuoruudessa vanhanajan lelun puusta. Muistattehan ne mäkihyppykisat ja kelkkaradat? Nyt haluaisin tarjota saman nautinnon käsitöissä 1-2 luokalle. Miten siis tehdä halpa, toimiva ja helppotekoinen kelkkis? Riittävän matala painopiste lienee olennaisin seikka toimivuudelle.

8

2410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerran muka

Mäkihyppääjän puusta ja sehän lensi pari metriä oikeassa kaaressa ja asennossa ja pysyi pystyssäkin koko matkan.

Se puu-ukko täytyi tietenkin olla suksillaan jo valmiiksi lentoasennossa, eli etukenossa, nokka suksen kärjillä ja kädet pitkin kylkiä.

Painopisteitä en sen paremmin suunnitellu, mutta aika oikean näköinen se oli. Hyppyrin nokka ratkaisee aika paljon.

• tyroksiukko

Leikkaa ja taivuta parin millin pellistä yksi leveä suksi.
      Suksen päälle veistät palsasta tai vaikka styroksista hyppyasennossa olevan ukon... liimalla kiinni.

• pelti kiinni

Ei taida pelti painaa tarpeeksi?
        Muistan itse leikkineeni vastaavilla , mutta se oli joku myyntituote ? Olisko ollu ukkeli kumia ? Sellainen et sisällä oli joku taivuteltava rauta , koska sitä pystyi "säätämään"....
        Ja itse suksi oli jotain valurautaa/tai vastaavaa , koska se oli aika painava. Se ei meinannu kaatua millään !
        Luulen että on pakko olla painavampaa kuin pelti.Tai sitten kuparilevystä ? Helppo työstää ja muotoilla. Ja siihen sitten vaikka kolvaten painoa lisää ?Lyijy puntteja tms?

• Naisope :-)
        pelti kiinni kirjoitti:

Ei taida pelti painaa tarpeeksi?
        Muistan itse leikkineeni vastaavilla , mutta se oli joku myyntituote ? Olisko ollu ukkeli kumia ? Sellainen et sisällä oli joku taivuteltava rauta , koska sitä pystyi "säätämään"....
        Ja itse suksi oli jotain valurautaa/tai vastaavaa , koska se oli aika painava. Se ei meinannu kaatua millään !
        Luulen että on pakko olla painavampaa kuin pelti.Tai sitten kuparilevystä ? Helppo työstää ja muotoilla. Ja siihen sitten vaikka kolvaten painoa lisää ?Lyijy puntteja tms?

Näyttääkö tämä tutulta?

http://kwesterlund.fi/product_info.php?products_id=957&osCsid=6d729524bdb579ac2de081ca6b5d818d

• TÄMÄ OLIKIN

• veistotunti
        Naisope :-) kirjoitti:

Näyttääkö tämä tutulta?

http://kwesterlund.fi/product_info.php?products_id=957&osCsid=6d729524bdb579ac2de081ca6b5d818d

Joo , tuollainen se taisi olla. Kiva lelu se oli , mihinköhän senkin sitten hukkasin...

No asiaan : voisi olla joku lattarauta (?) passelia ? Pari senttiä leveetä , littanaa kankea. Siitä rautasahalla n 15 cm pätkät joka jannulle. Kärki leikaten muoton , tai viilaten suksen kärjen näköiseksi. Ja taivuttaen.Koko roska täytynee maalatakin (?) , ettei ruostu ?

En tiedä miten sen ukkelin siihen saisi , kevyestä matskusta , ettei painopiste kärsisi.Ja niin että sen kulmaa vois käännellä. Tai mistä sen ukkelin rakentaisi. Balsasta ?

• Lastunen
        veistotunti kirjoitti:

Joo , tuollainen se taisi olla. Kiva lelu se oli , mihinköhän senkin sitten hukkasin...

No asiaan : voisi olla joku lattarauta (?) passelia ? Pari senttiä leveetä , littanaa kankea. Siitä rautasahalla n 15 cm pätkät joka jannulle. Kärki leikaten muoton , tai viilaten suksen kärjen näköiseksi. Ja taivuttaen.Koko roska täytynee maalatakin (?) , ettei ruostu ?

En tiedä miten sen ukkelin siihen saisi , kevyestä matskusta , ettei painopiste kärsisi.Ja niin että sen kulmaa vois käännellä. Tai mistä sen ukkelin rakentaisi. Balsasta ?

Sahasin pikkupoikana lehtisahalla koivusta pelkän suksen, jota hyppäytin hyppyreistä. Hyppyreissä oli tietenkin sukselle sopiva latu ja hyppytornikin tietenkin puusta ;)

Suksen pohjan kun hioi hyväksi ja voiteli kynttilällä, niin hyvinhän se lensi. Eikä yhtään haitannut vaikka suksen päällä ei ketään ollutkaan. Lusikkakin ajaa saman asian.

No, mitä minusta tuli "isona"? Puutekniikan ammattilainen, joka harrastaa mäkihyppyä :)

• Seniori hiihtäjätär
        Lastunen kirjoitti:

Sahasin pikkupoikana lehtisahalla koivusta pelkän suksen, jota hyppäytin hyppyreistä. Hyppyreissä oli tietenkin sukselle sopiva latu ja hyppytornikin tietenkin puusta ;)

Suksen pohjan kun hioi hyväksi ja voiteli kynttilällä, niin hyvinhän se lensi. Eikä yhtään haitannut vaikka suksen päällä ei ketään ollutkaan. Lusikkakin ajaa saman asian.

No, mitä minusta tuli "isona"? Puutekniikan ammattilainen, joka harrastaa mäkihyppyä :)

Olin viime viikolla hiitämässä Pyhätunturilla. Minulla oli vielä vanhanmalliset sukset ja siteet, jotka eivät sovi latukoneella tehdylle ladulle. Voitelu ei onnistunut, koska jos laitat pitoa niin ei luista.
        Ajattelin ostaa uudet sukset. Puusukset Hankasalmelta. Muistan lapsuudestani näissä suksissa ei ollut juurikaan voiteluongelmia.
        Mitä mieltä olette kannattaako ostaa puusukset?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      150
      10909
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5220
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2423
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2123
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1691
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1524
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1231
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      882
    Aihe