Eli pyrin nyt opiskelemaan,eli opintotukea alkaa tippumaan vasta ensi syksynä (jos pääsen sisään tietty :D).
Mulla on tilillä 7000 euroa rahaa(mummojen ja pappojen säästämiä vuosien varrella),ja toisella tilillä parisataa euroa. Vaikuttaako noi rahat siihen mitä tukia saan,eli opintotuen tai tulevan asumistuen määrään?
Vai kannattaako rahat ottaa ulos ennenkun haen tukea vai miten kannattaa toimia että saisin maksimituet?
Mulla on rahaa tilillä
8
1827
Vastaukset
- Ainiin unohtui,
ja sitten, että saako asumistukea maksimimäärän vaikka asuisi vanhempien omistamassa,mutta heidän sinulle vuokraamassa kämpässä?
Entä jos ei saa olla vanhempien omistama,niin saako olla vaikka siskon omistama? Tai isoäidin?- tässä...
"Omaisuus tai varallisuus ei vaikuta opintotuen saamiseen, mutta omaisuuden tuotto (osingot, vuokratulo, luovutusvoitto jne.) on veronalaista pääomatuloa eli se otetaan huomioon tulovalvonnassa."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210104162727IL?openDocument
"Jos opiskelija asuu vanhemmaltaan vuokratussa tai vanhempansa omistamassa asunnossa, asumislisä on enintään 58,87 euroa kuukaudessa. Jos vanhemmalta vuokrattu tai vanhemman omistama asunto on samassa kiinteistössä kuin vanhemman vakituinen asunto, opintoraha myönnetään samansuuruisena kuin vanhemman luona asuvalle ja asumislisä on enintään 58,87 e/kk."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601120441IL?openDocument
Jos asunto on siskolta tai isoäidiltä vuokrattu, saat asumislisän täysimääräisenä. Ja huomaa, vaikka puhutkin asumistuesta, tarkoitat varmaankin asumislisää, jota opiskelijat yleensä saavat (Opintotuki=opintoraha asumislisä opintolaina). Yleinen asumistuki on sitten ihan toinen tukimuoto. tässä... kirjoitti:
"Omaisuus tai varallisuus ei vaikuta opintotuen saamiseen, mutta omaisuuden tuotto (osingot, vuokratulo, luovutusvoitto jne.) on veronalaista pääomatuloa eli se otetaan huomioon tulovalvonnassa."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210104162727IL?openDocument
"Jos opiskelija asuu vanhemmaltaan vuokratussa tai vanhempansa omistamassa asunnossa, asumislisä on enintään 58,87 euroa kuukaudessa. Jos vanhemmalta vuokrattu tai vanhemman omistama asunto on samassa kiinteistössä kuin vanhemman vakituinen asunto, opintoraha myönnetään samansuuruisena kuin vanhemman luona asuvalle ja asumislisä on enintään 58,87 e/kk."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601120441IL?openDocument
Jos asunto on siskolta tai isoäidiltä vuokrattu, saat asumislisän täysimääräisenä. Ja huomaa, vaikka puhutkin asumistuesta, tarkoitat varmaankin asumislisää, jota opiskelijat yleensä saavat (Opintotuki=opintoraha asumislisä opintolaina). Yleinen asumistuki on sitten ihan toinen tukimuoto.A ja B aloittavat opiskelun. A vuokraa kämpän B:n vanhemmilta ja B vuokraa kämpän A:n vanhemmilta, ja näin kumpikin saavat täyden asumislisän.
- se menee
petu_67 kirjoitti:
A ja B aloittavat opiskelun. A vuokraa kämpän B:n vanhemmilta ja B vuokraa kämpän A:n vanhemmilta, ja näin kumpikin saavat täyden asumislisän.
On nää kyllä aika naurettavia nämä tukiviidakon koukerot. Ei ole vaikea arvata mitkä puolueet ovat tämänkin "jos vuokraat vanhemmilta"- säännön keksineet. Onneksi on vaalit tulossa.
- onko keino myös?
petu_67 kirjoitti:
A ja B aloittavat opiskelun. A vuokraa kämpän B:n vanhemmilta ja B vuokraa kämpän A:n vanhemmilta, ja näin kumpikin saavat täyden asumislisän.
Entäpä jos perustaisi itse (tai vanhemmat) oman sijoitusasuntoyhtiön. Voisiko tältä sijoitusasuntoyhtiöltä vuokrata asunnon saaden täyden asumistuen? Osakeyhtiöhän voisi käyttää "tuoton" vaikka kohteen parannukseen jolloin veroa ei menisi bruttotuloksesta.
- arvuuttajakaksikko
se menee kirjoitti:
On nää kyllä aika naurettavia nämä tukiviidakon koukerot. Ei ole vaikea arvata mitkä puolueet ovat tämänkin "jos vuokraat vanhemmilta"- säännön keksineet. Onneksi on vaalit tulossa.
"Ei ole vaikea arvata mitkä puolueet ovat tämänkin "jos vuokraat vanhemmilta"- säännön keksineet."
No, arvaa (varoitettakoon kuitenkin etukäteen, että saatat saada sieluusi trauman).. - karvuuttaja-aksikko
arvuuttajakaksikko kirjoitti:
"Ei ole vaikea arvata mitkä puolueet ovat tämänkin "jos vuokraat vanhemmilta"- säännön keksineet."
No, arvaa (varoitettakoon kuitenkin etukäteen, että saatat saada sieluusi trauman)..itse itseäni korostaen:
Kyllä se oli Esko Ahon porvarihallitus, joka tuon ensi kertaa lainsäädäntöön (8 päivänä huhtikuuta 1994) toi.
http://www.valtioneuvosto.fi/hakemisto/ministerikortisto/kokoonpano.asp?hallitus=65. Aho
silloinen säädetty opintotukilaki ja sen 15 §:
15 §
Asumislisän saamisen rajoittaminen
Jos opiskelija on vuokrannut vanhemmiltaan asunnon, joka on samassa kiinteistössä kuin vanhempien vakinainen asunto, hän ei ole oikeutettu asumislisään, ellei kansaneläkelaitos erityisestä syystä toisin päätä. Kansaneläkelaitos voi antaa asiasta tarkempia määräyksiä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940260 - -Teukka-
onko keino myös? kirjoitti:
Entäpä jos perustaisi itse (tai vanhemmat) oman sijoitusasuntoyhtiön. Voisiko tältä sijoitusasuntoyhtiöltä vuokrata asunnon saaden täyden asumistuen? Osakeyhtiöhän voisi käyttää "tuoton" vaikka kohteen parannukseen jolloin veroa ei menisi bruttotuloksesta.
Muistaakseni oli vielä mahdollista 90-luvun puolessa välissä, mutta ei enää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkään kestänyt ihastuminen
Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen1241700Torniolainen Tiiliä lukemaan
Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.31456Charlie Kirk murha
Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai2411428Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.
Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain2511269Kumpa kaikkeen vois palata
Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin121087- 51802
- 56751
Yrittäjien ahdinko
Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes15696Huvittaa tää
Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅39663Koska me sitten tavattaisiin?
Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?44658