voiko olla kokonaan imettämättä?

jslsfj

Miten nykyisin suhtaudutaan äiteihin, jotka eivät halua imettää ollenkaan vaan antaa tuttelia alusta alkaen? Katsotaanko sairaalassa kieroon? Onko mahdollista saada jotain lääkitystä, ettei rintoihin ala kerääntymään maitoa? kuulostaa varmaan aika omituiselta, mutta kysynpähän vaan...

42

4583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi?

....

• ajattelepa

adoptoituja ja sijoitettuja vauvoja...luulitko että heitä on koskaan imetetty? kautta aikojen on sekä palkattu imettäjiä että annettu niiden puutteessa korviketta.

• ainakaan

katsottu kieroon.sellaisen lääkkeen saa synnärillä mikä estää maidon tulon pyydät vain niin saat.olet tervetullut keskustelu ryhmään korvike mutsit sieltä saat hyvää tietoa ja tukea...myös minä olen siellä´.koita googleta se...

• gigli

Ei mua kieroon katsottu, tai ainakaan en huomannut:) Kun sanoin ettten halua imettää, antoivat osastolla maidon nousun estävän lääkkeen.

• hkjh

En ole vielä päättäny aioinko imettää vai en. Voihan olla, että maitoa ei tulekkaan. Olen vaan tehnyt havaintoja kavereiden imettämisestä( mm.maidon pakkautuminen rintoihin, lypsämiset, rintatulehdukset, vierotus..) ja tottapuhuakseni hieman kauhistuttaa... Toki pulloruokinnassakin on puolensa. Mutta hyvä tietää, että voin tehdä päätöksen ilman , että sitä pitäisi jotenkin puolustella kenellekkään.

• sain

kaksoset, vauvat olivat niin pienipainoisia, ettei saanut "tissillä kiusata", vaan maito piti saada helpolla eli pullosta. yritin pitää maidontuotantoa yllä rintapumpulla kuukauden, odottaen vauvojen vahvistumista. no, kuukauden kuluttua, kun olisi saanut alkaa rintaruokinnan, ei kumpikaan vauvoista enää huolinut tissiä, kun olivat pulloon tottuneet. kyllä se maidontulo siitä pian loppuu, kun et imetä. kysy sairaalasta, olisiko jokin lääke maidontulon loppumiseen, eiväthän nekään äidit, joiden vauva kuolee imetä. ja lopuksi:MIKSI IHMEESSÄ ET AIO IMETTÄÄ LASTASI? JOS PELKÄÄT RINTOJESI VENYMISEN PUOLESTA, NIIN NE ON JO VENYNEET! itse olisin ehdottomasti imettänyt vaikka kuinka kauan, jos se olisi ollut mahdollista. lapsillamme oli molemmilla pienenä paljon korvatulehduksia, joiden taltuttamiseksi mm. korvat putkitettiin molemmilta usein, toisella on myös astma. lisäksi meni viikkoja, ennen kuin löysimme korvikkeen, joka ei tehnyt ilmavaivoja. älä aliarvioi rintamaidon terveysvaikutuksia lapsiisi, sitäpaitsi painokin putoaa paremmin imettäessä...

• taitaa olla

enimmäkseen niitä jotka eivät halua imettää!
      jännä juttu. itse olen taaperon imettäjä ja suoraan sanoen ottaa päähän kun olisi kiva keskustella imettäjien kanssa,ja juuri niiden ketkä ovat henkeen ja vereen imettäjiä.mutta ei taida niitä paljookaa enää tällä sivustolla olla,kun kaikki imetyksen vastaset imettäjät on vallanneet jostain kumman syystä palstan...ottaa päähän,menkää muualle itkemään!!

• edelliseen

että kaikki imetyksen vastaiset idiootit eikä imettäjät.olen niin suoraan sanoen vittuuntunut,että tulee kirjotettua mitä sattuu...mutta kuitenkin lämpimiä halauksia kaikille imettäjille jos teitä vielä ketään tällä palstalla viitsii olla.

• aika moni

on jo tajunnut, että esim. taaperoimetys on aika yhdentekevää lapsen kannalta ja sen takia niitä pitkään imettäviä ja siten myös aiheesta keskustelijoitakaan ei enää löydy. Jos nyt aiheesta kuitenkin haluat keskustella, niin yritäpä vaikka Kaks Plussan-keskustelupalstaa, sieltä saatat löytää samanhenkisiä enemmän kuin täältä.

• nyt ei
        aika moni kirjoitti:

on jo tajunnut, että esim. taaperoimetys on aika yhdentekevää lapsen kannalta ja sen takia niitä pitkään imettäviä ja siten myös aiheesta keskustelijoitakaan ei enää löydy. Jos nyt aiheesta kuitenkin haluat keskustella, niin yritäpä vaikka Kaks Plussan-keskustelupalstaa, sieltä saatat löytää samanhenkisiä enemmän kuin täältä.

olekkaan kysymys pelkästään taapero imetyksestä vaan siitä ,että suuremmalla osalla imetys tyssää kun vauva on 2kk ikäinen...MIKSI? ja perustelisitko minulle vielä ,että miksi taaperoimetyksestä ei ole mitään hyötyä...kuinka kauan itse olet imettänyt.äänen sävystäsi päätellen varmaankin just nipin napin sen 2kk,mutta hyvää jatkoa vaan sullekkin.

• poikani on
        aika moni kirjoitti:

ollut juuri tämän viikon kuumeessa ja ei ole suostunut syömään tai juomaan mitään muuta kuin tissiä. Arvaa olinko onnellinen, että imetän vielä 1,5-vuotiasta, koska imetyksen ansiosta ei tarvinnut viedä häntä sairaalaan tiputukseen. Lääkäri kiitteili, että hyvin on pysynyt nesteet kun yleensä kyseinen virus kuivattaa niin, että sairaalareissu on edessä. En siis koe, että imetys oli täysin yhdentekevää.

• yks vaan
        poikani on kirjoitti:

ollut juuri tämän viikon kuumeessa ja ei ole suostunut syömään tai juomaan mitään muuta kuin tissiä. Arvaa olinko onnellinen, että imetän vielä 1,5-vuotiasta, koska imetyksen ansiosta ei tarvinnut viedä häntä sairaalaan tiputukseen. Lääkäri kiitteili, että hyvin on pysynyt nesteet kun yleensä kyseinen virus kuivattaa niin, että sairaalareissu on edessä. En siis koe, että imetys oli täysin yhdentekevää.

on pakko kommentoida. Meidän poika on kohta 9 kk. ja sairasti kaksi viikkoa joka päivä söi jotakin mutta jonkin ajan päästä oksensi kaikki ulos. Korvikkeella ollaan oltu jo useampi kuukausi. Sairaalassa olimme yötä,koska kuume nousi 41. Missään vaiheessa he eivät puhuneet nesteytyksestä mitään, eivätkä moittineet sitä että korvikkeella poika on..

• ymmärsin
        poikani on kirjoitti:

aikasemman viestisi väärin.

• odotit?
        yks vaan kirjoitti:

on pakko kommentoida. Meidän poika on kohta 9 kk. ja sairasti kaksi viikkoa joka päivä söi jotakin mutta jonkin ajan päästä oksensi kaikki ulos. Korvikkeella ollaan oltu jo useampi kuukausi. Sairaalassa olimme yötä,koska kuume nousi 41. Missään vaiheessa he eivät puhuneet nesteytyksestä mitään, eivätkä moittineet sitä että korvikkeella poika on..

Olisitko odottanut, että saat sairaalassa kauheat haukut ja syytökset imettämättömyydestä? Jos et saanut, niin tarkoittaako se, että imetyksestä olisi ollut jotain haittaa tilanteessasi?

Sun tilanne on täysin erilainen. Sulla ei ollut ongelmana nähtävästi kuivuminen, kuten meillä. Etpä voi edes tietää, olisiko poikasi sairastanut lainkaan tautia jos olisit imettänyt.

Kyllä varmaan meilläkin oltais hengissä selvitty ilman imetystä. Nyt meni kuitenkin näin ja olin siihen tyytyväinen.

Muutama kuukausi sitten meidän koko perhe sairasti noraviruksen lukuunottamatta tätä nuorimmaista. Silloinkin lääkäri ihmetteli tarttumattomuutta ja arveli sen olevan imetyksen ansiota.

Eikä nyt tarkoitus ole mollata niitä, jotka eivät imetä. Jotkut eivät pysty ja jotkut eivät halua. Mutta se, että sinä et imetä ei tarkoita, että se on turhaa muille tai että siitä peräti on jotain haittaa.

• on hyötyä
        aika moni kirjoitti:

ja tämä on palsta jossa keskustellaan imetyksestä, sen ongelmista, ja rohkaistaan imettämään.

jokainen äiti joka on taaperoimettänyt tietää omakohtaisesti niistä MONINAISISTA hyödyistä jorta se lapselle tarjoaa.

täällä myös hoetaan että se on jokaisen äidin valinta...että täytyy kunnioittaa valintaa. ei täydy, sanon. tätä palstaa lukiessa (ja imetystilastoja lukiessa) näyttää siltä että äitiys on tosi hukassa eikä meidän , pohjoismaisessa mittakaavassa vanhentunut terveydenhuoltojärjestelmä, myöskään tiedä imetyksestä. ylen aamuteeveessä oli joku gynekologi hiljattain joka sanoi ettei imetysestä ole puolen vuoden jälkeen hyötyä!!!! täysin epäammattimaista ja vanhentunutta tietoa!

suomessa ei rohkaista äitiyteen, julkinen keskustelu näyttää kyllä huolehtivan siitä että isän oikeuksia paasataan, mutta vauvalle ELINTÄRKEÄ side äitiin jää tosi pienelle huomiolle. eikä asiaa auta se että naistenlehdet tursuaa juttuja nuorista julkkisäideistä jotka toitottaa että menevät heti töihin eikä tahti hidastu kun vauva tulee!

tahdin täytyy hidastua, rauhoittua ja hiljentyä kun vauva tulee. se on vauvan psyykkiselle kasvulle tärkeää, ja tähän liittyy kiinteä fyysinen kontakti äitiin ja imetys!

naisen voi korvata missä tahansa muualla, mutta ei äitinä lapselle!!!!

• wellu

miksi hankit lapsen jos olet noin itsekäs??
      kun "sinulle voisi tulla siitä sitä ja tätä ongelmaa.." niin jättäisit vauvasi ilman sitä PARASTA ja hänelle tarkoitettua ruokaa?
      itsekästä.
      ja 95% naisista pystyisi imettämään niin kauan kuin tahtoo, maito loppuu/sitä ei tule ainoastaan n. 5%tilla..

• pulloa.....

2 tunnin välein mikrossa yöllä jos haluat. minä käännyn vähän ja vauva hakee itse rinnan, syö ja nukahtaa. minä harvoin edes havahdun syömiseensä. paino putoaa itsestään, vauva on onnellinen. pullot kaapissa odottamassa jos joskus maito loppuu rinnoista. ihan sama kuin menisit ruotsiin uimalla vaikka ilmainen laiva lipuu ohi...

• annika792
        pulloa..... kirjoitti:

2 tunnin välein mikrossa yöllä jos haluat. minä käännyn vähän ja vauva hakee itse rinnan, syö ja nukahtaa. minä harvoin edes havahdun syömiseensä. paino putoaa itsestään, vauva on onnellinen. pullot kaapissa odottamassa jos joskus maito loppuu rinnoista. ihan sama kuin menisit ruotsiin uimalla vaikka ilmainen laiva lipuu ohi...

parhaimmillaan puolen tunnin välein tai kolme tuntia kerrallaan. minä annan lapseni syödä mahansa täyteen maitoa kerralla, pullosta. näin hänen ei tarvitse olla vähän väliä nälässä ja yöllä saamme nukkua 6-8h putkeen. myöhemmin sitten 10h, kun velli tulee sopivassa iässä juttuun mukaan. minulla ei myöskään ole rintatulehduksia, maito ei pakkaudu ja pääsen jopa lenkille ihan rauhassa. joinain öinä mies voi lämmittää vauvalle maidon, näin saan itse nukuttua kunnolla ja jaksan olla pirteämpi äidin hommissa sitten aamulla. imetyksen legendaarisesta painoa pudottavasta vaikutuksesta en tiedä, mutta imettämättä olen jo 8kg alle lähtöpainon, ilman mitään dieettejä.

• oi miksi
        annika792 kirjoitti:

parhaimmillaan puolen tunnin välein tai kolme tuntia kerrallaan. minä annan lapseni syödä mahansa täyteen maitoa kerralla, pullosta. näin hänen ei tarvitse olla vähän väliä nälässä ja yöllä saamme nukkua 6-8h putkeen. myöhemmin sitten 10h, kun velli tulee sopivassa iässä juttuun mukaan. minulla ei myöskään ole rintatulehduksia, maito ei pakkaudu ja pääsen jopa lenkille ihan rauhassa. joinain öinä mies voi lämmittää vauvalle maidon, näin saan itse nukuttua kunnolla ja jaksan olla pirteämpi äidin hommissa sitten aamulla. imetyksen legendaarisesta painoa pudottavasta vaikutuksesta en tiedä, mutta imettämättä olen jo 8kg alle lähtöpainon, ilman mitään dieettejä.

No hienoa sinulle. Mutta mitäs kettua sinä täällä IMETYSpalstalla surffailet ja toisia ojentelet, jos ei asia kiinnosta? Onko jäänyt vaivaamaan? Todella ihan vilpittömästi ihmettelen, kuten jo moni muukin, että miksi te imetyksen vastustajat haluatte vallata tämän IMETYSpalstan. Kerro ihmeessä, mikä on motivaatiosi käydä täällä, jos et imetä ja pidät korvikeella ruokkimista parempana.

• kppk80
        oi miksi kirjoitti:

No hienoa sinulle. Mutta mitäs kettua sinä täällä IMETYSpalstalla surffailet ja toisia ojentelet, jos ei asia kiinnosta? Onko jäänyt vaivaamaan? Todella ihan vilpittömästi ihmettelen, kuten jo moni muukin, että miksi te imetyksen vastustajat haluatte vallata tämän IMETYSpalstan. Kerro ihmeessä, mikä on motivaatiosi käydä täällä, jos et imetä ja pidät korvikeella ruokkimista parempana.

Vaikka mä en imettänyt, niin en kyylä koe että olisin imetyksen vastustaja. Hienoa että naiset haluavat imettä, itse en halunnut.

• model 04
        annika792 kirjoitti:

jos tuollaiseen pudotukseen pystyt.

• 55kg...
        annika792 kirjoitti:

..nyt vaan ajattelevat vauvan parasta eivätkä omaa napaansa, kaikki eivät siihen pysty. Painukaa .....****ttiin täältä.

• heeei
        pulloa..... kirjoitti:

kirjoitinkin jo tuolla aiemmin kaksosistani, joita en voinut pienipainoisuuden vuoksi imettää. unohdin kertoa, että toinen vauvoista sai myös ripulin n. 3 kk.n iässä, ja paino putosi alle 5 kg. arvatkaa keitettiinkö meillä pullot joka ilta sen jälkeen ja pitkään... kiva rumba... ajatelkaa, rintamaito suoraan rinnasta on puhdas tuote ilman välivarastointia, aina mukana ja hygieenisenä, ilman mikrotusta lämmin. te olette ÄITEJÄ, antakaa sen myös näkyä. tissit on imetystä varten, ei miehien kuolaavia katseita varten, kohottakaa itsetuntoanne jollain muulla tavalla.

• annika792
        model 04 kirjoitti:

jos tuollaiseen pudotukseen pystyt.

175 senttiä pituutta, siinä ei tuollainen paino kamalan plösöä tee. *lol* meinaa mennä jo nykyisellään turhankin paljon alipainon puolelle, mutta kestettäköön tuo, on se pulloralli vaan niin rankkaa. jos mä oisin sit model 08?? :D:D:D:D:D

• tuolle
        kppk80 kirjoitti:

Vaikka mä en imettänyt, niin en kyylä koe että olisin imetyksen vastustaja. Hienoa että naiset haluavat imettä, itse en halunnut.

annikalle, joka muuten ei ole vaivautunut kommentoimaan muuta kuin omaa painoaan. Kerropa nyt annika, mitä täällä teet. Mitäpä jos te korvikeäidit menisitte sinne omalle keskustelusivullenne, jota täällä onkin mainostettu, niin voisimme kaikki keskittyä itse asiaan.

• MsBlondy
        heeei kirjoitti:

kirjoitinkin jo tuolla aiemmin kaksosistani, joita en voinut pienipainoisuuden vuoksi imettää. unohdin kertoa, että toinen vauvoista sai myös ripulin n. 3 kk.n iässä, ja paino putosi alle 5 kg. arvatkaa keitettiinkö meillä pullot joka ilta sen jälkeen ja pitkään... kiva rumba... ajatelkaa, rintamaito suoraan rinnasta on puhdas tuote ilman välivarastointia, aina mukana ja hygieenisenä, ilman mikrotusta lämmin. te olette ÄITEJÄ, antakaa sen myös näkyä. tissit on imetystä varten, ei miehien kuolaavia katseita varten, kohottakaa itsetuntoanne jollain muulla tavalla.

Tässähän onkin oikein kiivas viestiketju muodostunut...

Halusin sen verta kommentoida, että luulen etteivät korviketta antavat oikein ymmärrä miten ihanasta asiasta ovat jääneet paitsi. Tarkoitan nyt siis niitä äitejä ketkä eivät ole syystä tai toisesta HALUNNEET imettää ollenkaan.

Itse en ottanut mitään stressiä imetyksen suhteen kun olin raskaana ja ajattelin, että ottaa onnistuakseen jos ottaa ja jos ei niin ei. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja vauveli tiesi heti rinnalla mitä pitää tehdä, eikä mitään ongelmia ole ollut (nyt 5kk). Korviketta ei ole koskaan maistettu.

Enää en suostuisi ajattelemaankaan korvikeruokintaa vaihtoehtona kun olen saanut kokea imetyksen ihanuuden. Se on niin ihanaa olla lähellä vauvaa ja rauhoittua hetkeksi vierekkäin. En oikein usko, että pulloruokinnassa saisi samanlaista läheisyydentunnetta ja onhan rintaruokinta se luonnollinen vaihtoehto.

Ennemmin minä ainakin valitsen aidon timantin kun laboratoriossa tehdyn ;)

• Sinttuminttu
        MsBlondy kirjoitti:

Tässähän onkin oikein kiivas viestiketju muodostunut...

Halusin sen verta kommentoida, että luulen etteivät korviketta antavat oikein ymmärrä miten ihanasta asiasta ovat jääneet paitsi. Tarkoitan nyt siis niitä äitejä ketkä eivät ole syystä tai toisesta HALUNNEET imettää ollenkaan.

Itse en ottanut mitään stressiä imetyksen suhteen kun olin raskaana ja ajattelin, että ottaa onnistuakseen jos ottaa ja jos ei niin ei. Kaikki kuitenkin meni hyvin ja vauveli tiesi heti rinnalla mitä pitää tehdä, eikä mitään ongelmia ole ollut (nyt 5kk). Korviketta ei ole koskaan maistettu.

Enää en suostuisi ajattelemaankaan korvikeruokintaa vaihtoehtona kun olen saanut kokea imetyksen ihanuuden. Se on niin ihanaa olla lähellä vauvaa ja rauhoittua hetkeksi vierekkäin. En oikein usko, että pulloruokinnassa saisi samanlaista läheisyydentunnetta ja onhan rintaruokinta se luonnollinen vaihtoehto.

Ennemmin minä ainakin valitsen aidon timantin kun laboratoriossa tehdyn ;)

Minä imetän nyt 1v poikaani ja toivon voivani jatkaa pitkään vielä.

Siksi vastaan tähän, kun mainitsit, ttä sinulle ei tullut mitään ongelmia ja imetys onnistuessaan on mukavaa.

Minulle on ehtinyt pukata lähestulkoon kaikki mahdolliset ongelmat imetystaipaleellani, mutta edelleen imetän ja ollaan selvitty raivareista, lakoista suihkutissien aiheuttamista ongelmista, pakkaamisesta lypsämisineen keskellä yötä rintatulehduksen ehkäisyssä ja äidinmaidonluovutuksesta.
        Rankkaa oli, mutta kaikki alkoi helpottaa kun pojalla todettiin lukuisia allergioita ja oma ruokavalioni rajattiin tiukaksi imetysdieetiksi.

Ja tällä tahdon sanoa sitä, että imetyksen ihanuus on totta myös ongelmista selvinneelle, ja varmaan etenkin sellaiselle.
        Moni vaan tarttuu siihen tutteliin heti kun ongelmia ilmenee ja ajattelee, että "minulla ei imetys onnistunut".

Ongelmista huolimatta imetys tuntuu edelleen minusta sen arvoiselta!

Tätä alleviivaa sekin seikka, että allergikkomme painon alkaessa romahtaa, otettiin kiinteät kokonaan pois 11kk iässä ja mentiin jonkun aikaa pelkällä rintamaidolla, joka oli ainoa imeytyvä ravinto. Moni sitä kauhisteli, mutta hänen painonsa alkoi nousta kun se aiemmin oli laskussa ja kivut hellittivät. Masu parani ja aloitimme uudestaan varoen kiinteät.

Olen onnellinen, että imetän edelleen, sillä muuten olisimme olleet tipan varassa sairaalassa.

Tiedän tämän kuulostavan joidenkin mielestä ihan pimeältä, mutta imetys on arvokas asia ja osa sitä pakettia jonka miellän lapseni hoidoksi.

• tosissasi
        annika792 kirjoitti:

annika? etkä tiedä että lapsivuodeaikana (n. 3 kk syntymästä) ei äidilläkään ole tarkoitus olla vuorokausirytmiä, niinkuin EI VAUVALLAKAAN! etkö tiennyt tätä? tämä on biologiaa, ja on vahingollista lapselle yrittää muuttaa tätä systeemiä...miksi halusit lapsen???? onko se sinulle lelu joka sopeutuu sinun itsekkyyteesi????

ettekö olleet miehesi kanssa synnyttysvalmennuksessa? eikö siis miehesikään halua lapsensa parasta?

• sitä mieltä
        annika792 kirjoitti:

175 senttiä pituutta, siinä ei tuollainen paino kamalan plösöä tee. *lol* meinaa mennä jo nykyisellään turhankin paljon alipainon puolelle, mutta kestettäköön tuo, on se pulloralli vaan niin rankkaa. jos mä oisin sit model 08?? :D:D:D:D:D

ettei syömishäiriöisen kannata hankkia lasta ennen kuin on hoitanut vakavan sairautensa! annika perusteleekiin sitten omilla kirjoituksillaan väitteeni. pipi pieni koiranpentu!

• la-24.8.2006

Kyllä kuten moni onkin sanonut, sairaalassa voi saada lääkkeen, joka estää maidonnousun.

Ei siellä sairaalassa katsota kieroon, ovat nähneet monenmoista,
      eikä heillä ole aikaa tarttua jokaiseen oikuttelevaan äitiin.
      Jollet halua imettää, niin saat olla imettämättä.
      Mutta auttavat ja neuvovat, jos haluat kuitenkin yrittää.

Suosittelisin kuitenkin koettamaan imetystä :-)
      Minusta imettäminen on ollut ihanaa ja luonnollinen jatkumo raskausajalle.
      Olen kokenut vapauttavana, kun ei tarvitse tuijottaa vaakaa ja
      yrittää hampaat irvessä metsästää sitä kadonnutta ampiaisvyötäröä!
      Kun imettämällä ne raskauden liikakilot ovat karisseet ihan itsestään, ilman mitään vaivaa.

Samalla lapsi on saanut parasta ravintoa, joka on juuri häntä varten räätälöity
      ja monia hyödyllisiä vasta-aineita vielä kaupan päälle.
      Niin ja tissimaitohan kulkee aina steriilissä pakkauksessa oikean lämpöisenä mukana :-)

Mutta taas tuli vaahdottua enemmän kuin kysyit...

Tsemppiä sinne ja ainahan voit testata,
      miltä se imetys sitten tuntuisi :-)

• kokonaankin imettämättä

se takaa sinulle hyvät yöunet, ja sinusta on nopeammin miehellesi iloa partnerina sekä voit tulla nopeammin uudestaan raskaaksi. Yläluokkainen perinne ja tapa - vaikket yläluokkaan kuuluisikaan. Alaluokissa oli myös yleistä, että korvikemaidon turvin emännät takasivat jälkeläisten henkiinjäämisen riittävän ravinnon avulla - vaikkei näin dramaattisiin historiallisiin vertauksiin tarvitse lähteä. Ei tässä asiassa puolin jos toisinkaan saa fundamentalistiksi ryhtyä. Rauha sinun omalle valinnallesi ja sano arvostelijoille, että hankkisivat oman elämän eivätkä liian innokkaasti haluaisi määräillä muitten ihmisten elämästä.

• päivän sana

Voisitko käydä sanomassa saman tuolla kouluikään asti -keskustelussa? Siis sen, että ei pitäisi ottaa niin kovasti kantaa muiden elämään, koska kaikki tekevät omat ratkaisunsa. Mutta en voi kuin ihmetellä, miksi enemmän tukea täällä IMETYSpalstalla saa äiti, joka ei halua imettää kuin äiti, joka imettää pitkään?

Mitä tulee noihin miehiin, niin omani arvosti todella paljon sitä, että imetin pitkään. Vielä vuosien päästäkin hän on kiittänyt minua siitä. Hänellähän oma lapsi on tietenkin tärkein, ja on hienoa nähdä lapsen saavan parasta.

Seksielämäämme imetys ei vaikuttanut tuota eikä tätä. Miten ihmeessä imettävästä ädistä ei muka ole miehelle iloa partnerina? En ymmärrä ollenkaan. Monet miehethän päinvastoin tykkäävät, kun rinnat ovat tavallista täyteläisemmät:)

• olen täysin
        päivän sana kirjoitti:

Voisitko käydä sanomassa saman tuolla kouluikään asti -keskustelussa? Siis sen, että ei pitäisi ottaa niin kovasti kantaa muiden elämään, koska kaikki tekevät omat ratkaisunsa. Mutta en voi kuin ihmetellä, miksi enemmän tukea täällä IMETYSpalstalla saa äiti, joka ei halua imettää kuin äiti, joka imettää pitkään?

Mitä tulee noihin miehiin, niin omani arvosti todella paljon sitä, että imetin pitkään. Vielä vuosien päästäkin hän on kiittänyt minua siitä. Hänellähän oma lapsi on tietenkin tärkein, ja on hienoa nähdä lapsen saavan parasta.

Seksielämäämme imetys ei vaikuttanut tuota eikä tätä. Miten ihmeessä imettävästä ädistä ei muka ole miehelle iloa partnerina? En ymmärrä ollenkaan. Monet miehethän päinvastoin tykkäävät, kun rinnat ovat tavallista täyteläisemmät:)

samaa mieltä kanssasi.olen myös ihmetellyt sitä,että miksi täällä saa tukea enemmän ne jotka eivät imetä??ei ole imettäjälläkään helppoa,saan jatkuvasti aikamoista kommenttia ja mulkoiluja kun imetän poikaani joka on 1v3kk.minun mies on sata prosdenttisesti myös sitä mieltä,että meidän lapset saa rintamaitoa.ja parisuhteemme on erittäin hyvällä mallilla.

• kannattaa,.,.
        päivän sana kirjoitti:

muistaa kun sitä täällä niin paljon mainostetaan, että sit kun on kysynyt vauvan mielipiteen asiasta (jolle asia siis imetys on kuitenkin tärkein) niin voidaan ehkä puhua suvaitsevaisuudesta. äidin tehtävä on tarjota lapselleen parasta, koska vauva on täysin riippuvainen kaikessa äidin päätöksistä, on vastuu suuri ja me kaikki tiedämme että äidin velvollisuus on imettää!

• päivän sana
        olen täysin kirjoitti:

samaa mieltä kanssasi.olen myös ihmetellyt sitä,että miksi täällä saa tukea enemmän ne jotka eivät imetä??ei ole imettäjälläkään helppoa,saan jatkuvasti aikamoista kommenttia ja mulkoiluja kun imetän poikaani joka on 1v3kk.minun mies on sata prosdenttisesti myös sitä mieltä,että meidän lapset saa rintamaitoa.ja parisuhteemme on erittäin hyvällä mallilla.

On tosiaan huomattu, että pitkä imetys vaatii rautaista itsetuntoa. Kukaan ei katso kieroon äitiä, joka antaa vauvalle tuttia tai pulloa. Sen sijaan jos imettää kävelevää lasta, saa varautua siihen, että kaikki muut tietävät paremmin ja pitävät oikeutenaan arvostella. Tsemppiä sinulle ja muillekin taaperoimettäjille!

• kiitos sinulle
        päivän sana kirjoitti:

On tosiaan huomattu, että pitkä imetys vaatii rautaista itsetuntoa. Kukaan ei katso kieroon äitiä, joka antaa vauvalle tuttia tai pulloa. Sen sijaan jos imettää kävelevää lasta, saa varautua siihen, että kaikki muut tietävät paremmin ja pitävät oikeutenaan arvostella. Tsemppiä sinulle ja muillekin taaperoimettäjille!

ihanaa kuulla ,että täällä on muitakin jotka tsemppaavat taapero imetystä.kun olin ihan varma että saan taas jotain kielteistä kommenttia kun mainitsen san taaperoimetys.mikä onkin mielestäni jännä juttu...eikös se taaperoimetys kuitenkin kuulu tänne imetys sivulle?? hyvää jatkoa sinulle!

• tekstiä

Rintaruokintaa ja rintamaidon kliinisiä ominaisuuksia ja vaikutuksia ei voida tutkia tiukkojen tieteellisten kriteerien mukaan satunnaistetuin sokkotutkimuksin. Rintamaito on paras ja luonnollinen vaihtoehto terveen lapsen ravinnoksi ensi elinkuukausien aikana. Ravitsemuksellisten ominaisuuksien lisäksi sillä voi olla etuja myös lapsen immuunijärjestelmän kehittymisen kannalta. Voimakas immunologinen vaikutus voi kuitenkin kääntyä lapsen kannalta haitalliseksi, mikäli rintamaidossa on esimerkiksi tavallista runsaammin eosinofiilisia soluja tai allergista oireilua edistävä sytokiiniprofiili. Tuoreet tutkimustulokset viittavat siihen, että rintamaidon rasvakoostumus voi vaikuttaa lapsen atooppisen oireilun alkamiseen (Businco ym. 1993, Järvinen ja Raitio, tässä numerossa). Rintaruokinnan merkitys lapsen infek-tioiden vähentämisessä näkyy kehitysmaaolosuhteissa. Allergioiden vähentymisestä on saatu ristiriitaisia tutkimustuloksia. Nykytiedon valossa suomalainen suositus eli 4 (-6) kuukauden yksinomainen imetys ja lisäruokien käytön aloittaminen tästä iästä alkaen on perusteltu. Pitkitetystä rintaruokinnasta ei ole osoitettu olevan erityistä hyötyä lapselle.

PÄIVI LUUKKAINEN, LT, vt. erikoislääkäri
      HYKS Lasten ja nuorten sairaala
      PL 29
      00029 HYKS
      MINNA KAILA, LT, erikoislääkäri
      [email protected]
      TAYS:n lastenklinikka
      PL 2000
      33521 Tampere
      ANNA-LIISA JÄRVENPÄÄ, dosentti, ylilääkäri
      Kätilöopiston sairaala
      00610 Helsinki
      Jätetty toimitukselle 30.12.1998
      Hyväksytty julkaistavaksi 20.5.1999

Kirjallisuutta
      Adderson E E, Johnston J M, Shackelford P G, Carroll W L. Development of the human antibody repertoire. Pediatr Res 1992; 32: 257-63.

Aniansson G, Andersson B, Lindstedt R, Svanborg C. Anti-adhesive activity of human casein against streptococcus pneumoniae and haemophilus influenzae. Microb Pathog 1990; 8: 315-23.

Bertotto A, Castellucci G, Fabietti G, Scalise F, Vaccaro R. Lymphocytes bearing the T cell receptor gd in human breast milk. Arch Dis Child 1990(a); 65: 1274-5.

Bertotto A, Gerli R, Fabietti G, ym. Human breast milk T lymphocytes display the phenotype and functional characteristics of memory T cells. Eur J Immunol 1990(b); 20: 1877-80.

Brandtzaeg P. The secretory immune system of lactating human mammary glands compared with other exocrine organs. Ann NY Acad Sci 1983; 409: 353-82.

Brunser O, Espinoza J, Figueroa G, ym. Field trial of an infant formula containing anti-rotavirus and anti-Escherichia Coli milk antibodies from hyperimmunized cows. J Pediatr Gastroenterol Nutr 1992; 15: 63-72.

Businco L, Ioppi M, Morse M L, Nisini R, Wright S. Breast milk from mothers of children with newly developed atopic eczema has low levels of long chain polyunsaturated fatty acids. J Allergy Clin Immunol 1993; 91: 1134-9.

Cairo M S, Suen Y, Knoppel E, ym. Decreased G-CSF and IL-3 production and gene expression from mononuclear cells of newborn infants. Pediatr Res 1992; 31: 574-8.

Carver J D, Pimentel B, Cox W I, Barness L A. Dietary nucleotide effects upon immune function in infants. Pediatrics 1991; 88: 359-63.

Davis M K, Savitz D A, Graubard B. Infant-feeding and childhood cancer. Lancet 1988; 2: 365-8.

Dawarkadas A M, Saha K, Mathur N B. A comparative study of cells and anti-microbial proteins in colostrum of mothers delivering pre- and full-term babies. J Trop Pediat 1991; 37: 214-9.

Dewey K G, Heinig M J, Nommsen-Rivers L A. Differences in morbidity between breast-fed and formula-fed infants. J Pediatr 1995; 126: 696-702.

Duncan B, Ey J, Holberg C J, Wright A L, Martinez F D, Taussig L M. Exclusive breast-feeding for at least 4 months protects against otitis media. Pediatrics 1993; 91: 867-72.

Ellis L A, Mastro A M, Picciano M F. Do milk-borne cytokines and hormones influence neonatal immune cell function? J Nutr 1997; 127: 985S-8S.

Friss H E, Rubin L G, Carsons S, Baranowski J, Lipsitz P J. Plasma fibronectin concentration in breast fed and formula fed neonates. Arch Dis Child 1988; 63: 528-32.

Garofalo R, Chheda S, Mei F, ym. Interleukin-10 in human milk. Pediatr Res 1995; 37: 444-9.

Gerdes J S, Yoder M C, Douglas S D, Polin R A. Decreased plasma fibronectin in neonatal sepsis. Pediatrics 1983; 72: 877-81.

Goldblum R M, Schanler R J, Garza C, Goldman A S. Human milk feeding enhances the urinary excretion of immunologic factors in low birth weight infants. Pediatr Res 1989; 25: 184-8.

Goldman A S. The immune system of human milk: antimicrobial, antiinflammatory and immunomodulating properties. Pediatr Infect Dis J 1993; 12: 664-71.

Goldman A S, Goldblum R M. Transfer of maternal leukocytes to the infant by human milk. Curr Top Microbiol Immunol 1997; 222: 205-13.

Grover M, Giuzeppos O, Schnagl R D, May J T. Effect of human milk prostaglandins and lactoferrin on respiratory syncytial virus and rotavirus. Acta Paediatr 1997; 86: 315-6.

Hara T, Irie K, Saito S, ym. Identification of macrophage colony-stimulating factor in human milk and mammary gland epithelial cells. Pediatr Res 1995; 37: 437-43.

Harmsen M C, Swart P J, de Béthune M P, ym. Antiviral effects of plasma and milk proteins: lactoferrin shows potent activity against both human immunodeficiency virus and human cytomegalovirus replication in vitro. J Infect Dis 1995; 172: 380-8.

Hennart P F, Brasseur D J, Delogne-Desnoeck J B, Dramaix M M, Robyn C E. Lysozyme, lactoferrin, and secretory immunoglobulin A content in breast milk: influence of duration of lactation, nutrition status, prolactin status and parity of mother. Am J Clin Nutr 1991; 53: 32-9.

Howie P W, Forsyth J S, Ogston S A, Clark A, Florey C V. Protective effect of breast feeding against infection. BMJ 1990; 300: 11-6. Jain L, Vidyasagar D, Xanthou M, Ghai V, Shimada S, Blend M. In vivo distribution of human milk leucocytes after ingestion by newborn baboons. Arch Dis Child 1989; 64: 930-3.

Jain N, Mathur N B, Sharma V K, Dwarkadas A M. Cellular composition including lymphocyte subsets in preterm and term human colostrum and milk. Acta Paediatr Scand 1991; 80: 395-9.

Janas L M, Picciano M F. The nucleotide profile of human milk. Pediatr Res 1982; 16: 659-62. Koletzko S, Sherman P, Corey M, Griffiths A, Smith C. Role of infant feeding practices in development of Crohn's disease in childhood. BMJ 1989; 298: 1617-8.

Kulkarni A D, Fanslow W C, Rudolph F B, Van Buren C T. Modulation of delayed hypersensitivity in mice by dietary nucleotide restriction. Transplantation 1987; 44: 847-8.

Machado C S M, Rodrigues M A M, Maffei H V L. Gut intraepithelial lymphocyte counts in neonates, infants and children. Acta Paediatr 1994; 83: 1264-7.

Mayer E J, Hamman R F, Gay E C, Lezotte D C, Savitz D A, Klingensmith G J. Reduced risk of IDDM among breast-fed children. Diabetes 1988; 37: 1625-32.

McDermott M R, Bienenstock J. Evidence for a common mucosal immunologic system. I. Migration of B immunoblasts into intestinal, respiratory, and genital tissues. J Immunol 1979; 122: 1892-8.

Newburg D S. Do the binding properties of oligosaccharides in milk protect human infants from gastrointestinal bacteria? J Nutr 1997; 127: 980S-4S.

Ogra S S, Ogra P L. Immunologic aspects of human colostrum and milk. J Pediatr 1978; 92: 546-9.

Pabst H F, Godel J, Grace M, Cho H, Spady D W. Effect of breast-feeding on immune response to BCG vaccination. Lancet 1989; 1: 295-7.

Patton S. Detection of large fragments of the human milk mucin MUC-1 in feces of breast-fed infants. J Pediatr Gastroenterol Nutr 1994; 18: 225-30.

Pickering L K, Granoff D M, Erickson J R, ym. Modulation of the immune system by human milk and infant formula containing nucleotides. Pediatrics 1998; 101: 242-9.

Richie E R, Bass R, Meistrich M L, Dennison D K. Distribution of T lymphocyte subsets in human colostrum. J Immunol 1982; 129: 1116-9.

Rubin D H, Leventhal J M, Krasilnikoff P A, ym. Relationship between infant feeding and infectious illness: a prospective study of infants during the first year of life. Pediatrics 1990; 85: 464-71.

Saarinen U M. Prolonged breast feeding as prophylaxis for recurrent otitis media. Acta Paediatr Scand 1982; 71: 567-71.

Saarinen U M, Kajosaari M. Breastfeeding as prophylaxis against atopic disease: prospective follow-up study until 17 years old. Lancet 1995; 346: 1065-9.

Saba T M, Jaffe E. Plasma fibronectin (opsonic glycoprotein): its synthesis by vascular endothelial cells and role in cardiopulmonary integrity after trauma as related to reticuloendothelial function. Am J Med 1980; 68: 577-94.

Schroten H, Plogmann R, Hanisch P G, Hacker J, Nobis-Bosch R, Wahn V. Inhibition of adhesion of d-fimbriated E. coli to buccal epithelial cells by human skim milk is predominantly mediated by mucins and depends on the period of lactation. Acta Paediatr 1993; 82: 6-11.

Skansén-Saphir U, Lindfors A, Andersson U. Cytokine production in mononuclear cells of human milk studied at the single-cell level. Pediatr Res 1993; 34: 213-6.

Slade H B, Schwartz S A. Antigen-driven immunoglobulin production by human colostral lymphocytes. Pediatr Res 1989; 25: 295-9.

Speer C H P, Gahr M, Pabst M J. Phagocytosis-associated oxidative metabolism in human milk macrophages. Acta Paediatr Scand 1986; 75: 444-51.

Telemo E, Hanson L A. Antibodies in milk. Journal of Mammary Gland Biology and Neoplasia 1996; 1: 243-9.

Wallace J M W, Ferguson S J, Loane P, Kell M, Millar S, Gillmore W S. Cytokines in human milk. Br J Biomed Sci 1997; 54: 85-7.

Wirt D P, Adkins L T, Palkowetz K H, Schmalstieg F C, Goldman A S. Activated and memory T lymphocytes in human milk. Cytometry 1992; 13: 282-90.

Virtanen S M, Aro A. Dietary factors in the etiology of diabetes. Ann Med 1994; 26: 469-478.

Wright A L, Bauer M, Naylor A, Sutcliffe E, Clark L. Increasing breastfeeding rates to reduce infant illness at the community level. Pediatrics 1998; 101: 837-44.

Zimmer J P, Garza C, Heller M E, Butte N, Goldman A S. Relationship between serum prolactin, lactation and changes in maternal blood B-cell (CD19 ) percents during the first 8 months post-partum. J Reprod Immunol 1996; 30: 81-95.

© 2007 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

• lisää

Rintaruokinta ja älykkyys
      Duodecim
      2007;123(1):27

Mitä nyt

Artikkeliin liittyvät kuvat ja taulukot löytyvät viereisestä Pdf-versiosta.

Olen seurannut rintaruokinnan ja lapsen älykkyyden suhdetta koskevia tutkimuksia ja keskustelua ja ihmetellyt itsekseni, miten ihmeessä asia voi olla niin selvä ja yksinkertainen: mitä kauemmin ja paremmin imetät, sen fiksumpi lapsi ja nuori tulee olemaan! Ja mikä hienointa, lopuksi äiti voi olla ylpeä niin itsestään kuin lapsestaan. Kääntäen: jos et imetä, niin huonosti tulee menemään! Monet vain lyhyen aikaa imettäneet tuoreet äidit ovat kokeneet itsensä epäonnistuneiksi ja syyllisiksi niin omissa kuin muiden ihmisten silmissä, kun imetys on jäänyt lyhyeksi.

Tuore prospektiivinen tutkimus osoitti, että ei imetys vaan äidin älykkyys ratkaisee sen, miten älykäs lapsesta tulee (BMJ 2006;333: 945). Prospektiivinen aineisto koostui 3 161 äidin 5 475 lapsesta. Tutkimuksessa selvitettiin kunkin äidin ja hänen lastensa älykkyysosamäärät ja imetys.

Tulosten mukaan sisarusten älykkyys oli samaa tasoa riippumatta siitä, oliko heitä imetetty vai ei. Äidin älykkyys oli tärkein tekijä; äidin rodulla, koulutuksella, iällä, vauraudella, tupakoinnilla, kotiolosuhteilla, lapsen syntymäpainolla tai sillä oliko lapsi esikoinen vai kuopus ei ollut merkitystä. Äidin älykkyys oli yhteydessä imetyksen onnistumiseen: jos älykkyysosamäärä oli 1 SD, mahdollisuudet onnistua imetyksessä kaksinkertaistuivat. Kuitenkin kun edellä mainitut sekoittavat tekijät huomioitiin, imetys ei enää lisännyt lapsen älykkyyttä; vain äidin älykkyydellä oli merkitystä.

Tulos lohduttaa suuresti äitejä, jotka ovat tehneet kaikkensa onnistuakseen imetyksessä mutta syystä tai toisesta se ei ole sujunut niin kuin he toivoivat. Tästä huolimatta lapsesta voi tulla hyvinkin älykäs. -EH

--------------------------------------------------------------------------------
      Artikkelin tunnus: duo96212 (096.212)
      © 2007 Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

• keskusteluissa

tällä palstalla tulee esiin miten paljon on äitejä jotka eivät halua imettää tai kokevat imetykset negatiivisesti.

näissä kliinisissä tutkimuksissa ei siis puhuta psykologisesta vaikutuksesta joka imetyksellä on sekä äitiin että ennen kaikkea lapseen/vauvaan.

rinnan imeminen on lapsen geeneihin evoluution "koodama" tarve, eikä pieni lapsi ymmärrä muuta kuin sen että jos hän ei saa jatkuvaa ihokontaktia äitiin, hänen henkensä on vaarassa. kaikkein turvattommimmillaan pieni lapsi oon unen tilassa tai kun nukahtamaisillaan lapselle oikea paikka on äidin rinaalaa.

itse pitkään imettäneenä koen että imetyksen hyödyt ovat suurimmmillaan juuri tässä perusturvallisuuden antamisessa, jos mahdollista vielä enemmän kuin ravitsemuksellinen tärkeys. äidit joilla on voimakan äidinvaisto, ja haluavat imettää, varmasti antavat tätä lähesyyyttäkin enemmän lapselle, kuin äidit jotka kokevat imettämisen tuoman läheisyyden ongelmalliseksi.

vauva elää äidistään monessa mielessa. sen katse on jatkuvasti kääntynyt äitiin ja vauva tarvitsee tätä riippuvuutta kehittyäkseen psyykkiseksi. äidin haju, iho ja katse on vauvan elinehto.

imetys on suurin yksittäinen asia jota vauvalle voi elämän alussa antaa. ja äidit joilla on tämä vaisto, mutteivat voi imettää, varmasti tyydyttävät tämän tarpeen, toisin kuin äidit joiden vaistot ovat hukassa.

• jotain myös

Imetys altistaa astmaatikkoäidin lapsen astmalle
      Lähetä palaute artikkeliin

Allergisten lasten astma on osittain selitettävissä äidin astmalla ja rintaruokinnalla, todetaan Thorax-lehdessä. Amerikkalaisessa pitkäaikaistutkimuksessa astmaa sairastavan äidin atoopikkolapsen todennäköisyys sairastua myös astmaan oli merkittävästi suurempi, mikäli lasta oli imetetty. Kuitenkin rintaruokinta ehkäisi ensimmäisen kahden elinvuoden aikana toistuvaa vinkuvaa hengitystä riippumatta äidin astmasta tai lapsen allergioista. Astmaattisten äitien allergisilla lapsilla vinkuvan hengityksen riski oli suurempi kuuden ikävuoden jälkeen verrattuna ei-astmaattisten äitien lapsiin, joilla ei ollut allergioita. Tutkijat korostavat, että rintaruokinnan muut hyödyt ylittävät astmaan sairastumisen riskin. Koska lapsen allergioita on vaikea ennustaa, astmaatikkoäitien ei tule luopua imetyksestä.

Seurantatutkimuksessa oli mukana yli 1200 satunnaisesti valittua vastasyntynyttä ja heidän vanhempansa. Lääkärin astmadiagnoosin lisäksi vanhemmat raportoivat lasten astmaoireista kyselyn avulla vähintään kahdesti kolmentoista vuoden aikana. Äidin rintaruokinta selvitettiin myös kyselyllä sekä hoitavalta lääkäriltä saatujen tietojen avulla. Lisäksi lapset osallistuivat allergiatesteihin kuuden vuoden iässä.

Uutispalvelu Duodecim
      (Thorax 2000; 56: 192 - 197)

Rintamaito on vauvalle hyväksi, koska se sisältää paljon mineraaleja, vitamiineja ja proteiineja. Rintamaidon uskotaan ehkäisevän myös mm. korva- ja hengitystietulehduksia ja ripulia. Äideillä rintaruokinta helpottaa raskauskiloista pääsemistä. Imetys ja kiinteiden ruokien myöhäinen aloitus vähentävät lapsen altistumista vieraille valkuaisaineille, mutta vaikutuksista atopiaan ja astmaan on ristiriitaista tietoa. Australialaistutkimuksen mukaan vähintään neljän kuukauden mittainen yksinomainen rintaruokinta vähentää selvästi lapsuusiän astman riskiä. Suomessa neljän kuukauden yksinomaista rintaruokintaa suositellaan jo nyt neuvoloissamme. Pidemmästä rintaruokinnasta ei ole osoitettu olevan lisähyötyä astman tai allergioiden ehkäisyssä.

Lähde

• muistaa, että

Uskomukset ja tosiasiat ovat kaksi eri asiaa ja maailmaa. Myös imetyksessä. Jos uskominen tekee autuaaksi, niin sitä vaan sitten. Höpönhöpöön uskovia ihmisiä on maailma tupaten täynnä. Skeptikon mielestä on se ja sama, imettääkö äiti vai ei, kunhan molemmat voivat hyvin.

• mieltä..............
        muistaa, että kirjoitti:

Uskomukset ja tosiasiat ovat kaksi eri asiaa ja maailmaa. Myös imetyksessä. Jos uskominen tekee autuaaksi, niin sitä vaan sitten. Höpönhöpöön uskovia ihmisiä on maailma tupaten täynnä. Skeptikon mielestä on se ja sama, imettääkö äiti vai ei, kunhan molemmat voivat hyvin.

sinun kanssasi!!!!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe