Laituri

Tuulinen paikka

Pitäisi rakentaa ensi kesänä meren rantaan uimalaituri. Paikka on länteen avautuvan suuren selän rannalla joten laituri jää myrskytuulien, veden korkeusvaihteluiden ja jäiden armoille.

Maapohja on noin pään kokoista kiveä rannassa yltäen noin metrin syvyyteen, jonka jälkeen pohja on kantavaa savipitoista hiekkaa. Laiturin pitäisi yltää vesirajasta noin 6 - 7 m sekä meren, että rannan suuntaan.

Minkälaisia kokemuksia Teillä on laiturin rakentamisesta meren rantaan? Mitä asioita olisi hyvä ottaa huomioon ja onko jostain laiturityypistä hyviä kokemuksia? Valmistajiakin saa kehua minun puolestani vapaasti.

13

11685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutamaa

      esittelijää itsekeskeisestä syystä haastattelin.
      Vaihtoehtoja on kaksi:
      1. kevyt rakennelma, jonka hilaat syksyisin kuiville ja keväällä veteen tai
      2. betoniponttoonilaituri, jonka kiinnityksiä löysäät vähän syksyllä ja kiristät sitten taas keväällä.

      www.marinetek.net,
      www.suomenvesityo.fi,
      www.tn-laituri.fi,
      www.a-laiturit.fi

      ja sofat ja liplapit,
      Kai se niin on, että semmoinen 7-8 tonnin betonielementtilaituri on ainut, mitä ei tarvi seuraavana suvena hakea vastarannalta.

      Ankkurointi tehdään molemmista päistä ristiin ja ulompaan päähän tonnikaupalla betonipainoja kettinkien päähän. Laskusilta kiinni maihin toisesta päästään ja toiseen päähän pyörät, niin reissaa edestakaisin pitkin laiturin kantta aina veden korkeuden mukaan.

      Asennuksineen se on tasaraha,jos riittääkään 10.000eur.

      • alkup...

        Aka kallis vaihtoehto.

        Googlasin asiaa ja näyttää siltä, että yksi vaihtoehto olisi kiviarkkulaituri. Se olisi todennäköisesti ainakin halvempi. Epäilyttää kuitenkin sen lahonkestävyys ja poissiivoaminen, jos jäät siirtelevät arkkua.

        Onko kukaan tehnyt kiviarkkua betonisista kaivonrenkaista? Ne eivät ainakaan lahoaisi.


      • betonirengas
        alkup... kirjoitti:

        Aka kallis vaihtoehto.

        Googlasin asiaa ja näyttää siltä, että yksi vaihtoehto olisi kiviarkkulaituri. Se olisi todennäköisesti ainakin halvempi. Epäilyttää kuitenkin sen lahonkestävyys ja poissiivoaminen, jos jäät siirtelevät arkkua.

        Onko kukaan tehnyt kiviarkkua betonisista kaivonrenkaista? Ne eivät ainakaan lahoaisi.

        arkku, halkaisija 120senttiä, korkeus 150 senttiä, täytetty kivillä ja maa-aineksilla, siirtynyt paikaltaan noin metrin kuudessa vuodessa ja kääntynyt vinoon, joten alkaa olla 'tiellä' eikä voi enää käyttää tarkoitukseensa. miten sen saa helpoiten pois,
        dynamiitilla vai millä.


      • Sama_vika_Rahikainen
        alkup... kirjoitti:

        Aka kallis vaihtoehto.

        Googlasin asiaa ja näyttää siltä, että yksi vaihtoehto olisi kiviarkkulaituri. Se olisi todennäköisesti ainakin halvempi. Epäilyttää kuitenkin sen lahonkestävyys ja poissiivoaminen, jos jäät siirtelevät arkkua.

        Onko kukaan tehnyt kiviarkkua betonisista kaivonrenkaista? Ne eivät ainakaan lahoaisi.

        Jäät rikkoo ja kääntelee kaivonrenkaat sopivana
        talvena .


    • ranta-asukas

      Hei,

      muutama vihjettä alkuun. Tee kelluva laituri. Ratkaisuja on monenlaisia - kevytrakenteisia ja raskaampia. Raha ja omatoimisuuden määrä ratkaisevat siinä vaiheessa.

      Avainkysymys on se, miten kiinnität laiturin rannan puolella. Tee se hyvin. Ihannetapauksessa ranta on kalliota ja voit pultata siihen "saranana" toimivan rautatapin.

      Toinen seikka, joka tulee huomioida paikan valinnassa, on se, miten nostat laiturin syksyllä ylös. Loiva kallioranta on paras. Maapuolella tarvitset jonkun kiinnekohdan, es. puunrungon tai kivenlohkareen, johon voit kiinittää nostotaljan. Viimeistään ensimäistä kertaa laituria nostaessasi havaitset, että mitä kevyempi, sitä parempi. Siis mieluummin muovi- kuin betoniponttoonit (huh!) ja laiturin päällysrakenteiden tulisi olla irroitettavia

      Kolmanneksi funtsaa valmiiksi laiturin merenpuoleisen pään tukeminen. Oletan, että syvyttä on ainakin hieman ja pohjaan on vaikea juntata mitään kestävää, joten käytä betonipainoja, joiss on silmukka (on ostettavissa) ja silmukassa kettinki tai tosi tukeva köysi. Pudota painot veteen. Sen jälkeen kettinki/köysi laiturin pollareihin ristiin. Kesän mittaan joudut löysäämään ja kiristämään kettinkiä merenpinnan tason mukaan. Voit vielä vetää laiturin päästä tai keskeltä, jos se on pitkä, köydet tai vaijerit rantaan, mutta se haittaa veneiden kiinnittämistä laiturin sivuun.

      • metriä

        pidempi laituri vaatii aika suuret painot (satoja kiloja ristiin päätyyn kiinnitettynä. Aallokko hiertää köydet poikki muutamassa vuodessa, samoin kettingit, jos eivät ole haponkestävää. Ne pitää panna lenkkinä, että voit tarkistaa ja tarvittaessa uusia sukeltelematta. jo kolmimetrinen laiturin pala vettyy syyssateilla niin painavaksi, että saa olla hyvä vinssi nostossa apuna.
        tee laiturisi useammasta palasta, jotka liitetään yhteen laskuvaiheessa. hyvä harrastushan se on joka syksy rehkiä talkoilla laituri ylös ja nousuveden aikaan se usein käy helposti, vaikket sitä itse haluaisikaan vielä nostaa.


      • paalulaituri
        metriä kirjoitti:

        pidempi laituri vaatii aika suuret painot (satoja kiloja ristiin päätyyn kiinnitettynä. Aallokko hiertää köydet poikki muutamassa vuodessa, samoin kettingit, jos eivät ole haponkestävää. Ne pitää panna lenkkinä, että voit tarkistaa ja tarvittaessa uusia sukeltelematta. jo kolmimetrinen laiturin pala vettyy syyssateilla niin painavaksi, että saa olla hyvä vinssi nostossa apuna.
        tee laiturisi useammasta palasta, jotka liitetään yhteen laskuvaiheessa. hyvä harrastushan se on joka syksy rehkiä talkoilla laituri ylös ja nousuveden aikaan se usein käy helposti, vaikket sitä itse haluaisikaan vielä nostaa.

        Jos olet vielä urheiluhenkinen, niin voisit varmaan voimailla säädettävillä jaloilla seisovan paalulaiturinkin kanssa. Tassulliset metallijalat pohjaan pari kerrallaan, väliaisa ja sitten kannatusorret ja kansi parin- kolmen metrin jaksoissa. Laiturivalmistajilla on noita säädettäviä metallijalkoja ja muut osat voi tehdä kestopuusta. Ohut metallijalka leikkaa aallokkoa ja veivillä nostat kantta vedenkorkeuden mukaan.

        Märkäpuku on sitä varten että kaikenlainen vesirajassa tehtävä duuni on keväisin ja syksyisin sikamaisen kylmää hommaa. Kahluuhousuilla pärjää puoleen metriin saakka, mutta jos pitää nostaa jotain pohjasta niin kohtapa etumus haukkaa vettä böögat täyteen. Kun voi mennä reilusti sekaan, niin putkijalkojen asennus ja aisojen laittelu on kevyttä puuhaa.

        Kevytrakenteinen laituri ei ota vastaan kovin ison veneen painetta, joten paattien pitäisi nousta ranturilla tms. kuiville tuulisiksi päiviksi. Tämän systeemin etuna olisi edullisuus noihin massiivisiin verrattuna. Saisit myös aikalisää sen lopullisen laiturin suunnitteluun. Sitten kun alkaa viitsittämään tuo rakennus- ja purkusouvi, olisivat laiturin osat ehjiä ja uusiokäytettävissä. Aallonmurtajalle luvan saanti kestää eikä ole edes varmaa.


      • tarvitaan
        paalulaituri kirjoitti:

        Jos olet vielä urheiluhenkinen, niin voisit varmaan voimailla säädettävillä jaloilla seisovan paalulaiturinkin kanssa. Tassulliset metallijalat pohjaan pari kerrallaan, väliaisa ja sitten kannatusorret ja kansi parin- kolmen metrin jaksoissa. Laiturivalmistajilla on noita säädettäviä metallijalkoja ja muut osat voi tehdä kestopuusta. Ohut metallijalka leikkaa aallokkoa ja veivillä nostat kantta vedenkorkeuden mukaan.

        Märkäpuku on sitä varten että kaikenlainen vesirajassa tehtävä duuni on keväisin ja syksyisin sikamaisen kylmää hommaa. Kahluuhousuilla pärjää puoleen metriin saakka, mutta jos pitää nostaa jotain pohjasta niin kohtapa etumus haukkaa vettä böögat täyteen. Kun voi mennä reilusti sekaan, niin putkijalkojen asennus ja aisojen laittelu on kevyttä puuhaa.

        Kevytrakenteinen laituri ei ota vastaan kovin ison veneen painetta, joten paattien pitäisi nousta ranturilla tms. kuiville tuulisiksi päiviksi. Tämän systeemin etuna olisi edullisuus noihin massiivisiin verrattuna. Saisit myös aikalisää sen lopullisen laiturin suunnitteluun. Sitten kun alkaa viitsittämään tuo rakennus- ja purkusouvi, olisivat laiturin osat ehjiä ja uusiokäytettävissä. Aallonmurtajalle luvan saanti kestää eikä ole edes varmaa.

        vesialueen omistajan lupa. viimeistään vesijätön lunastusvaiheessa omistaja määrittelee luvattomalle laiturineliölle hinnan, voi olla satakertainen koskemattoman vesijätön neliöhintaan verrattuna.


    • Mökki saaressa

      Suomen rannikko on pitkä N - S suunnassa.
      Mitä pohjoisemmas mennään sen pahemmin jäät runnovat laituria rakennetyypistä riippumatta.
      Kevyt helposti hävitettävä rakenne on halvin ja yksinkertaisin.
      Arkut, materiaalista riippumatta, ovat hankalia hävittää kun jäät on ne runnonut kallelleen ja siirtänyt paikoiltaan. Nyrkkisääntönä pätee että mikään ihmisen tekemä ei ole turvassa aavalla meren rannalla.
      Olen itse kokeillut monia vaihtoehtoja ja nähnyt monenlaisia virityksiä Perämeren aavalla rannalla mutta harvat niistä ovat kestäneet muutamaa vuotta pitempään.
      Kelluva tai putkijaloilla seisova talveksi poistettava ratkaisu on osoittautunut hyväksi.
      Näitä löytyy usean tyyppisiä. Mitä kevyempi, sen helpompi nostaa maihin ja laskea veteen - mitä raskaampi sen tukevampi ja mukavampi käytössä.
      Yksi vaihtoehto on kaivaa J-kirjaimen muotoinen satama-allas. Rannan täytyy olla sopivaa ja nousta riittävästi ettei vesi mene yli ja täytä sitä ylävedellä, lisäksi sille täytyy saada lupa.
      Kaivuun hinta on yllättävän kohtuullinen verrattuna esimekriksi raskaaseen betonilaituriin kiinnikkeineen ja kettinkeineen.
      Haittapuolena on se että kestää muutaman vuoden kunnes maisemointi tekee siitä siedettävän näköisen.

    • insinööri2

      Tämä toimii vain, jos pohja syvenee hitaasti, muuten tulee kallista ja hankalaa. Itsellä toiminut hyvin.

      Tee 3 kpl arkkuja, tasaisin välimatkoin toisistaan painekyllästetystä 2x4" lankuista siten, että jokainen puu lyödään saven/hiekan läpi kallioon asti. Arkun tulee myös olla kartion muotoinen talvisen veden pinnankorkeuden vaihtelun vuoksi. Vedenpinnan noustessa jää helpottaa otetta arkusta, koska arkku on kartio joka suuntaan ja vastaavasti vedenpinan laskiessa jäämassa painaa arkkua alaspäin, mutta tästä ei aiheudu harmia, koska kaikki lankut ovat lyöty pohjaan asti. huomioitavaa on, että arkkuun tulee pohjan läheisyyteen asentaa poikittain rautaa ja puuta siten, että kaikki kivimassa tulee tämän päälle. Vain tällä tavalla arkku pysyy alhaalla, koska tässä tapauksessa jään aiheuttama ylöspäin kohdisuva voima joutuu nostamaan koko kivikasan painoa, eikä pelkkää puuta. Arkkua täytettäessä ei saa hosua, vaan ensin pannnaan isoja kiviä täpötayteen, sen jälkeen hommataan soraan rinnastettavaa pikkukiveä ja lopuksi homma viimeistellään hiekalla. Lisäksi vielä tarakstustäyttö seuraavana vuonna (huomioi rakennusvaiheessa arkun tiiveys!).

      • sukeltaja_ammatikseen

        Kelluvana kannattaa toteuttaa. Kestää jäiden liikkeet paremmin kun myötäilee edes vähän niitä. Betonirenkaat ja arkut ei kestä jos iso jäälautta lähtee liikkeelle. Kelluva menee sitten mukana mutta pysyyn ehkä jopa ehjänä.
        Paras vaihtoehto on se että teetät aallonmurtajan(kunnon kivipenkka) ja sen suojaa hankit sen laiturin.
        Kunnollisia vaihtoehtoja on betoni- ,putki- ja raskasponttonit kunhan ovat riittävän isoja. Pieni betoniponttonilaituri on kiikkerä kun mikä joten kannattaa ostaa vähintään 10m pitkä. Riittävän järeillä putkiponttoneilla ei päästä samaan kantavuuteen mutta on huomattavasti vakaampi. Raskasponttoni onkin sitten se ehkäpä paras vaihtoehto tosin hintaakin löytyy melko paljon.

        Näistä kannattaa kysellä.
        Laakson Laiturit Oy
        Marinetek
        A-Laiturit


    • laiturikokemus

      Kyseessä tosin sisäjärvi, mutta saari keskellä selkää. Yksi kesä kerättiin niitä päänkokoisia kiviä siitä uimarannasta ja lähiympäristöstä (samalla saatiin aikaiseksi mukava, kahlattava uimaranta), kannettiin käsin ja kottikärrättiin rantavedessä kiviä isoksi kivilaituriksi, jonka lakikorkeus mittailtiin veden max. pintakorkeuden mukaiseksi. Tämän päälle rakennettiin kestopuusta lavetti. Kivet vaan ladottiin, toki ne levisi laajalti, joten laiturin pinta-ala pohjassa on paljon enemmän kuin tämä puuterassi päällä. Tästä eteenpäin tehtiin pienempi ponttonilaituri tikkaineen, joka vedetään kuiville maille talveksi pois.
      Talven ja kevään jäät heittelevät irtokiviämme enemmän tai vähemmän, mutta ne saadaan vuosittain korjattua ilman suurempia ponnisteluja, yhtään puutavaraa ei ole nyt laiturimme kymmeneen ikävuoteen jouduttu uusimaan.
      Alkutyö oli hitonmoinen, mutta kustannusedullinen vaihtoehto. Ylläpitokorjaukset on saatu hoidettua suht' pienellä vaivalla, joskus harvoin on tarvittu rautakankea, jotta on saatu laituria nostettua vaateriin.
      Suosittelen

    • Anonyymi

      Meillä tarve uusia laituria meriveden äärellä ja samalla laituritikkaat lähtee vaihtoon. Aiemmat teräksiset tikkaat ruostuivat nopeasti. Törmäsin tähän vertailuun, jossa on mukana myös merivedenkestävät mallit, nuo taittuvat kiinnostelisi: https://rakkaudestamokkiin.fi/parhaat-laituritikkaat/

      onko kokemuksia kellään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      247
      45349
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      31
      11240
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      207
      10873
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9711
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8528
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6511
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3210
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2229
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      37
      1629
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1510
    Aihe