Mikä 60-70 lukujen harrasteauto on kenellekin mieleen? kertokaa!

Alex

Niin, mikä 60-70 lukujen ja ehkä 80 luvun alunkin harrasteauto on kenellekin mieleen?
Mielellään 4 syl. peli, mutta jenkkikin on ok.
Perusteluita miksi kiinnostaa. Ja onko itse kullakin minkälainen ajopeli? Minkälaisessa käytössä? Dragrace, katuautoilu vai mutka-ajo?

15

1920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 323

      monet autot!!! esim. vanhat isot Datsunit ja Toyotat, kuten Cedric ja Laurel tai Crown ja Cressida ...mieluusti 6-koneella ja HT:na. Japseista myös Toyota Celica 72-78 ja takapotku Carinat sytyttävät. Kuten myös harvinaiset Datsun Coupet 100A, 120A, Cherry, 160j ja 180B 1970-luvulta. Myös Mazda 1500, Capella ja 818 kiinnostaa. Mitsubishi Celeste ja Lancerin ekä Suomeen tuotu malli ovat kauniita ja harvinaisia. Myös pienet Fiiatit ovat (600,850,133) lähellä sydäntä...joskus omistanut 133:n. Kiinnostusta myös Kadett Coupea kohtaan ja totta kai myös VW bussi alias Klenkka :) Britti autoista Morris Marina ja Sunbeam Avenger 70-luvulta...joku noista vielä joskus hankittava.

      Yhtään noista en omista nykyisin...mutta eksoottisimmat aiemmin omistamani Corolla Coupe -74, Fiat 133 -79 ja Sunbeam Avenger -74.

      • Alex

        jep, minulla itsellä on kuplavolkkari, johon on rakenteilla uusista palikoista oleva 2.3(2276cc 82x94) litran kone 2x48 dellortoin. toiveissa olisi että liikkuisi vähän paremmin kuin vakio 1600:sella..

        japseista mielenkiintoisia ovat jotkut toyotat-mallit, vanhemmat sekä erikoisemmat(rakennetut myös),mm.celicat ja starletit.

        Mazda rx-mallit ovat aika mielenkiintoisia, erityisesti moottorinsa osalta. Mazdan wankel sopii moneen muuhunkin autoon ja eikä vie tilaa, olen kuplassakin nähnyt sellaisen.

        vanhat vakiomalliin perustuvat kilpurit ovat myös kiinnostavia.

        Mutta Ilmajäähdytteiset volkkarit ovat kyllä tällähetkellä mielenkiinnon ensisijaisena kohteena! se on autotyyppi mihin löytyy lähes mitä palikkaa tahansa..

        mutten minä toisten harrasteautoja halua haukkua, kavereilla on mm. 142 volvo 2,5 litran koneella ja toisella turbocorolla rakenteilla, aivan mielenkiintoisia ja Kulkevia pelejä ovat..


    • suabie

      Saab 96 on 60-80 lukujen ehdottomasti hauskin auto niin tekniikaltaan kuin ulkonäöltäänkin. Itsensä näköinen auto. Omistan tällä hetkellä 2 kpl moisia. Toinen projekti ja toinen varaosa-auto.
      Myös rättäri, kupla, mini, siipicorttina, sekä 50-luvun siipijenkit ovat mieleeni.

    • linker

      kuva:
      http://members.fortunecity.com/linker2/car/fleet/2003/sivu.jpg
      esittää harrasteautoani. (Cadillac Fleetwood Brougham -74)

      Peli ei ole nelisylinterinen, mutta muuten ookoo.
      Vaikea perustella muilla kuin kiinnostavuus- tai tunnesyillä.
      Kolmesta käyttövaihtoehdosta ei voi valita. Valtatieautoilu ehkä. Viime kesänä Porista Kilpisjärvelle, oulunjärvi kiertäen.
      Matkaa kertyi 2600 km. Polttoainetta kului 598 litraa, eli kustannukset pottoaineen osalta noin 600 euroa. Asuminen maksoi 200 euroa.
      vertailuna vuonna 2000 vuokratulla asuntoautolla tehtyyn vastaavaan matkaan, voi sanoa että halbvemmaksi tuli. Mutta matkustusmukavuus oli jotain muuta kuin silloisella huussilla.

      Nyt meni pois aiheesta, mutta käyttötarkoitus tuli viime kesän osalta selvitetyksi.

    • on peli

      Mersut on minun mieleen. Niihin saa kohtuu helposti varaosia niin suomesta kuin saksastakin. Suomen mersu klubista saa paljon merkkiin liittyvää tietoa ja apua. Multa löytyy 60-luvun mersuja 4kpl ja uusin löytöni on 30-luvun peli.

      Jenkeistä kiinnostaisi 70-luvun camarot ja pontiacit yms. muskelit.

      • Antti Korhonen

        Nousiaisten autohajottamossa on satojen muiden 30-70 -lukuisten joukossa myös noin 30-luvun puolivälin Mercedes-raato, malli on varmaan 170 tms. en muista. Rahkosella on muuten Lahdessa 2 kpl 30-lukuisia takatuuppari-MB:itä kaupan, joista toinen on avo!

        Itse harrastan erityisesti (14 kpl...) 60-70-lukujen taitteen Alfa Romeoita, jumalaisia autoja. -> www.carf.fi

        t. Antti Korhonen, Club Alfa Romeo Finland


      • on peli
        Antti Korhonen kirjoitti:

        Nousiaisten autohajottamossa on satojen muiden 30-70 -lukuisten joukossa myös noin 30-luvun puolivälin Mercedes-raato, malli on varmaan 170 tms. en muista. Rahkosella on muuten Lahdessa 2 kpl 30-lukuisia takatuuppari-MB:itä kaupan, joista toinen on avo!

        Itse harrastan erityisesti (14 kpl...) 60-70-lukujen taitteen Alfa Romeoita, jumalaisia autoja. -> www.carf.fi

        t. Antti Korhonen, Club Alfa Romeo Finland

        Mitä häh? Kuka Rahkonen? Onks se joku ukko, vai joku purkaamo? Onko ne Rahkosen meset aihioita vai entisöityjä? Kerro lisää!!


    • Aarno

      Jaguar 60-luvulta kun on kiinnostuksen kohteena. Kiva peli rassata ja kun rassattavaa ei ole kovin paljon niin mikäs sen mukavampaa! Kuusisylinterinen moottori on ihan kiva kone!

    • Combi Coupé

      Kai sitä harrastukseksi voi sanoa, miksi muutenkaan sitä ajelisi 19-vuotiaalla autolla viikonloppuisin - ympärivuotisesti. Eli autona on Saab 900i Turbo vm. -84, automaatilla & ilmastoinnilla. Harrastukseen kuuluu kaikkien mahd. pikkuvikojen fiksausta pitkässä juoksussa, kun harrastetilana oleva talli on yli 30 km:n päässä, eli painottuu viikonloppuisin. Tarkoituksena olisi säilyttää tämä suht. vähänajettu (225 tkm) yksilö käyttökunnossa.

      Siellä tallissa on sitten toinen vanha turbo-Saab, vuosimallia -83; päältä hyvinsäilynyt (ajettu 211 tkm), alta suht. ruosteinen (osaisipa hitsata!). Tämä olisi tarkoitus saada a) rekisteriin ja sen jälkeen b) hienovaraista rakentelua; välijäähdytin, öljynjäähdytin, kallistuksenvaimentimet jne noin aluksi.

      Miksi Saab? No, ensimmäinen auto sattui olemaan karvalakki -900i vm. -85. Olihan tämä kolho, vanhentunut jne, mutta siinä oli sitä jotain. Autoa ei tod. ole tehty itsekorjattavaksi, mutta harrastusystävällisyyttä nostaa laadukas & laaja netistäkin löytyvä materiaali; esim. Suomi24.fi:n Saab-palsta on suorastaan aarrearkku. Turbo tietenkin siinteli mielessä jo varhain, ja vaikka tämä nykyinen ajo-auto onkin automaatilla, niin ruuvatun APC-boksin omaavana se liikkuu tarvittaessa mukavasti.

    • jäpikkä

      Triumph on aika ok...Ja kovalla, ei rättikatolla! Isukilla oli tommonen projektina, nykyään se makaa puoliksi purettuna uudella (tutulla) omistajalla. Haaveena ois ostaa auto takas perheeseen ja laittaa / laitattaa se kuntoon, mikäli vaan ois taloudellisesti ja ajallisesti mahdollista...

      • whiic

        "Triumph on aika ok...Ja kovalla, ei rättikatolla!"

        Kukin taplaa tyylillään. Tarkikerättikattoa käyttämällä saadaan rättikatto laskostumaan kauniisti (joskaan ei korin sisään), eikä täydy autoa PILATA pussihousumaisilla (mutta museokelpoisilla) muutoksilla takapenkkiä kaventamalla ja rälläkkää säästelemättä. Näen kovassa katossa (joka minullakin on toki tallella, jopa kolmin tai nelin kappalein) lähinnä etuna museorekisteröitävyyden, avoautosta, kun saa muutettua umpiauton yhtä helposti kuin toisinkin päin, eli noin kymmenessä minuutissa (olettaen, että ei ole rakentanut autosta museokelpoista avoautoa, jolloin muutostöihin menee päiviä eikä rälläkkää säästelemättä taida jälleenkään onnistua). Vituttaa nuo museosäädökset, kun täytyy auto ehdontahdoin pilata. >:-|

        Nii... ja oma Trumpa on 1200 mallia, eli sammokonsilmä-Herald, eikä se pirunvirnistäjä-13/60. Tosin ei siinä piruvirneessäkään vikaa ole, näyttää vaan modernimmalta. Tosin on se uudempikin malli, joten täytyyhän se hyväksyä. Isäpapalla on 13/60. Samaten molemmat metsästä 'pelastetut' varaosaraadot ovat 13/60:siä.



        "Isukilla oli tommonen projektina, nykyään se makaa puoliksi purettuna uudella (tutulla) omistajalla. Haaveena ois ostaa auto takas perheeseen ja laittaa / laitattaa se kuntoon, mikäli vaan ois taloudellisesti ja ajallisesti mahdollista..."

        Et kuule sattuisi tarvitsemaan kovaa kattoa? Tai muuta bulkkiosaa: alkuperäisvanteita, korinosaa... Noita alkaa siunaantumaan enemmän kuin varastotilaa mahtuu ja pihakin on pian täynnä varaosia.
        Vaihdossa vaikka hyväkuntoisiin ja ruosteettomiin puskurinkäpyihin, pölykapseleihin tai muuhun kaivattuu osaan (joo, puutelistaa riittää).

        Itseasiassa lisävalot (intergroidut lisäkauko&-lyhyet) tekisi myös mieli väsätä, mutta tarvittis kotelon umpioille (umpioina käyttäisin toki Heraldin omia umpioita niin olisi auton tyyliin sopivat linssit).


      • RonJeremy

        Tuollaisia on 2 kpl palasina tällä hetkellä... Ei muuten löydy montaa tuollaista Trumppaa Suomesta ajosta, eikä juuri mistään! Niitä on tuotu aikoinaan 1 laivallinen Suomeen, ja omat yksilöni ovat ns. urheilumalleja: 1500 koneella ja 2 ovisia...

        Aika vähän löytyy itseasiassa tietoa mistään tuosta autosta! Alfamerin kautta sain onneksi käytettynä tosin, ostettua Leylandin alkuperäisen korjausoppaan ko. autoon... Virheetön firma tuo Alfamer!


    • MaV

      Manta-B on palasina tallissa.

    • /8.

      240 D vm -76 Automatic on tallissa. Tarkoitus olisi pistää rekisteriin muutamaksi kuukaudeksi kesällä. Vähän piristystä työmatkoille...
      Isällä oli w115 korinen -70 luvulla, siinä minulla yksi syy hankinnalle. Myös osia runsaasti saatavana halvalla ja hyvät ajo-ominaisuudet.
      Kun vielä löytyi ei ihan loppuun ajettu jonkun verran varustelt niin oli pakko ostaa.
      Suurin miinus on dieselvero joka pitää maksaa aina kun auto on rekisterissä. Tosin sitten jos on museorekisterissä ei tarvitse dieselveroa maksaa ollenkaan.

    • 68corvette

      1968 Chevrolet Corvette convertible.
      327cid 4-lovisella manuaalilla ja 3.36 perällä.

      Mielestäni yksi sporteimmista korimalleista ikinä.
      Oli pienestä asti haaveena ja nyt lepää omassa tallissa.
      Käyttö.. heh =) Ostin neljävuotta sitte, oli ajossa 2½kuukautta ja ollut nyt reilu kolme vuotta levällään tallissa. nyt kesäksi tulee takuvarmasti ajoon jos tekniikka kestää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe