Opintotuen tulorajat

Entinen opiskelija

Aika naurettavaa touhua tämä nykyinen opintotukien tulorajojen kyttääminen, myös näin 7 vuotta jo työelämässäs olleen DI:n silmin.

Kun itse olin opiskelija kesätöissä sai hankkia niin paljon kuin pystyi eikä se vaikuttanut opintotukeen. Jossain vaiheessa tilanne on ilmeisesti muuttunut niin että koko vuoden tulot vaikuttavat tietyn rajan jälkeen opintotukeen.

Itselleni opintojen aikana tekemäni työt olivat avain ensimmäiseen työpaikkaan. Opinnot viivästyivät töiden takia ehkä vuoden, mutta sain 4 vuoden ajalta erittäin hyvää työkokemusta ja työllistyin valmistumisen jälkeen heti.

Katsoessa uutisia tästä opintotukien takaisinmaksu asiasta tulee sellainen kuva, että tällä halutaan opettaa ihmisiä karttamaan työtä, jotta tuet juoksee. Kun valmistuu työttömäksi niin onpahan jo opiskeluaikana oppinut laskemaan sosialistiyhteiskuntamme tarjoamat etuudet verrattuna työstä maksettuun palkkaan. Eikö olisi jo aika yksinkertaistaa kaikkien ihmisten sosialiturvaa?

6

1220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajat

näin se on, opiskelu on muutenkin rankkaa, siihen kun lisätään kelan perimät raha huolet, niin siinä miettii, että kannattaako sitä opiskella ollenkaan. Täysin naurettavaa koko tuloraja. Itse jouduin lopettamaan työnteon opiskeluaikana, kun en halunnut maksaa montaa tuhatta euroa kelalle. Siinä sitten pöyrittelin peukaloita kun olisi ollut töitä.Järjestelmä on pahasti pielessä. Opiskelijat eivät pysty maksamaan takaisin perittyja opintotukia ja silloin menee luottotiedot, siinä on sitten kehno lähteä järjestelemään elämäänsä kun on luottotiedot mennyt sen takia, että on liikaaa tehnyt töitö.

• hämmästynyt_

Vapaan tulon raja järjestelmä on täysin käsittämätön. Itse joudun maksamaan kesällä 2005 suorittamani palkallisen työharjoittelun takia n. 1000 euroa opintotukea takaisin.
      Tarkasteltuani kelan lomakkeita ja ohjeita vaikuttaa siltä että raha mitä opiskelija saa kuukaudessa kuluttaa on tiukasti valtiotaholta määrätty.
      Jotta työnteosta olisi hyötyä rahallisesti, pitäisi tehdä kokopäivätöitä ja olla ottamatta tukia lainkaan, jolloin tietysti aika ei riittäisi opiskeluun. Jos teet osa-aika töitä, tukia peritään takaisin sitä tahtia mitä tienaat eli ylimääräistä ei pääse vahingossakaan syntymään.

• neiti...X

"...vaikuttaa siltä että raha mitä opiskelija saa kuukaudessa kuluttaa on tiukasti valtiotaholta määrätty.
        Jotta työnteosta olisi hyötyä rahallisesti, pitäisi tehdä kokopäivätöitä ja olla ottamatta tukia lainkaan, jolloin tietysti aika ei riittäisi opiskeluun. Jos teet osa-aika töitä, tukia peritään takaisin sitä tahtia mitä tienaat eli ylimääräistä ei pääse vahingossakaan syntymään."

Kun yksin asuvan suomalaisen köyhyysraja on n.900€/kk on opintotuen varsinainen tukiosa maksimissaan n.460€/kk (lainan kanssakin vain 760€/kk) ja kun tuohon lisää opiskelijan laskennallisen kuukausitulorajan 505€ päästään 965€:oon kuussa. Lähtökohta opintotukijärjestelmässä on siis että opiskelijan on elettävä korkeintaan juuri ja juuri köyhyysrajan yläpuolella. Näin siis silloin kun sattuu saamaan maksimiopintotukea ja on vielä onnistanut niin hyvin, että on saanut työpaikan, josta tienaa juuri tulorajan verran eikä yli, jolloin tukea peritään takaisin. Useimmiten opiskelijan eläminen jää kuitenkin selvästi köyhyysrajan alle.

• Valmistunut - kohta taas op...

Kyllä niin xituttaa koko touhu! Itse tein kolme ensimmäistä opiskeluvuotta pelkkiä kesätöitä. Yritin sinnitellä niillä rahoilla, mutta jouduin hakemaan osa-aikatyötä. Noh, siinäpä sitten makselin takaisin tukia, kun "tienasin liikaa", hah! Valmistuin viime keväänä neljän vuoden jälkeen. Sain määräaikaisen pestin, kokopäivätyö, palkka aika matala, mutta opiskeluaikaan verrattuna mahtava. Mutta kas, en olisi saanutkaan saada itselleni työpaikkaa, olisi varmaan pitänyt jäädä kortistoon, koska niin vain makselin itseni kipeäksi - kolme tukikuukautta viidestä takaisin! Tässä sitten yritetään elämää aloitella? Koko "järjestelmä" on aivan käsittämätön ja huono.

Opiskelijoita ei todellakaan kannusteta tekemään työtä, sitten valitetaan kun on työttömiä, ja työlliset valittaa kun opiskelijat elää heidän kustannuksellaan. Ja valtio valittaa kun opiskelijat eivät ikinä valmistu kun tekevät työtä? Voi apua... Kyllä minä voisin verorahoja antaa, jos minun vain annettaisiin, ja toisaalta valmistuisinhan minä, jos minulla olisi rahaa elämiseen!

Nyt pelottaa lähteä uudelleen opiskelemaan, kun tietää miten tiukille menee. Tällä kertaa pidän vissusti huolen, etten vain ole liian hyvätuloinen Kelan mielestä, en siis varmaan tee juurikaan mitään töitä. Enkä varmaan valmistumisenkaan jälkeen sinä vuonna. Nyt ennen koulun aloitustakin pitää varmaan olla puoli vuotta työttömänä, ettei vain elele herroiksi.

• neiti...X
        Valmistunut - kohta taas op... kirjoitti:

Kyllä niin xituttaa koko touhu! Itse tein kolme ensimmäistä opiskeluvuotta pelkkiä kesätöitä. Yritin sinnitellä niillä rahoilla, mutta jouduin hakemaan osa-aikatyötä. Noh, siinäpä sitten makselin takaisin tukia, kun "tienasin liikaa", hah! Valmistuin viime keväänä neljän vuoden jälkeen. Sain määräaikaisen pestin, kokopäivätyö, palkka aika matala, mutta opiskeluaikaan verrattuna mahtava. Mutta kas, en olisi saanutkaan saada itselleni työpaikkaa, olisi varmaan pitänyt jäädä kortistoon, koska niin vain makselin itseni kipeäksi - kolme tukikuukautta viidestä takaisin! Tässä sitten yritetään elämää aloitella? Koko "järjestelmä" on aivan käsittämätön ja huono.

Opiskelijoita ei todellakaan kannusteta tekemään työtä, sitten valitetaan kun on työttömiä, ja työlliset valittaa kun opiskelijat elää heidän kustannuksellaan. Ja valtio valittaa kun opiskelijat eivät ikinä valmistu kun tekevät työtä? Voi apua... Kyllä minä voisin verorahoja antaa, jos minun vain annettaisiin, ja toisaalta valmistuisinhan minä, jos minulla olisi rahaa elämiseen!

Nyt pelottaa lähteä uudelleen opiskelemaan, kun tietää miten tiukille menee. Tällä kertaa pidän vissusti huolen, etten vain ole liian hyvätuloinen Kelan mielestä, en siis varmaan tee juurikaan mitään töitä. Enkä varmaan valmistumisenkaan jälkeen sinä vuonna. Nyt ennen koulun aloitustakin pitää varmaan olla puoli vuotta työttömänä, ettei vain elele herroiksi.

"Valmistuin viime keväänä neljän vuoden jälkeen. Sain määräaikaisen pestin, kokopäivätyö, palkka aika matala, mutta opiskeluaikaan verrattuna mahtava. Mutta kas, en olisi saanutkaan saada itselleni työpaikkaa, olisi varmaan pitänyt jäädä kortistoon, koska niin vain makselin itseni kipeäksi - kolme tukikuukautta viidestä takaisin!"

Et kai sä ihan tosissasi ole maksanut huviksesi takaisin tukia valmistumisvuodelta loppuvuoden tulojen perusteella? Mene nyt hyvä ihminen kelan nettisivuille ottamaan selvää miten tulorajat valmistumisvuonna määräytyvät!

"...en siis varmaan tee juurikaan mitään töitä. Enkä varmaan valmistumisenkaan jälkeen sinä vuonna. Nyt ennen koulun aloitustakin pitää varmaan olla puoli vuotta työttömänä, ettei vain elele herroiksi."

Myöskään opintojen aloitusvuonna tulorajaa ei lasketa perinteisen kaavan mukaan. Opintoja ennen saa tienata vaikka kuinka paljon, kunhan opintojen aikaiset tulot eivät ylitä niille määrättyä rajaa. Esim. tienaat tammi-elokuussa vaikka 4000e/kk ja aloitat syyskuussa opinnot niin saat tienata syys-joulukuussa sen (505ex4 170=)2190e ja et joudu maksamaan tukia takaisin.

• ex opiskelija...

Muistakaa että KOKOOMUKSEN ja KESKUSTAN hallitus keksi nämä opintotukien tulorajat. Ihmettelenkin, kuinka aina syytetää SDP:tä kyseisestä asiasta, mutta populismi on purrut opiskelijoihin todella hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe