En kyllä tiedä tuosta peruuttamisesta. Peileistä näkee kyllä että mihin päin se vaunu on menossa noin suunnilleen, mutta mistä hitosta tiedän missä asennossa se aisa siinä välissä on, jos vaikka peruutan kulmaan. Laituri on sellainen, etten pysty sitä suoraan peruuttamaan (ahdas piha).
Mihin se aisa mahtaa osua jos se menee sotkuun..? Onko joku puskurirauta ettei tule heti kovat vauriot, vai jos hitaassakin vauhdissa aisa pääsee taittumaan enkä huomaa sitä, niin meneekö aisa vääräksi ja auton perä paskaksi heti, jos se siihen autoon osuu?
Vinkkejä peruuttamiseen, olen ajanut vain nuppia ja armeijan inssissä sain jotenkin vaan sen aina oikein, tuollainen täyspitkä on ihan eri juttu.
Täysyhdistelmän peruuttaminen
29
27447
Vastaukset
- Kajaanissa
kun täyspitkä peruutettiin Cityn taskuun se meni ihan vittuilematta minne pitikin, kertaheitolla. Oli ammattimies asialla.
- jytr
Kyllä sun pitää mennä jonnekin kentälle harjoittelemaan ennenkuin lähdet tositoimiin.
Kyllä aisan kulman pystyy päättelemään kärryn etupyörien kääntymisestä. Kun auton ja kärryn etupyörien kulma alkaa olla 90 astetta niin kohta alkaa paukkumaan. Kyllä aisan saa vääräksi hiljaisessakin nopeudessa joten harjoiteltava on.- rekkabul
joo kyllä se kärrin kääntyvistä rattaista huomaa ja sit ilmaa ei saa liikkaa välissä näkyä ne oon mää oppinu
- mutta niin
Tyttöystävän kanssa aina iltaisin harjottelet aisaan peruuttamista niin takaan että aamulla onnistuu minkämoinen mutka tahansa!
- tainnut
Tainnut harjoitella sun muijas kanssa kun itselläkin taipuu kärry niin hyvin
- Rekkahenkilö
Niin kun tossa joku sanoi, perävaunun etupyörien kulmastahan sen paras on arvioida, minne kärrin perä menee. Itse peruutan pääasiassa peileistä, mutta tiukissa kulmissa on tietysti pakko työntää pää ikkunasta pihalle ja katsoa aisan asentoa, missä on laituri, eihän vetäjän keula osu mihinkään koukatessaan jne...
Mene tosiaan kentälle treenaamaan ja peruuta alussa hiljaa ja ajatuksen kanssa vaikka kymmenen senttiä kerrallaan ja mieti sitten taas mihin suuntaan rattia pitää kääntää. Aloittelijalla kun suoraan peruutuskin tahtoo mennä hirveäksi ratin laidasta laitaan veivaamiseksi etenkin kun vauhtia on liikaa eikä ajatus pysy siinä tahdissa kun kärri mutkittelee.
Kuvittele, että pitelet aisasta kiinni ja kääntelet aisaa käsin. Oisko sillai helpompi ajatella, miten aisaa pitää "käännellä"?- periaatteen
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tuon periaatteen kyllä sillä lailla tiedän, että kun vaan näkee missä asennossa se vaunu on suhteessa nuppiin niin tiedän mihin suuntaan täytyy kääntää.
Ainut ongelma on tuo aisa, kun ei peileistä oikeen niitä vaunun etupyöriäkään tahdo näkyä... - tuli jo
periaatteen kirjoitti:
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tuon periaatteen kyllä sillä lailla tiedän, että kun vaan näkee missä asennossa se vaunu on suhteessa nuppiin niin tiedän mihin suuntaan täytyy kääntää.
Ainut ongelma on tuo aisa, kun ei peileistä oikeen niitä vaunun etupyöriäkään tahdo näkyä...mukavasti. Itse sanon vielä sen että kun kärryn ja vetäjän välistä alkaa näkyä maisemat peilistä katsoen niin käy kurkkaamassa että mikä on tilanne aisan ja takavalojen suhteen. Opit sen ajan myötä että kuinka mutkalle oman autosi paranee kääntää ennenkuin alkaa vahinkoa syntyä. Nääs kiire loppuu sitten siinä vaiheessa kun on joko valot tai aisa tai johdot siinä välissä tuusan paskana. Mieluummin ottaa muutaman ylimääräisen askeleen sen vuoksi.
periaatteen kirjoitti:
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tuon periaatteen kyllä sillä lailla tiedän, että kun vaan näkee missä asennossa se vaunu on suhteessa nuppiin niin tiedän mihin suuntaan täytyy kääntää.
Ainut ongelma on tuo aisa, kun ei peileistä oikeen niitä vaunun etupyöriäkään tahdo näkyä...Eli neuvotaan. Armeijan autojoukoissa oli aikoinaan täysperä peruutus treeneissä metodi, kulma auki ja kulma kiinni. Eli lyhyesti ,haet väljän kentän ja seuraat peileistä perävaunun etukulmaa. kulma auki tarkoittaa että et näe etukulmaa ja otat saman verran takaisin että näet kärryn etukulman, tarkoittaa kulma kiinni. Tätä harjoittelet muutaman tunnin, siitä se lähtee pikku hiljaa käymään. Ja pienikin aavistus että voi osua johonkin, mene katsomaan.
- se on ihan
periaatteen kirjoitti:
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tuon periaatteen kyllä sillä lailla tiedän, että kun vaan näkee missä asennossa se vaunu on suhteessa nuppiin niin tiedän mihin suuntaan täytyy kääntää.
Ainut ongelma on tuo aisa, kun ei peileistä oikeen niitä vaunun etupyöriäkään tahdo näkyä...sallittua työelämässä laittaa pää ikkunasta ulos tai avata ovi peruuttaessa ja katsoa siitä,itse käytän ahtaissa paikoissa jälkimmäistä tekniikkaa.Joskus jos pitää peruuttaa oikein tarkasti esim,erittäin kapeaan laituriin jossa pitää olla ehdottomasti keskellä,niin käyn laittamassa jonkun merkin laiturin eteen jonka viereen pyörä on saatava esim.lauta/pyöräkiila/kivi tms.
- konkari?
kyllä opit unohtaa ton aisan miettimisen kunhan saat työtunteja tarpeeksi se tulee luonnostaan koko peruuttaminen kunhan tosiaan saat tarpeeks toistoja en usko että kellään kiinnostuneella on jäänyt täysperän peruuttaminen oppimatta!
tsemppiä vaan ja huolellisuutta!- Verinäyte
Useissa terminaaleissa on viivat helpottaa kesällä ja rätti keltaset mutta terminaalin piha on kapea luo haastetta singuttaa 5akselinen kärry siltaan.
- Heinä-Mies
Täysperän peruutaminen on paljon helpompaa kuin heinänteko.
- metsuri vm-24
sinulla edes kyseiseen ajoneuvoyhdistelmään oikeuttavaa korttia kun et tiedä edes perusasioita,,,,,
- stycke
Jokainenhan meistä on joskus ensimmäistä kertaa peruuttanut täysperävaunuyhdistelmää. Tuskin se kenelläkään on mennyt "tosta vaan" heti kerralla.
Itse olen alkeita harjoitellut eräällä pihamaalla, puolikastakin siinä harjoiteltiin ja puolikkaalla kortin ajoin. Aluksi oli suorastaan aika kauheaa kun puoliperävaunuyhdistelmän ajamisen jälkeen piti aika kiireisellä linjalla saada se täysikäs laituriin...huh. No se pelleily loppui lyhyeen, lähdin muualle töihin ja siellä oli vähän paremmin aikaa peruutella. Pian sitä olikin jo aika haka peruuttelemaan peruskuvioita, Finnsailorin alakertaankin mentiin niin ettei tarvinnut pysähtyä ennenkuin käskettiin. Kukaan ei ole seppä syntyessään, ellei sukunimi ole Seppä.
Nojoomutasiaan. Aluksi kannattaa ottaa ihan rauhallisesti ja käydä vaikka katsomassa ellei ole varma; nopeasti oppii kyllä päättelemään aisan ja etuakseliston asennon sen mukaan mikä kaapin kulmista näkyy ja miltä puolelta. Äärimmäiset eli vaaralliset kulmat ovat jo niin selkeitä että monesti sitä huolestuu jo ennenkuin vaurioita tulee; viimeksi olen rikkonut yhden rekisterivalon kun se oli just aisan korkeudella. Kuluneella viikolla olisi ollut mahdollisuus rikkoa vaikka mitä kun painava FRC-traileri dollyineen työnsi liukkaalla, kaltevalla pihalla veturin 90 asteen kulmaan - vaan kun asiaa oli ajateltu niin vähän ruostetta vain irtosi ja that's it.
Jos sinulla on mahdollisuus päästä omalla ajalla harjoittelemaan työnantajasi kalustolla, niin se on kyllä molemmille kotiinpäin. Ei tuo kahden nivelen yhdistelmä niin kumma kapine ole peruutettavaksi, se vain vaatii totuttelua. Täysperävaunun ja B-junan peruutan mutta ppv lehmänpentu (muista heinäpaali!) -yhdistelmästä en vanno mitään...
Yksi perussääntö täysperävaunun peruuttamisessa on se, että ohjaat sillä veturilla sen perävaunun etuakselistoa. Se kääntyy periaatteessa sinne minne rattia käännät, mutta joko hätäisesti tai viiveellä. Jos olet epävarma, käy katsomassa; tosielämä ei ole mikään ajotaito/YETD-karsinta, tosielämässä on halvempaa käydä katsomassa kuin kokeilla että kuuluuko jostain ikävä "nirsk". Siksi minäkään en ihmeemmin pärjännyt YETD2005-kisassa, mutta hyvin on tuuraajalle töitä piisannut.- Verinäyte
Kukaan kuski ei aja sentilleen suoraan laituriin kahtakertaa kunnhan kampe on siinä lippa antaa anteeks jonkinverran romut ulos ja romut kyytiin ja äkkiä vittuun sieltä 26v kokemuksella
- vanhasta muistista
Tälläinen neuvo: Kun katsot perävaunun perän menevän oikeassa kulmassa kohteeseen, niin pidät peilistä katsottuna perävaunun etukulman aivan nupin takakulman kohdakkain. Elikkä siis pidät kulmat vastakkain, silloin ennätät tehdä korjaus liikkeen ajoissa, jos tilanne sitä vaatii.
- näkee
kärryn etuakselin renkaista. Vinkkinä myös kun otat kärryä, jos kärryn aisa ei ole suorassa seuraa kärryn etummaisen akselin rengaslinjaa niin napsahtaa vetokitaan. Katsot vaan korkeuden ettei mene yli/ali.
- vastauksista
Valitettavasti omalla ajalla ei tuota pysty harjoittelemaan, mutta ajo ei ole niin kiireinen, jotta on sitä siinä työaikana vähän aikaa kokeilla kun on hiljaista.
Kiitoksia paljon vastauksista, positiivinen yllätys kuinka asiallisia vastauksia metsuria lukuunottamatta, hyviä vinkkejä kiitosta vaan kaikille! - jytr
vastauksista kirjoitti:
Valitettavasti omalla ajalla ei tuota pysty harjoittelemaan, mutta ajo ei ole niin kiireinen, jotta on sitä siinä työaikana vähän aikaa kokeilla kun on hiljaista.
Kiitoksia paljon vastauksista, positiivinen yllätys kuinka asiallisia vastauksia metsuria lukuunottamatta, hyviä vinkkejä kiitosta vaan kaikille!Kyllä minä otin isännältä auton harjoitteluun kun auto seisoi kun aloin yhdistelmähommiin. Intissä kymmenen vuotta sitten hankittu kortti ei paljon lämmittänyt.Oli paljon mukavampi harjoitella aukealla kentällä kuin terminaalin pihassa autojen välissä. Ekana vuotena tuli silti monta tiukkaa paikkaa ja yksi dollyn aisa meni ihan paskaksi.
- jokin aika sitten
rekkakortin armeijassa. työntekoon ei ole vielä tullut tilaisuutta ja pitäskin oikeastaan harjotella lisää. kuitenkin tuo yhdistelmän käsittely on aika simppeliä. muistan kun harjoteltiin kentällä (tästä on reilu 1.5 v)
kulmaan peruutusta ja suoraan peruutusta.
kuvitellaan että kärri pitäs saada itsestään katottuna taakse vasemmalle. ensin rattia vähän vasemmalle että vetoauton takakulma peittää kärrin etukulman. ihan vähän matkaa silleen. tässä nyt tapahtuu sellanen asia että kärri alkaa mennä vähän niiku linkkuun. ei kuitenkaan lasketa sitä menemään linkkuun joten otetaan ohjausta vähän takaisinpäin eli se kulma kiinni. tämä on tosiaan toimiva ja yksinkertainen muistisääntö mikä armeijassa opetettiin. silloin kun kulmat on kiinni eli vastakkain, yhdistelmän kulma säilyy sellaisena kuin se on. no jos nyt vaikuttaa että sillä kulmalla ei mennäkään mutkaan, sitä kulmaa pitää lisätä eli tehdään äskeinen homma uudestaan.
siinä vaiheessa kun kärri olisi jo menossa mutkaan, pitää tietysti kärrin etupyörät saada niin että se jatkaa matkaansa suoraan siihen suuntaan. eli kärrin takaseinää jonkin verran näkyviin. tämä nyt oikaisee renkaat suoraan, taas kulmat kiinni ja siitä vaan seurataan kärriä perässä sinne.
suoraan kun peruutetaan, eihän siinä tarvitse kun vähän pieniä ohjausliikkeitä edestakaisin. pääasia että kulmat pysyy kohdakkain. heti kun näkyy toisella puolella takaseinää pilkottaa, ottaa sen kiinni.
yksinkertaisia asioita jotka oppii nopeasti kunhan saa vain kokoajan sitä kokemusta. nää hommat kuitenkin ruostuu hirmu nopeesti. itekin yritin rekalla ajoa pitkän tauon jälkeen eikä siitä meinannut alkuun tulla mitään. piti jonkin aikaa lämmitellä että alko taas sujua.- ajoin
kortin intissä ja vieläkään en tiedä mitä ne viivat ja muut jutut siinä kärryn keulassa merkkaa..?
vähän aikaa sitten ajoi kaveri rekka kortin niin pyysi näyttämään miten se sinne kulmaan laitetaan.. sanoin että olen huono neuvomaan se pitää itse oppia.. no menihän se mullakin kulmaan (jokaisella kerralla erillälailla) mut ei siihen mitään sen kummempaa tartte katella kuin sitä kärryä ja kärryn etuakselia,sillähän se kärry ohjataan..
mutta kyllähän se niin on että vasta harjoitus tekee mestarin niin tässä kuin muissakin asioissa
,eli treenausta ja ajatuksen kans!!! vanha ohje joka pätee moneen asiaan: jos et tiedä mitä teet niin pysähdy paikalleen ja mieti!! elä hätäile!! ja vaikka itse olen ajanut noin 10v niin silti peruutan ylimääräistä ihan treenauksen vuoksi ja ihan työn ohella..
- Niin se vaan on
Tässä on tullut paljon hyviä ohjeita. Tässä lisää:
"Ota rauhassa, pysäytä ja käy katsomassa". Vältä liian isoja liikkeitä. Käännä rattia harkinnalla.
Kyllä se siitä! - hättäile
tässä urheilussa on valttia vauhdin hitaus.
rauhallisesti kerkeät korjata ilman liian suuria liikkeitä. - vinkki..
olin pikkulikka (18v) kun lähin rekkakurssille. Iskää jännitti asia enemmän kun mua ja kurssin alkajaisiksi osti mulle emekin leikkirekan. Jotta oppisin kuulemma peruuttamaan.
Kurssin pojat sillä kyllä enemmän peruutteli maton kulmia kun minä ikinä, vaan taittuu se rekka minultakin. Ja jos mie oon oppinut miten täyspitkä taittuu vaikka silmät kiinni niin opit se sinäkin. se oi oo ydinfysiikkaa. Perälaudan sylinterin oon kerran ahtaassa solmussa hajottanut linkuttamalla liikaa joten vahinkojakin voi sattua. Toisaalta puurekat taittuu paljon vähemmin vaurioin. Syytä voitkin miettiä ihan itse..
niin mutta jos on hankaluuksia hahmottaa missä aisa menee taitellessa laituriin niin ota sinäkin pienoisrekka ja ala peruutteleen niin näet miten se aisa siellä liikkuu - ajoinkortin
takasi,parvivuotta sitte tartin vähäks aikaa rekkakortin ,oon 55 ikänen en ollut koskaan ajanut tai peruuttanut yhdistelmällä,ajoin kortin elonauto koulussa espoossa ,oli erinomainen opettaja ,markus alanko,käski ensin jaa yhdistelmää eteenpäin ja sitten peruuttaa kulmaan ,ei menny kerralla,enempää ei jauhettu,sanoi että koska on niin vähän aikaa inssinajoon(seuraavana aamuna)
piirsi paperilapulle erittäin yksinkertasen piirroksen ,ja sanoi opettele tämä iltaläksynä ja peruuta tämän mukaan huomenna ,katoin lappua ja sanoin että oot nero jos saat kerralla peruutuksen opetettua,oli kokeet seuraavana aamuna,kokeen suoritin 4 minuuttiin ja en pitänyt kiirettäkään ,kärry meni kerralla kulmaan viivasuoraan,aikaa olisi ollut 15 minuuttia,siihenhän kuuluu kärrynirrotukset ym,värkkäilyt.alanko kertoi että miettinyt miten sais vaikka jonkun pihtiputaan mummun oppimaan peruutuksen kerralla .- BECE
Kyllä neljään minuuttiin saa jo "juosta".
Mulla meni ~ 7-8 min oman kellon mukaan, eikä siinä missään kohtaa vekslaillut. Kokeeseen sisälty:
Yhdistelmän katkaisu, auton siirto kärryn vierelle, seisaus, kytkeminen takaisin, kaikkien valojen tarkistus YKSIN (vilkut erikseen, jarrut, pakki), siirto peruutusalueelle 500 m ja peruutus kulmaan.
- Rahtari81
Täyspitkää on tuhat kertaa helpompaa peruuttaa kuin noita intin "yhdistelmiä". itse huomasin asian intistä päästyäni. kieltämättä kyllä jännitti ku oli akseleita enemmän niinkuin renkaitakin. Mutta fakta on et mitä enemmän akseleita kärrys on niin sitä helpompi sitä on peruuttaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472529- 402330
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282327Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1931802- 971797
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221660Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä281112Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61106