help! mistä saan motivaation lääväni siivoamiseen? en oo pariin kuukauteen siivonnut, kun ei oo kertakaikkiaan huvittanut. nyt ehkä huvittais, mutta sotkua on joka puolella enkä tiedä mistä aloittaisin...
oon ihan luuseri kyllä tän siivoamisen kanssa. masennuskin vaan pahenee, kun ei mitään jaksa tehdä ja kaiken paskan yli vaan hyppii, eikä jaksa välittää..
mistä te muut saatte motivaation tarttua itseään niskasta kiinni?
en oo varmaan kuukauteen päästänyt tänne ketään, kun täällä on niin hirveen näköistä. joka päivä kun meen töihin, niin sanon itselleni, että töiden jälkeen kyllä siivoan, mutta sit töiden jälkeen en jaksakaan mitään, vaan löhöön sohvalla siinä missä on vielä tilaa.
mulla on ihan mielettömän paha tapa jättää vaan tavaroita jonnekin... lehtiä vessaan, astioita pöydille ja lattioille...
onko kellään mitään taikatemppusanoja, joilla saan itseeni puhtia huomiseen päivään, että saisin edes vähän jotain aikaiseksi???
mistä siivousmotivaatio??
23
8026
Vastaukset
- ....
No eihän siihen mitään taikatemppusanoja ole, itseshän sun on otettava ittees niskasta kiinni ja alettava siivoomaan. Kerää ensin kaikki roskat ja rojut pois ja laita tavarat paikoilleen. Huomaat, että "lääväsi" näyttää jo vähän siistimmältä. Seuraavaksi viet matot ja petivaatteet pihalle ja imuroit lattiat, sänkyä ja sohvaa unohtamatta. Pyyhi sitten pölyt ja moppaa lattiat. Älä unohda vessan/kylppärin ja keittiön pesua.
Ei siitä siivoamisesta tarvitse niin isoa numeroa tehdä, senkun alat puuhaamaan. Siivoamisen jälkeen keität vaikka pullakahvit ja ihailet siistiä asuntoa. Ja vastaisuuden varalle kannattaa opetella laittamaan ne tavarat paikoilleen, helpottaa huomattavasti! Opettelet vaikka sellaisen tavan, että joka ilta ennen nukkumaan menoa laitat päivän aikana levittämäsi tavarat paikoilleen ja roskat roskiin. Ja kannattaa myös varmaan päättää, että teet siivouksen joka viikkoa, niin ei pääse sitten kaaosta syntymään. Ja jos edelleen siivous ei maistu, käytä kotisiivouspalveluja. Siivoa pikkuhiljaa. Jos menet lähelle roskista, ota matkan varrelta mukaan muutama roska. Samalla periaatteella muutkin tavarat. Keräykseen meneville lehdille voi laittaa vaikka muovipussin eteiseen tms.
Mullakin on välillä hetkiä ettei siivoaminen inspiroi. Kuitenkin kun siivoaa, niin sen jälkeen tulee hyvä olo kun on siistiä ja puhdasta. Mulle on tullut tavaksi istahtaa tee-/kahvikupposen ääreen siivoamisen jälkeen "ihastelemaan" siisteyttä.- perheenäitinä
sanon, että työpäivän jälkeinen siivous on itsensä kiduttamista. Jos olet lauantai-aamuna tolkussasi, niin aloita heti aamukahvin jälkeen. Kutsu sunnuntaiksi sukulaisia kylään, niin siitä tulee lisäpotkua.
- Anonyymi
>> työpäivän jälkeinen siivous on itsensä kiduttamista <<
Olen ihan eri mieltä, koska olen siivonnut työkseni. Kun perjantaina tulin siivoustyöstä kotiin, siivosin lopuksi, samalla duunihiellä, lopuksi myös oman kämppäni. Sen jälkeen menin suihkuun. Eipä tarvinnut miettiä siivousta - siis omaa työtä - vielä viikonloppunakin sillä taktiikalla. Ja viikonloppuvapaalla sai oikeasti rentoutua.
- SiivoojaEmma
Aika hauska ku tuossa "perheenäiti" sanoi että on kiduttamista siivota työpäivän jälkeen..
Ni minusta on kivempi oikee raataa työpäivän jälkeen (yleensä torstaina/perjantaina) niin et oon ihan loppu ku tietää et seuraava päivä (/pe.ilta) on vapaa eikä tarvii sillon siivota :)
Toki meissä on se ero ettei minulla ole lapsia, vain "sotkevat" ukko ja kissat :)
Niin.. alottajalle piti antaa jotain vinkkiä..
Mitä jos keksisit jonkun palkinnon itselles siivouksen jälkeen, jotain mitä et yleensä tee/syö/osta?
Itellä on palkintona joskus hedelmäsalaatti/rahka/jätski ja joku kiva lehti..
Ja kaikki väärille paikoille kulkeutuneet tavarat kannattaa ehkä kerätä jo edellisenä päivänä omille paikoille ni ei tunnu niin ylitsepääsemättömältä sit siivouspäivänä :)- vikaa
En ole kanssa jaksanut pariin kuukauteen siivota, koiran karvaa kaikkialla, tyhjiä pulloja nurkat täynnä, tiskaan vain päälimmäisen lautasen kun tarvitsen (muut tiskit ovat lilluneet altaassa sen pari kuukautta), vaatteet makuuhuoneen lattialla sikin sokin koirankarvassa, kahvinkeitin homeessa ja jääkaapissa ruokaa homeessa.
En ole kanssa ketään päästänyt käymään pitkään aikaan. Tänään sain sen verran tehtyä, että siivosin keittiötä, kun kaveri tulossa käymään. Pitäs vielä kaikki pölyt pyyhkiä ja lattiat siivota yms. Ei vaan millään huvita. Mutta kai se on pakko. - Psyk.sairaanhoitaja
vikaa kirjoitti:
En ole kanssa jaksanut pariin kuukauteen siivota, koiran karvaa kaikkialla, tyhjiä pulloja nurkat täynnä, tiskaan vain päälimmäisen lautasen kun tarvitsen (muut tiskit ovat lilluneet altaassa sen pari kuukautta), vaatteet makuuhuoneen lattialla sikin sokin koirankarvassa, kahvinkeitin homeessa ja jääkaapissa ruokaa homeessa.
En ole kanssa ketään päästänyt käymään pitkään aikaan. Tänään sain sen verran tehtyä, että siivosin keittiötä, kun kaveri tulossa käymään. Pitäs vielä kaikki pölyt pyyhkiä ja lattiat siivota yms. Ei vaan millään huvita. Mutta kai se on pakko.Kyllä kuulostat sinäkin masentuneelta. Elät oravankehässä, joka pahenee vain kun moittii itseään, että on laiska ja saamaton. Suosittelen sinullekin ihan oiekasti lääkärin luona käymistä, josko löytyisi ihan oikea apua tilanteeseesi. Jaksathan kuitenkin koiran ulkoiluttaa?
- asustelet
Minä voin tulla kohtuu hintaan sinun kotisi siivoamaan.
Teen sen omilla aineilla ja tarvikkeilla ja voit laittaa kustannukset kotitalousvähennyksiin verotuksessa. - Psyk.sairaanhoitaja
Minusta kuulostaa siltä, että kärsit pikemmin masennuksesta kuin siivousinnon puutteesta/laiskuudesta... Normaalisti ihminen kuitenkin pitää huolen asuinympäristöstään, tietenkin joskus laiskottaa, mutta että kuukauteen et ole vierailijoitakaan voinut päästää luoksesi. Kuinka jaksat työsi hoitaa? Ilmeisesti se vie sinusta kaikki mehut. käy ihmeessä lääkäri vastaanotolla juttelemassa, josko löytäisitte jonkun ratkaisun tilanteeseesi. Paljon voimia sinulle =)
- porettaja
Itse käytän amfetamiinia aina suursiivouksen aikaansaamiseksi tahi muissakin pitkäjänteisyyttä vaativissa tehtävissä kuten muutossa. Ei varmaan suositeltavaa mutta siistiä tulee ja hyvään tahtiin.
- Anonyymi
Amfetamiinia oliko vitsi?😅
- Anonyymi
Jos vaikka pieni alue ensin, keittiö tai joku muu.
Paras olis kun opettelis elään niin ettei tee turhaa sohjoa, niin riittäis kerran viikossa imurointi. Tiskien siivouksessa ssmalla pyyhkäsee ainakin näkyvän lian pois kaapeista tai tms. Luonne kysymys paljon, jota ei helppo ole muuttaa. Itse miehenä en ees ossaa virtsalla käynnin jälkeen olla paperilla pyyhkäsemättä roiskeita pois pöntön reunalta, enkä reviirijälkiä pöntöstä isomman asian jälkeen. - Anonyymi
Onkohan aloittaja jo jaksanut siivota
- Anonyymi
Siivoamisessa ihme ja kumma auttaa hyvä rokkimusiikki taustalla. Esimerkiksi aloittaa Iron Maiden Run for Your life kappaleella.
- Anonyymi
>> Onkohan aloittaja jo jaksanut siivota <<
Hah, hah - joko on tai sitten hän on varmaan yksi niistä, joista saiisi ohjelman superhampstraajat.
Kyllä se vähän niin on, että järjestyksesta ja/tai puhtaudesta tarvitsee edes vähän pitää, jotta jaksaisi siivota. Ehkä kannattaa aloittaa katsomalla jotain bakteeri-, pölypunkki- ja tuholaisjuttuja, jos ei pidä siivouksesta lainkaan. Sieltä voi saada tarvittavan alkusysäyksen sille syylle, miksi siivota.
Itse sain jo nuorena kimmokkeen ensimmäisistä ammattiorganisoija-jutuista, joita lehdissä luki - ja hurahdin täysin roinan poisheitto-elämään. Sen jälkeen olen viettänyt roinat pois-elämää säännöllisesti.
Se tarkoittaa sitä, että ainakin pari kertaa vuodessa, keväällä ennen kesää ja vuodenvaihteessa (lopussa tai alussa) koitan ns. aloittaa puhtaalta pöydältä eli karsia turhat pois ja pyyhkiä kaapit ja laatikot siinä ohessa. Kun tavaraa ei ole liikaa ja nippelit ja nappelit on esim. lokeroissa, organisointi ei oikein kauan vie. Lisäksi harrastan sitä, että aina tarpeen tullen heitän tarpeetonta pois, kun sitä näen, ohi mennessäni. Ja yritän myös viedä paikalleen tavarat saman tien.
Enää en voisi kuvitellakaan elämää, jossa kaikkea amhdollista säilytetään varalta. Ja siisvous on todelakin helpompaa ja nopeampaa, kun ei ole kasoja tai pinttymiä missään.
Kun jäin yksin, leskeksi, karsin jopa pyyheliinojen ja lakanoitten määrän. Nyt on vain 2 kutakin. Toinen on käytössä, toinen on puhtaana odottamassa vaihtopäivää.
Isoja asioita, kuten koko kodin suursiivouksia, en edes yritä tehdä kerralla, vaan pesen esim. tänään lattiat, seuraavalla kerralla kylpyhuoneen, seuraavalla kerralla siivoan kaapit jne. Loppuvuoden siivouskin alkaa siis pari kuukautta aiemmin vähemmän tärkeistä ja vähemmän näkyvistä kohteista. Joulu- ja kevätsiivous on tuntematon käsite minulle. Siivous vuoden loppuun ja kesään mennessä kuvaa asennettani paremmin. - Anonyymi
Kun tiskaat, pyyhi lopuksi sen tiskipöydän kuivaamisen lisäksi, jääkaapin ja keittiökaapiston kosketuspinnat, muut keittiötasot ja ruokapöytä.
Jos lähes kaikki astiat ovat tiskissä, pyyhi tyhjä astiakaappi tai kuivauskaappi siinä välissä, niin vältyt kaapin tyhjentämiseltä.
Samoin, kun jääkaappi on liki tyhjä, pyyhi hyllyt ennen kuin käyt kaupassa ja jääkaappi taas pursuaa tavaraa.
Kun aiot pestä pestä lakanapyykkiä 60 asteessa, laita ensin lavuaariin pesuainevettä, pyyhi mikropyyhkeellä pesukone ulkoa, ynnä muut vastaavat kohdat kylppäristä, sekä se lavuaari, ja heitä käyttämäsi siivousrätti lakanapyykin sekaan.
Omasta mielestäni tämä on paras tapa välttyä suursiivoukselta, kun tekee aina jonkun työn ohessa vähän muutakin, eikä ainoastaan tiskaa, vain pyykkää jne. - Anonyymi
Aina kun sattuu olemaan rätti kädessä, kannattaa sipaista vähän muualtakin samantien. Kun vaikka kiipeät hakemaan keittiön ylimmältä hyllyltä jotain, ota nihkeä siisvousrätti mukaasi ja siivoa se ylähylly sillä samalla kiipeämisellä, jos sinne et viitsi kiivetä vain siivotaksesi. Ja jos sattuu olemaan liesikupu tai jotain muuta korkealla olevaa siinä hyllyn vieressä, senkin voi samalla pyyhkäistä. Miksi kaikki muka pitäisi tehdä samalla kertaa, kuten siivota kerralla kaikki keittiökaapin hyllyt? Eihän kaikissa paikoissa edes ole likaa samalla tavalla. Organisoimalla siivousta ja tekemällä palan kerrallaan, isot siivoukset jää silloin pelkiksi ikkunapesuksi, lattian pesuksi jne.
- Anonyymi
Itse käyn suihkussa 2-3 kertaa viikossa. Sillä pluttaamisella suihkusta voi saada nopeasti kalkkisen ja käytetyn näköisen. Paitsi jos teet näin, kuten minä teen. Eli suihkun päätteeksi huuhtelen myös suihkutilan seinät ja verhon saippuasta. Varaan lisäksi jo ennen suihkua käden ulottuville oman kylpypyyhkeen lisäksi mikrokuituliinan, jolla kuivaan suihkun ja hanan, ennen kuin poistun suihkutilasta. Monihan kuivaa vain lattian. Itse vedän suihkuseinätkin kuivaksi. Ennen minulla oli vain ikkunankuivauslasta, mutta nythän sitä tarkoitusta varten on tehty ihan oma lastakin (Sini), jonka saa roikkumaan. Tämän vain muutaman sekunnin kestävän pikasiivouksen ansiosta suihkutila ei näytä koskaan käytetyltä, vaan seinät näyttävät aina puhtailta, hanat kiiltävät, eikä ole saippuamaista hajuakaan kylppärissä.
Samalla mikrokuitupyyhkeellä voi kuivata myös lavuaarin hanoineen käytön jälkeen ja sitten nekin ovat aina kuin uusia. Sitten tarvii vain joskus pesaista pinnat bakteereitten ym. vuoksi. Kalkkisaostumiahan ei tule, jos kuivaa. Jo siis pelkän kuivaamisen ansiosta ei tarvitse koskaan pestä kosteita kalusteita siitä syystä, että paikat näyttäisivät likaiselta. Ja jos nyt satunnaisesti jää joku kerta väliin, ei kalkkia ja likaa siinä vielä ehdi kertyä.
Itse vihaan kylppärin pesua, joten hätä keinot keksii. Vihaan myös uunin pesua, minkä takia kannattaa käytön jälkeen jäähtynyt uuni pyyhkäistä astianpesuaineeseen kostutetulla tiskirätillä (sieniliinalla) sisäpinnalta.
Netistä löytää paljon vinkkejä siihen, miten isot pesut ja suursiivoukset vältetään pienellä vaivalla heti, kun on jotain sotannut. Suursiivoukset ovat todellakin vanhanajan marttatouhuja, kun "perheenemäntiä" on kasvatettu kodinhoitoon. - Anonyymi
Tämän paljon julkisuuttakin saaneen siivoojatyttö Aurin metodit ovat kyllä vähän kyseenalaiset minun silmissäni. Ammatikseni siivonneena ainakin minua ihmetyttää se pesuainevaahdon määrä, minkä hän saa aikaiseksi. Kyllä tuolla kulutuksella ainakin siivousainefirmat kiittävät, kukkaro, pinnat ja luonto eivät kyllä kiitä. Pesuaineita ei siis (yleensä) todellakaan kuulu käyttää niin, että puhdistettavat pinnat vaahtoavat.
- Anonyymi
Mulla sama ongelma en tiedä miten saisin siivottua huoneeni (asun vielä kotona) mutta aloitan lattian siivouksella. Kuuntelen samalla musiikkia tai podcastia!
- Anonyymi
Taisin hokasta äsken millä pölypunkit saa häädettyä keholta. Ihan tahallaan kokeilin habaneroa hieroa käsiin tai siis sitä nestettä. Pari päivää. Kyllä polttelee, hetken mut ei kutise yhtään. Ei taida pölypunkit tykätä kun ei ole enää oireita. Muutaman satasen halvempi kun apteekin myrkyillä. Toki varoituksen sanan. Älä jumalauta vahingossa koske genitaaleihin, edes kuselle mennessä. On meinaa nakki tulessa, eikä ole yhtään kiva. No hoito maksaa tällä tavalla sen parikytä senttiä ja tuntus toimivan.
- Anonyymi
Testasin näitä vauvakosteuspyyhkeitä, halvinta mahdollista merkkiä. Halusin saada keittiön vaaleat kaapinovet jotenkin puhtaiksi. Hyvin ainakin näyttivät puhtailta kun pyyhin ja talouspaperilla heti kuivasin perään, ovi kerrallaan. Mielestäni puhtaana pito helppottui ja säästyi aikaa huomattavasti, verrattuna vaikka vesi, pesuaine rätti meininkiin. Lisäksi lopputulos oli iloinen yllätys ja myös helpotus....
- Anonyymi
Mulla toimii hyvin äänikirjan lukeminen siivousmoyivaationa.. täälä oli aika hyviä vinkkejä: https://siivousvinkki.fi/siivous-motivaatio/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123810MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782017Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5441617Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851288Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671087Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798