Tapaturmaeläke

Erkki E

Onko tapaturmaeläke parempi kuin työkyvyttömyyseläke vai sama ?

14

8086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole sama

      Täysi tapaturmaeläke on noin 85 % vuosiansioista, työeläkkeet jäävät tämän tason alle.

      • on vielä pienempi

        kuin normaali työeläke ?
        työpyvyttömyyselökeen pienuus tai suuruus riippunee myös kuinka monta vuotta ennen eläkeikää jäisi työkyvyttömyyseläkkeelle ?


      • nyt höpötä

        Suomessa ei ole sellaista kuin tapaturmaeläke. Eli sairauspäiväraha on aivan eri kuin eläke.
        Vakuutusyhtiö arvioi monelta kantilta tilannetta, maksavat koulutusta ja kuntoutusta, mutta jos työkyvyttömyyseläkkeelle päädytään, niin kyllä se määräytyy yleisten eläkkeenmääräytymisen perusteella. Mikäli on ollut hyvä vakuutusturva, niin lisämaksuja voi saada.


      • ei ole sama
        nyt höpötä kirjoitti:

        Suomessa ei ole sellaista kuin tapaturmaeläke. Eli sairauspäiväraha on aivan eri kuin eläke.
        Vakuutusyhtiö arvioi monelta kantilta tilannetta, maksavat koulutusta ja kuntoutusta, mutta jos työkyvyttömyyseläkkeelle päädytään, niin kyllä se määräytyy yleisten eläkkeenmääräytymisen perusteella. Mikäli on ollut hyvä vakuutusturva, niin lisämaksuja voi saada.

        Katsopa vaikka täältä, kyllä löytyy:

        http://www.valtiokonttori.fi/public/default.aspx?nodeid=16670

        Tapaturmaeläke
        Jos vahingoittunut on vuoden kuluttua tapaturmasta edelleen työkyvytön, hänelle maksetaan tapaturmaeläkettä. Eläkkeen saamisen edellytyksenä on, että työkyky on alentunut vähintään 10 %.

        Tapaturmaeläkkeen enimmäismäärä on 65 vuoden ikään saakka 85 % vuosityöansiosta. Tämän jälkeen se on 70 % vuosityöansioista

        Osittain työkyvyttömälle maksetaan työkyvyn alenemista vastaava osa täydestä eläkkeestä.


      • jouduin
        on vielä pienempi kirjoitti:

        kuin normaali työeläke ?
        työpyvyttömyyselökeen pienuus tai suuruus riippunee myös kuinka monta vuotta ennen eläkeikää jäisi työkyvyttömyyseläkkeelle ?

        työkyvyttömyyseläkkeelle n 10 v sitten, eläkkeen määrään ei vaikuttanut työelämän pituus - käsittääkseni. Eläke määräytyi 10 viimeisen vuoden ja niistä neljän parhaan työansiovuoden perusteella. Kuntapuolella eläke on 60-66 % työtulosta ja mitä itse olen laskenut, minulla se oli 66%. Työeläke on käytännössä sama ja olen saanut tietoa, että eläke ei myös pienene sitten kun siirryn vanhuuseläkkeelle.


      • noin 500 egua
        on vielä pienempi kirjoitti:

        kuin normaali työeläke ?
        työpyvyttömyyselökeen pienuus tai suuruus riippunee myös kuinka monta vuotta ennen eläkeikää jäisi työkyvyttömyyseläkkeelle ?

        Työkyvyttömyyseläke on alimmillaan kansaneläkkeen suuruinen, työhistoria nostaa eläkkeen määrää.


      • eläke myös
        noin 500 egua kirjoitti:

        Työkyvyttömyyseläke on alimmillaan kansaneläkkeen suuruinen, työhistoria nostaa eläkkeen määrää.

        työkyvyttömyyseläke, jää reilusti alle 1000e(noin suunnilleen) niin saa sen lisäksi kansaneläkettä.


      • siis parempi kuin
        ei ole sama kirjoitti:

        Katsopa vaikka täältä, kyllä löytyy:

        http://www.valtiokonttori.fi/public/default.aspx?nodeid=16670

        Tapaturmaeläke
        Jos vahingoittunut on vuoden kuluttua tapaturmasta edelleen työkyvytön, hänelle maksetaan tapaturmaeläkettä. Eläkkeen saamisen edellytyksenä on, että työkyky on alentunut vähintään 10 %.

        Tapaturmaeläkkeen enimmäismäärä on 65 vuoden ikään saakka 85 % vuosityöansiosta. Tämän jälkeen se on 70 % vuosityöansioista

        Osittain työkyvyttömälle maksetaan työkyvyn alenemista vastaava osa täydestä eläkkeestä.

        työkyvyttömyyseläke?


      • tapauksesta
        siis parempi kuin kirjoitti:

        työkyvyttömyyseläke?

        tapaturmaeläkkeelle jäädään eri syystä kuin työkyvyttömyyseläkkeelle, joten eihän ne mitään vaihtoehtoisia eläkkeitä ole

        työtapaturma korvataan täyden korvauksen periaatteella, työkyvyttömyys on usein seurausta jostakin sairaudesta


      • Tapaturmaeläkeläinen.
        tapauksesta kirjoitti:

        tapaturmaeläkkeelle jäädään eri syystä kuin työkyvyttömyyseläkkeelle, joten eihän ne mitään vaihtoehtoisia eläkkeitä ole

        työtapaturma korvataan täyden korvauksen periaatteella, työkyvyttömyys on usein seurausta jostakin sairaudesta

        Jos esim yrittäjänä otat itsellesi yrittäjäntapaturma-vakuutuksen(yrittäjälle itselle vapaaehtoinen,palkatuille lakisääteinen)niin määräät itse vuosityöansiosi ja maksat vakuutusta sen mukaan.Jos ja kun tapaturman seurauksena jäät tapaturmaeläkkeelle niin eläke määräytyy antamasi vuosityöansion mukaan.
        Itselläni oli vapaaeht.yritt.tapat.Vammauduin työtapaturmassa vuosia sitten ja nyt raajarikkona saan ko tapat.eläkettä työeläkkeen(nimikkeellä työkyvyttömyyseläke,laskettu eläkekertymistä) toisesta vak.yhtiöstä johon maksoin itse YEL.n eli yrittäjäneläkemaksut.KELA ei maksa eikä tule koskaan maksamaan senttiäkään koska minulla oli oma "vapaaehtoinen yrittäjän-tapaturmavakuutus"
        Verkosta kyllä löytyy tietoa mm vak.yhtiöiden sivuilta ko tapat,vak.
        Tällä palstalla vaan tapaa olla paljon neuvojia jotka tietää mielestään kaiken,mutta eivät tiedä edes mitä kaikkia eläkkeitä maassamme on.
        Tapaturmaeläke,kuten myös työkyvyttömyyseläke ovat muualla kuin Suomessa nimellä "INVALIDI ELÄKE".Esim Ruotsissa "INVALIDPENSION"


      • Tapaturmaeläkkeellä
        nyt höpötä kirjoitti:

        Suomessa ei ole sellaista kuin tapaturmaeläke. Eli sairauspäiväraha on aivan eri kuin eläke.
        Vakuutusyhtiö arvioi monelta kantilta tilannetta, maksavat koulutusta ja kuntoutusta, mutta jos työkyvyttömyyseläkkeelle päädytään, niin kyllä se määräytyy yleisten eläkkeenmääräytymisen perusteella. Mikäli on ollut hyvä vakuutusturva, niin lisämaksuja voi saada.

        Älä nyt itse höpötä!
        Työkyvyttömyyseläkettä maksetaan sairauden perusteella, kun taas tapaturmaeläkettä maksetaan työtapaturman jälkeen tapaturmavakuutusyhtiöstä, kun sairasloma on kestänyt vuoden ajan, jolloin päiväraha muuttuu lakisääteisesti tapaturmaeläkkeeksi, mikäli työkyky ei ole palannut siihen mennessä.


    • Tapatapaturma

      Miten nykyään toimii tuo systeemi? Onko miten vaikeaa päästä vuoden saikun jälkeen eläkkeelle? Itsellä reilun vuosi takana työtapaturmasta ja lääkäri on alkanut puhumaan eläkkeestä?

      • omatlehmätojassa

        Joo, miten kävi?
        Täällä on montaa neuvojaa, harva näyttää tietävän. Siinä on marssijärjestys joka menee vakuutuslakien mukaan.
        Kun tilanne on vakava ja niin menee oikein ja päätös tulee aikanaan. Vuoden saikun jälkeen alkaa kyllä tapahtumaan.


    • Anonyymi

      Jos saa tapaturmavakuutuskeskuksesta eläkettä ja on yli eläkeiän niin voiko tehdä töitä sivuhommana,ettei mene kyseinen Eläke ja saako yleensä tehdä töitä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe