toinen vanhempi koira tulee taloon

vinkkejä?

Tilanne on siis että meille on tulossa kaupunkioloista eläkepäivien viettoon n.7v sekarotuinen schäfer/belgianpaimenkoira leikattu uros, ns. tervepäinen ja sosiaalinen. Oma koiramme on 3v myös leikattu uros (schäfer/porokoira tms), joka on hieman omapäinen ja ehkä vielä nuoruuttaan turhan "maailmanomistaja" ie. tottunut olemaan meillä kotona metsän keskellä vapaana, päivät tarhassa. Muuten kiltti ja tottelee suht hyvin. Käytännössä ne on suht saman kokoisia (ja jopa näköisiä), tää tulokas on hieman isompi. Onko jotain vinkkejä miten nämä kaksi koiraa tutustutetaan? Onko parempi vapaana/remmissä omassa pihassa/metsässä? En haluais tehdä itse mitään turhaa virhettä jonka seurauksena niille tulis joku turha konflikti. selväähän on siis että toki ne itte rähjäävät sen muutaman kerran ja selvittävät omat keskinäiset välinsä ja nokkimisjärjestyksen. Todennäköisesti pitää siis vielä rakentaa toinen tarhan puolikas, isontaa jokatapauksessa, jos ne ei heti tuu juttuun toistensa kanssa. Mutta vinkkejä ja kokemuksia otetaan ilolla vastaan.

3

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!

Suosittelen, että ensikohtaaminen tapahtuu jossain muualla kuin teidän koiran reviiriilä! Minä tein itse aikoinaan sen virheen että tutustutin koirat meidän pihalla ja ei siitä muuta tullut kuin tappelu! Joka oli jatkuvaa kun koirat tapasivat. Oli sitten paikka myöhemmin mikä tahansa, niin ne eivät enää sietäneet toisiaan. Kyseessä oli kaverini koira johon tutustuttiin.

• ne koirat tutustuttaa vaikka jossakin muualla mutta uskoisin että lopputulos on kuitenkin ihan se sama sitten kun se uusi koira tulee taloon.
      tärkeää on että sinä pidät tilanteen hallinnassa. siis kiellät koiria tappelemasta.
      itse luulisin että sinun pitäisi saada tutustua tähän uuteen koiraan lähemmin ja keskenään.
      veisin myös uuden koiran kotiin ainakin kerran tutustumaan hajuihin jne. ennenkuiun toisin sen sinne pysyvästi. silloin kun uusi on käymässä niin oman koiran voi pitää poissa.
      jotkut ei vaan siedä toisiaan kun ovat jo tuossa iässä tai sitten menee tosi hyvin. taikka sitte kerran ottavat yhteen sen johtajuuden kanssa. jos olet vahva johtaja niin se on aina se paras edellytys.
      minulla on neljä uroskoiraa ja mitään tappeluita ei ole. kaikki on kyllä tullut pentuina taloon.

• m-li

1. Jossain muualla kuin jomman kumman koiran reviirillä tutustutaan
      2. Koirat tuodaan turvalliselle paikalle taluttaen niin, että itse talutat omaa koiraasi ja uutta tulokasta taluttaa myös omalle koirallesi tuttu ihminen. Koirat löysätään irti useamman metrin päästä, hihnassa ei missään nimessä anneta haistella.

Ja mikä tärkeintä, ollaan tilanteen tasalla ja skarppina estämässä kunnon tappelun syntyminen. Kun uutta koiraa viedään kotiin, vanhan koiran kaikki tavarat ehdottomasti pois lattialta. Pitäkää huoli, ettei ruokakupista tai leluista tule tappelua. Uudelle tulokkaalle myöskin oma paikka uudessa kodissa, jossa se saa olla rauhassa. Uusi koira saaa käydä ensin ilman toisen koiran läsnäoloa tutustumassa uuteen kotiin. Varoituksen sanana, voitte joutua pitämään koiria useita viikkoja jatkuvasti erillään valvonnan alla. Lohdutuksen sana: noin isolla ikäerolla tuskin alkuvaikeuksien jälkeen mitään ongelmia on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe