minulla on 4 Undulaattia .. kaikki ovat kaikkien kavereita eivätkä tappele (paljon) :D voinko ruveta pesittämään lintujani vaikka ensimäoset 2 ovat olleet minulla jo 2 ja puoli vuotta eikä niillä ole ollut SULKASATOA .. Ja haluaisin tietää tästä sulka sadosta enemmän ;) . onko se mahdollista ja minkä laista ravintoa linnut kaipaavat :D .. kiitos etu käteen vastauksista jos niitä nyt edes tulee
kymysys??
1
224
Vastaukset
- -M-
Eikö linnuistasi tosiaan irtoile lainkaan höyheniä vai mistä päättelet ettei niillä ole ollut sulkasatoa? Uusien höyhenten muodostamiseen linnut tarvitsevat ravintoonsa vähän ylimääräistä proteiinia, kalsiumia ja jonkun verran erilaisia vitamiineja ja hivenaineita, jos linnuista irtoilee tavallista enemmän höyheniä kannattaa niitä lisätä ruokavalioon vähän tavallista runsaammin. Myös suihkuttelu tai kylpeminen on tärkeä osa höyhentenhoitoa.
Ei sulkasadolla pesimiseen ole vaikutusta vaan linnun iällä ja kunnolla muuten. Eli vähintään vuoden, mieluiten puolitoista saisi nuorinkin pesijöistä olla ennen kuin pesintään harkitaankaan. Pesitys on myöskin varsin vasutuullista hommaa, omistajastahan se on kiinni että linnut saavat oikeanlaisen ympäristön ja oikeanlaista ravintoa pesitykseen. Omistajan vastuulla on pitää huoli että pesivät linnut eivät ole sukua toisilleen ja että ne ylipääätään ovat terveitä ja soveliaita ykslöita tuottamaan terveitä ja hyväkuntoisia poikasia.
Jos et vielä tiedä edes perustietoja unduista saatika mitä pesitys vaatii ja mistä hyvät emoehdokkaat erottaa et välttämättä vielä ole valmis tuota vastuuta kantamaan vaan kannattaa pitää lintuja ihan vaan lemmikkeinä ja opetella niistä lisää tietoa jonkun aikaa ennen pesityksestä haaveilua.
Pesittäessä pitää olla myös valmiiksi mietittynä mitä niille mahdollisislle tuleville poikaselle tapahtuu, voitko pitää ne itse vai saatko ne varmasti hyviin koteihin kaupaksi? Entä jos kukaan ei niistä kiinnostu etkä itse voi niitä pitää?
Onko sinulla riittävästi tilaa ja varahäkkejä jos linnut innostuvat pesimään ja alkavatkin pesimähuumassa tapella keskenään?
Perustietoa unduista ja lintujen hoidosta ja ruokinnasta yleensä:
http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=2
http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=84
http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=95
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1478803Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492579Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282377- 432371
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941813- 971807
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä361199Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126