kymysys??

melopsitacus_undulatus

minulla on 4 Undulaattia .. kaikki ovat kaikkien kavereita eivätkä tappele (paljon) :D voinko ruveta pesittämään lintujani vaikka ensimäoset 2 ovat olleet minulla jo 2 ja puoli vuotta eikä niillä ole ollut SULKASATOA .. Ja haluaisin tietää tästä sulka sadosta enemmän ;) . onko se mahdollista ja minkä laista ravintoa linnut kaipaavat :D .. kiitos etu käteen vastauksista jos niitä nyt edes tulee

1

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Eikö linnuistasi tosiaan irtoile lainkaan höyheniä vai mistä päättelet ettei niillä ole ollut sulkasatoa? Uusien höyhenten muodostamiseen linnut tarvitsevat ravintoonsa vähän ylimääräistä proteiinia, kalsiumia ja jonkun verran erilaisia vitamiineja ja hivenaineita, jos linnuista irtoilee tavallista enemmän höyheniä kannattaa niitä lisätä ruokavalioon vähän tavallista runsaammin. Myös suihkuttelu tai kylpeminen on tärkeä osa höyhentenhoitoa.

      Ei sulkasadolla pesimiseen ole vaikutusta vaan linnun iällä ja kunnolla muuten. Eli vähintään vuoden, mieluiten puolitoista saisi nuorinkin pesijöistä olla ennen kuin pesintään harkitaankaan. Pesitys on myöskin varsin vasutuullista hommaa, omistajastahan se on kiinni että linnut saavat oikeanlaisen ympäristön ja oikeanlaista ravintoa pesitykseen. Omistajan vastuulla on pitää huoli että pesivät linnut eivät ole sukua toisilleen ja että ne ylipääätään ovat terveitä ja soveliaita ykslöita tuottamaan terveitä ja hyväkuntoisia poikasia.

      Jos et vielä tiedä edes perustietoja unduista saatika mitä pesitys vaatii ja mistä hyvät emoehdokkaat erottaa et välttämättä vielä ole valmis tuota vastuuta kantamaan vaan kannattaa pitää lintuja ihan vaan lemmikkeinä ja opetella niistä lisää tietoa jonkun aikaa ennen pesityksestä haaveilua.

      Pesittäessä pitää olla myös valmiiksi mietittynä mitä niille mahdollisislle tuleville poikaselle tapahtuu, voitko pitää ne itse vai saatko ne varmasti hyviin koteihin kaupaksi? Entä jos kukaan ei niistä kiinnostu etkä itse voi niitä pitää?
      Onko sinulla riittävästi tilaa ja varahäkkejä jos linnut innostuvat pesimään ja alkavatkin pesimähuumassa tapella keskenään?

      Perustietoa unduista ja lintujen hoidosta ja ruokinnasta yleensä:
      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=2
      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=84
      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=95

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe