Mitä tyylisuuntaa, tai mihin aikakauteen J. R Tolkienin voi sijoittaa?
Tyylisuunta?
6
915
Vastaukset
- JohanLewis
..se on J.R.R.Tolkien. Eli kaks ärrää.
- Iltatähti-91
Itse määrittelisin J.R.R. Tolkienin teokset realismin myöhäiskulta-aikaan.
Tolkienin teoshan oli aikoinaan aika järkytys koska se edusti "keskiaikaishistoriallista" romaanisuuntaa ja kaiken lisäksi se oli saanut vahvasti vaikutteita myyteistä ja kansantaruista.
Mutta tästäkin asiasta voidaan olla montaa mieltä.
- humanisti :-)
Tolkienin kirjat voi luokitella saduiksi tai fantasiaksi. Sadut ovat vanha mutta edelleen elivoimainen laji, fantasiakirjallisuudesta on puhuttu ainakin viime vuosisadan puolivälistä alkaen, jolloin Taru sormusten herrasta ilmestyi.
- Merikrotti
Juma et oli hyvä yks Grimmin veljesten satukokoelma jonka löysin lainattavaksi kirjastosta. Osa niistä oli jopa aika raakoja, ei mitään lasten kamaa, mutta kansanperinnettä kyllä. Suosittelen!
- Nimetön
Silmarillion kuului Keskimaan alkuaikoihin jolloin tapahtui esm ainurin sotto.
Hobitti, muistuttaa varhaiskeskiaikaista maailmaa, mutta sormustenherrasta ei voi olla varma - Tohtori Ban
Eikös se ole usein niin, että fantasia lasketaan osaksi romantiikan tyylisuuntaa tai sen jälkeläiseksi. Romantiikka oli kyllä oman aikansa lapsi ja sen aikakausi on loppunut jo ajat sitten mutta sen perintö elää yhä.
Klassiset romantiikan teoksethan ovat hyvinkin lähellä tolkienilaista nykyfantasiaa... Miettikääpäs vaikka 1800-1900 -lukujen taitteen suuria kauhuklassikoita. Eivätkös ne ole tietynlaista fantasiaa nekin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672814
- 2012097
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.501932- 711776
- 921658
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91541- 831251
- 811080
- 951039
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes1991039