Onko graffitit taidetta?

nipuski

Mitä mieltä olette, onko graffitit taidetta vai vain turhaa töhertelyä? Tuntuu että tämä aihe jakaa mielipiteet kahtia. Itse olen sitä mieltä, että hyvin ja huolella (ja luvallisesti..) tehdyt ovat hienoja ja ilo silmälle etenkin värittämässä jotain harmaata betoniseinää. Mutta hätäisesti ja vielä toisten päälle tehdyt suttuiset kuvat vain ärsyttävät ja ovat kaukana taiteesta.

7

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppiwi
    • artwanker

      En usko että graffitin määrittelemisestä taiteeksi olisi hyötyä kummallekkaan, graffitille tai taiteelle. Molemmilla on omat tapansa, käsitteensä ja käsityksensä. Tuskin ne taipuvat mitenkään hedelmällisesti samaksi ilmiöksi.

      En ole myöskään aivan varma voiko laillista graffitia olla olemassa, graffitin olemukseen kuuluu nimenomaan laittomuus, lailliset maalaukset ovat sitten jotain muuta.

      Itse pidän kyllä molemmista, mutta kaikkein eniten pidän tageista ja tarroista. Niitä on jokapaikassa, ne muistuttavat mukavasti siitä että kaupungissa eletään, ja monesti ne ovat myös esteettisesti kiinnostavia.

      Ne ovat orgaanisempia ja dynaamisempia kuin laillinen paikkaan sidottu seinämaalaus, leviten kontrolloimattomasti ympäri koko urbaania tilaa.

      Suuri osa tietenkin on laadultaan surkeaa, sekin tuo eloa katukuvaan.

    • Print24

      Nipuski, tästä on aiemminkin ollut täällä puhetta. Olen asiasta kanssasi ihan samaa mieltä. Hyvin/luvallisesti tehtyinä graffitit voivat olla hyvääkin taidetta, mutta suttua joka on esim. nimmari tai jokin töhry josta ei edes saa selvää tuskin voi taiteeksi kutsua. Tuo mielipiteiden kahtiajako johtuu varmaankin juuri siitä että on tapauksia joissa on vaikea vetää tätä rajaa.

      • tagit ei

        Hyvä graffiti on parhaimmillaan tosikin tyylikäs seinämaalaus, mutta taitaa mennä niin, että ne jotka yleisesti graffiteja töhryiksi väittävät, ovat kiinnittäneet huomiota vaan niihin tussilla ja spraymaalilla sutattuihin hätäisiin tageihin ja muuhun paskaan, mitä kyllä jotkut jatkavat suoltaa toden teolla kaupungiympäristöön.
        On sääli, että graffititaiteen arvostus jää vähäiseksi juuri tällaisten sotkijoiden ansiosta.


    • jotka saavat lisääntyessään

      muuttoaallon,koska se ärsyttää ihmisiä,vaikuttaa negatiivisesti asukkaiden viihtyvyyteen.Sitä ei pidä taiteena kuin ,tyhmä nuorison ääniä kalasteleva juntti politiikko.Jos on lahjakas,niin sen voi tehdä kankaalle,eikä töhriä toisen omaisuutta. .

      • Print24

        pointtia, koska just sellaset töhryt eivät ole taidetta.


    • Writer

      Itse olen sitä mieltä, että hyvin ja huolella (ja luvallisesti..)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe