Perziistä!

Täysin!

Miksi, oi miksi, Java ei tue const-määrettä??? Nyt pitää luoda aina kaksi helvetin luokkaa, joista toinen on ns. immutable, jotta saa saman homman aikaseksi. (eli metodin public Vector haeVektori(); palauttaman vektorin arvoja ei voi muutaa: public ImmutableVector haeVektori(); kun saman asian vois vain hoitaa yhdellä sanalla public const Vector haeVektori(); ). Rasittavaa!

4

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loxomor

      Miksi pitää tehdä kaksi luokkaa? Kerro hyvä syy!

      Epäilen, että tässä on nyt kyseessä huono ohjelman suunnittelu eikä niinkään Javan puute!

      • muuttamattomuuden sääntö

        >Miksi pitää tehdä kaksi luokkaa? Kerro hyvä syy!

        No enkö juuri kertonut? Jotta olion tilaa ei voi muuttaa suorituksen aikana! Otetaampas esimerkki.

        Olkoon vaikka luokka "Henkilo" joka sisältää vaikka seuraavat tiedot:

        public class Henkilö
        {
        protected int ikä;
        protected String nimi;

        public void haeIkä() { return ikä; }
        public String haeNimi() { return nimi; }

        public void asetaIkä(int ikä) { this.ikä = ikä; }
        public void asetaNimi(String nimi) { this.nimi = nimi; }
        }

        Tässä tapauksessahan kyseessä on täysin muunneltavissa oleva luokka, koska se sisältää myös setterit. Nyt jos vaikka luetaan tietoja XML-tiedostosta vektoriin Vector, ja tiedetään että nämä tiedot pysyvät vakiona koko ohjelman suorituksen ajan, eli niitä ei saa muuttaa, niin kuitenkaan mikään ei estä ohjelmoijaa (vaikka vahingossa) muuttamasta Henkilö-olioiden arvoja.

        Sen sijaan jos käytössä olisi "immutable", "const", "readonly", tai muu avainsana, homma hoituisi sillä helposti - vähän niinkuin C :ssa.

        public immutable Vector haeHenkilöt(); vs.
        public: const& std::vector HaeHenkilot();

        Nyt jos käytetään setteriä, tai mitä tahansa muuta olion tilaa muuttavaa metodia tämän readonly-olion kautta, niin lentää poikkeus.

        Nyt ainoaksi ratkaisuksi jää tehdä kaksi luokkaa, joista pohjaluokka on immutable ja aliluokka sisältää setterit, eli esim seuraavanlaisesti:

        public class Henkilö
        {
        protected int ikä;
        protected String nimi;

        public void haeIkä() { return ikä; }
        public String haeNimi() { return nimi; }
        }

        class MuutettavaHenkilö extends Henkilö
        {
        public void asetaIkä(int ikä) { this.ikä = ikä; }
        public void asetaNimi(String nimi) { this.nimi = nimi; }
        }

        Tässä vektoriin luodaan siis MuutettavaHenkilö-olioita, ja kaikki metodit jotka haluaa palauttaa "readonly"-tyyppisen version Henkilöstä palauttaa olion Henkilö-tyyppisenä.

        Työlästä ja turhauttavaa, eikö?


      • loxomor
        muuttamattomuuden sääntö kirjoitti:

        >Miksi pitää tehdä kaksi luokkaa? Kerro hyvä syy!

        No enkö juuri kertonut? Jotta olion tilaa ei voi muuttaa suorituksen aikana! Otetaampas esimerkki.

        Olkoon vaikka luokka "Henkilo" joka sisältää vaikka seuraavat tiedot:

        public class Henkilö
        {
        protected int ikä;
        protected String nimi;

        public void haeIkä() { return ikä; }
        public String haeNimi() { return nimi; }

        public void asetaIkä(int ikä) { this.ikä = ikä; }
        public void asetaNimi(String nimi) { this.nimi = nimi; }
        }

        Tässä tapauksessahan kyseessä on täysin muunneltavissa oleva luokka, koska se sisältää myös setterit. Nyt jos vaikka luetaan tietoja XML-tiedostosta vektoriin Vector, ja tiedetään että nämä tiedot pysyvät vakiona koko ohjelman suorituksen ajan, eli niitä ei saa muuttaa, niin kuitenkaan mikään ei estä ohjelmoijaa (vaikka vahingossa) muuttamasta Henkilö-olioiden arvoja.

        Sen sijaan jos käytössä olisi "immutable", "const", "readonly", tai muu avainsana, homma hoituisi sillä helposti - vähän niinkuin C :ssa.

        public immutable Vector haeHenkilöt(); vs.
        public: const& std::vector HaeHenkilot();

        Nyt jos käytetään setteriä, tai mitä tahansa muuta olion tilaa muuttavaa metodia tämän readonly-olion kautta, niin lentää poikkeus.

        Nyt ainoaksi ratkaisuksi jää tehdä kaksi luokkaa, joista pohjaluokka on immutable ja aliluokka sisältää setterit, eli esim seuraavanlaisesti:

        public class Henkilö
        {
        protected int ikä;
        protected String nimi;

        public void haeIkä() { return ikä; }
        public String haeNimi() { return nimi; }
        }

        class MuutettavaHenkilö extends Henkilö
        {
        public void asetaIkä(int ikä) { this.ikä = ikä; }
        public void asetaNimi(String nimi) { this.nimi = nimi; }
        }

        Tässä vektoriin luodaan siis MuutettavaHenkilö-olioita, ja kaikki metodit jotka haluaa palauttaa "readonly"-tyyppisen version Henkilöstä palauttaa olion Henkilö-tyyppisenä.

        Työlästä ja turhauttavaa, eikö?

        Noh noh. Miten olis tällänen skenaario:

        Sulla on luokka Henkilötietokanta.

        Tämän luokan oliot osaa lukea XML tiedostosta henkilöt vektoriin.

        Henkilötietokanta-luokassa on metodi, joka palauttaa vektorin, johon henkilöt on luettu.

        Mutta paluuarvo on kopio. Toisin sanoen, Henkilötietokanta-luokan oliot pitävät itsellään alkuperäisen listan ja palauttavat siitä vain kopioita. Näin ei mikään muu olio pääse muuttamaan alkuperäisiä tietoja.


      • fidel1
        muuttamattomuuden sääntö kirjoitti:

        >Miksi pitää tehdä kaksi luokkaa? Kerro hyvä syy!

        No enkö juuri kertonut? Jotta olion tilaa ei voi muuttaa suorituksen aikana! Otetaampas esimerkki.

        Olkoon vaikka luokka "Henkilo" joka sisältää vaikka seuraavat tiedot:

        public class Henkilö
        {
        protected int ikä;
        protected String nimi;

        public void haeIkä() { return ikä; }
        public String haeNimi() { return nimi; }

        public void asetaIkä(int ikä) { this.ikä = ikä; }
        public void asetaNimi(String nimi) { this.nimi = nimi; }
        }

        Tässä tapauksessahan kyseessä on täysin muunneltavissa oleva luokka, koska se sisältää myös setterit. Nyt jos vaikka luetaan tietoja XML-tiedostosta vektoriin Vector, ja tiedetään että nämä tiedot pysyvät vakiona koko ohjelman suorituksen ajan, eli niitä ei saa muuttaa, niin kuitenkaan mikään ei estä ohjelmoijaa (vaikka vahingossa) muuttamasta Henkilö-olioiden arvoja.

        Sen sijaan jos käytössä olisi "immutable", "const", "readonly", tai muu avainsana, homma hoituisi sillä helposti - vähän niinkuin C :ssa.

        public immutable Vector haeHenkilöt(); vs.
        public: const& std::vector HaeHenkilot();

        Nyt jos käytetään setteriä, tai mitä tahansa muuta olion tilaa muuttavaa metodia tämän readonly-olion kautta, niin lentää poikkeus.

        Nyt ainoaksi ratkaisuksi jää tehdä kaksi luokkaa, joista pohjaluokka on immutable ja aliluokka sisältää setterit, eli esim seuraavanlaisesti:

        public class Henkilö
        {
        protected int ikä;
        protected String nimi;

        public void haeIkä() { return ikä; }
        public String haeNimi() { return nimi; }
        }

        class MuutettavaHenkilö extends Henkilö
        {
        public void asetaIkä(int ikä) { this.ikä = ikä; }
        public void asetaNimi(String nimi) { this.nimi = nimi; }
        }

        Tässä vektoriin luodaan siis MuutettavaHenkilö-olioita, ja kaikki metodit jotka haluaa palauttaa "readonly"-tyyppisen version Henkilöstä palauttaa olion Henkilö-tyyppisenä.

        Työlästä ja turhauttavaa, eikö?

        Siis haluatko, että Vectorista löytyviä Henkilo-instansseja ei saa muuttaa, vai että Vectorin sisältöä ei saa muuttaa?

        public: const& std::vector HaeHenkilot();

        En tunne C :aa kovin hyvin, mutta eikös tuossa nyt ole const vector, jonka sisältöä ei voi muuttaa (eli poistaa tai lisätä Henkilo-instansseja), mutta vectorin sisältämiä Henkilo-instanssien ominaisuuksia voi muuttaa mielin määrin?

        Jos asia on näin, niin suosittelen tutustumaan java.util.Collections-luokan unmodifiableCollection()-metodiin (ja muihin unmodifiable*()-metodeihin)

        ----

        Jos taas C :n const-määre tosissaan lukitsee myös vectorin sisältämät instanssit, niin sitten se onkin makuasia. Musta javan tapa tehdä hoitaa homma rajapinnoilla on selkeämpi, tällöin ohjelmoija ei edes vahingossa voi yrittää muuttaa olion tilaa. Se nyt kuitenkin on parempi vaihtoehto, kuin ylimääräinen ja tässä tapauksessa turha exception-käsittely.

        Siis: tee rajapinta Henkilo:

        public interface Henkilo {
        public int haeIka();
        public String haeNimi();
        }

        ja määritä Vectorisi sisältämään noita:

        Vector henkilot = new Vector();

        Ja sitten hoidat XML-tiedoston käsittelyn paikassa, joka ei näy muualle ohjelmakoodiin ja tunget Vectoriin Henkilo-rajapinnan toteuttavia luokkia, joilla voi täysin vapaasti olla vaikka minkälaisia settereitä, vektorin kautta käytettynä kun ohjelmoija ei niitä näe.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe