10vuotta täyttyy

Ei hyvä

23.08.2007.Näillä lukemilla tulee 10 vuotta täyteen mun "mällistä"...Oli kaunis elokuunlopun ilta ja oltiin mun (kullan)kaa saunassa josta päätettiin lähtee saunan jälkeen elokuviin.Asuin siihen aikaan vanhempieni töllissä joten elokuviin piti mennä toiselle paikkakunnalle.Matkalla päätettiin käydä kaverin tykönä.Viimeisessä vasemmalle kääntyvässä mutkassa tuli auto osin mun kaistalla vastaan,joten pelästyin ja tein liian kovan väistön oikealle ja sen jälkeisissä hetkissä autossa ei muuta kuin matkustajia...Kolme viikkoa taju pois ja siitä kun hereille pääsin onkin elämä ollu pelkkää taistelua v*tutuxen kanssa.Olis jo tosi kiva ku joku vois heittää hyvän vinkin millä sais *tsempattua*itteäs?

84

38412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minna.

      Mitä sitten tapahtui..? Kuinka pahasti loukkaannuit/joku muu loukkaantui?

      • Ei hyvä

        Moi
        Kiitoksia kysymyksestäsi.Kyllä kaikki kolhut tuli mulle,siinä mielessä kävi kai jonkunlainen (tuuri).Siinä mielessä täytyy sanoo,että jos olisin jonkun toisen tähän samaan tilanteeseen pistäny niin tuskin olisin enää "tällä pallolla".Olis ollu omalle päälle liian kova juttu.Pyörätuolissa oltiin 6kk.jonka jälkeen tarviinkin tosi paljon härmäläistä sisua,että tähän(kin)tilaanteeseen pääsin...Tähän paikkaan kai sopii se tosi kulunu fraasi (onni onnettomuudessa)?!?


      • Äitylinen
        Ei hyvä kirjoitti:

        Moi
        Kiitoksia kysymyksestäsi.Kyllä kaikki kolhut tuli mulle,siinä mielessä kävi kai jonkunlainen (tuuri).Siinä mielessä täytyy sanoo,että jos olisin jonkun toisen tähän samaan tilanteeseen pistäny niin tuskin olisin enää "tällä pallolla".Olis ollu omalle päälle liian kova juttu.Pyörätuolissa oltiin 6kk.jonka jälkeen tarviinkin tosi paljon härmäläistä sisua,että tähän(kin)tilaanteeseen pääsin...Tähän paikkaan kai sopii se tosi kulunu fraasi (onni onnettomuudessa)?!?

        Et saanut sitä kriisiapua,mikä olisi ollut tosiaankin paikallaan heti,kun palasit tajuihisi. Siinä teki hoitohenkilökunta erittäin ratkaisevan virheen.

        En osaa neuvoa tässä vaiheessa muuta,kuin etsimään vertaistukiryhmää,koska se enää ainoa,joskin aika tehokas tuki toipumiselle.

        Kysy yhteystietoja sieltä,missä olit hoidettavana,samalla näkevät,että auttamisesi jäi vain fyysiselle tasolle. :/

        Tsemppiä ja yritä nauttia elämän pienistä asioista,sait kuitenkin ns. jatkoajan :)


      • Ei hyvä
        Äitylinen kirjoitti:

        Et saanut sitä kriisiapua,mikä olisi ollut tosiaankin paikallaan heti,kun palasit tajuihisi. Siinä teki hoitohenkilökunta erittäin ratkaisevan virheen.

        En osaa neuvoa tässä vaiheessa muuta,kuin etsimään vertaistukiryhmää,koska se enää ainoa,joskin aika tehokas tuki toipumiselle.

        Kysy yhteystietoja sieltä,missä olit hoidettavana,samalla näkevät,että auttamisesi jäi vain fyysiselle tasolle. :/

        Tsemppiä ja yritä nauttia elämän pienistä asioista,sait kuitenkin ns. jatkoajan :)

        Moi
        En tosiaan mitään kriisiapua saanu.Heti kun tolpillani pysyin,tuotiin rollaattori eteen ja ruvettiin "käveleen"pitkin käytävää ees taas...Sittemmin oon ihan kävelykuntoon itteni saanu,etten tiä olishan se kai ihan hyvä päästä välillä "tuulettamaan"päätään?!?


      • irim-
        Ei hyvä kirjoitti:

        Moi
        Kiitoksia kysymyksestäsi.Kyllä kaikki kolhut tuli mulle,siinä mielessä kävi kai jonkunlainen (tuuri).Siinä mielessä täytyy sanoo,että jos olisin jonkun toisen tähän samaan tilanteeseen pistäny niin tuskin olisin enää "tällä pallolla".Olis ollu omalle päälle liian kova juttu.Pyörätuolissa oltiin 6kk.jonka jälkeen tarviinkin tosi paljon härmäläistä sisua,että tähän(kin)tilaanteeseen pääsin...Tähän paikkaan kai sopii se tosi kulunu fraasi (onni onnettomuudessa)?!?

        mikä sua sit vituttaa? se että selvisit ja muutki selvis? eihän sun tarvinu tuoliin jäädä..? mitä vammoja jäi? must kuulostais et sulla menee aika hyvin tapahtumiin nähden.. elä turhasta valita, on sitä sattunu muilleki.. kuinka pahasti pitäis sattua, että oppisit arvostamaan sitä mitä sulla on?

        nim. 19vuotiaana invalidiksi..


      • otava
        Ei hyvä kirjoitti:

        Moi
        Kiitoksia kysymyksestäsi.Kyllä kaikki kolhut tuli mulle,siinä mielessä kävi kai jonkunlainen (tuuri).Siinä mielessä täytyy sanoo,että jos olisin jonkun toisen tähän samaan tilanteeseen pistäny niin tuskin olisin enää "tällä pallolla".Olis ollu omalle päälle liian kova juttu.Pyörätuolissa oltiin 6kk.jonka jälkeen tarviinkin tosi paljon härmäläistä sisua,että tähän(kin)tilaanteeseen pääsin...Tähän paikkaan kai sopii se tosi kulunu fraasi (onni onnettomuudessa)?!?

        Varmasti kolari on aina rankka kokemus. Itse olen pysyvästi vammautunut ( kävelen kepin kanssa, lonkka ja jalan hermot ja lihakset aivan poissa pelistä lopun elämääni ), joten kiitä sinä vain Luojaasi tai ihan ketä vaan, kun olet a) hengissä ja b) palautunut ennalleen, samaan tilaan kuin ennen kolaria lukuunottamatta vi...tustasi.


      • NiceIce
        Ei hyvä kirjoitti:

        Moi
        Kiitoksia kysymyksestäsi.Kyllä kaikki kolhut tuli mulle,siinä mielessä kävi kai jonkunlainen (tuuri).Siinä mielessä täytyy sanoo,että jos olisin jonkun toisen tähän samaan tilanteeseen pistäny niin tuskin olisin enää "tällä pallolla".Olis ollu omalle päälle liian kova juttu.Pyörätuolissa oltiin 6kk.jonka jälkeen tarviinkin tosi paljon härmäläistä sisua,että tähän(kin)tilaanteeseen pääsin...Tähän paikkaan kai sopii se tosi kulunu fraasi (onni onnettomuudessa)?!?

        Varmasti kolari on aina rankka kokemus. Itse olen pysyvästi vammautunut ( kävelen kepin kanssa, lonkka ja jalan hermot ja lihakset aivan poissa pelistä lopun elämääni ), joten kiitä sinä vain Luojaasi tai ihan ketä vaan, kun olet a) hengissä ja b) palautunut ennalleen, samaan tilaan kuin ennen kolaria lukuunottamatta vi...tustasi.


      • Ei hyvä kirjoitti:

        Moi
        Kiitoksia kysymyksestäsi.Kyllä kaikki kolhut tuli mulle,siinä mielessä kävi kai jonkunlainen (tuuri).Siinä mielessä täytyy sanoo,että jos olisin jonkun toisen tähän samaan tilanteeseen pistäny niin tuskin olisin enää "tällä pallolla".Olis ollu omalle päälle liian kova juttu.Pyörätuolissa oltiin 6kk.jonka jälkeen tarviinkin tosi paljon härmäläistä sisua,että tähän(kin)tilaanteeseen pääsin...Tähän paikkaan kai sopii se tosi kulunu fraasi (onni onnettomuudessa)?!?

        Onni onnettomuudessa, niinhän sitä aina sanotaan. Minulla mennyt auto-ottettomuudesta kohta 30 vuotta eikä tosiaan unohdu ihan heti, kun olisi eilispäivä koko ajan. Minulla arvet sekä fyysiset, että psyykkiset ja tulee olemaan loppu elämän, mutta niiden kanssa on opittava elämään ja niinhän sitä on menty eteenpäin. Lensin auton tuulilasista konepellille auton törmättyä mutkassa keskelle puuta. Tapahtumahetkellä täytin 18-vuotta. Tapahtumasta en muista mitään. Heräsin leikkauspöydältä n.4-5 tunnin päästä tajuttomuuden jälkeen tikkien ompelemisen aikana. Kasvoni "tuhoutuivat" täysin. Pieniä ruhjeita tuli sitten ympäri kehoa, mutta ei mitään isompaa. Lääkäri sanoi, että tervetuloa takaisin. Jälkeenpäin kertoi, että tämmöisistä kolareista selviää n. 1/1000. Ensimmäinen korjausleikkaus kasvoihin tehtiin vuoden päästä - viimeinen on tehty 3 vuotta sitten ja luulen, että se olikin sitten viimeinen. Tsemppiä Sinulle. Minun kolarista lehtiartikkelikin kuvineen jos jotakin kiinnostaa.


      • raiteri
        Fiksi kirjoitti:

        Onni onnettomuudessa, niinhän sitä aina sanotaan. Minulla mennyt auto-ottettomuudesta kohta 30 vuotta eikä tosiaan unohdu ihan heti, kun olisi eilispäivä koko ajan. Minulla arvet sekä fyysiset, että psyykkiset ja tulee olemaan loppu elämän, mutta niiden kanssa on opittava elämään ja niinhän sitä on menty eteenpäin. Lensin auton tuulilasista konepellille auton törmättyä mutkassa keskelle puuta. Tapahtumahetkellä täytin 18-vuotta. Tapahtumasta en muista mitään. Heräsin leikkauspöydältä n.4-5 tunnin päästä tajuttomuuden jälkeen tikkien ompelemisen aikana. Kasvoni "tuhoutuivat" täysin. Pieniä ruhjeita tuli sitten ympäri kehoa, mutta ei mitään isompaa. Lääkäri sanoi, että tervetuloa takaisin. Jälkeenpäin kertoi, että tämmöisistä kolareista selviää n. 1/1000. Ensimmäinen korjausleikkaus kasvoihin tehtiin vuoden päästä - viimeinen on tehty 3 vuotta sitten ja luulen, että se olikin sitten viimeinen. Tsemppiä Sinulle. Minun kolarista lehtiartikkelikin kuvineen jos jotakin kiinnostaa.

        Missä päin Suomea on puu mutkassa keskellä tietä?

        Ei muuten, mutta olisi kiva ihan mielenkiinosta
        tietää.

        Missäänhän ei koskaan ole kehoitettua käyttämään
        turvavyötä.
        Myöskään kukaan ei ole koskaan kehoittanut aja-
        maan sellaista nopeatta, että hallitsee auton
        täysin.


      • tietoa
        raiteri kirjoitti:

        Missä päin Suomea on puu mutkassa keskellä tietä?

        Ei muuten, mutta olisi kiva ihan mielenkiinosta
        tietää.

        Missäänhän ei koskaan ole kehoitettua käyttämään
        turvavyötä.
        Myöskään kukaan ei ole koskaan kehoittanut aja-
        maan sellaista nopeatta, että hallitsee auton
        täysin.

        se tie tarvisi kyl nähdä ! tai sit se puu kannataisi kyl poistaa..


      • Mistä löydän..
        Fiksi kirjoitti:

        Onni onnettomuudessa, niinhän sitä aina sanotaan. Minulla mennyt auto-ottettomuudesta kohta 30 vuotta eikä tosiaan unohdu ihan heti, kun olisi eilispäivä koko ajan. Minulla arvet sekä fyysiset, että psyykkiset ja tulee olemaan loppu elämän, mutta niiden kanssa on opittava elämään ja niinhän sitä on menty eteenpäin. Lensin auton tuulilasista konepellille auton törmättyä mutkassa keskelle puuta. Tapahtumahetkellä täytin 18-vuotta. Tapahtumasta en muista mitään. Heräsin leikkauspöydältä n.4-5 tunnin päästä tajuttomuuden jälkeen tikkien ompelemisen aikana. Kasvoni "tuhoutuivat" täysin. Pieniä ruhjeita tuli sitten ympäri kehoa, mutta ei mitään isompaa. Lääkäri sanoi, että tervetuloa takaisin. Jälkeenpäin kertoi, että tämmöisistä kolareista selviää n. 1/1000. Ensimmäinen korjausleikkaus kasvoihin tehtiin vuoden päästä - viimeinen on tehty 3 vuotta sitten ja luulen, että se olikin sitten viimeinen. Tsemppiä Sinulle. Minun kolarista lehtiartikkelikin kuvineen jos jotakin kiinnostaa.

        ..tuon artikkelin ja kuvat?


      • PASKA-
        raiteri kirjoitti:

        Missä päin Suomea on puu mutkassa keskellä tietä?

        Ei muuten, mutta olisi kiva ihan mielenkiinosta
        tietää.

        Missäänhän ei koskaan ole kehoitettua käyttämään
        turvavyötä.
        Myöskään kukaan ei ole koskaan kehoittanut aja-
        maan sellaista nopeatta, että hallitsee auton
        täysin.

        Kun et tiedä asiasta mitään - autossa ei ollut turvavöitä ja jos tulkitsit asian väärin mutkan jälkeen puu oli vasemmalla puolella tietä..... näsäviisas!!!!


      • SAMAT
        tietoa kirjoitti:

        se tie tarvisi kyl nähdä ! tai sit se puu kannataisi kyl poistaa..

        et haistappa paska - mutkan jälkeen puu oli vasemmalla puolella tietä - kun kerran tulkitsit asian väärin - näsäviisas.....


      • ARTIKKELI
        Mistä löydän.. kirjoitti:

        ..tuon artikkelin ja kuvat?

        En saanut lisättyä artikkelia cityn sivuille, mutta jos lähetät s-postisi voin lähettää sen sinulle.


      • sattus
        raiteri kirjoitti:

        Missä päin Suomea on puu mutkassa keskellä tietä?

        Ei muuten, mutta olisi kiva ihan mielenkiinosta
        tietää.

        Missäänhän ei koskaan ole kehoitettua käyttämään
        turvavyötä.
        Myöskään kukaan ei ole koskaan kehoittanut aja-
        maan sellaista nopeatta, että hallitsee auton
        täysin.

        Henkilöauton etuistuimella matkustaville turvavöiden käyttöpakko tuli voimaan 1.7.1975.


      • Nimetön
        PASKA- kirjoitti:

        Kun et tiedä asiasta mitään - autossa ei ollut turvavöitä ja jos tulkitsit asian väärin mutkan jälkeen puu oli vasemmalla puolella tietä..... näsäviisas!!!!

        Siinä tekstissähän luki mutkan takana tiellä
        oli puu.

        Kirjoituksien tarkoitus on herätellä näitä
        kaahareita, jotka ajavat romuilla maantiellä
        ja aiheuttavat huolimattomuudella ja välin-
        pitämättömyydellä paljon kolareita joissa
        syyttömiä kuolee tai loukkaantuu.

        Täysin oma asia, jos ajaa sellaisella au-
        tolla jossa ei ole turvavöitä!
        Mutta mitäs sitten tulee tänne palstoille
        kirjoittelemaan ja valittelemaan.

        Vakuutusyhtiöt joutuvat nostamaan kaikkien
        autovakuutuksien hintaa sen takia kun nämä
        kaaharit ym. muut toppelit ovat liikenteessä
        ja aiheuttavat onnettomuuksia.

        Nimimerkki, 20 vuotta kolari- autoja raken-
        nellut harrastuksena.


      • jos
        sattus kirjoitti:

        Henkilöauton etuistuimella matkustaville turvavöiden käyttöpakko tuli voimaan 1.7.1975.

        paitsi, jos autossa ei satu olemaan turvavöitä


      • uudelleen
        Nimetön kirjoitti:

        Siinä tekstissähän luki mutkan takana tiellä
        oli puu.

        Kirjoituksien tarkoitus on herätellä näitä
        kaahareita, jotka ajavat romuilla maantiellä
        ja aiheuttavat huolimattomuudella ja välin-
        pitämättömyydellä paljon kolareita joissa
        syyttömiä kuolee tai loukkaantuu.

        Täysin oma asia, jos ajaa sellaisella au-
        tolla jossa ei ole turvavöitä!
        Mutta mitäs sitten tulee tänne palstoille
        kirjoittelemaan ja valittelemaan.

        Vakuutusyhtiöt joutuvat nostamaan kaikkien
        autovakuutuksien hintaa sen takia kun nämä
        kaaharit ym. muut toppelit ovat liikenteessä
        ja aiheuttavat onnettomuuksia.

        Nimimerkki, 20 vuotta kolari- autoja raken-
        nellut harrastuksena.

        "auto törmäsi mutkassa keskelle puuta"
        Ei sanottu että puu olisi ollut keskellä tietä.
        "Mutkassa" voi tarkoittaa myös tiessä olevan mutkan kohdalla esim. ojassa tms.


      • Ei hyvä
        irim- kirjoitti:

        mikä sua sit vituttaa? se että selvisit ja muutki selvis? eihän sun tarvinu tuoliin jäädä..? mitä vammoja jäi? must kuulostais et sulla menee aika hyvin tapahtumiin nähden.. elä turhasta valita, on sitä sattunu muilleki.. kuinka pahasti pitäis sattua, että oppisit arvostamaan sitä mitä sulla on?

        nim. 19vuotiaana invalidiksi..

        Sori jos sait mun jutuista väärään käsityksen.Siis tottakai mun on syytä olla tyytyväinen ettei mulle käyny pahemmin eikä kukaan muu loukannu.Harmittaa vaan kun jälkeenpäin on menny jotkut asiat niin vaikeex.
        Työnteko on mun osalta ex-elämän asia se on ykx kovimmista asioista hyväksyä...Siinä se suurin asia mikä vituttaa.


      • jos kirjoitti:

        paitsi, jos autossa ei satu olemaan turvavöitä

        Niin autossa ei ollut turvavöitä. Harmi!!!! Fiksi


      • raiteri
        uudelleen kirjoitti:

        "auto törmäsi mutkassa keskelle puuta"
        Ei sanottu että puu olisi ollut keskellä tietä.
        "Mutkassa" voi tarkoittaa myös tiessä olevan mutkan kohdalla esim. ojassa tms.

        Ei todellakaan kiinnosta!

        Tekstissä kylläkin lukee mutkan takana puu.

        > Yleensä auto kulkee tiellä mutkankin takana
        > ei ojassa tai muualla kuten väität!

        > Turha sitä on näihin keksuteluihin kirjoittaa
        > valittaen, että yllätten mutkan takana oli
        > puu, kissa lehmä, traktori, rekka, lentokone
        > aasi, hevonen tai joku muu, jonka takia
        > auton ajaja sitten joutuu ajamaan tätä päin,
        > koska ei osaa sovittaa tilannenopeutta olo-
        > suhteiden mukaan josta sitten on seurauksena
        > törmäys, kun ei osaa ajaa ajoneuvoa!

        > Ja yllätten esteeseen törmääminen tekee ki-
        > peätä autoilijassa.

        > Kuten olemme tänäkin vuona saaneet useasti
        > lukea niistä jukuripäistä, jotka eivät usko
        > sitä tosiasiaa, että juna voittaa aina auton
        > näissä yhteenottokokeiluissa. Mutta on se
        > varmaan kivaa, hauskaa nastaa, mukavaa, upeata
        > ottaa junan kanssa kisa siitä kumpi voittaa
        > tyhmyys vai juna.

        > Samoin on varmaan kiva ajaa moottoritiellä
        > lujaa vaikka on liukas ja kolistella kuten
        > tässä taannoin havaittiin pääkaupunkiin
        > johtavilla 3 tiellä.
        > Useita satoja kolaroituja ajoneuvoja ja muis-
        > taakseni 3 turhaa kuolon uhria.


      • raiteri
        Fiksi kirjoitti:

        Niin autossa ei ollut turvavöitä. Harmi!!!! Fiksi

        Siis, autossa ei ollu turvavöitä!?
        Ja kuitenkin menit sellaiseen autoon (pakollako)?
        ja ajoit puuta päin.
        Tuntu varmaan kivalta?


      • raiteri kirjoitti:

        Ei todellakaan kiinnosta!

        Tekstissä kylläkin lukee mutkan takana puu.

        > Yleensä auto kulkee tiellä mutkankin takana
        > ei ojassa tai muualla kuten väität!

        > Turha sitä on näihin keksuteluihin kirjoittaa
        > valittaen, että yllätten mutkan takana oli
        > puu, kissa lehmä, traktori, rekka, lentokone
        > aasi, hevonen tai joku muu, jonka takia
        > auton ajaja sitten joutuu ajamaan tätä päin,
        > koska ei osaa sovittaa tilannenopeutta olo-
        > suhteiden mukaan josta sitten on seurauksena
        > törmäys, kun ei osaa ajaa ajoneuvoa!

        > Ja yllätten esteeseen törmääminen tekee ki-
        > peätä autoilijassa.

        > Kuten olemme tänäkin vuona saaneet useasti
        > lukea niistä jukuripäistä, jotka eivät usko
        > sitä tosiasiaa, että juna voittaa aina auton
        > näissä yhteenottokokeiluissa. Mutta on se
        > varmaan kivaa, hauskaa nastaa, mukavaa, upeata
        > ottaa junan kanssa kisa siitä kumpi voittaa
        > tyhmyys vai juna.

        > Samoin on varmaan kiva ajaa moottoritiellä
        > lujaa vaikka on liukas ja kolistella kuten
        > tässä taannoin havaittiin pääkaupunkiin
        > johtavilla 3 tiellä.
        > Useita satoja kolaroituja ajoneuvoja ja muis-
        > taakseni 3 turhaa kuolon uhria.

        sitten täällä pyörit ja kirjoitat asian vierestä.


      • Nimetön
        Fiksi kirjoitti:

        sitten täällä pyörit ja kirjoitat asian vierestä.

        Nimen omaan siksi täällä pyörin.

        Kun nämä toopet ajelevat autoillansa miten sattuu
        ja valittelevat täällä, että voi, voi kun puu
        tuli yllättäen vaastaan mutkan jälkeen ja siihen
        sitten oli aivan pakko törmätä turvavyöttömällä
        autolla, koska joku pakoitti ajamaan sellaisella
        autolla jossa ei ollut turvavöitä.
        Edellä kerrotuin seurauksin.

        Toistettakoon vielä se miksi täällä pyörin on
        se, että nämä kaaharit, rattijuopot, sasit sun
        muut aiheuttavat huolimattomuudella auton ra-
        tissa ollessaan turhia loukkaantumisia ja va-
        litettavasti usein tulee kuolonuhreja.

        Näiden välinpitämättömien ihmisten takia sitten
        vakuutusmaksut nousevat.

        Totean vielä erikseen mainiten, etten syytä
        sasia rattijuopoksi tai välinpitämättömäksi,
        ettei tule syytettä julkisesta herjaamisesta.

        Tieliikennelaissa on maininta siitä, että ajo-
        neuvon nopeus on sovitettava keliolosuhteisiin.
        Päihtyneenä tai väsyneenä ei myöskään saa ajaa.
        Ei vaikka muut toisin vähättelevästi väittävät
        iltapäivälehtien ym. tahojen keskustelupals-
        toilla todeten samalla väittämällä sitä, että
        jokainen autoilija on josku nukahtanut rattiin.


      • Fiksi-
        Nimetön kirjoitti:

        Nimen omaan siksi täällä pyörin.

        Kun nämä toopet ajelevat autoillansa miten sattuu
        ja valittelevat täällä, että voi, voi kun puu
        tuli yllättäen vaastaan mutkan jälkeen ja siihen
        sitten oli aivan pakko törmätä turvavyöttömällä
        autolla, koska joku pakoitti ajamaan sellaisella
        autolla jossa ei ollut turvavöitä.
        Edellä kerrotuin seurauksin.

        Toistettakoon vielä se miksi täällä pyörin on
        se, että nämä kaaharit, rattijuopot, sasit sun
        muut aiheuttavat huolimattomuudella auton ra-
        tissa ollessaan turhia loukkaantumisia ja va-
        litettavasti usein tulee kuolonuhreja.

        Näiden välinpitämättömien ihmisten takia sitten
        vakuutusmaksut nousevat.

        Totean vielä erikseen mainiten, etten syytä
        sasia rattijuopoksi tai välinpitämättömäksi,
        ettei tule syytettä julkisesta herjaamisesta.

        Tieliikennelaissa on maininta siitä, että ajo-
        neuvon nopeus on sovitettava keliolosuhteisiin.
        Päihtyneenä tai väsyneenä ei myöskään saa ajaa.
        Ei vaikka muut toisin vähättelevästi väittävät
        iltapäivälehtien ym. tahojen keskustelupals-
        toilla todeten samalla väittämällä sitä, että
        jokainen autoilija on josku nukahtanut rattiin.

        Oletko kuullut ikinä sanasta vesiliirto??


      • raiteri
        Fiksi- kirjoitti:

        Oletko kuullut ikinä sanasta vesiliirto??

        En todellakaan ole.

        Sen sinun väittämäsi vesiliirron voi välttää
        monella tapaa!

        1. Nosta jalka kaasulta.
        2. Aja sateellaa varovasti.
        3. Älä koskaan kaahaa.

        Saksassa saa ajaa motarilla vapaata nopeutta siellä missä sitä ei ole erikseen liikennemer-
        keillä kielletty.
        Kuitenkaan siellä ei kovin moni ajele " tuhatta
        ja sataa", niinkuin täällä hölmölandiassa teh-
        dään valitettavine seurauksineen.

        Jos kaikki ajoneuvon hallinnan ulosmittaajat ja fysikan laista piittaamattomat ajelisivat autoil-
        lla normaalisti keliolosuhteiden mukaan, niin
        sitten ei olisi onnettomuuksiakaan ollenkaan.
        Mutta tällainen toiminta ei kuulu Suomalaiseen
        mentaliteettiin kuten olemme saaneet täälläkin
        lukea kuka minkäkin laisine selityksine varus-
        tettuna silloinkun " mopo " karkaa käsistä
        tunnetuin seurauksin.

        Nämä välinpitämättömät kanssa - autolijat ai-
        heuttavat sen asian, että vakuutusmaksut nou-
        sevat kaikilla, koska autovakuutusmuoto on
        rakennettu vakuutusyhtiössä sellaiseksi.
        Vaikkakin bonukset alenevat niillä jotka jou-
        tuvat käyttämään vakuutusyhtiön palveluja ta-
        valla tai toisella.

        Tulee myös yhteiskunnalle erittäin kalliiksi
        näiden erilaisten kaahareiden aiheuttamien
        onnettomuuksien uhrien " paikkailu ".

        Kehoitan sinua tutustumaan autovahinkokeskusen
        " valikoimaan " paikan päällä.
        Siellä on hyvä katsoa niitä auton romuja jotka
        ovat joskus liikkuneet niin mukavan lujaa!
        Meneppäs myös jonkun sairaalan teho - osastolle
        käymään tai seuraan televisiosta näitä sairaala-
        sarjoja. Siinä se totuus valkenee.

        En nyt kuitenkaan näillä keskusteluilla tarkoita
        mitään henkilökohtaista sinullekkaan enkä muil-
        le.
        Tarkoitus on herätellä näillä keskusteluilla ih-
        miset tajuamaan se, että perille pääsee hitaam-
        minkin.

        Nimimerkki: Ajokortti vuodesta 1975, harrastuk-
        sena kolariautojen purku ja rakentelu ajokuntoi-
        seksi jo noin 25 vuoden ajan. Joten kokemusta
        on siitä kuinka pelti vääntyy.


      • hoitsukka vaan
        Ei hyvä kirjoitti:

        Moi
        En tosiaan mitään kriisiapua saanu.Heti kun tolpillani pysyin,tuotiin rollaattori eteen ja ruvettiin "käveleen"pitkin käytävää ees taas...Sittemmin oon ihan kävelykuntoon itteni saanu,etten tiä olishan se kai ihan hyvä päästä välillä "tuulettamaan"päätään?!?

        Sutt pannaan heti liikkeelle....mitä sitt olis pitänyt tehdä...antaa sun maata sängyssä..niinkö.Mitä kauemmin olisit siellä maannu sitä huonommat mahikset sulla olis ollu nousta sieltä.Lihakset menee,tulee makuuhaavoja...yms yms..haloo!!!


      • Fiksi -
        raiteri kirjoitti:

        En todellakaan ole.

        Sen sinun väittämäsi vesiliirron voi välttää
        monella tapaa!

        1. Nosta jalka kaasulta.
        2. Aja sateellaa varovasti.
        3. Älä koskaan kaahaa.

        Saksassa saa ajaa motarilla vapaata nopeutta siellä missä sitä ei ole erikseen liikennemer-
        keillä kielletty.
        Kuitenkaan siellä ei kovin moni ajele " tuhatta
        ja sataa", niinkuin täällä hölmölandiassa teh-
        dään valitettavine seurauksineen.

        Jos kaikki ajoneuvon hallinnan ulosmittaajat ja fysikan laista piittaamattomat ajelisivat autoil-
        lla normaalisti keliolosuhteiden mukaan, niin
        sitten ei olisi onnettomuuksiakaan ollenkaan.
        Mutta tällainen toiminta ei kuulu Suomalaiseen
        mentaliteettiin kuten olemme saaneet täälläkin
        lukea kuka minkäkin laisine selityksine varus-
        tettuna silloinkun " mopo " karkaa käsistä
        tunnetuin seurauksin.

        Nämä välinpitämättömät kanssa - autolijat ai-
        heuttavat sen asian, että vakuutusmaksut nou-
        sevat kaikilla, koska autovakuutusmuoto on
        rakennettu vakuutusyhtiössä sellaiseksi.
        Vaikkakin bonukset alenevat niillä jotka jou-
        tuvat käyttämään vakuutusyhtiön palveluja ta-
        valla tai toisella.

        Tulee myös yhteiskunnalle erittäin kalliiksi
        näiden erilaisten kaahareiden aiheuttamien
        onnettomuuksien uhrien " paikkailu ".

        Kehoitan sinua tutustumaan autovahinkokeskusen
        " valikoimaan " paikan päällä.
        Siellä on hyvä katsoa niitä auton romuja jotka
        ovat joskus liikkuneet niin mukavan lujaa!
        Meneppäs myös jonkun sairaalan teho - osastolle
        käymään tai seuraan televisiosta näitä sairaala-
        sarjoja. Siinä se totuus valkenee.

        En nyt kuitenkaan näillä keskusteluilla tarkoita
        mitään henkilökohtaista sinullekkaan enkä muil-
        le.
        Tarkoitus on herätellä näillä keskusteluilla ih-
        miset tajuamaan se, että perille pääsee hitaam-
        minkin.

        Nimimerkki: Ajokortti vuodesta 1975, harrastuk-
        sena kolariautojen purku ja rakentelu ajokuntoi-
        seksi jo noin 25 vuoden ajan. Joten kokemusta
        on siitä kuinka pelti vääntyy.

        Kreikassa harvemmin sataa vettä turistiaikana, mutta siellä on vastaavasti yöaikaan auringon laskettua asfaltti, ku lilluvaan asfalttimössöä. Nk. varmaan tiedät kaljapullon korkitkin painuu asfalttiin....... ;)


      • Ei hyvä
        hoitsukka vaan kirjoitti:

        Sutt pannaan heti liikkeelle....mitä sitt olis pitänyt tehdä...antaa sun maata sängyssä..niinkö.Mitä kauemmin olisit siellä maannu sitä huonommat mahikset sulla olis ollu nousta sieltä.Lihakset menee,tulee makuuhaavoja...yms yms..haloo!!!

        Haloo

        Kyllä kuule tiedän (hoitajien)hyvän tarkotuksen.Korjaa jos oon väärässä.En mielestäni missään vaiheessa kirjottanu,että mun kävelyttäminen ois ollu huono juttu.Kehottaisin lukemaan jutun ennen kun rupee "neuvomaan"...Haloo!


      • vittuun!
        raiteri kirjoitti:

        Missä päin Suomea on puu mutkassa keskellä tietä?

        Ei muuten, mutta olisi kiva ihan mielenkiinosta
        tietää.

        Missäänhän ei koskaan ole kehoitettua käyttämään
        turvavyötä.
        Myöskään kukaan ei ole koskaan kehoittanut aja-
        maan sellaista nopeatta, että hallitsee auton
        täysin.

        Et taida tajuta miten raskasta on oikeesti joutuu johonkin onnettomuuteen! Kun ite joskus saat kortin jos ikinä ees saat niin varmaan tajuut et on aika kivaa ku saa ite ajaa ekan kerran ilman opettajaa! vöitä et varmaan säkään oo aina käyttänyt!! ja vaikka on kuinka kivaa ajaa ilman opettajaa niin ei ajaminen oo aina maailman helpointa eikä varsinkaan 18vuotias ku ei oo kauheen kauan viel ajanu autoa ni osaa välttämättä hallita autoa niin hyvin!! Vaikka toi kommentti ei ollu mun onnettomuuteen eikä asia kuulu mitenkään mulle niin silti tollanen näsäviisastelu ärsyttää!!!!!! Äläkä kommentoi tähän mitenkään en halua kuulla :)


      • Nimetön
        vittuun! kirjoitti:

        Et taida tajuta miten raskasta on oikeesti joutuu johonkin onnettomuuteen! Kun ite joskus saat kortin jos ikinä ees saat niin varmaan tajuut et on aika kivaa ku saa ite ajaa ekan kerran ilman opettajaa! vöitä et varmaan säkään oo aina käyttänyt!! ja vaikka on kuinka kivaa ajaa ilman opettajaa niin ei ajaminen oo aina maailman helpointa eikä varsinkaan 18vuotias ku ei oo kauheen kauan viel ajanu autoa ni osaa välttämättä hallita autoa niin hyvin!! Vaikka toi kommentti ei ollu mun onnettomuuteen eikä asia kuulu mitenkään mulle niin silti tollanen näsäviisastelu ärsyttää!!!!!! Äläkä kommentoi tähän mitenkään en halua kuulla :)

        Ajokortti vuodesta 1975. Kilometrejä takana useita
        satojatuhansia aina turvavyö kiinni.

        Se, että kommentoin näitä kirjoituksia;

        Tarkoitan sitä, että kun muutkin kuin sinä lukevat näitä netissä olevia kirjoituksia niin hekin toi-
        vottavasti alkavat ymmärtämään kuinka vaarallista
        liikenteessä lopulta on ellei ole jatkuvasti ja
        herpaantumatta tarkkana liikenteessä ettei pääse
        tapahtumaan onettumuuksia ollenkaan.

        Ruotsissa oli aikaan kampanja tästä. Sieltä se
        levisi eurooppaan ja sieltä muualle maailmaan.
        Kuten tiedämme Ruotsalaiset myös keksivät turva-
        vyön. He myös tekevät maailman turvallisimmat
        vakioautot.

        En todellakaan tarkoita millään tavoin loukata
        tai vähätellä sinua tai onettomuudessa loukaan-
        tumistasi!

        Tarkoitan vain sitä, että herättelen autoilijoita
        huomaamaan sen seikan, että talvi tulee joka vuosi
        ennemmin tai myöhemmin ja se tuo mukanaan tielle
        liukkauden vaikka nykyajan autoilijat on opetettu
        teiden suolaamisella luottamaan siihen, että on
        alituinen kesäkeli ja hyvä pito.
        Vaikka almanakka kertoo sen, että elämme talvea
        ja siihen kuuluu tieden liukkaus suolaamisesta
        huolimatta.

        Nämä taannoiset useat moottoriteillä sattuneet
        kolarit osoittivat sen, että autoilijat toimin-
        nallansa keliolosuhteisiin nähden ajoivat yli-
        nopeutta.

        Silloinkun on juuri saanut ajokortin ja ajokoke-
        musta on vähän niin pitää uskaltaa ajaa ja pitää
        uskaltaa ajaa varovasti ja hiljaa ei kuitenkaan
        liian hiljaa.
        Kukaan ei sinulle naura vaikka ajaisit varovasti.
        Joskus joku voi soittaa torvea, mutta älä välitä
        siitä.

        Kerronpa tässä yhden pienen aisian siitä miten
        nopeus tulee sovittaa keliolosuhteiden mukaan.
        Vuonna 1995 helmikuussa oli niin mukava sää, että
        yöllä satoi vettä ja aamulla alkoi pakastaa ja
        sataan lunta ja tuli liukasta maanteille.
        Minulla oli tuolloin etuvetoinen auto ja kitka-
        renkaat alla. Keli oli sellainen, että jouduin
        ennakoimaan sen lähtemällä töihin ajoissa. Jou-
        duin ajamaan Turun moottoritietä Helsinkiin töi-
        hin jopa 50km/h. Jolloin tietysti vältyin jou-
        tumasta onettomuuteen.
        Minut ohitti rekan nuppi Histan suoran alkupääs-
        sä kovalla keliolosuhteisiin sopimattomalla no-
        peudella. Tämän nupin kuski joutui väistämään
        ja jarruttamaan voimakkaasti edellä ajavien auto-
        jen pyörähtelyä ja alle jääntiä.
        Jolloin nuppi meni poikittain 2 kaistaa yhtäaikaa
        noin 2 km matkan. Voin vannoa, että kuski oli ai-
        ka säikähtäneen näköinen. koska pelkäsi murskaa-
        vansa jonkun alle jäävän henkilöauton.

        Onneksi ei kuitenkaan tapahtunut onettomuutta.

        Hyvää kevään odottelua sinulle ja kestämistä.
        Pyri nauttimaan kevään ja kesän tulosta, sekä
        muuttolinnuista kaikesta huolimatta.


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Ajokortti vuodesta 1975. Kilometrejä takana useita
        satojatuhansia aina turvavyö kiinni.

        Se, että kommentoin näitä kirjoituksia;

        Tarkoitan sitä, että kun muutkin kuin sinä lukevat näitä netissä olevia kirjoituksia niin hekin toi-
        vottavasti alkavat ymmärtämään kuinka vaarallista
        liikenteessä lopulta on ellei ole jatkuvasti ja
        herpaantumatta tarkkana liikenteessä ettei pääse
        tapahtumaan onettumuuksia ollenkaan.

        Ruotsissa oli aikaan kampanja tästä. Sieltä se
        levisi eurooppaan ja sieltä muualle maailmaan.
        Kuten tiedämme Ruotsalaiset myös keksivät turva-
        vyön. He myös tekevät maailman turvallisimmat
        vakioautot.

        En todellakaan tarkoita millään tavoin loukata
        tai vähätellä sinua tai onettomuudessa loukaan-
        tumistasi!

        Tarkoitan vain sitä, että herättelen autoilijoita
        huomaamaan sen seikan, että talvi tulee joka vuosi
        ennemmin tai myöhemmin ja se tuo mukanaan tielle
        liukkauden vaikka nykyajan autoilijat on opetettu
        teiden suolaamisella luottamaan siihen, että on
        alituinen kesäkeli ja hyvä pito.
        Vaikka almanakka kertoo sen, että elämme talvea
        ja siihen kuuluu tieden liukkaus suolaamisesta
        huolimatta.

        Nämä taannoiset useat moottoriteillä sattuneet
        kolarit osoittivat sen, että autoilijat toimin-
        nallansa keliolosuhteisiin nähden ajoivat yli-
        nopeutta.

        Silloinkun on juuri saanut ajokortin ja ajokoke-
        musta on vähän niin pitää uskaltaa ajaa ja pitää
        uskaltaa ajaa varovasti ja hiljaa ei kuitenkaan
        liian hiljaa.
        Kukaan ei sinulle naura vaikka ajaisit varovasti.
        Joskus joku voi soittaa torvea, mutta älä välitä
        siitä.

        Kerronpa tässä yhden pienen aisian siitä miten
        nopeus tulee sovittaa keliolosuhteiden mukaan.
        Vuonna 1995 helmikuussa oli niin mukava sää, että
        yöllä satoi vettä ja aamulla alkoi pakastaa ja
        sataan lunta ja tuli liukasta maanteille.
        Minulla oli tuolloin etuvetoinen auto ja kitka-
        renkaat alla. Keli oli sellainen, että jouduin
        ennakoimaan sen lähtemällä töihin ajoissa. Jou-
        duin ajamaan Turun moottoritietä Helsinkiin töi-
        hin jopa 50km/h. Jolloin tietysti vältyin jou-
        tumasta onettomuuteen.
        Minut ohitti rekan nuppi Histan suoran alkupääs-
        sä kovalla keliolosuhteisiin sopimattomalla no-
        peudella. Tämän nupin kuski joutui väistämään
        ja jarruttamaan voimakkaasti edellä ajavien auto-
        jen pyörähtelyä ja alle jääntiä.
        Jolloin nuppi meni poikittain 2 kaistaa yhtäaikaa
        noin 2 km matkan. Voin vannoa, että kuski oli ai-
        ka säikähtäneen näköinen. koska pelkäsi murskaa-
        vansa jonkun alle jäävän henkilöauton.

        Onneksi ei kuitenkaan tapahtunut onettomuutta.

        Hyvää kevään odottelua sinulle ja kestämistä.
        Pyri nauttimaan kevään ja kesän tulosta, sekä
        muuttolinnuista kaikesta huolimatta.

        jäi pois vastauksesta vaikka et sitä halunnut.


      • soikku86
        raiteri kirjoitti:

        Ei todellakaan kiinnosta!

        Tekstissä kylläkin lukee mutkan takana puu.

        > Yleensä auto kulkee tiellä mutkankin takana
        > ei ojassa tai muualla kuten väität!

        > Turha sitä on näihin keksuteluihin kirjoittaa
        > valittaen, että yllätten mutkan takana oli
        > puu, kissa lehmä, traktori, rekka, lentokone
        > aasi, hevonen tai joku muu, jonka takia
        > auton ajaja sitten joutuu ajamaan tätä päin,
        > koska ei osaa sovittaa tilannenopeutta olo-
        > suhteiden mukaan josta sitten on seurauksena
        > törmäys, kun ei osaa ajaa ajoneuvoa!

        > Ja yllätten esteeseen törmääminen tekee ki-
        > peätä autoilijassa.

        > Kuten olemme tänäkin vuona saaneet useasti
        > lukea niistä jukuripäistä, jotka eivät usko
        > sitä tosiasiaa, että juna voittaa aina auton
        > näissä yhteenottokokeiluissa. Mutta on se
        > varmaan kivaa, hauskaa nastaa, mukavaa, upeata
        > ottaa junan kanssa kisa siitä kumpi voittaa
        > tyhmyys vai juna.

        > Samoin on varmaan kiva ajaa moottoritiellä
        > lujaa vaikka on liukas ja kolistella kuten
        > tässä taannoin havaittiin pääkaupunkiin
        > johtavilla 3 tiellä.
        > Useita satoja kolaroituja ajoneuvoja ja muis-
        > taakseni 3 turhaa kuolon uhria.

        Mielestäni palstan nimenä on onnettomuudesta selviytyminen. Tämä palsta ei ole sellaisia varten, jotka haluavat näsäviisastella tai syyllistää, tämä palsta on sellaisia varten joilla on aiheesta jotain kerrottavanaan. Minulla ei ollut tarkoitus kirjoittaa ollenkaan tänne, mutta tuli todella paha olo keskustelun aloittaneen puolesta. Se on ihan sama vaikka sinun mielestäsi maantiellä mikään ei voi tulla yllätyksenä tai onnettomuuteen joutuva ei osaa käsitellä ajoneuvoaan, juju on siinä että tällä palstalla voi puhua juuri niistä omista kokemuksistaan onnettomuudessa tai onnettomuudesta. Se on helppoa syyllistää ja yleistää. Mutta uskoakseni tällä palstalla kirjoittelevat tietävät jo omat virheensä ja oman ajotaitonsa, jos niissä on jotain arvostelemista on ollut. Tuskin kukaan aina liikkuu liikenteessä se ajatus mielessään, että tällä reissulla varmasti sattuu jotakin, täytyy ajaa tosi varovasti. Ja ne tunteet onnettomuuden jälkeen on pakko käsitellä, oli se sitten omaa syytä tai ei. Ja liikenteeseen mahtuu yllättäviäkin tilanteita. Vai eikö itsellesi koskaan ole liikenteessä tullut sellaista tunnetta, että ohoh, mistäs tuo tuli? On itsepetosta väittää ettei niin ole käynyt. Tai sitten sinulla ei ole korttia ollenkaan.


      • Nimetön
        soikku86 kirjoitti:

        Mielestäni palstan nimenä on onnettomuudesta selviytyminen. Tämä palsta ei ole sellaisia varten, jotka haluavat näsäviisastella tai syyllistää, tämä palsta on sellaisia varten joilla on aiheesta jotain kerrottavanaan. Minulla ei ollut tarkoitus kirjoittaa ollenkaan tänne, mutta tuli todella paha olo keskustelun aloittaneen puolesta. Se on ihan sama vaikka sinun mielestäsi maantiellä mikään ei voi tulla yllätyksenä tai onnettomuuteen joutuva ei osaa käsitellä ajoneuvoaan, juju on siinä että tällä palstalla voi puhua juuri niistä omista kokemuksistaan onnettomuudessa tai onnettomuudesta. Se on helppoa syyllistää ja yleistää. Mutta uskoakseni tällä palstalla kirjoittelevat tietävät jo omat virheensä ja oman ajotaitonsa, jos niissä on jotain arvostelemista on ollut. Tuskin kukaan aina liikkuu liikenteessä se ajatus mielessään, että tällä reissulla varmasti sattuu jotakin, täytyy ajaa tosi varovasti. Ja ne tunteet onnettomuuden jälkeen on pakko käsitellä, oli se sitten omaa syytä tai ei. Ja liikenteeseen mahtuu yllättäviäkin tilanteita. Vai eikö itsellesi koskaan ole liikenteessä tullut sellaista tunnetta, että ohoh, mistäs tuo tuli? On itsepetosta väittää ettei niin ole käynyt. Tai sitten sinulla ei ole korttia ollenkaan.

        astaan väittämääsi.

        Syy miksi tänne kirjoitan johtuu siitä, että on
        olemassa joukko autoilioita jotka eivät välitä lii-
        kennesäännöistä eivätkä keliolosuhteista ja kaahaa-
        vat keleistä piittaamatta minkälaisella nopeudella
        tahansa ja aiheuttavat onnettomuuksia itselleen ja
        muille kanssaliikkujille tiellä.
        He myös aiheuttavat näillä onnettomuuksilla sen,
        että vakuutusmaksut nousevat, sekä yhteiskunnan
        kulut kasvavat, koska yhteiskunta hoitaa näitä
        onnetttomuuden uhreja sairaaloissa.

        Maantiellä ei saa koskaa liikkua sillä tavoin kuin
        väität. Eli ihmetellään oho mistä toi tuli!
        Maantiellä on AINA liikuttava silmät auki ja tark-
        kaavaisena, koska siellä aina sattuu kaikenlaista
        esim: pieni lapsi saattaa juosta maantiellä ym.

        En ole koskaan joutunut maantiellä sellaiseen tilanteeseen, jossa olisin joutunut ihmettelemään
        mistä joku tuli eteen vaikka olen ajanut useita
        satoja tuhansia kilometrejä vuosikymmenten aikana.

        Tämän kirjoituksen tarkoitus on VALISTAA!

        Se, että väität minun näsäviisastelevan on perä-
        tön väite! Vain kokematon autoilija väittää näin!

        Tottakai tunteet on käsiteltävä onnettomuuden
        jälkeen. Mutta on myös huomattava sde seikka, että
        jos liikenteessä liikkuu silmät auki eikä nuku
        ratissa, niin silloin ei pääse mitään onnettomuuk-
        sia tapahtumaan!

        En todellakaan harrasta itsepetosta.
        Ajokortti on ollut vuodesta 1975. Kilometrejä
        takana ympäri maailmaa eri paikoissa ajettuna
        useita satoja tuhansia kilometrejä Hampurissa
        Jenkeissä, Brysselissä, Strasbourgissa ym.
        ajettuna.

        Kokonaan ilman mitään onnettomuuksia, kun ajan
        aina SILMÄT AUKI ja rajotusten, kelien mukaan.


      • soikku86
        Nimetön kirjoitti:

        astaan väittämääsi.

        Syy miksi tänne kirjoitan johtuu siitä, että on
        olemassa joukko autoilioita jotka eivät välitä lii-
        kennesäännöistä eivätkä keliolosuhteista ja kaahaa-
        vat keleistä piittaamatta minkälaisella nopeudella
        tahansa ja aiheuttavat onnettomuuksia itselleen ja
        muille kanssaliikkujille tiellä.
        He myös aiheuttavat näillä onnettomuuksilla sen,
        että vakuutusmaksut nousevat, sekä yhteiskunnan
        kulut kasvavat, koska yhteiskunta hoitaa näitä
        onnetttomuuden uhreja sairaaloissa.

        Maantiellä ei saa koskaa liikkua sillä tavoin kuin
        väität. Eli ihmetellään oho mistä toi tuli!
        Maantiellä on AINA liikuttava silmät auki ja tark-
        kaavaisena, koska siellä aina sattuu kaikenlaista
        esim: pieni lapsi saattaa juosta maantiellä ym.

        En ole koskaan joutunut maantiellä sellaiseen tilanteeseen, jossa olisin joutunut ihmettelemään
        mistä joku tuli eteen vaikka olen ajanut useita
        satoja tuhansia kilometrejä vuosikymmenten aikana.

        Tämän kirjoituksen tarkoitus on VALISTAA!

        Se, että väität minun näsäviisastelevan on perä-
        tön väite! Vain kokematon autoilija väittää näin!

        Tottakai tunteet on käsiteltävä onnettomuuden
        jälkeen. Mutta on myös huomattava sde seikka, että
        jos liikenteessä liikkuu silmät auki eikä nuku
        ratissa, niin silloin ei pääse mitään onnettomuuk-
        sia tapahtumaan!

        En todellakaan harrasta itsepetosta.
        Ajokortti on ollut vuodesta 1975. Kilometrejä
        takana ympäri maailmaa eri paikoissa ajettuna
        useita satoja tuhansia kilometrejä Hampurissa
        Jenkeissä, Brysselissä, Strasbourgissa ym.
        ajettuna.

        Kokonaan ilman mitään onnettomuuksia, kun ajan
        aina SILMÄT AUKI ja rajotusten, kelien mukaan.

        ne, jotka tällä palstalla kirjoittavat kokemuksistaan, eivät luultavasti enää valistusta tarvitse. ne jotka lukevat tätä palstaa saavat varmasti tarpeeksi valistusta lukiessaan niiden kokemuksia, jotka ovat onnettomuudessa olleet.


      • Nimetön
        soikku86 kirjoitti:

        ne, jotka tällä palstalla kirjoittavat kokemuksistaan, eivät luultavasti enää valistusta tarvitse. ne jotka lukevat tätä palstaa saavat varmasti tarpeeksi valistusta lukiessaan niiden kokemuksia, jotka ovat onnettomuudessa olleet.

        On se nyt vaan niin kumma mieltää se tosiasia,
        että yleensä talvi tulee liikenteeseenkin niin-
        kuin se tulee muuallekkin aina ja on aina tullut-
        kin joka vuosi aiheuttaen näille jääräpäille on-
        nettomuuksia ym. ja me muut jotka noudatamme ti-
        lannenopeuksia keliolosuhteiden mukaan ajaen eikä
        niinkuin olisi AINAINEN KESÄKELI.

        Näiden törttöjen takia sitten maanteitä suolataan
        talvella yrittäen väkisin saada kesäkeli keskel-
        le talvea, että nämä samat kaaharit taas pääsee
        ajamaan ylinopeutta keliolosuhteista huolimatta.

        Me muut sitten saamme maksaa siitä ilosta sitten
        korkeata veroa ja automme möys ruostuvat tästä
        tiestön suolaamisesta, sekä luonto ja maantie
        pinnoite ja maanteiden sillat kärsivät siitä.

        Siltojen betoni rapautuu ja rauta betonin sisäs-
        sä ruostuu aiheuttaen näin valtavia kuluja yh-
        teiskunnalle, koska näitä siltoja ja maanteitä
        joudutaan aika ajoin korjaamaan maantiesuolan
        aiheuttamien vahinkojen takia.

        Entisessä TVH näyttää olevan se kanta, että
        he kaatavat kilokaupalla suolaa maanteille vaik-
        ka eri kuntien ja kaupunkien terveysviranomaiset
        ovat varoittaneet ja paikoin kieltäneet tieden suolaamisen kokonaan ympäristösyistä.

        Suolausta tehdään sentakia kun nämä pässinpäät
        eivät osaa ajaa maanteillä varovasti vähät välit-
        täen fysiikan laista. Jos on liukasta NIIN SE TAR-
        KOITTAA SITÄ, ETTÄ ON TODELLAKIN LIUKASTA eikä
        se mikskään siitä muutu silloin kun lämpömittari
        näyttää pakkasta ja almanakkaa vilkaistaessa huo-
        maan sen ettei nyt olekaan kesä vaan talvi!

        Mutta meissä Suomalaisissa näyttää asuvan erityi-
        nen tyhmyys geeni. Kuten olemme saaneet viimeai-
        koina lukea lehdistä.
        Tarkoitan tällä sitä, että varoitetaan erityisen
        heikoista jäistä, mutta aina joku tollo sinne me-
        nee ja ei pääse omin voimin ylös!
        Kunnes yhteiskunnan ylläpitämä pelastuslaitos saa-
        puu paikalle, jos tietää tapahtumasta.

        Samoin kävi tässä taannoin, kun tämä erikoisgee-
        nillä varustettu Suomalainen perusjuntti ajoi au-
        tolla maantiellä porukalla useilla pääkaupunkiin
        johtavilla väylillä useita kolareita aiheuttaen
        näin vakuutusmaksujen nousemisen kaikille muil-
        lekkin jotka eivät olleet mitenkään mukana tässä
        pellin muotoilutapahtumassa.

        Se oli varmaankankin autopeltiseppien vuosisato-
        jen paras juhlaaikakausi.
        Siinä varmaankin useat shampanjapullot poksahteli
        juhlien merkeissä olkoonkin, että työtä oli vähän
        liikaa.


      • asgayas
        Fiksi kirjoitti:

        sitten täällä pyörit ja kirjoitat asian vierestä.

        niin, että ihmisillä on aikaa ja halua taiteilla kirjoituskoneen kanssa....


      • KERTAA
        Mistä löydän.. kirjoitti:

        ..tuon artikkelin ja kuvat?

        kävin otsikoiden kautta keskusteluissa ja tuli tämä eteen. Saat artikkelin minun s-postistani, kun pyydät [email protected]


      • TJ
        raiteri kirjoitti:

        Ei todellakaan kiinnosta!

        Tekstissä kylläkin lukee mutkan takana puu.

        > Yleensä auto kulkee tiellä mutkankin takana
        > ei ojassa tai muualla kuten väität!

        > Turha sitä on näihin keksuteluihin kirjoittaa
        > valittaen, että yllätten mutkan takana oli
        > puu, kissa lehmä, traktori, rekka, lentokone
        > aasi, hevonen tai joku muu, jonka takia
        > auton ajaja sitten joutuu ajamaan tätä päin,
        > koska ei osaa sovittaa tilannenopeutta olo-
        > suhteiden mukaan josta sitten on seurauksena
        > törmäys, kun ei osaa ajaa ajoneuvoa!

        > Ja yllätten esteeseen törmääminen tekee ki-
        > peätä autoilijassa.

        > Kuten olemme tänäkin vuona saaneet useasti
        > lukea niistä jukuripäistä, jotka eivät usko
        > sitä tosiasiaa, että juna voittaa aina auton
        > näissä yhteenottokokeiluissa. Mutta on se
        > varmaan kivaa, hauskaa nastaa, mukavaa, upeata
        > ottaa junan kanssa kisa siitä kumpi voittaa
        > tyhmyys vai juna.

        > Samoin on varmaan kiva ajaa moottoritiellä
        > lujaa vaikka on liukas ja kolistella kuten
        > tässä taannoin havaittiin pääkaupunkiin
        > johtavilla 3 tiellä.
        > Useita satoja kolaroituja ajoneuvoja ja muis-
        > taakseni 3 turhaa kuolon uhria.

        Voihan mutkan takana olla puu, kun auto on suistunut tieltä. Olet kyllä tosinuija , itseäsi täynnä oleva puupää.


    • tarkoituksensa...

      ...niin typerältä kuin se kuulostaakin. Olen tässä vaan huomannut, että vuosia sitten tapahtuneille ikäville asioille löytyy kääntöpuolensa. Joskus sen huomaamiseen menee vähemmän, joskus kauemmin aikaa. Tosiasia on vain se, että mennyt on mennyttä eikä sitä muutetuksi saa. Menneisyyteen et siis voi vaikuttaa, mutta kaikkeen siihen mitä tapahtuu nyt. Ei muuta kuin katse tulevaisuuteen niillä eväillä mitä nyt on!

      • hyvää..................

        kolikon toisella puolella on, kun menetin elämäintoa olevan 19 vuotiaan poikani???
        Kunhan kysyn..


      • vai et?
        hyvää.................. kirjoitti:

        kolikon toisella puolella on, kun menetin elämäintoa olevan 19 vuotiaan poikani???
        Kunhan kysyn..

        Joka tapauksessa olitpa kuka tahansa, niin uskot sit tai et, niin sekin on ollut sinua ja läheisiäsi kohtaan Jumalan puhuttelua. En tiedä, oletko uskovainen vai et, mutta jos et esim. ole, se on tällaisenkin murheellisen asian kautta siinä tarkoituksessa puhuttelua ja herättelyä et jokainen kääntäisi katseensa omaan sydämen tilaansa ja kysyisi itseltään:Olenko MINÄ valmis lähtemään tästä ajasta jos minun kohdalle tulisi yllättäen kuolema? Kuolema ei tule koskaan vahingossa. Jumala on tiennyt meidän jokaisen päiviemme luvun(ja myös mitä ne tulevat sisältämään) jo silloin kun on luonut meidät pienen pieneksi äitimme mahaan. Mutta silti kuolema on murheellinen asia AINA, vaikka lähtenyt olisikin ollut uskovainen. Mutta sellaisessa tilanteessa eloon jäävillä on suurena lohtuna se tieto, et hänelle kävi hyvin, ja me vielä joskus nähdään, jos itse jaksaa kilvoitela kaidalla tiellä. Mut jos lähtijän synnit eivät olleet anteeksi, hän ei ollut kaidalla tiellä, silloin suru on lohduton. Mut siinäkin tapauksessa täytyy luottaa Jumalan johdatukseen ja tärkeintä siinä vaiheessa on tosiaan tarkistaa oma tilanne, miten minun sydämeni laita on. Koska kuoleman jälkeen on mahdotonta enää muuttaa asioitaan, ei omia eikä toisten. Mutta joka tapauksessa VOIMIA KAUHEASTI SINULLE!


      • diosa
        vai et? kirjoitti:

        Joka tapauksessa olitpa kuka tahansa, niin uskot sit tai et, niin sekin on ollut sinua ja läheisiäsi kohtaan Jumalan puhuttelua. En tiedä, oletko uskovainen vai et, mutta jos et esim. ole, se on tällaisenkin murheellisen asian kautta siinä tarkoituksessa puhuttelua ja herättelyä et jokainen kääntäisi katseensa omaan sydämen tilaansa ja kysyisi itseltään:Olenko MINÄ valmis lähtemään tästä ajasta jos minun kohdalle tulisi yllättäen kuolema? Kuolema ei tule koskaan vahingossa. Jumala on tiennyt meidän jokaisen päiviemme luvun(ja myös mitä ne tulevat sisältämään) jo silloin kun on luonut meidät pienen pieneksi äitimme mahaan. Mutta silti kuolema on murheellinen asia AINA, vaikka lähtenyt olisikin ollut uskovainen. Mutta sellaisessa tilanteessa eloon jäävillä on suurena lohtuna se tieto, et hänelle kävi hyvin, ja me vielä joskus nähdään, jos itse jaksaa kilvoitela kaidalla tiellä. Mut jos lähtijän synnit eivät olleet anteeksi, hän ei ollut kaidalla tiellä, silloin suru on lohduton. Mut siinäkin tapauksessa täytyy luottaa Jumalan johdatukseen ja tärkeintä siinä vaiheessa on tosiaan tarkistaa oma tilanne, miten minun sydämeni laita on. Koska kuoleman jälkeen on mahdotonta enää muuttaa asioitaan, ei omia eikä toisten. Mutta joka tapauksessa VOIMIA KAUHEASTI SINULLE!

        Voi kuinka mielenkiintoista! Juuri jumala herpaannuttaa keskittymiskykymme, kasvattaa puut tien mutkaan ja saa meidät törmäämään niihin, jotta voimme oppia tuntemaan hänet ja hänen "armonsa ja rakkautensa". Voi taivas, en muuta sano! Toi teoria ei kyllä mene läpi edes siitä kuuluisasta reiästä, mutta haisee todella pahasti. Viestisi ei tasan lohduta kolareissa olleita, vaan päinvastoin, tekee heistä osasyyllisiä omaan kohtaloonsa: mokomat leveällä tiellä hekumassa hurjastelijat! Toivonkin, että pidät jeesustelusi omana tietonasi, jos sinussa on edes ripaus hienotunteisuutta kolarien uhreja kohtaan! He elävät usein invalideina, eikä jeesus useinkaan ole poikennut kylässä lohduttamassa. Vai onko?


      • Terapia
        diosa kirjoitti:

        Voi kuinka mielenkiintoista! Juuri jumala herpaannuttaa keskittymiskykymme, kasvattaa puut tien mutkaan ja saa meidät törmäämään niihin, jotta voimme oppia tuntemaan hänet ja hänen "armonsa ja rakkautensa". Voi taivas, en muuta sano! Toi teoria ei kyllä mene läpi edes siitä kuuluisasta reiästä, mutta haisee todella pahasti. Viestisi ei tasan lohduta kolareissa olleita, vaan päinvastoin, tekee heistä osasyyllisiä omaan kohtaloonsa: mokomat leveällä tiellä hekumassa hurjastelijat! Toivonkin, että pidät jeesustelusi omana tietonasi, jos sinussa on edes ripaus hienotunteisuutta kolarien uhreja kohtaan! He elävät usein invalideina, eikä jeesus useinkaan ole poikennut kylässä lohduttamassa. Vai onko?

        mutta tuo saattaa autta paljonkin siihen v*tutukseen kun tajuaa että tuolla oli oma tarkoituksensa. ja vieläpä hänen itsensä parhaaksi. Riippuu osittain hänestä itsestään tarttuuko tuohon mahdollisuuteen mikä tuosta aukenee vaiko ei.
        No eipä Jeesus ehkä käymään tulekaan mutta sen verran on Jumala auttanut usko-ajatuksen herättelemisessä että tuollaisen tapahtuman aiheutti. Sen jälkeen saattaa uhri vaikkapa tarttua Raamattuun, ja sitä kautta löytää Jeesuksen lohdutuksen.


      • diosa
        Terapia kirjoitti:

        mutta tuo saattaa autta paljonkin siihen v*tutukseen kun tajuaa että tuolla oli oma tarkoituksensa. ja vieläpä hänen itsensä parhaaksi. Riippuu osittain hänestä itsestään tarttuuko tuohon mahdollisuuteen mikä tuosta aukenee vaiko ei.
        No eipä Jeesus ehkä käymään tulekaan mutta sen verran on Jumala auttanut usko-ajatuksen herättelemisessä että tuollaisen tapahtuman aiheutti. Sen jälkeen saattaa uhri vaikkapa tarttua Raamattuun, ja sitä kautta löytää Jeesuksen lohdutuksen.

        Voitko todellakin olla sitä mieltä, että "uskoon tuleminen" on "yläkerran pyhälle kolminaisuudelle" niin tärkeä asia, että ihmisiä pitää kovistella näin ankaralla kädellä "herätykseen" - heidän omaksi parhaakseen?? Sinulla taitaa olla oma lapsuus mielessä - taisit saada selkään ja turpaan ja kovaa. Nyt sitten kuvittelet, että taivaallisella yli-isällä on samanlaiset toimintatavat. Suosittelen lukulistalle muutamaa psykologian perusopasta.


    • heebo123

      on kymmenen vuotta vituttanut niin olet toivottavasti huomannut että vaikka kuinka helvetisti vituttaakin se ei muuta mitään tai auta mihinkään. Se on omasta asenteesta kiinni!

    • Minä myös

      Itse ajoin puuhun työmatkalla elokuusa 2002 ja olin vajaa kolme viikkoa sairalassa josta 3 päivää teholla. En muista montaa pätkää tuosta ajasta. Enpä tullut minäkään saamaan mitään kriisiapua kokkolassa.Nyt tuon kaiken jälkeen olen yrittänyt olla työssä mut jälleen sairaslomalla. Todettiin esim.lievää aivovammaa ja se luultavasti kummittelee edelleen. Joskus tuntuu raskaalta niin kaikki vaikka onneksi siinä onnettomuudessa ei ollu muita osallisina.
      Kaikki ei ole vieläkään ohi vaan taistelen kaikesta,oikeasta hoidosta jatkossa,yms.

      • LIEVÄ AIVOVAMMA

        mä olin mökillä noin neljä vuotta sitten ja mulle tapahtui seuraavaa...lähdettiin kaverin kanssa aamulla kauppaan joka olikin kiinni ajateltiin mennä takas mökille ja se kuski alkoi välittömästi kun päästiin autoon kiihdyttämään ja sanoi olevansa ari vatanen tie oli liukas ja märkä koska yöllä oli satanut ja vauhtia noin 80-90km/h tajusin heti et voi helvetti nyt ei voi enää mitään edessä t-risteys ja edelleen kova vauhti ja niin mentiin mettään että kolisi..mulla ei ollut turvavyötä koska en ehtinyt sitä laittamaan kaikki tapahtui niin hetkessä(tietty olis voinut sanoo kuskille et ei lähde ennen liikkeelle kun vyöni on kiinni mutta ei siinä nyt käynyt mielessä että se alkaa ensinnäkään leikkimään)no sitten vintti pimeni ei tiatoo kauanko olin taju pois seuraava muisti kuvani on se kun mulla oli sellainen tunne etten saa henkeä ja mä kuolen ja mua revittiin autosta pois siinä sitten olin ojan pohjalla muistan kun näin mun toisen jalkani niin ajattelin et voi helvetti tosta ei kyllä enää saa jalkaa tehtyä,(tekivätpä kuitenkin)se oli kääntynyt sivulle päin nilkasta asti ja oli sellainen sininen pallo..medi-heli tuli nopeasti ja KIITOS SIITÄ ETTÄ SE KOPTERI ON OLEMASSA koska mä en varmaan enää olisi ilman sitä.ne lääkäritkin oli tosi ihania ja päteviä.no mä sain heti jotain morffiinia suoneen ja ne laittoi mun jalan ja käden takas paikalle sitten sellaseen ilma siteeseen mut vai mikä sen nimi nyt olikaan,,tyksiin kun saavuttiin niin suoraan toimenpide huoneeseen siitä muistan kun lääkäreitä,sairaanhoitajia pyöri kamalasti joka puolella mun ympärilläni ja jossain vaiheessa äitini itki siinä vieressä jotain et eikö mun tytölläni ole enää silmää(onhan mulla,pää oli vaan niin turvoksissa toiselta puolelta ettei silmä näkynyt)Kaikkineen mun vammani olivat,sääriluu poikki,pohjeluu poikki,avomurtuma nilkassa,lonkkamalja murtui,lonkka pois maljasta,lanne murtuma,käsi avomurtuma,kylkiluut paskana,pää kasassa,aivovamma,en mä edes muista kaikkia ilman ettei lunttaa papereista,monivamma potilaaksi ne mua kuitenkin tituleeras,no sitten en muistakkaan taas enää mitään mulle on vaan kerrottu et mut leikattiin heti ja muutaman vuorokauden aikana moneen kertaan,teholla olin jonkun aikaa en muista viikkojen määrää,,enkä oikeastaan muista edes sitä miten pitkään olin yleensäkkään tyksissä kuullut olen että 5 viikkoa ensin tyksissä ja siitä mut siirrettin kaupungin sairaalaan kuntoutumaan,kyllä muuten menee elämän arvot uusix kun paskantaa makuu asennossa pottaan ja toiset pyyhkii perseen,kusi menee pussiin,ja ei pysty ilman toisten apua peseytymään,,ennen nekin olivat itsestään selvyyksiä mutta nyt sitä antaa kummasti arvoa noillekkin asioille.no mutta kuitenkin nyt vasta mulla on todettu ja diaknosoitu aivovamma mm,muistin alueella se on paha,,huomasin sen sillai et kun olin menossa taas jalkaani näyttämään samaan paikkaan missä olin käynyt kaikki nämä vuodet niin mä eksyin sinne sairaalaan reitin piti olla ihan tuttu ja hups,,en osannutkaan enää sinne ja toisinaan en osannut ulos enää sairaaalasta eli mun päässäni pätkii sillai et välillä tulee sellasii bläk outteja.omaiset ja ystävät huomasivat myös sen että en oikeen ole oma itseni kun esim,menin mun kaverin kanssa samaan tuttuun kauppaan ja joka kerta kun lähdettiin sinne niin kysyin aina samaa mistä sinne nyt mentiinkään,,ja kysyn vieläkin,siihen asti ne kaikki sanoivat et olex hiukan pöljä kun aina kysyt tota samaan kunnes sain neurologilta ym,,diaknoosini..ja nyt sitten jatkuu taistelu täälläkin hoidoista,korvaus asioista ym,,eli tälläinen juttu mulla oli kerrottavana..tää on varmaan aika sekavaa luettavaan mut niin on mun päänikin :) kaunista kevättä kaikille.


      • kiirastuli

        Opettele ajamaan riittävän hiljaa taitoihisi nähden pösilö.


      • Minä myös

        Onko kellään teillä minkäänlaista kokemusta aivovamma kuntoutuksesta kolarin jälkeen ja millaista ja missä? Mitkä on olleet hoitotulokset? Itselläni on hakemukset vetämässä Käpylään kuntoutukseen. Kommenteja otetaan vastaan, Kiitos!


      • myöskin
        Minä myös kirjoitti:

        Onko kellään teillä minkäänlaista kokemusta aivovamma kuntoutuksesta kolarin jälkeen ja millaista ja missä? Mitkä on olleet hoitotulokset? Itselläni on hakemukset vetämässä Käpylään kuntoutukseen. Kommenteja otetaan vastaan, Kiitos!

        vasta vetämässä mutta haluaisin myöskin kuulla millaista se on?ja onko tuloksia?jos niin millaisia?lääkärit ovat sanoneet mulle että ei tästä enää parannuta mutta kuntoutuksessa mulle voidaan opettaa miten tulen toimeen elämässä/yhteiskunnassa pääni kanssa.mun aivovammani on lähinnä muistin alueella.


      • Pää tohjona

        Mä ajoin traktorin kanssa nokka kolarin. Sillä oli siinä edessä sellainnen kauha joka tuli tuulilasista sisään ja "hipas" pään oikeaa puolta. Lapset oli myös kyydissä, mutta niille ei onneksi käynyt mitään. Olin 3 kk sairaalassa 1vko teholla nukutuksessa ja hengityskoneissa. Minulta hajosi alaleuka n. kuudessa kohtaa, oikea ohimo meni tohjoksi, silmänpohja murtui ja lukuisia kallonmurtumia päähän ja myös aivokalvonrepeäminen. Itsellä ei ole mitään valittamista n.6kk sairaslomalla ja taas töissä ja lapsetkin selvisivät pelkillä naarmuilla. Pieni lukihäiriö on jäänyt ja muita pieniä vikoja mutta en anna sen haitata eläämääni. Tsemppiä kaikille


      • paikat
        myöskin kirjoitti:

        vasta vetämässä mutta haluaisin myöskin kuulla millaista se on?ja onko tuloksia?jos niin millaisia?lääkärit ovat sanoneet mulle että ei tästä enää parannuta mutta kuntoutuksessa mulle voidaan opettaa miten tulen toimeen elämässä/yhteiskunnassa pääni kanssa.mun aivovammani on lähinnä muistin alueella.

        Oma kokemukseni on positiivinen käpylän kuntoutuskeskuksesta ja muista vastaavista paikoista. Itse en ole ollut asiakkaana/kuntoutettavana, mutta oma potilaani on ollut joka onnettomuudessa halvaantunut.

        Eihän sielä ihmeitä pystytä tekemään, mutta siellä esimerkiksi sosiaalityöntekijältä saa paljon uutta tietoa sinulle sopivista palveluista ja tuista, joita välttämättä kunta/vakuutusyhtiö (=maksaja) ei todellakaan oma-aloteisesti tuo julki, jos ei välähdä kysyä. Henkilökunta mukavaa, joustavaa ja huumorintajuista sakkia. Ainahan kylläkin muutama "nirppanokka" löytyy myös.

        Mm. käpylään pitkät jonot, mutta sielä tekevät sit kyllä hyvät suunnitelmat ja lausunnot eteen päin jos olisi tarvetta saada lisää kuntoutusjaksoja. On hyvä, jos edes kerran vuodessa sieltä saa kyseisen jakson, joten kärsivällisyyttä :)

        Tsemppiä :)


      • kirsch
        Minä myös kirjoitti:

        Onko kellään teillä minkäänlaista kokemusta aivovamma kuntoutuksesta kolarin jälkeen ja millaista ja missä? Mitkä on olleet hoitotulokset? Itselläni on hakemukset vetämässä Käpylään kuntoutukseen. Kommenteja otetaan vastaan, Kiitos!

        Olen itse ollut Käpylässä Insure-kuntoutuksessa, sieltä sain valtavan määrän tietoa aivovammasta ja sen kanssa elämisestä. Jatkokuntoutuksena käyn kerran kuukaudessa neuropsykologin juttusilla. Käpylän jakso selkeytti ja auttoi ymmärtämään aivovamman mukanaan tuomia hankaluuksia siinä määrin, että elämä on tällä hetkellä paljon helpompaa, ainakin itsesyytökset ovat vähentyneet:)
        Käpylässä keskustellaan terapeutin kanssa ja ryhmässä, ja tehdään testejä, joilla määritellään aivovammaa. Ihan mukavia ne oli, ja 'henki' Käpylässä on tosi hyvä. Tosin tunsin äitinä pahaa mieltä katsellessani selkäydinvammautuneiden nuorten määrää.
        Toivottavasti pääset Käpylään kuntoutukseen, omat kokemukset sieltä ovat hyvät:)


      • veera.
        LIEVÄ AIVOVAMMA kirjoitti:

        mä olin mökillä noin neljä vuotta sitten ja mulle tapahtui seuraavaa...lähdettiin kaverin kanssa aamulla kauppaan joka olikin kiinni ajateltiin mennä takas mökille ja se kuski alkoi välittömästi kun päästiin autoon kiihdyttämään ja sanoi olevansa ari vatanen tie oli liukas ja märkä koska yöllä oli satanut ja vauhtia noin 80-90km/h tajusin heti et voi helvetti nyt ei voi enää mitään edessä t-risteys ja edelleen kova vauhti ja niin mentiin mettään että kolisi..mulla ei ollut turvavyötä koska en ehtinyt sitä laittamaan kaikki tapahtui niin hetkessä(tietty olis voinut sanoo kuskille et ei lähde ennen liikkeelle kun vyöni on kiinni mutta ei siinä nyt käynyt mielessä että se alkaa ensinnäkään leikkimään)no sitten vintti pimeni ei tiatoo kauanko olin taju pois seuraava muisti kuvani on se kun mulla oli sellainen tunne etten saa henkeä ja mä kuolen ja mua revittiin autosta pois siinä sitten olin ojan pohjalla muistan kun näin mun toisen jalkani niin ajattelin et voi helvetti tosta ei kyllä enää saa jalkaa tehtyä,(tekivätpä kuitenkin)se oli kääntynyt sivulle päin nilkasta asti ja oli sellainen sininen pallo..medi-heli tuli nopeasti ja KIITOS SIITÄ ETTÄ SE KOPTERI ON OLEMASSA koska mä en varmaan enää olisi ilman sitä.ne lääkäritkin oli tosi ihania ja päteviä.no mä sain heti jotain morffiinia suoneen ja ne laittoi mun jalan ja käden takas paikalle sitten sellaseen ilma siteeseen mut vai mikä sen nimi nyt olikaan,,tyksiin kun saavuttiin niin suoraan toimenpide huoneeseen siitä muistan kun lääkäreitä,sairaanhoitajia pyöri kamalasti joka puolella mun ympärilläni ja jossain vaiheessa äitini itki siinä vieressä jotain et eikö mun tytölläni ole enää silmää(onhan mulla,pää oli vaan niin turvoksissa toiselta puolelta ettei silmä näkynyt)Kaikkineen mun vammani olivat,sääriluu poikki,pohjeluu poikki,avomurtuma nilkassa,lonkkamalja murtui,lonkka pois maljasta,lanne murtuma,käsi avomurtuma,kylkiluut paskana,pää kasassa,aivovamma,en mä edes muista kaikkia ilman ettei lunttaa papereista,monivamma potilaaksi ne mua kuitenkin tituleeras,no sitten en muistakkaan taas enää mitään mulle on vaan kerrottu et mut leikattiin heti ja muutaman vuorokauden aikana moneen kertaan,teholla olin jonkun aikaa en muista viikkojen määrää,,enkä oikeastaan muista edes sitä miten pitkään olin yleensäkkään tyksissä kuullut olen että 5 viikkoa ensin tyksissä ja siitä mut siirrettin kaupungin sairaalaan kuntoutumaan,kyllä muuten menee elämän arvot uusix kun paskantaa makuu asennossa pottaan ja toiset pyyhkii perseen,kusi menee pussiin,ja ei pysty ilman toisten apua peseytymään,,ennen nekin olivat itsestään selvyyksiä mutta nyt sitä antaa kummasti arvoa noillekkin asioille.no mutta kuitenkin nyt vasta mulla on todettu ja diaknosoitu aivovamma mm,muistin alueella se on paha,,huomasin sen sillai et kun olin menossa taas jalkaani näyttämään samaan paikkaan missä olin käynyt kaikki nämä vuodet niin mä eksyin sinne sairaalaan reitin piti olla ihan tuttu ja hups,,en osannutkaan enää sinne ja toisinaan en osannut ulos enää sairaaalasta eli mun päässäni pätkii sillai et välillä tulee sellasii bläk outteja.omaiset ja ystävät huomasivat myös sen että en oikeen ole oma itseni kun esim,menin mun kaverin kanssa samaan tuttuun kauppaan ja joka kerta kun lähdettiin sinne niin kysyin aina samaa mistä sinne nyt mentiinkään,,ja kysyn vieläkin,siihen asti ne kaikki sanoivat et olex hiukan pöljä kun aina kysyt tota samaan kunnes sain neurologilta ym,,diaknoosini..ja nyt sitten jatkuu taistelu täälläkin hoidoista,korvaus asioista ym,,eli tälläinen juttu mulla oli kerrottavana..tää on varmaan aika sekavaa luettavaan mut niin on mun päänikin :) kaunista kevättä kaikille.

        Voih...otan osaa. Olet urhea, kun jaksat vielä elää. Itse olisin tappanut itseni tuollaisen jälkeen. (siis jos ei ole parantumismahdollisuuksia)


      • Mari Nenonen
        LIEVÄ AIVOVAMMA kirjoitti:

        mä olin mökillä noin neljä vuotta sitten ja mulle tapahtui seuraavaa...lähdettiin kaverin kanssa aamulla kauppaan joka olikin kiinni ajateltiin mennä takas mökille ja se kuski alkoi välittömästi kun päästiin autoon kiihdyttämään ja sanoi olevansa ari vatanen tie oli liukas ja märkä koska yöllä oli satanut ja vauhtia noin 80-90km/h tajusin heti et voi helvetti nyt ei voi enää mitään edessä t-risteys ja edelleen kova vauhti ja niin mentiin mettään että kolisi..mulla ei ollut turvavyötä koska en ehtinyt sitä laittamaan kaikki tapahtui niin hetkessä(tietty olis voinut sanoo kuskille et ei lähde ennen liikkeelle kun vyöni on kiinni mutta ei siinä nyt käynyt mielessä että se alkaa ensinnäkään leikkimään)no sitten vintti pimeni ei tiatoo kauanko olin taju pois seuraava muisti kuvani on se kun mulla oli sellainen tunne etten saa henkeä ja mä kuolen ja mua revittiin autosta pois siinä sitten olin ojan pohjalla muistan kun näin mun toisen jalkani niin ajattelin et voi helvetti tosta ei kyllä enää saa jalkaa tehtyä,(tekivätpä kuitenkin)se oli kääntynyt sivulle päin nilkasta asti ja oli sellainen sininen pallo..medi-heli tuli nopeasti ja KIITOS SIITÄ ETTÄ SE KOPTERI ON OLEMASSA koska mä en varmaan enää olisi ilman sitä.ne lääkäritkin oli tosi ihania ja päteviä.no mä sain heti jotain morffiinia suoneen ja ne laittoi mun jalan ja käden takas paikalle sitten sellaseen ilma siteeseen mut vai mikä sen nimi nyt olikaan,,tyksiin kun saavuttiin niin suoraan toimenpide huoneeseen siitä muistan kun lääkäreitä,sairaanhoitajia pyöri kamalasti joka puolella mun ympärilläni ja jossain vaiheessa äitini itki siinä vieressä jotain et eikö mun tytölläni ole enää silmää(onhan mulla,pää oli vaan niin turvoksissa toiselta puolelta ettei silmä näkynyt)Kaikkineen mun vammani olivat,sääriluu poikki,pohjeluu poikki,avomurtuma nilkassa,lonkkamalja murtui,lonkka pois maljasta,lanne murtuma,käsi avomurtuma,kylkiluut paskana,pää kasassa,aivovamma,en mä edes muista kaikkia ilman ettei lunttaa papereista,monivamma potilaaksi ne mua kuitenkin tituleeras,no sitten en muistakkaan taas enää mitään mulle on vaan kerrottu et mut leikattiin heti ja muutaman vuorokauden aikana moneen kertaan,teholla olin jonkun aikaa en muista viikkojen määrää,,enkä oikeastaan muista edes sitä miten pitkään olin yleensäkkään tyksissä kuullut olen että 5 viikkoa ensin tyksissä ja siitä mut siirrettin kaupungin sairaalaan kuntoutumaan,kyllä muuten menee elämän arvot uusix kun paskantaa makuu asennossa pottaan ja toiset pyyhkii perseen,kusi menee pussiin,ja ei pysty ilman toisten apua peseytymään,,ennen nekin olivat itsestään selvyyksiä mutta nyt sitä antaa kummasti arvoa noillekkin asioille.no mutta kuitenkin nyt vasta mulla on todettu ja diaknosoitu aivovamma mm,muistin alueella se on paha,,huomasin sen sillai et kun olin menossa taas jalkaani näyttämään samaan paikkaan missä olin käynyt kaikki nämä vuodet niin mä eksyin sinne sairaalaan reitin piti olla ihan tuttu ja hups,,en osannutkaan enää sinne ja toisinaan en osannut ulos enää sairaaalasta eli mun päässäni pätkii sillai et välillä tulee sellasii bläk outteja.omaiset ja ystävät huomasivat myös sen että en oikeen ole oma itseni kun esim,menin mun kaverin kanssa samaan tuttuun kauppaan ja joka kerta kun lähdettiin sinne niin kysyin aina samaa mistä sinne nyt mentiinkään,,ja kysyn vieläkin,siihen asti ne kaikki sanoivat et olex hiukan pöljä kun aina kysyt tota samaan kunnes sain neurologilta ym,,diaknoosini..ja nyt sitten jatkuu taistelu täälläkin hoidoista,korvaus asioista ym,,eli tälläinen juttu mulla oli kerrottavana..tää on varmaan aika sekavaa luettavaan mut niin on mun päänikin :) kaunista kevättä kaikille.

        Hei!
        Olemme markkinointiviestintätoimisto ja olemme tekemässä asiakkaallemme dokumenttielokuvaa onnettomuustilanteesta. Olemme etsineet aitoa tilannetta, jota kuvata filmissä. Tärkeä kriteeri on, että kukaan ei ole kuollut ja että mediheliä on tarvittu paikalle.
        Pystytkö kertomaan lisää onnettomuudestasi ja jos tapauksesi sopisi hakemaamme, niin olisiko mahdollista käyttää tarinaasi pohjakertomuksena?

        Jos mahdollista, ota yhteyttä minuun vaikka sähköpostilla:
        [email protected]


    • Niinnukka

      Kerronpa oman tarinani: Kaveri ajoi autolla, minä istuin hanttimiehen paikalla. Oli hiekkainen tie ja liian kova vauhti...kamu ei saanu jarrutettua kurvissa tarpeeksi nopeasti ja joutui tekemään "nopean" väistöliikkeen, jottei auto olisi mennyt puuta päin.
      Auto heitti pari kertaa ympäri ja jäi lopulta katolleen. Taju TAIS mennä hetkeksi ja sitten iski paniikki. Ovia ei saatu auki, eikä ikkunoitakaan tajuttu heti alkaa availemaan. Käsillä ja öljypullolla hakattiin ikkunoita, josko olisivat vaikka menneet rikki. Kännykkä oli tietenkin säpäleinä jossain auton koloissa. Päällimmäisenä oli mielessä saada apua, sillä pään verenvuoto oli valtavaa. Lopulta kamu sai ikkunan auki ja juoksimme läheiseen taloon pyytämään apua...valitettavasti iäkäs nainen tuli avamaan oven järkyttyneenä.
      Onneksi ambulanssi tuli ja pääsimme hoitoon (koska olimme juuri ylittäneet kahden paikkakunnan rajan jouduimme menemään n. 20 kilometriä kauempana olevaan terveyskeskukseen...)
      Promilleja ei ollut ja turvavyöt oli päällä. Meille tehtiin erittäin selväksi, että ellei vöitä olisi ollut niin olisimme lentäneet ikkunasta ulos, emmekä suurella todennäköisyydellä olisi enää täällä.

      Molemmat pääsimme suht´vähällä... kaverille hieman selkäsärkyä ja mulle päähään 10cm haava ja tikkejä.

      Usein olen tätä asiaa ajatellut ja huokaissut helpotuksesta, "olen elossa"!

      Ole oikeasti iloinen siitä, että olet vielä täällä. Tsemppiä!

      • marenki

        Mulla kans tällanen katollaan olevassa autossa jumittaminen: istuin itse hanttarin paikalla. Rengas puhkesi ja auton perä lähti heittelehtimään. Vastaan tuli autoja ja kuski teki kaikkensa ettei osuttais niihin. Niinpä sitten tajusin että nyt mennään ojaan. Sinne oli vielä muutaman metrin pudotus. Noh, seuraavaksi asia minkä tajusin oli kun kuski kysyi olenko kunnossa. Auto oli jäänyt katolleen ja oli vielä käynnissä ja vilkku oli mennyt päälle. Olin konttausasennossa jumissa autossa. Toisen polven alla tuntui lasinsirut. Pieni hätä tuli, että miten täältä pääsee pois ja silloin säikähdin kun kysyin kuskina olleelta jotain ja meni hetki ennen kuin se vastasi. Ovia ei saatu auki, saati sitten ikkunoista ei mahtunut konttaamaan pois. Ei niissä lasia enää ollut, ainakaan minun puolimmaisessa. Kuski siinä sitten soitteli hätäkeskukseen ja selitti asian. Oma puhelimeni oli jossain hukassa. Meitä vastaantulleet autot pysähtyivät ja sieltä tuli miehiä kysymään miten meille kävi ja ne sitten yrittivät jollain avata kuskin puoleista ovea ja onnistuivatkin siinä. Kuski pääsi kömpimään pois ja minä perässä. Siinä sitten odotimme ambulanssia. Selvisin pelkillä naarmuilla ja mustelimilla sekä päässä olevalla kuhmulla, kuski sai niskatuen muutamaksi päiväksi ja sairaslomaa. Seuraavana päivänä oli luonnollisesti joka paikka kipeä.

        Onneksi meillä molemmilla oli turvavyöt eikä osuttu toisiin autoihin. Tiedä miten siinä sitten olisi käynyt..

        Tuon päivän muistaa kyllä kuin eilisen.


        Jaksamista kaikille!


      • sejostakin

        Idioottit saavat oppia g voimista joka päivä.


    • mlkein 5v

      Oltiin kaverini kanssa menossa mun luo. Oli talvi ja tie ihan kiitettävästi jäässä. Kaverini ajoi reipasta ylinopeutta (120km/h) ja siinä sitten yhdessä mutkassa auto lähti käsistä. Auto pyöri tosi monta kertaa ympäri ja törmäsi puuhun. Outoa on se, että kaverini sai ainoastaan haavan päähän, kun itse makasin monta viikkoa sairaalassa, melkein joka paikka murtuneena...

    • joku vaa

      Rukoile..se on mua ainakin auttanut kovassa tuskassa. Siinä vaan on se jokin voima!! Voimia sulle ja toivottavasti pääset vapaaks tuskasta!!

    • Maailman avaimet

      =Minkä on helppo rakentaa sinne on myös helppo paetakkin.

    • pikku onnettomuudessa

      Ei ilmeisesti voi verrata onnettomuuden uhreja keskenään. Toinen on herkempi toista ja muu elämäntilannekin vaikuttaa. Itse ajoin autoni ympäri ja loukkaannuin vain sen verran että niskä venähti ja oli tuettuna kuukauden. Kuitenkin minulle tuli muutaman kuukauden ajopelko enkä uskaltanut rattiin ollenkaan. Siitä sitten pikkuhiljaa totuttelemalla aloin taas ajaa autoa. Aineellisia vahinkoja tuli kovasti kun ei ollut kaskoa. Hyvä puoli on ollut se että olen ajanut paljon rauhallisemmin tuon kolarin jälkeen ja aina se muistuu mieleen, kun vauhti alkaa kiihtyä liikaa. Toivon kaikille onnettomuuksissa olleille niin henkistä kuin fyysistäkin toipumista, niin pitkälle kuin se nykytietämyksellä ja lääketieteen tasolla on mahdollista. En väheksy kenenkään kolarikokemuksia!

    • Henriikka20

      olivat muutama vuosi sitten kolarissa. Isä ajoi rekan eteen. Äiti selvisi aika vähällä siitä, mutta isä joutui olemaan hoidettavana pari kuukautta. Tuommosen tapahtuman jälkeen meni elämän arvot uusiksi. Positiivinen ajattelu on auttanut vanhempiani. Voimia sinulle=)

    • Olkku

      Vuonna 1987 Luhangan tammijärvellä ajoin 4 kertaa katonkautta ympäri Ladan jonka kyydissä oli 2 kaveriani!Vesisade yllätti soratiellä ja kiristyvä 90 vasen kurvi.Vauhtia oli 110km/h.Lada luisti 34 metriä ojanpenkalla pohjapellin varassa.Repsikan helma otti ekaksi kiinni ja auto nousi kahdelle renkaalle.Penkistä kiinni ja kädet irti ratista.17 metriä Lada meni vielä pyörien 4 kertaa katonkautta ympäri.Selvittiin aika vähällä ja kukaan ei kuollut!Opettavainen kokemus!

    • päkä

      Mun miehellä 14 v auto-onnettomuudesta, monivammapotilaana hoidettiin, taju pois 2,5 vk, aivovamma jäi muistoksi ja työkyvyttömyys. Apua on saatu Nikkenin magneetti- ja infrapunatuotteista valtavasti ja sen vuoksi olemme itsekin lähteneet myymään niitä. Ovat niin hyviä olleet ettei voi olla kertomatta niistä. Elämä ennen Nikkeniä oli "helvettiä", mutta nyt on ihan OK, kun ollaan saatu talouskin kuntoon näillä!!!

    • scapi

      Olin itse kolarissa 14 vuotta sitten,enkä vielä tänäpäivänäkään muista mitä tapahtui,terapiassa olen käynyt koko ajan eikä se auta koska muisti pitäisi ensin toimia,sen jälkeen asialle voisi tehdä jotakin ,mutta koskaan se ei parane täysin,kauheimpia ovat tiedostamattomat pelkotilat ja masennus,mitä olen kokenut.Sama asia varmaan sinullakin,syyllisyys painaa eikä sitä voi pois heittää vaikka kolarissa mikään ei ollut minun syytä,kaveri ajoi kolmion takaa,suoraan eteen.Sanontaa:aika parantaa en kyllä kaikissa tapauksissa usko.

      • päkä

        Kuten kerroin EI HYVÄLLEKIN: meidän perhe on saanut apua Nikkenin magneetti ja infrapunatuotteista. Miehellä ei mitään lääkitystä enää tänäpäivänä, magneetti/infrapuna toimii, työkyvyttömyyseläkkeellä on kyllä. Halu auttaa muita kohtalotovereita valtava!!!


      • scapi
        päkä kirjoitti:

        Kuten kerroin EI HYVÄLLEKIN: meidän perhe on saanut apua Nikkenin magneetti ja infrapunatuotteista. Miehellä ei mitään lääkitystä enää tänäpäivänä, magneetti/infrapuna toimii, työkyvyttömyyseläkkeellä on kyllä. Halu auttaa muita kohtalotovereita valtava!!!

        Kysyisin mitä tämä hoito sisältää ja mitä maksaa ja kuka sitä antaa?Kiitokset vastauksesta!!


      • päkä
        scapi kirjoitti:

        Kysyisin mitä tämä hoito sisältää ja mitä maksaa ja kuka sitä antaa?Kiitokset vastauksesta!!

        Voit käydä katsomassa www.nikkenuk.com sivuja. Tuotteet on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön, kotona, hyvinvointikodin luomalla. Tuotteita voit ostaa suoraan minulta tai sitten jos ostat Nikkenin lisenssin 71 €, silloin saat tuotteet noin 25% halvemmalla ja ostat siis suoraan Nikkeniltä. Mutta siinä olen kyllä sitten apunasi. Jos haluaa jakaa tietoa ystävilleen, tutuilleen, sukulaisilleen sekin on mahdollista ja tienata samalla rahaa. Kun itse on saanut hyviä kokemuksia ei siitä voi olla puhumatta muille, kuten nyt haluaisin auttaa sinua näillä tuotteilla. Meillä ne ovat toimineet koko perheellä ja ennen kaikkea kolarissa vammautuneella miehelläni.


      • verkostomarkkinointi
        päkä kirjoitti:

        Voit käydä katsomassa www.nikkenuk.com sivuja. Tuotteet on tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön, kotona, hyvinvointikodin luomalla. Tuotteita voit ostaa suoraan minulta tai sitten jos ostat Nikkenin lisenssin 71 €, silloin saat tuotteet noin 25% halvemmalla ja ostat siis suoraan Nikkeniltä. Mutta siinä olen kyllä sitten apunasi. Jos haluaa jakaa tietoa ystävilleen, tutuilleen, sukulaisilleen sekin on mahdollista ja tienata samalla rahaa. Kun itse on saanut hyviä kokemuksia ei siitä voi olla puhumatta muille, kuten nyt haluaisin auttaa sinua näillä tuotteilla. Meillä ne ovat toimineet koko perheellä ja ennen kaikkea kolarissa vammautuneella miehelläni.

        sory jos väärässä ?


      • päkä
        verkostomarkkinointi kirjoitti:

        sory jos väärässä ?

        Kyllä on verkostomarkkinointia, siihenhän kaikki isoimmatkin firmat nykypäivänä siirtyvät. Se on se mikä tuottaa. Siitä voi lukea myös kertomiltani nettisivuilta.


    • Iiris64

      Hei!

      En tiedä oletko kokeillut mitään terapioita, mutta voisit tutustua esim.Brandon Baysin:Matkalla kirjaan tai vaihtoehtoisesti EMDR-terapiaan, joka on traumaterapiaa. Hoidetaan silmän liikkeiden avulla. Kuulostaa hölmöltä, mutta on monelle toimiva menetelmä.Vaihtoehtoja on paljon, mutta tuossa kaksi ensimmäistä, jotka tulivat mieleeni sinun tapauksessasi. Toivottavasti ótat onkeesi. Onhan "tilasi" jo jatkunut pidempään ja aika olisi ottaa askel eteenpäin, jotta "teeman" toistuminen loppuisi ja elämä jatkuisi. Kaikkea hyvää sinulle! Iiris

    • Ei hyvä

      Olin muutaman päivän pois koneelta ja huomasin,että mun(vuodatukseni)on kirvottanu melkosen älämölön mun poissaollessani.En kaikkia viestejä lukenu,mutta sanotaan nyt että tottakai mä selvisin kuiteski hyvin ku aattelee kuinka monelle samanlaisen mällin ajaneelle on käyny.Elin vaan sitä ennen niin täysin erilaista elämää,että nykyisyys on katkeroittanu näin jälkeen päin ja sen takia valitin kurjuuttani tännekkin.

      • TjeiTjei

        Ystävänpäivänä tuli 11 vuotta täyteen kun olin samanlaisessa kolauksessa kuin sinäkin. Onni onnettomuudessa, olin yksin, juuri pikkuiseni päivähoitoon vieneenä. He eivät olisi selviytyneet.

        Olin 4kk pyörätuolissa ja opettelin uudestaan kävelemään. Olin kuitenkin suht' kivuton, vaikka isoja operaatioita alaraajoilleni tehtiinkin, nykyään joka paikkaa särkee ja kulumat ovat erityisen kipeitä. Masis, jota podin vajavaisen liikkumiseni takia ei ollut mitään verrattuna vakuutusyhtiön kiusaamisen aiheuttamiin fiiliksiin. Itsetunto oli nollilla, uudelleenkoulutukseen en päässyt, virkailija sössi kerta kerran jälkeen asiani, tunsin itseni mitättömyydeksi, joka roikkui yhteiskunnan tuilla ja keikkahommilla, vaikka aluksi haluja olisi ollut kiivetä vaikka kuuhun. Menetin hyvän ammatin ja työpaikan kolarissa.

        9 vuotta onnettomuuden jälkeen sain vihdoinkin opiskeluluvan ja tällä hetkellä elämä hymyilee uuden ammatin ja "kunnollisen" työpaikan takia

        Mistä minä iloni revin? Kun uusi aamu nousee, nousen itse sängystäni, keitän itse kahvini, vedän verhot ikkunan edestä itse... tiedän jo, että aikani täällä on rajallinen ja huomista ei välttämättä tulekaan, otan tästä päivästä irti kaiken minkä saan, enkä elä "sitten kun" - elämää.

        *Ontuu nivelet kitisten pois pelipaikalta*


    • Itse selvisin hengissä

      Tapahtumasta noin 15 vuotta.Törmäsimme siltapilariin 120 km tuntivauhdilla koska edellä ajanut auto kiilasi meidät ohitustilanteessa ulos koska lähti ohittamaan samaan aikaan katsomatta peileistä.Turvavyö pelasti mut.Auto törmäsi siltapilariin kuskin ovi edellä ja paiskautui apukuskin kyljelle maahan jossa minä olin ja auto syttyi vielä palamaan.Onneksi neuvokas siviiliajossa ollut palomies sammutti palon.Siitä kiitos vielä hänelle!Apu kesti tulla tuskalliset 20 minuuttia kunnan rajojen takia.Meidät hitsattiin katon kautta pois ja poikakaverini kuoli paareille.Sitä ei voinut uskoa tapahtuneeksi,mitään kriisiapua ei siihen aikaan tajuttu vielä antaa.Henkisesti olin riekaleina monta vuotta mutta jollain tahdon voimalla selvisin uuteen elämään.Noin 10 vuotta kolarista hakeuduin psykologin juttusille vaikka elämäni oli jo muuten kunnossa:2 lasta ja aviomies.Mutta tällaiset tapahtumat jäävät niin syvälle mielen kiemuroihin että tuppaavat pullahtamaan jossain vaiheessa kuitenkin ulos ellei niitä työstä ammattilaisen avulla.Myös ainainen autossa matkustuspelko on jäänyt,itse ajaessa en niinkään pelkää..Että kaikesta sitä voi selvitä mutta helppoa se ei ole ollut! Voimia sinulle ja ollaan iloisia kun ollaan hengissä!

    • Nimetön

      Lisää tehoo autoihin ,niin voidaan näyttää kuka on kunkku tiepäällä.Ps muistaakaa jättää aivot kotiin kun lähdette autoileen..

      • Kilowatti

        Voi hyvää päivää. Auton tehohan se ratkaiseekin sen kuka kolaroi ja missä...ja taitaa se suurin syypää kuolinkolareihinkin olla auton kilowatit.
        Itseasiassa auton moottoriteho on ainoa syypää myös siihen, miksi ei ole maailmanrauhaa vielä saatu aikaiseksi.

        Sä voisit ottaa ne aivot narikasta muulloinkin kuin lähtiessäsi ajamaan sitä tasaisen varmaa 36,5 km/h nopeuttasi sillä alitehoisella kinnerilläsi.


      • raiteri
        Kilowatti kirjoitti:

        Voi hyvää päivää. Auton tehohan se ratkaiseekin sen kuka kolaroi ja missä...ja taitaa se suurin syypää kuolinkolareihinkin olla auton kilowatit.
        Itseasiassa auton moottoriteho on ainoa syypää myös siihen, miksi ei ole maailmanrauhaa vielä saatu aikaiseksi.

        Sä voisit ottaa ne aivot narikasta muulloinkin kuin lähtiessäsi ajamaan sitä tasaisen varmaa 36,5 km/h nopeuttasi sillä alitehoisella kinnerilläsi.

        Niinpä niin.

        Aivot ne on minullakin ja kinneri.
        Volvo V70 AWD CX turboautomaatti. Ja kulkeekin
        vielä kovaa, mutta en koskaan aja sillä kovaa!

        Lue noi minun aikaisemmat kommentit kaahareista
        ja niiden aiheuttamista onnettomuuksista, sekä
        vakuutusmaksujen ja verojen/yhteiskunnan kulujen
        korotuksien syistä.

        Juuri sinunkaltaisten kuskien takia palokunnal-
        la on aina leikkurit ja vesipainelaitteet mukana
        että saavat pestä asfaltin ja leikata romut.


    • 3 kolaria elämässä

      Ite en oo suuremmin miettiny näitä asioita ja elämä on ihanaa.
      Eka kolari oli kun ajettiin kaverin kanssa moottripyörällä fiiatin kylkeen noin 70 km/h vauhdissa. 10 m ilmalento ja kipeä nilkka siitä seurasi ei muuta. Kävi hyvä tuuri kun kummalekkaan ei käyny pintanaarmuja pahemmin.
      Toisen ajoin noin 8 v sitten. Ajoin autolla suoraa tietä kun vastaan tullut auto kääntyi suoraan eteen. Sitä ajo n.60v mieshenkilö ja se sano ettei huomannu. 90-100 km/h suoraa pappan auton oikeeseen etupörään. Mulla oli vielä sellaisia pieniä ikkunoita auton kyydissä. Auto singhanti osumasta oikealle ja löin pään sivuikkunan pilariin ja ei tullu kun kuhmu päähän ja farkur hajos polvesta. Sille pappallekkaan ei tapahtunut mitään. Yks niistä ikkunoista tuli niskatuen vierestä ja osu rattiin. Kävi tosi hyvää tuuria kun ei osunu mihinkään. Molemmat autot meni lunastukseen.
      Viimeisin kolari tpahtu nelisen vuotta sitte. Ajoin tarktorin kanssa nokkakolarin. Se käänty kans eteen. Siinä tulikin sitte jo vahinkoja. Alaleuka hajos 6 kohtaa. Vasemmalla puolella oli 4 pirstaleista murtumaa. Oikea ohimo hajos ja oikea silmän ympärystä ja silmän pohja murtu. Aivkalvon repeämä ja muita kallon murtumia päähän. Vakava aivovamma oli seurauksena.
      Mutta nyt oon kuntoutunut todella hyvin. Tossakin olis voinu henki mennä mutta tais tuurilla olla taas asiaa. Suotta noita suuremmin miettii ja aina voi miettiä kuinka hyvä munkki kävi että hengissä pysyi.

      • Näänää

        Älä mene enää rattiin sinussa on jokin vika. Keleen ei satu noin paljoa jos ihmisiksi ajaa. Muille jotka joutuu vaaratilanteeseen, miettikää valmiiksi. Tilanne päällä tarttee ajatella järkevästi pysyä rauhallisena, eikä missään tapauksessa lopettaa ajamista.


    • elämä jatkuu,rekkakuski(nai...

      ite kerran tulin toukokuisena aamuyönä helsingistä
      kuletusmessuilta pois ja silmiä paino kovasti.. aattelin et jaksan ajaa, mut matka loppu 5km ennen kotipihaa.. uni tuli ja nukahin rattiin.. siellä pyörittiin 5 kertaa auton mukana ylös ja alas, lopuks isoon kiveen..autosta ei ollu mitään jälellä mut itellä ei ollu muuta kun vain selkä kipee...ja toisella kerral sit olintöissä tuolla tien päällä ku joku "mielenvikanen" ajoi suoraan autollaan mun ajaman yhistelmän alle..oli kyllä aika shokki tilanne ku ei pystyny tekemään mitään...tuntuu et ei ihmisillä ole paljoo järkee ku toistan alla ajaa, mut siinä se onkii jos ajaa kallioon nii korkeintaa halvaantuu, mut jos ajaa rekan alle nii varmasti kuolee..kyll aina saa olla varuillaan tuoll tien päällä..onneks on ollu suojelusenkeli tähän asti matkassa ja toivon et on edeskin....

      • v:tun narisijat

        omapa oli häpees. väsyneenä ajaminen on vaarallisempaa kuin promillen känni. aja tästä lähtien vaan rullatuolia.


    • Kas kun selvisit. 3 viikkoa taju kankaalla. Tuo on jo ihmeitten ihme.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1766
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1468
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1153
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1106
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1101
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1089
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1074
    Aihe