8 vaiko 9 tuumainen..

pallo hukassa

olen käsittänyt , että 9 tuuman rihlanousulla oleva piippu olis tarkempi,kuin esim 8"?...Mistä johtuu ja mihin perustuu em .seikka....jos nimittäin näin on.?
Olen ostamassa lintukivääriä ja 6.5mm olis mielessä....kitos vastauksista.

31

5709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pituus

      luodin paino ja ennenkaikkea pituus ratkaisevat rihlannousun sopivuuden.
      katseleppa noita luodinvalmistajien esitesivuja, muutamat ilmoittavat luodin yhteydessä rihlannousun vaatimukset.

      • Vasaralaturi

        Lisseenpä että ylleesä liia jyrkän rihlanoosu kanssae on helepompi ellee ku liia loevan


    • LaMag

      Kuten yllä todettiin niin riippuu luodin painosta.

      Jyrkempi vakavoi raskaan ja loivempi kevyen, toisaalta ääritapauksissa "ylivakavoituminenkaan" ei ole hyväksi(yleensä kyllä juurikin päinvastoin)

      Jos ostat tehdasasetta on niissä yleensä se "keskiarvo" nousu joka toimii perus luotipainoilla.

      • Vasaralaturi

        ..muksautti kivvee. Ee se luotiloette paeno vua pittuus ratkasoo. Elä levittele harhaluuloo. Elä yritäkkä selittöö, että paenava on aena pitempi.


    • mie.321

      Käsittääkseni luodin lähtönopeus vaikuttaa luodin vakautumiseen yhdessä rihlan nousun kanssa.
      hidas/raskas luoti=jyrkempi rihlan nousu jotta luoti vakavoituu ja päin vastoin nopea/kevyt luoti loivava rihlan nousu jotta ei lähtisi pyörimään liikaa

      • Vasaralaturi

        Sama koskoo sinuvakkii. Taajattekkii olla nuita eralle.net ukkoloeta!


      • LaMag
        Vasaralaturi kirjoitti:

        Sama koskoo sinuvakkii. Taajattekkii olla nuita eralle.net ukkoloeta!

        Myönnän että meni vähän väärin tuo juttu....Siis rihlannousuun vaikuttaa LUODIN PITUUS kuten Vasaralaturi tuossa kertoikin. On olemassa joku "varman päälle" laskenta kaavakin (en muista) millä tuo nousu lasketaan mutta käsittääkseni jos optimia haetaan pitää se testata ampumalla ja myös rihlan kiertosuunnalla on vaikutusta osuma pisteeseen suhteessa piippulinjaan....Oikealle kiertävä vetää oikealla...

        Helposti vaan tulee ajatelleeksi "rakas=pitkä" mutta eihän se aina noin olekaan.


      • sir Greenhillin

        yhtälöstä tuon rihlannousun: rihlannousu (kalibereina)= 150/luodin pituus (kalibereina)
        esim. luodin kaliberi on 7,82(.308") ja pituus 34,3 mm (1.35").
        Lasketaan luodin pituus(34,3)kaliberina=34,3/7,82=4.4 kaliberia.
        Rihlannousu=150/4,4=34,1 kaliberia josta mennään rihlannousuun millimetreinä=34,1x7,82=267 mm eli 10,5"
        Siinä on sir Greenhillin yhtälö jolla saadaan se varman päälle rihlan nousu.
        Kasa-ammunta on eri laji, jossa käytetään loivaa rihlan nousua ja sillä saavutetaan marginaalinen luodin vakavoituminen. Se ei välttämättä toimi esim. pakkassäässä.


      • Vasaralaturi
        sir Greenhillin kirjoitti:

        yhtälöstä tuon rihlannousun: rihlannousu (kalibereina)= 150/luodin pituus (kalibereina)
        esim. luodin kaliberi on 7,82(.308") ja pituus 34,3 mm (1.35").
        Lasketaan luodin pituus(34,3)kaliberina=34,3/7,82=4.4 kaliberia.
        Rihlannousu=150/4,4=34,1 kaliberia josta mennään rihlannousuun millimetreinä=34,1x7,82=267 mm eli 10,5"
        Siinä on sir Greenhillin yhtälö jolla saadaan se varman päälle rihlan nousu.
        Kasa-ammunta on eri laji, jossa käytetään loivaa rihlan nousua ja sillä saavutetaan marginaalinen luodin vakavoituminen. Se ei välttämättä toimi esim. pakkassäässä.

        Jos on vaekeuksii vakkaantumisessa, niin lisätään usvoo putkeen. Meekäläene ampuu 22 Hornetilla 3,2g- ja 22-250 asseella 70gr luotiloeta. Vihreemäe mukkaa iha viäri.


      • että olet
        Vasaralaturi kirjoitti:

        Jos on vaekeuksii vakkaantumisessa, niin lisätään usvoo putkeen. Meekäläene ampuu 22 Hornetilla 3,2g- ja 22-250 asseella 70gr luotiloeta. Vihreemäe mukkaa iha viäri.

        onnesi löytänyt. ja saat olla oikeassa. hyvä niin.
        mutta tuota kaaviotahan et nurin saa.
        ja omasihan saat pitää omanasi.


      • mie.321
        Vasaralaturi kirjoitti:

        Sama koskoo sinuvakkii. Taajattekkii olla nuita eralle.net ukkoloeta!

        mikä sama minua nyt koskoo?Eihän minua edes satu mihinkään paikkaan.Sinusta on tullut kova poika kommentoimaan ilman että perustelet.

        Jospa taas valaisisit meitä miten tämä nyt oiken menee?


      • mie.321
        sir Greenhillin kirjoitti:

        yhtälöstä tuon rihlannousun: rihlannousu (kalibereina)= 150/luodin pituus (kalibereina)
        esim. luodin kaliberi on 7,82(.308") ja pituus 34,3 mm (1.35").
        Lasketaan luodin pituus(34,3)kaliberina=34,3/7,82=4.4 kaliberia.
        Rihlannousu=150/4,4=34,1 kaliberia josta mennään rihlannousuun millimetreinä=34,1x7,82=267 mm eli 10,5"
        Siinä on sir Greenhillin yhtälö jolla saadaan se varman päälle rihlan nousu.
        Kasa-ammunta on eri laji, jossa käytetään loivaa rihlan nousua ja sillä saavutetaan marginaalinen luodin vakavoituminen. Se ei välttämättä toimi esim. pakkassäässä.

        eikö luodin lähtönopeus vaikuta luodin
        "lento käytökseen"ollenkaan?


      • vaikuttaa
        mie.321 kirjoitti:

        eikö luodin lähtönopeus vaikuta luodin
        "lento käytökseen"ollenkaan?

        kyllä vaikuttaa, monesti hyvinkin paljon. kokeiltiin hyväkäyntisen .308 kiväärin kanssa asiaa latailemalla aliäänipatruunoita ja hajonta kasvoi
        hämmästyttävän suureksi vaimentimen kanssa. normaali metsästyspatruuna kävi ilman vaimenninta ja vaimentimen kanssa melko pienelle osuma-alalle.
        30mm ja silleen.


      • Vasaralaturi kirjoitti:

        Jos on vaekeuksii vakkaantumisessa, niin lisätään usvoo putkeen. Meekäläene ampuu 22 Hornetilla 3,2g- ja 22-250 asseella 70gr luotiloeta. Vihreemäe mukkaa iha viäri.

        Mistä sinä olet saanut kaksviiskymppiseen semmoisen piipun joka sylkee ne 70 grainin luodit tauluun oikein päin? Käsittääkseni kyseiset luodit on tarkoitettu papupyssyyn eikä varmintkivääriin.


      • hornaday.
        k0rh0nen kirjoitti:

        Mistä sinä olet saanut kaksviiskymppiseen semmoisen piipun joka sylkee ne 70 grainin luodit tauluun oikein päin? Käsittääkseni kyseiset luodit on tarkoitettu papupyssyyn eikä varmintkivääriin.

        Jos vähän viitsit seurata Mr.Vasaralaturin kirjoittelua niin,sillähän on aseita ja niihin liittyvää rekvisiitta vaikka muille jakaa.


      • Vasaralaturi
        että olet kirjoitti:

        onnesi löytänyt. ja saat olla oikeassa. hyvä niin.
        mutta tuota kaaviotahan et nurin saa.
        ja omasihan saat pitää omanasi.

        Minkää tähe et laskeskele. Siinähä ne Vihreemäen kuaviot nollaatu. Meekälääne ampuukii luotiloeta eekä tarvii kaavioeta. Hepskukkuu sullekkii!


      • Vasaralaturi
        k0rh0nen kirjoitti:

        Mistä sinä olet saanut kaksviiskymppiseen semmoisen piipun joka sylkee ne 70 grainin luodit tauluun oikein päin? Käsittääkseni kyseiset luodit on tarkoitettu papupyssyyn eikä varmintkivääriin.

        Ku piette omina tietoloenne voen kertoo meekäläesellä oleva 15 kipalette tulasseeta.Patruunoeta on osta ollenkaa muihi ku 22LR ja 12/70 asseesii. Mitä nyt hylsylöetä esim 22Hornettii, 9,3x57:n, 22-250:n. 357 maximumii osti aekoonaa 1000patruunoo. Siihenkää en tarvii ostoo vaekka onnii kaks asetta. No kerrompa vieläe että 22-250 asseesee on teetetty ahas T-patruunapesä. Rihlannoosussa vähä vuskasinnii ku laetettii 12" vaekka siihe kuuluu 14". Sae on alunperi ollu paljo järreempi ja siihe voe kuttoo kunno panokset ja sen mukkaaset lätönoppeevet.


      • Vasaralaturi
        vaikuttaa kirjoitti:

        kyllä vaikuttaa, monesti hyvinkin paljon. kokeiltiin hyväkäyntisen .308 kiväärin kanssa asiaa latailemalla aliäänipatruunoita ja hajonta kasvoi
        hämmästyttävän suureksi vaimentimen kanssa. normaali metsästyspatruuna kävi ilman vaimenninta ja vaimentimen kanssa melko pienelle osuma-alalle.
        30mm ja silleen.

        Olku sulla ies oekee ruuti(N-310 tae N-320. Nyt tul ikkää N-32C elikkä Silver Star). Jos sulla vieläe oekee.308-12" rihlannoosu, niin luotiloella ee passoo olla paenoo yl 9,7 rammoo. Meekäläese lattoomat kääp iha hollillee BR-mykistimellä. Olko muute käänti kohallaa näellä iänettömäks tarkotetuilla mällilöellä ilma vaemenninta?


      • hornady
        Vasaralaturi kirjoitti:

        Olku sulla ies oekee ruuti(N-310 tae N-320. Nyt tul ikkää N-32C elikkä Silver Star). Jos sulla vieläe oekee.308-12" rihlannoosu, niin luotiloella ee passoo olla paenoo yl 9,7 rammoo. Meekäläese lattoomat kääp iha hollillee BR-mykistimellä. Olko muute käänti kohallaa näellä iänettömäks tarkotetuilla mällilöellä ilma vaemenninta?

        Kirjoitin näköjää asiattoman herjauksen vasaralaturista. Pyydän vilpittömästi anteeksi naurettavaa käytöstäni. Olen vieelä niin tietämätön näissä aseasioissa.


      • Vasaralaturi.
        Vasaralaturi kirjoitti:

        Olku sulla ies oekee ruuti(N-310 tae N-320. Nyt tul ikkää N-32C elikkä Silver Star). Jos sulla vieläe oekee.308-12" rihlannoosu, niin luotiloella ee passoo olla paenoo yl 9,7 rammoo. Meekäläese lattoomat kääp iha hollillee BR-mykistimellä. Olko muute käänti kohallaa näellä iänettömäks tarkotetuilla mällilöellä ilma vaemenninta?

        Kaverini tyrkyttää minulle, ilman korvausta, 243:sta. Se on Husqvarna jostain 60-luvulta. Paukkuja ja holkit seuraa aseen mukana. Luotien ja hylsyjen saannissa ei tule olemaan ongelmia. Lataan itse, tosin en omista vasarasarjaa.

        Kysymykseni: Millainen peli k.o. ase on? Hevosmiehet kertoilevat, että kaliberissa on ilmennyt ongelmia esim. luodin vakautumisessa. Jos näin on, niin minkä tyyppiselle/mittaiselle luodille aseet yleensä on suunniteltu ja millaisia lähtönopeuksia eri luodeille tarvitaan.

        Olen ajatellut asetta kauris- ja lintumetsälle, pahviakin olisi tarkoitus puhkoa mahdollisimman tarkasti.

        Mitä mieltä olet?


      • Vasaralaturi
        Vasaralaturi. kirjoitti:

        Kaverini tyrkyttää minulle, ilman korvausta, 243:sta. Se on Husqvarna jostain 60-luvulta. Paukkuja ja holkit seuraa aseen mukana. Luotien ja hylsyjen saannissa ei tule olemaan ongelmia. Lataan itse, tosin en omista vasarasarjaa.

        Kysymykseni: Millainen peli k.o. ase on? Hevosmiehet kertoilevat, että kaliberissa on ilmennyt ongelmia esim. luodin vakautumisessa. Jos näin on, niin minkä tyyppiselle/mittaiselle luodille aseet yleensä on suunniteltu ja millaisia lähtönopeuksia eri luodeille tarvitaan.

        Olen ajatellut asetta kauris- ja lintumetsälle, pahviakin olisi tarkoitus puhkoa mahdollisimman tarkasti.

        Mitä mieltä olet?

        Tien tässä alakajaisiks taekatempun ja muutun Handloaderiksi. Prässillä minäkin lataan. Tosin minulla on Sakon vasarasupistusholkkeja joihin tehty kierteet prässiä varten. Husqvarna on miellyttävä ase. Kontrolloitu syöttö eikä mitään hempuli-irtolippaita. Tuskin hevosmiehet kertoneet Husqvarna vaikeuksista. Aseessa on normaalisti 10"-rihlannousu. Ruotsalaiset ovat näissä jutuissa normaaleja. Minulla on Norman hylsyjä laatikollinen(tarkoitus murjoa niistä 22-250:a). Niissä on ollut 6,5g:n luodit.Se paino .243:n normaalisti raskain ja Lapuan vastaava Mega 25mm pitkä. Ei ei pitäisi olla vakautumisvaikeuksia.


      • kaikkenlaista
        k0rh0nen kirjoitti:

        Mistä sinä olet saanut kaksviiskymppiseen semmoisen piipun joka sylkee ne 70 grainin luodit tauluun oikein päin? Käsittääkseni kyseiset luodit on tarkoitettu papupyssyyn eikä varmintkivääriin.

        Luotehajahan voi ampua mutta tarkkuus tai kasat on eri asia.
        Ei kannata kaikkea uskoa. Amerikkalaisilla luotitehtailijoilla on paljon asiasta tietoa ja jopa Rekyylin asetoimitta Uronen kertoo sen ettei .223 luoti esim. Lapuan 69gr vakavoidu 12" rihlan nousulla.


      • Handloader
        Vasaralaturi kirjoitti:

        Tien tässä alakajaisiks taekatempun ja muutun Handloaderiksi. Prässillä minäkin lataan. Tosin minulla on Sakon vasarasupistusholkkeja joihin tehty kierteet prässiä varten. Husqvarna on miellyttävä ase. Kontrolloitu syöttö eikä mitään hempuli-irtolippaita. Tuskin hevosmiehet kertoneet Husqvarna vaikeuksista. Aseessa on normaalisti 10"-rihlannousu. Ruotsalaiset ovat näissä jutuissa normaaleja. Minulla on Norman hylsyjä laatikollinen(tarkoitus murjoa niistä 22-250:a). Niissä on ollut 6,5g:n luodit.Se paino .243:n normaalisti raskain ja Lapuan vastaava Mega 25mm pitkä. Ei ei pitäisi olla vakautumisvaikeuksia.

        Lähti viesti liian aikaisin. Tämä .243 alkaa olla jo ns.ylikaliperi eli luoti ohuenlainen hylsyyn verrattuna. Tahtoo sanoa kun paineet alkavat nousta, ne nousevat kiivaasti. Jos tyydyt esim 5,8g-luoteihin niin N-140 nopeinta kyseeseen tulevaa. Sillä nopeudet jätettävä alle 900m/s. 6,5g-luodeilla oltava jo N-160. Sillä voi lada kyllä 5,8 luotejakin ja tietysti nopeammiksi n.920m/s. Edellä olevan voit unohtaa kun ostat N-550 ruutia. Sillä voi ladata molemmat painoluokat ja n.50m.nopeammaksi. Itselläni ei ole .243.asetta. 22-250 jälkeen loikka .308, 30-06 ja 9.3. Toivottavasti olet lataillut jo aikaisemminkin. Ruuti hankkiessasi pyydä Vihtavuoren ilmainen latauopasvihkonen.


      • Vasaralaturi
        Handloader kirjoitti:

        Lähti viesti liian aikaisin. Tämä .243 alkaa olla jo ns.ylikaliperi eli luoti ohuenlainen hylsyyn verrattuna. Tahtoo sanoa kun paineet alkavat nousta, ne nousevat kiivaasti. Jos tyydyt esim 5,8g-luoteihin niin N-140 nopeinta kyseeseen tulevaa. Sillä nopeudet jätettävä alle 900m/s. 6,5g-luodeilla oltava jo N-160. Sillä voi lada kyllä 5,8 luotejakin ja tietysti nopeammiksi n.920m/s. Edellä olevan voit unohtaa kun ostat N-550 ruutia. Sillä voi ladata molemmat painoluokat ja n.50m.nopeammaksi. Itselläni ei ole .243.asetta. 22-250 jälkeen loikka .308, 30-06 ja 9.3. Toivottavasti olet lataillut jo aikaisemminkin. Ruuti hankkiessasi pyydä Vihtavuoren ilmainen latauopasvihkonen.

        Kerroeha jo latannees ennennii. Saakutin handloader lässyttel lopuks iha jootavia. Mainihtel jo kuitennii nuita ruutiloetae mittee ylleesä lattoojilta löötyy. Lycka till dig.


      • Vasaralaturi
        kaikkenlaista kirjoitti:

        Luotehajahan voi ampua mutta tarkkuus tai kasat on eri asia.
        Ei kannata kaikkea uskoa. Amerikkalaisilla luotitehtailijoilla on paljon asiasta tietoa ja jopa Rekyylin asetoimitta Uronen kertoo sen ettei .223 luoti esim. Lapuan 69gr vakavoidu 12" rihlan nousulla.

        ja mittee kertoo. Kyllä se vua vakkaatuu ja tarkasti kääpi. Ota Urone mukkaa ja lyyvää vettoo.Miärätkee €-miärä varajonne mukkaa. Ottakee kuitennii huomioo, että minä otan se niiku nami lapselta. Eehä se tietekkää millää 222 tae 223-luikulla vakkaavu. Mulla on kylläe 223-luikku. En oo siinä kokkeellu. Sitä varte on tää 22-250 Mauseri.


      • Tikan
        Vasaralaturi kirjoitti:

        ja mittee kertoo. Kyllä se vua vakkaatuu ja tarkasti kääpi. Ota Urone mukkaa ja lyyvää vettoo.Miärätkee €-miärä varajonne mukkaa. Ottakee kuitennii huomioo, että minä otan se niiku nami lapselta. Eehä se tietekkää millää 222 tae 223-luikulla vakkaavu. Mulla on kylläe 223-luikku. En oo siinä kokkeellu. Sitä varte on tää 22-250 Mauseri.

        Tuolla Tikan tacticalilla .223 ja Steyrin tactical
        .223 vakautuu tuommonen 69graininen luoti ja menee
        suoraan.
        Tiijähäntä noista mausereista 12" rihlan nousulla.
        Kuhanpahan huiskit.


      • loaderille.
        Vasaralaturi kirjoitti:

        Kerroeha jo latannees ennennii. Saakutin handloader lässyttel lopuks iha jootavia. Mainihtel jo kuitennii nuita ruutiloetae mittee ylleesä lattoojilta löötyy. Lycka till dig.

        Aluksi pahoittelu nimimerkin köytöstä, se tuli vahingossa, - vain piste erotti sen orginaalista orginellista.

        Olen lataillut jo pidemmän aikaa, määrällisesti ehkä paljonkin. Itselle 53R:lle poltettavaa ja kavereiden kanssa lähinnä näitä hirvikalibereja sekä 222-kal. Tähän mennessä olen pitäytynyt noissa Vihtavuoren ruudeissa, toimineet niissä latauksissa mitä on tarvittu. Latailut ovat tehty N133 - N160 ruudeilla, suosien yleenä hieman nopeampia etsien luotien keskinkertaisia nopeuksia. "Tappiin " olen ladannut lähinnä hirvipaukut. Näissä hitaammissa ruudeissa olen moittinut niiden suuresta partikkelikoosta johtuvaa huonoa juoksevuutta. Nyt taitaa olla aika kokeilla muitakin ruuteja, koska N160 taitaa juosta huonohkosti annostelijasta 243:n hylsyyn.

        Siispä, millaisia ovat nämä N500 ja H400 sarjan ruudit latausominaisuuksiltaan? Eli luistavatko ne sutjakkaasti ja varmasti annostelijasta hylsyyn. Omalla ruutikauppiaalla en ole niitä muistaakseni kaapissa nähnyt, löytyykö niitä muilta kauppiailta vai täytyykö olla ruudinkeksijä löytääkseen?

        Että tällaista. Terveisiä toivotteloo tämä Ruutiukko.


      • Reloader
        loaderille. kirjoitti:

        Aluksi pahoittelu nimimerkin köytöstä, se tuli vahingossa, - vain piste erotti sen orginaalista orginellista.

        Olen lataillut jo pidemmän aikaa, määrällisesti ehkä paljonkin. Itselle 53R:lle poltettavaa ja kavereiden kanssa lähinnä näitä hirvikalibereja sekä 222-kal. Tähän mennessä olen pitäytynyt noissa Vihtavuoren ruudeissa, toimineet niissä latauksissa mitä on tarvittu. Latailut ovat tehty N133 - N160 ruudeilla, suosien yleenä hieman nopeampia etsien luotien keskinkertaisia nopeuksia. "Tappiin " olen ladannut lähinnä hirvipaukut. Näissä hitaammissa ruudeissa olen moittinut niiden suuresta partikkelikoosta johtuvaa huonoa juoksevuutta. Nyt taitaa olla aika kokeilla muitakin ruuteja, koska N160 taitaa juosta huonohkosti annostelijasta 243:n hylsyyn.

        Siispä, millaisia ovat nämä N500 ja H400 sarjan ruudit latausominaisuuksiltaan? Eli luistavatko ne sutjakkaasti ja varmasti annostelijasta hylsyyn. Omalla ruutikauppiaalla en ole niitä muistaakseni kaapissa nähnyt, löytyykö niitä muilta kauppiailta vai täytyykö olla ruudinkeksijä löytääkseen?

        Että tällaista. Terveisiä toivotteloo tämä Ruutiukko.

        Kun kauan sitten aloitin latauksen ostin halvan LEE-perfekt annostelijan koska en tiennyt jatkuuko harrastus. Se on vaan kestänyt ja pysynyt tarkkana. On jäänyt hommaamatta "parempi".Kaikki pistooli ja kivääriruudit juoksevat hyvin sen läpi. Lataan kuten sinäkin yleensä nopeimmalla mahdollisella kaliperiin sopivalla ruudilla. Tulee vähemmän palojätteitä piippuunja luodin re´ät ovat puhtaammat. Joskus lataan "sopimattomallakin" kun teen äänenvaimentajalatauksia. Olen käyttänyt N-540 ja ja -550 ruuteja. Ne jouksevat mielestäni vielä paremmin annostelijasta kuin N-100 sarjalaiset. Mainitsit jotain H-ruudeista. Mahdoitko tarkoittaa Hodgdon-ruuteja. Minulla ollut josku H-414. Sekin juoksi aivan hyvin LEE annosteliassa. Siinä pidetään hylsyä alassuin olevassa suppilossa. Ainoastaan 22 Hornetin kanssa hankaluuksia kun ohutkaulainen hylsy sujahtaa suppilon kurkkuun. .17- kal hylsyihin pitäsi saada pienempireikäinen suppilo. En tiedä mikä annostelija sinulla on. Joissakin saattaa ruuti holvaantua ja annokset pielessä. Annostelijaa käytettäessä pitäisi liikkeet tehdä aina samalla tavalla ja laitteen olla tiukasti kiinni. Minulla tapana siirrellä kampea niin, että se kolahtelee lievästi ääriasentoihinsa ja täräyttelee ruudin vaivatta säiliöstä annossylinteriin ja sieltä hylsyyn. Aikoinaan kun latasin 300m paukkuja, otin annostelijasta vaakaan lievästi pienemmän annoksen ja tiputin sirottelijalla loput. Nykyisin en viitsi käyttää tätä hitaampaa menetelmää, koska vuosien aikana olen oppinut suht.tarkaksi annostelijalla.


      • Reloader
        Reloader kirjoitti:

        Kun kauan sitten aloitin latauksen ostin halvan LEE-perfekt annostelijan koska en tiennyt jatkuuko harrastus. Se on vaan kestänyt ja pysynyt tarkkana. On jäänyt hommaamatta "parempi".Kaikki pistooli ja kivääriruudit juoksevat hyvin sen läpi. Lataan kuten sinäkin yleensä nopeimmalla mahdollisella kaliperiin sopivalla ruudilla. Tulee vähemmän palojätteitä piippuunja luodin re´ät ovat puhtaammat. Joskus lataan "sopimattomallakin" kun teen äänenvaimentajalatauksia. Olen käyttänyt N-540 ja ja -550 ruuteja. Ne jouksevat mielestäni vielä paremmin annostelijasta kuin N-100 sarjalaiset. Mainitsit jotain H-ruudeista. Mahdoitko tarkoittaa Hodgdon-ruuteja. Minulla ollut josku H-414. Sekin juoksi aivan hyvin LEE annosteliassa. Siinä pidetään hylsyä alassuin olevassa suppilossa. Ainoastaan 22 Hornetin kanssa hankaluuksia kun ohutkaulainen hylsy sujahtaa suppilon kurkkuun. .17- kal hylsyihin pitäsi saada pienempireikäinen suppilo. En tiedä mikä annostelija sinulla on. Joissakin saattaa ruuti holvaantua ja annokset pielessä. Annostelijaa käytettäessä pitäisi liikkeet tehdä aina samalla tavalla ja laitteen olla tiukasti kiinni. Minulla tapana siirrellä kampea niin, että se kolahtelee lievästi ääriasentoihinsa ja täräyttelee ruudin vaivatta säiliöstä annossylinteriin ja sieltä hylsyyn. Aikoinaan kun latasin 300m paukkuja, otin annostelijasta vaakaan lievästi pienemmän annoksen ja tiputin sirottelijalla loput. Nykyisin en viitsi käyttää tätä hitaampaa menetelmää, koska vuosien aikana olen oppinut suht.tarkaksi annostelijalla.

        Sama moka; esikatselusta livahti viesti.Piti vielä mainita harvoin lataavani tappiin. Paine lisääntyy näet melkein progressiivisesti verrattuna nopeuteen. Näissä "ylikalipereissa" se polttaa piipun alkupäätä huomattavasti enemmän kuin "normaaleissa". Taisipa käydä niin, että toivoteltava Ruutiukolle jo hyväähuomenta!


      • Vasaralaturi
        Tikan kirjoitti:

        Tuolla Tikan tacticalilla .223 ja Steyrin tactical
        .223 vakautuu tuommonen 69graininen luoti ja menee
        suoraan.
        Tiijähäntä noista mausereista 12" rihlan nousulla.
        Kuhanpahan huiskit.

        Mauser ollii alunperi 308. Tietin siihe sen 22-250 paksu- ja ahtaspesäse piippujutu 12" noosulla. Kääp kaekkiruokane tos tarkasti omilla lattaaksilla. Oon ostanna Lapuva ja remingtonnii hylsylöetä. Osti aluks luatikon Sakolaesia ja vaehoen luovit. Ku aloin lattoomaa niitä uuvellee, huomasi jotta 11 hylsyssä nallitaskut mäsikitty viturallee. Lähettivät tilallen kaks laatikkoo hylsyjä ku kerroin ettee patruunat oekee jaksa kiinostoo. Mukkaa tul kans sveesiläene linkkari.


    • Anonyymi

      Minulla on uusi CZ Alpha 600 6,5 reedmoor. Vaimentimena Freyr De Keivik 196. Tammikuussa kävin kaksi kertaa 150m radalla. Ensimmäisellä kerralla hain osumat tauluun. Toisella reissulla ammuin jo tosimielessä ja pakkasta oli -10-15 astetta. Ammuin SB molemmat ja Federal Berger ja molemmat scenarit. Näytti siltä että scenarit ja Federal kävivät melkein samaan reikään. Kun ilmat lämpiävät niin testaan kaikki linnustukseen sopivat patruunat. Kolme laukausta hitaalla tahdilla ja kuuden laukauksen jälkeen puhdistus. Hyvin mielenkiintoista on tulossa. Ajoin myös piipun sisään nailonharjalla ja Oulun Asetarvikkeen aineilla. Nyt olen hankkinut messsinkiharjan ja sille sopivan liuottimen. Nailonharjaan ei saa käyttää muuta kuin sopivaa liuotinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe