Heipsan! Olisin kiinnostunut tietämään ortodoksihäistä enemmän, olen itse ortodoksi, kihlattuni luterilainen. Haluaisimme ortodoksiset häät.Minulla on muutama toive häistäni, nimittäin haluaisin tumman hääpuvun, onko ortodoksikirkolla joku erityinen kanta häävaatetuksiin? Missä kirkoissa avioliittoon yleensäkin vihitään? Asumme Helsingissä, onko kukaan täältä suunnalta mennyt ortodoksimenoin naimisiin?
kiitos jo etukäteen vaivautuneille!
Ortodoksihäätkö?
3
491
Vastaukset
- yksi linkki
ei ehkä vastaa kysymyksiin vaatetuksesta, mutta itse seremoniasta kylläkin.
http://www.naimisiin.info/haaopas/ortodoksi.html - ortodoksisessa kirkossa
vihitään avioliittoon, ehkä luostarien kirkkoja lukuun ottamatta. Helsingissä erityisen hyvä vihkikirkko on mielestäni Pyhän Kolminaisuuden kirkko.
Ortodokseilla on tietyt ajat jolloin Ei vihitä avioliittoon. Nämä ajat ovat joulupaaston loppupuoli ja joulunpyhät 12.12-6.1. ja suuren paaston ja pääsiäisen aikana (tänä vuonna)19.2-15.4 ja Herran äidin paaston aikana 1.8-15.8.
Kirkko ei ota kantaa hääparin vaatetukseen, paitsi että morsiamella ei tule olla kruunua tai tieraa päässä koska kirkossa on vihkikruunut, joilla pari kruunataan. - hassukissa
En tiedä tarkkaan miten suomessa, mutta venäjällä ei saa olla tummasävyistä pukua, varsinkaan punaista. Valkoinen tai pastellinsävyinen on suotavin. Huivia ei tarvitse välttämättä olla jos on huntu, huntu ei kuitenkaan saa peittää kasvoja. Jos puku on avonainen on suositeltavaa peittää olkapäät vaikkapa hartiahuivilla.
Tiistai, torstai ja lauantai eivät ole vihkipäiviä. Myöskään paaston aikana ei vihitä. On myös muita rajoituksia joita en itse tarkkaan muista.
Meillä suunnitelmissa vihkiminen Pietarissa, jos vaan onnistuu :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3815380Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit151292- 103895
- 78821
- 41793
Haikeaa miten kaikki meni
Ei ole rohkeutta enää nähdä. Koska pelkään, että haavat aukeaa. Ikävä on silti, vaikka en vastannut...tiedät mihin.56767- 49766
- 56764
Kuinka monesti olet itkenyt?
Kuinka monesti olet itkenyt kuluneen viikon aikana toisen ihmisen takia? Itse itken joka kerta, kun joku sanoo jotain i132763Asentajako putosi radiomastosta
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss43749