Hommasin loppuvuodesta 2001 Passatin, ajettu n 46tkm ostohetkellä. Tuossa tutkiskelin kesärenkaita ja ne näyttäis olevan enemmän tai vähemmän kuluneet ulkoreunaltaan. Osa enemmän osa vähemmän. Hankala siinä mielessä kun ei renkaissa ollut mitään merkintojä eli millä paikoilla ne on pyörineet autossa. Ohjauskulmat olen jo tsekkauttanut ja ne pitäs olla OK.
Mikäs on seuraava tarkistuskohde?
Ei kai esim. alhaiset ilmanpaineet ole voineet aiheuttaa kulumista
ulkoreunalta?
Passat 2001 renkaat kuluu ulkoreunalta
16
7399
Vastaukset
- Nikkari
Kyllä viittaisi vahvasti aurauskulmiin. Otettiinko tarkistuksessa huomioon renkaittesi leveys ? Esim. tavallista leveämmät renkaat edellyttävät usein aurauskulmien pienentämistä. Jospa kulmat on korjattu juuri ennen kuin ostit auton ? Tai renkaat eri autosta ?
- Passat -00
Sama juttu täälläkin, ostin aikoinaan reilut 60tkm ajettuna. Huomasin saman ilmiön; renkaat kuluneet selvästi enemmän ulkoreunoilta. Missä muuten tarkistutit ohjauskulmat, merkkihuollossa vai rengasliikkeessä?
Joku sanoi, että varsinkin eturenkaat kuluis aina enemmän ulkoreunoilta (kääntymiset). Mutta ei ole kyllä entisissä autoissani näin epätasaisesti renkaat kuluneet. No, toivottavasti joku osaa valottaa asiaa..- Tmex
jos ny 195 sijaan on 205 alla niin tartteeko kulmat säätää rengasliikkeessä koska leveämpi kumi säädetään erilailla ja merkkiliike laittaa vain "ohjearvojen" sisään?
- Pertsa
Passatissani on kyllä ihan vakiot alkuperäiset peltivanteet ja olettaisin että myös alkup.renkaat (koko 195/65-15, eli ei mitkään "ylileveät"). Kulmat tarkistutin merkkiliikkeessä ja heidän mukaansa ne on ohjearvoissaan.
Joo ja ei kyllä mullakaan entisessä Ventossani ollut minkäänlaista ongelmaa tuon suhteen. Renkaat kuluivat tasaisesti koko pinnaltaan. Ja vielä kun vaihteli eturenkaiden ja takarenkaiden paikkaa joka toinen vuosi niin ne kaikissa oli suurinpiirtein samanverran aina kulutuspintaa. - Pertsa
Tmex kirjoitti:
jos ny 195 sijaan on 205 alla niin tartteeko kulmat säätää rengasliikkeessä koska leveämpi kumi säädetään erilailla ja merkkiliike laittaa vain "ohjearvojen" sisään?
Passatissani on kyllä ihan vakiot alkuperäiset peltivanteet ja olettaisin että myös alkup.renkaat (koko 195/65-15, eli ei mitkään "ylileveät"). Kulmat tarkistutin merkkiliikkeessä ja heidän mukaansa ne on ohjearvoissaan.
Joo ja ei kyllä mullakaan entisessä Ventossani ollut minkäänlaista ongelmaa tuon suhteen. Renkaat kuluivat tasaisesti koko pinnaltaan. Ja vielä kun vaihteli eturenkaiden ja takarenkaiden paikkaa joka toinen vuosi niin ne kaikissa oli suurinpiirtein samanverran aina kulutuspintaa. - Nikkari
Pertsa kirjoitti:
Passatissani on kyllä ihan vakiot alkuperäiset peltivanteet ja olettaisin että myös alkup.renkaat (koko 195/65-15, eli ei mitkään "ylileveät"). Kulmat tarkistutin merkkiliikkeessä ja heidän mukaansa ne on ohjearvoissaan.
Joo ja ei kyllä mullakaan entisessä Ventossani ollut minkäänlaista ongelmaa tuon suhteen. Renkaat kuluivat tasaisesti koko pinnaltaan. Ja vielä kun vaihteli eturenkaiden ja takarenkaiden paikkaa joka toinen vuosi niin ne kaikissa oli suurinpiirtein samanverran aina kulutuspintaa.Aurauskulmien vaikutus renkaiden kulumiseen vaihtelee suuresti rengas- ja automerkeittäin. Esimerkkeinä omista kokemuksistani :
-185 mm renkaan vaihtaminen 205:ksi ilman kulmien tarkastusta -> renkaat sakoille kesässä.
-Aurauskulman poikkeama 0.5 mm ihannearvosta, mutta kuitenkin toleranssialueella -> todella ikävä ajaa ja renkaiden ulkosyrjät sileni silmissä.
Aurauskulmien säätö on usein niin ikävä homma, että se jätetään tekemättä jos ollaan nippa-nappa toleranssialueella. Sitäpaitsi, esimerkiksi omassa kotikaupungissani löytyy ainoastaan yhdeltä korjaamolta asianmukaiset mittarit. Ja kyseessä ei ole minkään merkin virallinen huolto. - Nikkari
Pertsa kirjoitti:
Passatissani on kyllä ihan vakiot alkuperäiset peltivanteet ja olettaisin että myös alkup.renkaat (koko 195/65-15, eli ei mitkään "ylileveät"). Kulmat tarkistutin merkkiliikkeessä ja heidän mukaansa ne on ohjearvoissaan.
Joo ja ei kyllä mullakaan entisessä Ventossani ollut minkäänlaista ongelmaa tuon suhteen. Renkaat kuluivat tasaisesti koko pinnaltaan. Ja vielä kun vaihteli eturenkaiden ja takarenkaiden paikkaa joka toinen vuosi niin ne kaikissa oli suurinpiirtein samanverran aina kulutuspintaa.Aurauskulmien vaikutus renkaiden kulumiseen vaihtelee suuresti rengas- ja automerkeittäin. Esimerkkeinä omista kokemuksistani :
-185 mm renkaan vaihtaminen 205:ksi ilman kulmien tarkastusta -> renkaat sakoille kesässä.
-Aurauskulman poikkeama 0.5 mm ihannearvosta, mutta kuitenkin toleranssialueella -> todella ikävä ajaa ja renkaiden ulkosyrjät sileni silmissä.
Aurauskulmien säätö on usein niin ikävä homma, että se jätetään tekemättä jos ollaan nippa-nappa toleranssialueella. Sitäpaitsi, esimerkiksi omassa kotikaupungissani löytyy ainoastaan yhdeltä korjaamolta asianmukaiset mittarit. Ja kyseessä ei ole minkään merkin virallinen huolto. - Nikkari
Pertsa kirjoitti:
Passatissani on kyllä ihan vakiot alkuperäiset peltivanteet ja olettaisin että myös alkup.renkaat (koko 195/65-15, eli ei mitkään "ylileveät"). Kulmat tarkistutin merkkiliikkeessä ja heidän mukaansa ne on ohjearvoissaan.
Joo ja ei kyllä mullakaan entisessä Ventossani ollut minkäänlaista ongelmaa tuon suhteen. Renkaat kuluivat tasaisesti koko pinnaltaan. Ja vielä kun vaihteli eturenkaiden ja takarenkaiden paikkaa joka toinen vuosi niin ne kaikissa oli suurinpiirtein samanverran aina kulutuspintaa.Voi fu..ing foorumi. Saisivat fixata tämänkin kuntoon.
- VW mies
Tuttu ilmiö itelläni oli 2001 TDI passatissa sama ongelma käytin huollossa tarkistuttamassa kulmat huoltomies sano että kulmat on toleransseissa mutta sanoi että voi vähän säätää niitä, säätäminen auttoi kuluminen ulkoreunoilta loppui. Ilmapaineita kannattaa myös nostaa, renkaan maahantuoja sanoi että he suosittelevat huomattavasti korkeampia paineita kuin rengasliikkeet.
- Tmex
Mulla on ollut ongelmia vain Nokian renkaiden kanssa. Ne ei ollut tarkastiu ottaen pyöreät. Niitä sain palauttaa 2 kpl takuuseen, harmi kun en vaihtanut noiden kahden merkkiä samalla muuksi, tai tuskin se olisi edes onnistunut.
- TDI99
Ostin juuri uudet kesäkumit Passattiin. Continental Premium Contactit 205/55R16. Rengasasentaja suositteli 2.9 bar paineita. Kovilta arvoilta tuntuvat. Olen ajanut tähän mennessä 2.4-2.5 bar arvoilla (merkkiliikkeen suositukset).
Kummallista, että polttoainetankin luukussa olevat lukemat ovat 2.1-2.2. Ketä uskoa? - VW mies
TDI99 kirjoitti:
Ostin juuri uudet kesäkumit Passattiin. Continental Premium Contactit 205/55R16. Rengasasentaja suositteli 2.9 bar paineita. Kovilta arvoilta tuntuvat. Olen ajanut tähän mennessä 2.4-2.5 bar arvoilla (merkkiliikkeen suositukset).
Kummallista, että polttoainetankin luukussa olevat lukemat ovat 2.1-2.2. Ketä uskoa?continentalin renkaat minullakin oli ja aika samoja paineita maahantuoja suositteli minullekin. Mutta varaudu siihen contit kuluu todella nopeasti.
- Tmex
VW mies kirjoitti:
continentalin renkaat minullakin oli ja aika samoja paineita maahantuoja suositteli minullekin. Mutta varaudu siihen contit kuluu todella nopeasti.
Kovilla paineilla koitetaan kompensoida sitä että rengas kuluu? Maahantuoja ajattelee omaa leipäänsä, kun huomaat että Contit kuluu auton suosituspaineilla ajellen et osta toista satsia enää Conteja...turvallisuusfriikki ajelisi juuri niillä paineilla millä autonvalmistaja suosittelee ja muistaisi nostaa .3 baria kun muija, anoppi ja kesämökki kamat kaljoineen on mukana :-)
- VW mies
Tmex kirjoitti:
Kovilla paineilla koitetaan kompensoida sitä että rengas kuluu? Maahantuoja ajattelee omaa leipäänsä, kun huomaat että Contit kuluu auton suosituspaineilla ajellen et osta toista satsia enää Conteja...turvallisuusfriikki ajelisi juuri niillä paineilla millä autonvalmistaja suosittelee ja muistaisi nostaa .3 baria kun muija, anoppi ja kesämökki kamat kaljoineen on mukana :-)
Mulla contit meni yhdessä kesässä noin 14000km alkoi jo kulumaindikaattori näkymään otin maahantuojaan yhteyttä, joka väitti että paineet on ollu liian alhaiset vaikka kumit oli kuluneet tasaisesti, päivien kinastelun ja renkaiden tutkimisen jälkeen suostuivat korvaamaan uusista renkaista lähes puolet. En kyllä enää conteja ottanut, pienenä vihjeenä kannattaa vaihtaa puolessa välissä kesää renkaat edestä taakse niin riittää vielä seuraavalle kesälle.
- TDI99
VW mies kirjoitti:
Mulla contit meni yhdessä kesässä noin 14000km alkoi jo kulumaindikaattori näkymään otin maahantuojaan yhteyttä, joka väitti että paineet on ollu liian alhaiset vaikka kumit oli kuluneet tasaisesti, päivien kinastelun ja renkaiden tutkimisen jälkeen suostuivat korvaamaan uusista renkaista lähes puolet. En kyllä enää conteja ottanut, pienenä vihjeenä kannattaa vaihtaa puolessa välissä kesää renkaat edestä taakse niin riittää vielä seuraavalle kesälle.
puhutko Premium Contacteista vai mistä? Ja mikä nopeusluokka?
- VW mies
TDI99 kirjoitti:
puhutko Premium Contacteista vai mistä? Ja mikä nopeusluokka?
just premiumeista ja H luokan kumit 195/65 15
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324681Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152638Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642493Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252445- 321827
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321641Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501335- 661304
- 821241