3-CCD vs. pikselimäärä

2-,4-,6-TNT

Olen tässä hankkimassa digivideokameraa ja olen nyt hieman kahden vaiheilla valitako tri-CCD kennollinen 800.000 pikselin kamera, vai samanhintainen yksinkertaisella mutta pikselimäärältään suuremmalla kameralla. Molemmat tietenkin myös samaa formaattia (mini-dv).

Törmäsin täällä Digiootin aiemmin kirjoittamaan lauseeseen: "Videokameran pikselimäärä ei vaikuta millään tavalla nauhalle tallentuvan videokuvan laatuun, se on kaikissa DV-kameroissa sama.".

Eikö tuo suurempi pikselimäärä nyt kuitenkin takaa hieman tarkemman kuvanlaadun (vaikka ei joutavaa digizoomia käyttäisikään)?

Olen tullut siihen lopputulokseen, että 3-CCD on parempi hankinta, koska lopullisen tallenuksen tulen aina tekemään dvd:lle, joka siis on resoluution suhteen joka tapauksessa pullonkaula (720x576=414720). Paremmat värit myöskin vaikuttanevat kuvan "tarkkuuteen" paremman kontrastin kautta.

Toivottavasti joku jaksaisi hieman valaista näiden eri tekijöiden vaikutusta lopputulokseen. Kiitän, katse eteenpäin, lepo.

2

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpö.

      Digiootti tais tarkoittaa lähinnä sitä että se pikselimäärä joka lopulta videolle tallentuu on joka tapauksessa dv:llä se 720x576 (oli 414 720 px, alle puoli magapix).

      Mutta tottakai kennon ja optiikan laatu vaikuttaa kuvaan. Kolmekennoinen on parempi kuin yksikennoinen.

      dv:llä ja dvd:llä muuten on sama tarkkuus, erona on se etä dvd-kuva on pakatumpaa, vähän sama kuin pakkaisit bmp-kuvan jpg:ksi.

    • Firewireless

      Kyllä 3CCD on pääsääntöisesti parempi vaihtoehto, koska niiden optiset ominaisuudetkin on yleensä venytetty hitusen paremmiksi kuin 1CCD kameroissa. Yksi kennoisia voi pitää periaatteessa selkeinä kuluttajakameroina, kun 3CCD alkaa lähentelemään jo semipro-osastoa.

      3CCD:n etu on nimenomaan värierottelussa, joka niissä on parempi. Jokainen pääväri(RGB) tallentuu oman kennon kautta, jolloin voidaan ajatella sen tapahtuvan puhtaamapana.

      Toki yksikennoisetkin on parantuneet huomattavasti ja parhaimpien mallien suorituskyky on jopa parempaa kuin huonoimpien kolmikennoisten. Kannattaa ehkä miettiä, mitä eroa oma äiti kuvassa näkee, kun hän katsoo tuotoksiasi televisio ruudulta. EN usko eron olevan mitenkään merkittävä. Absoluuttiseen kuvanlaatuun, kun vaikuttaa niin moni muukin asia kuin kennokoko tai niiden lukumäärä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe