3-CCD vs. pikselimäärä

2-,4-,6-TNT

Olen tässä hankkimassa digivideokameraa ja olen nyt hieman kahden vaiheilla valitako tri-CCD kennollinen 800.000 pikselin kamera, vai samanhintainen yksinkertaisella mutta pikselimäärältään suuremmalla kameralla. Molemmat tietenkin myös samaa formaattia (mini-dv).

Törmäsin täällä Digiootin aiemmin kirjoittamaan lauseeseen: "Videokameran pikselimäärä ei vaikuta millään tavalla nauhalle tallentuvan videokuvan laatuun, se on kaikissa DV-kameroissa sama.".

Eikö tuo suurempi pikselimäärä nyt kuitenkin takaa hieman tarkemman kuvanlaadun (vaikka ei joutavaa digizoomia käyttäisikään)?

Olen tullut siihen lopputulokseen, että 3-CCD on parempi hankinta, koska lopullisen tallenuksen tulen aina tekemään dvd:lle, joka siis on resoluution suhteen joka tapauksessa pullonkaula (720x576=414720). Paremmat värit myöskin vaikuttanevat kuvan "tarkkuuteen" paremman kontrastin kautta.

Toivottavasti joku jaksaisi hieman valaista näiden eri tekijöiden vaikutusta lopputulokseen. Kiitän, katse eteenpäin, lepo.

2

937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpö.

Digiootti tais tarkoittaa lähinnä sitä että se pikselimäärä joka lopulta videolle tallentuu on joka tapauksessa dv:llä se 720x576 (oli 414 720 px, alle puoli magapix).

Mutta tottakai kennon ja optiikan laatu vaikuttaa kuvaan. Kolmekennoinen on parempi kuin yksikennoinen.

dv:llä ja dvd:llä muuten on sama tarkkuus, erona on se etä dvd-kuva on pakatumpaa, vähän sama kuin pakkaisit bmp-kuvan jpg:ksi.

• Firewireless

Kyllä 3CCD on pääsääntöisesti parempi vaihtoehto, koska niiden optiset ominaisuudetkin on yleensä venytetty hitusen paremmiksi kuin 1CCD kameroissa. Yksi kennoisia voi pitää periaatteessa selkeinä kuluttajakameroina, kun 3CCD alkaa lähentelemään jo semipro-osastoa.

3CCD:n etu on nimenomaan värierottelussa, joka niissä on parempi. Jokainen pääväri(RGB) tallentuu oman kennon kautta, jolloin voidaan ajatella sen tapahtuvan puhtaamapana.

Toki yksikennoisetkin on parantuneet huomattavasti ja parhaimpien mallien suorituskyky on jopa parempaa kuin huonoimpien kolmikennoisten. Kannattaa ehkä miettiä, mitä eroa oma äiti kuvassa näkee, kun hän katsoo tuotoksiasi televisio ruudulta. EN usko eron olevan mitenkään merkittävä. Absoluuttiseen kuvanlaatuun, kun vaikuttaa niin moni muukin asia kuin kennokoko tai niiden lukumäärä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5467
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3622
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2126
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1931
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      33
      1864
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1823
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1683
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19