Hei!
Mulla on tommonen 8kk koira ja muuten kohtalaisen kiltti ja rauhallinen, mutta..
Useasti olen tullut nyt kotiin koulusta/töistä ja se on sillä välin napannut jostain jotain minun tavaroitani, joita on sitten purrut piloille. Jos esim.vessan ovi jää auki, käy hän nappaamassa meikkipussini ja tuhoaa sen sisällön. Viime päivinä hän on tuhonnut pikkusoittimiani, joita keräilen. Nyt kun tulin kotiin, oli hän tuhonnut pyöränlukon, joka odotti eteisessä.
Näille tuhoamisille ei sinällään ole järkeä. Joku tavara saattaa olla koiran ulottuvilla pitkiäkin aikoja ja ihan yhtäkkiä hän päättääkin ottaa sen ja tuhota.
Kaikki tuhoamiset tapahtuvat, kun olen poissa kotoa. Joskus minun läsnä ollessani hän yrittää jotain ottaa suuhunsa ja pääsen torumaan. Mutta miten torun koiraa, kun hän on tuhonnut jotain jo monta tuntia sitten? Koirahan luulee, että minä huudan vain siitä ilosta, että tulen kotiin. :D
Miten saan opetettua koirani tästä pois vai odotanko vielä joitakin kuukausia/vuosia, että tapa loppuu? :S
Help me!
HELP koira järsii tavaroita
33
4528
Vastaukset
- ota selvää
ja kerää tietoa eroahdistuksesta. täälläkin eri "loosseissa" paljon kirjoituksia. ensiapuna: pienennä koiran oleskelutilaa, kun on yksin, esim. yhteen huoneeseen, sinne vrsikippo, puruluita, ei mitään palloja: intoutuu liikaa, radio hiljaiselle. voit myös hankkia d a p -haihduttimen,tietoa löytyy netistä ja apteekeista. jaksamisia!!
- miinuliini
Onko koirallasi leluja? Sellaisia joita voi purra? Niitä olisi hyvä olla ja voit koitaa keksiä koirallesi tekemistä siksiaikaa, kun olet poissa. Esim: Laitat vaikka koiralle johonkin paikkaan josta koira ei helpolla saa raksuja, raksuja tai jotain muonaa. Kun koira yrittää ottaa sitä sieltä pois sillä on tekemistä vähäksi aikaa. Jos nuo ei tepsi niin en tiedä muuta kuin, että viet koiran johonkin hoitoon.
- hannebal
Niin tosiaan jäi kertomatta, että toki koiralla on virikettä kotona poissa ollessani: pehmoleluja, puruluita, Qulan-pallo(jota ei oikein vielä osaa käyttää) ja sitten radio on päällä. Tein hänelle ennen vielä sellaisia ongelmaleluja, että laitoin raksuja ja namuja maitotölkkiin ja tölkki ruttuun. Sitten se tölkki toisen tölkin sisään. Ongelmana oli vain se, että kun tulin kotiin, koira kävi vasta sitten nappaamassa lelun suuhunsa ja tuhosi sen.
Eroahdistusta tämä varmaan on, mutta onko tietoa, että voisiko tämä loppua tietyssä iässä? koiralla kuitenkin virikettä on.
Opiskelijana (tai muutenkaan) ei ole mahdollisuutta koiralle mitään päiväkodin tyyppistä hoitoa hankkimaan. - oli...
hannebal kirjoitti:
Niin tosiaan jäi kertomatta, että toki koiralla on virikettä kotona poissa ollessani: pehmoleluja, puruluita, Qulan-pallo(jota ei oikein vielä osaa käyttää) ja sitten radio on päällä. Tein hänelle ennen vielä sellaisia ongelmaleluja, että laitoin raksuja ja namuja maitotölkkiin ja tölkki ruttuun. Sitten se tölkki toisen tölkin sisään. Ongelmana oli vain se, että kun tulin kotiin, koira kävi vasta sitten nappaamassa lelun suuhunsa ja tuhosi sen.
Eroahdistusta tämä varmaan on, mutta onko tietoa, että voisiko tämä loppua tietyssä iässä? koiralla kuitenkin virikettä on.
Opiskelijana (tai muutenkaan) ei ole mahdollisuutta koiralle mitään päiväkodin tyyppistä hoitoa hankkimaan.myös pentu sellanen että se ei syöny herkkuja, vasta kun sitte ku joku tuli kotiin. Meillä koiruus oppi tuon herkuttelun vähä myöhemmällä iällä, ja siten että se sai tollasen puuhapallon sillonkin kun oltiin kotona.
Sun kannattaa aluksi koittaa rajata koiran oleskelualuetta. Poista kaikki sellanen mitä koira vois syödä ja mitä et halua sen tuhoavan.
Käytätkö koiran aamulla ennen kouluun lähtöä pitkällä lenkillä? Nyt tarkotan ihan kunnon lenkkiä, enkä vain pissakakka korttelirallia. Tuo vois olla yks keino, koska koira ois sitten väsynyt kotiin jäädessään eikä sillä ois virtaa tuhota paikkoja.
Ala myös harjottamaan koiraa yksinoloon ihan muutamasta sekunnista lähtien. Menet ovesta ulos, jos koira on kiltisti, palkkaat sen heti. Sitten pidennät aikaa.
Meillä koira oppi jos oli tuhonnut jotain että teki väärin kun näytti tuhottua tavaraa koiralle ja piti puhuttelun matalalla äänellä. - STOP kokonaan
hannebal kirjoitti:
Opiskelijana (tai muutenkaan) ei ole mahdollisuutta koiralle mitään päiväkodin tyyppistä hoitoa hankkimaan.Ai jos olisin tiennyt koirista jotakin etukäteen, olisin päässyt paljon helpommalla. Jos koiralle tekee lelusia, joiden sisällä vielä on nami, niin tuohan pikkuisissa aivonystyröissään päättelee : repiminen ==> sallittua ==>seuraa vielä namin saanti. Repiminen muutenkin on koiruleista mukavaa, kun ne villikoirina ollessaan repivät kilpaa riistaa riekaleiksi, sitä ei saisi kannustaa jos haluaa huushollin pysyvän ehjänä. Voin kertoa, että meillä tuosta kannustuksesta seurasi pikkutavaroiden jälkeen sohvan ym huonekalujen repiminen. Kaikki koristetyynyt on hajotettu. Auton sisustuksen pehmikkeet on riekaleina ym. ym. Ei koira osaa erottaa tavaroista, mikä on sallittu ja mikä ei.Viikonloppuisin on hyvä pitää myös "lukujärjestystä" yllä. Aamulenkin jälkeen seuraa hiljaiseloa siihen asti, kun normaalisti tullaan kotiin. Koira tottuu paremmin siihen, että makoillaan laiskana iltapäivään asti. Minä laitoin koirannappuloita puuhapalloon aamulla niin että se joutui koko ruokansa syömään sieltä. Siinä riitti puuhaa vähäksi aikaa. Väsytin myös aamulenkin jälkeen pienillä aivojumppaa vaativilla tehtävillä. Esim. sukan etsiminen tai tottisliikkeitä. Tälläisinä päivinä koira ei puuhastellut niin paljoa. Kun ihmiset saapuvat kotiin riemastuu koira suunnattomasti. Jos riehumista on yritetty hillitä, niin se purkaa innostuksen muulla tavalla. Meillä tuodaan tennispalloa tai muuta lelua leikittäväksi. Siksi se sinunkin koirasi repii sen lelusen. Meillä ei repiminen johtunut eroahdistuksesta, vaan siitä, että koira oli terve ja aktiivinen. Sen mielestä oli sallittua repiä mitä vaan, kun oli kerran siihen nameilla kannustettu.
- meillä ei
STOP kokonaan kirjoitti:
Ai jos olisin tiennyt koirista jotakin etukäteen, olisin päässyt paljon helpommalla. Jos koiralle tekee lelusia, joiden sisällä vielä on nami, niin tuohan pikkuisissa aivonystyröissään päättelee : repiminen ==> sallittua ==>seuraa vielä namin saanti. Repiminen muutenkin on koiruleista mukavaa, kun ne villikoirina ollessaan repivät kilpaa riistaa riekaleiksi, sitä ei saisi kannustaa jos haluaa huushollin pysyvän ehjänä. Voin kertoa, että meillä tuosta kannustuksesta seurasi pikkutavaroiden jälkeen sohvan ym huonekalujen repiminen. Kaikki koristetyynyt on hajotettu. Auton sisustuksen pehmikkeet on riekaleina ym. ym. Ei koira osaa erottaa tavaroista, mikä on sallittu ja mikä ei.Viikonloppuisin on hyvä pitää myös "lukujärjestystä" yllä. Aamulenkin jälkeen seuraa hiljaiseloa siihen asti, kun normaalisti tullaan kotiin. Koira tottuu paremmin siihen, että makoillaan laiskana iltapäivään asti. Minä laitoin koirannappuloita puuhapalloon aamulla niin että se joutui koko ruokansa syömään sieltä. Siinä riitti puuhaa vähäksi aikaa. Väsytin myös aamulenkin jälkeen pienillä aivojumppaa vaativilla tehtävillä. Esim. sukan etsiminen tai tottisliikkeitä. Tälläisinä päivinä koira ei puuhastellut niin paljoa. Kun ihmiset saapuvat kotiin riemastuu koira suunnattomasti. Jos riehumista on yritetty hillitä, niin se purkaa innostuksen muulla tavalla. Meillä tuodaan tennispalloa tai muuta lelua leikittäväksi. Siksi se sinunkin koirasi repii sen lelusen. Meillä ei repiminen johtunut eroahdistuksesta, vaan siitä, että koira oli terve ja aktiivinen. Sen mielestä oli sallittua repiä mitä vaan, kun oli kerran siihen nameilla kannustettu.
koskaan pentuaikana annettu mitään revittäväksi koiralle namipalkalla. Koira kyllä rakasti varastaa nenäliinoja ja silppusi sen salaa sekunnin murto-osassa ympäri lattioita. Torut sai heti ja repiminen oli aina kiellettyä.
Vessapaperirullalelun se sai sitten hieman isompana, kun ymmärsi ettei sitä tarvitse pelätä ja hokas namit siellä sisällä. Mutta vessapaperirulla systeemiäkään koiralle ei koskaan anneta ilman valvontaa. Hän ei siis saa repiä rullaa lopuksi kun on avannut sen ja syönyt namit. Koira odottaa aina yhtä innolla namirullaa, mutta ei tuhoa sitä sen jälkeen ikinä koska se on kiellettyä.
Kuminen namipallo on ainoa mikä jätetään koiralle kun yksin jää. Koskaan ei ole koira mitään kotona tuhonnut yksin ollessaan (paitsi niitä nenäliinoja aluksi). Miksi, koska alusta asti on opetettu että repiminen ei ole sallittua vaikka se hauskaa onkin.
- älä unohda
Älä ensinnäkin unohda sitä vessan ovea auki tai muita tärkeitä asioita koiran ulottuville. muuten sitten tässä tulikin jo hyviä vinkkejä muilta.
- *Helena*
Koirasi voi kärsiä eroahdistuksesta (mitä jo tuolla ehdotettiinkin), mutta se voi olla yksinkertaisesti tylsistynyt.
Pitää muistaa, että jos samat lelut ovat päivästä toiseen käytettävissä, eivät ne koiraa jaksa kiinnostaa. Parhaat lelut kannattaa pitää kaapissa, ja antaa koiralle vain silloin tällöin. Kaikki koirat eivät myöskään osaa tai halua leikkiä yksin, joten lelut eivät aina auta.
Paras ehdotus olisi juurikin tuo kunnon lenkki aamulla. Eikä vain fyysistä virikettä, vaan myös henkistä. Harvaa koiraa ehtii aamulenkillä fyysisesti loppuun kuluttaa. Leiki siis koirasi kanssa, opeta sille temppuja ja kouluta sitä ahkerasti aamuisin (ei kuitenkaan heti kun koira on herännyt).
Älä myöskään kiinnitä mitään huomiota tehtyyn tuhoon. Se merkitsee koirallesi huomiota, ja sitähän se eniten sinulta kaipaa. Koira ei osaa yhdistää toruja rikottuihin esineisiin, ei vaikka se miten vaikuttaisi katuvalta. Olet siis aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut ja siivoat koiran sotkut niin, ettei se näe sitä (jos mahdollista sulkea koira toiseen huoneeseen, parvekkeelle tms.). Koira voi tuhoamisellaan nimittäin hakea huomiota, ja saakin sitä kun tulet kotiin ja rupeat torumaan sitä ponnekaasti. Sellainen huomio ei tosin paranna sinun suhdetta koiraasi laisinkaan :).- meidän tuholaiseen
hanki koiralle sopivan kokoinen häkki, koon tietävät eläinkaupassa. opiskelijalla ei välttämättä ole varaa uuteen, käytettyjäkin löytyy, esim. huuto-netistä, voit silti käydä kysymässä neuvoa el.kaupasta. häkki kuulosti ainakin minusta aikoinaan tosi barbaariselta keinolta, mutta toimi. mukaan vesikuppi ja luita ja peitto. totutetaan häkissä oloon pikkuhiljaa, ja aina palkitaan, kun menee häkkiin. tsemppiä.
- *Helena*
meidän tuholaiseen kirjoitti:
hanki koiralle sopivan kokoinen häkki, koon tietävät eläinkaupassa. opiskelijalla ei välttämättä ole varaa uuteen, käytettyjäkin löytyy, esim. huuto-netistä, voit silti käydä kysymässä neuvoa el.kaupasta. häkki kuulosti ainakin minusta aikoinaan tosi barbaariselta keinolta, mutta toimi. mukaan vesikuppi ja luita ja peitto. totutetaan häkissä oloon pikkuhiljaa, ja aina palkitaan, kun menee häkkiin. tsemppiä.
Tuo häkki saattaa toimia, mutta siinä mennään helposti jo lainvastaiseen toimintaan. Häkin on oltava riittävän suuri, tietenkin mitä suurempi koira sen suurempi häkki. Pienellekin koiralle (5 kg ja alle) pitää olla jo 2 neliömetrin kokoinen häkki! Se on melko suuri pinta-ala ajatellen, että esimerkiksi parisängyn pinta-ala on n. 3 neliömetriä. Tällaisia häkkejä harvemmin myydään tavallisissa eläinkaupoissa.
Lisäksi häkissä tulee olla kiinteä pohja ja ilman tulee olla laadultaan sopivaa. Häkin korkeus on koiran pituus rintalastasta hännän juureen kerrottuna kahdella. Jos nämä kriteerit eivät täyty, kyseessä on eläinrääkkäys.
Tavallisessa kuljetushäkissä eläintä saa pitää vain hätätapauksissa ja luonnollisesti esim. automatkan tai muun kuljetuksen ajan.
Eli mielestäni hyvällä koulutuksella ja vaikkapa dogsitterin avulla tilanteesta selviää paljon paremmin eikä ole pelkoa siitä, että rääkkää lemmikkiään. - hannebal
meidän tuholaiseen kirjoitti:
Huih. Koirani painaa vaan 13 kiloa, mutta on tosi luikku, eli kuitenkin iso. Pitäs hommata tosi iso häkki, jotta se olis "inhimillistä".. Lisäksi pelkona se, että vangittuna haukkuisi tai ulisisi. En tuohon ihan haluaisi lähteä. :/
Toi oli kyl hyvin puhuttu, että repiminen ei ole sallittua.. Eli mun kannattais nyt kokeilla sitäkin, että omiakaan leluja ei saa tuhota.. Testataan tätä! :) - en ymmärrä
Tuohon että koira voi olla tylsistynyt. Koiran kuuluukin osata olla tylsistynyt silloin kun se on yksin. Silloin levätää.
Itse en ymmärrä miksi koiralle pitää jättää kasa revittävää ja leluja. Sitten ihmetellään kahden vuoden päästä kun se repii kaiken minkä tassuihinsa saa. Ei voi syyttää koiraa jolle yksinolo on pennusta asti tarkoittanut sitä että riehutaan.
Eli rajataan turvallinen tila koiralle, syötävää voi jättää, esim kongi mutta itse ikinä jätä pennuille/koirilleni mitään revittävää. Sellainen aktivointi tapahtuu sitten minun kanssani. - *Helena*
en ymmärrä kirjoitti:
Tuohon että koira voi olla tylsistynyt. Koiran kuuluukin osata olla tylsistynyt silloin kun se on yksin. Silloin levätää.
Itse en ymmärrä miksi koiralle pitää jättää kasa revittävää ja leluja. Sitten ihmetellään kahden vuoden päästä kun se repii kaiken minkä tassuihinsa saa. Ei voi syyttää koiraa jolle yksinolo on pennusta asti tarkoittanut sitä että riehutaan.
Eli rajataan turvallinen tila koiralle, syötävää voi jättää, esim kongi mutta itse ikinä jätä pennuille/koirilleni mitään revittävää. Sellainen aktivointi tapahtuu sitten minun kanssani.Siinähän se usein onkin, että ensin koira opetetaan repimään ja sitten ihmetellään kun se repii vähän kaikkea.
Koira voi olla kuitenkin henkisesti tylsistynyt, jos sillä ei ole aktiviteetteja tarpeeksi. Yleensä se tarkoittaa nimenomaan omistajan kanssa puuhailua, ei yksikseen. Jos koiraa aktivoi säännöllisesti, niin se yksin ollessaan mielellään lepää ja kerää energiaa taas yhteisiin hetkiin. Jos niitä yhteisiä hetkiä taas ei ole, niin koira tylsistyy.
- piiitkä teksti
En tiedä onko joku tätä jo kirjoittanut mutta nyt en ehdi kuin silmäillä nuo tekstit eikä pistänyt silmään. Eli...
Jos koiralle jättää ruokaa tai ruokaa/herkkuja jonnekin purkin sisään ja se käy nappaamassa ne vasta sitten kun ihminen tulee kotiin on se selvä merkki eroahdistuksesta. Se jännittää niin paljon että se ei kykene syömään. Tämä tietenkin edellyttäen että koira muuten käy näiden herkkujen kimppuun innolla.
Eroahdistuksesta kielii myös se että koira haluaa tuhota niitä omistajalta haisevia asioita, esim kenkiä, tyynyjä, kaukosäätö tms. Näin se levittää sitä omistajan hajua ympärilleen.
Häkki on yksi ratkaisu mutta se ei poista sitä koiran pahaa oloa ja se ei voi olla pysyvä ratkaisu. Ja sen häkin tulee tosiaan olla tarpeeksi iso ja jos kyseessä on iso koira niin on todella vaikea löytää tarpeeksi isoa.
Sanotaan että en vastusta tätä ratkaisua niin kauan kuin se on väliaikainen.
Ensiksi neuvoisin kipittämään ostamaan D A P-haihduttimen joka varmasti on jo mainittu. Itse maksoin siitä n 40e apteekista mutta kuulemma eläinlääkäristä saisi halvemmalla.
Erittää ilmaan feromonia jonka tarkoitus on rauhoittaa koiraa. Itse käytän tätä pennun tullessa, kun tulee paljon vieraita ja muuton yhteydessä. Ei siis lamaannuta koiraa vaan tarkoitus on rauhoittaa sitä. Kestää ennen kuin sitä on tarpeeksi ilmassa, meillä menee yleensä kolme päivää.
Aluksi kannattaa miettiä voiko koiran eristää yhteen huoneeseen ja näin minimoida vahingot. Sinne sitten tuo DAP haihdutin. Esim makuuhuone/keittiö/olohuone. Oveen kannattaa väsätä jonkinlainen porttisysteemi, tarpeeksi korkea jotta ei pääse hyppäämään yli. Näin ollen koirallekaan ei tule sitten suljetun paikan kammoa.
Sitten lähdetään siitä liikkeelle että jätät koiran sinne valitsemaasi huoneeseen ensin niin että käyt itse vaikka vessassa ja palaat vähäeleisesti päästämään koiran sieltä pois. Sama jättäessä. Et sano yhtään mitään.
Sitten jätät sen hieman pidemmäksi aikaa, vaikka käyt suihkussa. Jos koira tuhoaa jotain jo näin lyhyessä ajassa niin sitten askel taaksepäin.
Ymmärrätä varmasti idean. Eli sitten lopulta vedät takin päälle mutta et menekkään ulos vaan menetkin vaikka toiseen huoneeseen ja palaat päästämään koiran pois. Sitten menet ilman takkia yhtäkkiä ulkoovesta ulos ja palaat heti, sitten takki päällä, viet roskiksen, sitten otatkin askelen taaksepäin ja käytkin vain oven ulkopuolella ja palaat heti.
Tarkoitus siis että koira ei ikinä tiedä kauanko se joutuu olemaan yksin ja että se oppii siihen että sinä kyllä tulet takaisin. Alussa voi olla että joudut tekemään tuota lyhyttä aikaa todella kauan.
Jos tulet kotiin ja se on tuhonnut jotain, ei auta kuin purra hammasta ja antaa asian olla.
Koira on toki jätettävä työ- tai koulupäivän ajaksi yksin mutta silloin ehkä se häkki olisi se ratkaisu. Pääasia olisi se että se ei pääsisi mellastamaan siellä huoneessa missä opetat sitä jäämään nätisti yksin.
Samaan aikaan sinun tulisi miettiä omaa ja koiran käytöstä.
Onko koira tottunut saamaan rapsutuksia kun se haluaa?
Seuraako se muutenkin sinua kotona ihan hysteerisenä?
Lähdetkö leikkiin kun se pyytää?
tarkoitus olisi siis miettiä sitä että et anna koiran päättää asioista vaan sinä päätät. Näin se oppii myös siihen että on ok jäädä yksin.- hannebal
Tein eílen koiralle maitotölkkilelun ja se oli sen tuhonnut poissa ollessani! :) Ei siis enää oottanut, että tulen kotiin.
En myöskään ole koskaan korostanut lähtöjäni tai tulojani, olen huomannut sen vähentävän koiran stressiä.
Aina ollaan menty minun säännöilläni, annan koiran odotella, että minä olen valmis. Haluan luoda tuota johtajaimagoa.
Koira nyt ei ole mahdoton kuitenkaan, pikku esineitä vain tuhonnut ja vielä ei mitään älyttömän arvokasta. Jos pahenee tai ei lopu, niin tuo haihdutin kuulostaa hyvältä idealta. Nyt kuitenkin seuraan vielä tilannetta, josko se siitä oppisi enemmän. :) - piiitkä teksti
hannebal kirjoitti:
Tein eílen koiralle maitotölkkilelun ja se oli sen tuhonnut poissa ollessani! :) Ei siis enää oottanut, että tulen kotiin.
En myöskään ole koskaan korostanut lähtöjäni tai tulojani, olen huomannut sen vähentävän koiran stressiä.
Aina ollaan menty minun säännöilläni, annan koiran odotella, että minä olen valmis. Haluan luoda tuota johtajaimagoa.
Koira nyt ei ole mahdoton kuitenkaan, pikku esineitä vain tuhonnut ja vielä ei mitään älyttömän arvokasta. Jos pahenee tai ei lopu, niin tuo haihdutin kuulostaa hyvältä idealta. Nyt kuitenkin seuraan vielä tilannetta, josko se siitä oppisi enemmän. :)Jahas, alussa kyllä sai sen käsityksen että olet ihan pulassa ja nyt ei koira olekkaan mitenkään mahdoton.
- hannebal
piiitkä teksti kirjoitti:
Jahas, alussa kyllä sai sen käsityksen että olet ihan pulassa ja nyt ei koira olekkaan mitenkään mahdoton.
No luepa se eka viesti.
Totta kai ottaa hermoon, kun koira tuhoaa tavaroita. Se ei ole kivaa = ongelma. Tähän mennessä ne ovat kuitenkin olleet pienehköjä ja eivät mitään älyn arvokkaita tavaroita.
Kysymyksenä onkin ollut, että mistä tämä johtuu (tylsyys, eroahdistus, pomottelu?), vinkkejä avuksi (leluja, käskyjä, tapoja?) ja se, että jatkuuko aina (johtuuko nuoresta iästä?).
Mutta siis sitä halusin korostaa, ettei koira niin mahoton ole, että sitä häkkiin haluaisin laittaa, hommata päivähoitoa tai (ainakaan vielä) ostaa kallista dap suodatinta. - hannebal
hannebal kirjoitti:
No luepa se eka viesti.
Totta kai ottaa hermoon, kun koira tuhoaa tavaroita. Se ei ole kivaa = ongelma. Tähän mennessä ne ovat kuitenkin olleet pienehköjä ja eivät mitään älyn arvokkaita tavaroita.
Kysymyksenä onkin ollut, että mistä tämä johtuu (tylsyys, eroahdistus, pomottelu?), vinkkejä avuksi (leluja, käskyjä, tapoja?) ja se, että jatkuuko aina (johtuuko nuoresta iästä?).
Mutta siis sitä halusin korostaa, ettei koira niin mahoton ole, että sitä häkkiin haluaisin laittaa, hommata päivähoitoa tai (ainakaan vielä) ostaa kallista dap suodatinta.siis DAP haihdutinta, ei suodatinta.
- piiitkä teksti
hannebal kirjoitti:
siis DAP haihdutinta, ei suodatinta.
Jahas, ja heti sitten tulee hyökkäävää vastausta vaikka täällä kuinka yrittää auttaa.
Ei kai se 40 euroa nyt kovin kallis ole jos sillä saa koiran rauhalliseksi. Tai siis tiedän että se ehkä sinänsä on iso investointi mutta noin koiran kannalta kyllä suosittelen.
Itse ostin sen vaikka ei oikeastaan mitään ongelmaa ole mutta haluan ennaltaehkäistä niitä juuri kun tulee uusi pentu, muutetaan tai tulee vieraita. Eli muutoksen aikana. On auttanut ja siihen nähden todella pieni investointi että lähtisin ostelemaan jotain uutta mattoa tai sohvaa.
Tuossahan jo vinkkiä annoin aikaisemmin tuohon yksinolon harjoitteluun. Oma asia sitten jaksaako tehdä vai ei. - sopiva keino
Jahas, ja heti sitten tulee hyökkäävää vastausta vaikka täällä kuinka yrittää auttaa.
Ei kai se 40 euroa nyt kovin kallis ole jos sillä saa koiran rauhalliseksi. Tai siis tiedän että se ehkä sinänsä on iso investointi mutta noin koiran kannalta kyllä suosittelen.
Itse ostin sen vaikka ei oikeastaan mitään ongelmaa ole mutta haluan ennaltaehkäistä niitä juuri kun tulee uusi pentu, muutetaan tai tulee vieraita. Eli muutoksen aikana. On auttanut ja siihen nähden todella pieni investointi että lähtisin ostelemaan jotain uutta mattoa tai sohvaa.
Tuossahan jo vinkkiä annoin aikaisemmin tuohon yksinolon harjoitteluun. Oma asia sitten jaksaako tehdä vai ei.DAP ei tehonnut meillä repimisiin. Repiminen oli niin hyvin opetettu maitotölkeillä ja vessapaperitötteröillä, joiden sisällä oli namit. Ainoa asia, mihin se vaikutti oli koiran lepopaikka. Selvästi se piti tuoksusta, koska asettui aina makaamaan DAP tuoksuttimen lähelle. Kuono n. 10 sentin päässä mukavasta hajusta.
- piiitkä teksti
sopiva keino kirjoitti:
DAP ei tehonnut meillä repimisiin. Repiminen oli niin hyvin opetettu maitotölkeillä ja vessapaperitötteröillä, joiden sisällä oli namit. Ainoa asia, mihin se vaikutti oli koiran lepopaikka. Selvästi se piti tuoksusta, koska asettui aina makaamaan DAP tuoksuttimen lähelle. Kuono n. 10 sentin päässä mukavasta hajusta.
No ei siitä DAP-haihduttimesta kuule haittaakaan ole. Se koira luultavasti makoilee siinä lähellä koska se rauhoittaa. Jos ongelma on todella syvällä niin ei tuo sitä poista, en ole niin väittänytkään.
- mutta se ei yksin riitä
No ei siitä DAP-haihduttimesta kuule haittaakaan ole. Se koira luultavasti makoilee siinä lähellä koska se rauhoittaa. Jos ongelma on todella syvällä niin ei tuo sitä poista, en ole niin väittänytkään.
Meidän repimisongelma ei ole mitenkään syvällä. Kyllä se ongelman syy nyt istuu tässä kirjoittelemassa tätä tekstiä.
- Meillä annettiin.....
Aivan pennusta asti koiralle luu, jota se sai järsiä.
Jos se koitti järsiä esim.kenkää annettiin heti suuhun luu ja sanottiin:Tätä saat järsiä!
Ei moinen ihana koiramme senkoommin järsinyt ainuttakaan huonekalua,meikkipussia, eikä muuta, kuin omaa luutaan.
Koiralla,varsinkin pennulla on aina oltava omaluu, jota pureskella.
Samanlainen touhotinhan se koiranpentu on, kuin oma lapsi.
Tsempit ja LUUT!!- hannebal
Juuh, koiralla on luita, mitä järsiä ja nollatoleranssi on kyl ollut muitten asioiden järsimisessa. :)
Ongelma onkin se, ettei se mun seurassa mitään järsi, vaan poissaollessani. :/ eli kaiketi tietää tekevänsä väärin. Tässon ongelmana se, etten pääse torumaan ja vaihtamaan luuhun.
Mutta: katsotaan nyt, josko menisi ohi, koira kuitenkin on vasta 8 kk. :) - meikämanne
hannebal kirjoitti:
Juuh, koiralla on luita, mitä järsiä ja nollatoleranssi on kyl ollut muitten asioiden järsimisessa. :)
Ongelma onkin se, ettei se mun seurassa mitään järsi, vaan poissaollessani. :/ eli kaiketi tietää tekevänsä väärin. Tässon ongelmana se, etten pääse torumaan ja vaihtamaan luuhun.
Mutta: katsotaan nyt, josko menisi ohi, koira kuitenkin on vasta 8 kk. :)Meillä on samankaltainen ongelma, koira on 2,5v vanha sekarotuinen. Tuhoamista oli vuosi sitten _paljon_, tällöin kokeilimme kahta eri kouluttajaa kotikäynteineen,DAPia ( ei minkäänlaista vaikutusta/reaktiota!),virikkeistäminen,jääkausi,väsyttäminen ym ym eikä mikään auttanut.Koira käytteli poissa ollessani hampaita kaikkeen mikä vaan irti lähtee, seiniin tai listoihin se ei koskenut. Ei ollut väliä olinko poissa kotoa 6h vai 10min. Myös sähköjohdot se pureskeli silpuksi.
Repiminen loppui lopulta itsestään lyhyen ajan sisällä ilman näkyvää syytä mutta on nyt vuoden rauhan jälkeen näköjään alkamassa uudestaan ja olen ihan neuvoton. Olen päivät koulussa,häkittämään en haluaisi ruveta mutta tuntuu että kaikkea on jo kokeiltu enkä jaksaisi sitä kaatopaikkanäkymää enää, päivittäin kasakaupalla kirjoja ja tavaroita revitty pikkusilpuksi :(
Miksi koira lopettaa jonkun käytösmallin aloittaakseen sen kuukausien kuluttua taas? elämäntavoissa tai päivärytmissä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia.
Käydään tunnin lenkillä joka aamu ennen kouluun lähtöä ja koiralla on luita sekä leluja joilla se ei kylläkään leiki. - perheen isä
meikämanne kirjoitti:
Meillä on samankaltainen ongelma, koira on 2,5v vanha sekarotuinen. Tuhoamista oli vuosi sitten _paljon_, tällöin kokeilimme kahta eri kouluttajaa kotikäynteineen,DAPia ( ei minkäänlaista vaikutusta/reaktiota!),virikkeistäminen,jääkausi,väsyttäminen ym ym eikä mikään auttanut.Koira käytteli poissa ollessani hampaita kaikkeen mikä vaan irti lähtee, seiniin tai listoihin se ei koskenut. Ei ollut väliä olinko poissa kotoa 6h vai 10min. Myös sähköjohdot se pureskeli silpuksi.
Repiminen loppui lopulta itsestään lyhyen ajan sisällä ilman näkyvää syytä mutta on nyt vuoden rauhan jälkeen näköjään alkamassa uudestaan ja olen ihan neuvoton. Olen päivät koulussa,häkittämään en haluaisi ruveta mutta tuntuu että kaikkea on jo kokeiltu enkä jaksaisi sitä kaatopaikkanäkymää enää, päivittäin kasakaupalla kirjoja ja tavaroita revitty pikkusilpuksi :(
Miksi koira lopettaa jonkun käytösmallin aloittaakseen sen kuukausien kuluttua taas? elämäntavoissa tai päivärytmissä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia.
Käydään tunnin lenkillä joka aamu ennen kouluun lähtöä ja koiralla on luita sekä leluja joilla se ei kylläkään leiki.Onko koira läheisyyden kipeä kun ole kotona?
- sero13
Kannattaa kokeilla DAP-pantaa. Koiralle ei tehonnut haihdutin millään tavalla mutta panta toi ongelmiin helpotusta. Häkin sijasta kannattaa ehkä myös kokeilla kuonokoppaa. Tietenkin sellasta mikä päässä pystyy juomaan vettä.
- Hohhoijaa
Meillä on melkein joka päivä pahvi/lehtiroskakoppa levitelty ympäri taloa, muutaman reiän myös järsinyt nojatuoliin. En uskallla ottaa lehtiroskista pois sen ulottuvilta, koska jos se silppuamistarve sitten tyydytetään johonki arvokkaampaan.. Mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen namien piilottaminen esim maitopurkkeihin ei kuulosta hyvältä, siinähän oppii silppuamaan kaiken namien toivossa..
- MK
No eipä meillä ainakaan namien piilottelu maitopurkkeihin, vessapaperihylsyihin jne ole aikaansaanut kaiken mahdollisen silppuamista. Koira kyllä oppii sallitun ja kielletyn järsittävän eron, kun sen sille opettaa. Ja johan se nyt haistaa missä niitä nameja sisällä on ja missä ei.. Eri asia sitten jos repii vain repimisen ilosta, tai keksiäkseen itselleen jotain tekemistä (mikä voi olla se todennäköisin selitys, koira vaatii myös pään ja nenän käyttöä vaativaa tekemistä).
Meillä koiralle askarrellaan silloin tällöin pahvipurkkeihin jne. namipiiloja, joita saa ajankuluksi repiä. Ei silti koske ns. kiellettyihin asioihin niitä repiäkseen. Saattaa kyllä järsiä, jos lattialle on tippunut paperi tms. mutta esim. pöydiltä ei mitään ota. Samoin sille on annettu vanha sukka leluksi, mutta ei se silti revi muita sukkia/vaatteita joita lattialla voi joskus olla.
Koiralle tarpeeksi lenkitystä, pään käyttöä (temput, aktivointilelut jne) ja nenän käyttöä (namien/ihmisten/lelujen etsintää jne). Väsynyt koira on tyytyväinen koira eikä kehitä itselleen omia viihdykkeitä. Koira kannattaa myös opettaa rentoutumaan/rauhoittumaan sisällä, jollei se sitä muuten tunnu osaavan.
- Milkki
Tässäkin asiassa mikä toimii toisella, ei välttämättä toisella, koiratkin tuntuvat olevan yksilöitä :) Hyvä jos koira repii vain sellasia "tavaroita", mitä sille varta vasten annetaan, kaikki eivät välttämättä sitä eroa osaa, että mikä sukka tai vaikka pahvit on revittäväksi ja mikä taas kielletty, ja jos repiminen tapahtuu ainostaan omistajan poissa ollessa, on haastavaa opettaa että mitä saa repiä ja mitä ei (?).
Siitä tietenkin pitää lähteä liikkeelle että perusasiat (liikunta, aktivointi yms) ovat kunnossa, johonkinhan sen koiran pitää energiansa kuitenkin purkaa. Harvalla on kuitenkaan aamulla ihan loputtomiin aikaa väsyttää koiraa ennen töihin lähtöä, illalla sitten asia erikseen, ja siten nukutaankin hyvin yöt :).
Liikakin on aina liikaa, mitä enemmän koiraa juoksuttaa ja aktivoi,sitä enemmän kunto vain kasvaa, enemmän vaan energiaa touhuta! - pir1
Nostanpa tämän ketjun taas:
Ensimmäiset kuukaudet meni ihan normilla pennun hampaiden vaihtumiseen liittyvällä järsimisellä mikä kohdistui lähinnä omiin leluihin ja ns. sallittuihin juttuihin. Myönnettäköön että muutamia jälkiä näkyy jossain huonekaluissa.
Nyt sälli on 10 kk ja viikon sisällä tuo karvanen olento on kahtena yönä järsinyt sisärappusia. Yleensä koira nukkuu yöt ihan rauhassa, näin uskoisin koska aiemmin ei mitään ole tuhottu.
Eka kerralla huomasin aamulla että rappusten reunaa on järsitty ihan kunnolla; säleitä pitkin rappusia.
Sitten eilen illalla oli kaveri taas iskenyt samaisen paikan kimpuun. Mies oli vielä hereillä ja kuulin järsinnän ja toruja koira sai. Olisko pitänyt jättää huomiotta........ Illalla kaveri oli järsinyt puruluuta, joten olisikohan siitä jäänyt järsiminen "päälle".
Lelua löytyy, luita pureskeltavaksi ja iltaisin tehdään pitkä lenkki . Aamulla lenkki on lyhyempi, n. puol tuntia ja päivän mittaan saa olla ulkona.
Ilmeisesti enempi virikettä vaan tarttis jotta pää väsyis- joobax
Ehdottomasti pitää käytöstä korjata, kun saa itseteossa kiinni :) Tunnin päästä turhaa.
Pelkkä lenkitys ei koirallesi riitä.
Ensiavuksi rajaa koiran liikkumatilaa, estä pääsy rappusille.
- titititititi
Kokemukseni mukaan koiran ikä 6kk - 18kk on sellainen terminaattori-ikä. Harva koiraperhe vahingoitta selviää. Pitkää pinnaa, paljon sallittua järsimistä, riittävästi aktiviteetteja koiralle ja arvoesineet turvaan.
Suojausta, ehkä tilan rajaamistakin. En ensimmäisenä lähtisi häkittämään, ellei tosi paha tuhoamisvimma.
Luvaton pureskelu kielletään, jos rysän päältä kiinni jää, mutta jälkikäteen ei mitään kommenttia, siivotaan vain jäljet. Koiran aikuistuessa turha pureskelu loppuu. Poikkeuksena eroahdistuneet, mutta se on eri tarina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849