> Vuonna -81 julkaistiin Hifi 85/3 joka oli ensimmäinen HIFI-lehden lukijoita varten suunniteltu kaiutinrakennusohje. Sittemmin siitä kehiteltiin muunnokset Hifi 85-B ja Hifi 85-C. HIFI-lehti käytti 85-B:tä jopa vertailukaiuttimenaan vaikka sitä on arvosteltu löysäbassoiseksi.
>
> Siitä apinoin oman vesioni eli kaapin päälle sijoitettavan (syvän) kaapin.Muita teknisiä eroja oli mm alempi jakotaajuus vain 500 hz.
>
> No eihän se bassotoisto voi olla napakka kun ei ole alkuperäisessäkään,olen sitä yrittänyt parantaa kaikin mahdollisin tavoin mm optimoimalla vaimennusaineen määrän (ja paikan) mutta mikään ei auta.
>
> Ilmeisesti ainoa keino olisi vaihtaa elementti (Vifa M 25 WO-40) toiseen samankokoiseen jossa olisi pienemmät ns Q-arvot,tai parannella elementtiä ???
>
> Philipsillä oli muistaakseni aikoinaan mitoiltaan sekä teknisiltä arvoiltaan sopiva basso joka varmaan olisi kokeilemisen arvoinen mutta mistä niitä enää saa. Tai mikä muu elementti tai ratkaisu voisi tulla kysymykseen?
>
> Jos tähän joku osaa vastata niin hänelle kymmenen pistettä ja ...
Korvaava elementti ?
1
2246
Vastaukset
- Syneus(m)
Olen kauan sitten omistanut itse rakentamani 85/D pömpelit joissa bassot hoiti Seas:in elementti(jonka pitäisi olla Vifan kanssa aika vastaava parametreiltään).
Eihän ne kovin ihmeelliset ollut, mutta yleispätevä saundi niistä irtosi. Stereokuvaominaisuudet oli vain kohtalaiset(kaikki riippuu aina siitä mihin vertaa)
Basso-ongelmista: Sinuna tarkistaisin, että kotelotilavuus ja viritystaajuus ovat oikein mitoitetut.
Jakotaajuuden laskeminen 500Hz:iin tarkoittaa samalla sitä, että keskialue-elementti joutuu kovemmalle rasitukselle.(85/D mallissa Peerlessin elementti, mutta olen kuullut juttua, että Philipsin elementti on parempi ja sitä suosittelee myös Rakenna Hifikaiuttimia -kirja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022106- 991527
- 1211263
- 771232
- 1121197
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58976- 36912
- 33794