Osittainen hoitovapaa

ja vuosiloma

Onko kenelläkään tietoa, kun netistä en vastausta löytänyt..

Kuinka vuosiloma-aika määräytyy osittaisessa hoitovapaassa? Minulla on lyhennetty työviikko eli olen maanantaisin vapaalla hoitamassa tytärtäni. Vuosilomaa olen ansainnut 24 päivää.

Kun suunnittelen ja lasken omaa kesälomaani, laskenko maanantait lomapäiviksi vai en? Meidän on laskettava lauantait työehtosopimuksen mukaan, mutta minä en saa palkkaa maanantailta, en lounasseteleitä ja minulla ei ole ns. työvelvoitettakaan maanantaisin, joten miksi minun pitäisi ottaa huomioon maanantait kesälomaa miettiessäni?

Eli tarkoitan sitä, että laskenko jokaisesta viikosta vain ti, ke, to, pe ja la päivät ja seuraavalta viikolta myös samat päivät kunnes saan 24 päivää ja that's it?!

Kiitti jo vastauksista!

6

4376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mape

      kyllä lpmalla ollaan koko viikko vaikka töissä ei oltaisikaan. Muutoinhan tavallaan ottaisit loman osissa eli ti-la/su ja maanatai ei olisi lomaa eli se pätkitään silloin viidelle viikolle..

      Kannattaa tarkistaa asia vielä luottamusmieheltä tai liitotsta/kelasta, mutta näin se mielestäni menee.

    • tipi

      Moi!

      Oletko jo saanut virallisen vastauksen jotakin kautta? Mä oon nimittäin eri mieltä kuin mape, sillä mitä väliä sillä on vaikka ottaisitkin loman "osissa" - ansaittujen lomapäivien ja työnantajan kanssa sovitun työajan välinen suhde kai sen luulisi ratkaisevan? En nyt mene vielä ihan 100%:n varmuudella vannomaan, sillä olen samassa tilanteessa olevana ottanut asian tiimoilta omaan luottamusmieheeni yhteyttä. Infoile, mikä on tilanne!

    • ..sain

      Kiitos teille molemmille kommenteista!

      Omalta liitoltani en ole vielä saanut "mustaa valkoisella", mutta tälläisiin asioihin vedottiin, että lasken maanantaitkin mukaan lomaani:

      - jos olisin tehnyt lyhennettyä työpäivää (6h/pv) niin ei silloinkaan vuosilomaa voitaisi kompensoida mitenkään työtuntien suhteessa. Olin tehnyt valinnan, että maanantaisin olen pois, joten se on suhteessa sama asia.

      - Kaupan alan työehtosopimuksen mukaan on vuosilomaa laskettaessa tulvava vähintään 2 lauantaita ja: "normaaliin kalenteriviikkoon kuuluu 6 lomapäivää. Esimerkiksi 3 päivää viikossa säännöllissti tekevälle työntekijälle täytyy normaaliin kalenteriviikkoon merkitä 6 lomapäivää"."

      - Kela maksaa myös vuosiloman ajalta "lisäpalkkana" tuon osittaisen hoitorahan

      Nyt vielä ihmetellään saanko aloittaa lomani vasta tiistaina ja sen viikon maanantaita EI laskettaisi lomapäiväksi vaan se olisi hoitovapaapäivä.

      Esimieheni ja henkilöstöpäällikkö ovat asiasta eri mieltä, ja nyt he kysyvät sitä suoraan liitolta. Mutta kaikki muut maanantait (ja lauantait) lasketaan lomapäiviksi varsinkin kun ajattelin pitää 4 viikkoa putkeen.

      Jotenkin tuntuu, että käyttävät väsytystaktiikkaa minuun ja musta alkaa olla ihan sama kuinka ja koska lomaa pidän; kunhan edes sellaista saan ;o)

      • osa-aikaisuudesta

        ne maanantait pitää laskea lomapäiviksi. Sama tilanne esim. osa-aikaeläkkeellä olevilla: vaikka ovat töissä esim. vain joka toinen viikko ja eläkkeellä joka toinen, niin eläkeviikot kuluttavat vuosilomia.


    • työkaveri

      Työkaverini teki varmaan ennätyksen. Hän ei ole vieläkään saanut pidettyä kaikkia osittaisella hoitovapaalla kertyneitä saldovapaita vaikka hoitovapaasta on kohta kulunut vuosi.

      On tietysti kiva kun työaika joustaa hoitovapaalla ja vielä vuosia hoitovapaan jälkeenkin mutta ajatelkaa miten kollega jaksaa, jos työssä täytyy vielä päivystää?

      Vuosilomat superäiti tietysti ottaa täysimääräisenä ja silloin kun superperhe haluaa.

    • Hippuli

      Superäidin työkaveri.
      Mikäli et yksin pysty kahden töitä tekemään, ota yhteys esimieheen (tai esimiehen esimieheen), älä täällä valita. Esimiehen vastuulla on järjestää tarvittava henkilökunta töitä tekemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe