Rupesin vaan miettimään mitenkäs noita tauluja kannattaa nimetä yksikös vai monikos?
otetaampas vaikka ostoskori juttu
niin asiakas, tuote, tilaus jne...
Vaiko
asiakkaat, tuotteet, tilaukset jne...
Monikkoa puoltas se että asiakkait, tuotteita ja tilauksiahan tulee tauluun monia.
Toisaaltaan
SELECT * FROM asiakas.id = 2323 kuulostaa paremmalta kuin
SELECT * FROM asiakkaat.id = 2323
Tarkoitus olis että nimet olisivat muidenkin mielestä selkeet.
Ja kaikki mielipide otetaan kiitollisuudella vastaan.
Taulujen nimet?
4
1454
Vastaukset
- pielessä
>SELECT * FROM asiakkaat.id = 2323
Ei mene läpi minkään SQL-serverin syntaxintarkistuksesta. Mitä tuossa muuten kysytään?
Toisaalta taulujen nimillä ei ole suurtakaan merkitystä koska nehän näkyvät vain sovelluskehittäjälle jolla pitää olla kannan rakenne selkäytimessään.- N77
"Ei mene läpi minkään SQL-serverin syntaxintarkistuksesta. Mitä tuossa muuten kysytään?"
Hupsis, piti laittaa FROM tilalle WHERE. Oli kiire kun tuota viestiä kirjoitin
SELECT .. WHERE asiakkaat.id = 2323
"Toisaalta taulujen nimillä ei ole suurtakaan merkitystä koska nehän näkyvät vain sovelluskehittäjälle jolla pitää olla kannan rakenne selkäytimessään."
Aivan, mutta esim jos joku muu kehittäjä jatkaa projektia tai muuta vastaavaa, niin silloin mielestäni kantarakenne pitää olla selkeä ja nopealla silmäyksellä ymmärrettävä. - ........
N77 kirjoitti:
"Ei mene läpi minkään SQL-serverin syntaxintarkistuksesta. Mitä tuossa muuten kysytään?"
Hupsis, piti laittaa FROM tilalle WHERE. Oli kiire kun tuota viestiä kirjoitin
SELECT .. WHERE asiakkaat.id = 2323
"Toisaalta taulujen nimillä ei ole suurtakaan merkitystä koska nehän näkyvät vain sovelluskehittäjälle jolla pitää olla kannan rakenne selkäytimessään."
Aivan, mutta esim jos joku muu kehittäjä jatkaa projektia tai muuta vastaavaa, niin silloin mielestäni kantarakenne pitää olla selkeä ja nopealla silmäyksellä ymmärrettävä.Mulla on ylläpidettävänä järjestelmä, jossa on pauttiarallaa 400 taulua ja melkein 800 proseduuria. Ihan nopealla silmäyksellä siitä ei saa mitään selvää vaikka onkin selkeästi toteutettu :)
Mutta mun mielestä monikko on ihan ok juttu tauluja nimettäessä jos taulu sisältää esim asiakastietoja, mutta yksikkö jos on kyseessä esim tapahtumaloki tms.. Makuasia kai kuitenkin. Ennemmin panostaisin siihen kuvaavaan nimeen, miettisin sen jälkeen vasta yksikköä tai monikkoa.
- I.Proqatlis
käytä taulunimissä monikkomuotoa.
Taulun voidaan sanoa edustavan samankaltaisten kohteiden tai tapahtumien kokoelmaa. Kokoelmista puhuttaessa käytetään aina monikkomuotoa (autot, asiakkaat, tilaukset). Taulunimestä kannattaa käyttää monikkomuotoa, koska se selventää tarkoitusta viitata kokoelmaan. Kenttiä kuvaavat sanat taas ovat aina yksikkömuodossa (kotipuhelin, merkki, nimi).
Kun tätä sääntöä noudatetaan, on helppo erottaa tietokannan dokumentaatiosta, milloin puhutaan taulunimistä ja milloin kenttänimistä.
Mielipide on peräisin kirjasta Michael J. Hernandez: Database design for mere mortals.
Käytännössä tätä ei noudateta. Esim. itse olen työssä paikassa, jossa taulunimet ovat yksikössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5477056Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3252648Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3872025- 1271236
- 311183
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41138- 87998
Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel101975Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h62944- 41820