AMMATTIKOULU ON SYVÄLTÄ

JEPH

MOI.
no toi otsikko ei kyllä täysin pitä paikkaansa, koska itsekkin olen ammattikoulussa.
mutta asiaan: ammattikoulussa oppii ihan hyvin jos on kiinnostunut omasta alastaan. en kuitenkaan ymmärrä, miksi ammattikoulu kestää kolme vuotta (yleensä) koska itse olen huomannut, että tunneilla, missä ei ole teoriaa, eli tehdään jonkinlaista työtä, niin stutaan vaan neljästä tunnista vähintään tunti. sitten koulusta pääsee pois yleensä ainakin puoltatuntia aikaisemmin=/ tavallaanhan se on kiva päästä kotiin ajoissa, mutta mietin vaan että mitä helvetin järkee siinäkin on? mieluummin olisin joka päivä 8-16 koulussa,ja kävisen amiksen johonkin kahteen vuoteen ja ehkä lyhyempäänkin aikaan, kun olisin koulussa vajaita päiviä, tai tekemättä mitään.
vituttaa myös se että kun siellä yrittää jotain tehdä, niin opettajaa ei näy mailla halmeilla, sillon tulee mieleen että mitä helvettiä sielä vaan istuu kun kukaan ei auta jos ei osaa?


olen vaan tullu siihen tulokseen että amis on paska paikka. itse olin vuoden lukiossa, ja kun amikseen meni niin ei jaksais enää pieniäkään läksyjä tehdä, kun ajattelee että ei sillä ole väliä tekeekö niitä vai ei. kun opettajatkin on niin välinpitämättömiä. ja meilläkin utnnit alkaa poikkeuksetta ainakin 10 minuuttia myöhässä AINA.

OLIS KIVA JOS JOKU JAKSAIS KOMMENTOIDA

19

4828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuseppänen

      Tuo oli kuin suoraan meidän koulusta kirjoitettua! Olen täysin samaa mieltä kanssasi ajankäytöstä ammattikoulussa. Samat asiat pystyisi oppimaan monia kertoja nopemmin jos ne vain opetettaisiin järkevällä aikataululla. Kävisin itsekin mieluummin kouluni esim. kahdessa vuodessa, ja opiskelisin tuon ajan täysipainoisemmin. Monesti aika kuluu koulussa istuskeluun, opettajan odotteluun tai välituntien ja tupakkataukojen viettämiseen. Valehtelematta voisin sanoa, että kolmannes koulussa viettämästäni ajasta kuluu johonkin "turhaan" joka ei edistä opintoja, eikä tämä ole omaa laiskuuttani. Tuollainen ilmapiiri ei saa aikaan kuin opiskelumotivaation katoamista. Ja sitten on kuitenkin läsnäolopakko. Vaikkei koulussa mitään tehtäisikään, siellä täytyy olla paikalla. Olen käynyt tätä ennen lukion, eikä siellä tosiaankaan vietetty aikaa istumalla!

    • tirppa++

      Olen kanssa amiksessa. Viimeinen vuosi menossa. Olen aivan samaa mieltä, että olisin ihan hyvin voinut käydä tämän koulun kahdessa vuodessa. Emme tee työtunneilla mitään uutta mitä emme jo osaisi ja suurin osa ajasta me vain lusmuilemme.
      Olin yläasteella tunnollinen oppilas ja tein aina läksyt mutta olen laiskistunut amiksessa. Se ei ole kivaa, sillä jos menen ammattikorkeeseen niin siellä pitää tehdä läksyt. Läksyt ovat sellaisia, ettei niitä viitsi edes miettiä kun ne ovat niin itsestään selviä asioita. Tämän lisäksi olen unohtanut kaikki hyödylliset asiat mitä osasin yläasteella. En muista matikasta, enkusta, ruotsista jne. kaikkia asioita,koska opiskelemme vain helppoja juttuja =(

      • amkssa opiskeleva

        tuo kirjoitus tuntuu aika hyvin sopivan myös ammattikorkeakouluun kokemukseni mukaan. labratunneilla on itsestään selviä kysymyksiä ja jotain pöydän pyyhkimistä harjoitellaan kaikki vuorollaan kun joku on ensin sen näyttänyt. lopuksi vielä joku ryhmä näyttä sen koko luokalle uudelleen. lusmuilua, tunneilla asiat diipadaapaa pääasiassa (muutamin poikkeuksin). lukio tuntui sentään tehokkaalta tähän KORKEAKOULUUN verrattuna. hehe... saa nähä vaihtuuko ala nopeastikin.


    • niin se on

      Yleisen jatko-opintokelpoisuuden hankkimiseen vaaditaan vähintään kolmen vuoden ammatillinen perustutkinto. Amiksessa siis tehdään töitä puolet ja lorvaillaan puolet.

    • opettajille

      Hei, opettajille voi aina sanoa jos jokin mättää ja mielestäni tuo on sellainen asia mistä pitää sanoa. Keskustelkaa koko luokan kanssa ja esittäkää yhteinen mielipide. Meillä ainakin kuittaillaan opettajille myöhästymisistä, niinhän hekin tekee oppilaille. Kuittaileminen on hyvä tahoista, emme siis v***uile.

      • JEPH

        niin no voi kuittailla opettajille kyllä, mutta meillä se ei ainkaan mitään auta. esimerkki, joka kävi tänään: mentiin kouluun kello kahdeksan, työsaliin mentiin vartin yli. opettaja tuli poikalle puolen aikaan. no sitten kun opettaja vihdoin saapui, hän sanoi että "mun pitää käydä asioilla. tässä on teille tälläsiä pulmallisia tehtäviä tehkää näitä, mulla menee joku tunti siä" no otettiin tehtävät ja tehtiin niitä joku puoltoista tuntia, tai puolentoista tunnin jälkeen opettaja tuli takaisin. (ne tehtävät oli sellasta paskaa, mistä ei opppinu mitään, joten sekin oli turhaa) ja sano että no nyt voitais pitää 20 min kahvitauko että jatketaan sit kymmeneltä, no opettaja tulee takas siinä 20 yli kymmenen (eli tauko oli 40 min) sanoin sitten opettajalle että oot 20 miun myöhässä. opettaja siihen vaan että anteeks, saanko mä anteeks?
        sitten taas odoteltiin 30minuuttia kunnes se anto meille tehtäviä, koska menin itse ruinaamaa että voitkos nyt keksiä meille jotain hommaa? sitten tehtiin puoltuntia töitä, kunnes mentiin jo syömään ja tänään poikkeuksellisesti päästiin jo kotiin.

        ja ist sama lyhyesti=)
        oltiin koulussa noin 4h ja hommia tehtiin 30min.

        no toi on hyvä idea jutella siitä luokan kanssa, että ei tehä koskaan mitään ja sit mennä opetajille sanoon siitä, mutta meidän luokalla se ei toimi koska ei ketään kiinnosta se että me ei tehdä mitään=/


      • JEPH

        joo no opettajille voi sanoa että oot muuten myöhässä, mutta meillä lähes poikkeuksetta JOKAINEN opettaja on myöhässä, ja se on jo iahn normaalias siellä, joten ei ne siitä välitä koska se tunti alkaa. nii en sitten keksi että mihin siitä pitäis valittaa, kun opettajia ei näytä kiinnostavan??


      • linja?
        JEPH kirjoitti:

        joo no opettajille voi sanoa että oot muuten myöhässä, mutta meillä lähes poikkeuksetta JOKAINEN opettaja on myöhässä, ja se on jo iahn normaalias siellä, joten ei ne siitä välitä koska se tunti alkaa. nii en sitten keksi että mihin siitä pitäis valittaa, kun opettajia ei näytä kiinnostavan??

        millä linjalla opiskelet?


      • selittelyä
        JEPH kirjoitti:

        niin no voi kuittailla opettajille kyllä, mutta meillä se ei ainkaan mitään auta. esimerkki, joka kävi tänään: mentiin kouluun kello kahdeksan, työsaliin mentiin vartin yli. opettaja tuli poikalle puolen aikaan. no sitten kun opettaja vihdoin saapui, hän sanoi että "mun pitää käydä asioilla. tässä on teille tälläsiä pulmallisia tehtäviä tehkää näitä, mulla menee joku tunti siä" no otettiin tehtävät ja tehtiin niitä joku puoltoista tuntia, tai puolentoista tunnin jälkeen opettaja tuli takaisin. (ne tehtävät oli sellasta paskaa, mistä ei opppinu mitään, joten sekin oli turhaa) ja sano että no nyt voitais pitää 20 min kahvitauko että jatketaan sit kymmeneltä, no opettaja tulee takas siinä 20 yli kymmenen (eli tauko oli 40 min) sanoin sitten opettajalle että oot 20 miun myöhässä. opettaja siihen vaan että anteeks, saanko mä anteeks?
        sitten taas odoteltiin 30minuuttia kunnes se anto meille tehtäviä, koska menin itse ruinaamaa että voitkos nyt keksiä meille jotain hommaa? sitten tehtiin puoltuntia töitä, kunnes mentiin jo syömään ja tänään poikkeuksellisesti päästiin jo kotiin.

        ja ist sama lyhyesti=)
        oltiin koulussa noin 4h ja hommia tehtiin 30min.

        no toi on hyvä idea jutella siitä luokan kanssa, että ei tehä koskaan mitään ja sit mennä opetajille sanoon siitä, mutta meidän luokalla se ei toimi koska ei ketään kiinnosta se että me ei tehdä mitään=/

        Tehtävistä mun mielestä oppii aina. Tietty jos aattelee et v***u mitä p****a, niin eihän sillon opi mitään. Ja joskun on hyvä vaan kerrata jo opetettuja asioita.

        Opettajillakin on asioita hoidettavinaan. Joskus niitten kanssa kestää. Ilmeisesti sinun ei ole tarvinnut käydä esim. virastoissa, niissä menee joskus hyvinkin yksinkertaisen asian hoitamisessa uskomattomasti aikaa.

        Oma-aloitteisuudesta saa plussaa. Ei koulussa tarvitse odottaa valmiita tehtäviä opettajalta. Kun keksii itselle jotain hommaa, opettajat antavat jossain vaiheessa vaativampiakin töitä kun katsoo että toihan kykenee tekemään.

        Jos ketään muuta ei luokallasi kiinnosta, niin keksi sinä miten systeemiä voi parantaa. Tiedän se on vaikeaa, mutta joskus niitä ideoita pukkaa.


      • JEPH
        linja? kirjoitti:

        millä linjalla opiskelet?

        rakennusalalla opiskelen.


      • Anonyymi
        selittelyä kirjoitti:

        Tehtävistä mun mielestä oppii aina. Tietty jos aattelee et v***u mitä p****a, niin eihän sillon opi mitään. Ja joskun on hyvä vaan kerrata jo opetettuja asioita.

        Opettajillakin on asioita hoidettavinaan. Joskus niitten kanssa kestää. Ilmeisesti sinun ei ole tarvinnut käydä esim. virastoissa, niissä menee joskus hyvinkin yksinkertaisen asian hoitamisessa uskomattomasti aikaa.

        Oma-aloitteisuudesta saa plussaa. Ei koulussa tarvitse odottaa valmiita tehtäviä opettajalta. Kun keksii itselle jotain hommaa, opettajat antavat jossain vaiheessa vaativampiakin töitä kun katsoo että toihan kykenee tekemään.

        Jos ketään muuta ei luokallasi kiinnosta, niin keksi sinä miten systeemiä voi parantaa. Tiedän se on vaikeaa, mutta joskus niitä ideoita pukkaa.

        Siis ei helvetti, millainen tekosyitä ja selityksiä keksivä lammas oikein olet.

        Tosissasi täällä väität, että joistain 2+2=4 tasoisista tehtävistä oppii mitään, ja jos tuollaisia tehtäviä pitää turhana paskana, niin on muka oma syy, että niistä ei opi mitään. Puolustat opettajien epäammattimaisuutta, josta saisi välittömästi potkut missä tahansa oikeassa työpaikassa, joka ei ole siis mikään julkisesti rahoitettu suojatyöpaikka. Opiskelijan pitäisi mielestäsi vielä itse keksiä itselleen tehtäviä, vaikka se on nimen omaan koulun tehtävä antaa niitä oikeita tehtäviä ja opettaa.


    • yo-amis

      meillä yo-puolella koulutus kesti 2v, mutta kyllä tuon olisi voinut suorittaa vuodessa tai puolessatoista.

      paljon joutavaa hömpänpömppää. ja opettajat pitivät meitä ihan lapsina. en oikein pitänyt koko laitoksesta.

    • JEPH

      jos nyt aika moni kuitenkin on samaa mieltä kanssani, niin yrittäkääpäs keksiä keino millä koko hommaan saisi jotain jäkeä??

      itse en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä, tai kelle valittaa??
      ja fakta on se että jos yksin lähtee tappeleen kaikkia opettajia vastaan nii ei siitä oikein mitään tule. en kuitenkaan sano etteikö se voisi onnistua, mutta jos kuk aan ei ole kanssani samaa mieltä, niin heti ensimmäisen lauseen jälkeen kaikki dissaa jo. joten siitä on hieman hankala jatkaa, viemällä eteenpäin asiaa.
      johonkin olisi silti kiva laittaa joku kirjeen tapainen tai joku, mutta mihin??

    • kavereiden kanssa

      että kyllä vuodessa oppisi tarpeeksi, kun jätettäisiin kaikki turha, kuten liikunta, ruåtsi 90% pois ei ammatillisia aineita.

      olet ihan oikeassa!

      • gfGSWG

        RAKSALLA minäkin olen


      • JEPH
        gfGSWG kirjoitti:

        RAKSALLA minäkin olen

        no oli kiva tietää että missä apikkakunnalla olet?


    • ihmemias

      menin ammattikouluun vaikka en kiinnostunut mistään alasta, mutta opin toisella vuodella kiinnostumaan siitä mitä olin opiskellut ja kolmannella vuodella numerot nous kattoon..
      luokan henki myös nous kummasti eikä ekan vuoden jälkeen hirveesti oltu myöhässä. mielestäni kolmessa vuodessa ei edes kerkeä oppimaan kaikkea mitä pitäis..pitäisi turhat lukuaineet ottaa pois.

      • ninnin

        EU määrää, että pitää olla kolme vuotta. Ennen tais olla moni ala 2v, vaan ei nykyään... Mitähän ideaa sitten siinäkin on.

        Meilläki välillä koulua kaks tuntia päivässä, mutta minkäs ne opettajat asialle mitään mahtaa.


    • Anonyymi

      Amis on päivähoitopaikka eikä siellä mitään opita ja lähtökohtaisesti ne opetkin ovat suojatyöpaikoissa helppoa rahaa tekemässä eikä moniakaan kiinnosta paskaakaan koko touhu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      217
      1825
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1679
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      67
      1480
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1152
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1070
    6. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1046
    7. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1045
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      2
      960
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      930
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe