Liian pitkät kynnet

nunnis

Olen kuullut että jos koiran kynnet ovat päässeet kasvamaan liian pitkiksi, että ne voi leikkauttaa eläinlääkärillä nukutuksessa. Ja kun se ydin on päässyt myös kasvamaan liian pitkäksi niin leikkauksen jälkeen se poltetaan umpeen tms. jottei vuoda verta tms.tms...
Onko jollain asiasta enemmän tietoa ja jonkin näköstä arviota mitä tämmönen toimenpide maksaa?

9

6514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaapäähän

kyllä ne koiran kynnet voi leikkauttaa siellä eläinlääkärissä mutta se on sitten se ihan vihonviimeinen keino kun muuta ei enää voi tehdä... niin ja jos koiran kynsi vuotaa verta niin se poltetaan umpeen...

mä olen nyt törmännyt tähän kynsiongelmaan melkein joka suunnasta ja onko se nyt muka niin vaikeaa leikata ne koiran kynnet ajallaan ja mikä tärkeintä OPETTAA NE KOIRAT SIIHEN ETTÄ KYNNET LEIKATAAN !!!

pahin minkä näin oli muutama kuukausi sitten, sellainen pieni koira minkä kynnet oli ihan järkyttävän pitkät... nainen, joka koiran omisti sanoi että kun 'meidän turre lähtee karkuun kun yrittää leikata kynsiä, se ei tykkää siitä' ei hyvvää päivvää... neuvoin viemään eläinlääkärille, kun hurtta ei enää pystynyt edes kunnolla kävelemään...
      ei kaikkia asioita voi tehdä vain silleen kun koira tykkää... järki käteen.

to nunnis, älä ota herneitä...

• tiedän

erään perheen missä kahdelta pieneltä koiralta ei leikata ikinä kynsiä. Kynnet ovat ainakin kolme neljä kertaa sen pituiset, mitkä niiden kuuluisi olla. Kerran yritin leikata näiden koirien kynsiä, mutta se oli yhtä tappelua, kun ei koiria ole ikinä opetettu siihen. Jäi aikalailla kynnet leikkaamatta, kun halusin säilyttää sormeni.
        Nyt kun heille tuli kolmas koira, olen yrittänyt puhua, että opettaisivat kynsien leikkuuta, mutta eivät ole kyllä kovin ahkerasti sitä tehneet.

Jos koiralla on liian pitkät kynnet, niin ne saa itsekkin leikkaamalla lyhyiksi. Ottaa vaikka joka toinenpäivä millin pari päästä, niin suoni ehtii vetäytymään, jos ei on tummat kynnet, eikä pysty arvioimaan mistä asti voi leikata.
        Jos koira ei pidä leikkuusta, niin kyllä vanhankin koiran saa siihen opettettua, jos oikein haluaa ja viitsii.

• kynnet leikataan
        tiedän kirjoitti:

erään perheen missä kahdelta pieneltä koiralta ei leikata ikinä kynsiä. Kynnet ovat ainakin kolme neljä kertaa sen pituiset, mitkä niiden kuuluisi olla. Kerran yritin leikata näiden koirien kynsiä, mutta se oli yhtä tappelua, kun ei koiria ole ikinä opetettu siihen. Jäi aikalailla kynnet leikkaamatta, kun halusin säilyttää sormeni.
        Nyt kun heille tuli kolmas koira, olen yrittänyt puhua, että opettaisivat kynsien leikkuuta, mutta eivät ole kyllä kovin ahkerasti sitä tehneet.

Jos koiralla on liian pitkät kynnet, niin ne saa itsekkin leikkaamalla lyhyiksi. Ottaa vaikka joka toinenpäivä millin pari päästä, niin suoni ehtii vetäytymään, jos ei on tummat kynnet, eikä pysty arvioimaan mistä asti voi leikata.
        Jos koira ei pidä leikkuusta, niin kyllä vanhankin koiran saa siihen opettettua, jos oikein haluaa ja viitsii.

vaikka koira sanoisi siihen mitä tahansa. Toi kynsien leikkuu taitaa olla melko monelle koiralle ikävin toimenpide mitä tietävät. Mutta kun kynnet leikkaa säännöllisesti rimpuilusta huolimatta on se vaan koiran etu.

• ihan asiasta

eli minkä mittaiset koiran kynnet tulee olla? Tai toisin sanoen milloin ne on liian pitkät?

• vaikee...
        ihan asiasta kirjoitti:

eli minkä mittaiset koiran kynnet tulee olla? Tai toisin sanoen milloin ne on liian pitkät?

paha kysymys... joku on väittänyt että jos koiran kynnet 'kopisee' lattialla niin ne on liian pitkät mutta ainakaan meillä toi ei toimi, koska ne 'kopisee' vaikka ne olisi just leikattu...

jos katsot kynnen alapintaa niin siellä on sellainen 'ura' joka sitten kärkeä kohti häviää tai muuttuu niinku tasaiseksi. siinä kohtaa on suunnilleen se hermo (ainakin meillä)
        elikkäs jonkin verran ennen tota kohtaa rupean vuolemaan kynttä eli leikkaan vaan ihan millin siivun kerrallaan. sitten kun samalla tarkkailee kynnen koostumusta niin se keskus alkaa muuttumaan sellaiseksi kovaksi. silloin on hyvä aika lopettaa... {[korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä]}

pari kertaa olen onnistunut nappaamaan hiukka hermoonkin (siis vahingossa) hätä ei ole paha, jos verentulo lakkaa suht nopeasti, mutta jos se ei meinaa tyrehtyä niin sitten lääkäriin, joka polttaa hermon umpeen.

ja alussa meilläkin oli leikkaamisen aloitus puoli tuntia sylipainia ympäri olkkarin lattiaa mutta nykyään hurtta suhtautuu jo ihan rennosti, kun tietää että saa herkkuja joka tassun jälkeen...

• näkemäni..
        ihan asiasta kirjoitti:

mutta siis kaikista pahimma kynnett mitä olen nähnyt oli ihan pikkupuudeli koiralla ja kynsillä pituutta oli varmaan jo melkein pari senttiä. ne oli ihan koukussa ja terävät kuin kissalla. koiran kävellessä ne pisti jo esiin tassukarvojen seasta. jos tassuihin yritti koskea niin koira yritti heti purra, eikä se ollu edes vihainen vaan siitä näki, että siihen sattuu...

• koiralla
        ihan asiasta kirjoitti:

ei pitäisi olla noin yli sentin kynsiä... Jos kynnet näkyvät ja erottuvat pahati tassun muusta rakenteesta ovat ne yleensä liian pitkän. Ja sitten varsinkin on liian pitkän, jos ne alkavat kaareutumaan alaspäin tai koiran kävely hankaloituu muuten. Liian lyhyitä, kun kynsistä ei yleensä saa, jos leikkaa tasaisin väliajoin (parin viikon välein).

• näet...

• pitkäkyntisiä
        näkemäni.. kirjoitti:

mutta siis kaikista pahimma kynnett mitä olen nähnyt oli ihan pikkupuudeli koiralla ja kynsillä pituutta oli varmaan jo melkein pari senttiä. ne oli ihan koukussa ja terävät kuin kissalla. koiran kävellessä ne pisti jo esiin tassukarvojen seasta. jos tassuihin yritti koskea niin koira yritti heti purra, eikä se ollu edes vihainen vaan siitä näki, että siihen sattuu...

Harmittaa katsella sellaisia koiran omistajia
        jotka on niiiiiin "koiraharrastajia" esim.
        kuuluvat kyseisen rodun kerhon hallitukseen
        eivätkä edes leikkaa koiransa KYNSIÄ ,trimmaamisesta puhumattakaan !??
        Pitäisi ensin OSATA hoitaa koiransa perustarpeet!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe