Meillä ei ole lapsia ja teimme avioehdon. Kun esim. nainen kuolee, omaisuus siirtyy kokonaan miehelle. Ja kun mies kuolee, naisen omaisuus siirtyy naisen sukuun. Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Miten toimii käytännössä?
Avioehto ja periminen
6
1270
Vastaukset
- Pera
Se, miten asiaan suhtaudutaan, vaihtelee laidasta laitaan. Perintöä odottaneita varmaankin harmittaa.
- se menee
lain mukaan.
Eli puolisot perivät toisensa automaattisesti jos ei ole testamenttiä eikä rintaperillisiä.
Kun molemmat puolisoista on kuolleet palautuu omaisuus molempien sukuun. - yx tavallinen
Pari tuntia aiemmin kirjoitin kommentin kaksi otsikkoriviä alemmas. Lainaan sen tähän.
Pikku tarkennus
Kirjoittanut: yx tavallinen 9.3.2007 klo 13.41
//Kun leski kuolee, on ensiksi kuolleen ns. toisen parantelin perillisillä oikeus saada pesästä lesken puolisoltaan perimä osuus.//
Tämä on yleinen väärinkäsitys.
Ensiksi kuolleen toissijaisilla perillisillä on oikeus lähtökohtaisesti PUOLEEN viimeksi eläneen puolison jäämistöstä.
Esimerkki:
Ensiksi kuolleen varat 300
Lesken varat puolison kuollessa 100
Lesken pesä lesken kuollessa 800
Lesken pesän jako 1
- ensiksi kuolleen perilliset 1/2 x 800 = 400
- lesken perilliset 800 - 400 = 400
Jos puolisoilla olisi ollut molemminpuolinen täydellinen avioehto, lesken pesän jako tapahtuisi toisin.
Lesken pesän jako 2:
- ensiksi kuolleen perilliset 3/4 x 800 = 600
- lesken perilliset 800 - 600 = 200. - esterikukku
Ensiksi kuolleen toissijaiset riistää lesken lapsen.
- tuutuutt
Eikö avioehto tehdä yleensä avioeroa varten? Tässä puhutaan kuitenkin kuolemasta. Minusta ensimmäisessä viestissä oleva simppeli kaava on ihan normaali, noin se menee. Jos kerran rintaperillisiä ei ole.
- mekkk
Avioehto on eroa varten mutta se voi myös olla voimassa toisen kuollessa mutta se pitää kirjata avioehtoon niin silloin joku muu perii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051170
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116988- 125906
- 91739
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54596Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 72483