Västra Nylands folkhögskola

Kokemusta?

Moips! Aattelin pitää välivuoden lukion jälkeen ja ruotsi kiinnostais, olisko siis positiivis-negatiivisia kokemuksia ko. opistosta? Nettisivujen perusteella vaikuttaa ihan lupaavalta pakkaukselta...!
Tack så mycket!

4

2128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen folkislainen

      Moi!

      Mä olen viettänyt siellä välivuoden lukion jälkeen ja nimenomaan kielilinjalla. Mun mielestä se oli ihan ok paikka, kurssit oli ainakin silloin ihan hyödyllisiä ja pääsin sieltä suoraan yliopistoon eli ehkä se siihenkin auttoi jonkin verran.

      Folkikseen monet tulevat (kuten minäkin) todella viettämään välivuotta, joten opiskelua ei kaikki ota kauhean vakavasti vaan keväämmällä varsinkin aika alkoi sujui kivasti myös ulkona päivää paistatellen ja jutustellen :) Mutta tietenkin jokainen taaplaa tyylillään.

      Asuin viikot asuntolassa ja viikonloput himassa stadissa. Asuminen 2 hengen huoneissa ja wc:n jakaminen 5 muun kanssa vaati totuttelua, mutta kävi tsäkä ja oli kivat kämppikset. Asuminen ruokailu maksaa ja muutenkin koulu on yksityinen (=maksullinen). Toisen asteen opintotukea saa, mutta se saattaa olla naurettavan pieni, koska tuossa vaiheessa vanhempien tulot vielä vaikuttavat (näin oli ainakin silloin - ota selvää) eli jos haluat lähteä, ota ensin selvää mitä lysti maksaa ja miten aiot sen rahoittaa myös.

      Mulle jäi hyviä muistoja & sain paljon kavereita, mutta oli myös niitä jotka lopettivat koulun kesken - syystä tai toisesta. Tsemppiä sulle!

    • nössö

      niin mä olen ollut tän talven seilä kielilinjal ts. svenska för finskspråkiga. Meiltä on nyt lopettanut puolet ja porukka lintsaa jatkuvasti. On tietysti myös niitä jotka aikoo yliopistoon ruotsia tms, jotka jaksaa pakertaa, itsestäni tuo koulun touhu tuntuu lähinnä naurettavalta, ja asuntolassa asuminen on aivan hirveää siitäkin huolimatta että sain oman huoneen. Olen kyllä aika yksinäni tottunut elämään että siinä varmaan syy.. Opettaja sillä linjalla on myös vähän huithapeli. Ollut paljon pois tunneilta ja myöhästelee jatkuvasti. Jos saisin päättää uudelleen, menisin jollekin muulle linjalle. Paras varmasti olisi turism-linja, jonka opettaja on suomenkielinen, ja suurinosa opiskelijoista ainakin tänä vuonna on suomenkielisiä, mutta tunneilla puhutaan ruotsia, ja muutenkin he ovat aika paljon meidän tunneilla muissa kielissä esim. enkku,saksa. Joten ruotsin kielen oppii sielläkin varmasti! Mutta jokainenhan tekee omat päätökset :) Tsemppiä!

      • ...ja tuosta linjasta

        Mua mietityttää hieman ton opiston sisäänpääsymahdollisuudet. Jos mä odotan heinäkuun puoliväliin YO:n tuloksia, niin onkohan mulla yhtä hyvät mahdollisuudet päästä sisään kuin esim. kesäkuussa hakemuksensa lähettäneellä? Hakuaika näyttäis olevan elokuun alkupuolelle mutta kuka takaa, pääsenkö opiskelemaan? Montakohan opiskelijaa kullakin linjalla on...?
        Toisin sanoen, uskallanko luottaa opistoon?


      • Saz004
        ...ja tuosta linjasta kirjoitti:

        Mua mietityttää hieman ton opiston sisäänpääsymahdollisuudet. Jos mä odotan heinäkuun puoliväliin YO:n tuloksia, niin onkohan mulla yhtä hyvät mahdollisuudet päästä sisään kuin esim. kesäkuussa hakemuksensa lähettäneellä? Hakuaika näyttäis olevan elokuun alkupuolelle mutta kuka takaa, pääsenkö opiskelemaan? Montakohan opiskelijaa kullakin linjalla on...?
        Toisin sanoen, uskallanko luottaa opistoon?

        En todellakaan suosittele VNf:ää kenellekään, ainakaan Svenska för finskspråkiga-linjaa. Tuhlasin viime vuoden ko. opistossa ja voin sanoa että se on melkoisen turha paikka. Ensimmäiset puolisen vuotta kävin melkein joka tunnilla mutta sitten aloin havaita miten onnetonta se meininki on siellä. Pääopettaja Sff:ssa on varmaankin menettänyt kaiken halunsa opettaa ja tunnit olivat tyyliin maanantai: aine (aiheet aina Ruotsin Tieteen ku(i)valehdestä), tiistai-perjantai: joutavaa. Keskustelu: joutavaa. Ainoa valopilkku oli Gerd Forssin tunnit (kulttuuri, kielioppi), siinä on opettaja joka todellakin osaa asiansa. Opetusmetodit tosin eivät varmaankaan miellytä kaikkia. Suurin ongelma tuossa koulussa on se, että millään ei oikein tunnu olevan mitään väliä. Jos haluaa päästä helpolla, on VNf oiva paikka lintsaamiseen ja poissaolojen kasvattamiseen ilman mitään sanktioita, jos taas haluaa opiskella (ruotsia, muista en tiedä), jokin muu paikka on ehdottomasti parempi. Niin ja ruokakin (eritoten kahvi) on melko pahaa. Itseä ainakin harmittaa että tuli tuhlatuksi sekä aikaa että rahaa (paljon!) varsin turhaan. Jos kuitenkin haluaa kaikesta huolimatta olla seikkailija niin voihan tuota koettaa, kyllä sieltä sitten pakoon pääsee, ei vaan kannata ottaa mitään sitoumuksia (kuten vuokra-asuntoa).

        Asuntolat ovat ihan OK, joskin huoneet varsin pieniä. Nettiyhteys huoneissa on suoraan sanonko mistä, 56k modeemikin olisi kuin taivaan lahja siihen verrattuna. Toimi jos toimi, ja silloinkin uskomattoman heikosti - ja tästä "riemusta" pitää myös maksaa erikseen. Kaikesta pitää maksaa erikseen, ja rahojensa vastineeksi saa puolivillaista moskaa.

        Ihan näin varoituksena vaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2132
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe