sydämenvajaatoiminta

RVML

Minulla on 13 v tipsu uros.2 vuotta sitten todettiin sydänvika.Syö vaivaan lääkkeitä.Minkälaisia kokemuksia muilla samaa sairastavilla tipsun omistajilla on.Olen miettinyt että miten sairaus etenee ja minkalainen loppu tulee olemaan.

12

2313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meilläkin oli

      Meidän tipsu jouduttiin nukuttamaan ikiuneen kuukausi sitten. Hän oli 14.5 vuotta.
      Hänelle todettiin sydänyskä kun hän oli 13.
      Meillä vuosi meni todella hyvin lääkkeiden kanssa mutta sitten alkoi lääkkeitten teho ilmeisesti laskemaan.Muuten oli iloinen ja reipas mutta jatkuvat oksentelut alkoivat lisääntymään.Oksensi lääkkeiden jälkeen aina nestettä.
      Läkkeiden anto alkoi olemaan todella vaikeaa koska koira haistoi ilmeisesti lääkkeen.Joka päivä yritettiin saada kaikilla keinoilla lääkkeet koiralle. Yskää alkoi tulla useammin.

      Muutos huononpaa tapahtui ihan yhtä äkkiä noin muutamassa päivässä. Hän jäi yksin kotiin kun kävimme kaupassa ja tultuamme kotiin joka paikka oli vaalean keltaista nestettä täynnä.
      Todella isoja lammikoita pitkin asuntoa.
      Ihmettelimme mistä se kaikki neste oli voinnut edes tulla.Menimme lääkäriin ja vaihdoimme lääkkeen. Saimme nestepitoista lääkettä ja sen jälkeen koira huonontui entisestään.
      Jätimme lääkkeen pois eläinlääkärin suosituksesta koska ajattelimme koiran menneen lääkkeestä sekaisin. Kokeilimme muutaman päivän ilman lääkettä.
      Vaikka emme antaneet lääkettä koira ei yskinyt enään lainkaan.???

      Koira oli lopettanut syömisen lähes kokonaan.Me annoimme pipetillä nestettä ja ruokaa.
      Koira muuttui totaalisesti.Näytti siltä että oli jotenkin ihan sekaisin päästään.Nukkui omassa pedissään ja viimeisenä yhteisenä iltana hän ei enään mennyt edes pissalle.Nostin hänet ulos ja hän vain seisoi paikallaan ja pissi.Oli siinä kunnes nostin takaisin sisään.

      Varasimme päivystykseen ajan ja lähdimme saattamaan koiraa viimeiselle matkalle.
      Kaikki mahdollinen tehtiin ja mikään ei auttanut.
      Olisin maksanut monia satoja tuhansia jos olisin saannut koiralleni edes muutaman kuukauden aikaa.
      Se tapahtui niin äkkiä ja tuntuu että kunnon jäähyväiset jäi kokonaan jättämättä.
      Olisin halunnut muutaman kuukauden tehdä koirani kanssa juuri niitä asioita mistä hän piti niin kovasti.

      • rvml

        otan osaa suruun.Ihan tuli itsellekin tippa silmään.Sitä viimeistä päivää vaan ajattelee väkisinkin ja sitä minkälainen loppu on.Olen yrittänyt henkisesti valmistautua.En silti haluaisi luopua vielä.Pelkkä ajatuskin tuntuu pahalta.Koira on nyt ihan hyvässä kunnossa.Yskää on kyllä.Kun pitkään köhii se saa jonkunlaisen epilepsiakohtauksen.Köhiminen pitää siksi mennä keskeyttämään.Joskus riittää kun kutsuu nimeltä,havahtuu sitten siihen.Syksyllä köhiminen lisääntyi.Lääkäri antoi vahvemman lääkkeen.Mutta täytyy olla jokaisesta päivästä kiitollinen.Elää kuin se olisi viimeinen yhteinen.Voimia sinulle.


      • aikaa...
        rvml kirjoitti:

        otan osaa suruun.Ihan tuli itsellekin tippa silmään.Sitä viimeistä päivää vaan ajattelee väkisinkin ja sitä minkälainen loppu on.Olen yrittänyt henkisesti valmistautua.En silti haluaisi luopua vielä.Pelkkä ajatuskin tuntuu pahalta.Koira on nyt ihan hyvässä kunnossa.Yskää on kyllä.Kun pitkään köhii se saa jonkunlaisen epilepsiakohtauksen.Köhiminen pitää siksi mennä keskeyttämään.Joskus riittää kun kutsuu nimeltä,havahtuu sitten siihen.Syksyllä köhiminen lisääntyi.Lääkäri antoi vahvemman lääkkeen.Mutta täytyy olla jokaisesta päivästä kiitollinen.Elää kuin se olisi viimeinen yhteinen.Voimia sinulle.

        Kiitoksia.Kyllä se suru alkaa jo helpottamaan.
        Piti sen verran vielä lisätä tohon edelliseen että meillä eläinlääkäri oli määrännyt nelinkertaisen annoksen päivää kohti nesteenpoistolääkkeitä.
        Meille sanottiin lääkärissä kun uusimme reseptiä että nesteenpoistolääkkeitä voi antaa jopa neljä päivässä jos yskä on paha.
        Menimme toiseen lääkäriin ja hän kauhisteli kun kerroimme lääkityksestä.Hän sanoi että suurikokoinen koira saa syödä niitä yhden päivässä.
        Se oli muutenkin todella epämiellyttävä lääkäriasema.

        Silloin viimeisenä päivänä kun veimme koiran lopetukseen niin hänen tassut olivat menneet ihan kylmiksi.

        Jälkeenpäin sitä vaan jää ihmettelemään kaikkia niitä viimepäivän tapahtumia.
        Jos sinulla tulee jotakin mieleen niin voit kysellä, jos vaan jotenkin osaan auttaa.


      • RVML
        aikaa... kirjoitti:

        Kiitoksia.Kyllä se suru alkaa jo helpottamaan.
        Piti sen verran vielä lisätä tohon edelliseen että meillä eläinlääkäri oli määrännyt nelinkertaisen annoksen päivää kohti nesteenpoistolääkkeitä.
        Meille sanottiin lääkärissä kun uusimme reseptiä että nesteenpoistolääkkeitä voi antaa jopa neljä päivässä jos yskä on paha.
        Menimme toiseen lääkäriin ja hän kauhisteli kun kerroimme lääkityksestä.Hän sanoi että suurikokoinen koira saa syödä niitä yhden päivässä.
        Se oli muutenkin todella epämiellyttävä lääkäriasema.

        Silloin viimeisenä päivänä kun veimme koiran lopetukseen niin hänen tassut olivat menneet ihan kylmiksi.

        Jälkeenpäin sitä vaan jää ihmettelemään kaikkia niitä viimepäivän tapahtumia.
        Jos sinulla tulee jotakin mieleen niin voit kysellä, jos vaan jotenkin osaan auttaa.

        KIITOS ON KIVA ETTÄ VOI JOLTAIN KYSELLÄ ASIASTA.MULLA ON TOINENKIN TIPSU SAMAN IKÄINEN.EILEN KÄYTIN SITÄ LÄÄKÄRISSÄ KUN ON OLLUT PUOLITOISTA VIIKKOA NIIN VAISU.SYÖ TOSI HUONOSTI JA OKSENTELEE JOSKUS.LÄÄKÄRI SANOI ETTÄ SELVÄ SIVUÄÄNI KUULUU.EILEN SITTEN ANNOIN SILLE ENSIMMÄISET SYDÄNLÄÄKKEET.IHMETTELEN ETTÄ MITEN SE NOIN YKS KAKS ILMAANTUI.VOIHAN SE OLLA ETTÄ SILLÄ ON JOKU MUU VAIVA.JOS EI ALA KUNTO KOHENTUA VIEN SEN KLINIKALLE MISSÄ PYSTYVÄT OTTAMAAN KOKEITA YM.KYLLÄ NIITÄ NESTEENPOISTO LÄÄKKEITÄ VOI ANTAA NIIN PALJON.YKSI LÄÄKÄRI MINULLE NIIN SANOI.KUMMA JUTTU ETTÄ SITTEN JOKU TOINEN SANOO ETTEI VOI.VOI KUN SAISI VIISIKIN VUOTTA TAAKSE PÄIN.EI OLLUT HUOLTA TERVEYDESTÄ.LENKKEILTIIN PALJON.NYT MENNÄÄN NÄIN ETEENPÄIN.YRITÄN ANTAA NIILLE MAHDOLLISIMMAN HYVÄN VANHUUDEN.NIIN KAUAN KUN ON PILKETTÄ SILMÄKULMASSA JA ELÄMÄNILOA SAAVAT ELÄÄ.KUN SE SAMMUU ON TEHTÄVÄ SE VAIKEA PÄÄTÖS.MULLA EI OLE VIELÄ OMAA KONETTA,JOTEN TÖISSÄ VAAN PÄÄSEN KIRJOITTELEMAAN.MUUTENKIN TÄMÄ VEKOTIN ON AIKA UUSI TUTTAVUUS.OLISIHAN TÄMÄ KIVA OLEMAAN KOTONAKIN.NYT KUN ON JO PIKKASEN OSAA KÄYTÄÄ.


      • toivottavasti...
        RVML kirjoitti:

        KIITOS ON KIVA ETTÄ VOI JOLTAIN KYSELLÄ ASIASTA.MULLA ON TOINENKIN TIPSU SAMAN IKÄINEN.EILEN KÄYTIN SITÄ LÄÄKÄRISSÄ KUN ON OLLUT PUOLITOISTA VIIKKOA NIIN VAISU.SYÖ TOSI HUONOSTI JA OKSENTELEE JOSKUS.LÄÄKÄRI SANOI ETTÄ SELVÄ SIVUÄÄNI KUULUU.EILEN SITTEN ANNOIN SILLE ENSIMMÄISET SYDÄNLÄÄKKEET.IHMETTELEN ETTÄ MITEN SE NOIN YKS KAKS ILMAANTUI.VOIHAN SE OLLA ETTÄ SILLÄ ON JOKU MUU VAIVA.JOS EI ALA KUNTO KOHENTUA VIEN SEN KLINIKALLE MISSÄ PYSTYVÄT OTTAMAAN KOKEITA YM.KYLLÄ NIITÄ NESTEENPOISTO LÄÄKKEITÄ VOI ANTAA NIIN PALJON.YKSI LÄÄKÄRI MINULLE NIIN SANOI.KUMMA JUTTU ETTÄ SITTEN JOKU TOINEN SANOO ETTEI VOI.VOI KUN SAISI VIISIKIN VUOTTA TAAKSE PÄIN.EI OLLUT HUOLTA TERVEYDESTÄ.LENKKEILTIIN PALJON.NYT MENNÄÄN NÄIN ETEENPÄIN.YRITÄN ANTAA NIILLE MAHDOLLISIMMAN HYVÄN VANHUUDEN.NIIN KAUAN KUN ON PILKETTÄ SILMÄKULMASSA JA ELÄMÄNILOA SAAVAT ELÄÄ.KUN SE SAMMUU ON TEHTÄVÄ SE VAIKEA PÄÄTÖS.MULLA EI OLE VIELÄ OMAA KONETTA,JOTEN TÖISSÄ VAAN PÄÄSEN KIRJOITTELEMAAN.MUUTENKIN TÄMÄ VEKOTIN ON AIKA UUSI TUTTAVUUS.OLISIHAN TÄMÄ KIVA OLEMAAN KOTONAKIN.NYT KUN ON JO PIKKASEN OSAA KÄYTÄÄ.

        Voi että. Aika nopeesti se ilmeisesti sitten tulee.Meillä se yskiminen kesti noin viikon ja alkoi myös yhtääkkiä. Olin ihan paniikissa kun menimme lääkäriin kun luulin että nyt se on koiralle menoa.Olin niin onnellinen kun kävelimme sitten kotiapäin lääkkeet matkassa. =)
        Jotenkin niin reipastu sitten ja palasi niin iloiseksi.

        Meidän koiralla oli tai siis on vieläkin tyttökaveri,myös tipsu. Se kävi hampaiden poistossa ja heti sen jälkeen on alkanut yskiminen ja kakominen yöllä.He kävivät lääkärissä ja lääkäri sanoi että mitään sivuääniä ei kuulu.Menevät maanantaina nyt uudestaan.
        Toivottavasti hänelläkään ei ole mitään vakavaa.Se on ollut meidän koiran pois menosta niin apaattinen.Itkee koko ajan samassa paikassa mihin meidän koira oksensi pari viikkoa ennen kun se meni pois.
        Ne ovat olleet pennusta asti parhaat kaverit.
        Joskus yritettiin saada niille pentuja että me oltas sitten otettu ne.Olis ollu kiva saada kasvattaa niiden jälkeläisiä.

        Joo mutta toivottavasti se sinun koira nyt reipastuu ja kyllä se varmaan on jo reipastunut. =)


      • RVML
        toivottavasti... kirjoitti:

        Voi että. Aika nopeesti se ilmeisesti sitten tulee.Meillä se yskiminen kesti noin viikon ja alkoi myös yhtääkkiä. Olin ihan paniikissa kun menimme lääkäriin kun luulin että nyt se on koiralle menoa.Olin niin onnellinen kun kävelimme sitten kotiapäin lääkkeet matkassa. =)
        Jotenkin niin reipastu sitten ja palasi niin iloiseksi.

        Meidän koiralla oli tai siis on vieläkin tyttökaveri,myös tipsu. Se kävi hampaiden poistossa ja heti sen jälkeen on alkanut yskiminen ja kakominen yöllä.He kävivät lääkärissä ja lääkäri sanoi että mitään sivuääniä ei kuulu.Menevät maanantaina nyt uudestaan.
        Toivottavasti hänelläkään ei ole mitään vakavaa.Se on ollut meidän koiran pois menosta niin apaattinen.Itkee koko ajan samassa paikassa mihin meidän koira oksensi pari viikkoa ennen kun se meni pois.
        Ne ovat olleet pennusta asti parhaat kaverit.
        Joskus yritettiin saada niille pentuja että me oltas sitten otettu ne.Olis ollu kiva saada kasvattaa niiden jälkeläisiä.

        Joo mutta toivottavasti se sinun koira nyt reipastuu ja kyllä se varmaan on jo reipastunut. =)

        Maanantaina vien Penin klinikalle,missä tutkivat
        paremmin.Tuntuu ettei vaiva johdu sydämestä.Pahinta
        ajattelen,jos sillä onkin kasvain jossain.
        On se varmaan outoa kun teidän toinen koira jäi
        yksin.Kyllähän se kaveriaan kaipaa..Minulta yksi
        tipsu kuoli nisäsyöpään.Hän eli kolmentoista vuoti-
        aaksi.Se on näiden tipsujen äiti.Oli tosiaan mukava
        kasvattaa nähdä pentujen syntyvän ja kasvavan.Yhden
        maltoin antaa pois kun se pääsi tosi hyvään kotiin.
        Mutta nyt täytyy jatkaa töitä.Palaan asiaan..


    • tipsun omistaja

      Mulla kans 13-vuotias tipsu, jolla todettu sydänvika. Lääkäri ei tosin antanut lääkitystä, sanoi ettei välttämättä tarvitse jos koiraa itseään ei selvästi yskä tai muut vaivaa.. Meillä koira yskii vain kun hyppii sängyltä tai sohvalta alas tai venyttelee. Rasituksesta tai muusta johtuen ei yskää ole ilmennyt.
      Nyt kiinnostaisikin tietää onko muilla tälläistä yskää vai onko ihan jatkuvaa riippumatta olotilasta/tilanteesta?
      Meillä muuten koira voi oikein hyvin, mitä nyt vähän vanhuuden vaivoja (kuulo huonontunut ja väsyy helpommin).

      • RVML

        Toisella koirallani todettiin viikko sitten munuaisten vajaatoiminta.Nyt se syö erikoisruokaa,mikä on tarkoitettu munuaisten vajaatoiminnosta kärsiville.Peni on taas se iloinen oma itsensä.Lenkillä vauhti on kyllä hidastunu.Sairaus aiheuttaa kuulema kipua lonkissa.Pitkät lenkit on sitten tehty.Peni tykkää kyllä haistella ja yleensäkin olla ulkona.Pelkäsin jo pahinta kun koiraa lääkäriin vein.Luulin jo että kuoleman tuomio tulee.


      • nohyväettäselvis
        RVML kirjoitti:

        Toisella koirallani todettiin viikko sitten munuaisten vajaatoiminta.Nyt se syö erikoisruokaa,mikä on tarkoitettu munuaisten vajaatoiminnosta kärsiville.Peni on taas se iloinen oma itsensä.Lenkillä vauhti on kyllä hidastunu.Sairaus aiheuttaa kuulema kipua lonkissa.Pitkät lenkit on sitten tehty.Peni tykkää kyllä haistella ja yleensäkin olla ulkona.Pelkäsin jo pahinta kun koiraa lääkäriin vein.Luulin jo että kuoleman tuomio tulee.

        No hyvä että sait selville Penin sairauden.
        Onko munuaisten vajaatoiminnassa samanlaisia oireita kun sydänyskässä?


      • RVML
        nohyväettäselvis kirjoitti:

        No hyvä että sait selville Penin sairauden.
        Onko munuaisten vajaatoiminnassa samanlaisia oireita kun sydänyskässä?

        Ei siinä yskää ole.Se vaikuttaa tasapainoaistiin.Peni ottaa joskus takajaloillaan juopuneen askeleita.Ja kun kakkaa,niin se on vähän huteran oloista.Penin lenkki vauhti on hiljentynyt.Aiheuttaa kipua lonkissa.Peni on kyllä reipastunu päivä päivältä lisää.Eilen se söi koirankeksin.Kolmeen neljään viikkoon se ei ole niihin koskenut.Onhan tämä sairaus kuitenkin vakava.Etenevä niin kuin sydämen vajaatoimintakin.Joskus ne munuaiset lakkaa toimimasta kokonaan.Eilen minun toinen koira sai epilepsiakohtauksen.Se on nyt yskinyt viime päivinä aika paljon.Lisäsin nesteenpoistoa.Kokeilen sillekin samaa ruokaa mitä Peni nyt syö.Se käy myös sydänvikaisille.Onneksi pääsen töistä käymään ruokatauolla kotona.Saavat käydä pissalla.Muutenkin se katkaisee sitä yksin oloa.Olin viime viikon flunssassa.Sairaslomalla.


      • RVML
        RVML kirjoitti:

        Ei siinä yskää ole.Se vaikuttaa tasapainoaistiin.Peni ottaa joskus takajaloillaan juopuneen askeleita.Ja kun kakkaa,niin se on vähän huteran oloista.Penin lenkki vauhti on hiljentynyt.Aiheuttaa kipua lonkissa.Peni on kyllä reipastunu päivä päivältä lisää.Eilen se söi koirankeksin.Kolmeen neljään viikkoon se ei ole niihin koskenut.Onhan tämä sairaus kuitenkin vakava.Etenevä niin kuin sydämen vajaatoimintakin.Joskus ne munuaiset lakkaa toimimasta kokonaan.Eilen minun toinen koira sai epilepsiakohtauksen.Se on nyt yskinyt viime päivinä aika paljon.Lisäsin nesteenpoistoa.Kokeilen sillekin samaa ruokaa mitä Peni nyt syö.Se käy myös sydänvikaisille.Onneksi pääsen töistä käymään ruokatauolla kotona.Saavat käydä pissalla.Muutenkin se katkaisee sitä yksin oloa.Olin viime viikon flunssassa.Sairaslomalla.

        Kyllä munuaisten vajaatoiminta voi aiheuttaa yskää.En muistanut,että lääkärihän sanoi, että vaiva kerää nestettä keuhkoihin.Peni ei vielä yski.Penillä on sydänlääkitys.Siinä on se nesteenpoistokin.


      • rvml
        RVML kirjoitti:

        Kyllä munuaisten vajaatoiminta voi aiheuttaa yskää.En muistanut,että lääkärihän sanoi, että vaiva kerää nestettä keuhkoihin.Peni ei vielä yski.Penillä on sydänlääkitys.Siinä on se nesteenpoistokin.

        perjantaina 27.päivä jouduin viemään rakkaan koirani viimeiselle piikille.Sydän vika paheni ja lääkäri epäili kasvainta jossakin.Aamulla ennen kuutta lähdettiin ajamaan lääkärille.Nyt sillä on hyvä olla.Minulla kova ikävä.Ei tähän voi mitenkään valmistautua.Minä luulin olevani edes vähän.Ei sitä ikävää saa pois vaikka kuinka yrittää asiaa järkeillä.Järjellä sen tajuaa ihan täysin.Sydän ei voi ymmärtää miksi näin piti käydä.Koira oli 13v ja 4 kuukautta päälle.
        Aamuna kesän kauniin hiljeni sydän kultainen.Jäi
        ikävä suunnaton..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      141
      8604
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1413
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      60
      1199
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1185
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1067
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      140
      1028
    7. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      798
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      795
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      771
    10. 42
      716
    Aihe